pentru aprobarea Standardelor obligatorii de calitate privind serviciile sociale specializate din România, furnizate în sistem public, privat şi parteneriat public-privat
În temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003 şi ale art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Standardele obligatorii de calitate privind serviciile sociale specializate din România, furnizate în sistem public, privat şi parteneriat public-privat, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Standardele de calitate sunt emise în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003. +
Articolul 3Prin standarde de calitate generale se înţelege ansamblul de cerinţe privind cadrul organizatoric şi material, resursele umane şi financiare, viziunea integratoare şi tolerantă a personalului implicat în acordarea serviciilor în vederea atingerii nivelului de performanţă obligatoriu pentru toţi furnizorii de servicii sociale specializate din România. +
Articolul 4Standardele de calitate generale au fost formulate în conformitate cu următoarele categorii principale de organizare şi furnizare a serviciilor sociale, de relaţionare a furnizorilor de servicii sociale cu beneficiarii şi societatea civilă, respectiv cu autorităţile implicate:– organizare şi administrare;– drepturi;– etică;– abordare comprehensivă, globală şi integrată;– centrarea pe persoane;– participarea beneficiarului;– parteneriat;– orientare pe rezultate;– îmbunătăţire continuă a calităţii. +
Articolul 5Furnizorilor de servicii sociale li se acordă o perioadă de 12 luni pentru a întruni condiţiile de acreditare conform standardelor obligatorii de calitate. +
Articolul 6Prezentul ordin intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2005.Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,Dan Mircea PopescuBucureşti, 9 august 2004.Nr. 422. +
Anexa STANDARDEobligatorii de calitate privind serviciile sociale specializatedin România, furnizate în sistem public, privat şi parteneriat public-privatI. Organizare şi administrareDefiniţie:Furnizorii de servicii sociale, denumiţi în continuare FSS, au drept obiectiv eficientizarea proceselor de organizare şi funcţionare internă a furnizării serviciilor.Furnizorii de servicii sociale îşi dezvoltă capacitatea de relaţionare şi comunicare cu restul actorilor implicaţi în gestionarea serviciilor sociale şi cu întreaga comunitate.FSS promovează imaginea pozitivă a beneficiarului, comportamentele tolerante şi incluzive, bunele practici, manifestând exigenţe în domeniul propriu de activitate, utilizând cu eficienţă resursele, dând dovadă de inovaţie.Standarde:1. FSS stabileşte obiective valabile pe o perioadă de 3-5 ani, care sunt elaborate împreună cu personalul sub forma unui proiect propriu, elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare.2. FSS îşi dezvoltă o procedură de informare a instituţiilor competente în domeniu, a personalului, beneficiarilor, familiilor ori susţinătorilor legali ai acestora şi a altor actori relevanţi, în ceea ce priveşte proiectul sau alte documente referitoare la procesul de furnizare a serviciilor, ori de câte ori este nevoie sau intervin schimbări.3. Culegerea şi transmiterea datelor necesare evaluării procesului de furnizare a serviciilor se fac trimestrial folosind instrumente adecvate.4. Personalul administrativ aplică proceduri prin care sunt evaluate anual rezultatele comunicării interne şi externe privind serviciile furnizate.5. FSS are proceduri de evaluare a utilizării eficiente a resurselor umane, materiale şi financiare pentru acordarea serviciilor.6. FSS elaborează, diseminează materiale care să promoveze imagini pozitive despre beneficiari, bune practici, inovaţii în modul de administrare şi furnizare a serviciului.7. Rezultatele inovaţiilor sunt împărtăşite anual celorlalţi furnizori de servicii din domeniu, prin diverse modalităţi de comunicare: reuniuni anuale, mijloace de comunicare scrisă sau electronică.II. DrepturiDefiniţie:Fiecare FSS îşi propune apărarea şi promovarea drepturilor beneficiarilor: egalitatea de şanse şi de tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală.FSS promovează acţiuni nondiscriminatorii şi pozitive în ceea ce priveşte beneficiarii serviciilor. Acest angajament este evident în toate etapele organizării şi dezvoltării serviciilor.Standarde:1. FSS are o cartă a drepturilor, specifică tipurilor de beneficiari cărora li se adresează, care este cunoscută atât de beneficiari, cât şi de personal.2. Regulamentul de organizare şi funcţionare propriu respectă şi susţine drepturile fiecărui beneficiar la egalitatea de şanse şi de tratament, participarea egală a acestuia la procesul de furnizare a serviciilor.3. Beneficiarii au responsabilităţi şi obligaţii prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare, care le sunt făcute cunoscute şi pe care trebuie să le respecte în orice moment şi la orice nivel al intervenţiei.4. Fiecărui beneficiar i se respectă demnitatea, dreptul la autodeterminare, dreptul la intimitate personală în fiecare moment al furnizării serviciilor, autonomia în gestiunea propriilor bunuri.5. Fiecare dosar al FSS privind evaluarea, asistenţa socială şi medicală acordată beneficiarilor este supus regulilor confidenţialităţii.6. Procedurile privind confidenţialitatea informaţiilor referitoare la beneficiari sunt respectate pe tot parcursul procesului de furnizare a serviciilor.7. Fiecare beneficiar are întocmit un plan de intervenţie şi, după caz, un plan de asistenţă şi îngrijire, care valorifică întregul potenţial uman al acestuia şi este conform proiectului de viaţă şi nevoilor personale.8. Planul de intervenţie şi cel de asistenţă şi îngrijire urmăresc acordarea de servicii care să soluţioneze cazurile de privare de drepturi sociale, de abuz şi de maltratare de orice natură la care a fost supus beneficiarul.9. Rezultatele planului de asistenţă şi îngrijire sunt monitorizate şi evaluate în mod frecvent şi sistematic.10. Există proceduri de măsurare a satisfacţiei beneficiarilor cu privire la condiţiile în care se acordă serviciul şi la facilităţile puse la dispoziţie de furnizor. Aceste proceduri sunt aduse la cunoştinţă beneficiarilor şi membrilor familiilor ori susţinătorilor legali ai acestora.11. Există proceduri prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare referitoare la înregistrarea, medierea şi soluţionarea reclamaţiilor depuse de beneficiari, familiile ori susţinătorii legali ai acestora.III. EticăDefiniţie:FSS funcţionează în baza unui cod etic care promovează respectarea demnităţii beneficiarului, a familiei acestuia, a susţinătorilor săi legali, prin care se protejează beneficiarii împotriva unor eventuale riscuri şi se promovează ideea de justiţie socială.Standarde:1. FSS are un cod etic care susţine respectul pentru demnitatea beneficiarilor, care este adus la cunoştinţă personalului, beneficiarilor şi este îmbunătăţit anual sau ori de câte ori este nevoie.2. FSS are proceduri de confidenţialitate cunoscute de personal.3. FSS dispune proceduri de acces la informaţii şi documente privind beneficiarii, cunoscute de personal şi de alţi parteneri implicaţi în furnizarea serviciilor, cu respectarea legislaţiei în vigoare.4. Aceste proceduri sunt evaluate anual în plan intern de către personalul desemnat şi în plan extern de către instituţiile competente, conform legislaţiei în vigoare.5. FSS promovează pentru personal un mediu de muncă sănătos şi sigur. Există un registru de evidenţă a tuturor incidentelor.6. FSS are proceduri de înregistrare a reclamaţiilor, nemulţumirilor şi propunerilor beneficiarilor.7. Beneficiarii cunosc procedura de depunere a reclamaţiilor, nemulţumirilor şi propunerilor.8. Personalul competent are obligaţia de a răspunde oricărei reclamaţii formulate de către beneficiari, familiile ori susţinătorii legali ai acestora.9. FSS monitorizează reclamaţiile pentru a fi în măsură să identifice tendinţele şi să ia decizii de îmbunătăţire a serviciilor oferite.IV. Abordare globală, comprehensivă, integratăDefiniţie:FSS asigură accesul persoanelor la servicii printr-o abordare comprehensivă, sistemică, integrată a satisfacerii nevoilor beneficiarului.FSS asigură un continuum de furnizare de servicii, prin care este valorificată contribuţia tuturor actorilor: beneficiarii, comunitatea locală, societatea civilă. Implicarea tuturor partenerilor se face pe parcursul întregului proces, acţionându-se în echipe multidisciplinare sau în cooperare cu alţi furnizori de servicii sociale: de la planul de intervenţie până la evaluarea complexă şi oferirea serviciilor.Standarde:1. FSS asigură continuumul prestării de servicii şi sprijină implicarea altor furnizori de servicii şi parteneri în procesul de acordare a serviciilor.2. FSS are o planificare trianuală a obiectivelor, a modalităţilor de furnizare a serviciilor şi de evaluare a rezultatelor.3. FSS are un număr de personal suficient, cu calificarea necesară, care este structurat astfel încât să poată răspunde cerinţelor procesului de furnizare a serviciilor.4. Structura şi ponderea personalului sunt stabilite conform legislaţiei în vigoare.5. Personalul este informat despre caracterul continuu al procesului de furnizare a serviciilor.6. FSS identifică şi valorifică potenţialele contribuţii ale celorlalţi parteneri la furnizarea de servicii, astfel încât să asigure continuumul furnizării de servicii.7. FSS elaborează un plan de intervenţie şi un plan de asistenţă şi îngrijire care cuprind măsurile, respectiv serviciile necesare soluţionării situaţiei de risc social.8. FSS furnizează servicii specializate printr-o abordare pluridisciplinară şi are o echipă pluridisciplinară de evaluare a nevoilor persoanei şi de implementare a planului de intervenţie şi a planului de asistenţă şi îngrijire pentru fiecare beneficiar.9. FSS are un set de indicatori pentru monitorizarea procesului de integrare socială şi de reabilitare a indivizilor.10. FSS are un sistem de management al informaţiei, bazat pe un set unic de proceduri şi de formulare utilizat pentru organizarea, stocarea, transmiterea şi publicarea informaţiei.11. Comunicarea informaţiei referitoare la beneficiari se face către toţi partenerii implicaţi în procesul de furnizare a serviciilor.V. Centrarea pe persoaneDefiniţie:FSS dezvoltă servicii în funcţie de nevoile beneficiarilor şi de nevoile identificate în comunitate.FSS implică beneficiarul ca membru activ al echipei serviciului furnizat, respectă contribuţia fiecărui individ prin angajarea lui în autoevaluare, respectă feedbackul şi evaluarea făcută de beneficiar şi valorile emise de acesta, respectă obiectivele serviciului furnizat. Toate acţiunile sunt revizuite permanent.Standarde:1. Există acţiuni de evaluare iniţială şi complexă a nevoilor persoanei.2. Dezvoltarea şi implementarea planului de intervenţie şi ale celui de asistenţă şi îngrijire se bazează pe rezultatele evaluării iniţiale şi ale evaluărilor periodice.3. Procedurile de dezvoltare a planului de intervenţie şi a planului de asistenţă şi îngrijire sunt cunoscute de beneficiari şi de personal.4. FSS implică beneficiarii, familiile lor sau reprezentanţii legali ai acestora în elaborarea planului de intervenţie şi a planului de asistenţă şi îngrijire.5. Feedbackul beneficiarilor este utilizat în planificarea şi dezvoltarea serviciilor.6. Personalul este informat în legătură cu observaţiile rezultate din analiza feedbackului din partea beneficiarilor.7. Beneficiarii sunt implicaţi în procesul de furnizare a serviciilor şi în procesul de organizare a acţiunilor de integrare socială.8. Rezultatele procesului de integrare socială sunt măsurate şi analizate.VI. ParticipareaDefiniţie:Furnizorul de servicii sociale promovează participarea beneficiarilor la toate nivelurile de organizare şi furnizare a serviciului, precum şi în cadrul comunităţii. Furnizorul de servicii sociale susţin şi dezvoltă participarea socială a beneficiarilor, incluziunea socială şi se consultă în acest sens cu foruri, grupuri, organizaţii reprezentative care militează pentru educaţia civică, respectarea şanselor egale, eliminarea barierelor în procesul de inserţie socială.Standarde:1. Beneficiarii sunt implicaţi activ în activităţile derulate în cadrul serviciului.2. Furnizorul de servicii sociale creează proceduri de implicare a beneficiarilor în stabilirea politicii şi a strategiilor privind serviciile sociale.3. Furnizorul de servicii sociale creează proceduri de implicare a beneficiarilor în procesul de luare a deciziilor, în procesul dezvoltării de programe, evaluarea şi administrarea serviciului primit.4. Atât personalul, cât şi beneficiarii sunt informaţi constant asupra procedurilor de participare a beneficiarilor în cadrul furnizării serviciului.5. Gradul de participare a beneficiarilor în activităţile, programele dezvoltate în cadrul serviciului este evaluat constant.6. Furnizorul de servicii sociale promovează implicarea beneficiarilor în cadrul comunităţii locale.7. Furnizorul de servicii sociale promovează implicarea comunităţii locale în activităţile desfăşurate în cadrul serviciilor dezvoltate.8. Furnizorul de servicii sociale susţin participarea civică a beneficiarilor.VII. ParteneriateDefiniţie:Furnizorul de servicii sociale cooperează în vederea organizării şi dezvoltării serviciilor sociale, prin încheierea de parteneriate, pentru a crea un continuum în furnizarea serviciilor sociale, un sistem eficient şi transparent care vine în întâmpinarea dificultăţilor şi riscurilor la care sunt expuşi cetăţenii.Parteneriatele se încheie între furnizorii publici de servicii sociale, între furnizorii publici şi cei privaţi şi între furnizorii privaţi.Standarde:1. Furnizorul de servicii sociale promovează o politică de parteneriat bazată pe nevoile şi aşteptările beneficiarilor şi resursele disponibile.2. Partenerii cooperează în vederea organizării şi dezvoltării serviciilor sociale, prin încheierea de convenţii de parteneriat şi de contracte de acordare a serviciilor sociale.3. Obiectivele comune şi modalităţile de cooperare cu partenerii sunt definite şi acceptate de comun acord.4. Funcţionarea, impactul şi sustenabilitatea parteneriatelor sunt monitorizate şi evaluate în mod regulat de către toţi furnizorii de servicii implicaţi.5. Rezultatele evaluării acţiunilor realizate în parteneriat sunt diseminate anual partenerilor, personalului angajat, beneficiarilor şi reprezentanţilor acestora.VIII. Orientarea pe rezultateDefiniţie:Furnizorul de servicii sociale este centrat pe rezultate în beneficiul persoanelor deservite, al familiilor lor/reprezentanţilor legali şi al comunităţii.Impactul serviciilor este monitorizat, măsurat şi este un element important al unui proces continuu de îmbunătăţire a calităţii, transparenţă şi responsabilizare.Standarde:1. Furnizorii de servicii sociale definesc un set clar de indicatori măsurabili pentru intrările în sistem (resursele umane, materiale şi financiare care sunt utilizate pentru organizarea şi dezvoltarea serviciului), pentru procedurile de primire a beneficiarilor, pentru desfăşurarea şi rezultatele proceselor de furnizare a serviciilor.2. Furnizorii de servicii sociale utilizează indicatori de măsurare a performanţei organizaţionale atât pe baza rezultatelor financiare (creşterea bunurilor, a capitalului, fluxul de capital, investiţii, stocuri, profituri etc.), cât şi pe baza rezultatelor nonfinanciare (numărul furnizorilor de servicii, numărul beneficiarilor, calitatea vieţii, rezultatele serviciilor oferite etc.).3. Membrii personalului sunt informaţi periodic despre indicatorii de măsurare a intrărilor în sistem, a desfăşurării procesului de furnizare a serviciului şi despre indicatorii de măsurare a performanţei organizaţionale.4. Furnizorii de servicii sociale au un sistem de raportare, publicare, diseminare a rezultatelor obţinute membrilor personalului, beneficiarilor, finanţatorilor, partenerilor sociali şi decidenţilor politici.5. Rezultatele sunt discutate periodic cu beneficiarii şi cu membrii personalului.6. Furnizorii de servicii sociale au o procedură de măsurare a satisfacţiei persoanelor deservite, a personalului şi a celorlalte grupuri de interes.7. Furnizorii de servicii sociale au un sistem de raportare, publicare, diseminare a rezultatelor obţinute prin măsurarea gradului de satisfacţie a beneficiarilor, a membrilor personalului şi a celorlalţi actori implicaţi.8. Obiectivele politicilor stabilite de către furnizorii de servicii sociale se măsoară şi se evaluează sistematic împreună cu beneficiarii şi cu membrii personalului.9. Furnizorii de servicii sociale utilizează permanent rezultatele evaluărilor în vederea îmbunătăţirii calităţii serviciilor oferite, pentru a răspunde cât mai eficient cerinţelor beneficiarilor, membrilor personalului, celorlalţi actori implicaţi.IX. Îmbunătăţirea continuăDefiniţie:Furnizorii de servicii sociale vin în întâmpinarea nevoilor sociale ale comunităţii, folosind într-un mod eficient resursele de care dispun pentru dezvoltarea şi îmbunătăţirea serviciilor. Formarea iniţială şi continuă a personalului, adoptarea unei strategii de marketing şi comunicare adecvată, valorificarea feedbackului primit din partea finanţatorilor, a beneficiarilor şi a reprezentanţilor acestora, a actorilor implicaţi sunt folosite ca modalităţi de îmbunătăţire continuă a calităţii serviciilor sociale.Standarde:1. Furnizorul de servicii sociale are proceduri sistematice pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor şi monitorizarea continuă a implementării schimbărilor necesare.2. Obiectivele planificării anuale şi priorităţile de îmbunătăţire a calităţii serviciilor oferite sunt stabilite împreună cu personalul angajat, beneficiarii şi reprezentanţii acestora, cu alţi actori implicaţi.3. Sunt identificaţi şi folosiţi indicatori de evaluare a organizării şi furnizării serviciilor.4. FSS stabileşte acţiuni pentru formarea şi perfecţionarea continuă a personalului.5. FSS dispune de proceduri pentru un marketing şi o comunicare eficientă.–––