privind publicarea Poziţiei comune 2004/661/PESC prin care au fost instituite măsurile restrictive emise împotriva anumitor oficiali din Belarus, modificată prin poziţiile comune 2004/848/PESC şi 2005/666/PESC
În baza art. 3 din Legea nr. 206/2005 privind punerea în aplicare a unor sancţiuni internaţionale,în temeiul art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul afacerilor externe emite prezentul ordin. +
Articolul UNICSe dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Poziţiei comune*) 2004/661/PESC prin care au fost instituite măsurile restrictive emise împotriva anumitor oficiali din Belarus, modificată prin poziţiile comune 2004/848/PESC şi 2005/666/PESC.___________Notă …
*) Poziţia comuna se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 467 bis în afară abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.Ministrul afacerilor externe,Mihai Razvan UngureanuBucureşti, 16 martie 2006.Nr. 405.POZIŢIE COMUNA 2004/661/PESCprivind măsurile restrictive emise împotriva anumitor oficiali din Belarus (Act adoptat conform Titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeană)CONSILIUL UNIUNII EUROPENEAvând în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană şi în special Articolul 15 din Tratat,Întrucât,(1) Uniunea Europeană rămâne serios ingrijorata de deteriorarea continua a democraţiei, domniei legii şi a drepturilor omului în Belarus. … (2) Reamintind concluziile Consiliului din data de 15 septembrie 1997, Uniunea Europeană îşi reitereaza clar interesul pentru progresul politic, social şi economic al Belarus, către un stat democratic care respecta legile şi a drepturile omului, astfel încât ţara să-şi poată ocupa locul de drept în Europa. … (3) Reafirmandu-şi interesul într-un dialog constructiv cu Belarus, Uniunea Europeană considera faptul ca până în prezent nu a fost efectuată şi nici nu a fost initiata o investigatie independenta, completa şi credibila cu privire la crimele examinate de către Adunarea Parlamentului Consiliului Europei în raportul sau adoptat în data de 28 aprilie 2004 (Raportul Pourgourides), reprezenta încă o întârziere în instituirea domniei legii în Belarus. … (4) Guvernul din Belarus a ignorat în mod continuu apelurile Uniunii Europene, cel mai recent fiind cel din Declaraţia din 14 mai 2004, precum şi apelurile făcute de către Consiliul Europei şi a altor instituţii, în vederea iniţierii unei astfel de investigaţii independente. … (5) Raportul Pourgourides, detaliat şi bine întemeiat, identifica în mod clar actorii-cheie care au luat parte la dispariţia a patru persoane bine-cunoscute în Belarus în perioada 1999/2000 şi în mod evident la obstructionarea justiţiei, în persoana Procurorului General din Belarus, fostului Secretar al Consiliului de Securitate, Victor Sheyman, Ministrului Sporturilor şi Turismului din Belarus, fostului Ministru de Interne, Yury Siovakov, precum şi a Colonelului Dmitri Pavlichenko din cadrul unei unităţi a forţelor speciale a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Belarus. … (6) Cei care poarta principala responsabilitate pentru aceste disparitii au rămas nepedepsiti. … (7) Prin urmare, Consiliul, luând în considerare evidenta obstructionare a justiţiei, a decis sa implementeze sancţiuni sub forma restrictiilor de admitere îndreptate împotriva acelor indivizi care au responsabilitatea iniţierii unei investigaţii independente şi a actionarii în justiţie ca urmare a acestor acuzatii, dar care nu au procedat în acest sens, precum şi împotriva celor care sunt consideraţi conform Raportului Pourgourides actori-cheie în aceste disparitii şi în procesul de musamalizare aferent. Uniunea Europeană îşi rezerva dreptul de a avea în vedere şi alte măsuri restrictive suplimentare la o dată ulterioară. … (8) Uniunea Europeană îşi va revizui poziţia în lumina evolutiilor viitoare, luând în considerare eforturile autorităţilor competente din Belarus de a investiga disparitiile într-un mod complet şi transparent şi de a-i aduce în faţa justiţiei pe cei răspunzători. … ADOPTA PREZENTA POZIŢIE COMUNA: +
Articolul 11. Statele Membre vor lua măsurile necesare pentru a preveni intrarea sau tranzitarea teritoriilor lor de către persoanele enumerate în Anexa, care au responsabilitatea iniţierii unei investigaţii independente şi a actionarii în justiţie ca urmare a acestor acuzatii, dar care nu au procedat în acest sens şi a celor care, conform Raportului Pourgourides, au luat parte la dispariţia a patru persoane bine-cunoscute în Belarus în perioada 1999/2000 şi la procesul de musamalizare aferent, datorită evidentei obstructionarii a justiţiei de către aceştia.2. Paragraful 1 nu va obliga nici un Stat Membru sa refuze intrarea propriilor cetăţeni pe teritoriul lor.3. Paragraful 1 se va aplica fără a aduce atingere cazurilor în care un Stat Membru este obligat să se supună unei prevederi din legislaţia internationala, astfel:(a) ca ţara gazda a unei organizaţii internaţionale inter-guvernamentale;(b) ca ţara gazda a unei conferinţe internaţionale, întrunită de către Natiunile Unite sau sub auspiciile Naţiunilor Unite; sau(c) conform unui acord multilateral care conferă privilegii şi imunităţi. Consiliul va fi informat corespunzător în fiecare dintre aceste cazuri.4. Se va considera ca paragraful 3 se aplică şi atunci când un Stat Membru este ţara gazda a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE).5. Statele Membre pot face excepţie de la măsurile impuse conform paragrafului 1 atunci când călătoria se justifica prin argumentele unei nevoi umanitare de urgenta sau participarea la intalniri interguvernamentale, inclusiv cele promovate de către Uniunea Europeană, acolo unde dialogul politic este condus în asa fel încât promovează democraţia, drepturile omului şi domnia legii în Belarus.6. În cazul în care un Stat Membru doreşte să facă o excepţie, conform paragrafului 5, acesta va inainta o notificare scrisă către Consiliu. Excepţia va fi permisă numai dacă nu exista obiecţii scrise din partea unuia sau mai multor membri ai Consiliului, înaintate într-un termen de 48 de ore de la primirea notificării privind excepţia propusă. În cazul în care unul sau mai mulţi membri ai Consiliului ridica obiecţii, Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate lua decizii cu privire la aprobarea excepţiei propuse.7. În cazul în care, conform paragrafelor 3, 4, 5 şi 6, un Stat Membru autorizeaza intrarea sau tranzitul persoanelor enumerate în Anexa, pe teritoriul sau, autorizarea se va limita la scopul pentru care aceasta este acordată şi la persoanele la care se face referire în autorizaţia respectiva. +
Articolul 2Consiliul, în baza propunerilor înaintate de către Statele Membre sau de către Comisie, va adopta modificarea listei prezentată în Anexa, în conformitate cu evolutiile politice din Belarus. +
Articolul 3Pentru a maximiza impactul măsurilor mai sus menţionate, Uniunea Europeană va incuraja statele terţe sa adopte măsuri restrictive similare cu cele incluse în prezenta Poziţie Comuna. +
Articolul 4Aceasta Poziţie Comuna se va aplica pe o perioadă de 12 luni. Va fi revizuită în mod constant. Va fi actualizată sau modificată, după caz, în cazul în care Consiliul considera ca obiectivele sale nu au fost îndeplinite. +
Articolul 5Aceasta Poziţie Comuna va intra în vigoare la data adoptării sale. +
Articolul 6Aceasta Poziţie Comuna va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.Adoptată la Bruxelles, 24 septembrie 2004.Pentru ConsiliuPreşedinteL.J. BRINKHORST +
Anexa Lista persoanelor la care se face referire în Articolul 11. SIVAKOV, YURY (YURIJ) Leonidovich, Ministrul Turismului şi Sportului din Belarus, născut la data de 5 august 1946, în regiunea Sakhalin, fosta Republica Federativă Sovietica Socialistă.2. SHEYMAN (SHEIMAN), VICTOR Vladimirovich, Procuror General al Belarus, născut la data de 26 mai 1958, în regiunea Grodno.3. PAVLICHENKO (PAVLIUCHENKO), DMITRI (Dmitry) Valeriyevich, ofiţer al forţelor speciale din Belarus, născut la data de 1966 în Vitebsk.4. NAUMOV, VLADIMIR Vladimirovich, Ministru de Interne, născut în 1956.POZIŢIE COMUNA 2004/848/PESCde modificare a Poziţiei Comune 2004/661/PESC privind măsurile restrictiveemise împotriva anumitor oficiali din Belarus (Act adoptat conform Titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeană)CONSILIUL UNIUNII EUROPENEAvând în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană şi în special Articolul 15 din Tratat,Întrucât;(1) În data de 24 septembrie 2004, Consiliul a adoptat Poziţia Comuna 2004/661/PESC privind măsurile restrictive emise împotriva anumitor oficiali din Belarus(*1). … ___________(*1) JO L 301, 28.9.2004, p. 67.(2) Misiunea Internationala de Observare a Alegerilor din Belarus a ajuns la concluzia ca alegerile parlamentare şi referendumul din Belarus, din data de 17 octombrie 2004 nu au respectat în mare parte angajamentele fundamentale ale Belarus către OSCE. Uniunea Europeană considera ca autorităţile din Belarus sunt direct răspunzătoare pentru neregularităţile consemnate de către observatori. … (3) De asemenea, Uniunea Europeană consemnează existenta unor atacuri violenţe conduse de către poliţie şi de către alte forte de securitate din Belarus împotriva unor lideri ai opoziţiei şi reprezentanţi ai presei, cu ocazia demonstratiilor politice paşnice organizate în Minsk după alegeri şi referendum. … (4) În consecinţa, Consiliul din 22 noiembrie 2004 a decis sa impună restrictii de admitere împotriva oficialilor care sunt direct răspunzători pentru fraudarea alegerilor şi a referendumului şi împotriva acelor persoane responsabile pentru încălcarea grava a drepturilor omului prin reprimarea demonstrantilor pasnici. … (5) În acest context, la aceeaşi dată, Consiliul a făcut un apel către Preşedintele Lukashenko şi guvernul sau în vederea schimbării politicilor actuale şi ralierea la reformele fundamentale economice şi democratice pentru a aduce ţara mai aproape de valorile comune europene. Consiliul a mai declarat ca Uniunea Europeană rămâne deschisă dialogului cu Belarus cu privire la dezvoltarea treptata a relaţiilor bilaterale, de îndată ce autorităţile din Belarus demonstreaza prin acţiuni concrete angajamentul în acest sens. Mai mult, Consiliul a reamintit voinţa sa de a adânci relaţiile cu Belarus, inclusiv în cadrul Politicii Europene de Vecinătate (PEV), de îndată ce autorităţile din Belarus vor face dovada clara a intentiei de a respecta valorile democratice şi domnia legii. … (6) Prin urmare, domeniul de acţiune al măsurilor restrictive impuse prin Poziţia Comuna 2004/661/PESC trebuie să se extindă şi asupra persoanelor care sunt direct răspunzătoare pentru fraudarea alegerilor şi a referendumului din data de 17 octombrie 2004 şi împotriva acelor persoane răspunzătoare pentru încălcarea grava a drepturilor omului prin reprimarea demonstrantilor pasnici din perioada imediat următoare alegerilor şi referendumului din Belarus. … (7) Măsurile restrictive emise împotriva persoanelor care sunt direct responsabile pentru fraudarea alegerilor şi a referendumului din Belarus din data de 17 octombrie 2004 şi împotriva acelor persoane responsabile pentru încălcarea grava a drepturilor omului în reprimarea demonstrantilor pasnici din perioada imediat următoare alegerilor şi referendumului din Belarus vor fi revizuite în lumina reformelor făcute Codului Electoral în scopul alinierii cu angajamentele OSCE şi cu alte standarde internaţionale referitoare la alegerile democratice, asa cum se recomanda de către OSCE/ODIHR, şi în lumina acţiunilor concrete ale autorităţilor pentru respectarea drepturilor omului privitoare la demonstraţiile paşnice, … ADOPTA PREZENTA POZIŢIE COMUNA: +
Articolul 1Poziţia Comuna 2004/661/PESC se modifica după cum urmează:"1. Statele Membre vor lua măsurile necesare pentru a preveni intrarea sau tranzitarea teritoriilor lor de către persoanele:– care au responsabilitatea iniţierii unei investigaţii independente şi a actionarii în justiţie, ca urmare a acestor acuzatii, dar care nu au procedat în acest sens şi, acelor care, conform Raportului Pourgourides, sunt consideraţi actori cheie ai dispariţiei a patru persoane bine-cunoscute în Belarus în perioada 1999/2000 şi la procesul de musamalizare aferent, pentru evidenta lor obstructionare a justiţiei, asa cum sunt enumerate în Anexa I;– care sunt răspunzătoare pentru fraudarea alegerilor şi a referendumului din data de 17 octombrie 2004 şi împotriva acelor persoane care sunt responsabile pentru încălcarea grava a drepturilor omului prin reprimarea demonstrantilor pasnici din perioada imediat alegerilor şi referendumului din Belarus, asa cum sunt enumerate în Anexa II."2. Articolul 2 va fi înlocuit după cum urmează:"ARTICOLUL 2Consiliul, în baza propunerilor înaintate de un Stat Membru sau de către Comisie, va adopta modificarea listei prezentată în Anexa I şi II, în conformitate cu evolutiile politice din Belarus."3. Anexa va fi înlocuită cu Anexele I şi II incluse în Anexa la aceasta Poziţie Comuna. +
Articolul 2Aceasta Poziţie Comuna va intra în vigoare la data adoptării sale. +
Articolul 3Aceasta Poziţie Comuna va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.Adoptată la Bruxelles, 13 decembrie 2004.Pentru ConsiliuPreşedinteB.R. BOT +
Anexa "ANEXA Nr. ILista persoanelor la care se face referire în Articolul 1,primul paragraf, primul punct1. SIVAKOV, YURY (YURIJ) Leonidovich, Ministrul Turismului şi Sportului din Belarus, născut la data de 5 august 1946, în regiunea Sakhalin, fosta Republica Federativă Sovietica Socialistă.2. SHEYMAN (SHEIMAN), VICTOR Vladimirovich, Şeful Administraţiei Prezidenţiale din Belarus, născut la data de 26 mai 1958, în regiunea Grodno.3. PAVLICHENKO (PAVLIUCHENKO), DMITRI (Dmitry) Valeriyevich, ofiţer al forţelor speciale din Belarus, născut la data de 1966 în Vitebsk.4. NAUMOV, VLADIMIR Vladimirovich, Ministru de Interne, născut în 1956. +
Anexa Nr. IILista persoanelor la care se face referire în Articolul 1,primul paragraf, al doilea punct1. Lidia YERMOSHINA, Preşedinte al Comisiei Electorale Centrale2. Yuri PODOBED, Comandant al OMON Minsk."POZIŢIE COMUNA 2005/666/PESCde completare a Poziţiei Comune 2004/661/PESC privind măsurile restrictiveemise împotriva anumitor oficiali din Belarus (Act adoptat conform Titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeană)CONSILIUL UNIUNII EUROPENEAvând în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană şi în special Articolul 15 din Tratat,Întrucât,(1) În data de 24 septembrie 2004, Consiliul a adoptat Poziţia Comuna 2004/661/PESC(*1) privind măsurile restrictive emise împotriva anumitor oficiali din Belarus. … (2) Poziţia Comuna 2004/661/PESC se aplică până la data de 24 septembrie 2005. … (3) În lumina ultimelor evolutii politice care decurg din întărirea represiunii în Belarus, termenul Poziţiei Comune 2004/661/PESC va fi prelungit cu încă 12 luni, … ___________(*1) JO L 301, 28.9.2004, p. 67. Poziţie Comuna modificată prin Poziţia Comuna 2004/848/PESC (JO L 367, 14.12.2004, p. 35).ADOPTA PREZENTA POZIŢIE COMUNA: +
Articolul 1Prin prezenta, termenul Poziţiei Comune 2004/661/PESC se extinde pe o perioadă suplimentară de 12 luni. Va fi revizuită în mod constant. Va fi actualizată sau modificată, după caz, în cazul în care Consiliul considera ca obiectivele sale nu au fost îndeplinite. +
Articolul 2Aceasta Poziţie Comuna va intra în vigoare la data adoptării sale. +
Articolul 3Aceasta Poziţie Comuna va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.Adoptată la Bruxelles, 20 decembrie 2005.Pentru ConsiliuPreşedinteM. BECKETT–-