pentru aprobarea Metodologiei privind transferul şi recunoaşterea rezultatelor învăţării dobândite de elevii din învăţământul profesional şi tehnic prin stagiile de pregătire practică
În conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Metodologia privind transferul şi recunoaşterea rezultatelor învăţării dobândite de elevii din învăţământul profesional şi tehnic prin stagiile de pregătire practică, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Începând cu anul şcolar 2008-2009 unităţile de învăţământ preuniversitar care oferă programe de formare profesională iniţială organizate prin învăţământul profesional şi tehnic, finalizate cu certificat de calificare profesională, efectuează transferul şi recunoaşterea rezultatelor învăţării dobândite de elevi în urma desfăşurării stagiului de pregătire practică, în baza metodologiei aprobate prin prezentul ordin. +
Articolul 3Direcţia generală management învăţământ preuniversitar, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, conducerile unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,Cristian Mihai AdomniţeiBucureşti, 29 iulie 2008.Nr. 4.931. +
Anexa METODOLOGIEprivind transferul şi recunoaşterea rezultatelor învăţăriidobândite de elevii din învăţământul profesional şi tehnicprin stagiile de pregătire practicăPrezenta metodologie privind transferul şi recunoaşterea rezultatelor învăţării se aplică pentru toate stagiile de pregătire practică organizate prin învăţământul profesional şi tehnic ca parte a programelor de formare profesională iniţială care se finalizează cu certificat de calificare profesională.Transferul şi recunoaşterea rezultatelor învăţării se aplică tuturor stagiilor de pregătire practică organizate în ţară sau în străinătate, conform prevederilor prezentei metodologii, indiferent de sursa de finanţare a acestor stagii sau dacă stagiile sunt organizate în cadrul unor proiecte de cooperare bilaterale, multilaterale sau de mobilităţi. +
Capitolul IDefiniţii +
Articolul 1În înţelesul prezentei metodologii, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:1. competenţa reprezintă capacitatea de a utiliza cunoştinţe, deprinderi, aptitudini şi abilităţi în situaţii de lucru curente sau noi;2. rezultatele învăţării reprezintă ceea ce se aşteaptă de la un elev implicat în procesul de învăţare să cunoască, să înţeleagă şi să fie capabil să execute/demonstreze la finalizarea unui program de formare profesională. Rezultatele învăţării sunt definite sub formă de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe personale şi profesionale (autonomie şi responsabilitate, capacitatea de a învăţa, competenţe sociale şi de comunicare, competenţe profesionale). Pentru învăţământul profesional şi tehnic rezultatele învăţării reprezintă competenţele profesionale din standardul de pregătire profesională;3. unitatea de rezultate ale învăţării reprezintă partea unei calificări care cuprinde un set coerent de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe generale, care pot fi evaluate şi validate. Pentru învăţământul profesional şi tehnic unitatea de rezultate ale învăţării este unitatea de competenţe profesionale din standardul de pregătire profesională;4. creditele reprezintă totalitatea rezultatelor învăţării dobândite de un elev pe parcursul unui program de formare profesională, folosite pentru a indica progresele înregistrate şi pentru completarea unui program de formare care conduce la obţinerea unei calificări. Creditele sunt folosite pentru a permite transferul de la o calificare la alta, de la un nivel de calificare la altul şi de la un sistem de învăţare la altul;5. punctele de credit reprezintă exprimarea numerică a importanţei unei unităţi de rezultate ale învăţării raportate la o calificare. Pentru învăţământul profesional şi tehnic punctele de credit sunt alocate pentru o calificare şi pentru fiecare unitate de rezultate ale învăţării şi sunt precizate în standardul de pregătire profesională;6. evaluarea rezultatelor învăţării reprezintă procesul prin care se stabileşte faptul că un elev a dobândit anumite cunoştinţe, deprinderi şi competenţe;7. validarea rezultatelor învăţării reprezintă procesul prin care se confirmă că rezultatele învăţării dobândite de un elev, evaluate şi certificate, corespund cerinţelor specifice pentru o unitate sau o calificare. Pentru calificările din învăţământul profesional şi tehnic aceste cerinţe specifice sunt precizate în standardul de pregătire profesională;8. transferul rezultatelor învăţării şi al creditelor asociate reprezintă procesul prin care rezultatele învăţării şi creditele asociate acestora sunt transferate şi integrate în programul de formare profesională pe care îl urmează elevul;9. recunoaşterea rezultatelor învăţării şi a creditelor asociate reprezintă procesul prin care se acordă un statut oficial rezultatelor învăţării şi creditelor dobândite, evaluate şi validate, în vederea acordării certificatului de calificare profesională;10. certificarea rezultatelor învăţării reprezintă procesul prin care se confirmă în mod formal rezultatele învăţării dobândite de un elev, în urma unui proces de evaluare. +
Capitolul IIOrganizarea şi desfăşurarea stagiilor de pregătire practică +
Secţiunea 1Stagiile de pregătire practică desfăşurate pe teritoriul României +
Articolul 2Stagiile de pregătire practică sunt organizate pe baza Convenţiei-cadru privind efectuarea stagiului de pregătire practică, denumită în continuare Convenţia-cadru. Convenţia-cadru se încheie între unitatea de învăţământ, în calitate de organizator de practică, şi o întreprindere/instituţie publică, în calitate de partener de practică. Stagiile de pregătire practică se organizează pentru dobândirea de către elevi a competenţelor aferente modulelor de pregătire profesională care au alocate ore de pregătire practică în planurile de învăţământ. +
Articolul 3Pe durata şi la finalul stagiului de pregătire practică, competenţele profesionale/rezultatele învăţării dobândite de practicant sunt evaluate de către cadrul didactic şi tutorele responsabili cu urmărirea desfăşurării stagiului, pe baza unei fişe de observaţie/evaluare, a unei probe orale/unui interviu şi a unei probe practice. +
Articolul 4La finalizarea stagiului de pregătire practică, întreprinderea/instituţia publică unde s-a desfăşurat stagiul atestă activităţile desfăşurate de practicant, competenţele dobândite de acesta şi rezultatul obţinut în urma evaluării. Aceste informaţii sunt înscrise în anexa pedagogică la Convenţia-cadru. +
Secţiunea a 2-aStagiile de practică desfăşurate în Europa +
Articolul 5În cazul mobilităţilor prin Programul Leonardo da Vinci, stagiile de pregătire practică sunt organizate pe baza Programului de formare şi Angajamentului pentru calitate în Programul Leonardo da Vinci, încheiat între organizaţia de trimitere (unitatea de învăţământ de unde provine elevul) şi organizaţia de primire (întreprinderea sau instituţia unde se desfăşoară stagiul). +
Articolul 6În cazul stagiilor de pregătire practică desfăşurate prin alte proiecte de mobilităţi transnaţionale decât Programul Leonardo da Vinci, stagiile de pregătire practică sunt organizate pe baza unui acord de învăţare încheiat între organizaţia de trimitere (unitatea de învăţământ de unde provine elevul) şi organizaţia de primire (întreprinderea sau instituţia unde se va desfăşura stagiul de pregătire practică). Acordul de învăţare se încheie înainte de desfăşurarea stagiului şi va conţine următoarele informaţii:a) datele de identificare ale participantului la stagiu; … b) datele de identificare ale organizaţiei de trimitere şi ale persoanei de contact; … c) datele de identificare ale organizaţiei de primire şi ale persoanei de contact; … d) descrierea activităţilor ce urmează a fi desfăşurate de elev pe durata stagiului; … e) descrierea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării ce urmează a fi dobândite de elev pe durata stagiului; … f) modalităţile de evaluare a competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării; … g) activităţile de monitorizare şi îndrumare a elevului pe durata stagiului. … +
Articolul 7La finalul stagiului de pregătire practică desfăşurat prin mobilităţi Leonardo da Vinci sau prin alte proiecte de mobilităţi transnaţionale, organizaţia de primire evaluează competenţele profesionale/rezultatele învăţării dobândite de practicant şi emite Certificatul de mobilitate Europass, care descrie competenţele dobândite de elev, în urma evaluării. +
Capitolul IIITransferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării şi acordarea creditelor asociate acestora +
Articolul 8Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării dobândite prin stagiile de pregătire practică desfăşurate pe teritoriul României se realizează de către unitatea de învăţământ de unde provine elevul, pe baza următoarelor documente:a) Convenţia-cadru încheiată între unitatea de învăţământ şi întreprinderea/instituţia publică unde s-a desfăşurat stagiul de pregătire practică; … b) anexa pedagogică la Convenţia-cadru, care descrie cunoştinţele, deprinderile şi competenţele generale dobândite de practicant pe perioada derulării stagiului, conform standardului de pregătire profesională. … +
Articolul 9Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării dobândite prin stagiile de pregătire practică desfăşurate în Europa se realizează de către unitatea de învăţământ de unde provine elevul, pe baza următoarelor documente:a) Programul de formare şi Angajamentul pentru calitate în Programul Leonardo da Vinci, încheiat între organizaţia de trimitere şi organizaţia de primire; … b) Certificatul de mobilitate Europass, care descrie cunoştinţele, deprinderile şi competenţele generale dobândite de practicant pe perioada derulării stagiului. … +
Articolul 10Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării sunt responsabilitatea unităţii de învăţământ de unde provine elevul. Acest proces este realizat de cadrul didactic responsabil cu pregătirea practică a elevului în cauză, conform încadrării acestuia. +
Articolul 11Transferul şi recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării se realizează conform următoarelor etape:1. Evaluarea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării dobândite de elevProcesul de evaluare a competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării dobândite în urma stagiului de pregătire practică se realizează conform prevederilor art. 3 şi 6. Rezultatul procesului de evaluare stă la baza procesului de transfer şi recunoaştere.2. Validarea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării dobândite de elevUnitatea de învăţământ de unde provine elevul analizează conformitatea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării dobândite de elev, evaluate şi certificate, cu standardul de pregătire profesională. În cazul în care competenţele profesionale/rezultatele învăţării sunt conforme cu standardul de pregătire profesională, acestea se validează ca fiind dobândite, indiferent dacă există o corespondenţă totală sau parţială cu o unitate de competenţe.3. Acordarea punctelor de credit asociate competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării validateAcordarea punctelor de credit se realizează de către unitatea de învăţământ de unde provine elevul şi se vor avea în vedere următoarele situaţii posibile:a) În cazul în care competenţele profesionale/rezultatele învăţării corespund în totalitate unei unităţi de competenţe din standardul de pregătire profesională, elevul primeşte integral punctele de credit asociate respectivei unităţi. … b) În cazul în care competenţele profesionale/rezultatele învăţării corespund parţial unei unităţi de competenţe, elevul nu primeşte puncte de credit, dar competenţele individuale dobândite sunt transferate conform prevederilor art. 11 pct. 4. … 4. Transferul competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării şi al creditelor se desfăşoară după cum urmează:a) Ca urmare a validării, competenţele profesionale/rezultatele învăţării şi creditele asociate acestora intră definitiv în posesia elevului, fiind transferate şi integrate în programul de formare profesională pe care îl urmează elevul. … b) Prin procesul de transfer, competenţele profesionale/rezultatele învăţării recunoscute nu mai sunt supuse unui alt proces de învăţare şi evaluare şi se adaugă celorlalte competenţe profesionale/rezultate ale învăţării dobândite pe parcursul programului de învăţare organizat în cadrul unităţii de învăţământ, fiind luate în considerare la acordarea certificatului de calificare profesională la finalizarea programului de formare. … c) În situaţia în care elevul schimbă programul de formare profesională, trecând de la o calificare la alta, competenţele profesionale/rezultatele învăţării şi creditele recunoscute sunt transferate şi integrate în noul program de formare, dacă acestea sunt parte componentă a noului program de formare. … d) Transferul competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării se realizează indiferent dacă este vorba despre competenţe care corespund în totalitate unei unităţi de competenţe din standardul de pregătire profesională sau competenţe individuale, care se regăsesc în diferite unităţi de competenţe. … e) În situaţia în care se transferă competenţe care corespund în totalitate unei unităţi, elevul nu mai parcurge procesul de pregătire şi evaluare aferent acestei unităţi, rezultatul obţinut în urma evaluării realizate la finalizarea stagiului de pregătire practică fiind considerat valabil şi consemnat ca atare. … f) În situaţia în care se transferă competenţe individuale, elevul nu mai parcurge procesul de evaluare aferent acestor competenţe, rezultatul obţinut în urma evaluării realizate la finalizarea stagiului de pregătire practică fiind considerat valabil şi consemnat ca atare. Transferul competenţelor individuale nu scuteşte elevul de procesul de pregătire şi evaluare pentru celelalte competenţe care compun unitatea integrală de competenţe din standardul de pregătire profesională. … 5. Recunoaşterea competenţelor profesionale/rezultatelor învăţării Competenţele profesionale/rezultatele învăţării validate de către unitatea de învăţământ sunt înscrise în certificatul de calificare profesională al elevilor care promovează şi examenul de certificare a competenţelor profesionale, emis la finalizarea programului de formare. Rezultatele învăţării dobândite de elev care acoperă alte cunoştinţe, deprinderi şi competenţe generale decât cele precizate de standardul de pregătire profesională sunt înscrise în portofoliul personal de educaţie permanentă al elevului.––