Având în vedere:– prevederile art. 26 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare; … – Hotărârea Guvernului nr. 559/2020 privind funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație; … – Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020 privind aprobarea Metodologiei-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație; … – Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.813/2020 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație; … – Ordinul ministrului educației nr. 4.183/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar; … – Ordinul ministrului educației nr. 3.505/2022 privind structura anului școlar 2022-2023; … – Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.371/2013 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul primar și a Metodologiei privind aplicarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul primar; … – Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.418/2013 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul primar, clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a; … – Ordinul ministrului educației naționale nr. 5.003/2014 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământ primar, clasele a III-a și a IV-a; … – Ordinul ministrului educației naționale nr. 5.086/2019 pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 3.590/2016 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul gimnazial; … – Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.393/2017 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul gimnazial; … – Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.103/2019 privind regimul manualelor școlare în învățământul preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare; … – Ordinul ministrului educației, cercetării și inovării nr. 3.410/2009 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru clasele a IX-a-a XII-a, filierele teoretică și vocațională, cursuri de zi; … – Referatul de aprobare nr. 4.092/DGMRURS din 23.08.2022, … în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare,ministrul educației emite prezentul ordin. +
Articolul 1Începând cu anul școlar 2022-2023, pentru o perioadă de 4 ani cuprinsă în perioada anilor de studiu 2022-2026, unităților de învățământ cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin li se acordă statutul de unitate-pilot de învățământ. +
Articolul 2Programul-pilot va respecta prevederile Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 4.813/2020 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație și prevederile Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020 privind aprobarea Metodologiei-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație. +
Articolul 3Prin derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației nr. 3.505/2022 privind structura anului școlar 2022-2023 și de la prevederile art. 9 alin. (3)–(5),art. 11 alin. (1),(3) și (7) și ale art. 87 alin. (7) din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 4.183/2022, în vederea implementării programului-pilot, unitățile de învățământ pot organiza programul de studiu, în conformitate cu obiectivele programului-pilot asumat, menținând numărul minim de săptămâni/an. +
Articolul 4Prin derogare de la prevederile art. 109 și 110 din Ordinul ministrului educației nr. 4.183/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, în vederea implementării programului-pilot, unitățile de învățământ pot folosi ca instrumente de evaluare rapoarte narative de evaluare lunară/semestrială/anuală (aprecieri descriptive/narative privind nivelul de însușire a cunoștințelor, nivelul dobândirii competențelor în diferite contexte de învățare). Rezultatele evaluărilor se consemnează și în catalog (calificativ sau notă, în funcție de ciclu). Numărul notelor/calificativelor va fi egal cu numărul unităților de învățare pentru care se face evaluarea. +
Articolul 5În vederea implementării programului-pilot se aprobă o derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.103/2019 privind regimul manualelor școlare în învățământul preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare, de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.371/2013 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul primar și a Metodologiei privind aplicarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul primar, de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.418/2013 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul primar, clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 5.003/2014 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământ primar, clasele a III-a și a IV-a, de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 5.086/2019 pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 3.590/2016 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul gimnazial, de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.393/2017 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul gimnazial și de la prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării și inovării nr. 3.410/2009 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru clasele a IX-a-a XII-a, filierele teoretică și vocațională, cursuri de zi, astfel încât unitățile de învățământ să poată utiliza, în vederea atingerii obiectivelor programului-pilot asumat, planuri-cadru de învățământ și programe personalizate prin abordarea integrată și transdisciplinară a mai multor discipline, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului. +
Articolul 6Prevederile referitoare la contextele specifice/ particulare de organizare și desfășurare a procesului educațional în unitățile de învățământ precizate la art. 1 sunt cuprinse în regulamentul de organizare și funcționare elaborat de unitățile de învățământ, în conformitate cu reglementările în vigoare și cu derogările precizate în prezentul ordin. +
Articolul 7Unitățile de învățământ documentează normativ și metodologic bunele practici manageriale, curriculare, financiare și de resursă umană rezultate din programul-pilot și transmit Ministerului Educației un raport, în maximum trei săptămâni de la încheierea activității didactice, pentru fiecare an școlar. +
Articolul 8Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată“ monitorizează și evaluează programul-pilot și propune măsuri de îmbunătățire, modificare și scalare a acestuia. +
Articolul 9Direcția generală management resurse umane și rețea școlară, Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată“, inspectoratele școlare județene/al municipiului București și unitățile de învățământ prevăzute la art. 1 duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 10Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educației,
Gigel Paraschiv,
secretar de statBucurești, 30 august 2022.Nr. 4.873. +
ANEXĂ
Lista unităților de învățământ1.Liceul Teoretic „Mihai Ionescu“ din municipiul București … 2.Școala Gimnazială „Dr. Luca“ din municipiul Brăila, județul Brăila … 3.Școala Gimnazială „Excelsis“ din municipiul Ploiești, județul Prahova … ––