Având în vedere:– prevederile art. 26 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare; … – Hotărârea Guvernului nr. 559/2020 privind funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație; … – Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020 privind aprobarea Metodologiei-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație; … – Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.813/2020 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație; … – Ordinul ministrului educației nr. 4.183/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar; … – Ordinul ministrului educației nr. 3.505/2022 privind structura anului școlar 2022-2023; … – Ordinul ministrului educației naționale nr. 5.086/2019 pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 3.590/2016 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul gimnazial; … – Ordinul ministrului educației, cercetării și inovării nr. 3.410/2009 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru clasele a IX-a-a XII-a, filierele teoretică și vocațională, cursuri de zi; … – Referatul de aprobare nr. 4.091/DGMRURS din 23.08.2022, … în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare,ministrul educației emite prezentul ordin. +
Articolul 1Începând cu anul școlar 2022-2023, pentru o perioadă de 4 ani cuprinsă în perioada anilor de studiu 2022-2026, unităților de învățământ cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin li se acordă statutul de unitate-pilot de învățământ. +
Articolul 2Programul-pilot va respecta prevederile Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 4.813/2020 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație și prevederile Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020 privind aprobarea Metodologiei-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație. +
Articolul 3Prin derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației nr. 3.505/2022 privind structura anului școlar 2022-2023 și de la prevederile art. 9 alin. (3)–(5) și art. 87 alin. (7) din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 4.183/2022, în vederea implementării programuluipilot, unitatea de învățământ poate organiza programul de studiu, în conformitate cu obiectivele programuluipilot asumat, menținând numărul minim de săptămâni de studiu din structura anului școlar, cu respectarea programei școlare în vigoare. Pentru clasa a XII-a cursurile se pot desfășura în proporție de maximum 20% online asincron. +
Articolul 4În vederea implementării programului-pilot, se aprobă o derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 5.086/2019 pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 3.590/2016 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul gimnazial și de la prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării și inovării nr. 3.410/2009 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru clasele a IXa-a XII-a, filierele teoretică și vocațională, cursuri de zi, astfel încât unitățile de învățământ să poată utiliza, în vederea atingerii obiectivelor programului-pilot asumat, planuri-cadru de învățământ și programe personalizate, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului. Pentru ciclul gimnazial unitățile de învățământ pot folosi ca instrumente de evaluare rapoarte narative de evaluare lunară/anuală (aprecieri descriptive/narative privind nivelul de însușire a cunoștințelor, nivelul dobândirii competențelor în diferite contexte de învățare). Rezultatele evaluărilor se consemnează și în catalog. Numărul de note va fi egal cu numărul unităților de învățare pentru care se face evaluarea. +
Articolul 5Prevederile referitoare la contextele specifice/ particulare de organizare și desfășurare a procesului educațional în unitățile de învățământ precizate la art. 1 sunt cuprinse în regulamentul de organizare și funcționare elaborat de unitățile de învățământ, în conformitate cu reglementările în vigoare și cu derogările precizate în prezentul ordin. +
Articolul 6Unitățile de învățământ documentează normativ și metodologic bunele practici manageriale, curriculare, financiare și de resursă umană rezultate din programul-pilot și transmit Ministerului Educației un raport, în maximum trei săptămâni de la încheierea activității didactice, pentru fiecare an școlar. +
Articolul 7Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată“ monitorizează și evaluează programul-pilot și propune măsuri de îmbunătățire, modificare și scalare a acestuia. +
Articolul 8Direcția generală management resurse umane și rețea școlară, Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată“, inspectoratele școlare județene/al municipiului București și unitățile de învățământ prevăzute la art. 1 duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 9Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educației,
Gigel Paraschiv,
secretar de statBucurești, 30 august 2022.Nr. 4.872. +
ANEXĂ
LISTA
unităților de învățământ1.Școala Gimnazială „Mihai Eminescu“ din localitatea Buhuși, județul Bacău … 2.Colegiul Național „Octavian Goga“ din municipiul Sibiu, județul Sibiu … 3.Colegiul Național „Zinca Golescu“ din municipiul Pitești, județul Argeș … 4.Colegiul Național „Gheorghe Munteanu Murgoci“ din municipiul Brăila, județul Brăila … 5.Colegiul Național „Mihai Eminescu“ din municipiul Petroșani, județul Hunedoara … 6.Colegiul Național „Gheorghe Șincai“ din municipiul București … 7.Colegiul Național „Decebal“ din municipiul Deva, județul Hunedoara … 8.Liceul Teoretic „Nicolae Iorga“ din municipiul Brăila, județul Brăila … 9.Liceul Teoretic „Constantin Angelescu“ din orașul Ianca, județul Brăila …