ORDIN nr. 4.500 din 21 aprilie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 351 din 7 mai 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1200 04/04/2013
ART. 8MODIFICAT DEORDIN 865 13/07/2010
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEINSTRUCTIUNI 21/04/2008
ActulREFERIRE LAHG 1346 31/10/2007
ActulREFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 55
ActulREFERIRE LAPLAN 31/10/2007
ActulREFERIRE LAHG 1000 02/08/2006 ART. 9
ActulREFERIRE LALEGE (R) 7 18/02/2004 ART. 20
ActulREFERIRE LALEGE (R) 7 18/02/2004 ART. 21
ActulREFERIRE LALEGE (R) 188 08/12/1999 ART. 21
ActulREFERIRE LALEGE (R) 188 08/12/1999 ART. 22
ART. 3APROBA PEINSTRUCTIUNI 21/04/2008
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 7 18/02/2004 ART. 21
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 6
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 7
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 8
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1344 31/10/2007 ART. 50
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 571 14/12/2004 ART. 3
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1200 04/04/2013
ActulREFERIT DEHG 215 20/03/2012
ART. 8MODIFICAT DEORDIN 865 13/07/2010

pentru stabilirea unui cadru unitar privind metodele de completare şi transmitere a datelor şi informaţiilor referitoare la respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici şi la implementarea procedurilor disciplinare



Având în vedere:– prevederile art. 20 alin. (1) lit. a) şi ale art. 21 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici, republicată;– prevederile art. 9 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu modificările ulterioare;– prevederile art. 55 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină;– necesitatea îndeplinirii activităţilor prevăzute de condiţionalitatea nr. 4 I. "Prevenirea faptelor de corupţie", măsura 4 "Monitorizarea respectării normelor de conduită şi a standardelor etice în administraţia publică", etapa 4.2 "Stabilirea metodelor de colectare a informaţiilor relevante privind încălcarea normelor de etică de către funcţionarii publici din toate sectoarele, centralizarea acestora şi prezentarea lor într-un format unic" şi etapa 4.3 "Colectarea informaţiilor relevante privind măsurile luate pentru reducerea oportunităţilor de corupţie, precum şi evaluarea impactului acestora. Raportarea măsurilor luate pentru reducerea oportunităţilor de corupţie, precum şi a sancţiunilor luate împotriva funcţionarilor publici, în particular a celor din administraţia publică de la nivel local. Pregătirea şi diseminarea de către mass-media a datelor statistice, pe baza unor rapoarte semestriale", cuprinse în Planul de acţiune pentru îndeplinirea condiţionalităţilor din cadrul mecanismului de cooperare şi verificare a progresului realizat de România în domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.346/2007,în temeiul prevederilor art. 21 alin. (2) şi ale art. 22 alin. (1) lit. b) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată,preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici emite următorul ordin: + 
Articolul 1(1) Prin prezentul ordin se asigură un cadru unitar privind stabilirea metodelor de completare, transmitere şi colectare periodică, în formate standard de raportare şi centralizare, a datelor şi informaţiilor relevante privind respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici şi implementarea procedurilor disciplinare în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice.(2) Scopul prezentului ordin îl constituie asigurarea condiţiilor necesare îmbunătăţirii procesului de monitorizare şi evaluare a implementării normelor de conduită şi a efectelor procedurilor disciplinare în sistemul funcţiei publice, prin standardizarea procesului de raportare, în vederea facilitării prelucrării datelor şi a creşterii obiectivităţii şi calităţii procesului de analiză.
 + 
Articolul 2(1) Prezentul ordin se aplică următoarelor autorităţi şi instituţii publice:a) autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală;b) serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale;c) autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică locală.(2) Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la alin. (1) îndeplinesc obligaţiile prevăzute de prezentul ordin prin consilierii etici şi preşedinţii comisiilor de disciplină, potrivit responsabilităţilor exprese ale acestora prevăzute de prezentul ordin.
 + 
Articolul 3(1) Se aprobă Instrucţiunile de completare şi transmitere a formatului standard de raportare privind respectarea normelor de conduită şi a formatului standard de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare, prevăzute în anexa nr. 1, denumite în continuare instrucţiuni.(2) Se aprobă formatul standard de raportare privind respectarea normelor de conduită, prevăzut în anexa nr. 2.(3) Se aprobă formatul standard de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare, prevăzut în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 4(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de raportare a datelor şi informaţiilor relevante privind respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici şi implementarea procedurilor disciplinare, în forma şi în conţinutul stabilite pentru formatele standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3.(2) Formatele standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 se completează cu respectarea regulilor procedurale prevăzute în instrucţiuni.(3) Autorităţilor şi instituţiilor publice le revine responsabilitatea corectitudinii datelor şi informaţiilor completate în formatele standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, care se transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
 + 
Articolul 5(1) Raportul privind respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici se întocmeşte trimestrial, în formatul standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2, de către consilierul etic din cadrul autorităţii sau instituţiei publice.(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se aprobă de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, se comunică funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice şi se transmite trimestrial Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în primele 7 zile lucrătoare ale lunii imediat următoare sfârşitului fiecărui trimestru al anului.(3) Raportul privind implementarea procedurilor disciplinare se întocmeşte semestrial, în formatul standard de raportare prevăzut în anexa nr. 3, de către preşedintele comisiei de disciplină, se comunică conducătorului autorităţii sau instituţiei publice şi consilierului etic şi se transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici de către consilierul etic în primele 7 zile lucrătoare ale lunii imediat următoare sfârşitului fiecărui semestru al anului. Formatul standard de raportare completat în condiţiile prezentului alineat se transmite de consilierul etic odată cu formatul standard de raportare prevăzut la alin. (1), completat pentru trimestrul al doilea, şi, respectiv, al patrulea al anului.
 + 
Articolul 6(1) În vederea aplicării unitare de către autorităţile şi instituţiile publice a prevederilor art. 5, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici publică pe portalul instituţiei modelul formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 şi modelul formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 3, în format Excel, la adresa www.anfp.gov.ro, secţiunea "Materiale utile", subsecţiunea "Formate de raportare".(2) Cele două modele ale formatelor standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 se publică pe portalul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, la adresa prevăzută la alin. (1), cu 20 de zile calendaristice înainte de sfârşitul fiecărui trimestru, respectiv semestru.(3) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să descarce, trimestrial şi, respectiv, semestrial, modelul celor două formate standard de raportare şi să le completeze în format Excel, cu respectarea condiţiilor tehnice de formatare şi de completare stabilite în instrucţiunile prevăzute în anexa nr.1, pentru a permite prelucrarea automată a datelor.(4) Fişierul tip .xls trimestrial, respectiv fişierele tip .xls semestriale completate în condiţiile prevăzute la alin. (3) se comunică Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici numai în format electronic, ca ataşament al unui singur e-mail transmis de consilierul etic din cadrul autorităţii sau instituţiei publice, cu respectarea alin. (5).(5) Transmiterea formatelor de raportare completate se face astfel:a) prin comunicarea electronică la adresa de e-mail conduitacentrale@anfp.gov.ro, pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică centrală;b) prin comunicarea electronică la adresa de e-mail conduitadeconcentrate@anfp.gov.ro, pentru serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale în unităţile administrativ-teritoriale;c) prin comunicarea electronică la adresa de e-mail conduitalocale@anfp.gov.ro, pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică locală.
 + 
Articolul 7(1) Datele şi informaţiile cuprinse în formatele de raportare completate şi transmise în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (5) sunt centralizate şi prelucrate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pe baza unor programe informatice.(2) Pe baza programelor informatice folosite pentru centralizarea şi prelucrarea datelor, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate decide invalidarea formatelor de raportare şi neintegrarea datelor şi informaţiilor cuprinse în acestea, ca măsură procedurală specifică ce se aplică în situaţia neconformităţii cu instrucţiunile de completare. Invalidarea rapoartelor are loc în următoarele situaţii:a) netransmiterea formatelor de raportare în termenul prevăzut la art. 5 alin. (2), respectiv alin. (3);b) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (3);c) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (4);d) netransmiterea formatelor de raportare în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (5);e) constatarea de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a unor date nereale sau erori procedurale în completarea formatelor de raportare.
 + 
Articolul 8(1) Pe baza datelor şi informaţiilor cuprinse în formatele de raportare trimestriale privind respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici şi în formatele de raportare semestriale privind implementarea procedurilor disciplinare în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici elaborează rapoarte semestriale, pe care le publică pe portalul instituţiei, după cum urmează:a) în luna iulie, pentru semestrul I al anului în curs;b) în luna ianuarie a anului următor, pentru semestrul II al anului precedent.(2) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate prezenta în cuprinsul rapoartelor semestriale prevăzute la alin. (1) şi lista instituţiilor şi autorităţilor publice care nu au transmis de două ori consecutiv formatele standard de raportare completate în condiţiile şi termenele prevăzute în prezentul ordin.
 + 
Articolul 9Prin excepţie de la prevederile art. 5 alin. (2), formatele standard de raportare privind respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici pe trimestrul I al anului 2008 se întocmesc şi se transmit, cu respectarea prevederilor prezentului ordin, până la data de 20 mai 2008.
 + 
Articolul 10Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici recomandă consiliilor judeţene să acorde sprijinul necesar primăriilor comunelor care nu au acces la mijloacele de comunicare informatică, la cererea acestora, în vederea comunicării electronice a formatelor de raportare, în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (5) lit. c).
 + 
Articolul 11(1) În vederea exercitării atribuţiilor prevăzute de art. 21 alin. (2) din Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici, republicată, precum şi pentru a se asigura consolidarea rolului instituţional al consilierului etic, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici recomandă autorităţilor şi instituţiilor publice următoarele:a) desemnarea consilierului etic să se facă, de regulă, din cadrul compartimentului de resurse umane;b) calitatea de consilier etic să nu fie atribuită conducătorului compartimentului de resurse umane;c) persoana desemnată consilier etic să nu fie membru al comisiei de disciplină;d) atribuţiile funcţionarului public desemnat consilier etic să fie revizuite astfel încât atribuţiile corespunzătoare calităţii de consilier etic să aibă o pondere proporţională cu importanţa şi volumul activităţii de consiliere etică şi de monitorizare a respectării normelor de conduită în cadrul fiecărei autorităţi şi instituţii publice;e) să sprijine activitatea consilierului etic;f) să asigure condiţiile necesare participării consilierului etic la programe de perfecţionare profesională având tematici precum etică, conduită şi integritate, măsuri anticorupţie şi comunicare;g) să asigure condiţiile necesare participării consilierului etic la dezbaterile şi evenimentele organizate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici în vederea dezvoltării reţelei consilierilor etici.(2) Tematicile programelor de perfecţionare profesională prevăzute la alin. (1) lit. f) sunt considerate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici domenii prioritare de instruire a consilierilor etici.(3) Tematicile programelor de perfecţionare profesională prevăzute la alin. (1) lit. f) nu sunt limitative. Autorităţile şi instituţiile publice pot identifica şi alte tematici pentru perfecţionarea profesională a consilierilor etici, în raport cu necesităţile de instruire ale acestora identificate în cadrul procedurii de evaluare a performanţelor profesionale individuale şi de oferta disponibilă a furnizorilor de formare profesională.
 + 
Articolul 12Anexele nr. 1- 3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 13Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.PreşedinteleAgenţiei Naţionalea Funcţionarilor Publici,Jozsef BirtalanBucureşti, 21 aprilie 2008.Nr. 4.500.
 + 
Anexa 1INSTRUCTIUNI 21/04/2008
 + 
Anexa 2

RAPORT PRIVIND RESPECTAREA NORMELOR DE CONDUITĂ
Anul: Trimestrul:
I. DATE DESPRE CONSILIERUL ETIC
1 2
Denumire instituţie/autoritate publică:
Judeţ:
Nr. funcţionari publici din instituţie:
Numele şi prenumele:
Departamentul:
Cursuri de formare urmate de consilierul etic:
Nr. telefon:
Nr. fax:
E-mail:

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ II. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DE CONSILIERE ETICĂ │├─────────────────────────┬──────────┬─────────────────────────┬─────────────┬─┤│ Nr. de funcţionari │Problemele│ Numărul de funcţionari │Modalităţile │ ││publici care au solicitat│care au │ publici cărora li s-a │de acţiune │O││ consiliere etică │constituit│acordat consiliere etică │ulterioară a │B│├────────────┬────────────┤obiectul ├────────────┬────────────┤funcţionaru- │S││De conducere│De execuţie │consilie- │De conducere│De execuţie │lui public │ ││ │ │rii etice │ │ │ │ │├────────────┼────────────┼──────────┼────────────┼────────────┼─────────────┼─┤│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │7│├────────────┼────────────┼──────────┼────────────┼────────────┼─────────────┼─┤└────────────┴────────────┴──────────┴────────────┴────────────┴─────────────┴─┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│III. CAUZELE ŞI CONSECINŢELE NERESPECTĂRII NORMELOR DE CONDUITĂ LA NIVELUL ││ INSTITUŢIEI SAU AUTORITĂŢII PUBLICE │├─────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────┤│Cauzele nerespectării normelor de conduită │Consecinţele nerespectării ││ │ normelor de conduită │├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤│ 1 │ 2 │├─────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤└─────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ IV. CAZURI CARE AU PREZENTAT INTERES PENTRU OPINIA PUBLICĂ │├──────┬───────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┤│Nr. de│Descrierea pe scurt a cazurilor│Motivele pentru care cazurile au fost ││cazuri│ │considerate ca prezentând interes ││ │ │pentru opinia publică │├──────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤│ 1 │ 2 │ 3 │├──────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤└──────┴───────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ V. MODALITĂŢILE DE PREVENIRE A ÎNCĂLCĂRII NORMELOR DE CONDUITĂ ÎN CADRUL ││ AUTORITĂŢII SAU INSTITUŢIEI PUBLICE │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│VI. MĂSURI PRIVIND REDUCEREA/ELIMINAREA CAZURILOR DE NERESPECTARE A NORMELOR ││DE CONDUITĂ LA NIVELUL INSTITUŢIEI SAU AUTORITĂŢII PUBLICE │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ + 
Anexa 3________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x