ORDIN nr. 4.292 din 24 mai 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 416 din 14 iunie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 1 05/01/2011
ActulREFERIRE LAHG 81 05/02/2010
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind structura anului şcolar 2011-2012



În temeiul Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi al Hotărârii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin. + 
Articolul 1(1) Anul şcolar 2011-2012 are 36 de săptămâni de cursuri, însumând 177 de zile lucrătoare.(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se stabileşte:a) Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar are 37 de săptămâni, din care durata cursurilor este de 33 de săptămâni, 4 săptămâni fiind dedicate desfăşurării examenului naţional de bacalaureat. Cursurile claselor terminale se încheie la data de 1 iunie 2012.b) Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are 36 de săptămâni, din care durata cursurilor este de 35 de săptămâni, o săptămână fiind dedicată desfăşurării evaluării naţionale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie la data de 15 iunie 2012.c) Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor terminale, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ în vigoare.d) Pentru învăţământul special – clasele a IX-a-a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, durata cursurilor este de 37 de săptămâni, însumând 182 de zile.e) Stagiile de pregătire practică pentru care au optat absolvenţii ciclului inferior al liceului, filiera tehnologică, cuprind 720 de ore care se desfăşoară în perioada propusă de unitatea de învăţământ organizatoare şi aprobată de inspectoratul şcolar, conform structurii anului şcolar, cu respectarea vacanţelor.f) Pentru învăţământul postliceal (şcoală postliceală şi şcoală de maiştri), durata cursurilor este cea stabilită prin planurilecadru de învăţământ în vigoare.
 + 
Articolul 2Anul şcolar 2011-2012 începe la data de 1 septembrie 2011, se încheie la data de 31 august 2012 şi se structurează pe două semestre, după cum urmează:Semestrul ICursuri – luni, 12 septembrie 2011 – vineri, 23 decembrie 2011În perioada 22-30 octombrie 2011, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar sunt în vacanţă.Vacanţa de iarnă – sâmbătă, 24 decembrie 2011 – duminică, 15 ianuarie 2012Semestrul al II-leaCursuri – luni, 16 ianuarie 2012 – vineri, 6 aprilie 2012Vacanţa de primăvară – sâmbătă, 7 aprilie 2012 – duminică, 22 aprilie 2012Cursuri – luni, 23 aprilie 2012 – vineri, 22 iunie 2012Vacanţa de vară – sâmbătă, 23 iunie 2012 – duminică, 9 septembrie 2012
 + 
Articolul 3În zilele libere prevăzute de lege nu se organizează cursuri:– joi, 1 decembrie 2011 – Ziua Naţională a României;– marţi, 1 mai 2012 – Ziua Muncii;– luni, 4 iunie 2012 – a doua zi de Rusalii.
 + 
Articolul 4(1) Săptămâna 2-6 aprilie 2012 din semestrul al II-lea este săptămână dedicată activităţilor extracurriculare şi extraşcolare, având un orar specific.(2) Tipurile de activităţi care se organizează în săptămâna menţionată la alin. (1), modalităţile de organizare şi responsabilităţile se stabilesc în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 5(1) Tezele din semestrul I al anului şcolar 2011- 2012 se susţin, de regulă, până la data de 30 noiembrie 2011.(2) Tezele din semestrul al II-lea al anului şcolar 2011-2012 se susţin, de regulă, până la data de 25 mai 2012.
 + 
Articolul 6(1) În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, inspectoratele şcolare pot aproba, la cererea conducerilor unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar stabilite prin prezentul ordin.(2) Solicitarea de modificare a structurii anului şcolar se face după consultarea consiliului reprezentativ al părinţilor.(3) Aprobarea modificării structurii anului şcolar, menţionată la alin. (1), se acordă în condiţiile asigurării unui număr de zile de cursuri cel puţin egal cu cel stabilit la art. 1, precum şi a posibilităţii ca toţi elevii să participe, fără restricţii, la examenele de bacalaureat şi de absolvire.
 + 
Articolul 7Calendarul examenelor/evaluărilor naţionale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare a competenţelor profesionale, precum şi calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobă prin ordine distincte ale ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
 + 
Articolul 8Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi conducerile unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 9Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul educaţiei,cercetării, tineretului şi sportului,Daniel Petru FuneriuBucureşti, 24 mai 2011.Nr. 4.292.
 + 
Anexa PROGRAMUL "ŞCOALA ALTFEL"Prevederi generale1. Săptămâna 2-6 aprilie 2012 va fi dedicată activităţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit "Şcoala altfel". În această săptămână nu se organizează cursuri conform orarului obişnuit al unităţii de învăţământ, iar programul "Şcoala altfel" se va desfăşura în conformitate cu un orar special.2. Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional, şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale.3. În perioada 2-6 aprilie 2012, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului organizează fazele naţionale ale olimpiadelor şcolare pe discipline de învăţământ şi, după caz, ale concursurilor şcolare.4. În programul "Şcoala altfel", elaborat şi organizat de fiecare unitate de învăţământ, vor fi incluşi toţi copiii preşcolari/elevii şi toate cadrele didactice care nu participă la faza naţională a olimpiadelor şi concursurilor şcolare.Planificarea şi aprobarea programului5. Pentru elaborarea programului de activităţi, în timpul primului semestru se vor solicita propuneri elevilor, la orele de dirigenţie, şi cadrelor didactice, în cadrul şedinţelor comisiilor metodice. După colectarea propunerilor se vor desfăşura dezbateri în colectivele de elevi, în consiliul elevilor, în consiliul profesoral şi în comitetul reprezentativ al părinţilor, în vederea adoptării programului agreat de majoritatea elevilor şi a cadrelor didactice.6. Modalitatea de selecţie a activităţilor propuse se decide la nivelul unităţilor de învăţământ şi presupune implicarea, în egală măsură, a elevilor, a cadrelor didactice, a părinţilor, astfel încât proiectele şi activităţile selectate să corespundă obiectivelor educaţionale specifice comunităţii şcolare, fiind un rezultat al opţiunilor acesteia.7. Tipurile de activităţi care se organizează în săptămâna menţionată, durata acestora, modalităţile de organizare şi responsabilităţile se stabilesc în consiliul profesoral şi se aprobă de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.8. Consilierul educativ din unitatea de învăţământ centralizează propunerile agreate, în vederea includerii acestora în calendarul activităţilor educative ale unităţii de învăţământ, ca domeniu distinct: programul "Şcoala altfel".9. Conducerile unităţilor de învăţământ vor asigura popularizarea programului "Şcoala altfel" la nivel local, pentru crearea unui impact pozitiv al activităţilor organizate, atât în unitatea de învăţământ, cât şi în comunitate.Conţinutul şi organizarea programului10. Se recomandă elaborarea unor proiecte la nivelul grupelor de preşcolari/claselor, al grupurilor de clase sau al unităţii de învăţământ, care să urmărească şi să permită realizarea unor obiective educaţionale prin activităţi care, în programul normal din perioada cursurilor, nu se pot derula.11. Proiectele se pot organiza şi în consorţiile şcolare, în parteneriat cu alte unităţi de învăţământ, cu organizaţii neguvernamentale, cu palatele şi cluburile copiilor, cluburile sportive şcolare, cu direcţiile de tineret şi sport, taberele şcolare, cu instituţii culturale şi ştiinţifice (institute de cercetări, facultăţi etc.), cu poliţia, jandarmeria, inspectoratele pentru situaţii de urgenţă, direcţiile de sănătate publică, agenţiile pentru protecţia mediului etc.12. Atât elevii, cât şi cadrele didactice vor alege activităţile la care doresc să participe din lista celor propuse. De asemenea, se va avea în vedere posibilitatea implicării părinţilor care doresc acest lucru, precum şi a altor parteneri.13. Fiecare activitate la care participă copii preşcolari/elevi trebuie să fie coordonată de un număr corespunzător de cadre didactice. Indiferent de tipurile de activităţi organizate, conducerea unităţii de învăţământ şi cadrele didactice vor lua toate măsurile pentru asigurarea supravegherii copiilor preşcolari/elevilor şi a securităţii acestora.14. Tipurile de activităţi care pot fi organizate în cadrul programului "Şcoala altfel" pot include, fără a se limita la acestea:– activităţi culturale;– activităţi tehnico-ştiinţifice;– activităţi sportive;– activităţi de educaţie pentru cetăţenie democratică, pentru promovarea valorilor umanitare (inclusiv voluntariat, caritate, implicare activă în societate, responsabilitate socială, relaţii şi comunicare etc.);– activităţi de educaţie pentru sănătate şi stil de viaţă sănătos (inclusiv referitoare la dependenţă de calculator, siguranţă pe internet etc.);– activităţi de educaţie ecologică şi de protecţie a mediului (inclusiv colectare selectivă, economisirea energiei, energie alternativă etc.);– activităţi de educaţie rutieră, PSI, educaţie pentru reacţii corecte în situaţii de urgenţă etc.Aceste activităţi se vor organiza sub diferite forme, ca de exemplu:– ateliere de teatru, dans, muzică, arte plastice, educaţie media şi cinematografică;– competiţii organizate la nivelul şcolii, al grupurilor de şcoli, al localităţii sau al judeţului;– mese rotunde, dezbateri;– activităţi de voluntariat sau de interes comunitar;– campanii antitutun/antialcool/antipoluare/de prevenire a delincvenţei juvenile/de prevenire a traficului de persoane etc.;– proiecte comunitare, de responsabilitate socială;– educaţie de la egal la egal (peer-education);– schimburi de experienţă;– vizite de studii;– tabere/şcoli de creaţie sau de cercetare;– parteneriate educaţionale şi tematice la nivel de unităţi de învăţământ, pe plan intern şi internaţional, pentru dezvoltarea aptitudinilor pentru lucrul în echipă şi în proiecte.Monitorizare şi evaluare15. Activităţile vor fi organizate în fiecare zi lucrătoare a săptămânii menţionate, acoperind cel puţin numărul de ore prevăzut în orarul obişnuit al şcolii atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.16. După aprobarea de către consiliul de administraţie, programul adoptat devine obligatoriu atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.17. Elevii au obligaţia de a participa la activităţile pentru care s-au înscris, absenţele fiind înregistrate în catalog, la rubrica "Purtare".18. Activităţile aprobate se vor menţiona în condica de prezenţă a cadrelor didactice şi vor fi monitorizate de conducerea unităţii de învăţământ. Directorul unităţii de învăţământ, consilierul educativ şi şeful comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii vor monitoriza şi vor evalua activităţile din programul "Şcoala altfel".19. Inspectoratele şcolare vor delega reprezentanţi pentru a monitoriza activităţile organizate de unităţile de învăţământ în cadrul programului "Şcoala altfel".20. După încheierea vacanţei de primăvară, în fiecare unitate de învăţământ, primul consiliu profesoral va analiza calitatea activităţilor organizate, rezultatele educaţionale ale acestora, precum şi modalităţile de ameliorare a planificării şi organizării programului "Şcoala altfel". La activitatea de analiză în cadrul consiliului profesoral vor participa şi reprezentanţi ai elevilor şi părinţilor, care vor prezenta puncte de vedere asupra activităţilor derulate în program. Directorul unităţii de învăţământ va prezenta un raport de monitorizare a calităţii activităţilor planificate.21. La sfârşitul anului şcolar, inspectoratele şcolare vor include în raportul privind starea învăţământului un capitol referitor la relevanţa şi valoarea formativă a tuturor activităţilor desfăşurate în cadrul programului "Şcoala altfel", evidenţiind nivelul interesului manifestat de elevi şi de cadrele didactice faţă de organizarea şi desfăşurarea acestuia.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x