Având în vedere:– prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare; … – avizul Consiliului Concurenței comunicat cu Adresa nr. 14.165 din 17.11.2020; … – Regulamentul (UE) 2020/972 al Comisiei din 2 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 în ceea ce privește prelungirea aplicării sale și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce privește prelungirea aplicării sale și ajustările relevante, … în temeiul art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației,ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației emite următorul ordin: +
Articolul IOrdinul ministrului delegat pentru fonduri europene nr. 6.509/2017 privind stabilirea schemei de ajutor de minimis pentru activități din cadrul priorităților de investiții 6/c – Conservarea, protejarea, promovarea și dezvoltarea patrimoniului natural și cultural, 7/c – Dezvoltarea și îmbunătățirea sistemelor de transport ecologice (inclusiv cu un nivel redus de zgomot) și cu emisii reduse de carbon, inclusiv transporturile fluviale interne și maritime, porturile, legăturile multimodale și infrastructura aeroportuară, pentru promovarea mobilității regionale și locale durabile și 8/b – Sprijinirea unei creșteri favorabile ocupării forței de muncă, prin dezvoltarea potențialului endogen ca parte a unei strategii teritoriale pentru anumite zone, care să includă reconversia regiunilor industriale aflate în declin, precum și sporirea accesibilității și dezvoltarea resurselor naturale și culturale specifice, prin Programul Interreg V-A România-Ungaria, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 861 din 1 noiembrie 2017, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 1, alineatele (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)Schema se aplică în cele 8 județe eligibile ale Programului Interreg V-A România-Ungaria și va fi implementată până la data de 31 decembrie 2023. Conform Programului Interreg V-A România-Ungaria, județele eligibile sunt următoarele:a)patru județe din România – Arad, Bihor, Satu Mare și Timiș; … b)patru județe din Ungaria – Bekes, Csongrad-Csanad, Hajdu-Bihar și Szabolcs-Szatmar-Bereg. … (…)(4)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor de acordare privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. … 2.La articolul 4, după litera r) se introduc trei noi litere, literele s)-u), cu următorul cuprins:s)ajutor ilegal – ajutorul acordat fără respectarea procedurilor naționale și ale Uniunii Europene în domeniul ajutorului de stat; … t)ajutor indirect – este atunci când o terță parte (care nu este inclusă în parteneriatul de proiect) ajunge să primească un avantaj economic din proiect, acest avantaj reprezentând ajutor de stat; … u)ajutor utilizat abuziv – ajutorul utilizat de beneficiar fără respectarea condițiilor de acordare. … … 3.La articolul 6, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1)Perioada de valabilitate a schemei, în care se acordă ajutoare de minimis, este de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2023.(2)Plățile rambursate de furnizor către beneficiari, aferente ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2024. … 4.La articolul 8 alineatul (1), după litera i) se introduce o nouă literă, litera j), cu următorul cuprins:j)nu sunt rezidente în scopuri fiscale sau înmatriculate în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene^1 a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale.^1 Recomandarea CE nr. 4.885 final din data de 14.07.2020 … … 5.Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 10 Cheltuieli eligibileCheltuielile eligibile în cadrul schemei sunt cele menționate în ghidurile solicitantului aferente priorităților de investiții menționate în cadrul schemei, respectiv: cheltuieli de pregătire, cheltuieli cu personalul, cheltuieli de birou și cheltuieli administrative; costuri de deplasare și de cazare; costuri de consultanță și servicii externe; cheltuieli cu echipamentele, cheltuieli cu infrastructura și lucrări. … 6.La articolul 11, alineatul (3), partea introductivă a alineatului (5), alineatul (6) litera a) punctul (ii), alineatul (6) litera b) punctul (i),alineatul (7), partea introductivă a alineatului (8), alineatele (9) și (12) se modifică și vor avea următorul cuprins: (3)Propunerile de proiect sunt evaluate din punct de vedere administrativ și al eligibilității de către administratorul schemei de minimis. Evaluarea propunerilor de proiecte din punct de vedere calitativ și al ajutorului de minimis se realizează de către evaluatori externi, în baza unor criterii de evaluare aprobate de către Comitetul de monitorizare a programului.(…)(5)Din punctul de vedere al ajutorului de minimis, în cadrul Programului Interreg V-A România-Ungaria, beneficiarul de finanțare nerambursabilă se poate afla în una dintre următoarele situații:(…)(ii)beneficiarul de finanțare nerambursabilă în baza contractului de acordare a ajutorului de minimis, în cazul în care beneficiarul de finanțare nerambursabilă transferă parțial sau integral ajutorul/avantajul către un beneficiar de ajutor de minimis care nu poate fi identificat în faza de aplicare. În continuare, respectarea condițiilor acordării ajutorului de minimis în baza contractului de acordare a ajutorului de minimis, între beneficiarul finanțării nerambursabile și beneficiarul de ajutor de minimis, face obiectul verificării de către Autoritatea de management, pe parcursul implementării și al rambursării cheltuielilor. Semnarea contractului de acordare a ajutorului de minimis între beneficiarul de ajutor de minimis și cel al finanțării nerambursabile este condiție obligatorie prevăzută în contractul de finanțare dintre beneficiarul finanțării nerambursabile și Autoritatea de management și este monitorizată în timpul perioadei de implementare și sustenabilitate a proiectului. Semnarea contractului de acordare a ajutorului va fi condiționată de furnizarea de către beneficiarul de ajutor de minimis a declarației de minimis; … (…)(i)Autoritatea de management și beneficiarul finanțării nerambursabile, în cazul în care beneficiarul de ajutor de minimis este și beneficiar al finanțării nerambursabile, iar în această situație contractul de acordare îmbracă forma contractului de finanțare (inclusiv acordul de parteneriat)/contractului de cofinanțare; … (…)(7)Contractul prin care se acordă ajutorul de minimis, încheiat fie între AM și beneficiarul finanțării nerambursabile, fie între beneficiarul finanțării nerambursabile și fiecare beneficiar final de ajutor de minimis în baza prezentei scheme, conform situațiilor menționate anterior, cuprinde clauze prin care se asigură îndeplinirea funcțiilor de monitorizare a ajutorului de minimis de către furnizorul/administratorul schemei, inclusiv pentru cazurile de transfer al ajutorului de minimis sau de ajutor indirect.(8)Declarația pe propria răspundere a beneficiarului final de ajutor de minimis (declarația de minimis) va privi următoarele aspecte:(…)(9)În situația în care beneficiarii finali ai ajutorului de minimis nu pot fi identificați la momentul depunerii propunerii de proiect, ca urmare a specificului activităților descrise, beneficiarul principal/beneficiarul finanțării nerambursabile are obligația de a colecta declarațiile de minimis, conform contractului încheiat cu AM/Acordului de parteneriat. Administratorul schemei de minimis va urmări îndeplinirea acestei cerințe, prin intermediul monitorizării și controlului de prim nivel.(…)(12)Beneficiarul finanțării nerambursabile va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica, pe baza declarației pe propria răspundere a întreprinderii (declarația de minimis), faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul unei perioade de 3 ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali și anul fiscal în curs), fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depășește pragul de 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei. … 7.La articolul 11, după alineatul (15) se introduce un nou alineat, alineatul (16), cu următorul cuprins:(16)Obligația beneficiarului de finanțare nerambursabilă de a verifica condițiile de eligibilitate a beneficiarului de ajutor de minimis este prevăzută în contractul de finanțare/cofinanțare încheiat între Autoritatea de management și beneficiarul de finanțare nerambursabilă și in contractul de acordare a ajutorului de minimis între beneficiarul de ajutor de minimis și cel al finanțării nerambursabile. Normele metodologice prevăzute la art. 16 alin. (8) reglementează mecanismul prin care se asigură recuperarea ajutorului de minimis de la beneficiarul final. … 8.La articolul 13, titlul articolului și alineatul (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 13Bugetul schemei de ajutor de minimis(…)(3)Valoarea estimativă a bugetului schemei de minimis, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 6.779.058,75 euro, defalcată după cum urmează:a)axa prioritară 1 (prioritatea de investiție 6/c): fonduri FEDR: 1.723.306,25 euro, cofinanțare națională: 152.056,50 euro; … b)axa prioritară 2 (prioritatea de investiție 7/c): fonduri FEDR: 995.337,50 euro, cofinanțare națională: 87.823,75 euro; … c)axa prioritară 3 (prioritatea de investiție 8/b): fonduri FEDR: 3.510.761,75 euro, cofinanțare națională: 309.773,00 euro. … Pentru echivalentul în lei al bugetului schemei se utilizează cursul InforEuro valabil la data lansării apelului de proiecte, respectiv 3.11.2017. … 9.Articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 14Numărul beneficiarilorNumărul maxim estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis este de 200 de beneficiari eligibili. … 10.La articolul 16, alineatele (1), (5) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1)Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează de către administratorul schemei, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, precum și cu prevederile normelor metodologice prevăzute la alin. (8).(…)(5)Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a raporta beneficiarului finanțării nerambursabile toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei. Beneficiarul finanțării nerambursabile pune datele și informațiile respective la dispoziția administratorului schemei, în vederea îndeplinirii de către acesta a obligațiilor de raportare și monitorizare prevăzute la alin. (1).(…)(8)Ajutorul de minimis care trebuie rambursat sau recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății acestuia până la data recuperării sau a rambursării integrale. Furnizorul/Administratorul schemei de ajutor de minimis elaborează norme metodologice, aprobate prin acte administrative cu caracter normativ, pentru stoparea/recuperarea ajutoarelor. Dobânda se calculează conform prevederilor art. 33 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și conform art. 11 din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999. … 11.La articolul 16, alineatele (9),(16) și (17) se abrogă. … 12.La articolul 18, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1)Furnizorul de ajutor de minimis sau, după caz, administratorul schemei de minimis, în acest caz, BRECO, are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta schemă de minimis într-un termen de maximum 5 (cinci) zile de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Contractele de finanțare, actele de acordare a ajutoarelor, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se încarcă în RegAS de către administratorul schemei de ajutor de minimis în termen de maximum 7 (șapte) zile de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații. … 13.Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 19Recuperarea ajutorului de minimis(1)În situația în care se constată nerespectarea criteriilor de acordare prevăzute în prezenta schemă se vor întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului de minimis acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare. Recuperarea ajutorului de minimis de la beneficiarii români se realizează de către furnizorul de ajutor de minimis, pe baza monitorizării efectuate de administratorul schemei, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, ale normelor metodologice prevăzute la art. 16 alin. (8) și celelalte prevederi legale aplicabile contractului de finanțare. Recuperarea ajutorului de minimis de la beneficiarii statului partener se realizează de către furnizorul de ajutor de minimis, pe baza prevederilor Memorandumului de implementare – Aranjamente între statele membre implicate în Programul Interreg V-A România – Ungaria (denumit în continuare Memorandum de implementare) și a celorlalte prevederi legale aplicabile contractului de finanțare. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30.04.2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015.(2)În situația în care beneficiarul de ajutor de minimis este similar cu beneficiarul finanțării nerambursabile, recuperarea ajutorului de minimis prevăzut în actuala schemă se realizează de către Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, în calitate de Autoritate de management pentru Programul Interreg V-A România-Ungaria, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale normelor metodologice prevăzute la art. 16 alin. (8), respectiv în baza prevederilor Memorandumului de implementare în cazul beneficiarilor din Ungaria. Recuperarea se realizează în baza contractului de finanțare încheiat între Autoritatea de management pentru Programul Interreg V-A România-Ungaria și beneficiarul finanțării nerambursabile, în conformitate cu regulile Programului și în conformitate cu normele metodologice prevăzute la art. 16 alin. (8).(3)În situația în care beneficiarul de finanțare nerambursabilă este diferit de cel de ajutor de minimis, revine obligația beneficiarului de finanțare nerambursabilă să asigure această recuperare de la beneficiarul ajutorului de minimis, în baza contractului de acordare a ajutorului de minimis. Recuperarea se realizează în conformitate cu regulile programului și în conformitate cu normele metodologice prevăzute la art. 16 alin. (8), precum și cu prevederile Memorandumului de implementare, în funcție de statul membru în care este locat beneficiarul de ajutor de minimis.(4)În situația în care beneficiarul de finanțare nerambursabilă este beneficiar de ajutor de minimis pentru o parte din finanțare, dar și transmite o parte a ajutorului/avantajului către un alt beneficiar de ajutor de minimis, revine obligația beneficiarului de finanțare nerambursabilă să asigure această recuperare de la beneficiarul ajutorului de minimis, în baza contractului de acordare a ajutorului de minimis. Recuperarea ajutorului de minimis/avantajului transferat se realizează în conformitate cu regulile programului și în conformitate cu normele metodologice prevăzute la art. 16 alin. (8), precum și cu prevederile Memorandumului de implementare, în funcție de statul membru în care este locat beneficiarul de ajutor de minimis.(5)În toate situațiile prevăzute la alin. (1)-(4) se va urmări recuperarea ajutorului de minimis și a dobânzilor aferente, astfel încât să se asigure reinstaurarea situației existente anterior. … 14.După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 19^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 19^1Nereguli și restituirea finanțării care nu incumbă regulile de ajutor de minimis(1)În situația în care se constată nereguli în cadrul proiectelor aferente priorităților de investiții 6/c, 7/c și 8/b finanțate prin prezenta schemă de ajutor de minimis, acestea se analizează prin prisma regimului neregulilor și/sau fraudelor și se va dispune recuperarea sumelor plătite necuvenit.(2)În situația existenței unei suspiciuni de nereguli sau fraude, după semnarea contractului de finanțare nerambursabilă/de cofinanțare națională/de acordare a ajutorului de minimis, Autoritatea de management efectuează verificări în ceea ce privește eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiarii români ai schemei de ajutor de minimis pe parcursul implementării tehnice și financiare a proiectelor (utilizarea bugetului schemei de ajutor de minimis aprobat), în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(3)Activitatea de constatare a neregulilor sau fraudelor și de stabilire a creanțelor bugetare/corecțiilor financiare rezultate din neregulile identificate în decursul implementării proiectelor sau ulterior finalizării implementării acestora se desfășoară conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(4)Recuperarea creanțelor bugetare rezultate din nereguli de la beneficiarii români ai schemei de ajutor de minimis se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, iar de la beneficiarii ungari, în conformitate cu prevederile Memorandumului de implementare. … 15.Articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 20Dispoziții finale(1)Având în vedere faptul că acest ajutor de minimis se acordă pentru proiecte de cooperare teritorială europeană, România, în calitate de stat membru pe teritoriul căruia este localizată Autoritatea de management, așa cum a fost definită aceasta în art. 21 din Regulamentul (UE) nr. 1.299/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind dispoziții specifice pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională pentru obiectivul de cooperare teritorială europeană, este considerată ca fiind furnizorul de ajutor de minimis pentru partea de finanțare FEDR și, ca urmare, Autoritatea de management se conformează acestor prevederi.(2)Fiecare stat membru furnizează informația necesară către Autoritatea de management în vederea conformării la nivel național cu prevederile respective.(3)Fiecare stat membru este considerat ca fiind furnizor de ajutor de minimis cu privire la cofinanțarea națională aferentă proiectelor de cooperare teritorială europeană și răspunde de conformarea cu respectivele proceduri.(4)Fiecare furnizor (Autoritate de management, respectiv stat membru) răspunde de monitorizarea proiectelor sau părților de proiecte finanțate prin schema de ajutor de minimis, în conformitate cu regulile naționale ale fiecăruia stabilite în acord cu prevederile prezentului articol.(5)Textul prezentei scheme, Ghidurile solicitantului, precum și alte documente relevante ale programului se publică integral pe site-ul Programului Interreg V-A România-Ungaria, la adresa http://interreg-rohu.eu/ro/home/. … 16.În cuprinsul ordinului denumirea „Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene“ se înlocuiește cu denumirea „Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației“. … +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației,
Florin Nicolae Creț,
secretar de statBucurești, 3 decembrie 2020.Nr. 4.214.––