ORDIN nr. 4.060/1.502/2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI Nr. 4.060 din 27 martie 2024MINISTERUL SANATATII Nr. 1.502 din 20 martie 2024
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 286 din 2 aprilie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1339 29/12/2023
ActulREFERIRE LALEGE 199 04/07/2023 ART. 199
ActulREFERIRE LAMETODOLOGIE 29/12/2023
ActulREFERIRE LAMETODOLOGIE 29/12/2023 ART. 26
ActulREFERIRE LAHOTARARE 369 29/03/2021 ART. 13
ActulREFERIRE LAHG 144 23/02/2010 ART. 7
ART. 5REFERIRE LAHG 355 11/04/2007 ANEXA 1
ANEXA 3REFERIRE LAHG 355 11/04/2007
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale asistență medicală din cadrul Ministerului Sănătății nr. A.R. 5.226 din 20.03.2024,având în vedere prevederile:– art. 199 alin. (7) și (8) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare;– art. 26 alin. (1) și (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.339/2023 privind aprobarea Metodologiei-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare vacante din învățământul superior,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare, și al prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare, ministrul educației și ministrul sănătății emit prezentul ordin. + 
Articolul 1Înscrierea la concursul de ocupare a unui post didactic de predare sau didactic auxiliar în învățământul superior este condiționată de prezentarea certificatului medical eliberat de către medicul specialist de medicina muncii în baza avizului medical emis de către medicul specialist psihiatru și a adeverinței medicale eliberate de către medicul de familie.  + 
Articolul 2Se aprobă modelul de certificat medical eliberat de către medicul specialist de medicina muncii pe formular specific, necesar pentru înscrierea la concursul de ocupare a unui post didactic de predare sau didactic auxiliar în învățământul superior, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 3Se aprobă modelul de aviz medical eliberat de către medicul specialist psihiatru pe formular specific, prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 4(1)În cazul în care la evaluarea medicală pentru încadrarea într-o funcție didactică de predare sau didactică auxiliară sau pentru exercitarea funcțiilor didactice de predare sau didactice auxiliare din învățământul superior medicul specialist de medicina muncii observă modificări ale stării de sănătate, acesta poate solicita o examinare medicală de specialitate suplimentară, în baza scrisorii medicale prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin.(2)Baremul medical cu afecțiunile care constituie contraindicații pentru funcția didactică de predare sau didactică auxiliară, în baza căruia urmează a fi eliberat certificatul medical de către medicul specialist de medicina muncii, care dovedesc îndeplinirea condiției de a fi apt din punct de vedere medical, este prevăzut în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 5(1)Menținerea într-o funcție didactică de predare sau didactică auxiliară este condiționată de:a)confirmarea anuală a aptitudinii în muncă de către medicul specialist de medicina muncii, care asigură servicii medicale de medicina muncii instituției de învățământ superior, prin eliberarea Fișei de aptitudine, conform prevederilor pct. 2 lit. c) din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătății lucrătorilor, cu modificările și completările ulterioare;b)evaluarea medicală la un interval de 4 ani în condițiile prezentului ordin, care va include, în mod obligatoriu, și evaluarea capacității psihice.(2)Evaluarea medicală prevăzută la alin. (1) lit. b) realizată la patru ani va suplini pentru anul respectiv și confirmarea anuală a aptitudinii în muncă prevăzută la alin. (1) lit. a).
 + 
Articolul 6(1)În situația în care se constată modificări psihocomportamentale la personalul angajat într-o funcție didactică de predare sau didactică auxiliară dintr-o instituție de învățământ superior, instituția poate solicita un nou examen medical, prin hotărâre a consiliului de administrație, la sesizarea oricărui factor implicat în procesul educațional.(2)Evaluarea capacității psihice a cadrelor didactice de predare sau didactice auxiliare se realizează în centrele de sănătate mintală teritoriale, la solicitarea medicului specialist de medicina muncii. (3)Cadrele didactice de predare sau didactice auxiliare se adresează centrelor de sănătate mintală teritoriale pentru consult de specialitate, conform alin. (2), în baza scrisorii medicale prevăzute în anexa nr. 3. (4)Rezultatul evaluării capacității psihice se consemnează în fișa prevăzută în anexa nr. 5 care face parte integrantă din prezentul ordin, cu care cadrul didactic de predare sau didactic auxiliar se prezintă, în termenul stabilit, la medicul specialist de medicina muncii care a solicitat examinarea.(5)Personalul didactic de predare sau didactic auxiliar care se consideră nedreptățit de rezultatul evaluării psihice nefavorabil exercitării profesiei poate solicita o expertiză a capacității de muncă în domeniul educației, cu anunțarea medicului specialist de medicina muncii, în termen de 7 zile lucrătoare de la data primirii rezultatului evaluării capacității psihice consemnat în fișa de evaluare a capacității psihice prevăzută în anexa nr. 5.(6)Expertiza capacității de muncă prevăzută la alin. (5), prin care se analizează și se stabilesc situațiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală, se realizează de către o comisie formată din 3-5 membri, medici primari/specialiști psihiatri, constituită la nivelul centrului universitar de medicină și farmacie la care este arondată instituția/unitatea de învățământ superior, în baza unui protocol comun care se încheie între Ministerul Educației și Ministerul Sănătății.(7)Personalul didactic de predare sau didactic auxiliar prevăzut la alin. (5) va suporta costurile generate de realizarea expertizei capacității de muncă în domeniul educației de către comisia prevăzută la alin. (6).  + 
Articolul 7(1)În cazul în care, în urma evaluării psihice efectuate, se constată o tulburare psihică, medicul de medicina muncii are obligația să recomande măsuri suplimentare de protejare a sănătății personalului angajat într-o funcție didactică de predare sau didactică auxiliară și de adaptare a sarcinilor profesionale la locul de muncă. (2)Monitorizarea tratamentului de specialitate se efectuează de către medici psihiatri, în unitățile sanitare publice sau private.(3)Personalul angajat într-o funcție didactică de predare sau didactică auxiliară diagnosticat cu tulburări psihice are următoarele obligații: a)să informeze medicul de medicina muncii privind diagnosticul, starea sa de sănătate și tratamentul de specialitate prescris;b)să se prezinte la examinările medicale de specialitate conform programării;c)să respecte tratamentul de specialitate prescris de medicul specialist psihiatru;d)să respecte recomandările medicului de medicina muncii. + 
Articolul 8Refuzul personalului didactic sau didactic auxiliar de a se prezenta la controlul medical, în sensul prezentului ordin, constituie abatere disciplinară și poate duce la desfacerea contractului individual de muncă.  + 
Articolul 9În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Ministerul Educației și Ministerului Sănătății vor elabora protocolul privind constituirea la nivelul centrelor universitare a comisiilor de expertiză a capacității de muncă în domeniul educației, privind stabilirea situațiilor de inaptitudine psihocomportamentală a personalului didactic de predare și didactic auxiliar prevăzut la art. 6 alin. (6). + 
Articolul 10Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul educației,
Ligia Deca
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila + 
Anexa nr. 1Județul ………………..Localitatea …………………….Unitatea medicală ……………………………..Telefon ………………….., e-mail ……………………….
CERTIFICAT MEDICAL – MEDICINA MUNCII
în vederea înscrierii la concurs pentru ocuparea
unui post didactic sau didactic auxiliar în învățământul superior
Nr. ………….. data …………………..
Se certifică faptul că …………………………….. (numele și prenumele), CNP ………………………….., esteAPT [ ]INAPT [ ]pentru înscrierea la concurs.
Semnătură
…………………………
(medic specialist de medicina muncii)
 + 
Anexa nr. 2Județul ……………..Localitatea …………………Unitatea medicală ……………………….Telefon …………………., e-mail ……………………….
AVIZ – PSIHIATRIE
în vederea înscrierii la concurs pentru ocuparea unui
post didactic sau didactic auxiliar în învățământul superior
Nr. …………… data ……………….
Se certifică faptul că …………………………… (numele și prenumele), CNP ………………………, prezintă [ ]/nu prezintă [ ] afecțiuni neuropsihice prevăzute în baremul medical cu afecțiunile care constituie contraindicații pentru exercitarea funcției de cadru didactic sau didactic auxiliar din învățământul superior (anexa nr. 4 la Ordinul ministrului educației și al ministrului sănătății nr. 4.060/1.502/2024).

Afecțiuni neuropsihice DA* NU*
Tulburări psihice organice
Tulburări psihice și de comportament induse de consumul de alcool și substanțe psihoactive
Schizofrenie, tulburări schizoafective și delirante
Tulburări afective bipolare
Tulburări depresive – forme severe
Tulburări fobic-anxioase – forme severe
Tulburări obsesiv-compulsive – forme severe
Tulburări disociative
Tulburări de personalitate

* Se completează obligatoriu.
Semnătură,
………………………………
(medic specialist psihiatrie)
 + 
Anexa nr. 3Județul ……………..Localitatea ………………….Unitatea medicală ………………………Telefon ………………, e-mail ……………….Nr. ………… data ……………..
SCRISOARE MEDICALĂ
CătreUnitatea medicală ………………………..Stimate coleg, prin prezenta vă informăm că domnul/doamna ……………………. (numele și prenumele), CNP …………………., având ocupația de ……………………………… la instituția de învățământ superior: …………………………………… s-a prezentat și a fost consultat(ă) în unitatea noastră în data de ……………………………. pentru examen medical:[ ] angajare[ ] examen medical periodicSimptomatologie: …………………………………………………………..……………………………………………………………………………….Având în vedere legislația de medicina muncii în vigoare (Hotărârea Guvernului nr. 355/2007, cu modificările și completările ulterioare), precum și simptomatologia/afecțiunea psihică de care suferă, vă rugăm să precizați dacă poate desfășura activitate didactică sau didactică auxiliară.
Semnătură,
…………………
(medic specialist de medicina muncii)
 + 
Anexa nr. 4
BAREMUL MEDICAL
cu afecțiunile care constituie contraindicații relative pentru
înscrierea la concursul pentru ocuparea funcției de cadru didactic
sau pentru exercitarea funcției de cadru didactic sau didactic auxiliar din învățământul superior

Nr. Denumirea bolilor Categoria
I. Boli ale aparatului respirator
1. Tuberculoză pulmonară activă Inapt (până la vindecare)
II. Tulburări psihice și de comportament
2. Tulburări psihice organice Inapt
3. Tulburări psihice și de comportament induse de consumul de alcool și substanțe psihoactive Inapt
4. Schizofrenie, tulburări schizoafective și delirante Inapt
5. Tulburări afective bipolare Inapt
6. Tulburări depresive – forme severe Inapt (până la remisie)
7. Tulburări fobic-anxioase – forme severe Inapt (până la remisie)
8. Tulburări obsesiv-compulsive – forme severe Inapt (până la remisie)
9. Tulburări disociative Inapt
10. Tulburări de personalitate Inapt
III. Boli ORL
11. Hipoacuzie > 71 Db – include surdități protezate mai mari de 71 Db Inapt
12. Diplegie recurențială (paralizia corzii vocale în abducție sau adducție) Inapt
13. Laringectomie totală (cu traheostomă permanentă și lipsa erigmofonației, butonului fonator sau laringofonului) Inapt
14. Afectarea semnificativă a capacității fonatorii (rinolalie deschisă, disfonii și distonii laringiene irecuperabile prin tratament foniatric/medicamentos) Inapt
15. Stare de traheostomie permanentă, indiferent de etiologie, cu afectarea fonației și fără posibilitatea unei protezări fonatorii adecvate Inapt
IV. Boli oftalmologice
16. Acuitate vizuală (AV) mai mică de 0,1 (1/10), cu corecție aeriană sau lentile de contact, la ochiul cel mai bun Inapt
17. Diplopie Inapt
V. Boli ale sistemului nervos
18. Epilepsie rezistentă la tratament Inapt
19. Afazie și dizartrie Inapt
20. Balbism Inapt

 + 
Anexa nr. 5
FIȘA DE EVALUARE A CAPACITĂȚII PSIHICE
a personalului didactic de predare sau didactic auxiliar

Județul ……………………… Localitatea ………………………Unitatea medicală …………………………………Telefon …………………………, e-mail ………………Nr. …….. data ……………………………..REZULTAT CONSULT PSIHIATRIE:Prezintă /Nu prezintă  afecțiuni neuropsihice prevăzute în baremul medical cu afecțiunile care constituie contraindicații pentru exercitarea funcției de cadru didactic sau didactic auxiliar din învățământul superior (anexa nr. 4 la Ordinul ministrului educației și al ministrului sănătății nr. 4.060/1.502/2024).Precizați afecțiunea neuropsihică:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Poate /Nu poate  exercita funcția de cadru didactic sau didactic auxiliar în învățământul superior.Semnătură,…………………………….(medic specialist psihiatrie)

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x