Având în vedere prevederile art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 și prevederile art. 48-53 din Regulamentul Comisiei nr. 1.828/2006 stabilind regulile pentru implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.083/2006, în care se stabilesc prevederile generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European și Fondul de Coeziune și pentru implementarea Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European și al Consiliului pentru Fondul European de Dezvoltare Regională,având în vedere art. 11 alin. (1) lit. i) din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Locuinței, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009, cu modificările ulterioare,ministrul dezvoltării regionale și locuinței emite următorul ordin: +
Articolul 1Prin prezentul ordin se reglementează categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanțate în cadrul Programului pentru Rețeaua de dezvoltare urbană URBACT II, denumit în continuare Programul. +
Articolul 2În sensul prezentului ordin, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)declarația de interes – documentul elaborat de partenerul lider în vederea participării la faza de dezvoltare, respectiv la prima fază a unui proiect URBACT II; … b)aplicația finală – documentul elaborat de partenerul lider în vederea participării la faza de implementare, respectiv la cea de a doua fază a unui proiect URBACT II; … c)alocația zilnică – suma de bani, pe care un expert tematic îi încasează pentru a-și acoperi costurile de transport local, cazare și masă, în vederea îndeplinirii misiunii, așa cum este stabilit în Program; … d)grup local de sprijin – grup format din factorii de decizie care pot influența valorificarea rezultatelor proiectului URBACT II la nivel local. Fiecare partener din cadrul Programului trebuie să își alcătuiască un grup local de sprijin pentru a realiza un plan local de acțiune. … +
Articolul 3(1)Pentru toate tipurile de cheltuieli considerate eligibile în cadrul proiectelor URBACT II se vor respecta reglementările prevăzute în legislația națională și comunitară în vigoare.(2)Cheltuielile deja finanțate integral sau parțial prin alte instrumente financiare naționale, europene sau internaționale nu reprezintă cheltuieli eligibile. +
Articolul 4Sunt considerate eligibile numai acele cheltuieli care sunt însoțite de facturi, în conformitate cu prevederile legislației naționale, sau de alte documente contabile cu valoare probantă, echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, certificate și identificate. +
Articolul 5Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie:a)să fie în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, cu declarația de interes și cu aplicația finală; … b)să fie necesare implementării proiectelor; … c)să fie raționale; … d)să fie direct legate de proiectul finanțat; … e)să fie plătite, certificate și declarate de către beneficiar în perioada de implementare a proiectului. … +
Articolul 6Pentru proiectele care se vor derula în cadrul Programului sunt considerate cheltuieli eligibile acelea ocazionate de următoarele activități: elaborarea de planuri locale de acțiune, studii, pagini de internet, broșuri și publicații, organizarea de seminarii și conferințe, care să stea la baza creării și consolidării unor parteneriate viabile, concretizate în proiecte ce ar putea fi finanțate ulterior prin alte programe naționale. +
Articolul 7(1)Pentru faza de dezvoltare a proiectelor, cheltuielile prevăzute la art. 5 efectuate în cadrul proiectelor sunt considerate eligibile de la data aprobării declarației de interes de către Comitetul de monitorizare URBACT II.(2)Pentru faza de implementare a proiectelor, cheltuielile prevăzute la art. 5, efectuate în cadrul proiectelor, sunt considerate eligibile de la data aprobării aplicației finale de către Comitetul de monitorizare URBACT II.(la 23-07-2010,
Alineatul (2) din Articolul 7 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 1.847 din 14 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 516 din 23 iulie 2010
)
(3)Abrogat.(la 23-07-2010,
Alineatul (3) din Articolul 7 a fost abrogat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 1.847 din 14 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 516 din 23 iulie 2010
)
+
Articolul 8(1)Sunt considerate eligibile cheltuielile privind coordonarea proiectului. Acestea cuprind cheltuielile administrative strict legate de managementul general al proiectului, cheltuielile cu onorarii pentru servicii juridice, precum și comisioanele legale, comisioanele pentru garanții bancare și asigurările medicale de călătorie.(2)Cheltuielile privind coordonarea proiectului nu trebuie să depășească 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului și trebuie explicate în detaliu.(3)În categoria cheltuielilor administrative sunt incluse costurile pentru: chiria locației unde se desfășoară activitățile proiectului, asigurarea utilităților (apă curentă, canalizare, salubritate, energie electrică și termică, gaze naturale), consumabile și birotică, multiplicare și fotocopiere, servicii poștale și de curierat, telefon, fax, internet, mobilier de birou, servicii pentru întreținerea echipamentelor IT, precum și alte cheltuieli absolut necesare pentru implementarea proiectului.(4)Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile administrative trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)să nu depășească 25% din valoarea totală eligibilă a cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului; … b)să respecte, pe toată durata de implementare a proiectului, metoda de calcul folosită pentru calculul pro rata, care trebuie să fie justificată, rezonabilă și echitabilă și să rămână neschimbată pe întreaga perioadă de implementare. Această metodă va fi transmisă autorității naționale în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de cofinanțare; … c)calculul cheltuielilor generale de administrație trebuie să fie bine justificat, bazat pe documente și revizuit periodic; … d)ratele costurilor utilizate trebuie să se bazeze pe cheltuieli deja efectuate, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât și în contabilitate. Acestea trebuie să fie verificabile; … e)să nu fi fost deja incluse și în alte costuri sau linii bugetare ale proiectului. … +
Articolul 9(1)Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, așa cum sunt descrise în declarația de interes/aplicația finală, inclusiv contribuțiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului conform prevederilor legale.(2)Sunt eligibile doar cheltuielile de personal aferente persoanelor angajate pentru implementarea proiectului, cu contract individual de muncă, contract individual de muncă cu timp parțial sau act administrativ de numire în funcția publică, pe durată nedeterminată sau determinată, cu fracțiune de normă sau cu normă întreagă de lucru. Plafoanele salariilor angajaților în proiect nu trebuie să depășească nivelul practicat de persoana juridică respectivă, pentru funcții similare.(3)Personalul angajat pentru implementarea proiectului trebuie să fie format din angajați ai partenerului lider sau partenerilor din proiect, prezentați oficial în declarația de interes și aplicația finală.(4)Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul de bază și sporurile permanente prevăzute în contractele individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele adiționale aferente valabile pe toată durata de implementare a proiectului și/sau în actul administrativ de numire în funcția publică sau în actul de modificare a actului administrativ de numire în funcția publică.(5)Salariul tarifar/de bază, plata sporurilor permanente și a contribuțiilor menționate la alin. (1) vor fi plătite pentru timpul efectiv lucrat și vor fi susținute de fișele de post, fișele de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de plată, extrase de cont, declarația salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului și alte documente justificative, după caz.(6)Calculul valorii unei ore de muncă va fi făcut luându-se în considerare cheltuielile de personal eligibile pentru întreaga perioadă de raportare.(7)Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăși durata normală de lucru, conform prevederilor legislației naționale în vigoare.(8)Este eligibilă decontarea salariului tarifar/de bază, cu respectarea normelor aferente fiecărui tip de personal, și a sporurilor permanente, avându-se în vedere prevederile contractului individual de muncă, contractului colectiv de muncă aplicabil și/sau legislației în vigoare.(9)Nu se va lua în calcul contravaloarea orelor suplimentare sau a oricărui tip de concediu.(10)Nu constituie cheltuială eligibilă salariile aleșilor locali.(11)Sunt eligibile cheltuielile cu salariile funcționarilor publici încadrați în unitățile dedicate implementării proiectelor, cu respectarea prevederilor legale privind incompatibilitatea. +
Articolul 10(1)Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru organizarea evenimentelor, precum: întâlniri bilaterale și multilaterale, seminarii, ateliere de lucru, conferințe, care au legătură directă cu implementarea proiectului și sunt cuprinse în cadrul activităților proiectului.(2)Categoriile de cheltuieli eligibile privind organizarea de evenimente sunt următoarele: închirierea locației, a echipamentelor necesare (microfoane, căști, flipchart, retroproiector, laptop, echipament de traducere etc.), dacă acestea nu sunt deja incluse în prețul de închiriere a sălii, materiale-suport și informative care sunt distribuite în cadrul evenimentului, plata traducătorilor-interpreți, cheltuieli de protocol, în conformitate cu legislația în vigoare.(3)În detalierea bugetului trebuie să se specifice clar, pentru fiecare tip de eveniment în parte, scopul, grupul-țintă, locația, durata, numărul de participanți și limbile în care traducerea este asigurată.(4)Achiziționarea oricăruia dintre bunurile și serviciile mai sus menționate se va face în conformitate cu legislația națională în vigoare în domeniul achizițiilor publice. +
Articolul 11(1)Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru transport și cazare numai pentru personalul angajat în proiect și pentru experții cu atribuții în implementarea proiectului, care efectuează deplasări pentru participarea la întâlniri, seminarii, conferințe ce au loc pe teritoriul Programului. Cheltuielile de transport și cazare efectuate pentru deplasări în afara ariei Programului pot fi eligibile dacă sunt menționate explicit și justificate în declarația de interes și aplicația finală și dacă sunt ocazionate de întâlniri cu parteneri în proiect localizați în afara teritoriului Programului.(2)Categoriile de cheltuieli eligibile pentru transport și cazare includ următoarele costuri: de transport, de cazare și diurne.(3)Pentru asigurarea transportului și cazării trebuie să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislația națională.(4)Pentru deplasarea în țară, sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea și diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, după cum urmează:a)pentru personalul care lucrează în autoritățile și instituțiile publice, precum și în unitățile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condițiile și plafoanele impuse de legislația națională aplicabilă instituțiilor publice; … b)pentru personalul care lucrează în cadrul altor persoane juridice decât cele menționate la categoria anterioară, cheltuielile vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei nu trebuie să depășească cuantumul obținut prin înmulțirea cu 2,5 a cuantumului diurnei aplicabile angajaților autorităților și instituțiilor publice. … (5)Pentru deplasarea în străinătate, sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea și diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, după cum urmează:a)pentru personalul care lucrează în autoritățile și instituțiile publice, precum și în unitățile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condițiile și plafoanele impuse de legislația națională aplicabilă instituțiilor publice; … b)pentru personalul care lucrează în cadrul altor persoane juridice decât cele menționate la categoria anterioară, cheltuielile pentru transport vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii, iar cele pentru cazare și diurnă vor respecta plafoanele impuse de legislația națională aplicabilă instituțiilor publice. … (6)Sunt eligibile cheltuielile de cazare, transport și diurnă pentru experții din cadrul proiectului.(la 07-04-2010,
Alineatul (6) din Articolul 11 a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 1.210 din 26 martie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 218 din 07 aprilie 2010
)
(7)Cheltuielile de cazare și diurnă ale experților tematici se vor limita la cuantumurile prevăzute de alocația zilnică, stabilite în Program.(8)Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu trebuie să mai fie incluse în altă linie bugetară. +
Articolul 12(1)Sunt considerate eligibile cheltuielile privind comunicarea și diseminarea informațiilor privitoare la rezultatele proiectului. În detalierea bugetului trebuie specificate natura activităților de promovare și instrumentele de comunicare și diseminare, aflate în legătură directă cu activitățile proiectului.(2)Pentru fiecare activitate de comunicare și diseminare trebuie specificate grupul-țintă, mijloacele, rezultatele așteptate, materialele ce se pun la dispoziție în cadrul activității.(3)Pentru fiecare publicație trebuie să se specifice scopul, grupul-țintă, numărul de copii, limbile utilizate. De asemenea, trebuie specificat costul fiecărui document, inclusiv costurile pentru editare, traducere, tipărire, transmitere a exemplarelor către grupul-țintă, precum și alte informații justificative, după caz.(4)Cheltuielile prevăzute la alin. (1) trebuie să respecte prevederile din Manualul de identitate vizuală al Programului, din Contractul de finanțare încheiat între partenerul lider și Autoritatea de management al Programului, precum și din Acordul de parteneriat încheiat între partenerul lider și ceilalți parteneri în proiect. +
Articolul 13(1)Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru expertiză externă, în următoarele condiții cumulative:a)dacă aportul experților externi, prevăzuți în declarația de interes sau în aplicația finală, este justificat și absolut necesar implementării proiectului; … b)dacă există un contract sau acord, în conformitate cu legislația națională în vigoare, însoțit de documente pe baza cărora se pot efectua plăți. … (2)Categoriile de cheltuieli eligibile pentru expertiza externă includ costuri pentru experți externi sau lectori implicați în întâlnirile bilaterale, multilaterale și seminariile organizate în cadrul proiectului, elaborarea, tipărirea și expunerea de materiale promoționale, organizarea externă a evenimentelor, dacă organizarea evenimentului este subcontractată unui furnizor de servicii extern, studii și sondaje de opinie.(3)Nu sunt eligibile costurile pentru expertiza externă adusă ca aport de instituțiile partenere în proiect, precum și de persoanele care fac parte din echipa de proiect.(4)Nu sunt eligibile costurile aferente experților tematici. +
Articolul 14Sunt considerate eligibile, în mod excepțional, cheltuielile privind achiziționarea echipamentelor IT, numai cu respectarea următoarelor condiții:a)să fie noi; … b)să fie absolut necesare și folosite exclusiv pentru implementarea proiectului; … c)să fie menționate în declarația de interes și aplicația finală. … +
Articolul 15(1)Sunt considerate eligibile cheltuielile privind grupurile locale de sprijin URBACT II, referitoare la constituirea și funcționarea acestora la nivelul fiecărui beneficiar, precum:a)organizarea de întâlniri și seminarii; … b)organizarea de sesiuni de instruire legate de consolidarea capacității grupului local de sprijin URBACT II; … c)transportul și cazarea membrilor grupului local de sprijin URBACT II pentru a participa la întâlnirile proiectului; … d)comunicarea și diseminarea produselor rezultate din activitățile desfășurate. … (2)Costurile privind grupurile locale de sprijin URBACT II trebuie prevăzute la o linie bugetară separată, cu o alocare financiară minimă de 70.000 euro pentru o rețea tematică și de 30.000 euro pentru un grup de lucru.(la 23-07-2010,
Articolul 15 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.847 din 14 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 516 din 23 iulie 2010
)
+
Articolul 16(1)Sunt considerate eligibile cheltuielile efectuate de autoritățile de management ale programelor operaționale sectoriale și ale Programului operațional regional din România, care au calitatea de parteneri asociați în proiecte URBACT II. Acestea sunt legate de participarea autorităților de management la activitățile proiectului și, în special, la întâlnirile importante desfășurate de-a lungul perioadei de implementare și acoperă costurile pentru transport, cazare și diurnă.(2)Costurile privind autoritățile de management trebuie prevăzute într-o linie bugetară separată, cu o alocare financiară minimă de 40.000 euro pentru fiecare rețea tematică. +
Articolul 17(1)Taxa pe valoarea adăugată este considerată eligibilă dacă sunt îndeplinite, simultan, următoarele condiții:a)nu este recuperabilă prin orice alte mijloace prevăzute de legislația națională; … b)este identificată clar în propunerea de proiect; … c)este aferentă unor cheltuieli considerate eligibile. … (2)Nu este eligibilă taxa pe valoarea adăugată aferentă costurilor generale de administrație calculate pe baza unei pro rata pentru acei beneficiari care desfășoară operațiuni cu/și fără drept de deducere. +
Articolul 18Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare care privesc: comisioanele pentru tranzacțiile financiare transnaționale, dar nu și dobânda, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea și administrarea conturilor necesare pe perioada implementării proiectelor. +
Articolul 19Nu sunt eligibile următoarele cheltuieli:a)contribuția în natură; … b)amenzile, penalitățile financiare și cheltuielile legate de dispute legale; … c)amortizarea echipamentelor. … +
Articolul 20Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale
și locuinței,
Vasile BlagaBucurești, 19 mai 2009.Nr. 397.–––-