privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 56/45/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2005, cu modificările şi completările ulterioare
În temeiul prevederilor:– Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 52/2005 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2005, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin: +
Articolul IAnexele nr. 17, 18, 24 şi 30 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 56/45/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 şi nr. 134 bis din 14 februarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. În anexa nr. 17 la capitolul 1, litera B va avea următorul cuprins:"B. Servicii medicale spitaliceşti care nu necesită internarea, prestate în regim de spitalizare de zi. Un serviciu medical spitalicesc reprezintă totalitatea investigaţiilor şi procedurilor medicale acordate pentru rezolvarea unui caz."2. În anexa nr. 18 la articolul 5 litera a), teza a patra de la punctul 1 va avea următorul cuprins:"Numărul de externări diminuat atât pentru secţiile chirurgicale, cât şi pentru secţiile medicale se contractează numai ca servicii medicale acordate în regim de spitalizare de zi, cu încadrarea în valoarea de contract."3. În anexa nr. 18 la articolul 5 litera c), teza a patra de la punctul 1 va avea următorul cuprins:"Numărul de externări diminuat atât pentru secţiile chirurgicale, cât şi pentru secţiile medicale se contractează numai ca servicii medicale acordate în regim de spitalizare de zi, cu încadrarea în valoarea de contract."4. În anexa nr. 18 la articolul 5 litera c), prima teză de la punctul 2 va avea următorul cuprins:"Tariful mediu pe caz rezolvat se stabileşte prin negociere între furnizori şi casele de asigurări de sănătate având în vedere şi indicatorul cost mediu cu medicamentele pe caz externat pe anul 2004, cu încadrarea în valoarea de contract."5. În anexa nr. 18 la articolul 5, litera j) va avea următorul cuprins:"j) suma pentru serviciile medicale efectuate în regim de spitalizare de zi pentru care plata se face prin tarif pe serviciu medical şi care se determină prin înmulţirea numărului negociat şi contractat de servicii medicale spitaliceşti pe tipuri cu tariful negociat aferent acestora. Tariful pe un serviciu medical spitalicesc prevăzut în Ordinul ministrului sănătăţii nr. 440/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se negociază între spitale şi casele de asigurări de sănătate şi nu poate fi mai mare de 1/3 din tariful pe caz rezolvat pentru servicii medicale acordate în regim de spitalizare continuă, cu încadrarea în valoarea de contract. Tariful pentru hemodializă în insuficienţa renală cronică se negociază şi nu poate fi mai mare decât cel prevăzut în anexa nr. 17 la ordin.”6. În anexa nr. 18 la articolul 7 alineatul (1) litera a), teza a treia de la punctul 2 va avea următorul cuprins:"În situaţia în care numărul de externări realizat, corespunzător patologiei care necesită internare în regim de spitalizare continuă, este mai mic decât cel contractat, iar numărul de servicii medicale acordate în regim de spitalizare de zi a crescut, numărul de servicii medicale acordate în regim de spitalizare de zi ce depăşeşte numărul de cazuri externate contractate se decontează la tariful pe serviciu medical negociat, majorat cu 5%, cu încadrarea în valoarea de contract."7. În anexa nr. 18 la articolul 7 alineatul (1) litera c), teza a treia de la punctul 2 va avea următorul cuprins:"În situaţia în care numărul de externări realizat, corespunzător patologiei care necesită internare în regim de spitalizare continuă, este mai mic decât cel contractat, iar numărul de servicii medicale acordate în regim de spitalizare de zi a crescut, numărul de servicii medicale acordate în regim de spitalizare de zi ce depăşeşte numărul de cazuri externate contractate se decontează la tariful pe serviciu medical negociat, majorat cu 5%, cu încadrarea în valoarea de contract."8. În anexa nr. 18 la articolul 7 alineatul (1), litera j) va avea următorul cuprins:"j) suma pentru serviciile medicale efectuate în regim de spitalizare de zi pentru care plata se face prin tarif pe serviciu medical şi care se determină prin înmulţirea numărului negociat şi contractat de servicii medicale spitaliceşti pe tipuri cu tariful negociat aferent acestora. Tariful pe un serviciu medical spitalicesc prevăzut în Ordinul ministrului sănătăţii nr. 440/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se negociază între spitale şi casele de asigurări de sănătate şi nu poate fi mai mare de 1/3 din tariful pe caz rezolvat pentru servicii medicale acordate în regim de spitalizare continuă, cu încadrarea în valoarea de contract. Tariful pentru hemodializă în insuficienţa renală cronică se negociază şi nu poate fi mai mare decât cel prevăzut în anexa nr. 17 la ordin.”9. În anexa nr. 18, după articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7^1, cu următorul cuprins:"Art. 7^1. – (1) Serviciile de hemodializă în insuficienţa renală cronică, acordate în unităţi sanitare cu paturi, respectiv în unităţi sanitare ambulatorii autorizate şi avizate, după caz, de Ministerul Sănătăţii să efectueze aceste servicii, se contractează de casele de asigurări de sănătate cu unităţile sanitare sus-menţionate şi se decontează din fondul aprobat cu destinaţia servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală.(2) Suma pentru materialele sanitare specifice serviciilor de hemodializă în insuficienţa renală cronică şi dializă peritoneală se contractează şi se decontează din fondul aprobat cu destinaţia servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală." … 10. În anexa nr. 24, după articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu următorul cuprins:"Art. 5^1. – Serviciile de transport al asiguraţilor dializaţi, în vederea efectuării dializei, de la/la domiciliu se contractează şi se decontează distinct din fondul aprobat cu destinaţia servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală, cu respectarea tuturor condiţiilor de contractare şi decontare aferente celorlalte servicii de transport sanitar."11. În anexa nr. 30 la articolul 17, ultimul paragraf al punctului 1 va avea următorul cuprins:"În situaţia în care la unele farmacii se înregistrează la sfârşitul unui trimestru, respectiv la sfârşitul unei luni a trimestrului IV 2005 şi trimestrului I 2006, sume neconsumate ca urmare a eliberării de medicamente cu şi fără contribuţie personală faţă de suma prevăzută pentru trimestrul respectiv/lună a trimestrului IV 2005 şi trimestrului I 2006 în contract, casele de asigurări de sănătate vor diminua valoarea contractată iniţial cu sumele respective printr-un act adiţional la contract. Sumele cuprinse în actul adiţional vor fi contractate la farmaciile la care adresabilitatea crescută a dus la epuizarea sumei contractate, conform prevederilor lit. a) şi b), printr-un act adiţional. Aceste prevederi se aplică şi pentru pct. 2, referitor la eliberarea medicamentelor prescrise pentru tratamentul următoarelor boli cronice: stări posttransplant, hepatita virală cronică, poliartrita reumatoidă, boli psihice."12. În anexa nr. 30 la articolul 22, alineatul (3) va avea următorul cuprins:"(3) În vederea încadrării în fondul destinat eliberării medicamentelor fără contribuţie personală pentru cele 4 boli cronice menţionate la art. 17 pct. 2 şi a utilizării eficiente a acestuia, casele de asigurări de sănătate şi direcţiile de sănătate publică vor desemna un medic coordonator pentru fiecare dintre cele 4 boli cronice. Casele de asigurări de sănătate împreună cu medicii coordonatori vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor menţionate mai sus, conform următoarei metodologii:a) casele de asigurări de sănătate şi direcţiile de sănătate publică desemnează un medic coordonator pentru fiecare dintre următoarele boli cronice: stări posttransplant, hepatita virală cronică, poliartrita reumatoidă, boli psihice; … b) casele de asigurări de sănătate pun la dispoziţia fiecărui medic coordonator lista medicilor prescriptori pentru fiecare boală cronică, aflaţi în relaţie contractuală cu acestea, precum şi orice modificare ulterioară a listei şi informează medicul coordonator cu privire la cuantumul fondului destinat eliberării de medicamente fără contribuţie personală, pe fiecare lună, pentru fiecare boală cronică, precum şi despre orice modificare ulterioară a acestuia; … c) casele de asigurări de sănătate aduc la cunoştinţă medicilor prescriptori pentru cele 4 boli cronice, cu care se află în relaţii contractuale, numele şi prenumele medicului coordonator, precum şi prezenta metodologie; … d) casele de asigurări de sănătate prin Serviciul medical, împreună cu medicul coordonator şi cu medicii prescriptori, vor elabora, utilizând informaţiile cuprinse în aplicaţia WINFARM, o bază de date care să cuprindă evidenţa bolnavilor cronici (CNP, diagnostic, data de la care se află în tratament, perioada pentru care s-a făcut recomandarea de tratament) şi schemele terapeutice practicate de fiecare medic prescriptor; … e) medicul coordonator îndrumă medicii prescriptori în ceea ce priveşte stabilirea schemelor terapeutice pentru boala respectivă, în funcţie de numărul de bolnavi aflaţi în evidenţă şi eventualele modificări ale acestuia, precum şi în funcţie de cuantumul fondului destinat pentru boala respectivă; … f) medicul coordonator propune criterii de introducere în tratament a unor bolnavi noi, cu consultarea medicilor prescriptori şi cu acordul Serviciului medical al casei de asigurări de sănătate, cu excepţia situaţiilor pentru care există criterii la nivel naţional; … g) medicul prescriptor va întocmi pentru fiecare bolnav nou un referat de justificare, pe care îl va prezenta medicului coordonator. Medicul coordonator şi medicii prescriptori vor analiza, pe baza criteriilor de introducere în tratament a unui bolnav nou şi a referatului de justificare, precum şi a fondului destinat pentru boala respectivă, posibilitatea ca bolnavul să fie introdus în tratament. Rezultatul acestei analize va fi aprobat de Serviciul medical al casei de asigurări de sănătate astfel încât să se asigure încadrarea în fondul aprobat consumului de medicamente în acest scop. Cazurile noi care nu sunt aprobate vor face obiectul unei evidenţe distincte; … h) Serviciul medical al casei de asigurări de sănătate gestionează baza de date prevăzută la lit. d); … i) casa de asigurări de sănătate analizează bilunar modul de utilizare a fondului destinat eliberării de medicamente fără contribuţie personală pentru fiecare dintre cele 4 boli cronice şi împreună cu medicul coordonator ia măsuri pentru utilizarea eficientă a fondului destinat eliberării de medicamente fără contribuţie personală pentru cele 4 boli cronice." … +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică începând cu luna ianuarie 2006.Ministrul sănătăţii,Gheorghe Eugen NicolăescuPreşedintele Casei Naţionalede Asigurări de Sănătate,Cristian Vlădescu––-