ORDIN nr. 384 din 12 iunie 2009

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 539 din 4 august 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 8 16/01/2009 ART. 7
ActulREFERIRE LAORDIN 243 14/04/2006
ActulREFERIRE LALEGE 198 22/05/2006
ActulREFERIRE LAOUG 13 22/02/2006
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 56 21/01/2008
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 15 17/01/2008
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 419 17/09/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 381 13/06/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 381 13/06/2002 ART. 1
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 381 13/06/2002 ART. 2
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 17/09/2002
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 56 21/01/2008
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 15 17/01/2008
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 419 17/09/2002
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 381 13/06/2002
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 381 13/06/2002 ART. 1
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 381 13/06/2002 ART. 2
ANEXA 2REFERIRE LANORMA 17/09/2002
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind aprobarea sistemului de sancţiuni pentru măsurile 214 "Plăţi de agro-mediu", 211 "Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212 "Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013



În baza Referatului nr. 12.320 din 10 iunie 2009 al Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP),în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 243/2006 privind stabilirea măsurilor finanţate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, care vor fi implementate de către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi, respectiv, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, şi cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2006, cu modificările şi completările ulterioare,în baza prevederilor:– Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C (2008) 3.831 din 16 iulie 2008, notificată României prin Adresa nr. 204.671 din 17 iulie 2008, şi ale Regulamentului;Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR);Regulamentului (CE) nr. 1.975/2006 al Comisiei din 7 decembrie 2006 privind normele de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului în ceea ce priveşte punerea în aplicare a procedurilor de control şi a eco-condiţionalităţii în ceea ce priveşte măsurile de sprijin pentru dezvoltarea rurală;Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005 , (CE) nr. 247/2006 , (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003 ;Regulamentului (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de stabilire a normelor de aplicare a eco-condiţionării, a modulării şi a sistemului integrat de gestionare şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori;– art. 1 din Acordul-cadru de delegare pentru implementarea măsurilor privind plăţile compensatorii cuprinse în axa II din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, încheiat la data de 4 octombrie 2007 între Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 7 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă Sistemul de sancţiuni pentru măsura 214 "Plăţi de agro-mediu" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, prevăzut în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 2Se aprobă Sistemul de sancţiuni pentru măsurile 211 "Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212 "Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, prevăzut în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 3Prezentul ordin se aplică pentru cererile autorizate la plată începând cu data intrării în vigoare a acestuia.
 + 
Articolul 4Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,Ilie SârbuBucureşti, 12 iunie 2009.Nr. 384.
 + 
Anexa 1SISTEMUL DE SANCŢIUNIpentru măsura 214 "Plăţi de agro-mediu"Sistemul de sancţiuni se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:– neglijenţa/intenţia;– repetiţia – presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;– amploarea (extinderea) – presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă aceasta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;– gravitatea – presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;– persistenţa – presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.Există 4 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:A. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;B. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;C. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate;D. sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii.Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, şi anume:● decesul fermierului;● incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;● exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;● o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.Având în vedere art. 1 şi 2 din Legea nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură, cu modificările ulterioare, şi Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 419/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură, cu modificările ulterioare, sunt considerate catastrofe naturale următoarele fenomene:a) seceta excesivă complexă, persistentă în timp şi care afectează terenurile neirigate, este fenomenul meteorologic care asociază seceta atmosferică cu seceta pedologică, determinând perturbări în starea de vegetaţie a plantelor care duc la scăderea cantitativă şi calitativă a recoltelor şi chiar la compromiterea parţială sau totală a acestora;b) inundaţiile din revărsări de râuri sau de alte ape curgătoare, determinate de cauze naturale şi care produc daune la culturile agricole şi la animale;c) ruperi de baraje produse din cauze naturale şi care prin efectul lor distructiv provoacă pagube la culturile agricole şi la animale;d) ploile abundente şi de durată care determină stresul hidric produs de excesul de umiditate din sol, cu diferite grade de intensitate, provocând stagnarea şi dereglarea proceselor de creştere şi dezvoltare a plantelor;e) temperaturile excesiv de scăzute, sub limita biologică de rezistenţă a plantelor, care conduc la încetinirea procesului dezvoltării plantelor şi la distrugerea parţială sau totală a culturilor agricole;f) stratul gros de zăpadă ce produce pagube în sectorul vegetal şi animal;g) topirea bruscă a zăpezilor, care provoacă inundaţii, revărsări de râuri, băltiri şi produce daune la culturile agricole şi la animale;h) uraganul este vântul puternic de peste 80 km/oră;i) dezastrele şi alte catastrofe naturale care se produc pe areale extinse şi aduc pagube însemnate producătorilor agricoli;j) bolile plantelor de cultură, care în condiţii favorabile generează catastrofe naturale: la cultura de grâu – Erysiphe spp; Septoria spp; Puccinia spp; Fusarium spp; la cultura de floarea-soarelui – Sclerotinia sclerotiorum; Phomopsis – Diaporthe helianthi; la viţa de vie – Plasmopara viticola; la pomi fructiferi – Erwinia amylovora;k) bolile animalelor care generează catastrofe naturale:– bolile din lista A a Oficiului Internaţional de Epizootii: febră aftoasă, stomatită veziculoasă, boala veziculoasă a porcului, pesta bovină, pesta micilor rumegătoare, pleuro-pneumonia contagioasă bovină, dermatita virală nodulară, febra văii de Rift, Bluetongue, variola ovină şi caprină, pesta africană a calului, pesta porcină africană, pesta porcină clasică, pesta aviară şi pseudopesta aviară;– bolile din lista B a Oficiului Internaţional de Epizootii, ca encefalopatia spongiformă bovină şi scrapia;● distrugerea accidentală a clădirilor exploataţiei.A. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de platăData-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale.Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată.Introducerea unei modificări pentru cerere după data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele pentru utilizarea reală a parcelelor agricole în cauză.Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. În perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale că, urmare a controlului pe teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.B. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelorDacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată, dar mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 30% şi mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, beneficiarul este exclus de la plată, şi în plus, până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi cea determinată. În acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. În cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei naţionale în vigoare.Dacă diferenţele decurg din nereguli comise intenţionat, beneficiarul este exclus de la plată, pentru anul respectiv, pe pachetul respectiv. În acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. În cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei naţionale în vigoare.În cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu: procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 30% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate.C. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate generale şi specifice

*Font 8*
Codul
sancţiunii
Tipul sancţiunii

1

Se dă avertisment fermierului în cazul în care condiţia nerespectată din pachet nu este
foarte gravă.
2

Se aplică o sancţiune de 20% din valoarea sprijinului pe pachet pe anul respectiv de
angajament.
3 Se aplică o sancţiune de 50% din valoarea sprijinului pe pachet.
4

Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului şi fermierul este exclus de la pachet
pe anul respectiv.
5

– Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului.
– Fermierul este exclus de la pachet pe anul respectiv.
– Fermierul returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până în acel moment.
6

– Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv.
– Fermierul este exclus de la toată măsura pe anul respectiv.
7

– Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv pe măsură.
– Fermierul este exclus de la plată pentru anul următor pe măsură.
– Fermierul returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până la acel moment;în acest
caz se consideră că din intenţie fermierul nu a respectat condiţiile.

Sistemul de sancţiuni este unul cumulativ: în cazul în care în primul an a fost aplicată o sancţiune (de exemplu: 1), iar în al doilea an a fost aplicată aceeaşi sancţiune pentru aceeaşi condiţie nerespectată (de exemplu: 1), atunci pentru anul 2 se va aplica sancţiunea următoare (de exemplu: 2).Sancţiunea se aplică pentru fiecare condiţie nerespectată în parte. Dacă în cadrul unui pachet nu sunt îndeplinite mai multe condiţii, fermierului i se aplică pe pachet cea mai mare sancţiune dintre sancţiunile aplicate pentru fiecare condiţie în parte.Pachetul 2 se poate aplica doar opţional adăugat la pachetul 1. Aceasta nu înseamnă însă că sancţiunile sunt corelate în vreun fel între cele două pachete. Încălcarea pachetului 2 care ar conduce la aplicarea unei sancţiuni sau excluderi de la plată pe anul respectiv de la acest pachet nu înseamnă că acest lucru are implicaţii în plata pachetului 1. Doar în cazul în care fermierul încalcă grav, intenţionat şi în mod repetat pachetul 2 va fi exclus de la plată şi pentru celelalte pachete de agro-mediu.Gravitatea se consideră atunci când fermierul nu respectă minimum 3 cerinţe de punctaj minim 2 sau minimum două cerinţe de punctaj minim 3, caz în care acesta va primi un punct în plus la sancţiunea maximă atribuită stabilită pentru cerinţele respective, dar numărul sancţiunii să nu fie mai mult de 7.Intenţia se determină fie prin declaraţie a fermierului că nu a respectat cerinţele în mod intenţionat, fie la a doua repetiţie a unei cerinţe nerespectate.

    Valoarea plăţii compensatorii Criterii de eligibilitate Indicator (modalitatea de control*) Condiţia de aplicare a sancţiunii Sancţiunea
  Generale   Suprafaţa minimă agricolă utilizată de fermier este de 1 ha. Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor) Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclus de la plată de agro-mediu aplicantul care nu îndeplineşte acest criteriu.
  Parcela minimă solicitată pentru plată este de 0,3 ha. Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor) Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.
  Semnarea şi menţinerea angajamentului pe o perioadă de 5 ani de la data semnării** Control vizual în primul an/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul./Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine angajamentul pe 5 ani.
  Respectarea cerinţelor minime pe suprafaţa întregii ferme Control vizual/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru verificarea cerinţelor) Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul.
  Respectarea cerinţelor specifice fiecărui pachet pe care aplică Control vizual/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru verificarea cerinţelor) Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul.
  Ţinerea evidenţei activităţilor agricole Control vizual/vizită pe teren nerespectarea criteriului 4
  repetiţie 5
  Neutilizarea fertilizanţilor chimici şi/sau a pesticidelor în ultimii 5 ani, în cazul aplicării pentru pachetul 1 Control vizual/IACS Nu se permite primirea cererii de plată dacă fermierul nu depune această declaraţie.
  În cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate general, se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu al II-lea an de la semnarea angajamentului.
  Pachetul 1
  Pajişti cu înaltă valoare naturală 124 euro/ha Utilizarea fertilizanţilor chimici este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Utilizarea tradiţională a gunoiului de grajd este permisă până la echivalentul a maximum 30 kg N s.a/ha. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 2
  intenţie 4
  repetiţie 3
  Utilizarea pesticidelor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Cositul poate începe doar după data de 1 iulie. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 1
  intenţie 3
  repetiţie 2
  Păşunatul se efectuează cu maximum 1 UVM/ha. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 1
  intenţie 3
  repetiţie 2
  Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
  nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
  intenţie 7
  repetiţie 7
  Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 2
  intenţie 4
  repetiţie 3
  Pachetul 2
  Practici agricole tradiţionale 58 euro/ha Poate fi aplicat doar în combinaţie cu pachetul 1. cererea de plată Este exclus de la pachetul 2, dacă nu optează şi pentru pachetul 1
  Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţă pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţa este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 3
  nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totala de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 4
  intenţie 7
  repetiţie 7
  Pachetul 3
  Pajişti importante pentru păsări        
  Varianta 3.1 Crex Crex 209 euro/ha Utilizarea fertilizanţilor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Utilizarea pesticidelor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Cositul se poate efectua doar după data de 31 iulie. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Cositul se va realiza dinspre interiorul parcelei spre exteriorul acesteia. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 2
  intenţie 4
  repetiţie 3
  O bandă necosită sau nepăşunată, lată de 3 m, va fi lăsată pe marginile fiecărei parcele. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea cerinţei 2
  intenţie 4
  repetiţie 3
  Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 1
  intenţie 3
  repetiţie 2
  Păşunatul se va efectua cu maximum 0,7 UVM/ha. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 1
  intenţie 3
  repetiţie 2
  Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
  nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
  intenţie 7
  repetiţie 7
  Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 2
  intenţie 4
  repetiţie 3
  Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţă pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţa este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 3
  nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 4
  intenţie 7
  repetiţie 7
  Varianta 3.2 Lanius minor şi Falco vespertinus 101 euro/ha Utilizarea fertilizanţilor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Utilizarea pesticidelor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Cositul trebuie efectuat cel mai târziu până la data de 1 iulie. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Cositul se va efectua în etape. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 2
  intenţie 4
  repetiţie 3
  O bandă necosită sau nepăşunată, lată de 3 m, va fi lăsată pe marginile fiecărei parcele. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 2
  intenţie 4
  repetiţie 3
  Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 1
  intenţie 3
  repetiţie 2
  Păşunatul se va efectua cu maximum 1 UVM/ha Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 1
  intenţie 3
  repetiţie 2
  Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
  nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
  intenţie 7
  repetiţie 7
  Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 2
  intenţie 4
  repetiţie 3
  Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţă pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţa este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 3
  nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 4
  intenţie 7
  repetiţie 7
  Pachetul 4***)
  Culturi verzi 130 euro/ha pe maximum 80% din suprafaţa de teren arabil Semănarea culturilor verzi trebuie realizată până la sfârşitul lunii septembrie. plantele ce pot fi utilizate drept culturi verzi sunt: mazărea, măzărichea, rapiţa, muştarul, lupinul, sulfina. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă cu Plantele utilizate drept culturi verzi, dar nu respectă perioada de semănare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 2
  nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă cu plantele utilizate drept culturi verzi, dar nu respectă perioada de semănare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 3
  nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 2
  nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 3
  nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 3
  nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 4
  beneficiarul nu seamănă deloc pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 4
  beneficiarul nu seamănă deloc pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 5
  intenţie 7
  repetiţie 3/4/5/6
  Doar fertilizanţii organici pot fi utilizaţi înaintea înfiinţării culturilor verzi. Utilizarea fertilizanţilor chimici pentru culturile verzi este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului 3
  intenţie 7
  repetiţie 4
  Biomasa formată trebuie să fie încorporată în sol cel târziu până la finalul lunii martie. Lucrările agricole necesare pentru următoarea cultură pot începe doar după ce s-a realizat această acţiune. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 2
  nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este între 30%-60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 3
  nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 4
  Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei. 2
  Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este între 30%-60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei. 3
  Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei. 4
  intenţie 7
  repetiţie 3/4/5
  Nu este permis aratul pajiştilor existente în fermă pe toată durata angajamentului. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 3
  nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală din cadrul fermei 4
  intenţie 7
  repetiţie 7

_________Notă *) Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.Notă **) În cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafeţei care face obiectul angajamentului sau a unei părţi a acesteia, fermierul va proceda astfel:– nu returnează plăţile primite, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauza acceptă să preia angajamentul existent; sau– returnează plăţile efectuate până la acea dată pentru respectiva suprafaţă, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauză nu acceptă preluarea angajamentului existent.Notă ***) În cazul Pachetului 4 – Culturi verzi, fermierului i se va accepta la plată maximum 80% din suprafaţa de teren arabil, conform prevederilor PNDR şi formularului de cerere de plată, fără a fi sancţionat.D. Sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţiiÎn cazul măsurii 214, eco-condiţionalitatea cuprinde două arii de eco-condiţionalitate:– bunele condiţii agricole şi de mediu;– cerinţele minime pentru utilizarea îngrăşămintelor şi pesticidelor.În cazul în care cerinţele minime sau bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau al unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă.În cazul neglijenţei sancţiunea nu trebuie să depăşească 5% din suma totală pentru măsura 214. În cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris.Nerespectarea datorată neglijenţeiDacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la 1%, să crească acest procent până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune, conform tabelelor nr. 2 şi 5.Dacă sunt mai multe cazuri de nerespectare a diverselor condiţii sau condiţii ale aceleiaşi categorii (conformitate încrucişată), acestea vor fi considerate ca fiind un singur caz de neconformitate, conform tabelelor nr. 1 şi 4.Dacă au fost stabilite mai mult de o neregulă privitoare la diferite categorii, procedura de stabilire a sancţiunii se aplică în mod individual la fiecare neconformitate. Sancţiunea atribuită categoriei se stabileşte alegându-se cea mai mare sancţiune atribuită unei condiţii din cadrul unei categorii. Sancţiunea se stabileşte prin însumarea sancţiunilor atribuite categoriilor, conform tabelelor nr. 3 şi 6. Sancţiunea maximă nu va depăşi 5% din suma totală, conform tabelelor nr. 2 şi 5.Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. În cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală, conform tabelelor nr. 1, 2, 4 şi 5.Dacă nivelul sancţiunilor a atins procentul de 15%, agenţia de plăţi va înştiinţa fermierul, informându-l că, dacă nerespectarea aceleiaşi condiţii va fi detectată din nou, se va considera că fermierul a acţionat în mod intenţionat. Dacă se detectează o neconformitate ulterioară, nivelul sancţiunii se va stabili prin multiplicarea cu 3 a rezultatului multiplicărilor anterioare, înainte de limitarea la 15%.Nerespectarea intenţionatăDacă fermierul nu a respectat intenţionat aceeaşi condiţie, sancţiunea aplicată va fi de 20% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la nu mai puţin de 15% sau, unde este adecvat, să crească procentul la 100% din suma totală.În cazul nerespectării intenţionate, fermierul va fi exclus de la acea măsură pentru anul calendaristic în cauză. Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.I. Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilorConform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 15/56/2008 pentru adoptarea măsurilor privind bunele condiţii agricole şi de mediu în România, GAEC-urile sunt următoarele:

*Font 8*

┌─────┬────────────────────────────────┬───────┬────────────────────────────────────────────────────────┐│Nr. │ Categoria │ Nr. │ Denumire GAEC ││cate-│ │ GAEC │ ││go- │ │ │ ││riei │ │ │ │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ I │Standarde pentru evitarea │GAEC 1 │Pe timpul iernii, terenul arabil trebuie să fie acoperit││ │eroziunii solului │ │cu culturi de toamnă şi/sau să rămână nelucrat după ││ │ │ │recoltare pe cel puţin 20% din suprafaţa arabilă totală ││ │ │ │a fermei. ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 2 │Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare ││ │ │ │de 12%, cultivat cu plante prăşitoare, se efectuează ││ │ │ │de-a lungul curbelor de nivel. ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 3 │Se menţin terasele existente pe terenul agricol la data ││ │ │ │de 1 ianuarie 2007. │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ II │Standarde pentru menţinerea │GAEC 4 │Floarea-soarelui nu se cultivă pe aceeaşi parcelă mai ││ │conţinutului optim de materie │ │mult de 2 ani consecutivi. ││ │organică în sol, prin ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │aplicarea unor practici agricole│GAEC 5 │Arderea miriştilor şi a resturilor vegetale pe terenul ││ │corespunzătoare │ │arabil nu este permisă decât cu acordul autorităţii ││ │ │ │competente pentru protecţia mediului. │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ III │Standarde pentru menţinerea │GAEC 6 │Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare ││ │structurii solului │ │de 12%, cultivat cu plante prăşitoare, se efectuează ││ │ │ │de-a lungul curbelor de nivel. │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ IV │Standarde pentru menţinerea unui│GAEC 7 │Menţinerea pajiştilor permanente, prin asigurarea unui ││ │nivel minim de întreţinere a │ │nivel minim de păşunat sau prin cosirea lor cel puţin ││ │terenurilor agricole │ │o dată pe an ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 8 │Arderea pajiştilor permanente nu este permisă decât ││ │ │ │cu acordul autorităţii competente pentru protecţia ││ │ │ │mediului. ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 9 │Nu este permisă tăierea arborilor solitari şi/sau a ││ │ │ │grupurilor de arbori de pe terenurile agricole. ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 10│Evitarea instalării vegetaţiei nedorite pe terenurile ││ │ │ │agricole, inclusiv pe terenurile care nu mai sunt ││ │ │ │exploatate pentru producţie │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ V │Standarde pentru menţinerea │GAEC 11│Menţinerea suprafeţei de pajişti permanente la nivel ││ │suprafeţei existente de pajişti │ │naţional, existente la data de 1 ianuarie 2007 ││ │permanente │ │ │└─────┴────────────────────────────────┴───────┴────────────────────────────────────────────────────────┘În controlul administrativ, neglijenţa apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie a fost respectată. În controlul administrativ repetiţia apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie nu a fost respectată.Tabelul nr. 1

  Calculul sancţiunilor pentru GAEC
  Rezultatul controlului GAEC Sancţiuni pentru categoria de calcul
  Condiţia GAEC Conformitate detectată Neconformitate detectată Categoria Conformitate detectată pentru toate GAEC din categorie Una sau mai multe neconformităţi detectate pentru GAEC din categorie Categoria
  Neglijenţă (N) Repetiţie (R) Neglijenţă (N) Repetiţie (R)
  GAEC 1 0% 3% 9% A 0% 3% 9% A
  GAEC 2 0% 3% 9%
  GAEC 3 0% 0% 0%
  GAEC 4 0% 0% 0% B 0% 3% 9% B
  GAEC 5 0% 3% 9%
  GAEC 6 0% 0% 0% C 0% 0% 0% C
  GAEC 7 0% 3% 0% D 0% 3% 9% D
  GAEC 8 0% 3% 9%
  GAEC 9 0% 3% 9%
  GAEC 10 0% 3% 9%
  GAEC 11 0% 0% 0% E 0% 0% 0% E

Neconformitatea cu o condiţie GAEC este amplă în cazul în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei condiţii GAEC de către un fermier nu se limitează la terenul aferent fermei acestuia. În acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.

  Sancţiunea aplicată fermierului pentru GAEC
  Amploare Gravitate Nivelul sancţiunii
  Neglijenţă Repetiţie
  Limitată la terenul fermei mică 1% 3%
  medie 3% 9%
  mare 5% 15%
  Nu este limitată la terenul fermei mare 5% 15%

Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii ferme pe baza numărului de categorii în cadrul cărora au fost constatate nerespectări ale standardelor GAEC, conform tabelului nr. 3.┌────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐│ │ Tip nerespectare ││ Gravitate ├───────────────────────────────┬───────────────────────────────┤│ │ Neglijenţă │ Repetiţie │├────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────┤│ mică │ A+B+C+D+E = 3% │ A+B+C+D+E = 9% │├────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────┤│ medie │ A+B+C+D+E = 6% │ 9% ├────────────┼───────────────────────────────┼───────────────────────────────┤│ mare │ A+B+C+D+E = 9% │ 18% └────────────┴───────────────────────────────┴───────────────────────────────┘În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mare, în anul următor eşantionul va fi mărit cu beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mică şi medie, în anul următor eşantionul va fi mărit cu 10% dintre beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.Sancţiunile pentru nerespectarea condiţiilor GAEC se aplică urmându-se următoarele etape:1. se atribuie sancţiuni la nivelul condiţiei GAEC:– dacă condiţia GAEC este nerespectată din neglijenţă, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;– dacă condiţia GAEC este nerespectată repetat, atunci i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;– dacă condiţia GAEC este respectată, atunci i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;– deoarece GAEC 6 coincide cu GAEC 2 şi nu se pot aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul pentru GAEC 6 va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;– deoarece GAEC 7 este o condiţie introdusă în anul 2008, nerespectarea acesteia nu poate fi datorată repetiţiei;– în cazul GAEC 10 software-ul sau inspectorul care realizează controlul pe teren calculează procentul din suprafaţa totală a parcelei agricole:● dacă suprafaţa nerespectată este mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 este respectat, deci i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;● dacă suprafaţa nerespectată este mai mare de 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 nu este respectat. Dacă nerespectarea este datorată neglijenţei, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1. Dacă nerespectarea este datorată repetiţiei, atunci i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;2. se atribuie sancţiuni la nivelul categoriei:– în cazul în care nu există nerespectări repetate, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată din neglijenţă, adică i s-a atribuit codul 1, atunci categoriei i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;– în cazul în care există cel puţin o nerespectare repetată, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată repetat, adică i s-a atribuit codul 2, atunci categoriei i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;– dacă toate condiţiile GAEC din cadrul unei categorii sunt respectate, adică tuturor li s-a atribuit codul 0, atunci categoriei i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;– deoarece în cadrul categoriei III există o singură condiţie GAEC, şi anume GAEC 6 care coincide cu GAEC 2, şi nu se pot aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul atribuit categoriei III va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;3. se aplică sancţiuni la nivelul fermei:– dacă tuturor categoriilor li s-a atribuit codul 0, atunci fermei nu i se aplică sancţiuni;– dacă codul 1 a fost atribuit unei categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mică, iar fermei i se aplică sancţiunea de 1% din suma totală;– dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de două categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate medie, iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;– dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de 3 categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mare, iar fermei i se aplică sancţiunea de 5% din suma totală;– dacă codul 2 a fost atribuit unei categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mică, iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;– dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de două categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate medie, iar fermei i se aplică sancţiunea de 9% din suma totală;– dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de 3 categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mare, iar fermei i se aplică sancţiunea de 15% din suma totală;– dacă neconformitatea cu cel puţin o condiţie este considerată amplă, atunci fermei i se aplică sancţiunea de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei sau 15% pentru nerespectări repetate.II. Sancţiuni pentru nerespectarea cerinţelor minimeConform anexei 4B1 – Cerinţe minime relevante pentru măsurile de agro-mediu din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, cerinţele minime sunt:

  Codul cerinţei Cerinţa minimă Sancţiunea
  Neglijenţă Repetiţie
  1 Este permisă utilizarea numai a acelor produse de protecţie a plantelor care au fost autorizate pentru vânzare şi numai în conformitate cu instrucţiunile de utilizare. 3% 9%
  2 Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor trebuie să fie calificate (să aibă o atestare profesională). 3% 9%
  3 Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor clasificate ca având "toxicitate ridicată" sau ca "toxice" trebuie să fie înregistrate la serviciul special din cadrul poliţiei judeţene din raza de activitate. De asemenea, trebuie să fie înregistrate la unitatea sanitar-veterinară sau la inspectoratul judeţean pentru siguranţa muncii. 3% 9%
  4 Folosirea produselor de protecţie a plantelor poate fi realizată numai pentru scopul în care aceste produse au fost omologate doar conform instrucţiunilor de utilizare. 3% 9%
  5 Tratamentele cu produse de protecţie a plantelor nu sunt permise în zonele de protecţie a apelor, în zonele protejate, în zonele de protecţie sanitară, zonele de protecţie ecologică, precum şi în alte zone protejate stabilite de autorităţile competente. 3% 9%
  6 Îngrăşămintele naturale aplicate nu pot conţine mai mult de 170 kg de azot (N) ca ingredient pur pe 1 ha de teren agricol. 3% 9%
  7 Fermierii trebuie să respecte perioadele în care aplicarea fertilizatorilor este interzisă. 3% 9%
  8 Aplicarea îngrăşămintelor pe terenurile cu pante abrupte trebuie realizată prin încorporarea îngrăşămintelor în sol şi luarea în considerare a condiţiilor meteorologice. 3% 9%
  9 Niciun tip de îngrăşământ nu poate fi aplicat pe terenuri acoperite de zăpadă, pe terenuri cu apă în exces sau pe terenuri îngheţate. 3% 9%
  10 Nu vor fi folosiţi fertilizatori în apropierea resurselor de apă în conformitate cu următoarele indicaţii: fertilizator solid – nu mai aproape de 6 m de apă; fertilizator lichid – nu mai aproape de 30 m de apă. În apropierea staţiilor de captare a apei potabile nu va fi folosit niciun tip de fertilizator la o distanţă mai mică de 100 m faţă de staţia de captare a apei. 3% 9%
  11 Fermierii trebuie să se asigure că îngrăşămintele sunt distribuite uniform. 3% 9%
  12 Fermierii trebuie să urmeze un plan de fertilizare. 3% 9%
  13 Interzicerea folosirii fertilizatorilor neautorizaţi pentru vânzare 3% 9%

Pentru pachetele 1, 2 şi 3 se aplică cerinţele minime de la 1 la 13, iar pentru pachetul 4 se aplică cerinţele minime de la 6 la 13.Pentru anul 2008, cerinţele minime privind utilizarea pesticidelor şi a fertilizanţilor chimici trebuie să fie îndeplinite doar pe parcelele aflate sub angajament.Avându-se în vedere că pentru anul 2008 cerinţele minime se aplică pe parcelele aflate sub angajament, în cazul în care cerinţele de management de agro-mediu sunt respectate, se consideră că au fost respectate şi cerinţele minime.Neconformitatea cu o cerinţă minimă este amplă în cazul în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei cerinţe minime de către un fermier nu se limitează la terenul fermei acestuia. În acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.

  Sancţiunea aplicată fermierului pentru cerinţe minime
  Amploare Gravitate Nivelul sancţiunii
  Neglijenţă Repetiţie
  Limitată la terenul fermei mică 1% 3%
  medie 3% 9%
  mare 5% 15%
  Nu este limitată la terenul fermei mare 5% 15%

Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii ferme pe baza numărului de cerinţe minime nerespectate, conform tabelului nr. 6:┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐│ │ Tip nerespectare ││ Gravitate ├──────────────────────────────┬──────────────────────────────┤│ │ Neglijenţă │ Repetiţie │├───────────────┼──────────────────────────────┼──────────────────────────────┤│ mică │ 3% │ 9% │├───────────────┼──────────────────────────────┼──────────────────────────────┤│ medie │ 6%-12% │ > 9% şi ≤ 36% │├───────────────┼──────────────────────────────┼──────────────────────────────┤│ mare │ ≥ 15% │ > 36% │└───────────────┴──────────────────────────────┴──────────────────────────────┘I+II. Sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii"Sancţiunea calculată" aferentă fermierului care a depus cererea de plată se calculează prin însumarea sancţiunilor finale pentru nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a celor pentru cerinţele minime."Sancţiunea aplicată" fermierului:– în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a cerinţelor minime sunt datorate neglijenţei, este:– "sancţiunea calculată", dacă "sancţiunea calculată" este ≤ 5%;– 5%, dacă "sancţiunea calculată" este > 5%;– în cazul în care cel puţin o sancţiune finală stabilită pentru nerespectarea GAEC-urilor sau a cerinţelor minime este datorată repetiţiei, este:– "sancţiunea calculată", dacă "sancţiunea calculată" este ≤ 15%;– 15%, dacă "sancţiunea calculată" este > 15%. + 
Anexa 2SISTEMUL DE SANCŢIUNIpentru măsurile 211 "Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212"Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană"Sistemul de sancţiuni se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:– neglijenţa/intenţia;– repetiţia – presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;– amploarea (extinderea) – presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă aceasta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;– gravitatea – presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;– persistenţa – presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.Calculul sumei de plată şi al sancţiunilor de reducere şi excludere se efectuează ţinându-se cont de degresivitatea sprijinului financiar la nivel de măsură şi categorie de zonă defavorizată, conform fişelor tehnice ale măsurilor 211 şi 212 din PNDR, astfel:– valoarea anuală a sprijinului pentru zona montană defavorizată (M 211) este de 50 euro/ha;– valoarea anuală a sprijinului pentru zone defavorizate, altele decât zona montană (M 212) este de:● 90 euro/ha pentru zone semnificativ defavorizate (ZSD);● 60 euro/ha pentru zone defavorizate de condiţii naturale specifice (ZDS).Degresivitatea sprijinului financiar la nivel de fermăÎn cazul fermelor cu suprafeţe mai mari de 50 ha, valoarea plăţii scade pentru acele suprafeţe agricole care depăşesc această valoare, conform tabelului de mai jos:

Suprafaţa
(ha)
Valoarea
plăţii
1-50 100% din valoarea plăţii pentru fiecare hectar
50,01-100 75% din plată
100,01-300 50% din plată
peste 300 35% din plată

Există 4 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:A. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;B. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;C. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate;D. sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii.Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, şi anume:● decesul fermierului;● incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;● exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;● o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei. Având în vedere art. 1 şi 2 din Legea nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură, cu modificările ulterioare, şi Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 419/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură, sunt considerate catastrofe naturale următoarele fenomene:a) seceta excesivă complexă, persistentă în timp şi care afectează terenurile neirigate este fenomenul meteorologic care asociază seceta atmosferică cu seceta pedologică, determinând perturbări în starea de vegetaţie a plantelor care duc la scăderea cantitativă şi calitativă a recoltelor şi chiar la compromiterea parţială sau totală a acestora;b) inundaţiile din revărsări de râuri sau de alte ape curgătoare, determinate de cauze naturale şi care produc daune la culturile agricole şi la animale;c) ruperi de baraje produse din cauze naturale şi care prin efectul lor distructiv provoacă pagube la culturile agricole şi la animale;d) ploile abundente şi de durată care determină stresul hidric produs de excesul de umiditate din sol, cu diferite grade de intensitate, provocând stagnarea şi dereglarea proceselor de creştere şi dezvoltare a plantelor;e) temperaturile excesiv de scăzute, sub limita biologică de rezistenţă a plantelor, care conduc la încetinirea procesului dezvoltării plantelor şi la distrugerea parţială sau totală a culturilor agricole;f) stratul gros de zăpadă ce produce pagube în sectorul vegetal şi animal;g) topirea bruscă a zăpezilor, care provoacă inundaţii, revărsări de râuri, băltiri şi produce daune la culturile agricole şi la animale;h) uraganul este vântul puternic de peste 80 km/oră;i) dezastrele şi alte catastrofe naturale care se produc pe areale extinse şi aduc pagube însemnate producătorilor agricoli;j) bolile plantelor de cultură, care în condiţii favorabile generează catastrofe naturale: la cultura de grâu – Erysiphe spp; Septoria spp; Puccinia spp; Fusarium spp; la cultura de floarea-soarelui – Sclerotinia sclerotiorum; Phomopsis- Diaporthe helianthi; la viţa de vie – Plasmopara viticola; la pomi fructiferi – Erwinia amylovora;k) bolile animalelor care generează catastrofe naturale:– bolile din lista A a Oficiului Internaţional de Epizootii: febra aftoasă, stomatita veziculoasă, boala veziculoasă a porcului, pesta bovină, pesta micilor rumegătoare, pleuro-pneumonia contagioasă bovină, dermatita virală nodulară, febra văii de Rift, Bluetongue, variola ovină şi caprină, pesta africană a calului, pesta porcină africană, pesta porcină clasică, pesta aviară şi pseudopesta aviară;– bolile din lista B a Oficiului Internaţional de Epizootii, ca encefalopatia spongiformă bovină şi scrapia;● distrugerea accidentală a clădirilor exploataţiei.A. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de platăData-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale.Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată.Introducerea unei modificări pentru cerere după data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele pentru utilizarea reală a parcelelor agricole în cauză.Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. În perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.B. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelorDacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată, dar mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 30% şi mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, beneficiarul este exclus de la plată şi în plus până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi cea determinată. În acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. În cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei naţionale în vigoare.Dacă diferenţele decurg din nereguli comise intenţionat, beneficiarul este exclus de la plată, pentru anul respectiv, pe măsura respectivă. În acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. În cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei naţionale în vigoare.În cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 30% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate.C. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate

*Font 7*
Criterii de eligibilitate Indicator (modalitatea de control*) Sancţiunea
Suprafaţa minimă agricolă utilizată este
de 1 ha.

Control vizual/IACS/vizită pe teren (în
cazul includerii în eşantion pentru
măsurarea suprafeţelor)

Nu se permite primirea angajamentului
şi/sau a cererii de plată. Este exclus de
la plată aplicantul care nu îndeplineşte
acest criteriu.
Parcela minimă solicitată pentru plată
este de minimum 0,3 ha (în cazul viilor,
livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor
pomicole, pepinierelor viticole şi
arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimă a
parcelelor trebuie să fie de cel puţin 0,1 ha).
Control vizual/IACS/vizită pe teren (în
cazul includerii în eşantion pentru
măsurarea suprafeţelor)

Nu se permite primirea angajamentului
şi/sau a cererii de plată. Este exclusă de
la plată parcela care nu îndeplineşte
acest criteriu.

Semnarea şi menţinerea angajamentului
privind continuitatea activităţii agricole pe
o perioadă de 5 ani de la primirea primei
cereri de plată
Control vizual în primul an/vizită pe teren
(în cazul includerii în eşantion)

Nu se permite primirea cererii de plată
dacă nu a fost semnat angajamentul. Se
exclude de la plată fermierul care nu îşi
menţine angajamentul pe 5 ani.
Utilizarea în comun de către mai mulţi
fermieri a păşunilor comunale

Control vizual/IACS/vizită pe teren (în
cazul includerii în eşantion)

Este exclusă de la plată suprafaţa pe
care nu se îndeplineşte acest criteriu. Nu
se permite primirea angajamentului în
primul an, dacă prin excluderea
suprafeţelor care nu îndeplinesc acest
criteriu exploataţia devine neeligibilă. Se
aplică sancţiune de 3% din suma
rămasă.
În cazul utilizării în comun a păşunilor
aferente unor forme asociative de
proprietate

Control vizual/IACS/vizită pe teren (în
cazul includerii în eşantion)

Se permite primirea angajamentului doar
pentru suprafeţele pentru care membrii
asociaţiei au semnat că solicită plata prin
intermediul asociaţiei. Este exclusă de la
plată suprafaţa pe care nu se
îndeplineşte acest criteriu.

____________Notă *) Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.În cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate, se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu al II-lea an de la semnarea angajamentului.D. Sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţiiÎn cazul măsurilor 211 şi 212, eco-condiţionalitatea cuprinde o singură arie de eco-condiţionalitate: bunele condiţii agricole şi de mediu.În cazul în care bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau al unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă.Conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 15/56/2008 pentru adoptarea măsurilor privind bunele condiţii agricole şi de mediu în România, GAEC-urile sunt următoarele:

*Font 8*

┌─────┬────────────────────────────────┬───────┬────────────────────────────────────────────────────────┐│Nr. │ Categoria │ Nr. │ Denumirea GAEC ││cate-│ │ GAEC │ ││go- │ │ │ ││riei │ │ │ │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ I │Standarde pentru evitarea │GAEC 1 │Pe timpul iernii, terenul arabil trebuie să fie acoperit││ │eroziunii solului │ │cu culturi de toamnă şi/sau să rămână nelucrat după ││ │ │ │recoltare pe cel puţin 20% din suprafaţa arabilă totală ││ │ │ │a fermei. ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 2 │Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare ││ │ │ │de 12%, cultivat cu plante prăşitoare, se efectuează ││ │ │ │de-a lungul curbelor de nivel. ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 3 │Se menţin terasele existente pe terenul agricol la data ││ │ │ │de 1 ianuarie 2007. │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ II │Standarde pentru menţinerea │GAEC 4 │Floarea-soarelui nu se cultivă pe aceeaşi parcelă mai ││ │conţinutului optim de materie │ │mult de 2 ani consecutivi. ││ │organică în sol, prin aplicarea ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │unor practici agricole │GAEC 5 │Arderea miriştilor şi a resturilor vegetale pe terenul ││ │corespunzătoare │ │arabil nu este permisă decât cu acordul autorităţii ││ │ │ │competente pentru protecţia mediului. │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ III │Standarde pentru menţinerea │GAEC 6 │Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare ││ │structurii solului │ │de 12%, cultivat cu plante prăşitoare, se efectuează ││ │ │ │de-a lungul curbelor de nivel. │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ IV │Standarde pentru menţinerea unui│GAEC 7 │Menţinerea pajiştilor permanente, prin asigurarea unui ││ │nivel minim de întreţinere a │ │nivel minim de păşunat sau prin cosirea lor cel puţin ││ │terenurilor agricole │ │o dată pe an ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 8 │Arderea pajiştilor permanente nu este permisă decât ││ │ │ │cu acordul autorităţii competente pentru protecţia ││ │ │ │mediului. ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 9 │Nu este permisă tăierea arborilor solitari şi/sau a ││ │ │ │grupurilor de arbori de pe terenurile agricole. ││ │ ├───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ │ │GAEC 10│Evitarea instalării vegetaţiei nedorite pe terenurile ││ │ │ │agricole, inclusiv pe terenurile care nu mai sunt ││ │ │ │exploatate pentru producţie │├─────┼────────────────────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────┤│ V │Standarde pentru menţinerea │GAEC 11│Menţinerea suprafeţei de pajişti permanente la nivel ││ │suprafeţei existente de pajişti │ │naţional, existente la data de 1 ianuarie 2007 ││ │permanente │ │ │└─────┴────────────────────────────────┴───────┴────────────────────────────────────────────────────────┘În cazul neglijenţei, sancţiunea nu trebuie să depăşească 5% din suma totală pentru măsurile 211 şi 212. În cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris.Nerespectarea datorată neglijenţeiDacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la 1%, să crească acest procent până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune, conform tabelului nr. 2.Dacă sunt mai multe cazuri de nerespectare a diverselor condiţii sau condiţii ale aceleiaşi categorii (conformitate încrucişată), acestea vor fi considerate ca fiind un singur caz de neconformitate, conform tabelului nr. 1.Dacă au fost stabilite mai mult de o neregulă privitoare la diferite categorii, procedura de stabilire a sancţiunii se aplică în mod individual la fiecare neconformitate. Sancţiunea atribuită categoriei se stabileşte alegându-se cea mai mare sancţiune atribuită unei condiţii din cadrul unei categorii. Sancţiunea se stabileşte prin însumarea sancţiunilor atribuite categoriilor, conform tabelului nr. 3. Sancţiunea maximă nu va depăşi 5% din suma totală, conform tabelului nr. 2.Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. În cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală, conform tabelelor nr. 1 şi 2.Dacă nivelul sancţiunilor a atins procentul de 15%, agenţia de plăţi va înştiinţa fermierul, informându-l că, dacă nerespectarea aceleiaşi condiţii va fi detectată din nou, se va considera că fermierul a acţionat în mod intenţionat. Dacă se detectează o neconformitate ulterioară, nivelul sancţiunii se va stabili prin multiplicarea cu 3 a rezultatului multiplicărilor anterioare, înainte de limitarea la 15%.Nerespectarea intenţionatăDacă fermierul nu a respectat intenţionat aceeaşi condiţie, sancţiunea aplicată va fi de 20% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la nu mai puţin de 15% sau, unde este adecvat, să crească procentul la 100% din suma totală.În cazul nerespectării intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză. Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.În controlul administrativ, neglijenţa apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie a fost respectată. În controlul administrativ repetiţia apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie nu a fost respectată.Tabelul nr. 1

  Calculul sancţiunilor pentru GAEC
  Rezultatul controlului GAEC Sancţiuni pentru categoria de calcul
  Condiţia GAEC Conformitate detectată Neconformitate detectată Categoria Conformitate detectată pentru toate GAEC din categorie Una sau mai multe neconformităţi detectate pentru GAEC din categorie Categoria
  Neglijenţă (N) Repetiţie (R) Neglijenţă (N) Repetiţie (R)
  GAEC 1 0% 3% 9% A 0% 3% 9% A
  GAEC 2 0% 3% 9%
  GAEC 3 0% 0% 0%
  GAEC 4 0% 0% 0% B 0% 3% 9% B
  GAEC 5 0% 3% 9%
  GAEC 6 0% 0% 0% C 0% 0% 0% C
  GAEC 7 0% 3% 0% D 0% 3% 9% D
  GAEC 8 0% 3% 9%
  GAEC 9 0% 3% 9%
  GAEC 10 0% 3% 9%
  GAEC 11 0% 0% 0% E 0% 0% 0% E

Neconformitatea cu o condiţie GAEC este amplă în cazul în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei condiţii GAEC de către un fermier nu se limitează la terenul aferent fermei acestuia. În acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.

  Sancţiunea aplicată fermierului pentru GAEC
  Amploare Gravitate Nivelul sancţiunii
  Neglijenţă Repetiţie
  Limitată la terenul fermei mică 1% 3%
  medie 3% 9%
  mare 5% 15%
  Nu este limitată la terenul fermei mare 5% 15%

Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii ferme pe baza numărului de categorii în cadrul cărora au fost constatate nerespectări ale standardelor GAEC, conform tabelului nr. 3.┌───────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐│ │ Tip nerespectare ││ Gravitate ├────────────────────────────┬────────────────────────────┤│ │ Neglijenţă │ Repetiţie │├───────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤│ mică │ A+B+C+D+E = 3% │ A+B+C+D+E = 9% │├───────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤│ medie │ A+B+C+D+E = 6% │ 9% ├───────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤│ mare │ A+B+C+D+E = 9% │ 18% └───────────────────┴────────────────────────────┴────────────────────────────┘În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mare, în anul următor eşantionul va fi mărit cu beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mică şi medie, în anul următor eşantionul va fi mărit cu 10% dintre beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.Sancţiunile pentru nerespectarea condiţiilor GAEC se aplică urmându-se următoarele etape:1. se atribuie sancţiuni la nivelul condiţiei GAEC:– dacă condiţia GAEC este nerespectată din neglijenţă, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;– dacă condiţia GAEC este nerespectată repetat, atunci i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;– dacă condiţia GAEC este respectată, atunci i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;– deoarece GAEC 6 coincide cu GAEC 2 şi nu se pot aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul pentru GAEC 6 va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;– deoarece GAEC 7 este o condiţie introdusă în anul 2008, nerespectarea acesteia nu poate fi datorată repetiţiei;– în cazul GAEC 10 software-ul sau inspectorul care realizează controlul pe teren calculează procentul din suprafaţa totală a parcelei agricole:● dacă suprafaţa nerespectată este mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 este respectat, deci i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;● dacă suprafaţa nerespectată este mai mare de 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 nu este respectat. Dacă nerespectarea este datorată neglijenţei, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1. Dacă nerespectarea este datorată repetiţiei, atunci i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;2. se atribuie sancţiuni la nivelul categoriei:– în cazul în care nu există nerespectări repetate, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată din neglijenţă, adică i s-a atribuit codul 1, atunci categoriei i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;– în cazul în care există cel puţin o nerespectare repetată, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată repetat, adică i s-a atribuit codul 2, atunci categoriei i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;– dacă toate condiţiile GAEC din cadrul unei categorii sunt respectate, adică tuturor li s-a atribuit codul 0, atunci categoriei i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;– deoarece în cadrul categoriei III există o singură condiţie GAEC, şi anume GAEC 6 care coincide cu GAEC 2, şi nu se pot aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul atribuit categoriei III va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;3. se aplică sancţiuni la nivelul fermei:– dacă tuturor categoriilor li s-a atribuit codul 0, atunci fermei nu i se aplică sancţiuni;– dacă codul 1 a fost atribuit unei categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mică, iar fermei i se aplică sancţiunea de 1% din suma totală;– dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de două categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate medie, iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;– dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de 3 categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mare, iar fermei i se aplică sancţiunea de 5% din suma totală;– dacă codul 2 a fost atribuit unei categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mică, iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;– dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de două categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate medie, iar fermei i se aplică sancţiunea de 9% din suma totală;– dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de 3 categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mare, iar fermei i se aplică sancţiunea de 15% din suma totală;– dacă neconformitatea cu cel puţin o condiţie este considerată amplă, atunci fermei i se aplică sancţiunea de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei sau 15% pentru nerespectări repetate.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x