ORDIN nr. 379 din 28 martie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 315 din 10 aprilie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 21 14/01/2015 ART. 5
ActulREFERIRE LAORDONANTA (R) 29 22/08/1997
ActulREFERIRE LACOD AERIAN (R) 29 22/08/1997 ART. 4
ActulREFERIRE LACOD AERIAN (R) 29 22/08/1997
ART. 6REFERIRE LAORDIN 65 15/01/2016
ART. 6REFERIRE LANORMĂ 15/01/2016
ART. 9REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 9REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 10REFERIRE LAORDIN 437 21/06/2016
ART. 10REFERIRE LAREGULAMENT 21/06/2016 ART. 29
ART. 10REFERIRE LAORDIN 175 20/06/2007
ART. 10REFERIRE LAREGULAMENT 20/06/2007
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere Referatul Direcției transport aerian nr. 7.979 din 1.03.2018,luând în considerare:– importanța strategică a infrastructurii aeroportuare aflate în administrarea Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța“ – S.A. în contextul politicilor de securitate regională;– Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;– Memorandumul nr. 4.289 din 1.03.2018 cu tema „Acordarea unui ajutor de exploatare, exceptat de la obligația notificării, Societății Naționale «Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța» – S.A., pentru anii 2018-2020“,în temeiul:– art. 4 lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor emite următorul ordin: + 
Articolul 1(1)Se aprobă acordarea unui ajutor de exploatare, exceptat de la obligația notificării, Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța“ – S.A. (SN AIMKC).(2)Măsura de ajutor se acordă de la data intrării în vigoare a prezentului ordin și până la data de 31.12.2020.(3)În cazul în care, pe perioada prevăzută la alin. (2), traficul anual de pasageri înregistrați de SN AIMKC depășește 200.000 de pasageri, ajutorul se suspendă. + 
Articolul 2Prezenta măsură de ajutor de stat este compatibilă cu piața internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din Tratat și este exceptată de la obligația de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din Tratat deoarece îndeplinește condițiile prevăzute la art. 56a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, modificat și completat prin Regulamentul (UE) 2017/1.084 al Comisiei din 14 iunie 2017 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce privește ajutoarele pentru infrastructurile portuare și aeroportuare, pragurile de notificare pentru ajutoarele pentru cultură și pentru conservarea patrimoniului, ajutoarele pentru infrastructurile sportive și pentru infrastructurile de agrement multifuncționale, precum și schemele de ajutoare regionale de exploatare pentru regiunile ultraperiferice și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 702/2014 în ceea ce privește calcularea costurilor eligibile [denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014]. + 
Articolul 3În cadrul măsurii de ajutor de stat prevăzute la art. 1 sunt eligibile costurile de exploatare. + 
Articolul 4(1)În sensul prezentului ordin, următorii termeni se definesc astfel:a)veniturile aeroportului – veniturile provenite din aplicarea tarifelor de aeroport și din contractele încheiate de aeroport, din care se scad sprijinul pentru marketing și orice stimulent acordat de aeroport companiilor aeriene în baza oricărui tip de aranjament, la care se adaugă profitul obținut din activitățile nonaeronautice; din veniturile aeroportului sunt excluse orice sprijin public și orice compensație pentru activitățile care intră în sfera sectoarelor de competență publică, considerate activități noneconomice, cum ar fi serviciile de control al traficului aerian, vamale, de poliție, luptă împotriva incendiilor, protecție împotriva actelor de intervenție ilicită;b)ajutoare de exploatare – ajutoarele menite să acopere deficitul de finanțare a costurilor de exploatare, alocate sub formă de tranșe lunare;c)costurile de exploatare – costurile suportate de aeroport în vederea furnizării de servicii aeroportuare; acestea includ anumite categorii de costuri, cum ar fi costurile cu personalul, cele aferente serviciilor contractate, cele legate de comunicații, deșeuri, energie, întreținere, chirie și administrație, dar exclud costurile de capital, sprijinul pentru marketing sau orice alte stimulente acordate companiilor aeriene de către aeroport în baza oricărui tip de aranjament, costurile cu activitățile nonaeronautice, precum și costurile aferente activităților care intră în sfera sectoarelor de competență publică, considerate activități noneconomice, cum ar fi serviciile de control al traficului aerian, vamale, de poliție, luptă împotriva incendiilor, protecție împotriva actelor de intervenție ilicită și pentru care aeroportul a primit alt sprijin public sau orice altă formă de compensație;d)deficit de finanțare a costurilor de exploatare – pierderile din exploatare ale aeroportului pe perioada relevantă, constând în diferența dintre veniturile aeroportului și costurile de exploatare suportate de aeroport;e)data acordării ajutorului – data intrării în vigoare a prezentului ordin;f)furnizor de ajutor de stat – Ministerul Transporturilor;g)întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una din situațiile următoare:(i)mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;(ii)face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iii)a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(iv)în ultimii doi ani raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5 și capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.(2)Termenii serviciile aeroportuare, activități nonaeronautice, traficul mediu anual de pasageri au înțelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 651/2014. + 
Articolul 5(1)Bugetul total estimat al măsurii de ajutor de stat este de 62.118.000 lei.(2)Bugetul este defalcat pe ani astfel:

An Defalcare pe ani (lei)
2018 20.457.000
2019 20.766.000
2020 20.895.000

(3)Valoarea anuală a ajutorului de exploatare nu va depăși ceea ce este necesar pentru acoperirea deficitului de finanțare a costurilor de exploatare.(4)Ajutorul de exploatare se acordă sub formă de alocații bugetare.(5)Sumele necesare pentru acoperirea deficitului de exploatare a SN AIMKC se alocă anual de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, la capitolul 84.01 „Transporturi“, titlul 40 „Subvenții“, și se includ în bugetul de venituri și cheltuieli al SN AIMKC, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.(6)SN AIMKC reflectă în mod separat în evidențele contabile interne ale societății veniturile aeroportului și costurile de exploatare pe baza cărora se determină valoarea ajutorului de exploatare.(7)În cazul în care SN AIMKC desfășoară și alte activități, pe lângă prestarea de servicii aeroportuare, trebuie să dovedească fie separarea activităților, fie o distincție între costuri, astfel încât să se demonstreze că activitățile excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 651/2014 nu beneficiază de ajutorul de exploatare acordat în temeiul prezentului ordin. De asemenea, SN AIMKC va evidenția distinct în contabilitate activitățile care intră în sfera sectoarelor de competență publică considerate activități noneconomice.(8)Ajutorul de exploatare nu este condiționat de încheierea unor acorduri cu anumite companii aeriene cu privire la tarifele de aeroport, plățile de marketing sau alte aspecte financiare legate de operațiunile companiilor aeriene pe aeroport. + 
Articolul 6(1)SN AIMKC va fundamenta lunar necesarul de ajutor, va întocmi si transmite la Ministerul Transporturilor documentația aferentă, conform prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice și al ministrului transporturilor nr. 65/2016/1.712/2015 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea și justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activități desfășurate de unii operatori economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor.(2)În termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru, SN AIMKC va prezenta la Ministerul Transporturilor, Direcția transport aerian, un raport care va conține:a)valoarea ajutorului de exploatare primit;b)fundamentarea modului de utilizare a ajutorului de exploatare;c)veniturile din exploatare aferente activităților care intră sub incidența măsurilor de ajutor de stat;d)rezultatul obținut din activități nonaeronautice;e)sumele primite de la bugetul de stat și utilizate pentru finanțarea costurilor de exploatare, aferente activităților care intră în sfera sectoarelor de competență publică, considerate activități noneconomice, cum ar fi serviciile de control al traficului aerian, vamale, de poliție, luptă împotriva incendiilor, protecție împotriva actelor de intervenție ilicită;f)eventuale aranjamente încheiate cu companii aeriene prin care acestea beneficiază de stimulente.(3)În cazul în care se constată că sumele alocate de la bugetul de stat, cu titlul de ajutor de stat, depășesc necesarul de finanțare, se va realiza regularizarea sumelor acordate în luna imediat următoare raportării. + 
Articolul 7(1)Pentru a beneficia de măsura de ajutor de stat, SN AIMKC trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)traficul mediu anual de pasageri pe aeroport să fie mai mic de 200.000 de pasageri pe parcursul a două exerciții financiare anterioare anului în care ajutorul de stat este acordat;b)traficul mediu anual de mărfuri să fie sub 200.000 de tone în cursul ultimelor două exerciții financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele;c)acordarea ajutorului de stat nu conduce la creșterea traficului mediu anual de marfă peste 200.000 tone pe parcursul a două exerciții financiare ulterioare anului în care ajutorul de stat este acordat;d)și-a îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat și bugetul local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;e)nu face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;f)asigură accesul liber și nediscriminatoriu la infrastructura aeroportuară tuturor utilizatorilor, în condițiile achitării tarifelor aeroportuare și respectării reglementărilor aplicabile;g)nu este întreprindere în dificultate;h)reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de res judicata.(2)Direcția transport aerian din cadrul Ministerului Transporturilor va verifica îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 8Pentru aceleași cheltuieli eligibile, ajutorul de exploatare acordat prin prezentul ordin nu se va cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat prin alte scheme/proceduri individuale, inclusiv de minimis. + 
Articolul 9(1)Pentru a evita o eventuală supracompensație, furnizorul de ajutor de stat face verificări anuale ori se asigură că astfel de verificări sunt făcute pentru a se constata dacă SN AIMKC a primit sau nu ceea ce este necesar pentru acoperirea deficitului de finanțare a costurilor de exploatare pe durata perioadei de acordare a ajutorului de exploatare.(2)În situația în care se constată o supracompensație, furnizorul de ajutor de stat solicită SN AIMKC să ramburseze cuantumul aferent acesteia, inclusiv dobânda de referință stabilită de Comisia Europeană aplicabilă României, conform procedurii descrise în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare. Atunci când suma reprezentând supracompensația nu depășește 10% din valoarea compensației anuale medii, supracompensația respectivă poate fi reportată pentru perioada următoare și poate fi dedusă din valoarea compensației datorate pentru perioada respectivă.
 + 
Articolul 10(1)Textul prezentului ordin se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor.(2)Direcția economică din cadrul Ministerului Transporturilor asigură raportarea către Consiliul Concurenței a sumelor alocate SN AIMKC aferente ajutorului de exploatare acordat, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenței privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007.(3)În cazul în care nu există date definitive privind valoarea ajutorului de stat, Direcția economică din cadrul Ministerului Transporturilor va transmite valori estimative. Erorile constatate și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la 31 martie a anului următor anului de raportare.(4)Ministerul Transporturilor, prin Direcția transport aerian, transmite Consiliului Concurenței orice informație solicitată cu privire la prezentul ordin.(5)Direcția economică din cadrul Ministerului Transporturilor are obligația ca, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) măsura de ajutor de stat ce face obiectul prezentului ordin, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acestuia. Actul de acordare, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(6)Documentația privind sumele alocate cu titlu de ajutor de stat în baza prezentului ordin se păstrează 10 ani de la data acordării ultimului ajutor.(7)Pe baza datelor introduse de Ministerul Transporturilor, prin Direcția economică, în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România, se asigură publicarea informațiilor conform art. 9 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, pe pagina web https://regas.consiliulconcurenței.ro/ transparență/index.html(8)Direcția economică din cadrul Ministerului Transporturilor va transmite Consiliului Concurenței un rezumat al informațiilor referitoare la prezentul ordin, în forma prevăzută la anexa II aRegulamentului (UE) nr. 651/2014, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea ordinului.(9)SN AIMKC păstrează documentația aferentă ajutoarelor de stat de care beneficiază în baza prezentului ordin pentru o perioadă de cel puțin 10 ani de la data ultimei alocări. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare și reglementările comunitare incidente din domeniul ajutorului de stat, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate. + 
Articolul 11Pe baza unei cereri scrise, Ministerul Transporturilor va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de stat. + 
Articolul 12Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor,
Lucian Șova
București, 28 martie 2018.Nr. 379.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x