În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 729/2018 privind organizarea și funcționarea Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare, având în vedere art. 5 alin. (1) și art. 35 lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare Referatul nr. 9.737 din 27.02.2023,președintele Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare emite următorul ordin: +
Articolul INormele de securitate nucleară privind selecția, pregătirea, calificarea și autorizarea personalului organizațiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcția și montajul, punerea în funcțiune, exploatarea și dezafectarea instalațiilor nucleare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 149/2021, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.010 din 22 octombrie 2021, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 14, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alineatele (7)-(9), cu următorul cuprins:(7)Pentru respectarea prevederilor alin. (3) pentru centralele nuclearoelectrice cu mai multe unități/reactoare, în cazul în care sunt diferențe semnificative între acestea în ceea ce privește proiectul, operarea și echipamentele aferente de monitorizare și control din camera de comandă principală pentru SSCE cu funcții de securitate nucleară și SSCE cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare, titularul de autorizație trebuie să asigure câte un simulator integral pentru fiecare unitate/reactor în parte. Pentru centralele nuclearoelectrice aflate în faza de exploatare, termenul pentru finalizarea implementării acestei cerințe se stabilește în baza propunerii titularului de autorizație, cu aprobarea CNCAN. (8)Pentru centralele nuclearoelectrice la care reîncărcarea reactorului cu combustibil nuclear se face în timpul funcționării la putere, titularul de autorizație trebuie să asigure un simulator integral pentru sistemele care interacționează cu reactorul nuclear, respectiv sistemele de încărcare și descărcare a combustibilului nuclear, care să permită pregătirea practică efectivă în aplicarea procedurilor pentru încărcarea și descărcarea combustibilului nuclear stabilite pentru operarea normală, precum și a procedurilor pentru răspunsul la tranzienții și accidentele care ar putea afecta sistemele de manipulare a combustibilului nuclear. Simulatorul pentru sistemele de încărcare/descărcare a combustibilului nuclear poate fi separat de simulatorul integral pentru centrala nuclearoelectrică în ansamblu sau poate fi integrat cu acesta. Pentru centralele nuclearoelectrice aflate în faza de exploatare, termenul pentru finalizarea implementării acestei cerințe se stabilește în baza propunerii titularului de autorizație, cu aprobarea CNCAN.(9)Titularul de autorizație trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a asigura funcționarea fiabilă a simulatoarelor integrale pentru centralele nuclearoelectrice și instalațiile aferente. În acest scop, titularul de autorizație trebuie să identifice componentele și piesele de schimb/rezervă și materialele consumabile necesare funcționării fiabile a simulatoarelor integrale, să stabilească minimul și maximul cantității pieselor de schimb/rezervă și materialelor consumabile necesare și să mențină nivelul stocului pieselor de schimb/rezervă și materialelor respective în aceste limite. De asemenea, trebuie să asigure asistența și suportul tehnic necesar pentru rezolvarea cu promptitudine a oricăror probleme care pot afecta negativ fiabilitatea simulatoarelor. … 2.La articolul 15, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6)Pentru centralele nuclearoelectrice la care reîncărcarea reactorului cu combustibil nuclear se face în timpul funcționării la putere, titularul de autorizație trebuie să asigure că pregătirea inițială și continuă pentru personalul de operare pentru camera de comandă principală include efectuarea și supravegherea manevrelor de încărcare și descărcare a combustibilului nuclear realizate din camera de comandă, respectiv aplicarea procedurilor pentru încărcarea și descărcarea combustibilului nuclear stabilite pentru operarea normală, precum și a procedurilor pentru răspunsul la tranzienții și accidentele care ar putea afecta sistemele de manipulare a combustibilului nuclear. … 3.La articolul 16, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) și (4), cu următorul cuprins:(3)În măsura în care este practic posibil, se vor asigura echipamentele și dotările necesare pentru implementarea activităților de învățare dinamică pentru pregătirea lucrărilor, manevrelor, inspecțiilor și reparațiilor care trebuie efectuate în zone cu câmpuri relativ ridicate de radiații, pentru lucrări foarte specializate sau care sunt realizate rar.(4)Tot personalul implicat în efectuarea activităților de operare, supraveghere, testare, întreținere, inspecție, planificare și pregătire a lucrărilor și control al configurației pentru SSCE cu funcții de securitate nucleară și/sau SSCE cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare, precum și tot personalul, din cadrul organizației titularului de autorizație, care desfășoară activități din cele prevăzute la art. 6 alin. (1) trebuie să cunoască proiectul și cerințele privind exploatarea SSCE respective și să beneficieze de pregătire practică în instalația nucleară, relevantă pentru activitățile și sarcinile specifice funcției, pentru o perioadă de cel puțin 25 de zile lucrătoare în fiecare an calendaristic. Pregătirea practică trebuie planificată sistematic și trebuie să includă activități de instruire, observarea activităților în scop de învățare și inspecții de rutină în toate zonele din instalația nucleară unde se află SSCE cu funcții de securitate nucleară și/sau SSCE cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare, inclusiv la simulatorul integral pentru centrala nuclearoelectrică. În cadrul perioadei de 25 de zile de pregătire practică pot fi considerate și activitățile de observare, inspecție, audit și evaluare independentă efectuate în instalațiile nucleare. Înregistrările aferente acestor activități de pregătire vor include detalii privind zonele accesate, sistemele inspectate și alte activități efectuate. … 4.La articolul 17, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6)În situațiile în care, din motive obiective, justificate, nu a fost posibilă organizarea în timp util a examenului prevăzut la alin. (2), este permisă ocuparea temporară/cu delegație a posturilor, pentru o perioadă de maximum 3 luni, cu respectarea cerințelor de experiență/vechime, pregătire și calificare specifice, inclusiv a celor prevăzute în normele CNCAN. … 5.La articolul 19, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) și (5), cu următorul cuprins: (4)În situația în care o persoană care deține permis de exercitare este absentă din funcția autorizată din motive obiective/justificate, cum ar fi concediul de odihnă, concediul medical, deplasările necesare pentru îndeplinirea obiectivelor și procedurilor organizației și a obligațiilor care decurg din legislația aplicabilă, atribuțiile, autoritatea de decizie și responsabilitățile de natură tehnică aferente poziției respective vor fi preluate, cu delegație, pentru o perioadă de maximum 3 luni într-un an calendaristic, de una sau mai multe persoane care dețin permise de exercitare și/sau calificări echivalente sau superioare pentru activitățile importante pentru securitatea nucleară aflate în aria de răspundere a funcției/poziției respective. (5)Pentru respectarea prevederilor alin. (4), în cazul particular al funcțiilor de conducere, coordonare și supervizare pentru care este obligatorie calificarea în funcția de operator principal cameră de comandă, numit și dispecer șef de tură, pentru reactoarele nucleare, atribuțiile, autoritatea de decizie și responsabilitățile de natură tehnică aferente poziției respective pot fi preluate, cu delegație, doar de persoane care dețin sau au deținut permis de exercitare emis de CNCAN pentru operator principal cameră de comandă. … 6.La articolul 20, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alineatele (8) și (9), cu următorul cuprins:(8)Programele specifice de pregătire pentru personalul cu funcții de conducere, coordonare și supervizare trebuie să reflecte abordarea sistematică a pregătirii. Cunoștințele, îndemânările și atitudinile necesare trebuie identificate și documentate în mod detaliat, pentru fiecare poziție de conducere, coordonare și supervizare, în baza unei analize sistematice a sarcinilor, cerințelor și atribuțiilor specifice postului, inclusiv din punctul de vedere al deciziilor cu impact asupra asigurării conformității cu bazele de proiectare, LCTO și bazele de autorizare. Materialele, cursurile și activitățile de pregătire specifice pentru personalul cu funcții de conducere, coordonare și supervizare trebuie dezvoltate astfel încât să asigure obținerea, menținerea și îmbunătățirea continuă a cunoștințelor, îndemânărilor și atitudinilor identificate ca necesare pentru îndeplinirea în condiții optime a atribuțiilor. (9)Programele specifice de pregătire pentru personalul cu funcții de conducere, coordonare și supervizare trebuie dezvoltate și implementate de titularul de autorizație, în măsura în care este practic posibil, în cadrul organizației proprii, utilizând proiectul instalațiilor nucleare care fac obiectul autorizațiilor în vigoare, documentația bază de proiectare și documentația bază de autorizare, procedurile proprii și activitățile practice în instalațiile nucleare respective. În situația în care această cerință nu poate fi respectată din motive obiective, pentru instalațiile nucleare aflate în fazele de proiectare, amplasare, construcție și montaj, precum și pentru anumite activități specifice fazelor de punere în funcțiune, exploatare și dezafectare, programele de pregătire pentru personalul cu funcții de conducere, coordonare și supervizare pot fi dezvoltate și implementate cu suport din partea unor organizații externe, calificate ca furnizori de servicii pentru instalațiile nucleare, în conformitate cu legislația în vigoare, care demonstrează că dețin capabilitatea tehnică și organizatorică necesară și că respectă abordarea sistematică a pregătirii. … 7.La articolul 23, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (5^1) și (5^2), cu următorul cuprins:(5^1)Pentru evaluările scrise și orale pentru personalul de conducere, punctajul asociat subiectelor trebuie să respecte următoarea pondere:a)10% din punctaj pentru subiectele privind legislația aplicabilă domeniului nuclear; … b)50% din punctaj pentru subiectele privind aspectele tehnice și tehnologice ale instalațiilor nucleare și activităților aferente; … c)30% din punctaj pentru subiectele privind sistemul de management și procesele organizației; … d)10% din punctaj pentru subiectele privind cultura de securitate nucleară. … (5^2)În situația în care un candidat nu promovează o probă de examinare pentru obținerea permisului pentru o funcție de conducere, acesta poate solicita reexaminarea, dacă punctajul total obținut la proba respectivă a fost de cel puțin 50%. Un candidat are dreptul la maximum două reexaminări pentru fiecare probă scrisă, orală și practică, în termen de maximum 3 luni de la examinările inițiale. La reexaminare, pentru evaluările scrise și orale, punctajul asociat subiectelor trebuie să respecte următoarea pondere: 70% din punctaj pentru subiectele privind aspectele tehnice și tehnologice ale instalațiilor nucleare și activităților aferente, respectiv 30% din punctaj pentru subiectele privind sistemul de management și procesele organizației. … 8.La articolul 23, după alineatul (10) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu următorul cuprins:(11)Titularul de autorizație va include în manualele și procedurile sistemului de management cerințele necesare pentru a asigura că autoritatea pentru conducerea, coordonarea și supervizarea activităților importante pentru securitatea nucleară, respectiv pentru luarea deciziilor cu impact asupra securității nucleare revine în exclusivitate personalului autorizat în conformitate cu prevederile prezentelor norme, care îndeplinește cerințele de experiență/vechime, pregătire și calificare, inclusiv în ceea ce privește deținerea permiselor de exercitare emise de CNCAN, iar personalul cu atribuții economice și/sau administrative, indiferent de nivelul ierarhic, nu are autoritatea de a aproba documente, de a modifica decizii sau de a dispune măsuri cu impact asupra securității nucleare. În ceea ce privește planurile și proiectele de investiții, precum și alte activități cu impact economic, semnarea documentației aferente de către personalul cu atribuții economice și/sau administrative se face în mod explicit pentru asigurarea resurselor și condițiilor economice și/sau administrative care susțin implementarea deciziilor luate de personalul de conducere autorizat conform prevederilor prezentelor norme. (12)Suspendarea și retragerea permiselor de exercitare în condițiile prevăzute de art. 12 lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, reprezintă sancțiuni complementare care pot fi aplicate pentru contravențiile prevăzute în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv pedepse complementare pentru infracțiunile prevăzute în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în situațiile în care se constată, în urma unei investigații care include o analiză a cauzelor de profunzime pentru evenimentele care fac obiectul sancțiunilor/pedepselor, că una sau mai multe persoane care dețin permise de exercitare au încălcat prevederile normelor în vigoare, contribuind astfel la producerea evenimentelor respective.(13)În situația încetării definitive a relațiilor de muncă dintre o persoană care deține permis de exercitare și organizația titularului de autorizație, inclusiv în situațiile în care titularul permisului de exercitare încetează din viață sau își pierde capacitatea juridică, permisul se retrage în mod automat și devine nul, în condițiile prevăzute de art. 12 lit. b) din Legea nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Titularul de autorizație trebuie să notifice la CNCAN aceste situații, fără a mai fi necesară retragerea formală a permisului devenit nul. … 9.La anexa nr. 3, după subpunctul 2.80 se introduc patru noi subpuncte, subpunctele 2.81-2.84, cu următorul cuprins:2.81.Pentru SSCE cu funcții de securitate nucleară și SSCE cu rol în funcționarea fiabilă a instalației nucleare, din aria dumneavoastră de responsabilitate, explicați cum sunt documentate și cum se urmăresc mecanismele de degradare, modurile de defectare și consecințele acestora și dați exemple relevante. … 2.82.Explicați cum se asigură securitatea cibernetică pentru SSCE cu funcții de securitate nucleară și SSCE cu rol în funcționarea fiabilă a instalației nucleare, din aria dumneavoastră de responsabilitate. … 2.83.Explicați cum se asigură protecția instalațiilor nucleare împotriva incendiilor și exploziilor. … 2.84.Explicați cum se asigură protecția instalațiilor nucleare împotriva inundațiilor interne și externe. … … 10.La anexa nr. 3, după subpunctul 4.53 se introduce un nou punct, punctul 5, cu următorul cuprins:5.Întrebări pentru verificarea cunoștințelor, îndemânărilor și atitudinilor în cadrul probei practice constând dintr-o inspecție în una sau mai multe zone cu SSCE cu funcții de securitate nucleară și/sau SSCE cu funcții în exploatarea fiabilă a instalației nucleare 5.1.Care sunt procedurile aplicabile pentru accesarea zonei stabilite pentru inspecție? … 5.2.Care sunt potențialele pericole asociate lucrului în zonă? Ce echipamente de protecție trebuie utilizate? … 5.3.Care sunt cele mai importante SSCE din zonă pentru securitatea nucleară, respectiv pentru funcționarea fiabilă a instalației nucleare și ce funcții au? … 5.4.Care sunt evenimentele bază de proiect pentru SSCE din zona inspectată? … 5.5.Care sunt cerințele de calificare pentru SSCE din zona inspectată? Menționați cerințele de calificare seismică și calificare la condiții de mediu, dacă sunt aplicabile. … 5.6.Cum se asigură protecția la incendiu pentru zona inspectată? … 5.7.Cum se asigură protecția la inundații interne și/sau externe pentru zona inspectată și SSCE aferente? … 5.8.Cum se verifică funcționarea corespunzătoare a SSCE din zona inspectată? Ce indicații se utilizează? … 5.9.Care sunt consecințele defectării SSCE din zona inspectată? … 5.10.Care sunt LCTO stabilite pentru SSCE din zona inspectată? … 5.11.Care sunt activitățile de testare, supraveghere, inspecție periodică, întreținere predictivă și preventivă pentru SSCE din zona inspectată? … 5.12.Ce experiență de exploatare relevantă internă sau externă/evenimente semnificative cunoașteți în legătură cu SSCE din zona inspectată? … 5.13.Dacă în zona inspectată există indicații de degradare a stării sau funcționării SSCE/neconformități/probleme de păstrare a curățeniei sau probleme de condiție materială sau dacă sunt identificate practici de lucru neconforme, ce măsuri luați conform procedurilor aplicabile? … 5.14.Dacă pentru SSCE din zona inspectată sunt identificate/raportate condiții anormale, cum se evaluează impactul acestora asupra fiabilității SSCE respective? … 5.15.Ce aspecte urmăriți, de obicei, la inspecțiile tehnice în instalație? Dar în activitățile de observare și îndrumare? Dați exemple. … … … 11.La anexa nr. 4, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: 1.Recruitment, Qualification and Training of Personnel for Nuclear Power Plants, Specific Safety Guide, IAEA Safety Standards Series No. SSG-75, NS-G-2.8, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2022. … … +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul IIIOrdinul președintelui Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare nr. 149/2021 pentru aprobarea Normelor de securitate nucleară privind selecția, pregătirea, calificarea și autorizarea personalului organizațiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcția și montajul, punerea în funcțiune, exploatarea și dezafectarea instalațiilor nucleare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.010 din 22 octombrie 2021, cu modificările și completările aduse prin prezentul ordin, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Președintele Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare,
Cantemir-Marian Ciurea-ErcăuBucurești, 28 februarie 2023.Nr. 37.