ORDIN nr. 363 din 23 noiembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.103 din 7 decembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 640 23/12/2002
ART. 12MODIFICAT DEORDIN 227 29/05/2002
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 227 29/05/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 758 27/12/2001
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 538 11/10/2001
ActulREFERIRE INDIRECTA LAHG 440 03/05/2001
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOG 62 30/08/2001
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 61 25/04/2001
ActulREFERIRE LAHG 12 04/01/2001
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 90 29/06/2000
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 42 08/04/1999
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOG 104 27/08/1998
ActulREFERIRE LALEGE (R) 60 29/10/1974 ART. 31
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 311 08/08/2001
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 98 14/06/2000
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 156 27/12/1999
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 42 08/04/1999
ANEXA 1REFERIRE LAOG 104 27/08/1998
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 981 22/06/1994
ANEXA 1REFERIRE LAHG 820 25/11/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 69 15/07/1994
ANEXA 1REFERIRE LAHG (R) 794 30/12/1993
ANEXA 1REFERIRE LAHG 267 12/04/1991
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 75 14/12/1991
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 41 19/12/1975
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 40 25/12/1975
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 60 29/10/1974
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 640 23/12/2002
ART. 12MODIFICAT DEORDIN 227 29/05/2002
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 227 29/05/2002

pentru aprobarea Planului naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008 şi a Programei-cadru de instruire specifică a personalului implicat în protecţia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap



Având în vedere prevederile planului de acţiune privind implementarea strategiei naţionale, prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005 privind aprobarea Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013,în temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Planul naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008 şi Programa-cadru de instruire specifică a personalului implicat în protecţia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Prezentul ordin va intra în vigoare de la data de 1 ianuarie 2006.
 + 
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Autorităţii Naţionalepentru Persoanele cu Handicap,Silviu George DidilescuBucureşti, 23 noiembrie 2005.Nr. 363.
 + 
Anexa 1PLAN NAŢIONALprivind formarea personalului din sistemul de protecţie apersoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008Planul naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap, numit în continuare planul naţional de formare, urmareste dezvoltarea unui sistem de instruire specifică, parte integrantă a sistemului de formare profesionala continua, care să ofere informaţii permanent actualizate personalului implicat în protectia şi îngrijirea persoanelor cu handicap, în vederea asigurarii calităţii serviciilor furnizate acestora.Introducere:Planul naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap are la baza Strategia naţională pentru protectia, integrarea şi incluziunea sociala a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 "Sanse egale pentru persoanele cu handicap către o societate fără discriminari", aprobata prin Hotărârea Guvernului Republicată nr. 1.175/2005, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 919/14.10.2005.Unul dintre obiectivele specifice al Strategiei naţionale îl constituie Promovarea furnizarii serviciilor de calitate care să răspundă nevoilor individuale ale persoanei cu handicap.Ca direcţie de actiune pentru atingerea acestui obiectiv este stabilita: asigurarea instruirii şi formarii continue a personalului, de toate tipurile, implicat la toate nivelurile în protectia persoanelor cu handicap, inclusiv a asistentilor personali; intensificarea instruirilor pentru asistenţii personali; asigurarea coordonarii metodologice privind instruirea, formarea, pregătirea profesionala a resurselor umane care lucreaza în cadrul sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap.De asemenea, Strategia pe termen scurt şi mediu pentru formare profesionala continua, 2005-2010, aprobata prin Hotărârea Guvernului Republicată nr. 875/2005, îşi propune ca ţinta, până în anul 2010, ca procentul de participare la procesul educational sau de instruire a populatiei cu vârsta cuprinsa între 25-64 ani sa creasca de la 1,3%, cat este în prezent, până la 7%.Una dintre conditiile minime prevăzute pentru implementarea standardului Perfectionarea personalului este ca Centrul rezidential (conditia minima 28.4), Centrul de Zi (conditia minima 26.4), Locuinta Protejata (conditia minima 30.4) să asigure, anual sau ori de cate ori este nevoie, sesiuni de instruire a personalului unităţii, în domeniul protectiei persoanelor cu handicap.Desi numărul persoanelor angajate la nivelul instituţiilor publice sau private care se ocupa de problemele persoanelor cu handicap este insemnat, majoritatea nu detine informaţii complete sau actualizate cu privire la noua abordare a conceptului de handicap.Formarea profesionala continua, incluzând şi instruirea specifică, reprezinta pentru fiecare persoana implicata în protectia şi îngrijirea persoanelor cu handicap garantia schimbarii mentalitatii şi atitudinilor, evolutia în cariera, dezvoltarea personala, elemente esentiale ale cresterii gradului de motivare.Se impune adoptarea unei politici de sustinere financiară în ceea ce priveste realizarea masurilor prevăzute în prezentul plan.I. Situatia actualaI.1. Contextul internationalRegulile Standard privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap, adoptate de Adunarea Generală a Natiunilor Unite cu ocazia celei de a 48-a sesiune din 20 decembrie 1993 (Rezolutia 48/96) prevad în Regula 19, "Pregătirea personalului": "Statele sunt responsabile pentru asigurarea pregatirii adecvate a personalului la toate nivelele, implicat în planificarea şi elaborarea programelor şi serviciilor destinate persoanelor cu dizabilitati". Planul naţional de formare constituie unul dintre instrumentele de implementare a acestei reguli.La Lisabona, în martie 2002, s-a stabilit ca obiectiv: Uniunea Europeana sa devina până în 2010 "cea mai competitiva şi dinamica economie bazata pe cunoastere din lume, capabila de o crestere economica durabila, cu locuri de muncă mai bune şi mai multe şi o mai mare coeziune sociala." Sistemele de formare profesionala trebuie să se afle în centrul acestor transformari, racordandu-se la cerinţele societatii în ansamblul sau.Prioritatile stabilite prin Declaratia ministrilor europeni ai educatiei şi formarii profesionale şi a Comisiei Europene, convenita în 29 şi 30 noiembrie 2002, "Declaratia de la Copenhaga" cu privire la consolidarea cooperarii europene în formare profesionala, sunt: dimensiunea europeana, transparenta, informare şi consiliere, recunoasterea competentelor şi calificarilor, asigurarea calităţii în formare.România a semnat Memorandumul Comun în domeniul Incluziunii Sociale în luna iunie 2005. În baza acestui Memorandum, se vor elabora o Strategie integrată şi un Plan Naţional de Actiune pentru Incluziune Sociala, care vor cuprinde prioritatile în lupta împotriva saraciei şi a excluziunii sociale. În cadrul masurilor active, se pune în ultima perioadă un accent tot mai puternic pe promovarea formarii profesionale continue.I.2. Analiza contextului naţional din perspectiva formarii profesionale continue

Puncte tari Puncte slabe
● Existenta în Clasificarea Ocupatiilor
din România a unor ocupatii din domeniul
protectiei persoanelor cu handicap*1)
● Reteaua de furnizori autorizati de
formare profesionala este insuficient
dezvoltata la nivel naţional
● Existenta unor standarde ocupationale
aprobate de Consiliul Naţional pentru
Formarea Profesionala a Adulţilor*2)

● Dificultati majore privind accesul
la formarea profesionala continua,
datorita costurilor formarii, durata
formarii şi lipsa ofertelor
disponibile la nivel local
● Legea nr. 53/2003 Codul muncii, cu
modificările şi completările ulterioare,
stipuleaza obligaţia angajatorului de a
asigura accesul periodic al angajatilor
la formare, prin elaborarea anuală de
planuri de formare profesionala
● Numărul insuficient de standarde
ocupationale şi faptul ca elaborarea
lor se face de către furnizorii de
formare

● Existenta Programei Cadru de instruire
elaborata în concordanta cu abordarea
actuala a problematicii handicapului la
nivel european şi naţional

● Lipsa unor documente unice de
referinţa – necorelare între COR,
Nomenclatorul Calificarilor,
standarde ocupationale, standarde de
pregatire profesionala
● Includerea în Planul Naţional de
Dezvoltare 2007-2013 a priorităţii
"Dezvoltarea resurselor umane, cresterea
gradului de ocupare şi combaterea
excluziunii sociale"
● Sume alocate şi structuri
insuficiente pentru furnizarea de
formare profesionala continua

____________*1) La data de 1 noiembrie 2005, ocupatiile existente în Clasificarea Ocupatiilor din România sunt: asistent personal pentru persoane cu handicap grav (cod COR-513304); pedagog de recuperare (cod COR-333003); educator (cod COR-333001); instructor-educator (cod COR-333002); instructor ergoterapie (cod COR-322901); instructor logoped (cod COR-322902): asistenti medicali consiliere HIV/SIDA (cod COR-322105); interpret în limbaj mimico-gestual (studii medii) – (cod COR-322909); interpret în limbaj mimico-gestual (studii superioare) – (cod COR-234004); asistent medical balneo-fizioterapic (cod COR-322603); lucrator social (cod COR-346003); fizioterapeut (cod COR-222909); fiziokinetoterapeut (cod COR-222909); logoped (cod COR-234002); kinetoterapeut (cod COR-222905), psiholog (cod COR-244501); psihopedagog special (cod COR-244502); maseur (cod COR-322602); pedagog social (cod COR-346002); mediator social (cod COR-513904); infirmiera (cod COR-513204); ingrijitoare (cod COR-513205); asistent social nivel mediu (cod COR-346001); asistent social studii superioare (cod COR-244601); instructor educatie fizica (cod COR-322601); instructor de educatie sanitara (cod COR-322904); terapeut în terapii complementare (cod COR-322907); tehnician sanitar (cod COR-322104); animator socio-educativ (cod COR-511307); sora medicală (cod COR-323102).*2) La data de 1 noiembrie 2005, exista standarde ocupationale, aprobate de Consiliul Naţional pentru Formarea Profesionala a Adulţilor, pentru urmatoarele ocupatii: asistent personal pentru persoane cu handicap grav, pedagog de recuperare, pedagog social, asistent medical balneo-fizioterapic, lucrator social, masor, mediator social, animator socio-educativ.I.3. Date statistice:La 30 iunie 2005, conform statisticilor Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, numărul instituţiilor de asistentă socială functionale aflate în coordonare este de 142. În aceste institutii personalul normat era de 14.139 persoane, personal angajat fiind 12.137 persoane.Deficitul de personal se înregistrează în mod deosebit la: infirmiere, psihologi, asistenti sociali, ergo şi kinetoterapeuti, fizioterapeuti, pedagogi, logopezi, educatori, consilieri. Personalul este angajat al Direcţiilor Generale de Asistenţă Sociala şi Protectia Copilului judetene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti.La aceeasi data, numărul asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav era de 72.442, angajatorii acestora fiind primariile localitatilor în care persoana cu handicap grav îşi are reşedinţa sau domiciliul.I.4. Documente de referinţă:I.4.1. Acte normative referitoare la formarea profesionala a adulţilor:a) Ordonanţa Guvernului. nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adulţilor;b) Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor de şomaj şi stimularea ocup arii forţei de muncă;c) Legea nr. 53/2003 – CODUL MUNCII, cu modificările şi completările ulterioare;d) Hotărârea Guvernului nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adulţilor;e) Legea nr. 107/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor de şomaj şi stimularea ocuparii forţei de muncă;f) Ordonanţa Guvernului nr. 76/2004 pentru modificarea şi completarea Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adulţilor;g) Hotărârea Guvernului Republicată nr. 875/2005 privind aprobarea Strategiei pe termen scurt şi mediu pentru formare profesionala continua, 2005-2010.I.4.2. Acte normative şi documente referitoare la protectia persoanelor cu handicap:a) Recomandarea Consiliului Europei nr. R (92) pentru o politica coerenta pentru egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap, 1992;b) Regulile Standard privind Egalizarea Sanselor pentru Persoanele cu Handicap, adoptate de Adunarea Generală a Natiunilor Unite prin Rezolutia 48/96, 1993;c) Legea nr. 74/1999 pentru ratificarea Cartei Sociale Europene revizuite, adoptata la Strasbourg la 3 mai 1996;d) Declaratia Politica a statelor membre ale Consiliului Europei "Îmbunătăţirea calităţii vietii persoanelor cu handicap; Promovarea unei politici coerente pentru şi prin participare totala", 7-8 mai 2003, Malaga, Spania;e) Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi functionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare;f) Ordinul nr. 205/2005 al presedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru centre rezidentiale pentru persoane adulte cu handicap, centre de zi pentru persoane adulte cu handicap şi locuinte protejate pentru persoane cu handicap;g) Hotărârea Guvernului Republicată nr. 1.175/2005 privind aprobarea Strategiei naţionale pentru protectia, integrarea şi incluziunea sociala a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 "Sanse egale pentru persoanele cu handicap – către o societate fără discriminari."II. Terminologie:a) Formarea pe tot parcursul vietii permite persoanelor sa dobandeasca, sa actualizeze şi sa adapteze în permanenta cunoştinţe, aptitudini şi competente;b) Formarea profesionala a adulţilor cuprinde formarea profesionala initiala şi formarea profesionala continua organizate prin alte forme decat cele specifice sistemului naţional de invatamant;c) Formarea profesionala initiala a adulţilor asigura pregătirea necesară pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru obtinerea unui loc de muncă;d) Formarea profesionala continua este ulterioară formarii initiale şi asigura adulţilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite, fie dobandirea de noi competente, recunoscute formal în conditiile legii;e) Competenţa profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activităţile cerute la locul de muncă la nivelul calitativ specificat în standardul ocupational;f) Standardul ocupational, respectiv standardul de pregatire profesionala, este documentul care precizeaza competentele profesionale necesare practicarii unei ocupatii, respectiv specifice unei calificari;g) Evaluarea consta în utilizarea unui ansamblu de metode în scopul aprecierii performantelor unui individ, grup sau institutie, la un moment dat;h) Instruirea specifică consta în transferul de cunoştinţe, actualizate permanent, din domeniul handicapului. Transferul de cunoştinţe în acest caz se face de către instructori, asa cum sunt ei definiti în cap. IV.1, în cadrul instituţiilor angajatoare.III. Grup ţinta:1. personalul Direcţiilor Generale de Asistenţă Sociala şi Protectia Copilului judetene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti cu atribuţii în domeniul protectiei persoanelor cu handicap;2. personalul instituţiilor de asistentă socială pentru persoanele cu handicap;3. inspectorii judeteni din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;4. membrii comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;5. personalul organizaţiilor neguvernamentale implicate în furnizarea de servicii sociale pentru persoanele cu handicap;6. asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav;7. ingrijitorii la domiciliu;8. alte persoane implicate în protectia şi îngrijirea persoanelor cu handicap.IV. Componentele planului naţional de formare:Planul naţional de formare este structurat pe doua componente:1. instruirea specifică;2. formarea profesionala realizata de furnizori autorizati de formare.IV.1. Instruirea specifică:Instruirea specifică a personalului implicat în îngrijirea şi protectia persoanelor cu handicap reprezinta principalul instrument prin care acesta se poate adapta la noile abordari ale conceptului de handicap, facilitand sensibilizarea şi implicarea activa în ceea ce priveste respectarea interesului persoanei cu handicap.Instruirea specifică a personalului constituie parte componenta a procesului de reforma a sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap şi este una dintre preocuparile prioritare ale Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.Programa cadru de instruire, prezenta în anexa 2 previne riscul ca instruirea să se desfăşoare după modele depăşite, centrate prioritar în zona ingrijirilor medicale.Programa cadru asigura un grad corespunzător de flexibilitate pentru a se putea adapta nevoilor de instruire, în functie de tipul de handicap al persoanei, de pregătirea profesionala a personalului angajat şi de alti factori contextuali. Ea va fi supusă revizuirii periodice, în raport cu dinamica societatii şi cu noile achizitii de specialitate şi va fi corelata cu standardele specifice de calitate şi cu standardele ocupationale care vor apare.Instruirea specifică se asigura de către persoane recunoscute de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap, denumite instructori. Criteriile de selecţie a persoanelor care vor asigura instruirea specifică şi modalitatea de desfăşurare a sesiunilor de instruire vor fi aprobate prin instrucţiuni metodologice la prezentul plan naţional de formare.Plan operational

*Font 9*
Obiective

Activităţi

Indicatori

Respon-
sabili

Termen/
Periodicitate

Instrumente
de lucru şi
rezultate
asteptate
1. Identificarea
prioritatilor de
instruire din
cadrul grupului
ţinta

– organizarea
unui sondaj la
nivelul
grupului ţinta
– analiza şi
evaluarea
rezultatelor

– nr. persoane
chestionate, pe
categorii de
personal
– rata de acces a
personalului la
sondaj1), pe
categorii de
personal

ANPH,
INPCESPH

Iunie 2006

Instrument de
lucru:
– chestionare
Rezultate
asteptate:
nevoile de
instruire şi
prioritatile
sunt
identificate
2. Realizarea
primului modul
de instruire

– stabilirea
componentei
primelor doua
grupuri de
participanti
– desfăşurarea
primului modul
– evaluarea
rezultatelor
– selectarea
persoanelor
responsabile
(instructori)

– nr. persoane
instruite/nr.
persoane selectate
– nr. materiale
editate
– durata
instruirii

ANPH,
INPCESPH

Septembrie
2006

Instrument de
lucru:
– editare
materiale
– chestionare
Rezultate
asteptate:
– Modul I de
instruire
este realizat
pentru doua
grupuri de
participanti
– Instructorii
au fost
identificati
3. Realizarea
bazei de date
referitoare la
desfăşurarea
instruirii

– colectarea/
actualizarea
datelor privind
numărul de
participanti şi
persoane
responsabile

– nr. persoane
participante/
lunar/anual

ANPH,
INPCESPH
persoane
respon-
sabile

Iunie 2006

Instrument de
lucru:
– aplicatie IT
Rezultate
asteptate:
Primele date
colectate sunt
introduse şi
analizate
4. Desfăşurarea
instruirilor

– planificarea
modulelor de
instruire
– desfăşurarea
instruirilor
– evaluarea
participantilor
la instruire
– evaluarea
calităţii
instruirii

– nr. materiale
informare/
sensibilizare
– nr. materiale
editate şi
utilizate
– nr. instruiri
realizate/module
– nr. participanti
anual, ocupatie,
vârsta, sex
– rata de acces a
personalului la
instruire2), pe
categorii de
personal
ANPH,
INPCESPH
autori-
tati
locale

2006
2007
2008

Instrumente
de lucru:
– documente
– şedinţe de
instruire
Rezultate
asteptate:
Membrii
grupului ţinta
sunt instruiti
conform
planificarii

5. Diseminarea
exemplelor de
bune practici şi
istorii de
succes

– elaborarea
materialelor
de prezentare

– nr. exemple bune
practici
– nr. materiale
prezentare
– nr. studii de
caz

ANPH,
angaja-
tori

2007
2008

Instrumente de
lucru:
– materiale
video
– studii de
caz
Rezultate
asteptate:
Exemplele de
buna practica
şi istorii de
succes sunt
diseminate
6. Armonizarea
Programei cadru
cu nevoile de
instruire ale
personalului

– Actualizarea
Programei cadru
pentru
instruirea
specifică a
personalului

ANPH,
INPCESPH

2007
2008

Instrumente
de lucru:
– chestionare
Rezultate
asteptate:
Programa cadru
actualizata

Note1) indicatorul "rata de acces la sondaj" reprezinta ponderea participantilor la sondaj din totalul personalului.2) indicatorul "rata de acces a personalului la instruire" reprezinta ponderea participantilor la cursuri în totalul personalului angajat.IV.2. Formarea profesionala realizata de furnizori autorizati de formare:Legea nr. 53/2003, Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare, stipuleaza obligaţia angajatorului de a asigura accesul periodic al angajatilor la formare profesionala. Angajatorii trebuie să elaboreze anual planuri de formare profesionala pentru personal, în cazul de fata pentru personalul implicat în protectia persoanelor cu handicap. Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap va sprijini constituirea şi dezvoltarea comitetului sectorial Sănătate, igiena, servicii sociale, asa cum este prevăzut în Acordul tripartit privind Cadrul Naţional al Calificarilor semnat la 23.02.2005 de Guvernul României, confederatiile patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional.În vederea monitorizarii formarii profesionale a personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap, planurile de formare vor fi transmise anual la Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap.Plan operational

Activităţi Responsabili Indicatori Termene
1. transmiterea planurilor
de formare profesionala
pentru anul 2006, la ANPH

angajatori

– procent angajatori care
au transmis planuri
– nr. planuri transmise
la ANPH
– nr. formari propuse
Ianuarie
2006

2. analiza planurilor de
formare

ANPH

– nr. planuri formare
analizate
– nr. persoane cuprinse
în formare/gen, vârsta,
ocupatie
Februarie
2006

3. elaborarea şi publicarea
pe site a hartii de
formare – 2006 – la nivel
naţional
ANPH

– procentul de acoperire
la nivel naţional

Martie
2006

4. transmiterea planurilor
de formare profesionala
pentru anul 2007, la ANPH

angajatori

– procent angajatori care
au transmis planuri
– nr. planuri transmise
la ANPH
– nr. formari 2006
– nr. formari propuse
pentru 2007
Ianuarie
2007

5. analiza planurilor de
formare pentru anul 2007

ANPH

– nr. planuri formare
2007 analizate
– nr. persoane cuprinse
în formare/gen, vârsta,
ocupatie
Februarie
2007

6. elaborarea şi publicarea
pe site a hartii de formare
2007, la nivel naţional
ANPH

– procent de acoperire
la nivel naţional

Martie
2007

7. transmiterea planurilor
de formare profesionala
pentru anul 2008, la ANPH

angajatori

– procent angajatori
care au transmis planuri
– nr. planuri transmise
la ANPH
– nr. formari 2007
– nr. formari propuse
pentru 2008
Ianuarie
2008

8. analiza planurilor de
formare pentru anul 2008

ANPH

– nr. planuri formare
2008 analizate
– nr. persoane cuprinse
în formare/gen, vârsta,
ocupatie
Februarie
2008

9. elaborarea şi postarea pe
site a hartii de formare –
2008 – la nivel naţional
ANPH

– procent de acoperire
la nivel naţional

Martie
2008

10. elaborarea unui studiu
comparativ referitor la
dinamica procesului de
formare profesionala în
domeniul protectiei şi
ingrijirii persoanelor cu
handicap

ANPH

– procent de acoperire
naţională
– nr. persoane incluse
în formare/ocupatii,
vârsta, gen
– rata accesului la
formare
– tipuri de formari
– nr. standarde
ocupationale din domeniu
Decembrie
2008

V. Finanţare:Finantarea formarii profesionale continue se face din urmatoarele surse:– bugetul de stat;– fonduri proprii ale angajatorilor;– sponsorizari, donatii, surse externe atrase – conditiile şi formele în care se acordă sprijin financiar din surse externe se face conform legislaţiei specifice în vigoare sau prevederilor acordurilor internationale de cooperare la care România este parte;– taxe de la persoanele participante.VI. Monitorizarea planului naţional de formare:Activitatea de monitorizare şi evaluare are în vedere urmatoarele:a) implementarea programelor de formare profesionala, inclusiv a celor de instruire specifică, din punctul de vedere al tematicilor prevăzute, al numarului, varstei şi ocupatiei persoanelor angajate incluse în formare;b) numărul şi calitatea instruirii specifice;c) numărul formarilor efectuate;d) identificarea punctelor slabe în procesul de implementare a masurilor din planurile operationale.Monitorizarea şi evaluarea implementarii planului naţional de formare sunt activităţi care pot determina revizuirea programei cadru, redefinirea sau diversificarea unor măsuri în cadrul planurilor operationale, în functie de dinamica procesului de formare profesionala continua.Monitorizarea şi evaluarea implementarii planului naţional de formare sunt asigurate de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap. + 
Anexa 2PROGRAMA-CADRUde instruire specifică a personalului implicat în protecţia şiîngrijirea persoanei adulte cu handicapSpecificatii:a) Programa cadru de instruire specifică a personalului implicat în protectia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap sta la baza instruirii specifice organizate conform prevederilor Planului naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap.b) Programa cadru cuprinde:A. Planul programului de instruire:a. disciplina/modulul şi denumirea secventelor de pregatireb. numar ore de pregatireB. Prezentarea fiecarei discipline/modul şi a denumirii secventelor:a. obiective generaleb. obiective de referinţăc. continuturile de baza pe capitole/secvente de pregatire teoretica sau practicad. metodee. mijloace de instruire, materiale de invataref. evaluare continua, evaluare finalac) Programa cadru raspunde obiectivelor Strategiei naţionale pentru protectia, integrarea şi incluziunea sociala a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013, "Sanse egale pentru persoanele cu handicap – către o societate fără discriminari" şi legislaţiei privind protectia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.d) Programa cadru urmareste asigurarea, pentru personalul implicat, a unui fond de cunoştinţe specifice domeniului handicapului, depasind modelele medicale, cunoştinţe orientate spre incurajarea activităţii şi participării persoanei cu handicap la viaţa comunităţii, spre dezvoltarea abilitatilor de trai independent, în vederea cresterii calităţii vietii.e) Orice instruire specifică se realizează pe baza Programei cadru şi se centreaza pe ocupatiile grupului-ţinta şi pe specificul tipului de handicap.A. PLANUL PROGRAMULUI DE INSTRUIRE

*Font 8*

┌────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────┐│Nr. │ Disciplina/modului │ Numar ore ││crt.│ Denumirea secventelor de pregatire ├─────────┬────────┬─────┤│ │ │teoretica│practica│total│├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤│I. │Egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap │ │ │ ││ │I.1. Cadrul conceptual şi abordari actuale │ │ │ ││ │I.2. Legislatia naţională, europeana şi Regulile Standard │ 28 │ 14 │ 42 ││ │ privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap │ │ │ ││ │I.3. Contribuţia personalului angajat şi a comunităţii la │ │ │ ││ │ procesul de egalizare a sanselor │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤│II. │Servicii sociale. Programul individual de reabilitare şi │ │ │ ││ │integrare sociala. Planul individual de servicii │ │ │ ││ │II.1. Servicii sociale │ 28 │ 14 │ 42 ││ │II.2. Programul individual de reabilitare şi integrare sociala.│ │ │ ││ │ Planul individual de servicii │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤│III.│Comunicarea interpersonala │ │ │ ││ │III.1. Importanţă, functiile şi factorii comunicarii. │ │ │ ││ │ Limbaje verbale, paraverbale, nonverbale şi modalităţi │ │ │ ││ │ alternative de comunicare │ 28 │ 28 │ 56 ││ │III.2. Competentele personalului angajat necesare comunicarii │ │ │ ││ │ cu persoana cu handicap │ │ │ ││ │III.3. Exigente specifice şi reguli în comunicarea cu persoana │ │ │ ││ │ cu handicap, familia acestuia sau reprezentantii săi │ │ │ ││ │ legali │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤│IV. │Planificarea activităţilor │ │ │ ││ │IV.1. Metodologia elaborarii planificarii │ 14 │ 28 │ 42 ││ │IV.2. Modele de planificari raportate la diversitatea │ │ │ ││ │ individuala │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤│V. │Servicii de îngrijire personala şi prim-ajutor │ │ │ ││ │V.1. Supravegherea stării de sănătate a persoanei cu handicap │ 14 │ 28 │ 42 ││ │V.2. Descrierea serviciilor de îngrijire personala │ │ │ ││ │V.3. Primul-ajutor │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤│VI. │Modul specific de activităţi practice │ │ │ ││ │Personalul angajat va demonstra, prin activităţi practice │ │ │ ││ │desfăşurate pentru persoanele cu handicap cu care are raporturi│ │ │ ││ │de muncă, abilitati pentru a se adapta la situatii specifice. │ │ │ ││ │Obiectivele, conţinutul şi durata modulului vor fi stabilite pe│ │ │ ││ │baza fisei postului persoanei angajate şi a problematicii │ │ │ ││ │specifice persoanei cu handicap de care se ocupa. │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤│VII.│Evaluare finala │ │ │ 12 │└────┴───────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┴────────┴─────┘B. DISCIPLINE/MODULE. SECVENTE DE PREGATIREDISCIPLINA/MODULUL I.- EGALIZAREA SANSELOR PENTRU PERSOANELE CU HANDICAPObiective generale:a) Cunoasterea, înţelegerea şi utilizarea adecvata a principiilor, notiunilor şi termenilor din domeniul handicapului şi al drepturilor omului, de exemplu: handicap, sanse egale, egalizarea sanselor, reabilitare, terapie, compensare, calitatea vietii, accesibilitati, integrare, proces de incluziune sociala etc.b) Explicarea şi demonstrarea importantei recuperării, activităţii şi participării persoanei cu handicap la viaţa comunităţii.c) Deprinderi şi obisnuinte de identificare a barierelor şi facilitatorilor existenti în mediul fizic, social şi atitudinal în care traieste persoana cu handicap.d) Stabilirea serviciilor sociale şi a sprijinului necesar pentru persoana cu handicap.e) Identificarea acţiunilor necesare în diferite domenii pentru egalizarea sanselor pentru persoana cu handicap.f) Promovarea drepturilor omului. Recunoasterea dimensiunii individuale a drepturilor omului. Abordarea şi rezolvarea problemelor persoanelor cu handicap prin prisma drepturilor omului.g) Implicare în procesul de aplicare a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, a Regulilor Standard privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap, a prevederilor Constituţiei României, a Strategiei naţionale pentru protectia, integrarea şi incluziunea sociala a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 şi a altor documente europene şi internationale.h) Valorizarea persoanei cu handicap. Recunoasterea demnitatii şi valorii sale, indiferent de tipul şi gradul handicapului.i) Recunoasterea şi promovarea calitatilor şi competentelor persoanei cu handicap.

*Font 7*
Nr.
crt.

Obiective de referinţă

Continuturile de baza pe
capitole/secvente de
pregatire teoretica sau
practica
Metode de
instruire

Mijloace de instruire,
materiale de invatare

Criterii de evaluare

1.

La sfârşitul sesiunii,
participantii la
instruire vor fi capabili
sa:
– prezinte exemple din
sfera notiunilor,
conţinutul şi notele
definitorii ale
conceptelor: handicap,
activitate, participare,
sanse egale, egalizarea
sanselor, calitatea
vietii, integrare,
incluziune,
accesibilitate şi altele
– descrie, pe baza unor
cazuri concrete, factorii
care influenţează
activitatea şi
participarea persoanei cu
handicap (tipul şi gradul
de handicap, starea de
sănătate, mediul fizic,
social şi atitudinal şi
factorii personali)
– prezinte exemple de
bariere şi facilitatori
existenti în mediul
fizic, social şi
atitudinal pentru o
persoana cu un anumit tip
şi grad de handicap
– prezinte exemple de
nevoi individuale de
asistenţă şi îngrijire şi
modalităţi de satisfacere
a lor în comunitate
– enumere drepturile şi
libertatile fundamentale
ale omului inscrise în
Declaratia Universala a
Drepturilor Omului,
Convenţia Europeana a
Drepturilor Omului
revizuita şi Constitutia
României
– dea exemple privind
importanţă raportarii la
drepturile omului pentru
rezolvarea problemelor
persoanei cu handicap
– argumenteze importanţă
dimensiunii individuale a
drepturilor omului,
centrarea pe nevoile
individuale de asistenţă
şi îngrijire ale
persoanei adulte cu
handicap
– prezinte exemple
privind necesitatea
respectarii tuturor
drepturilor persoanei cu
handicap
– argumenteze importanţă
abordarilor actuale care
valorizeaza
competentele, ceea ce
poate face persoana cu
handicap şi sa realizeze
critica activităţilor
care se limiteaza la
ingrijirile medicale
– enumere Regulile
Standard pentru
egalizarea sanselor
pentru persoanele cu
handicap
– prezinte, în cazuri
concrete, măsuri de
inlaturare a obstacolelor
în calea participării
egale
– argumenteze importanţă
comunităţii locale şi a
personalului angajat în
egalizarea sanselor
– identifice obiective,
activităţi şi procese de
egalizare a sanselor la
realizarea cărora ar
putea contribui
– prezinte activităţi
orientate spre asigurarea
calităţii vietii
persoanei cu handicap
– prezinte activităţi
orientate spre gasirea
unui loc de muncă
persoanei cu handicap,
pregătirea acesteia
pentru obtinerea postului
şi pastrarea locului de
munca
– prezinte activităţi
necesare pentru obtinerea
tuturor drepturilor
persoanei cu handicap
– prezinte activităţi
vizand participarea
persoanei cu un anumit
tip de handicap la viaţa
comunităţii (cetăţeneşti,
culturale, de petrecere a
timpului liber)
– argumenteze importanţă
activităţii în echipa
multidisciplinara şi a
colaborarii cu familia
persoanei cu handicap sau
cu reprezentantul legal

Secventa I.1.
Cadrul conceptual şi abordari
actuale

Secventa I.1.1.:
Definirea conceptelor

1. Definitia handicapului
Activitatea şi participarea
persoanei cu handicap.
Definitii operationale
2. Factorii care influenţează
activitatea şi participarea
persoanei cu handicap.
3. Reabilitare, terapie,
compensare, educatie.
Concepte şi realitati
4. Sanse egale şi egalizarea
sanselor pentru persoanele cu
handicap.
5. Conceptul modern de
calitate a vietii.
6. Integrarea şi incluziunea.
Distinctii terminologice.
Realitati şi perspective.

Secventa I.1.2.:
Abordari actuale
– Drepturile omului,
fundament al evaluării şi
rezolvarii problemelor
persoanelor cu handicap;
drepturile omului în
Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, Convenţia
Europeana a Drepturilor
Omului revizuita şi
Constitutia României;
documente care aprofundeaza
drepturile persoanei cu
handicap
– Universalitatea şi
caracterul indivizibil al
drepturilor omului
– Dimensiunea individuala a
drepturilor omului
– Drepturile persoanei cu
handicap în legislatia
românească
– Exemple de probleme ale
persoanei cu handicap
rezolvate pe baza drepturilor
omului
– Modele competentiale, opuse
celor deficitariste,
orientate spre ceea ce poate
face persoana cu handicap,
spre stimularea activităţii
şi participării acesteia

Secventa I.2.
Legislatia naţională,
europeana şi Regulile
Standard privind egalizarea
sanselor pentru persoanele cu
handicap.
– Prezentarea continutului
documentelor:
Strategia naţională pentru
protectia, integrarea şi
incluziunea sociala a
persoanelor cu handicap în
perioada 2006-2013; Legea
privind protectia şi
promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap;
Carta Europeana a Drepturilor
Omului – revizuita; Regulile
Standard;
– Importanţă Regulilor
Standard şi a recomandarilor
din alte documente naţionale
şi internationale pentru
egalizarea sanselor pentru
persoanele cu handicap şi
calitatea vietii acestora
– Preconditii pentru o
participare echitabila:
cresterea gradului de
constientizare, îngrijirea
medicală, reabilitare,
servicii de sprijin.
– Domenii ţinta pentru
participare egala:
accesibilitatea, accesul la
mediul ambiant, accesul la
informaţii şi comunicare;
educatia; ocuparea forţei de
munca; viaţa de familie şi
integritatea personala;
cultura; recrearea şi
sporturile; religia
– Implementarea masurilor
privind egalizarea sanselor
pentru persoanele cu
handicap;
Mecanismul de monitorizare

Secventa I.3.
Contribuţia personalului
angajat şi a comunităţii la
procesul de egalizare a
sanselor
– Caracteristicile unei bune
politici pentru egalizarea
sanselor
– Contribuţia personalului
angajat la implementarea
Regulilor Standard şi la
respectarea legislaţiei,
exemple
– Principiile normalizarii:
incluziune, stimulare,
valorizare, autocontrol;
Strategii privind reducerea
izolarii şi incluziunea
sociala
– Contribuţia personalului
angajat şi a comunităţii la
asigurarea calităţii vietii
persoanei cu handicap
– Promovarea şi susţinerea
integrarii în munca a
persoanei adulte cu handicap
– Alternative bazate pe
comunitate
– Echipa multidisciplinara –
conditie a promovarii
drepturilor persoanei cu
handicap
– Necesitatea echipei
multidisciplinare pentru
rezolvarea pe baze
stiintifice şi realiste a
problemelor, asigurarea
alternativelor, reabilitarea
şi incluziunea sociala
– Reguli respectate de
personalul angajat în echipa
multidisciplinara şi în
activitatea curenta

Secventa I.1.
Cadrul
conceptual şi
abordari actuale

Secventa I.1.1.:
Definirea
conceptelor

Prelegere
interactiva
Problematizare
Dezbatere
Lucru în grup
Studii de caz
Demonstratie
Focus-grup

Secventa I.1.2.:
Abordari
actuale
Prelegere
interactiva
Lucru în grup
Studiu de caz
Conversatia,
explicatia
Problematizarea

Secventa I.2.
Legislatia
naţională,
europeana şi

Regulile
Standard
privind
egalizarea
sanselor pentru
persoanele cu
handicap.
Prelegere
Conversatie
Dezbatere
Focus-grup
Activităţi
desfăşurate
pe grupe
Referat

Secventa I.3.
Contribuţia
personalului
angajat şi a
comunităţii la
procesul de
egalizare a
sanselor
Dezbatere
Activităţi pe
grupe de
cursanti
Studii de caz
Brainstorming
Focus-grup

Secventa I.1.
Cadrul conceptual şi
abordari actuale

Secventa I.1.1.:
Definirea conceptelor
– sala: un spatiu
adecvat lucrului în
plen şi pe grupuri
– flipchart, markere,
retroproiector, folii
pentru retroproiector,
ecran de proiectie;
video, casete audio-
video
– suport de curs
– documente:
Convenţia Europeana a
Drepturilor Omului
revizuita, Carta
Sociala Europeana
revizuita, legislatia
în domeniu,
Clasificarea
Internationala a
Funcţionarii,
Dizabilitatii şi
Sanatatii etc.

Secventa I.1.2.:
Abordari actuale
– sala: un spatiu
adecvat lucrului în
plen şi pe grupuri
– flipchart, markere,
retroproiector, folii
pentru retroproiector,
ecran de proiectie,
video, casete audio-
video
– suport de curs
– recomandari
bibliografice

Secventa I.2.
Legislatia naţională,
europeana şi Regulile
Standard privind
egalizarea sanselor
pentru persoanele cu
handicap.
– Retroproiector şi
folii pentru
retroproiectie, cu
prezentarea fiecarei
reguli standard
– Mesaj audio cu
prezentare de
experiente,
interviuri, solutii
– Documente: statute
ale unor asociatii şi
fundatii din
comunitate

Secventa I.3.
Contribuţia
personalului angajat
şi a comunităţii la
procesul de egalizare
a sanselor
– Spatiu adaptat
activităţilor frontale
şi pe grupe
– Flipchart
– Retroproiector şi
folii pentru
retroproiector
– Harti sociale
– Extrase din presa

Secventa I.1.
Cadrul conceptual şi abordari
actuale

Secventa I.1.1.:
Definirea conceptelor
– Capacitatea de a identifica
şi prezenta barierele şi
facilitatorii din mediul
fizic, social şi atitudinal,
care condiţionează
dezavantajele/handicapul pe
care îl are o persoană
încadrată într-un anumit tip
şi grad de handicap
– Capacitatea de a selecta şi
sintetiza informaţii relevante
şi utile pentru aprecierea
respectarii drepturilor
persoanei cu handicap în
comunitate, pentru evaluarea
nivelului procesului de
egalizare a sanselor
– Prezentarea de exemple
privind satisfactia persoanei
cu handicap în ceea ce
priveste serviciile prestate,
asigurarea calităţii vietii
sale.

Secventa I.1.2.:
Abordari actuale
– Capacitatea de raportare la
drepturile şi libertatile
fundamentale în rezolvarea
problemelor persoanei cu
handicap
– Capacitatea de stabilire a
unor obiective ale propriei
activităţi, privind dobandirea
şi asigurarea exercitarii
drepturilor de către persoana
cu handicap
– Demonstrarea prin exemple a
dimensiunii individuale,
universalitatii şi
interdependentei Drepturilor
Omului (de ex. interesul
superior al persoanei cu
handicap este asigurat atunci
când toate drepturile sale
sunt respectate)
– Argumentarea importantei
luării în considerare a
aspectelor pozitive ale
persoanei cu handicap

Secventa I.2.
Legislatia naţională,
europeana şi Regulile Standard
privind egalizarea sanselor
pentru persoanele cu handicap.
– Argumentarea importantei
principiilor şi prevederilor
legislaţiei pentru calitatea
vietii şi incluziunea sociala
a persoanei cu handicap
– Enumerarea Regulilor
Standard şi prezentarea
continutului/masurilor de
implementare
– Capacitate de identificare a
masurii în care sunt
respectate Regulile Standard
intr-o anumita comunitate
Capacitate de formulare a
propriilor indatoriri în ceea
ce priveste respectarea
legislaţiei

Secventa I.3.
Contribuţia personalului
angajat şi a comunităţii la
procesul de egalizare a
sanselor
– Identificarea sprijinului de
care are nevoie o persoană cu
un anumit specific, în ceea ce
priveste: tipul şi gradul
handicapului, vârsta; mediul
în care traieste.
Identificarea nivelului
procesului de egalizare a
sanselor în comunitatea în
care traieste persoana cu
handicap
– Prezentarea de solutii
pentru asigurarea calităţii
vietii persoanei cu handicap,
integrarii sale sociale şi
profesionale

DISCIPLINA/MODULUL II.- SERVICII SOCIALE. PROGRAMUL INDIVIDUAL DE REABILITARE SI INTEGRARE SOCIALA. PLANUL INDIVIDUAL DE SERVICIIObiective generale:a) Explicarea şi demonstrarea importantei reabilitarii; cunoasterea serviciilor sociale din comunitate şi a importantei lor pentru reabilitarea şi incluziunea sociala a persoanei cu handicap.b) Cunoasterea prevederilor legislative privind Programul individual de reabilitare şi integrare sociala, Planul individual de servicii, serviciile sociale specializate şi managerul de caz.c) Capacitate de implicare a persoanei cu handicap în realizarea/implementarea Programului individual de reabilitare şi integrare sociala şi a Planului individual de servicii.d) Recunoasterea calitatilor şi insusirilor pozitive ale persoanei cu handicap.e) Implicare în stabilirea nevoilor individuale de asistenţă şi îngrijire ale persoanei cu handicap.f) Colaborare în echipa multidisciplinara în vederea realizării Planului individual de servicii.g) Spirit de echipa.

*Font 7*
Nr.
crt.

Obiective de referinţă

Continuturile de baza
pe capitole/secvente de
pregatire teoretica sau
practica
Metode de formare

Mijloace de instruire,
materiale de invatare

Criterii de evaluare

1.

La sfârşitul acestei secvente,
participantii vor fi capabili
sa:
– argumenteze importanţă
serviciilor sociale pentru
calitatea vietii persoanei cu
handicap, pentru reabilitarea
şi incluziunea sa sociala şi
profesionala, pentru prevenirea
institutionalizarii
– prezinte tipologia
serviciilor sociale, asa cum
sunt prezentate în legislatia
românească
– descrie fiecare tip de
serviciu şi sa explice
importanţă lui
– localizeze în comunitatea
locala şi în judet, serviciile
sociale existente
– evalueze serviciile sociale
necesare persoanei cu handicap
în vederea integrarii ei
sociale; sa faca propuneri
ameliorative
– prezinte exemple privind
importanţă cunoasterii nevoilor
individuale de asistenţă,
îngrijire şi integrare sociala
ale persoanei cu handicap
– colaboreze cu membrii echipei
multidisciplinare
– sa implice în obtinerea şi
oferirea de informaţii
pertinente necesare elaborarii
Programului individual de
reabilitare şi integrare
sociala şi a Planului
individual de servicii
– faciliteze schimburile de
informaţii între persoana cu
handicap şi serviciul social,
manager de caz, autorităţi etc.
– participe la stabilirea
obiectivelor
– respecte recomandarile
specialistilor
– contribuie la selectionarea
serviciilor specializate
– antreneze persoana cu
handicap în elaborarea
documentelor/planurilor/
programelor care o privesc, sa
respecte optiunile şi deciziile
acesteia

Secventa II.1.
Servicii sociale
1. Definitia şi
importanţă serviciilor
sociale
2. Serviciile sociale
în legislatia
românească
3. Tipologia
serviciilor sociale:
3.1. Servicii de
organizare şi
dezvoltare comunitara
pentru incurajarea
participării,
prevenirea excluziunii
sociale
3.2. Activităţi de
invatare permanenta
3.3. Sprijin şi
orientare pentru
integrarea, readaptarea
şi reeducarea
profesionala
3.4. Servicii de
îngrijire vizand
sanatatea şi siguranţa
3.5. Servicii de suport
pentru autogospodarire
şi locuire independenta
3.6. Servicii medicale,
de sprijin
comportamental şi
medical exceptional
3.7. Servicii de
recuperare şi
reabilitare
3.8. Servicii de
reabilitare şi
adaptare a ambientului
3.9. Mijloace
adaptative: Carje;
Cadru; Fotoliu rulant;
Proteze; Orteze;
Ochelari; Tehnologii
informationale de acces
3.10. Transferul/
transportul
persoanei cu handicap
la serviciile
recomandate

Secventa II.2.
– Programul individual
de reabilitare şi
integrare sociala
– Planul individual de
servicii
– Rolul personalului
angajat în
identificarea
activităţilor şi
serviciilor de care
persoana cu handicap
are nevoie în procesul
de incluziune sociala
– Colaborarea cu
specialistii (manager
de caz, medic, asistent
social, psiholog etc.).
– Structura Programului
individual de
reabilitare şi
integrare sociala
– Structura Planului
individual de servicii
– Raportul între
finalitatile,
obiectivele şi
recomandarile inscrise
în Planul individual de
servicii şi activitatea
personalului angajat
– Implementarea
Programului individual
de reabilitare şi
integrare sociala şi a
Planului individual de
servicii
– Monitorizarea
implementarii Planului
individual de servicii
– Tipuri de informaţii
obtinute şi prezentate
de personalul angajat
necesare echipei
multidisciplinare,
serviciilor sociale,
managerului de caz
– Competente necesare
pentru a oferi
alternative şi a
respecta optiunile
persoanei cu handicap

Secventa II.1.
Servicii sociale
– Prelegere
interactiva
– Studii de caz
– Metode activ-
participative:
elaborare şi
dezbatere de
alternative şi
proiecte de
interventie
personalizate
– Lucrul în grup
– Demonstratia
(prezentarea de
bune practici, de
noi alternative)

Secventa II.2.
– Programul
individual de
reabilitare şi
integrare sociala
– Planul
individual
de servicii
– Metode activ-
participative:
– problematizare
şi rezolvare de
probleme
– activitatea
cursantilor de
stabilire a
serviciilor
sociale şi a
sprijinului
pentru anumite
persoane adulte
cu handicap
– activitatea
cursantilor de
analiza a
structurii unor
– Programe de
reabilitare şi
integrare sociala
şi a unor Planuri
individuale de
servicii
– activităţi
desfăşurate pe
grupe
– studii de caz

Secventa II.1.
Servicii sociale
– sala: un spatiu
adecvat lucrului în plen
şi pe grupuri
– flipchart, markere,
retroproiector, folii
pentru retroproiector,
ecran de proiectie;
video, casete audio-
video
– suport de curs
– recomandari
bibliografice

Secventa II.2.
Programul individual de
reabilitare şi integrare
sociala
Planul individual de
servicii
– modele de Programe
individuale de
reabilitare şi integrare
sociala şi Planuri
individuale de servicii
– studii de caz
prezentate audiovizual
– suport de curs,
inclusiv exemple de
Programe individuale de
reabilitare şi integrare
sociala şi Planuri
individuale de servicii,
pe tipuri şi grade de
handicap, în functie de
diferite contexte

Secventa II.1.
Servicii sociale
– Cunoasterea, denumirea
şi localizarea
serviciilor sociale
existente în comunitate
– Identificarea
serviciilor necesare
persoanei cu handicap şi
argumentarea importantei
lor
– Capacitati necesare
asigurarii participării
persoanei cu handicap la
serviciile recomandate
prin Programul
individual de
reabilitare şi integrare
sociala şi Planul
individual de servicii

Secventa II.2.
Programul individual de
reabilitare şi integrare
sociala
Planul individual de
servicii
– Capacitatea de a
antrena persoana cu
handicap în planificarea
propriului viitor
– Capacitatea de a-i
prezenta alternative şi
de a respecta opţiunea
şi decizia lui
– Capacitatea de a
stabili nevoile
individuale de asistenţă
şi îngrijire şi
sprijinul necesar
persoanei cu handicap
– Capacitatea de a
furniza informaţii
echipei de specialisti
şi de a colabora la
elaborarea şi aducerea
la indeplinire a
Planului individual de
servicii

DISCIPLINA/MODULUL III.- COMUNICAREA INTERNATIONALAObiective generale:a) Cunoasterea factorilor comunicarii interpersonale şi luarea lor în considerare în situatii concrete de comunicare.b) Comunicarea eficienta cu persoana cu handicap, cu respectarea demnitatii şi particularitatilor individuale.c) Realizarea de materiale de sprijin având în vedere deficienta şi particularitatile persoanei cu handicap.d) Utilizarea adecvata a limbajelor verbale, paraverbale, nonverbale şi a modalitatilor alternative de comunicare.e) Dezvoltarea capacităţii de a educa persoana cu handicap în vederea ameliorarii comunicarii.f) Dezvoltarea capacităţii de a comunică eficient cu familia şi profesionistii.g) Sprijinirea şi organizarea utilizarii tehnologiilor informationale şi a tehnologiilor de acces.

*Font 7*
Nr.
crt.

Obiective de
referinţa

Continuturile de baza pe
capitole/secvente de pregatire
teoretica sau practica
Metode de formare

Mijloace de
instruire, materiale
de invatare
Criterii de
evaluare

1.

La sfârşitul acestei
secvente, participantii
vor fi capabili sa:
– descrie şi sa explice
importanţă comunicarii
cu persoana cu handicap,
cu familia, cu managerul
de caz, cu specialistii
din serviciile de
asistentă socială, cu
autorităţile
– prezinte şi sa
exemplifice functiile
comunicarii cu persoana
cu handicap
– prezinte exemple şi sa
explice importanţă
limbajelor verbale,
paraverbale şi
nonverbale şi a
modalitatilor
alternative de
comunicare
– enumere factorii
comunicarii
interpersonale
– prezinte exemple din
care reies cunoasterea
şi înţelegerea
factorilor care
condiţionează
comunicarea
interpersonala
– prezinte exemple din
care reies cunoasterea
şi înţelegerea
importantei
feed-back-ului în
comunicarea
interpersonala
– identifice
capacitatile persoanei
cu handicap de receptare
şi intelegere a
mesajelor verbale şi
nonverbale, în contextul
activităţii şi
comunicarii zilnice
– identifice
capacitatile de
producere de mesaje
verbale şi nonverbale şi
a functionalitatii
comunicarii persoanei cu
handicap, în diferite
contexte
– detecteze preferintele
privind stilul de
comunicare
– structureze
informaţiile obtinute şi
sa stabileasca
obiectivele comunicarii
cu persoana cu handicap,
conditiile de realizare
şi forma de comunicare
– stabileasca forma de
comunicare dominantă şi
limbajele
corespunzătoare în
functie de deficienta
– stabileasca împreună
cu persoana cu handicap
codul de comunicare,
formulele de adresare
reciproca şi cele mai
potrivite gesturi
– realizeze comunicarea
utilizand semnele
verbale şi nonverbale
cunoscute şi înţelese de
persoana cu handicap
– realizeze comunicarea,
manifestand respect
pentru persoana cu
handicap şi preferintele
sale
– verifice înţelegerea
mesajului transmis
– utilizeze feed-back-ul
şi sa adapteze
comunicarea la
modificările survenite
în comportamentul
persoanei asistate
– realizeze mijloace de
suport pentru
comunicarea nonverbala
– încurajeze persoana cu
handicap sa utilizeze
mimica, gestul, desenul
s.a. pentru a se face
inteleasa

Secventa III.1.: Importanţă,
functiile şi factorii comunicarii.
Limbaje verbale, paraverbale,
nonverbale şi modalităţi
alternative de comunicare
– Definitia comunicarii
– Comunicarea cu persoana cu
handicap – conditie a reducerii
izolarii, prevenirii depresiei şi
asigurarii calităţii vietii
– Functiile comunicarii
– Conditii minime fundamentale de
realizare a comunicarii
– Cele mai frecvente coduri
utilizate în comunicarea dintre
personalul angajat şi persoana cu
handicap
– Modalităţi alternative de
comunicare: limbaj mimico-gestual,
labiolectura, scriere Braille s.a.
– Importanţă repertoriului comun
(coduri, cunoştinţe anterioare)
pentru realizarea comunicarii
– Factorii comunicarii
interpersonale:
1. Variabile în raport cu
emitatorul
2. Variabile în raport cu
receptorul
3. Variabile în raport cu mesajul
4. Variabile în raport cu canalul
de transmisie.

Secventa III.2.: Competentele
personalului angajat necesare
comunicarii cu persoana cu
handicap
– Cunoasterea de către personalul
angajat a competentelor şi
performantelor lingvistice ale
persoanei cu handicap
– Comunicarea verbala cu persoana
cu handicap. Importanţă
comunicarii verbale. Principalele
tulburari de limbaj. Adaptarea
comunicarii verbale a personalului
angajat la cerinţele speciale ale
persoanei cu handicap
– Comunicarea nonverbala. Rolul
specific în comunicarea cu
persoana cu handicap detinut de:
focalizarea privirii, mimica şi
gesturi, atingeri (mangaiere, semn
tactil de atentionare, susţinerea
persoanei s.a.), pictograme.
Comunicarea totala.
Necesitatea stimularii comunicarii
nonverbale la diferite categorii
de persoane cu handicap
– Stimularea şi dezvoltarea
conduitelor verbale şi nonverbale
la persoana cu handicap. Rolul
personalului angajat în
ameliorarea comunicarii persoanei
cu handicap (cu el, cu alti membri
ai familiei, în diferite contexte)
– Diversificarea comportamentelor
şi activităţilor personalului
angajat în conditiile unor
deficiente şi tulburari specifice:
tulburari pe fondul deficientelor
psihice, persoana cu
surdo-cecitate, autism, afazie
(persoana cu afazie în urma unui
accident vascular cerebral),
tulburari de limbaj asociate altor
deficiente s.a.
– Mijloace care faciliteaza
comunicarea. Activitatea
personalului angajat pentru
selectarea şi realizarea unor
mijloace facilitatoare specifice.
Exigente privind realizarea
pictogramelor, diagramelor
tactile, semnelor şi semnalelor de
diferite categorii, selecţia
elementelor din unele limbaje
(limbajul Makaton)
Secventa III.3.:
Exigente specifice şi reguli în
comunicarea cu persoana cu
handicap şi familia acestuia
– Comunicarea între personalul
angajat şi familia/reprezentantul
legal al persoanei cu handicap.
Importanţă şi finalitatile
comunicarii. Exigente specifice
– Comunicarea între persoana de
sprijin şi specialisti (medic,
psiholog, asistentul social,
manager de caz, kinetoterapeut,
logoped s.a.). Importanţă şi
finalitatile comunicarii. Exigente
specifice. Activitatea
personalului angajat în vederea
respectarii recomandarilor
specialistilor
Prevenirea şi rezolvarea
conflictelor. Strategii, metode şi
tehnici în prevenirea şi
rezolvarea conflictelor

Secventa III.1.:
Importanţă, functiile
şi factorii
comunicarii. Limbaje
verbale, paraverbale,
nonverbale şi
modalităţi alternative
de comunicare
– Prelegere interactiva
– Studii de caz
– Problematizare şi
rezolvare de probleme
– Conversatia şi
explicatia
– Demonstratia
(prezentarea de modele
de comunicare cu
persoane incadrate în
diferite grade şi
tipuri de handicap, în
diferite situatii)

Secventa III.2.:
Competentele
personalului angajat
necesare comunicarii cu
persoana cu handicap
– metode
activ-participative,
centrate pe
problematizare şi
rezolvare de probleme
vizand alegerea
limbajelor verbale,
nonverbale, a
paralimbajelor şi a
modalitatilor
alternative în cazul
comunicarii cu persoane
cu diferite tipuri şi
grade de handicap, în
diferite contexte.
– dezbatere
– joc de rol
– studii de caz
– problematizarea

Secventa III.3.:
Exigente specifice şi
reguli în comunicarea
cu persoana cu handicap
şi familia acestuia
– Prelegere
– Conversatia euristica
– Problematizare şi
rezolvare de probleme
– Activităţi pe grupe
de cursanti

Secventa III.1.:
Importanţă, functiile
şi factorii
comunicarii. Limbaje
verbale, paraverbale,
nonverbale şi
modalităţi alternative
de comunicare
– sala: un spatiu
adecvat lucrului în
plen şi pe grupuri
– flipchart, markere,
retroproiector, folii
pentru retroproiector,
ecran de proiectie;
video, casete
audio-video, power
point;
– suport de curs
– recomandari
bibliografice

Secventa III.2.:
Competentele
personalului angajat
necesare comunicarii
cu persoana cu
handicap
– sala: un spatiu
adecvat lucrului în
plen şi pe grupuri
– flipchart, markere,
retroproiector, folii
pentru retroproiector,
ecran de proiectie,
video, casete
audio-video, power
point;
– suport de curs
– recomandari
bibliografice
– portofolii

Secventa III.3.:
Exigente specifice şi
reguli în comunicarea
cu persoana cu
handicap şi familia
acestuia
– sala: un spatiu
adecvat lucrului în
plen şi pe grupuri;
– flipchart, markere,
retroproiector, folii
pentru retroproiector,
ecran de proiectie,
video, casete
audio-video, Power
Point
– suport de curs
recomandari
bibliografice

Capacitate de
selectare, de
stabilire şi de
utilizare a
celor mai
potrivite
limbaje
Respectarea/
luarea în
considerare a
factorilor
comunicarii
interpersonale
Adaptarea
comunicarii în
functie de
competentele şi
performantele
lingvistice ale
persoanei cu
handicap.
Utilizarea
feed-back-ului
şi adaptarea
comunicarii
Respectarea
persoanei cu
handicap în
comunicare
Utilizarea
paralimbajelor
şi comunicarii
empatice
Capacitate de
realizare a unor
mijloace de
suport simple
pentru o
comunicare
eficienta

DISCIPLINA/MODULUL IV.- PLANIFICAREA ACTIVITATILORObiective generale:a) Dezvoltarea competentelor personalului angajat privind:– antrenarea persoanei cu handicap în planificarea activităţilor;– prezentarea de alternative;– medierea solutiilor şi respectarea deciziei persoanei cu handicap;– consultarea familiei/reprezentantilor legali;b) Explicarea, demonstrarea importantei reabilitarii, activităţii şi participării persoanei cu handicap în comunitate.c) Acordarea ponderii cuvenite în planificare a activităţilor vizand reabilitarea, activitatea şi participarea persoanei cu handicap în comunitate; specificarea în planificare a activităţilor persoanei cu handicap în diferite domenii.d) Definirea operationala a obiectivelor planului în termeni de comportament observabil şi masurabil, cu precizarea conditiilor necesare şi a suportului primit de persoana cu handicap, precum şi a reusitelor minimale.e) Planificarea corecta şi realista a activităţii, având în vedere interesul superior al persoanei cu handicap, respectarea tuturor drepturilor sale.f) Adaptarea planificarii în functie de situaţiile nou aparute, de autoevaluarea şi rezultatele evaluării/monitorizarii.

*Font 7*

┌────┬────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────────────────┬────────────────────┬─────────────────┐│Nr. │ │ Continuturile de baza pe │ │ Mijloace de │ Criterii de ││crt.│ Obiective de referinţă │capitole/secvente de pregatire │Metode de formare│instruire, materiale│ evaluare ││ │ │ teoretica sau practica │ │ de invatare │ │├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────────┼─────────────────┤│ 1. │La sfârşitul secventei, │- Importanţă planificarii │- Expunere │- Sala: un spatiu │- Capacitatea de ││ │participantii vor fi │activităţilor pentru calitatea │- Metode activ- │adecvat lucrului în │a propune ││ │capabili sa: │vietii, reabilitarea şi │participative │plen şi pe grupuri │activităţi ││ │- argumenteze importanţă│incluziunea sociala a persoanei│centrate pe │- Flipchart, │necesare în toate││ │antrenarii persoanei cu │cu handicap, pentru eficienta │analiza unor │markere, │domeniile care ││ │handicap în planificarea│muncii personalului angajat │planificari şi │retroproiector, │asigura ││ │activităţii │- Stabilirea activităţilor │elaborarea de │folii pentru │reabilitarea şi ││ │- creeze conditiile │specifice. Repere în │planificari │retroproiector, │incluziunea ││ │necesare pentru ca │planificarea activităţilor: │centrate pe │ecran de proiectie, │sociala ││ │persoanei cu handicap │a. Programul individual de │nevoile persoanei│video, casete │- Capacitate de ││ │să-i fie respectate │reabilitare şi integrare │cu handicap │audio-video, │estimare corecta ││ │optiunile; sa medieze │sociala şi Planul individual de│- Exercitii de │Power Point │a prioritatilor ││ │gasirea solutiilor │servicii │definire │- Suport de curs şi │şi a duratei ││ │optime │b. Domeniile activităţii şi │operationala a │planificari │optime a ││ │- cunoasca documentele │participării: │obiectivelor, │individuale │activităţilor ││ │care orienteaza │Comunicare │având în vedere │ │planificate ││ │planificarea în timp a │Mobilitate │diversitatea │ │- Capacitate de ││ │activităţilor │Auto-îngrijire │individuala şi a │ │definire ││ │Împreună cu persoana cu │Invatarea şi aplicarea │conditiilor/ │ │operationala a ││ │handicap va reusi sa: │cunoştinţelor │mediului │ │obiectivelor în ││ │- stabileasca │Sarcini şi solicitări generale │- Lucru în grup │ │termeni de ││ │activităţile specifice │Viaţa de familie │- Dezbatere │ │comportament ││ │- ierarhizeze │Interactiuni şi relatii │- Explicatia │ │observabil şi ││ │activităţile ce urmeaza │interpersonale; │- Conversatie │ │masurabil, cu ││ │a fi derulate │Arii majore de viaţa: │euristica │ │precizarea ││ │- estimeze perioada de │Comunitate, viaţa sociala şi │ │ │conditiilor ││ │timp necesară derularii │civila │ │ │necesare şi a ││ │fiecarei activităţi în │c. Principalele arii de │ │ │suportului primit││ │parte │activitate ale personalului │ │ │de persoana cu ││ │- defineasca operational│angajat: │ │ │handicap, precum ││ │obiectivele pe termen │Acordarea ingrijirilor igienice│ │ │şi a reusitelor ││ │lung, mediu şi scurt │Asigurarea alimentatiei şi │ │ │minimale ││ │- defineasca operational│hranirii │ │ │- Capacitate de ││ │obiectivele activităţii │Adaptarea mediului │ │ │autoevaluare a ││ │zilnice │Supravegherea stării de │ │ │propriei ││ │- stabileasca durata │sănătate şi respectarea │ │ │activităţi, având││ │zilnica a fiecarei │recomandarilor specialistilor │ │ │în vedere: gradul││ │activităţi │Comunicarea cu persoana cu │ │ │de satisfactie a ││ │- realizeze planificarea│handicap │ │ │persoanei cu ││ │- colaboreze cu familia │Asistarea activităţii şi │ │ │handicap fata de ││ │- consulte managerul de │participării în familie şi │ │ │serviciile ││ │caz şi specialistii în │comunitate │ │ │oferite ──- ││ │definitivarea │Asistarea educatiei permanente │ │ │Respectarea ││ │planificarii pe termen │Asistarea integrarii │ │ │recomandarilor ││ │lung │profesionale a persoanei cu │ │ │Programului ││ │- adapteze planificarea │handicap │ │ │individual de ││ │în functie de situatii │Reprezentarea persoanei cu │ │ │reabilitare şi ││ │nou aparute │handicap şi promovarea │ │ │integrare sociala││ │- adapteze planificarea │drepturilor sale │ │ │şi a Planului ││ │la solicitarea persoanei│- Definirea operationala a │ │ │individual de ││ │cu handicap, având în │obiectivelor activităţilor │ │ │servicii ││ │vedere preferintele, │propuse. Exigente ale │ │ │ ││ │satisfactia şi interesul│operationalizarii obiectivelor │ │ │ ││ │superior al persoanei cu│- Cunoasterea persoanei cu │ │ │ ││ │handicap │handicap – conditie a │ │ │ ││ │- evalueze propria │operationalizarii obiectivelor.│ │ │ ││ │activitate având în │Exemple de obiective │ │ │ ││ │vedere satisfactia │operationale pe tipuri de │ │ │ ││ │persoanei cu handicap │activităţi │ │ │ ││ │fata de serviciile │- Principiile şi regulile │ │ │ ││ │oferite │lucrului bine facut │ │ │ ││ │- evalueze propria │(praxiologiei) │ │ │ ││ │activitate având în │- Ierarhizarea pertinenta a │ │ │ ││ │vedere exigentele │acţiunilor specifice │ │ │ ││ │specialistilor şi ale │- Principii şi reguli în │ │ │ ││ │serviciilor sociale │estimarea timpului şi │ │ │ ││ │specializate │perioadelor de timp │ │ │ ││ │- adapteze planificarea │- Flexibilizarea planificarii │ │ │ ││ │în functie de situaţiile│şi reversibilitatea deciziei │ │ │ ││ │nou aparute, de │- Modele de planificari având │ │ │ ││ │autoevaluarea şi │în vedere o diversitate de │ │ │ ││ │rezultatele │situatii specifice │ │ │ ││ │evaluării/monitorizarii │- Modalităţi de implicare a │ │ │ ││ │ │persoanei cu handicap │ │ │ ││ │ │- Analiza propriei activităţi │ │ │ ││ │ │desfăşurate pe baza │ │ │ ││ │ │planificarii (puncte tari, │ │ │ ││ │ │puncte slabe, amenintari, │ │ │ ││ │ │oportunitati). │ │ │ ││ │ │- Managementul calităţii. │ │ │ ││ │ │Evaluarea interna şi externa a │ │ │ ││ │ │calităţii │ │ │ │└────┴────────────────────────┴───────────────────────────────┴─────────────────┴────────────────────┴─────────────────┘DISCIPLINA/MODULUL V.- SERVICII DE INGRIJIRE PERSONALA SI PRIM-AJUTORObiective generale:a) Dezvoltarea competentelor necesare urmaririi functiilor vitale şi identificarii schimbarilor în starea de sănătate a persoanei cu handicap.b) Acordarea primului – ajutor şi a oricăror măsuri care se impun.c) Dezvoltarea competentelor necesare acordarii ingrijirilor personale concomitent cu cele necesare stimularii autonomiei personale şi sociale a persoanei cu handicap.d) Respectarea deontologiei medicale.e) Respectarea prescriptiilor medicale.f) Respectarea drepturilor persoanelor cu handicap.g) Educarea competentelor lucrului în echipa.

*Font 7*
Nr.
crt.

Obiective de referinţă

Continuturile de baza pe
capitole/secvente de pregatire
teoretica sau practica
Metode de formare

Mijloace de
instruire, materiale
de invatare
Criterii de
evaluare

1.

La sfârşitul secventei,
participantii vor fi
capabili sa:
– identifice schimbările
stării de sănătate
– monitorizeze functiile
vitale
– aplice masurile care
se impun în cazul
abaterii de la valorile
normale a parametrilor
masurati
– enumere simptomele de
ordin somatic ale
schimbarii stării de
sănătate
– aplice tehnici de
utilizare a
termometrului, de luare
a pulsului
– utilizeze tehnici de
îngrijire, manipulare şi
de prim-ajutor
– administreze
medicamentele după
prescriptiile medicului
– asiste persoana cu
handicap în ingrijirile
igienice
– asigure conditiile
igienice ale spatiului
personalizat
– asiste persoana cu
handicap în hranire,
imbracare, deplasare,
respectand prescriptiile
medicale şi conditiile
asigurarii securitatii
persoanei cu handicap
– stabileasca meniul
– monitorizeze
respectarea meniului şi
calitatea hranei
– asiste/sprijine
hranirea persoanei cu
handicap
– asigure
confortul/starea de bine
în timpul mesei
– asigure în asa fel
ingrijirile încât sa
stimuleze şi autonomia
personala şi sociala a
persoanei cu handicap

– Monitorizarea functiilor
vitale
– Realizarea activităţilor şi
procedurilor medicale de către
personalul cu pregatire
speciala
– Cunoasterea persoanei cu
handicap, demersuri ale
personalului angajat şi în urma
preluării informaţiilor de la
medic, familie şi din datele
anamnezei
– Observarea persoanei cu
handicap
– Satisfacerea nevoii persoanei
cu handicap de a se misca şi de
a avea o buna postura
– Satisfacerea nevoii de a fi
curat
– Ingrijiri personale în ceea
ce priveste imbracarea şi
dezbracarea
– Menţinerea temperaturii
corpului în limite normale
– Satisfacerea nevoii de a bea
şi de a manca. Ingrijiri
specifice şi stimularea
autonomiei
– Satisfacerea nevoii de a
elimina. Ingrijiri specifice în
situatii particulare
Stimularea autonomiei
– Prevenirea pericolelor.
Asigurarea
securitatii/sigurantei fizice
şi afective
– Ingrijiri specifice pentru
asigurarea somnului şi
prevenirea tulburarilor
– Igiena spatiului personalizat
– Satisfacerea nevoii de a
actiona conform credintelor şi
valorilor
– Prevenirea imbolnavirilor
– Satisfacerea nevoii de a fi
util şi de a se realiza
– Satisfacerea nevoii de a se
odihni şi recrea
– Satisfacerea nevoii de a
invata
– Administrarea corecta a
medicamentelor
– Recomandari şi
contraindicatii în functie de
fisa postului
– Diversitatea individuala a
trebuintelor şi modalitatilor
specifice de satisfacere:
ingrijiri specifice persoanelor
cu HIV/SIDA, boli ale
aparatului digestiv, cu diabet,
TBC, cancer, anumite obiceiuri
alimentare s.a.
– Stimularea autonomiei
personale a persoanei cu
handicap
– Primul ajutor. Ingrijiri
acordate urgente.
– Demonstratia
– Problematizarea
– Rezolvarea de
probleme
– Lucrari
practice şi
studiul
documentelor/
fiselor
– Conversatia
– Explicatia
– Exercitii
– Studii de caz
– Lucru în grup

– Spatiu amenajat
pentru efectuarea
demonstratiilor şi
activităţilor
practice
– Materiale:
termometre, fise
medicale/dosare ale
persoanei cu
handicap, plansa cu
regulile unei bune
observatii
– Spatiu analog
celui în care
traieste persoana cu
handicap
– Termometru
– Materiale
igienico-sanitare şi
de ajutor în caz de
urgenta.

– Urmarirea
constiincioasa
şi permanenta a
functiilor
vitale
– Capacitate de
sesizare a
modificarilor
în starea
persoanei cu
handicap
– Promptitudinea,
rapiditatea şi
hotărârea în
acordarea
ajutorului către
persoana cu
handicap
– Capacitatea de
a identifica
ajutorul necesar
şi cine trebuie
să-i ofere
– Capacitatea
de a face fata
unor situatii
neprevazute
– Capacitatea de
a acorda corect
ingrijirile
personale
– Respectarea
normelor
igienico-sanitare
– Acordarea
ingrijirilor
personale, având
în vedere şi
stimularea
activităţii şi
participării
persoanei cu
handicap,
perspectiva
autonomiei
personale şi
sociale

MODULUL/DISCIPLINA VI.MODUL SPECIFIC DE ACTIVITATI PRACTICEPersonalul angajat va demonstra, prin activităţi practice desfăşurate cu persoane cu handicap cu care are raporturi de muncă, utilizarea conceptelor studiate, formarea deprinderilor şi a capacităţii de utilizare a cunoştinţelor intr-o situatie data, adoptarea unei atitudini şi comportament adecvat intr-o situatie particulara, interiorizarea valorilor drepturilor omului.Obiectivele, conţinutul şi durata modulului vor fi stabilite pe baza fisei postului persoanei angajate şi a problematicii specifice persoanei cu handicap de care raspunde.MODULUL/DISCIPLINA VII.EVALUAREEvaluarea continua se realizează pe toata durata instruirii şi are drept scop optimizarea pe parcurs a procesului, ameliorarea/corectarea activităţii şi a rezultatelor. Pe baza evaluării continue, obiectivele şi conţinutul urmatoarelor sesiuni de instruire vor putea suporta reajustari, în functie de feedback-ul realizat.Evaluarea continua a participantilor se realizează prin multiple mijloace:– monitorizarea interventiilor cursantilor în timpul lucrului în grup– observarea comportamentelor participantilor şi a modului de lucru– evaluarea lucrărilor practice– observarea modului de relationare şi gradul de participare la activităţile de grup– joc de rol/simulare– proiecte, prezentari orale/referate, studii de caz– exercitii practice– chestionare.Evaluarea continua nu va urmări notarea participantilor ci doar observarea modului în care obiectivele programului sunt realizate în vederea luării unor decizii pentru optimizarea activităţii, sprijinirea invatarii, corectarea sau adecvarea programului la nevoile şi interesele participantilor.Se va evalua şi gradul de noutate şi realism al propunerilor facute etc.Evaluarea realizării obiectivelor specifice la modulul VI: "Modul specific de activităţi practice" se va realiza pe baza principiilor învăţării depline, urmarindu-se ca fiecare cursant sa demonstreze corect ca poseda competentele cerute.Evaluarea finalaEvaluarea finala a programului de instruire şi a participantilor precum şi a modului de desfăşurare se va realiza conform legislaţiei în vigoare.Abrevieri:– ANPH – Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap– INPCESPH – Institutul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap.________________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x