privind instituirea procedurii de administrare specială
În temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 208/2002, ale Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 577/2002, precum şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,în vederea stabilirii modului de administrare şi gestionare, precum şi a măsurilor ce trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare,ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei emite următorul ordin: +
Articolul 1Începând cu data publicării prezentului ordin se instituie procedura de administrare specială şi supraveghere financiară în perioada de privatizare la următoarele societăţi comerciale:1. Societatea Comercială "Antrepriza Drumuri şi Poduri – ADP Constanta" – S.A., denumita în continuare societate comercială, cu sediul în municipiul Constanta, Str. Egretei nr. 3, judeţul Constanta, nr. de înregistrare la Oficiul registrului comerţului J13/2.054/1997, cod unic de înregistrare 9278184, atribut fiscal R;2. Societatea Comercială "Antrepriza de Lucrări de Drumuri şi Poduri Bacau" – S.A., denumita în continuare societate comercială, cu sediul în municipiul Bacau, str. Nicolae Lascar Bogdan nr. 25, judeţul Bacau, nr. de înregistrare la Oficiul registrului comerţului J04/241/1998, cod fiscal nr. 10369960;3. Societatea Comercială de Dragaj pe Dunăre "Fluvdrag" – S.A. Giurgiu, denumita în continuare societate comercială, cu sediul în Giurgiu, Incinta Port Giurgiu, judeţul Giurgiu, nr. de înregistrare la Oficiul registrului comerţului J52/246/1998, cod fiscal nr. R11153301. +
Articolul 2Pe durata administrării speciale şi supravegherii financiare în perioada privatizării administratorii speciali au atribuţiile stabilite prin mandatul special prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 3Procedura de administrare specială în perioada de privatizare încetează la data transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor în situaţia privatizării societăţii comerciale sau la o altă dată ce va fi stabilită prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei. +
Articolul 4Atribuţiile şi competentele privind numirea şi, după caz, revocarea administratorilor speciali, precum şi cele referitoare la încheierea sau încetarea contractelor de mandat revin secretarului de stat care coordonează sectorul în care îşi desfăşoară activitatea societatea comercială la care a fost instituită administrarea specială şi supravegherea financiară. +
Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei,Ileana Tureanu,secretar de statBucureşti, 7 martie 2003.Nr. 349. +
Anexa 1MANDAT SPECIALacordat administratorului specialÎn scopul administrării speciale şi supravegherii financiare instituite la societatea comercială, administratorul special are următoarele atribuţii şi obligaţii:1. va convoca sau va dispune convocarea adunării generale a acţionarilor, ori de câte ori este necesar şi în mod obligatoriu pentru modificarea actului constitutiv al societăţii/statutului şi contractului de societate, în sensul separarii funcţiei de preşedinte al consiliului de administraţie de cea de director general, după caz;2. va examina activitatea societăţii comerciale în raport cu situaţia de fapt şi va întocmi rapoarte de activitate amanuntite asupra situaţiei economico-financiare şi juridice a societăţii comerciale, în condiţiile şi la termenele stabilite prin contractul de mandat;3. va supraveghea operaţiunile de gestionare a patrimoniului societăţii comerciale;4. va lua măsuri de administrare şi gestionare a patrimoniului societăţii comerciale, împreună cu directorul general, după caz, astfel încât până la transferul dreptului de proprietate sa nu se producă modificări patrimoniale decât în sensul celor stabilite prin contractul de mandat;5. va lua unele măsuri de administrare şi gestionare a societăţii comerciale, cu accent pe:– situaţia îndeplinirii principalilor indicatori economico-financiari şi de performanţă;– identificarea unor active neutilizate care pot fi transferate, vândute, închiriate, externalizate etc.;– inventarierea datoriilor societăţii comerciale, precum şi a plăţilor restante, în structura lor;– inventarierea creanţelor pe care societatea comercială le are de recuperat;– cunoaşterea litigiilor care grevează asupra societăţii comerciale;– inventarierea activelor posibil a fi revendicate;– identificarea structurii cheltuielilor şi veniturilor societăţii comerciale, în scopul eficientizarii costurilor;– situaţia contractelor comerciale încheiate de societatea comercială;6. va urmări respectarea disciplinei economico-financiare a societăţii comerciale prin luarea unor măsuri pentru întărirea acesteia;7. va examina volumul arieratelor şi creanţelor şi va stabili ordinea de plati, ţinând seama de respectarea disciplinei economico-financiare;8. va solicita furnizorilor de servicii/utilităţi – electricitate, gaze naturale, apa sau alte servicii, fără de care societatea comercială nu poate funcţiona – întocmirea graficelor de reesalonare a obligaţiilor restante după data instituirii procedurii de administrare specială şi a supravegherii financiare;9. va urmări permanent încadrarea în graficele întocmite pentru reesalonarea plăţilor la furnizorii de servicii/utilităţi, concomitent cu achitarea obligaţiilor curente ale societăţii comerciale;10. va supraveghea încasarea creanţelor societăţii comerciale şi efectuarea tuturor plăţilor către creditorii bugetari, furnizorii de servicii/utilităţi, creditorii comerciali, conform graficelor stabilite cu aceştia;11. va solicita creditorilor bugetari ridicarea tuturor sarcinilor ce grevează asupra activelor societăţii comerciale, care urmează să fie vândute, externalizate sau transferate, în scopul creşterii atractivităţii societăţii comerciale la privatizare;12. va întocmi lista creditorilor societăţii comerciale care au instituit sarcini asupra activelor acesteia, astfel încât după vânzarea activelor să poată dispune distribuirea sumelor încasate, proporţional, creditorilor bugetari implicaţi, până la limita rămasă neacoperita prin scutirea principala în baza grilei de facilităţi;13. va asigura distribuirea sumelor încasate prin vânzarea de active în contul datoriei reesalonate, dacă prin aplicarea grilei de facilităţi creditorul bugetar a acordat scutire pentru tot debitul înregistrat până la data de 31 decembrie 2001;14. va solicita creditorilor bugetari, printr-o notificare, suspendarea, până la transferul dreptului de proprietate, a tuturor măsurilor de executare silită începute asupra societăţii comerciale, precum şi neinceperea unor noi măsuri de executare silită;15. va sesiza Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, denumit în continuare MLPTL, în legătură cu orice problema care ar cere soluţionarea de către acesta;16. va participa la şedinţele adunării generale a acţionarilor şi la şedinţele consiliului de administraţie, prilej cu care va supraveghea direct îndeplinirea sarcinilor transmise, putând anula, cu acordul MLPTL, înainte de publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, orice hotărâre luată de acestea şi care contravine mandatului special;17. va introduce acţiuni în anulare cu privire la transferuri cu caracter patrimonial, unele acţiuni comerciale încheiate de conducerea societăţii comerciale sau de constituire a unor garanţii, susceptibile a prejudicia drepturile acţionarilor şi ale societăţii comerciale, dacă este cazul;18. va introduce acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de conducerea societăţii comerciale în dăuna acţionarilor sau a societăţii comerciale, dacă este cazul;19. va notifica suspendarea acţiunilor judiciare sau extrajudiciare pornite împotriva societăţii comerciale, pe perioada cuprinsă între data instituirii supravegherii financiare şi data încheierii contractului de vânzare-cumpărare a pachetului de acţiuni, dar nu mai mult de 6 luni de la data instituirii supravegherii financiare;20. va sprijini MLPTL în solicitarea adresată unităţilor teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice (pentru bugetul de stat), ale celorlalte ministere şi instituţii (pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale), precum şi autorităţilor administraţiei publice locale (pentru bugetele locale) de acordare a înlesnirilor prevăzute de lege pentru societăţile comerciale aflate în procedura de administrare specială;21. va identifica eventualele creanţe ale Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra societăţii comerciale şi va propune MLPTL, după caz, conversia acestor creanţe în acţiuni;22. va îndeplini orice alte atribuţii şi obligaţii stabilite prin contractul de mandat.────────────────