ORDIN nr. 343 din 28 iunie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 2 decembrie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 302 15/04/1999 ANEXA 1
ActulREFERIRE LAHG 263 11/05/1998 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 197 04/11/1998
ActulREFERIRE LAOG 116 27/08/1998 ART. 12
ActulREFERIRE LAOG 116 27/08/1998 ART. 17
ActulREFERIRE LAOG 116 27/08/1998 ART. 18
ActulREFERIRE LAHG 510 12/09/1997 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 85 28/05/1997
ActulREFERIRE LAOG 19 18/08/1997 ART. 11
ART. 2REFERIRE LAHG 510 12/09/1997 ANEXA 3
ART. 2REFERIRE LALEGE 85 28/05/1997
ANEXA 1REFERIRE LADECRET 80 02/03/1979
ANEXA 1REFERIRE LADECRET 80 16/03/1971
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind aprobarea criteriilor de competenţa şi a procedurilor de agreare a organizaţiilor pentru clasificarea, emiterea de certificate de conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte şi pentru audit financiar, care acţionează în numele Ministerului Transporturilor, în cadrul regimului special pentru activitatea de transport maritim internaţional



Ministrul transporturilor,în conformitate cu prevederile art. 12, 17 şi 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim internaţional,având în vedere prevederile art. 14 lit. E şi ale art. 19-21 din Regulamentul de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim internaţional, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 302/1999,ţinând seama de prevederile art. 1 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 510/1997 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 85/1997, în temeiul art. 11 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobată şi modificată prin Legea nr. 197/1998, şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 263/1999 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă criteriile de competenţa şi de acoperire geografică şi procedura pentru agrearea societăţilor de clasificare care pot acorda clasa pentru corp, maşini şi instalaţii navelor sub pavilion român care aparţin companiilor de navigaţie înregistrate în regimul special maritim, prevăzute în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 2Pentru agrearea organizaţiilor care pot emite certificate de conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, pentru navele sub pavilion românesc care aparţin companiilor de navigaţie înregistrate în regimul special maritim, se vor utiliza Normele metodologice pentru eliberarea de licenţe şi autorizaţii persoanelor fizice şi juridice, române sau străine, care efectuează auditul privind operarea în siguranţa a navelor şi prevenirea poluarii sau verificarea tehnica şi certificarea navelor conform convenţiilor internaţionale, pe bază de contract de reprezentare, cuprinse în anexa nr. III la Hotărârea Guvernului nr. 510/1997 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 85/1997.
 + 
Articolul 3Se aprobă criteriile de competenţa şi de acoperire geografică şi procedura pentru agrearea societăţilor de audit financiar care pot efectua auditarea companiilor de navigaţie înregistrate în regimul special maritim, cuprinse în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 4(1) Societăţile de clasificare prevăzute la art. 1 şi societăţile de audit financiar prevăzute la art. 3 vor încheia convenţii de lucru cu Ministerul Transporturilor.(2) Organizaţiile prevăzute la art. 2 vor încheia contracte de mandat special cu Ministerul Transporturilor.
 + 
Articolul 5(1) Lista cuprinzând societăţile de clasificare şi societăţile de audit financiar cu care Ministerul Transporturilor a încheiat convenţii de lucru se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, cel puţin o dată pe an.(2) Lista cuprinzând organizaţiile care pot emite certificate de conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte şi cu care Ministerul Transporturilor a încheiat contracte de mandat special se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, cel puţin o dată pe an.
 + 
Articolul 6Direcţia de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima din cadrul Ministerului Transporturilor va aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 7Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 8Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul transporturilor,Traian Basescu
 + 
Anexa 1CRITERIILE DE COMPETENTA ŞI DE ACOPERIRE GEOGRAFICĂ ŞI PROCEDURA PENTRU AGREAREA SOCIETĂŢILOR DE CLASIFICARE CARE POT ACORDA CLASA PENTRU CORP, MAŞINI ŞI INSTALAŢII NAVELOR SUB PAVILION ROMANESC CARE APARŢIN COMPANIILOR DE NAVIGAŢIE ÎNREGISTRATE ÎN REGIMUL SPECIAL MARITIMPentru a fi agreată o societate de clasificare trebuie să îndeplinească următoarele criterii:A. Criteriile de competenţa şi de acoperire geografică1. Criterii generale:1.1. să fie persoana juridică înmatriculată la registrul comerţului, având sediul, o filiala sau o reprezentanta în România;1.2. să fie membra a Asociaţiei Internaţionale a Societăţilor de Clasificare;1.3. să fie capabilă să îşi dovedească experienta vasta în avizarea proiectelor şi în supravegherea construcţiei navelor maritime;1.4. să prezinte dovezi ca a acordat clasa la un număr de cel puţin 1.000 de nave maritime, fiecare cu un tonaj brut mai mare de 100 şi care împreună au un tonaj brut de cel puţin 5.000.000;1.5. să facă dovada ca are personal tehnic proporţional cu numărul de nave clasificate, dar nu mai puţin de 100 de inspectori exclusivi;1.6. să aibă reguli şi reglementări adecvate pentru proiectarea, construcţia şi inspecţia periodică a navelor maritime admise în regimul special maritim, editate şi continuu actualizate şi îmbunătăţite prin programe de cercetare şi dezvoltare;1.7. să aibă un registru propriu al navelor cărora le-a acordat clasa şi pe care le supraveghează, pe care să îl publice anual;1.8. sa nu fie controlată comercial de către proprietarii sau constructorii de nave ori de către producătorii de echipamente navale, reparatorii de nave, furnizorii de subansambluri pentru nave şi nici de către operatorii care exploatează nave;1.9. sa nu fie dependenta, în mare măsura, de o singura societate comercială în ceea ce priveşte veniturile sale.2. Criterii speciale şi de acoperire geografică:2.1. sa dispună de un personal semnificativ tehnic, de conducere, auxiliar şi de cercetare, dimensionat proporţional cu volumul sarcinilor şi cu numărul navelor aflate în clasa, capabil sa dezvolte şi sa ţină la zi regulile şi reglementările proprii;2.2. să asigure servicii în toate porturile lumii prin inspectori exclusivi proprii sau în colaborare cu inspectori exclusivi ai altor societăţi de clasificare agreate de Ministerul Transporturilor;2.3. să aibă adoptat un cod etic;2.4. să fie condusă şi administrată astfel încât să asigure confidenţialitatea informaţiilor, potrivit cerinţelor Ministerului Transporturilor;2.5. să fie organizată astfel încât sa furnizeze informaţiile relevante solicitate de Ministerul Transporturilor;2.6. conducerea societăţii de clasificare să aibă definite şi cuprinse într-un document politica şi obiectivele sale, precum şi angajamentul sau pentru asigurarea calităţii şi să se fi convins ca aceasta politica este inteleasa, pusă în aplicare şi menţinută la toate nivelurile în cadrul societăţii;2.7. să aibă un sistem intern eficient de asigurare a calităţii, care a fost dezvoltat, implementat şi care este menţinut în conformitate cu standardele de calitate în materie din ţara sa de origine sau cu cerinţele Asociaţiei Internaţionale a Societăţilor de Clasificare privind schema de certificare a sistemului calităţii ori cu alt standard internaţional în materie care, printre altele, asigura ca:a) regulile şi reglementările societăţii de clasificare sunt stabilite şi menţinute în maniera sistematica;b) regulile şi reglementările sunt respectate;c) cerinţele pentru activităţile de baza pentru care societatea de clasificare este agreată sunt îndeplinite;d) sunt definite şi cuprinse în documente responsabilităţile, împuternicirile şi relaţiile de muncă ale persoanelor a căror activitate afectează calitatea serviciilor societăţii de clasificare;e) toată activitatea este efectuată sub control;f) exista un sistem de supraveghere care permite monitorizarea acţiunilor şi lucrărilor realizate de inspectori, de personalul tehnic şi de cel administrativ, angajat direct de societatea de clasificare;g) cerinţele lucrărilor majore pentru care societatea de clasificare a fost agreată sunt executate numai de inspectorii exclusivi proprii sau supravegheate de aceştia ori de inspectorii altor societăţi de clasificare, de asemenea agreate de aceeaşi administraţie maritima;h) a fost pus în aplicare un sistem de calificare a inspectorilor şi de menţinere la zi a cunoştinţelor profesionale;i) se ţin evidente care arata respectarea standardelor cerute în domeniile în care sunt furnizate serviciile şi funcţionarea eficienta a sistemului de asigurare a calităţii;j) exista un sistem general de audit intern al calităţii, planificat şi înscris în documente, pentru toate cazurile şi toate locurile unde se desfăşoară activitatea;2.8. societatea de clasificare trebuie să demonstreze posibilitatea dezvoltării şi ţinerii la zi a unui set complet şi corespunzător de reguli pentru corp, maşini şi instalaţii pentru navele care pot funcţiona în regimul special maritim. Aceste reguli trebuie să fie în concordanta cu standardele tehnice privind siguranţa, certificatele prevăzute de Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare – SOLAS, la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979, şi de Convenţia internationala asupra liniilor de încărcare – L.L. la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1971;2.9. societatea de clasificare să aibă un sistem propriu de asigurare a calităţii, certificat de un organism independent de auditori înregistrat în ţara sa de origine sau recunoscut internaţional;2.10. societatea de clasificare trebuie să permită Ministerului Transporturilor, precum şi altor părţi implicate participarea la dezvoltarea regulilor şi/sau a reglementărilor sale.B. Procedura de agreare1. Societatea de clasificare depune la Direcţia de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima din cadrul Ministerului Transporturilor următoarele documente:a) cerere;b) statutul, din care să reiasă obiectul de activitate;c) certificate de la registrul comerţului, din care să reiasă ca este înmatriculată cu sediul, filiala sau reprezentanta în România;d) dovada ca este membra a Asociaţiei Internaţionale a Societăţilor de Clasificare;e) memoriu de prezentare a experienţei în avizarea proiectelor şi în supravegherea construcţiei navelor maritime;f) ultimul registru al navelor cărora le-a acordat clasa;g) declaraţie privind personalul angajat;h) ultimul set de reguli şi reglementări editat de societate;i) lista cuprinzând actionarii sau deţinătorii de capital;j) lista cuprinzând clienţii din ultimii 5 ani;k) lista cuprinzând filialele sau reprezentantele deschise în toată lumea;l) codul etic;m) declaraţie de confidenţialitate privind informaţiile deţinute de la Ministerul Transporturilor şi acordul de a furniza acestuia informaţiile relevante necesare din domeniul de activitate al societăţii de clasificare;n) documentul privind politica societăţii de clasificare în domeniul calităţii serviciilor sale;o) certificatul/certificatele privind existenta şi eficienta sistemului intern de asigurare a calităţii;p) declaraţie prin care societatea de clasificare va permite Ministerului Transporturilor, precum şi altor părţi implicate sa participe la dezvoltarea regulilor şi/sau a reglementărilor ei.2. Direcţia de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima din cadrul Ministerului Transporturilor analizează documentele depuse şi solicita completări sau dovezi suplimentare, dacă este cazul, şi în termen de maximum 60 de zile întocmeşte proiectul convenţiei de lucru dintre Ministerul Transporturilor şi societatea de clasificare sau refuzul motivat de a încheia o astfel de convenţie, după caz, pe care le trimite solicitantei.3. Proiectul convenţiei de lucru este analizat de societatea de clasificare care, dacă este cazul, propune modificări.4. Direcţia de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima şi Direcţia generală juridică şi contencios din cadrul Ministerului Transporturilor analizează propunerile de modificare şi, după caz, negociaza forma finala a proiectului convenţiei de lucru.5. Convenţia de lucru va purta avizele Direcţiei de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima şi ale Direcţiei generale juridică şi contencios din cadrul Ministerului Transporturilor.6. Convenţia de lucru, în forma negociata, se încheie în doua exemplare semnate de conducătorul societăţii de clasificare sau de împuternicitul acestuia şi de secretarul de stat care coordonează transporturile maritime.7. Convenţia de lucru va fi înregistrată la cabinetul secretarului de stat.8. Societatea de clasificare va primi o adeverinta privind încheierea convenţiei de lucru, semnată de secretarul de stat, şi un exemplar original al convenţiei de lucru.
 + 
Anexa 2CRITERIILE DE COMPETENTA ŞI DE ACOPERIRE GEOGRAFICĂ ŞI PROCEDURA PENTRU AGREAREA SOCIETĂŢILOR DE AUDIT FINANCIAR CARE POT EFECTUA AUDITAREA COMPANIILOR DE NAVIGAŢIE ÎNREGISTRATE ÎN REGIMUL SPECIAL MARITIM Pentru a fi agreată o societate de audit financiar trebuie să îndeplinească următoarele criterii:A. Criterii de competenţa:1. să fie persoana juridică înmatriculată la registrul comerţului;2. să fie membra a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România;3. să fie membra a Camerei Naţionale a Auditorilor din România;4. să aibă angajate cu contract de muncă cel puţin 3 persoane care să deţină autorizaţie de expert contabil, eliberata de Ministerul Finanţelor, precum şi autorizaţie de auditor financiar;5. sa fi executat cel puţin un audit financiar, o evaluare, o lichidare, o expertiza contabila la o companie de navigaţie maritima.B. Criterii de acoperire geografică:– să aibă sediul principal sau o filiala înregistrată la Camera de Comerţ şi Industrie în unul dintre oraşele Constanta, Bucureşti, Galaţi sau în alt oraş în care funcţionează companii de navigaţie maritima care sunt înregistrate în regimul special maritim.C. Procedura de agrearePentru ca Ministerul Transporturilor sa agreeze o societate de audit financiar se va aplica următoarea procedura:1. Societatea de audit financiar depune la Direcţia de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima din cadrul Ministerului Transporturilor un dosar cuprinzând următoarele documente:a) cerere;b) statutul, din care să reiasă ca are ca obiect de activitate contabilitatea, revizia contabila, consultaţii în domeniul fiscal;c) certificatul de înmatriculare la registrul comerţului, în copie;d) certificatul de înregistrare fiscală, în copie;e) certificatul de membru al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, în copie;f) certificatul de membru al Camerei Naţionale a Auditorilor din România;g) declaraţie pe propria răspundere a conducătorului societăţii de audit privind cei 3 angajaţi permanenţi şi copii de pe certificatele acestora, care atesta calitatea de expert contabil şi de auditor financiar;h) scrisoare de confirmare, în original, din partea companiei de navigaţie maritima care a beneficiat de unul dintre serviciile financiare (audit financiar, evaluare, expertiza contabila, lichidare) furnizate de societatea de audit financiar;i) certificate de la Camera de Comerţ şi Industrie a României din care să reiasă sediul filialelor.2. Direcţia de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima analizează dosarul şi solicita completări sau dovezi suplimentare, dacă este cazul, şi în termen de maximum 30 de zile întocmeşte, după caz, proiectul convenţiei de lucru dintre Ministerul Transporturilor şi societatea de audit financiar sau refuzul motivat de a încheia o astfel de convenţie, pe care le trimite solicitantei.3. Proiectul convenţiei de lucru este analizat de societatea de audit financiar care, dacă este cazul, propune modificări.4. Direcţia de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima şi Direcţia generală juridică şi contencios din cadrul Ministerului Transporturilor analizează propunerile de modificare şi, după caz, negociaza forma finala a proiectului convenţiei de lucru.5. Convenţia de lucru va purta avizele Direcţiei de reglementări şi calitatea serviciilor în porturi şi în navigaţia maritima şi ale Direcţiei generale juridice şi contencios din cadrul Ministerului Transporturilor.6. Convenţia de lucru în forma negociata se încheie în doua exemplare semnate de conducătorul societăţii de audit financiar sau de împuternicitul acestuia şi de secretarul de stat care coordonează transporturile maritime.7. Convenţia de lucru va fi înregistrată la cabinetul secretarului de stat.8. Societatea de audit financiar va primi o adeverinta privind încheierea convenţiei de lucru, semnată de secretarul de stat, şi un original al convenţiei de lucru.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x