privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 40/2009 pentru stabilirea unor reguli detaliate de implementare a măsurilor din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 şi Programului operaţional pentru pescuit în ceea ce priveşte aplicarea regulii cumulului ajutoarelor
Având în vedere Referatul nr. 79.186 din 10 aprilie 2009 al Direcţiei generale dezvoltare rurală – Autoritatea de management pentru PNDR,potrivit prevederilor:– Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. 3.831/2008, conform căruia sprijinul acordat în cadrul unei măsuri pentru operaţiunile prevăzute la art. 36 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene nu poate fi cumulat cu niciun alt ajutor de stat în înţelesul art. 87(1) din tratat sau cu o altă contribuţie a statului membru, dacă o astfel de cumulare ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a sprijinului stipulată de Regulamentul (CE) nr. 1.698/2005;– Legii nr. 231/2005 privind stimularea investiţiilor în agricultură, industrie alimentară, silvicultură, piscicultură, precum şi în activităţi nonagricole, cu modificările şi completările ulterioare;– Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 72/2008 privind autorizarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru încheierea de angajamente legale interne în anul 2008, în vederea asigurării unor măsuri financiare pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 231/2005 privind stimularea investiţiilor în agricultură, industrie alimentară, silvicultură, piscicultură, precum şi în activităţi nonagricole;– Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, republicată;– în baza art. 23 din Hotărârea Guvernului nr. 224/2008 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor cofinanţate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 8/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin. +
Articolul IOrdinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 40/2009 pentru stabilirea unor reguli detaliate de implementare a măsurilor din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 şi Programului operaţional pentru pescuit în ceea ce priveşte aplicarea regulii cumulului ajutoarelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102 din 19 februarie 2009, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 2. – (1) Metodologia de deducere a sprijinului acordat în baza Legii nr. 231/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică la valoarea creditului aferentă cheltuielilor eligibile ale proiectului stabilite în contractul de finanţare.(2) Instituţia financiară care derulează fonduri alocate în baza Legii nr. 231/2005, cu modificările şi completările ulterioare, calculează nivelul deducerii conform anexei nr. 1, îl comunică beneficiarului şi, cu acceptul expres al acestuia referitor la condiţiile de creditare şi nivelul deducerii, semnează contractul de creditare. … (3) APDRP primeşte de la instituţia financiară o copie a contractului de creditare prevăzut la alin. (2) şi documentele prevăzute în cadrul protocolului prevăzut la art. 7 alin. (1)." … 2. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 4. – (1) Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, pe baza informaţiilor comunicate de instituţiile financiare, aprobă diminuarea valorii sprijinului acordat prin PNDR şi POP cu nivelul deducerii calculat de instituţiile financiare conform art. 2 alin. (2).(2) Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit are obligaţia să opereze deducerea corespunzătoare a sprijinului nerambursabil prin încheierea unui act adiţional la contractul de finanţare." … 3. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 5. – Pentru efectuarea de trageri din creditul acordat în baza Legii nr. 231/2005, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia instituţiei financiare creditoare actul adiţional la contractul de finanţare, bugetul refăcut al proiectului şi declaraţia de eşalonare a plăţilor actualizată.”4. La articolul 6, după alineatul (2), se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:"(3) Pentru întreprinderile nou-înfiinţate sau care nu au mai beneficiat de credite ori nu au un rating care are la bază evaluarea bilanţului, în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei C155/02/2008, prima de referinţă este stabilită la nivelul de 3,8%. O întreprindere este considerată nou-înfiinţată dacă este înfiinţată în anul depunerii cererii de finanţare sau dacă nu a înregistrat activitate până în momentul depunerii acesteia, dar nu mai mult de 3 ani fiscali.(4) În situaţia în care la sfârşitul anului un beneficiar al Legii nr. 218/2005, republicată, este încadrat de către instituţia financiară într-o categorie de rating pentru care nu se pot acorda garanţii, fondul de garantare îi va percepe în anul următor nivelul maxim al primei de garantare prevăzute în anexa nr. 2.” … 5. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul agriculturii, pădurilorşi dezvoltării rurale,Ilie SârbuBucureşti, 26 mai 2009.Nr. 340. +
Anexa ––(Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 40/2009)––––––––––––PRIMELE DE GARANTARE MINIMEpentru garanţiile acordate de fondurile de garantareîn baza Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţieifondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentrudezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit,Fondul european de garantare agricolă, prin preluareariscului de creditare de către fondurile de garantare┌──────────────────────────────────┬──────────────────────────┬────────────────┐│ │ Rating │ ││ Calitatea creditului ├──────────┬───────┬───────┤ Prima anuală ││ │Standard │ Fitch │Moody's│ ││ │ Poor's │ │ │ │├──────────────────────────────────┼──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│Calitate maximă │AAA │AAA │Aaa │ 0,4 % │├──────────────────────────────────┼──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│Capacitate foarte mare de plată │AA + │AA + │Aa 1 │ ││ │AA │AA │Aa 2 │ 0,4 % ││ │AA- │AA – │Aa 3 │ │├──────────────────────────────────┼──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│Capacitate mare de plată │A+ │A+ │A1 │ ││ │A │A │A2 │ 0,55 % ││ │A- │A- │A3 │ │├──────────────────────────────────┼──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│Capacitate corespunzătoare │BBB + BBB │BBB + │Baa 1 │ ││de plată │BBB – │BBB │Baa 2 │ 0,8 % ││ │ │BBB – │Baa 3 │ │├──────────────────────────────────┼──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│Capacitate de plată vulnerabilă │BB + │BB + │Ba 1 │ ││la condiţii adverse │BB │BB │Ba 2 │ 2,0 % ││ ├──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│ │BB – │BB – │Ba 3 │ │├──────────────────────────────────┤ │ │ │ ││Capacitatea de plată poate fi grav│B+ │B+ │B1 │ 3,8 % ││afectată de condiţii adverse ├──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│ │B │B │B2 │ ││ │B – │B – │B3 │ 6,3 % │├──────────────────────────────────┼──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│Capacitatea de plată depinde de │CCC + CCC │CCC + │Caa 1 │Nu se pot acorda││existenţa unor condiţii favorabile│CCC – │CCC │Caa 2 │garanţii în baza││durabile. │CC │CCC – │Caa 3 │Legii nr. ││ │ │CC C │ │218/2005. │├──────────────────────────────────┼──────────┼───────┼───────┼────────────────┤│Incapacitate de plată sau în │SD │DDD │Ca │Nu se pot acorda││pragul incapacităţii de plată │D │DD │C │garanţii în baza││ │ │D │ │Legii nr. ││ │ │ │ │218/2005. │└──────────────────────────────────┴──────────┴───────┴───────┴────────────────┘––––