ORDIN nr. 34 din 29 august 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA COMPETENTA DE REGLEMENTARE A OPERATIUNILOR PETROLIERE OFFSHORE LA MAREA NEAGRA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 5 septembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 688 21/09/2017
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 21/09/2017
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 21/09/2017 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 165 22/07/2016 ART. 8
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 165 22/07/2016
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 2634 05/11/2015
ANEXA 0REFERIRE LANORMĂ 05/11/2015
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 165 22/07/2016
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile art. 8 alin. (6) și (14) din Legea nr. 165/2016 privind siguranța operațiunilor petroliere offshore, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 688/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Autorității Competente de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră,președintele Autorității Competente de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă tariful de 165 eur/oră/om, perceput titularilor acordurilor petroliere, operatorilor și proprietarilor care desfășoară operațiuni petroliere în zonele din Marea Neagră, aflate sub jurisdicția României, aferent Schemei de recuperare a costurilor financiare pentru lucrări și servicii efectuate de Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră (ACROPO), prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 2(1)Tariful se achită în contul Autorității Competente de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră.(2)În cazul neachitării la scadență a facturilor aferente tarifului stabilit de prezentul ordin, respectiv în termen de 30 de zile de la data emiterii acestora, pentru fiecare zi de întârziere la plată se percepe o sumă egală cu nivelul dobânzilor și penalităților de întârziere datorate pentru neplata la termen a obligațiilor bugetare, conform prevederilor legale în vigoare.
 + 
Articolul 3Formularul-tip de depunere a documentației de către operatori și proprietari este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 4Entitățile organizatorice din cadrul Autorității Competente de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, precum și persoanele juridice a căror activitate, potrivit legii, se află în competența de reglementare a acesteia vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + 
Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare în termen de 3 zile de la data publicării.

Președinte Autorității Competente de Reglementare
a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră,
Constantin Gheorghe
București, 29 august 2018.Nr. 34. + 
Anexa nr. 1
SCHEMA DE RECUPERARE
a costurilor financiare pentru lucrări și servicii efectuate
de Autoritatea Competentă de Reglementare
a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră (ACROPO)
1.IntroducereAceastă schemă a fost elaborată pentru informarea proprietarilor și operatorilor instalațiilor petroliere offshore, precum și a tuturor celor interesați, în legătură cu schema de recuperare a costurilor financiare pentru lucrări și servicii efectuate de ACROPO în conformitate cu prevederile Legii nr. 165/2016 privind siguranța operațiunilor petroliere offshore, cu modificările și completările ulterioare.Această schemă oferă informații despre scopul, tipul de lucrări și servicii efectuate de către ACROPO în conformitate cu prevederile Legii nr. 165/2016, cu modificările și completările ulterioare, explicând și modul de calcul care a stat la baza regimului de taxare prevăzut în schema de recuperare a costurilor.2.Definirea costurilorCosturile financiare pentru lucrări și servicii efectuate de ACROPO în conformitate cu atribuțiile stabilite de Legea nr. 165/2016, cu modificările și completările ulterioare, reprezintă costurile asociate activităților prestate de personalul său pentru:– evaluarea documentației primite de la operatori și proprietari;– inspecțiile asociate cu instalațiile offshore și cu operațiunile pe care acestea le desfășoară, precum și alte activități conexe acestor operațiuni, inclusiv inspecția subcontractorilor implicați în aceste activități;– audituri la sediile/punctele de lucru terestre ale operatorilor/proprietarilor și/sau ale subcontractorilor acestora;– acțiunile de investigare a incidentelor raportate în timpul operațiunilor offshore;– acțiunile de investigare a reclamațiilor primite de la lucrătorii implicați în operațiunile offshore și/sau de la public, referitoare la neconformități constatate în desfășurarea în siguranță a operațiunilor offshore;– acțiunile de punere în aplicare (enforcement) a prevederilor Legii nr. 165/2016, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv a normelor de aplicare a acesteia, cuprinse în legislația secundară emisă de către ACROPO;– servicii de consultanță pe care ACROPO le oferă operatorilor/proprietarilor;– discuții cu proprietarul/operatorul pentru a asigura conformarea acestora cu cerințele legale aplicabile;– timpul petrecut pentru acțiunile formale de punere în aplicare a cerințelor legale;– vizitele în străinătate ale inspectorilor/personalului ACROPO pentru inspecția instalațiilor ce se dorește a fi aduse pentru operare în zona offshore din Marea Neagră aflată sub jurisdicția României.2.1.Evaluarea documentațieiAceastă evaluare include toate activitățile desfășurate de personalul ACROPO, până la emiterea deciziei finale privind acceptarea oricărui tip de notificare și raport asupra riscurilor majore, așa cum sunt acestea definite în cuprinsul Legii nr. 165/2016, cu modificările și completările ulterioare.Activitățile ce se desfășoară anterior momentului transmiterii către ACROPO a raportului asupra riscurilor majore și a notificării privind operațiuni la sondă, inclusiv acele activități care facilitează procesul de evaluare, intră la categoria inspecție.Activitățile desfășurate de personalul ACROPO referitoare la notificări, revizii ale documentației și evaluări ale documentelor transmise ulterior intră, de asemenea, la categoria inspecție.Timpul alocat de personalul ACROPO pentru evaluarea unui raport asupra riscurilor majore se cuantifică și reprezintă costuri ce vor fi recuperate de la operatori și proprietari. Este inclus aici, de exemplu, dar nu limitativ, timpul petrecut pentru planificarea evaluării, adunarea înregistrărilor și comunicarea cu operatorul/proprietarul pentru obținerea de informații suplimentare.Contactele/Întâlnirile avute de personalul ACROPO cu părți terțe, respectiv agenți sau consultanți angajați de către operator/proprietar pentru a susține transmiterea documentației, reprezintă costuri ce vor fi suportate de operator/proprietar și vor fi agreate în prealabil cu acesta.O inspecție efectuată la o instalație offshore pentru a verifica dacă informațiile conținute în raportul asupra riscurilor majore, prezentat ACROPO de către proprietar/operator, reflectă condițiile actuale este considerată inspecție și nu este inclusă în costurile privind evaluarea raportului.O asemenea inspecție poate avea loc în paralel cu procesul de evaluare a raportului asupra riscurilor majore, urmând ca cele două lucrări să fie taxate separat.Tarifarea începe din momentul în care raportul asupra riscurilor majore sau notificarea privind operațiuni la sondă a fost primită de către ACROPO și acoperă toate etapele, până la acceptarea documentelor și completarea tuturor înregistrărilor referitoare la evaluare/inspecții.Tarifarea încetează în momentul în care ACROPO a comunicat concluziile către cel care a înaintat documentația.Atunci când este necesară o activitate suplimentară, pentru a obține informații ulterioare sau pentru clarificări relative la conținutul raportului asupra riscurilor majore, informații sau clarificări care nu întârzie decizia finală a ACROPO, atunci această muncă este considerată inspecție.O vizită la instalație, pentru a verifica conformitatea cu condițiile descrise în raportul asupra riscurilor majore sau pentru a verifica rezolvarea anumitor neconformități, este considerată, de asemenea, inspecție.2.2.InspecțiilePrincipalele tipuri de inspecții sunt: – inspecțiile planificate pentru verificarea conformării cu raportul asupra riscurilor majore;– acțiuni formale de punere în aplicare; – audituri tematice, evaluări tehnice și întâlniri cu reprezentanții lucrătorilor; – activități regulatorii ca urmare a notificărilor la sondă, operațiuni combinate și revizii ale documentației, precum și asigurarea de consiliere și îndrumare.Exemple de activități ce se desfășoară pe parcursul inspecțiilor:– activități pregătitoare, de exemplu, dar fără a fi limitative: dezvoltarea unui plan strategic de inspecții sau a unui plan de inspecții specific pentru un operator/proprietar sau instalație, plan care devine necesar, ca urmare a unor informații existente sau ca urmare a evaluării raportului asupra riscurilor majore;– examinarea unei instalații sau a unor părți din aceasta, inclusiv teste, luare de probe, fotografiere și adunarea unor alte informații;– examinarea sistemelor de management, sisteme sau practici de lucru, inclusiv interviuri cu lucrătorii sau alte persoane, care să ofere informații despre conformitatea cu regulamentele și legile aplicabile;– documentarea concluziilor și pregătirea de rapoarte;– urmărirea modului în care operatorul/proprietarul asigură conformarea cu documentația transmisă către ACROPO și acceptată de către aceasta.Proprietarul/Operatorul va fi informat despre intervențiile regulatorii planificate.Frecvența, durata și natura vizitelor de inspecție sunt determinate de ACROPO în temeiul prevederilor legale.Vizitele inspectorilor ACROPO la alte locații ale operatorului/proprietarului sau ale subcontractorilor acestora implicați în proiect sunt supuse regimului de tarifare prevăzut pentru inspecții.2.2.1.Inspecții la titularul acordului petrolier (operator) sau la proprietarActivitățile prin care se verifică conformitatea operatorului/ proprietarului cu legislația aplicabilă sunt supuse tarifării. Această verificare a operatorului/proprietarului reprezintă modul practic în care ACROPO evaluează modul în care este aplicat și respectat raportul asupra riscurilor majore prezentat de către operator/proprietar către ACROPO.Dacă, în timpul unei inspecții, se ajunge la concluzia că este necesară începerea unei investigații pentru a analiza dacă operatorul/proprietarul a respectat legislația în vigoare, atunci această investigație este supusă regimului de tarifare.2.2.2.Inspecții la subcontractoriInspecțiile la subcontractori sunt supuse regimului de tarifare dacă scopul inspecției este direct legat de sistemul pe care operatorul îl are pentru gestionarea riscurilor asociate cu lucrările subcontractorului.Dacă, în timpul unei inspecții, devine clar că este necesară începerea unei investigații, pentru a analiza dacă subcontractorul și/sau operatorul a respectat legislația în vigoare, atunci această investigație este supusă regimului de tarifare.2.2.2.1.Inspecții pe operațiuni de scafandrerieOperațiunile cu scafandrii pot fi efectuate atât de pe o instalație, cât și de pe o navă-suport.Inspecția operațiunilor cu scafandrii care sunt efectuate de pe o instalație offshore este supusă regimului de tarifare, în aceeași manieră precum în cazul subcontractorilor.Atunci când operațiunile cu scafandrii au loc la o distanță mai mare de 500 metri față de instalația offshore, dar inspecția este relevantă pentru siguranța și controlul instalației offshore, atunci această inspecție este de asemenea supusă regimului de tarifare.2.2.2.2.Inspecții la conducte submarineRegimul de tarifare se aplică la inspecțiile asupra părților din conductă care sunt parte a instalației offshore. Acestea includ verificarea modului de funcționare a valvelor de izolare a sondei/sondelor (când sondele sunt conectate la instalație prin linii de curgere) și liniilor de înaltă presiune din sistemele de control ale capetelor de sondă.Inspecțiile la conducte submarine includ verificarea „capcanelor“ pentru dispozitivele de inspecție (pig traps), valve de închidere de urgență (ESDVs), valve de izolare submarine (SSIVs), conexiuni cu riserele și suporți ai riserelor și sunt supuse regimului de tarifare.În general, în cazul inspecțiilor la operațiunile cu scafandrii care au fost contractate de către operator, regimul de tarifare se aplică operatorului.Atunci când operațiunile cu scafandrii au fost subcontractate de operatorul de conducte submarine, o inspecție la acestea nu este supusă regimului de tarifare, deoarece responsabilitatea conformării cu legea îi aparține operatorului conductei submarine.2.2.2.3.Inspecții la nave/barje de transport greu (Heavy Lift), barje/nave de lansare conducte și barje/nave de intervenții la sondă (well service) care nu sunt considerate instalațiiDacă operațiunile efectuate de pe nave/barje sunt efectuate în conexiune cu instalația offshore (sau cu sondele care sunt parte a unei instalații), atunci inspecția unor asemenea operațiuni este supusă regimului de tarifare.Exemple ale unor asemenea operațiuni includ: intervenții la sonde, descărcarea, încărcarea, construcția, demontarea și toate operațiunile pregătitoare ale unor astfel de activități.Inspecția activităților de lansare a conductelor sau a barjelor de lansare conducte este supusă regimului de tarifare.2.2.2.4.Inspecțiile relative la notificările privind operațiunile la sondăInspecțiile care au loc relativ la notificările privind operațiunile de sondă se referă la siguranța instalației de pe care se desfășoară operațiunile și aceste inspecții sunt supuse regimului de tarifare către operator (titularul de acord petrolier).2.2.2.5.Inspecțiile în străinătate ale personalului ACROPOAutoritatea inspectorilor ACROPO și aplicarea schemei de recuperare a costurilor în afara granițelor României sunt limitate. Totuși, dacă inspectorii vizitează o instalație aflată în afara granițelor României, instalație care se intenționează a fi dispusă în viitorul apropiat în apele teritoriale ale României pentru operațiuni offshore, atunci astfel de vizite/inspecții sunt recuperabile drept costuri.Principiile care guvernează necesitatea unei inspecții în afara granițelor României sunt:– Trebuie să existe un beneficiu clar pentru ACROPO, pentru a-și forma o imagine clară asupra stării instalației. Simpla asigurare transmisă de către operator/proprietar că instalația este sigură pentru a fi adusă în apele teritoriale ale României nu este suficientă.– Inspecțiile în străinătate trebuie să fie esențiale și să aibă o abordare eficientă pentru a asigura conformarea cu legislația românească aplicabilă, dar și cu informațiile conținute în raportul asupra riscurilor majore (și care nu pot fi verificate altfel) sau să aducă o îmbunătățire considerabilă asupra nivelului sistemului de gestionare al siguranței proprii a proprietarului.– ACROPO poate analiza alte variante care să elimine necesitatea unor astfel de vizite în străinătate ale inspectorilor săi (de exemplu, istoricul companiei în operațiunile desfășurate în apele teritoriale ale României sau inspecția instalației imediat ce aceasta ajunge în apele teritoriale ale României).Este de așteptat ca astfel de vizite/inspecții sa fie solicitate de către operator, cu toate că pot fi cazuri în care acestea sunt efectuate la decizia ACROPO. În acest caz, valoarea costului preconizat a fi recuperat de la operator trebuie să fie acceptată de către acesta, înainte de aprobarea de către ACROPO a vizitei/inspecției.Nu se va efectua nicio astfel de vizită/inspecție fără acceptul prealabil al operatorului. Costul va include deplasarea, costurile cu cazarea și masa și tariful/oră/inspector, iar facturile vor fi transmise către operator în intervalul de timp stabilit, odată cu celelalte facturi.2.3.AuditurileAuditurile sistemelor de management ale operatorilor/ proprietarilor sunt supuse regimului de tarifare.Auditurile efectuate la subcontractori nu sunt supuse regimului de tarifare (cu excepția cazurilor prevăzute la pct. 2 subpct. 2.2.2, chiar dacă aceste audituri presupun vizite la sediul acestora).2.3.1.Inspecțiile la producătorii/distribuitorii de substanțe și echipamente utilizate în procesele de lucruDacă, în timpul unei investigații, se descoperă că există neconformități ale unui/unei echipament sau substanțe utilizate sau în legătură cu instalația, activitatea de verificare poate include o vizită la respectivul producător/distribuitor pentru a verifica conformitatea acestuia cu legislația aplicabilă.O astfel de activitate este supusă de asemenea regimului de tarifare, iar costul va fi recuperat de la operator/proprietar, ca parte a inspecției sau investigației.Orice discuție subsecventă de natură generală, nelegată de o instalație anume, precum vizitele de rutină la producători sau distribuitori de echipamente și substanțe folosite în operațiunile offshore, nu este supusă regimului de tarifare.2.4.InvestigațiileInvestigațiile pot începe ca rezultat al raportării primite de către ACROPO sau atunci când ACROPO intră în posesia unor informații despre un incident care a cauzat sau este posibil să cauzeze:– rănirea sau decesul personalului;– îmbolnăviri ocupaționale;– agenți biologici și mutanți cancerigeni;– poluarea aerului și a mediului marin.Exemple ale tipurilor de activități care pot fi efectuate ca parte a unei investigații includ:– examinări ale instalației sau părți ale acesteia sau ale activităților de pe aceasta, care au fost afectate în urma incidentului, inclusiv testarea, luarea de probe, fotografierea sau colectarea altor informații necesare pentru a confirma natura incidentului și a determina soluțiile de remediere;– examinarea sistemelor de management, sistemelor și practicilor de lucru, incluzând interviuri cu angajații operatorului/ proprietarului sau alte persoane (inclusiv subcontractorii).Orice activitate desfășurată de ACROPO în vederea efectuării investigațiilor este supusă regimului de tarifare.Astfel de activități pot include, dar fără a fi limitativ prevăzute:– considerații ale faptelor, prezentate într-un raport sau într-o conversație telefonică;– o vizită la o instalație;– recoltarea de evidențe medicolegale;– luarea de declarații.Activitățile de investigare sunt reactive și, de aceea, nu pot fi planificate.Volumul activităților de investigație poate fi substanțial și cu consecințe destul de importante asupra planificării activităților ACROPO.Astfel de costuri vor fi recuperate exclusiv de la operatori/proprietari care constituie subiectul investigației.2.5.Acțiuni formale de punere în executare (enforcement)ACROPO poate lua măsuri de punere în executare (propunere de soluții de îmbunătățire sau note de interzicere a unor activități) cu scopul de a asigura conformitatea cu legislația aplicabilă.Costurile legate de activitățile formale de punere în executare sunt recuperate de la operatori/proprietari.Astfel de activități pot include:– comunicarea scrisă între ACROPO și operator/proprietar cu privire la îmbunătățiri sau modificări necesare să asigure conformitatea cu legislația aplicabilă;– comunicarea cu operatorul/proprietarul sau cu reprezentanții acestora pentru a conveni soluțiile de remediere;– pregătirea și livrarea notelor de îmbunătățire sau interzicere a începerii sau continuării operațiunilor;– vizite pentru verificarea conformării care nu sunt incluse într-o inspecție subsecventă;– colectarea de probe și pregătirea rapoartelor necesare în vederea aplicării sancțiunilor legale și stabilirea măsurilor ce se impun cu privire la intervențiile/soluțiile pentru prevenirea extinderii, remedierea sau limitarea consecințelor.Recuperarea costurilor începe imediat ce ACROPO decide ce acțiuni sunt necesare pentru a asigura conformarea și încetează atunci când nivelul de conformare al operatorului/proprietarului revine la nivelul acceptat de către ACROPO.Costurile asociate cu activitățile de verificare a faptului că măsurile/soluțiile de prevenire, limitare, remediere și/sau de îmbunătățire au fost implementate sunt supuse regimului de facturare.2.6.Activități legate de instalații mobile scoase din operareO structură mobilă (instalație MODU) care a fost scoasă din utilizare și care se află într-o perioadă de reparații sau mentenanță în zona apelor teritoriale sau la cheu și care nu se intenționează a fi pusă în exploatare pentru moment nu este o instalație offshore. În consecință, aceasta nu este subiectul unui raport asupra riscurilor majore și orice inspecție la aceasta nu este supusă regimului de tarifare.Atunci când se intenționează ca această structură să înceapă să desfășoare operațiuni offshore, aceasta devine o instalație offshore și orice inspecție la ea se supune regimului de tarifare.Dacă este necesară o inspecție la una din instalațiile aflate în afara României, cu intenția de a o aduce pentru a lucra în apele teritoriale ale României, atunci o astfel de inspecție este supusă regimului de tarifare.Necesitatea și motivarea unei astfel de inspecții vor fi agreate în prealabil cu operatorul.3.Stabilirea tarifului orarTariful orar fix perceput titularilor acordurilor petroliere, operatorilor și proprietarilor care desfășoară operațiuni petroliere în zonele din Marea Neagră aflate sub jurisdicția României, de către Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră – ACROPO, este de 165 eur/oră/om.Cursul de schimb care se aplică este cursul de schimb al Băncii Naționale a României la data facturării.4.Modalitatea de platăPlata lucrărilor și serviciilor prestate de către ACROPO va fi făcută în baza facturilor emise de Direcția economică, având ca suport situațiile de lucrări, rapoartele de lucru si alte documente similare, pe baza cărora se stabilesc serviciile efectuate sau, după caz, în funcție de prevederile contractuale, prezentate de direcțiile tehnice.Factura se emite la data finalizării evaluării.Rezultatul evaluării se eliberează numai după ce solicitantul face dovada achitării facturii.Conform Normelor generale de întocmire și utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.634/2015, factura este document justificativ care stă la baza înregistrării în contabilitate a operațiunilor economice.Valoarea lucrărilor și serviciilor prestate se va calcula prin înmulțirea numărului de ore, evidențiat în situațiile de lucrări, cu tariful orar.
 + 
Anexa nr. 2
Formularul-tip de depunere a documentației
Persoana juridică ……………………………………………………………Reprezentată prin …………………………………………………………..Adresa ………………………………………………………………………….Nr. de telefon, adresa de e-mail ………………………………………..Cod unic de înregistrare …………………………………………………..Nr. de înregistrare la registrul comerțului ……………………………Cont ………………………………………………………………………………Banca ……………………………………………………………………………Către Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră (ACROPO)Având în vedere prevederile Legii nr. 165/2016 privind siguranța operațiunilor petroliere offshore, cu modificările și completările ulterioare, și ale procedurilor și instrucțiunilor specifice emise de către Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, vă transmitem informațiile/notificarea/raportul/documentația necesare în vederea obținerii ……………………… privind …………………………… .Evaluarea documentației și activitățile de inspecție se tarifează în conformitate cu Schema de recuperare a costurilor financiare pentru lucrări și servicii efectuate de Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră (ACROPO), conform Ordinului președintelui Autorității Competente de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră nr. 34/2018.Tariful perceput de Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră va fi achitat prin transfer bancar.*)*) Rezultatul evaluării se eliberează numai după ce solicitantul face dovada achitării tarifului corespunzător.Documentația atașată prezentei conține … file și … planșe, este structurată în … volume și se depune atât pe suport hârtie, cât și în format electronic.Prezenta notificare ține loc de comandă fermă.
Director general,
………………………………………………
(semnătură și ștampilă)
Director economic,
…………………………………
(semnătură)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x