ORDIN Nr. 327 din 8 septembrie 1994

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 289 din 12 octombrie 1994
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 583 25/03/2004
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 583 25/03/2004

pentru aprobarea Metodologiei privind evidenta, înmatricularea şi scoaterea din evidenta a navelor sub pavilion român



În conformitate cu prevederile din Cartea a II-a din Codul comercial, ale Decretului nr. 443/1972 privind navigaţia civilă şi al H.C.M. nr. 40/1973, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, ministrul transporturilor emite următorul ordin : 1. Se aprobă Metodologia privind evidenta, înmatricularea şi scoaterea din evidenta a navelor sub pavilion român, prevăzută în anexa la prezentul ordin. 2. Dispoziţiile cuprinse în prezenta metodologie sunt obligatorii pentru toate persoanele juridice şi fizice care construiesc, deţin sau închiriază nave sub pavilion român. Nu sunt supuse prevederilor prezentului ordin navele Ministerului Apărării Naţionale şi ale Ministerului de Interne. 3. Prezentul ordin se va publică în Monitorul Oficial al României. Ministrul transporturilor,Aurel Novac + 
Anexa 1METODOLOGIE privind evidenta, înmatricularea şi scoaterea din evidenta a navelor sub pavilion român  + 
Capitolul 1Evidenta navelor de categoria I în construcţie 1. Persoanele juridice şi fizice care construiesc, reconstruiesc sau modifica o nava în România trebuie să obţină, înaintea începerii lucrărilor, Autorizaţia de construcţie, reconstrucţie, modificare, care va fi emisă de căpitănia portului în raza căreia se executa aceasta lucrare. Nici o alta avizare sau aprobare nu poate absolvi persoanele fizice şi juridice prevăzute în alineatul precedent de obţinerea autorizaţiei de construcţie, reconstrucţie, modificare. La căpitănia portului se vor depune în dublu exemplar, cu 30 de zile înaintea începerii construcţiei, reconstructiei, modificării, următoarelor acte: – cererea de obţinere a autorizaţiei de construcţie, reconstrucţie, modificare; – avizul tehnic emis de Registrul Naval român sau alt registru naval, dacă documentaţia după care se efectuează construcţia nu este întocmită de Registrul Naval Roman; – copia contractului de construcţie; – în cazul în care s-a obţinut un credit prin gajarea (ipotecarea) navei sau a unei părţi din nava, se va depune o copie a actului de constituire a gajului (ipotecii). În cazul în care creditul a fost obţinut de la o banca din străinătate, actele vor fi traduse şi legalizate. În aceste cazuri noul titular de contract va depune, la căpitănia portului care a emis autorizaţia de construcţie, reconstrucţie, modificare, acordul fostului titular de renunţare la construcţie, actul de constituire a gajului (ipotecii) – dacă este cazul, în traducere legalizată -, însoţit de documentul emis de şantierul de construcţie pentru suma achitată până la momentul încheierii contractului de gaj (ipoteca). 2. În cazul în care pentru o nava se continua construcţia, reconstructia, modificarea în alte santiere care nu sunt în raza de jurisdicţie a căpităniei portului care a emis autorizaţia, se procedează astfel: – căpitănia portului în a carei raza de jurisdicţie se afla noul şantier ia nava în evidenta în momentul în care titulari de contract de construcţie prezintă autorizaţia de construcţie, reconstrucţie, modificare şi contractul de construcţie. Orice modificare în situaţia juridică a navei – transmiteri de proprietate, constituiri şi stingeri de drepturi reale asupra navelor – vor fi aduse la cunoştinţa căpităniei portului care a emis autorizaţia de construcţie, reconstrucţie, modificare. Sunt opozabile faţă de terţi numai înscrisurile din registrul navelor în construcţie al căpităniei portului care emite autorizaţia de construcţie, reconstrucţie, modificare. 3. Inspectoratul navigaţiei Civile va tine o evidenta centralizata a navelor în construcţie în registrul navelor în construcţie. Căpitănia portului care emite autorizaţia de construcţie, reconstrucţie, modificate transmise la Inspectoratul Navigaţiei Civile următoarele date: – numărul autorizaţiei de construcţie, reconstrucţie, modificare; – tipul navei; – şantierul de construcţie; – numele titularului de contract; – numărul contractului; – gajuri (ipoteci) asupra navei. De asemenea, va comunică eventualele transmiteri de proprietăţi, constituiri sau stingeri de drepturi reale asupra navelor, intervenite până la semnarea actelor prin care se certifica intrarea navei în posesia proprietarului.
 + 
Capitolul 2Înmatricularea navelor de categoria I 4. Înmatricularea navelor (maritime şi fluviale) de categoria I se face prezentind următoarele documente: – cererea proprietarului prin care acesta solicita înmatricularea navei la căpitănia portului; – actele din care rezultă cetăţenia sau naţionalitatea română a proprietarului, persoana fizica sau juridică română, cu domiciliul sau sediul în România, în vederea arborarii pavilionului român; – actul de dobândire a proprietăţii navei (contract de vînzare – cumpărare, donaţie, contract joint-venture în care se menţionează că nava reprezintă aportul în natura la capitalul societăţii mixte, factura, contractul de construcţie şi altele asemenea), inclusiv actul de radiere a inscrierilor anterioare – dacă este cazul; – actul doveditor al scoaterii din evidenta, emis de autoritatea portuara competenţa a tarii în care s-a construit sau a fost înmatriculată nava, dacă nava nu a fost construită în România sau nu a fost dobândită de la un proprietar român; – certificatul emis de autoritatea statului unde s-a aflat înmatriculată nava sau unde a fost construită, care dovedeşte ca aceasta nu este gravata de sarcini. În caz contrar, se vor prezenta documentele din care reies aceste sarcini şi acceptul noului proprietar de a prelua în aceste condiţii; – certificatele care să ateste starea tehnica a navei, emise de Registrul naval de clasificare; – fotografia navei format 13 x 18 cm. Pentru cazurile în care navele au fost dobîndite sau construite în străinătate, actele menţionate mai sus, referitoare la situaţia lor juridică, se vor prezenta în copii traduse şi legalizate. 5. În momentul primirii acestor documente, căpitănia portului unde se înmatriculează nava completează foaia matricola din Registrul de evidenta şi înaintează Inspectorului Navigaţiei Civile un set din documentele menţionate mai sus. 6. Inspectoratul Navigaţiei Civile înregistrează nava în Registrul de evidenta centralizat, întocmeşte ordinul ministrului transporturilor prin care se acordă dreptul de arborare a pavilionului român şi eliberează certificatul de naţionalitate/atestatul de bord. Acolo unde este cazul, se operează şi transferul de proprietate pe baza documentelor prevăzute la cap. III. 7. După semnarea certificatului de naţionalitate/atestatului de bord, Inspectoratul Navigaţiei Civile îl preda căpităniei portului de înmatriculare unde a fost înmatriculată nava, împreună cu documentele necesare eliberării. 8. Căpitănia portului preda, sub semnatura, comandantului sau armatorului, actul de naţionalitate/atestatul de bord, pentru a fi atasat la celelalte acte de bord. Dovada de primire se ataşează la dosarul cazier.
 + 
Capitolul 3Modificarea certificatului de naţionalitate/atestatului de bord în cazul transmiterii proprietăţii unei persoane fizice sau juridice române 9. În cazul schimbării navei, noul proprietar este obligat să se prezinte, într-un termen de maximum 30 de zile la căpitănia portului unde se afla înmatriculată nava şi se solicita modificarea certificatului de naţionalitate/atestatului de bord. Pentru modificarea certificatului de naţionalitate/atestatului de bord, proprietarul va prezenta o cerere prin care va solicita un nou certificat de naţionalitate/atestat de bord, la care se anexează, în dublu exemplar, următoarele acte: – copie după actul de dobândire a dreptului de proprietate: contract de vînzare-cumpărare, donaţie, contract joint-venture (în care se menţionează că nava reprezintă aportul în natura la capitalul societăţii mixte), factura şi altele asemenea. În cazul societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, este necesar să se prezinte şi o copie după hotărârea adunării generale a acţionarilor (imputernicitilor mandataţi sa reprezinte interesele capitalului de stat) prin care s-a aprobat vânzarea, donatia, contractul de joint-venture (în care se menţionează faptul ca nava reprezintă aportul în natura la capitalul societăţii mixte); – dovada ca nava este libera de orice fel de creanţe sau documentele referitoare la aceste creanţe, dacă ele exista, şi în acest ultim caz, acceptul noului proprietar de a o prelua în aceste condiţii. 10. Căpitănia portului care a primit actele va inainta la Inspectoratul Navigaţiei Civile cîte un set din documentele menţionate, pentru aprobarea schimbării certificatului de naţionalitate/atestatului de bord. Inspectoratul Navigaţiei Civile eliberează noile certificate de naţionalitate/atestate de bord şi le transmite căpităniei portului unde se afla înmatriculată nava. 11. La primirea noilor certificate de naţionalitate/atestate de bord, căpitănia portului va înscrie modificările survenite în Registrul matricol. Căpitănia portului va preda noile certificate de naţionalitate/atestate de bord numai la primirea şi la anularea vechilor certificate de naţionalitate/ atestate de bord şi la prezentarea celorlalte documente de bord care să ateste starea tehnica a navei, în cazurile în care navele se afla în porturile româneşti.
 + 
Capitolul 4Scoaterea din evidenta a navelor 12. Scoaterea din evidenta a navelor se face în următoarele situaţii: 1. pierderea naţionalităţii române prin transmiterea dreptului de proprietate către o persoană fizica sau juridică străină 1.1. Armatorul român care a vîndut nava unei persoane fizice sau juridice străine prezintă căpităniei portului o cerere privind radierea navei din Registrul matricol, precum şi următoarele acte: – copie după actul de înstrăinare a navei: contract de vînzare-cumpărare, donaţie, contract joint-ventue (în care se menţionează că nava reprezintă aportul în natura la capitalul societăţii mixte), factura şi altele asemenea. În cazul societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat este necesar să se prezinte şi o copie după hotărârea adunării generale a acţionarilor (imputernicitilor mandataţi sa reprezinte interesele capitalului de stat) prin care s-a aprobat înstrăinarea navei prin vînzare, donaţie, contract joint-venture; – dovada ca nava este libera de orice fel de creanţe sau documente referitoare la aceste creanţe, dacă ele exista, şi în acest ultim caz, acceptul noului proprietar de a o prelua în aceste condiţii. În cazul în care transmiterea proprietăţii se face în străinătate, se vor respecta prevederile alin. 2 al art. 493 din Codul comercial, în sensul înregistrării vinzarii în registrele oficiului consular, iar actele prevăzute la alineatele de mai sus vor fi traduse şi legalizate. Se vor prezenta copii traduse şi legalizate numai ale părţii din contract în care se prezintă clauzele referitoare strict la situaţia juridică a navei [transferul de proprietate, schimbarea numelui, aportul la capital, gajul (ipoteca) etc.]. 1.2. Inspectoratul Navigaţiei Civile întocmeşte ordinul ministerului transporturilor pentru retragerea dreptului de arborare a pavilionului român, în vederea arborarii altui pavilion. Inspectoratul Navigaţiei Civile transmite ordinul ministrului transporturilor de radiere şi restituie dosarul cazier al navei la căpitănia portului unde a fost înmatriculată nava, menţionînd anularea şi arhivarea vechiului certificat de naţionalitate/atestat de bord. Căpitănia portului nu va permite plecarea navei decît după predarea certificatului de naţionalitate/atestatului de bord, precum şi a celorlalte acte de bord. Plecarea navei se face pe baza unui nou certificat de naţionalitate/atestat de bord, eliberat de autoritatea portuara a tarii în care urmează să se înmatriculeze nava sau pe baza unui permis provizoriu. 2. casarea, dezmembrarea şi pierderea navei în urma unui naufragiu, incendiu, eşuare sau altor împrejurări 2.1. Armatorul depune la căpitănia portului de înmatriculare următoarele acte: – cererea de scoatere din evidenta a navei; – copie după actul prin care se certifica casarea navei şi procesul-verbal de dezmembrare (unde este cazul). În cazul pierderii navei în urma unui naufragiu, incendiu, eşuate sau altor împrejurări, se prezintă: – actul de abandon; – copie după actul de cercetare, rămas definitiv; – certificatul de naţionalitate/atestatul de bord sau celelalte acte de bord, dacă au fost recuperate; – actul oficial al autorităţilor române sau străine competente prin care se constata (se certifica) incendiul, naufragiul, esuarea. 2.2. La primirea acestor documente, Inspectoratul Navigaţiei Civile emite decizia de scoatere din evidenta, care va fi transmisă căpităniei portului unde a fost înmatriculată nava. NOTĂ: 1. Pentru toate cazurile – înmatriculări, scoateri din evidenta, transmiteri de proprietate, reînmatriculări -, data emiterii ordinului ministrului transporturilor sau a deciziei Inspectoratului Navigaţiei Civile reprezintă momentul efectiv al intrării în vigoare a operaţiunii respective, indiferent de data la care se operează în Registrul centralizat de evidenta a navelor la Inspectoratul Navigaţiei Civile s în Registrul matricol la căpitănia portului. 2. Orice document în care se face referire la situaţia juridică a navei, încheiat în străinătate sau emis de alte autorităţi decît cele române, va fi prezentat în copie tradusa şi legalizată. –––––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x