privind aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile în cadrul axelor prioritare Accesibilitate, Mediu şi Dezvoltare Economică şi Socială, pentru proiecte finanţate în cadrul primului apel de proiecte pentru Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013(actualizat până la data de 7 februarie 2012*)
–––––-*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 7 februarie 2012 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 2.703 din 26 octombrie 2011.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorAvând în vedere prevederile art. 7 şi 13 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 , ale art. 56 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 , art. 49-53 din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.828/2006 stabilind regulile pentru implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 în care se stabilesc prevederile generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi pentru implementarea Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi prevederile Deciziei Comisiei Europene nr. 6.331/2007 privind aprobarea Programului Operaţional de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013,în temeiul art. 10 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 6, 8, al art. 19 alin. (2) şi al art. 21 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei şi ministrul finanţelor publice emit următorul ordin: +
Articolul 1În cadrul primului apel de proiecte pentru Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013 sunt eligibile numai acele activităţi din cadrul axelor prioritare Accesibilitate, Mediu, Dezvoltare Economică şi Socială care nu presupun investiţii, ci doar activităţi ca: strategiile, studiile, seminariile, schimburile de experienţă care să stea la baza creării şi consolidării unor parteneriate viabile, concretizate în proiecte posibil de finanţat ulterior din program. +
Articolul 2Prin prezentul ordin sunt reglementate categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în cadrul axelor prioritare Accesibilitate, Mediu şi Dezvoltare Economică şi Socială, pentru proiecte finanţate în cadrul primului apel de proiecte, lansat în anul 2008, pentru Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, denumit în continuare Programul. +
Articolul 3(1) Cheltuielile efectuate în condiţiile stabilite pentru axele prioritare menţionate la art. 1 sunt considerate eligibile de la data intrării în vigoare a contractului-cadru de finanţare semnat între Autoritatea de management şi Partenerul lider de proiect. … (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cheltuielile pentru pregătirea proiectelor sunt eligibile de la data de 18 decembrie 2007 inclusiv (data aprobării Programului prin Decizia Comisiei Europene nr. 6.331/2007), în limita a maximum 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectul finanţat. … (3) Următoarele categorii de cheltuieli sunt considerate eligibile dacă sunt efectiv plătite de către beneficiar sau de partenerii acestuia în termen de 3 luni după data finalizării implementării proiectelor, dar nu mai târziu de data finalizării contractului de finanţare: … a) achiziţionarea serviciilor de audit independent pentru proiectele pentru care finanţările nerambursabile sunt mai mari de 500.000 euro; … b) cheltuieli legate de elaborarea cererii finale de rambursare; … c) cheltuieli legate de elaborarea raportului final privind implementarea proiectului; … d) cheltuielile de administraţie şi pentru managementul proiectului pe care le implică desfăşurarea activităţilor prevăzute la lit. a)-c); … e) comisioanele bancare pentru tranzacţiile financiare transnaţionale. … ––––Alin. (3) al art. 3 a fost introdus de art. I din ORDINUL nr. 2.703 din 26 octombrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 95 din 7 februarie 2012. +
Articolul 4(1) Cheltuielile de pregătire a proiectelor sunt considerate cheltuielile privind: … a) întâlniri între partenerii proiectului, în scopul dezvoltării proiectului: … 1. cheltuieli de transport;2. cheltuieli pentru cazare (în conformitate cu plafoanele prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice);3. cheltuieli pentru traducerea în timpul întâlnirilor (interpretariat);4. cheltuieli pentru diurnă (în conformitate cu plafoanele prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice);5. servicii de catering (în conformitate cu plafoanele prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice);b) consultanţă, studii, asistenţă tehnică şi traducerea documentelor: … 1. cheltuieli cu consultanţa pentru pregătirea proiectelor, în măsura în care valoarea maximă cumulată a acestor cheltuieli nu depăşeşte 1% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului finanţat, dar nu mai mult de 10.000 euro;2. cheltuieli pentru traducerea documentelor;c) taxe: … 1. TVA aferentă cheltuielilor de pregătire ale proiectului, cu condiţia să nu fie recuperabilă din alte surse;2. cheltuieli cu alte taxe (taxe notariale, taxe de transport, taxe de eliberare a unor documente).(2) Cheltuielile de pregătire nu pot fi declarate ulterior de către un beneficiar ca fiind cheltuieli de implementare (efectuate de la data intrării în vigoare a contractului-cadru de finanţare). … +
Articolul 5(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, inclusiv contribuţiile salariale, suportate de angajat şi angajator, pentru personalul angajat de către organizaţiile partenere în proiect, cu atribuţii în procesul de gestionare a proiectului, conform fişelor de prezenţă/fişelor de post, astfel cum sunt descrise în cererea de finanţare. … (2) Salariile ce pot fi decontate în cadrul proiectelor sunt aferente numai personalului încadrat cu contract individual de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu fracţiune de normă ori cu normă întreagă de lucru, având atribuţii în procesul de gestionare a proiectului, şi nu pot depăşi nivelul practicat în organizaţia respectivă. … (3) Pentru personalul care este implicat parţial în gestionarea proiectului se vor deconta doar cheltuielile efectuate pentru timpul efectiv lucrat în cadrul proiectului, conform fişelor de prezenţă/fişelor de post. … (4) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei în vigoare. … (5) Cheltuielile de personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajat şi angajator, nu sunt eligibile în cazul funcţionarilor publici care derulează activităţi în implementarea proiectului, conform legislaţiei în vigoare. … +
Articolul 6Cheltuielile efectuate de personalul cu atribuţii în implementarea proiectelor, cu ocazia deplasărilor, pentru transport, cazare, diurnă sunt considerate eligibile dacă se justifică efectuarea acestora pentru derularea implementării proiectului şi sunt în conformitate cu plafoanele prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice. +
Articolul 7Categoriile de cheltuieli eligibile pentru prestarea de servicii necesare implementării proiectelor sunt următoarele:1. cheltuielile pentru consultanţă financiară, contabilă, fiscală şi juridică, cheltuielile pentru expertiza tehnică, precum şi cele legate de managementul proiectului, doar dacă sunt direct legate de operaţiunea finanţată şi sunt necesare pentru implementarea acesteia;2. cheltuielile pentru efectuarea de studii, în concordanţă cu obiectivele proiectului supus finanţării;3. cheltuieli pentru pregătirea documentaţiei de atribuire şi pentru managementul derulării procedurilor de achiziţii publice, conform legislaţiei în vigoare;4. cheltuielile privind achiziţionarea serviciilor de audit independent, necesare implementării proiectelor, în funcţie de complexitatea proiectului, fără a depăşi 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului finanţat şi doar în cazul în care auditul independent este solicitat de Autoritatea de management;5. cheltuieli pentru traducere;6. cheltuieli de organizare pentru evenimente, reuniuni, întâlniri de lucru, sesiuni de instruire;7. cheltuieli pentru achiziţia de servicii informatice şi de comunicaţii, actualizarea şi dezvoltarea aplicaţiilor informatice şi a paginilor web;8. cheltuielile de informare şi publicitate: panouri publicitare, postere, broşuri, pliante, reclame media, materiale promoţionale, conferinţe de presă, conform Manualului de identitate vizuală a Programului şi prevederilor acordului de parteneriat încheiat între Partenerul lider de proiect şi ceilalţi parteneri şi între Partenerul lider de proiect şi Autoritatea de management. +
Articolul 8(1) În categoria cheltuielilor eligibile pentru achiziţia de active fixe corporale strict necesare implementării proiectului se includ: cheltuieli pentru achiziţionarea de echipamente IT, aparatură birotică, mobilier, echipamente şi periferice de calcul, echipamente de aer condiţionat şi orice alte echipamente specifice necesare. … (2) În categoria cheltuielilor eligibile pentru achiziţia de active fixe necorporale strict necesare implementării proiectului se includ cheltuielile pentru achiziţia de aplicaţii informatice, brevete, licenţe, software. … (3) Toate echipamentele trebuie să îndeplinească condiţiile cerute prin proiect şi trebuie să fie în conformitate cu principiul eficienţei economice. … +
Articolul 9(1) În categoria cheltuielilor generale de administraţie se includ: cheltuielile efectuate pentru închirierea sediului; plata utilităţilor: energie termică, energie electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze naturale, pază, telefon, fax, servicii poştale, curierat rapid şi internet, consumabile şi rechizite; cheltuielile efectuate pentru achiziţionarea materialelor şi serviciilor de întreţinere a sediului. … (2) Cheltuielile generale de administraţie sunt eligibile dacă sunt îndeplinite anumite condiţii: … a) valoarea totală a acestor cheltuieli nu poate depăşi 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului; … b) respectă metoda de calcul pro-rata pentru determinarea cheltuielilor de administraţie direct generate de proiect, conform indicaţiilor Autorităţii de management; … c) alocarea cheltuielilor generale de administraţie trebuie să fie transparentă şi plauzibilă; calculul cheltuielilor generale de administraţie trebuie să fie bine documentat şi revizuit periodic, trebuie să provină din proiect sau să aibă o corelaţie clară cu scopul proiectului. Ratele costurilor trebuie să fie bazate pe cheltuieli deja plătite, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât şi în contabilitate. … +
Articolul 10(1) Sunt eligibile comisioanele bancare pentru tranzacţiile financiare transnaţionale. … (2) Sunt eligibile cheltuielile cu comisioanele bancare la deschiderea şi administrarea conturilor separate necesare pe perioada implementării proiectului. … (3) Taxele notariale strict necesare pentru depunerea cererii de finanţare şi implementarea proiectului sunt eligibile. … (4) Taxele de participare la diverse evenimente (sesiuni de pregătire, conferinţe, seminarii) sunt eligibile, cu condiţia ca evenimentele respective să fie necesare implementării proiectului. … (5) Taxele de transport (taxa de drum, taxa de bac, taxa de pod) sunt eligibile cu condiţia ca acestea să fie strict necesare implementării proiectului. … (6) TVA este eligibilă dacă: … a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace; … b) este identificată clar în propunerea de proiect. … (7) Excepţie de la prevederile alin. (6) constituie TVA aferentă cheltuielilor generale de administraţie, calculate pe bază de prorata, pentru acei beneficiari care desfăşoară atât operaţiuni cu drept de deducere, cât şi operaţiuni fără drept de deducere. … +
Articolul 11Prezentul ordin se aplică şi proiectelor strategice pentru care sunt eligibile numai acele activităţi din cadrul axelor prioritare Accesibilitate, Mediu, Dezvoltare Economică şi Socială care nu presupun investiţii, ci doar activităţi ca: strategiile, studiile, seminariile, schimburile de experienţă. +
Articolul 12Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul dezvoltăriiregionale şi locuinţei,Vasile BlagaMinistrul finanţelor publice,Gheorghe Pogea––––