ORDIN nr. 319 din 2 octombrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI EGALITATII DE SANSE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 693 din 12 octombrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 268 14/03/2007 ART. 27
ActulREFERIRE LANORMA 14/03/2007 ART. 27
ActulREFERIRE LALEGE 448 06/12/2006
ActulREFERIRE LALEGE 448 06/12/2006 ART. 37
ActulREFERIRE LALEGE 239 06/06/2003
ActulREFERIRE LAOG 14 30/01/2003 ART. 5
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DESTRATEGIE 19/12/2022

privind aprobarea Tematicii instruirii asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav



În temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 37 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 27 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 268/2007,preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Tematica instruirii asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Furnizorii de formare profesională autorizaţi/centrele de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale autorizate au obligaţia de a respecta tematica în desfăşurarea cursurilor de instruire.
 + 
Articolul 3Direcţiile de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
 + 
Articolul 4Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Autorităţii Naţionalepentru Persoanele cu Handicap,Silviu George DidilescuBucureşti, 2 octombrie 2007.Nr. 319.
 + 
Anexa TEMATICAinstruirii asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap gravTema 1: Acordarea îngrijirilor primareObiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei de a realiza corect îngrijirile primare

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme
cursanţii vor putea:
– să asiste beneficiarul în
îngrijirile primare;
– să asigure condiţiile igienice
ale spaţiului personalizat.

Îngrijire personală
Asigurarea/stimularea mobilităţii
Tehnica băii parţiale/totale
Tehnica schimbării lenjeriei
Tehnica îmbrăcării/dezbrăcării
Tehnica îngrijirii adultului,
vârstnicului, în funcţie de tipul de
handicap
Tehnici de transfer şi mobilizare
Exemple de activităţi practice:
asigurarea/stimularea mobilităţii;
baia parţială/totală; schimbarea
lenjeriei; îmbrăcarea/dezbrăcarea;
transferul şi mobilizarea; dezinfecţia
şi utilizarea materialelor
igienico-sanitare; igiena eliminării;
îngrijirea escarelor; îngrijiri în anumite
tipuri de tulburări etc.

Tema 2: Asigurarea alimentaţiei şi hrănirii beneficiaruluiObiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal privind asistarea persoanei cu handicap grav în alimentaţie şi hrănire

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme cursanţii
vor putea:
– să stabilească meniul zilnic al
persoanei cu handicap;
– să monitorizeze respectarea
meniului şi calitatea hranei;
– să asiste şi să sprijine
beneficiarul la hrănire;
– să asigure confortul/starea de
bine în timpul mesei.

Nevoile de hrană şi apă ale organismului
uman
Stabilirea nevoilor de asistenţă în
alimentaţie
Dieta alimentară în funcţie de patologie
Tehnici de hrănire
Prepararea alimentelor/reţetelor
alimentare
Intervenţia de urgenţă în cazul unor
accidente produse în timpul hrănirii
Exemple de activităţi practice:
alimentarea artificială;
hrănirea persoanelor cu pareză spastică
sau în comă; hrănirea persoanelor cu
tulburări de deglutiţie; reechilibrarea
hidroelectrolitică; stabilirea meniului
în cazul diverselor afecţiuni etc.

Tema 3: Adaptarea mediului la nevoile beneficiaruluiObiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a asigura un spaţiu personalizat, în funcţie de necesităţile şi particularităţile beneficiarului

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme cursanţii
vor putea:
– să amenajeze corespunzător
spaţiul de locuit al
beneficiarului;
– să asigure un spaţiu
personalizat pentru persoana cu
handicap grav.

Nevoile fundamentale ale persoanei
şi importanţa spaţiului/nişei de
dezvoltare
Modalităţi de accesibilizare a spaţiului
Prevenirea accidentelor
Adaptarea spaţiului în funcţie de
deficienţă-incapacitate-handicap
Elemente de estetică a mediului ambiant
Exemple de activităţi practice: amenajarea
spaţiului în funcţie de necesităţile şi
particularităţile beneficiarului;
asigurarea unui spaţiu personalizat;
soluţii pentru accesibilizarea locuinţei
şi eliminarea obstacolelor

Tema 4: Supravegherea stării de sănătate a beneficiaruluiObiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a supraveghea şi menţine starea de sănătate a persoanei cu handicap grav

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme cursanţii
vor putea:
– să identifice schimbările stării
de sănătate;
– să monitorizeze funcţiile vitale;
– să aplice măsurile care se impun
în cazul abaterii de la
valorile normale ale parametrilor
măsuraţi;
– să asiste persoana cu handicap
grav în menţinerea sănătăţii.

Cunoaşterea simptomelor de ordin somatic
Tehnici de utilizare a termometrului,
tensiometrului, de luare a pulsului
Indicatori privind starea de dependenţă,
mobilitate
Tehnici de îngrijire
Tehnici de prim ajutor
Tehnici de prim ajutor
Administrarea medicamentelor
Exemple de activităţi practice:
identificarea schimbărilor stării de
sănătate; măsurarea temperaturii,
pulsului, tensiunii arteriale;
administrarea medicamentelor; acordarea
primului ajutor

Tema 5: Comunicarea între asistentul personal şi persoana cu handicapObiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a comunică eficient cu persoana cu handicap grav, în funcţie de particularităţile acesteia

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme cursanţii
vor putea:
– să identifice capacităţile de
comunicare ale persoanei
cu handicap;
– să stabilească modul de
comunicare;
– să realizeze comunicarea;
– să ofere şi să primească
feedback.

Tipurile comunicării – comunicare verbală,
paraverbală (tonul, ritmul, intensitatea
vocii), nonverbală (mimică, gesturi,
mişcări, prin semne olfactive sau
cutanate, prin acţiuni, limbaj
mimico-gestual, dactileme)
Specificul comunicării la diferite
tipuri de persoane cu handicap grav
Factorii care facilitează o comunicare
eficientă
Evitarea conflictelor
Distanţa intimă, personală şi socială în
comunicarea cu persoanele cu handicap grav
(nevăzători şi persoane cu surdocecitate)
Exemple de activităţi practice: realizarea
de materiale de sprijin având în vedere
deficienţa şi particularităţile persoanei
cu handicap grav; sprijinirea şi
organizarea utilizării tehnologiilor
informaţionale şi a tehnologiilor de
acces; activităţi practice de exersare a
comunicării în funcţie de
particularităţile în comunicare ale
persoanei cu handicap grav în serviciul
căreia este un anumit cursant
(de exemplu: utilizarea pictogramelor, a
tehnologiilor informaţionale)

Tema 6: Asistarea activităţii şi participării persoanei cu handicap grav în familie şi comunitateObiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a antrena şi asista persoana cu handicap grav într-o varietate de activităţi necesare dezvoltării personalităţii acesteia, recuperării, integrării în comunitate, petrecerii timpului liber în acord cu particularităţile şi preferinţele ei

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme cursanţii
vor putea:
– să asiste/sprijine persoana cu
handicap grav în activităţile
pe care le desfăşoară la domiciliu;
– să ajute la formarea
deprinderilor şi obişnuinţelor de
autoservire şi autoîngrijire ale
persoanei cu handicap grav;
– să asiste persoana cu handicap
grav la activităţile cotidiene
şi la participarea în comunitate.

Importanţa activităţii ca mod de existenţă
a omului; activităţile umane fundamentale
(comunicarea, învăţarea, jocul, munca)
Deprinderi şi obişnuinţe; etapele
formării unei deprinderi
Nevoile de sprijin
Adaptarea uneltelor (gherghef,
război de ţesut etc.) şi a
mediului activităţii în raport de
deficienţă
Selectarea şi adaptarea jocului
şi jucăriilor
Adaptarea spaţiului de joc (de exemplu:
marcarea limitelor pentru nevăzători)
Cunoştinţe privind educaţia în familie,
cu accent pe obiectivele specifice:
dobândirea unor informaţii minimale (de
exemplu: privind identitatea, familia,
mediul înconjurător etc.)
Dezvoltarea limbajului
Orientare spaţială şi temporală
Realizarea învăţării perceptive
(identificarea formelor, mărimilor,
culorilor în mediul casnic)
Dezvoltarea capacităţii de explorare
Învăţarea semnelor de circulaţie şi
formarea deprinderilor privind circulaţia
Educarea/antrenarea unor microoperaţii
ale gândirii; însuşirea raportului
mulţime-număr-cifră; exerciţii aritmetice
simple
Formarea unor deprinderi de comportament
civilizat
Timpul liber şi funcţiile sale
Predispoziţii, aptitudini, talent,
cultivarea lor la persoana cu handicap
Exemple de persoane cu handicap grav care
au reuşit în artă, cultură, sport
Exemple de activităţi practice:
stimularea şi sprijinirea
activităţii beneficiarului, formarea
deprinderilor şi obişnuinţelor acestuia
în ceea ce priveşte antrenarea
mobilităţii, autoîngrijirea,
autogospodărirea, activităţi utile cu
realizarea unui produs final
(ţesut, cusut, împletituri, modelaj,
utilizarea calculatorului etc.);
activităţi de timp liber etc.

Tema 7: Asistarea integrării şcolare şi a educaţiei permanenteObiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a sprijini integrarea şcolară/educaţia permanentă a persoanei cu handicap grav

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme cursanţii
vor putea:
– să asiste la înscrierea persoanei
cu handicap grav într-o
alternativă educaţională adecvată;
– să asiste şcolarizarea şi
pregătirea şcolară/permanentă
a persoanei cu handicap grav.

Legislaţie
Sistemul de orientare şcolară şi
profesională
Importanţa educaţiei timpurii pentru
recuperarea şi integrarea socială a
persoanei cu handicap grav
Cerinţe educative speciale;
adaptarea metodelor şi mijloacelor de
învăţământ
Exemple de activităţi practice: înscrierea
şi menţinerea în instituţii de învăţământ;
însoţirea pentru accesarea serviciilor
de educaţie; asigurarea spaţiului
personalizat şi a condiţiilor pentru
pregătirea lecţiilor; colaborarea cu
şcoala şi familia pentru asigurarea
dezvoltării personale a persoanei cu
handicap grav etc.

Tema 8: Asistarea integrării profesionale a persoanei cu handicap gravObiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei necesare asistentului personal privind asistarea persoanei cu handicap grav în orientarea profesională, ocuparea unui loc de muncă şi menţinerea acestuia

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme cursanţii
vor putea:
– să asiste persoana cu handicap
grav în căutarea unui loc de muncă;
– să pregătească persoana cu
handicap grav pentru
obţinerea locului de muncă;
– să asiste relaţia persoanei cu
handicap grav cu angajatorul şi
colegii de muncă;
– să sprijine persoana cu
handicap grav pentru
menţinerea locului de muncă.

Legislaţie
Tipuri de suport la locul de muncă
Informaţii privind instituţiile implicate
pe piaţa muncii şi formele de sprijin
pentru persoanele cu handicap
Informaţii privind sursele de
prezentare a locurilor de muncă
Cunoştinţe referitoare la întocmirea
unui CV (curriculum vitae), a unei
scrisori de intenţie
Exemple de activităţi practice:
căutarea unui loc de muncă;
pregătirea persoanei cu handicap grav
pentru obţinerea locului de muncă/
demararea propriei afaceri; asistarea
persoanei cu handicap grav în relaţia
cu angajatorul şi colegii de muncă şi
pentru menţinerea locului de muncă;
colaborarea cu agenţiile pentru ocuparea
forţei de muncă şi autorităţile
locale etc.

Tema 9: Supravegherea respectării drepturilor persoanei cu handicapObiectiv: Dezvoltarea competenţei necesare sprijinirii persoanei cu handicap grav în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor şi obligaţiilor ce îi revin în calitate de membru al comunităţii

Obiectivele de referinţă

Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
La sfârşitul acestei teme cursanţii
vor putea:
– să informeze persoana cu handicap
grav cu privire la drepturile şi
obligaţiile sale legale;
– să asiste persoana cu handicap
grav în relaţiile cu
autorităţile;
– să sprijine persoana cu handicap
grav în protecţia şi
exercitarea drepturilor sale.

Legislaţie privind drepturile omului
Legislaţie internaţională şi europeană
Legislaţie naţională
Exemple de activităţi practice:
informarea persoanei cu
handicap grav şi a familiei acesteia
cu privire la drepturile şi
obligaţiile sale legale;
asistarea persoanei cu handicap grav în
relaţiile cu autorităţile; sprijinirea
persoanei cu handicap grav în protecţia
şi exercitarea drepturilor sale faţă de
agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă
şi autorităţile locale etc.

––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x