În scopul reducerii numărului de accidente de circulaţie şi a consecinţelor acestora, al necesităţii de a adopta măsuri de prevenire în sensul realizării unui grad sporit de siguranţă a circulaţiei rutiere, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, ministrul transporturilor emite următorul ordin: +
Articolul 1Agenţii economici deţinători de parc auto din România vor lua măsurile necesare pentru cunoaşterea, aplicarea şi respectarea normelor legale, a ordinelor şi instrucţiunilor care reglementează circulaţia autovehiculelor, de către salariaţii cu atribuţii care concura la siguranţa circulaţiei, astfel încât transporturile auto să se efectueze în deplina siguranţa prin eliminarea cauzelor generatoare de evenimente rutiere. În acest scop se vor lua măsuri privind: a) selecţionarea, pe baza competentei profesionale, a personalului care se încadrează în funcţii ce concura la siguranţa circulaţiei (anexa nr. 1); … b) instruirea şi informarea salariaţilor cu atribuţii care concura la siguranţa circulaţiei, cu privire la măsurile de prevenire şi, respectiv, la consecinţele accidentelor de circulaţie (anexa nr. 2); … c) organizarea activităţii de efectuare în termen a inspecţiilor tehnice periodice la autovehicule şi remorci, conform Hotărârii Guvernului nr. 594/1991; … d) verificarea, înainte de plecarea în cursa, a capacităţii de muncă, precum şi a respectării regimului de lucru pentru soferii care conduc autovehiculele ce executa transporturi pe bază de licenţe conform Hotărârii Guvernului nr. 223/1992, republicată, şi Ordinul ministrului transporturilor nr. 582/1992; … e) tratarea cu exigenta a tuturor accidentelor de circulaţie, a oricăror nereguli care puteau favoriza producerea acestora, luindu-se măsurile necesare inlaturarii cauzelor care le-au provocat; f) existenta, la bordul fiecărui autovehicul, a documentelor de transport stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 223/1992, republicată, şi prin Ordinul ministrului transportului nr. 585/1992; … g) respectarea prescripţiilor cu privire la transport, manipulare, semnalizare, precum şi a condiţiilor specifice de efectuare a transporturilor agabaritice şi cu tonaje deosebite; … h) efectuarea de analize semestriale cu privire la siguranţa circulaţiei, dinamica accidentelor de circulaţie pe cauze şi adoptarea de măsuri care să conducă la ameliorarea situaţiei. … +
Articolul 2Clasificarea, cercetarea şi tratarea accidentelor de circulaţie se fac potrivit normelor cuprinse în anexa nr. 3. +
Articolul 3Comunicarea accidentelor de circulaţie se face potrivit anexei nr. 4. +
Articolul 4Inspectoratul rutier va controla modul în care se aplică măsurile de prevenire a evenimentelor rutiere, precum şi modul de cercetare şi de tratare a acestora de către toţi agenţii economici deţinători de parc auto. Ministrul transporturilor,Aurel Novac +
Anexa 1FUNCŢIIcare concura la siguranţa circulaţiei în transporturile auto Funcţiile care concura la siguranţa circulaţiei sunt următoarele: – sofer; – maistru auto; – revizor tehnic; – maistru instructor; – director executiv; – şef autocoloana; – impiegat auto; – şef garaj; – persoana încadrată în funcţie care răspunde de problemele de siguranţă a circulaţiei; – personal autorizat pentru inspecţii tehnice; – director general; – director; – inspector cu siguranţa circulaţiei; – receptioner cu reparaţii curente. +
Anexa 2INSTRUIREA PERSONALULUI1. În vederea prevenirii evenimentelor rutiere, agenţii economici deţinători de parc auto au obligaţia de a asigura pregătirea profesională a personalului cu activităţi pe linia siguranţei circulaţiei, prin instruiri saptaminale care cuprind forme de educare şi de instruire audiovizuale. 2. Educarea şi instruirea audiovizuala se realizează prin: a) amenajarea, în locul vizibile, la sediile unităţilor de baza şi ale formatiilor fixe de transport auto din afară unităţii, a unor panouri cu fotografii ale accidentelor de circulaţie, fotomontaje şi articole cu teme legate de siguranţă circulaţiei şi disciplina muncii; … b) instalarea, la sediile unităţilor de baza şi ale formatiilor fixe din afară unităţii, a unor panouri conţinând indicatoare de circulaţie şi marcaje, precum şi afişe sugestive privind respectarea regulilor de circulaţie şi a proceselor tehnologice de întreţinere şi reparaţii, editarea de pliante de alte lucrări având ca tema siguranţa circulaţiei; … c) utilizarea statiilor de radioamplificare pentru difuzarea zilnica, în special dimineata, la plecarea autovehiculelor în cursa, a unor programe de instruire în legătură cu siguranţa circulaţiei pe drumurile publice, conducerea autovehiculelor în funcţie de starea drumurilor şi de condiţiile meteorologice; … d) utilizarea statiilor de radioamplificare din autogări pentru difuzarea unor programe de instruire şi îndrumare a publicului călător în legătură cu normele de folosire a mijloacelor de transport şi de circulaţie a pietonilor pe drumurile publice; … e) lunar, personalul din cadrul compartimentului de prevenire a evenimentelor rutiere va coordona şedinţa de instruire a soferilor, cu expuneri cu tematica specifică de transporturi auto. … +
Anexa 3CLASIFICAREA, CERCETAREA ŞI TRATAREA ACCIDENTELOR DE CIRCULAŢIE Prin accident de circulaţie, în sensul prezentului ordin, se înţelege orice eveniment daunator autovehiculelor şi activităţii de transport, ce a avut loc în timpul circulaţiei pe drumurile publice, pe santiere, pe drumurile forestiere sau în orice alt loc de muncă unde pot circula autovehicule, datorate nerespectării regulilor de circulaţie sau unei stări tehnice necorespunzătoare a autovehiculelor, având drept consecinţe victime omeneşti sau pagube materiale. A. Clasificarea accidentelor de circulaţie 1. Accidentele de circulaţie se clasifica astfel: a) accidente uşoare – cele care au drept consecinţa ranirea uneia sau mai multor persoane, determinînd o incapacitate de muncă individuală până la 30 de zile inclusiv sau pagube materiale până la 60% din valoarea autovehiculului; … b) accidente grave – cele care au una sau mai multe dintre următoarele consecinţe: … – persoane accidentate mortal; – persoane rămase definitiv cu infirmităţi; – ranirea uneia sau mai multor persoane, determinînd o incapacitate de muncă individuală de peste 30 de zile; – pagube materiale de peste 60% din valoarea autovehiculului. 2. La stabilirea pagubelor materiale, în vederea încadrării accidentului de circulaţie, se vor lua în calcul: a) contravaloarea autovehiculelor distruse în accident sau a reparatiei celor avariate; … b) contravaloarea celorlalte bunuri, mărfuri transportate, distruse sau degradate. … B. Cercetarea şi tratarea accidentelor de circulaţie 1. Toţi agenţii economici care au în obiectul lor de activitate şi transporturile de mărfuri şi persoane, în toate cazurile de accidente de circulaţie în care au fost angajate autovehicule din administrare, vor întreprinde o investigatie pe linie administrativă, indiferent de gravitatea accidentului. 2. Organele care efectuează cercetările administrative vor fi stabilite de către consiliul de administraţie al fiecărui agent economic, deţinător de autovehicule. 3. În cazul accidentelor de circulaţie comise în trafic internaţional, se va proceda astfel: a) accidentele produse pe rutele interne vor fi tratate similar cu cele din traficul interurban; … b) accidentele pe rutele externe vor fi tratate ţinând seama şi de elementele primite de la ambasada sau de la agenţia economică a României, de la firma străină cu care agentul economic are încheiat contract de asistenţa juridică sau de la organele penale ori instanţele de judecată din ţara respectiva. … 4. Elementele care fac obiectul cercetării sunt următoarele: a) verificarea soferului implicat în accident, sub toate aspectele, şi anume: … – vârsta şi vechimea efectivă în conducerea autovehiculului; – permisul de conducere, inclusiv antecedentele sale extrase de la organele de poliţie; – data încadrării în unitate; – examenul medical anual şi periodic; – antecedentele penale şi disciplinare; – capacitatea de muncă la volan (proba cu fiola alcool-scop, recoltarea singelui pentru analiza de laborator); – participarea la şedinţele de instruire; b) date în legătură cu sarcina de transport în cursa în care a fost implicat în accident, după cum urmează: … – eliberarea şi inminarea foii de parcurs (data, ora, beneficiarul, ruta); – locul de parcare stabilit, dacă acesta corespunde cu planul întocmit şi dacă este menţionat în foaia de parcurs; – respectarea mersului programat; – existenta concordanţei dintre desfăşurarea foii de parcurs, înregistrările aparatului tahograf şi verificarea vitezei de deplasare; c) date în legătură cu starea tehnica a autovehiculului: … – verificarea modului în care s-au efectuat procesele tehnologice de inspecţie tehnica în raport cu reglementările în vigoare; – verificarea notelor de comanda privind reparaţiile curente executate la autovehicule; – verificarea pe teren a modului în care s-a efectuat controlul stării tehnice a autovehiculelor; – dotarea autovehiculului cu scule, pene de călare, lampa portabila, roata de rezerva, triunghi reflectorizant, trusa sanitară etc.; d) cauzele producerii accidentului: … – analiza împrejurărilor în care s-a produs accidentul; – abaterile comise de sofer de la normele de circulaţie pe drumurile publice; e) stabilirea persoanelor care se fac vinovate de producerea accidentului, cu precizarea abaterilor săvârşite, precum şi a măsurilor ce urmează a fi luate faţă de aceste persoane; … f) stabilirea măsurilor cu caracter organizatoric, tehnic şi de instruire a soferilor, necesare a se lua în scopul prevenirii unor cazuri similare de accidente. … 5. Conţinutul dosarului de cercetare şi tratare a accidentului de circulaţie: a) referat încheiat de comisia de cercetare; … b) declaraţia sau nota explicativa a soferului, a salariaţilor care se fac vinovaţi de producerea accidentului, precum şi a martorilor; … c) schita de la locul accidentului şi fotografii; … d) proces-verbal de constatare la locul accidentului; … e) dovada eliberata de poliţie pentru stabilirea pagubelor necesare pentru repararea autovehiculului accidentat; … f) nota de constatare a stării tehnice a autovehiculului; … g) evaluarea antecalculata a pagubelor; … h) comunicarea facuta organelor de poliţie sau procurorului asupra concluziilor privind cauzele accidentului. … +
Anexa 4COMUNICAREA ACCIDENTELOR DE CIRCULAŢIE1. Agenţii economici care efectuează transporturi de marfa şi persoane cu mijloace auto sunt obligaţi sa înregistreze toate accidentele de circulaţie şi sa transmită serviciului rutier judeţean sau al municipiului Bucureşti numai accidentele grave, imediat după aflarea producerii acestora. 2. Serviciile rutiere judeţene şi al municipiului Bucureşti vor comunică accidentele grave de circulaţie la Inspectoratul rutier, zilnic între orele 7,00 – 21,00, cu excepţia zilelor de sărbătoare când comunicarea se poate face între orele 7,00 – 13,00, la numerele de telefon 618.06.67 şi 617.07.98. 3. Nota informativa privind accidentele grave de circulaţie va cuprinde: – denumirea agentului economic; – data, ora şi locul de producere a accidentului; – numele soferului; – tipul autovehiculului şi numărul de înmatriculare; – dacă se afla în cursa legală; – descrierea împrejurărilor în care s-a produs accidentul; – aprecieri privind cauzele producerii accidentului; – evaluarea preliminară privind consecinţele accidentului; – organele de constatare şi cercetare care au intervenit la faţa locului; – stabilirea vinovatilor; – măsurile luate la faţa locului pentru înlăturarea unor consecinţe şi cele luate împotriva celor vinovaţi; – denumirea altor organe din afară Ministerului Transporturilor care au fost înştiinţate despre producerea accidentelor de circulaţie. –––––––