ORDIN nr. 310 din 2 noiembrie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1075 din 10 noiembrie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1090 06/10/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 932 09/09/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 826 05/08/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 730 08/07/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 636 09/06/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 531 10/05/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 432 08/04/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 293 10/03/2021
ActulREFERIRE LAORDIN 45 01/03/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 35 10/02/2021
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021 ART. 35
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021 ART. 1
ActulREFERIRE LAHOTARARE 3 12/01/2021
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1065 11/12/2020
ActulREFERIRE LALEGE 55 15/05/2020
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 57
ActulREFERIRE LAHG 30 18/01/2017 ART. 9
ActulREFERIRE LAHG 226 02/04/2015
ActulREFERIRE LALEGE 43 17/03/2015
ActulREFERIRE LAHG 1186 29/12/2014 ART. 6
ActulREFERIRE LAOUG 4 05/02/2014
ActulREFERIRE LALEGE 1 16/02/2004
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 45 01/03/2021 ART. 5
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 45 01/03/2021
ANEXA 0REFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021 ART. 35
ANEXA 0REFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021 ART. 1
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 40 29/04/2010
ANEXA 0REFERIRE LANORMA 29/04/2010
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 352 10/02/2015
ANEXA 1REFERIRE LANORMĂ 10/02/2015
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 40 29/04/2010
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 29/04/2010
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 45 01/03/2021
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 45 01/03/2021 ART. 5
ANEXA 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 11 24/02/2021 ART. 35
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEANEXA 25/02/2022





Având în vedere Referatul de aprobare nr. 13.674 din 20.10.2021 al Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale,luând în considerare prevederile:– Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 – PNDR 2014-2020, aprobat conform Deciziei de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C(2015)3508 din 26 mai 2015, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește Sistemul Integrat de Administrare și Control și condițiile pentru refuzarea sau retragerea plăților și pentru sancțiunile administrative aplicabile în cazul plăților directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală și al ecocondiționalității, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 808/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR), cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește Sistemul Integrat de Administrare și Control, măsurile de dezvoltare rurală și ecocondiționalitatea, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (UE) 2020/2.220 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 și 2022 și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 și (UE) nr. 1.307/2013 în ceea ce privește resursele și aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 și 2022 și a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 în ceea ce privește resursele și repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 și 2022;– Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2014 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, prin reorganizarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, aprobată prin Legea nr. 43/2015, cu modificările ulterioare;– Legii nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022;– Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) și art. 35 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, cu modificările ulterioare;– Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 1.065/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 decembrie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19;– Hotărârii Guvernului nr. 3/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 13 ianuarie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19;– Hotărârii Guvernului nr. 35/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 12 februarie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19;– Hotărârii Guvernului nr. 293/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 martie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 432/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 13 aprilie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19;– Hotărârii Guvernului nr. 531/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 13 mai 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 636/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 12 iunie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările ulterioare; – Hotărârii Guvernului nr. 730/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 12 iulie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 826/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 11 august 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19;– Hotărârii Guvernului nr. 932/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 septembrie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 1.090/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 octombrie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 1.735/R/2020*) pentru aprobarea Regulamentului privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea și controlul infecțiilor, aplicabile la nivelul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și al unităților subordonate acestuia, pe durata stării de alertă în contextul situației epidemiologice generate de virusul SARS-CoV-2, a modelului declarației și a chestionarului pentru evaluarea riscului de îmbolnăvire cu COVID-19, cu modificările ulterioare;*) Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 1.735/R/2020 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.– Răspunsului Comisiei Europene privind epidemia COVID asupra implementării Politicii Agricole Comune (PAC) (Ares (2020) 1990577 – 8.04/2020;– Hotărârii Guvernului nr. 226/2015 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor programului național de dezvoltare rurală cofinanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;– Acordului de delegare a sarcinilor privind implementarea unor măsuri din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, susținute financiar de la Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală și bugetul de stat, încheiat între AM PNDR și AFIR nr. 78.061 din 6.960/2015, cu modificările și completările ulterioare;– Acordului de delegare pentru implementarea prin Sistemul Integrat de Administrare și Control (IACS) a măsurilor din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 nr. P107/A69/2015, încheiat la data de 24.06.2015 între AFIR și Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, cu modificările și completările ulterioare;– Acordului de delegare între Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură și Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – Direcția generală păduri nr. P111 din 27.07.2015//A111 din 28.10.2015//156.231/IM din 28.10.2015 pentru implementarea prin Sistemul Integrat de Administrare și Control (IACS) a schemelor de ajutor de stat aferente măsurilor 08 – Investiții în dezvoltarea zonelor împădurite și în îmbunătățirea viabilității pădurilor și 15 – Servicii de silvomediu, servicii climatice și conservarea pădurilor din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 finanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;– Acordului de delegare între Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară nr. P135/08.05.2018/A188/8.05.2018/26.274/8.05.2018, pentru implementarea măsurii 14 „Bunăstarea animalelor“ din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (PNDR 2014-2020),în temeiul prevederilor: – art. 57 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;– art. 9 alin. (5) și (6) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioare, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite prezentul ordin. + 
Articolul 1(1)Pentru angajamentele aferente măsurilor de mediu și climă și măsurii de bunăstare a animalelor, implementate de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, începând cu anul 2021, aceasta va analiza riscul neîndeplinirii unor condiții de eligibilitate, cerințe specifice și de bază sau norme privind ecocondiționalitatea, ca urmare a situației generate de efectele pandemiei de COVID-19. (2)În cazul nerespectării uneia sau mai multor condiții de eligibilitate, cerințe specifice și de bază sau norme privind ecocondiționalitatea, specifice angajamentelor menționate la alin. (1), ca urmare a situației generate de efectele pandemiei de COVID-19, beneficiarii măsurilor de mediu și climă și măsurii de bunăstare a animalelor vor transmite o notificare către APIA astfel:a)în termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, în cazul în care nerespectarea s-a produs înainte de intrarea în vigoare a acestuia și documentele justificative au fost emise;b)în termen de 15 zile lucrătoare de la expirarea termenului de realizare a activităților aferente angajamentelor sau de prezentare a documentelor justificative, în cazul în care nerespectarea este ulterioară intrării în vigoare a ordinului. (3)În notificarea prevăzută la alin. (2) beneficiarul va preciza condițiile de eligibilitate, cerințele specifice și de bază sau normele privind ecocondiționalitatea nerespectate și cauzele care au condus la nerespectarea acestora, în funcție de măsura de mediu și climă și/sau de bunăstare a animalelor pentru care are angajament, potrivit anexelor nr. 1-7 la prezentul ordin. Notificarea va fi însoțită de documente justificative, inclusiv declarații pe propria răspundere, care, coroborate cu documentele prezentate, să susțină cazul invocat cu privire la evenimentul extern și neobișnuit, precum și la măsurile adecvate și rezonabile luate pentru combaterea consecințelor evenimentului efectiv produs.(4)APIA analizează punctual, în baza notificării și a documentelor justificative transmise de către beneficiar, dacă nerespectarea condițiilor de eligibilitate, cerințelor specifice și de bază sau a normelor privind ecocondiționalitatea, prevăzute în anexele nr. 1-7 la prezentul ordin, reprezintă un factor obiectiv determinat de efectele pandemiei de COVID-19 care reprezintă un caz de forță majoră sau o circumstanță excepțională, în sensul art. 4 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește Sistemul Integrat de Administrare și Control și condițiile pentru refuzarea sau retragerea plăților și pentru sancțiunile administrative aplicabile în cazul plăților directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală și al ecocondiționalității, cu modificările și completările ulterioare.(5)APIA aplică prevederile alin. (4) pentru angajamentele specifice măsurii 10 „Agromediu și climă“ și măsurii 11 „Agricultură ecologică“, astfel: a)în cazul în care nerespectările vizează cerințe generatoare de pierderi de venituri și/sau costuri suplimentare în cadrul angajamentelor, indicate în anexele nr. 2-3 la prezentul ordin, nu se acordă plata compensatorie pentru anul de angajament afectat de efectele pandemiei de COVID-19 și nu se recuperează sumele plătite în anii anteriori. Angajamentul rămâne în desfășurare dacă în anexa nr. 3 la prezentul ordin nu este precizat altfel;b)în cazul în care nerespectările vizează exclusiv cerințe care nu generează pierderi de venituri și/sau costuri suplimentare în cadrul angajamentelor, indicate în anexele nr. 1-3 la prezentul ordin, nu se aplică sancțiuni pentru anul de angajament afectat de efectele pandemiei de COVID-19. Pentru măsurile ale căror angajamente sunt multianuale, respectiv măsura 10 „Agromediu și climă“ și măsura 11 „Agricultură ecologică“, se acordă plata compensatorie pentru anul de angajament afectat de efectele pandemiei de COVID-19, nu se recuperează sumele plătite în anii anteriori, iar angajamentele rămân în desfășurare, dacă în anexele nr. 2, respectiv nr. 3 la prezentul ordin nu este precizat altfel. + 
Articolul 2Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Marius Mihai Micu,
secretar de stat
București, 2 noiembrie 2021.Nr. 310. + 
Anexa nr. 1
CERINȚE DE ECOCONDIȚIONALITATE
care pot fi afectate de pandemia de COVID-19, negeneratoare de pierderi de venituri și costuri suplimentare

SMR Elemente de control Modul în care cerințele pot fi afectate de pandemia de COVID-19
conform Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 352/636/54/2015 pentru aprobarea normelor privind ecocondiționalitatea în cadrul schemelor și măsurilor de sprijin pentru fermieri în România, cu modificările ulterioare
SMR 1 – Protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole În scopul protecției resurselor de apă împotriva poluării cu nitrați din surse agricole, se verifică:1.a – existența capacităților de stocare a gunoiului de grajd (platforme comunale/sisteme individuale), fără defecte structurale, precum și mărimea acestor capacități, având în vedere asigurarea necesarului de stocare a gunoiului de grajd în raport cu producția de gunoi (efectivele de animale) și durata de stocare conform Codului de bune practici agricole pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați din surse agricoleInspectorul verifică și calculează mărimea spațiului de depozitare în funcție de numărul și specia de animale aflate în exploatație pe perioada de un an. Dacă gunoiul de grajd nu poate fi aplicat ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea (boală, izolare, restricții de deplasare/ de altă natură impuse de starea de carantină etc.), acesta poate fi aplicat ulterior, dar apare riscul depășirii capacității de depozitare din cauza prelungirii perioadei de depozitare.
SMR 6 – Identificarea și înregistrarea suinelor Pentru fermierii care dețin animale din specia suine se verifică:1.a – identificarea animalelor conform prevederilor legale în vigoare referitoare la sistemul de identificare și înregistrare a suinelor; se verifică fizic efectivul de animale prezent în exploatație; Ca urmare a incapacității beneficiarului (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.), transmiterea datelor de către fermier pentru a fi înscrise în BND de către medicul veterinar a fost făcută peste termenele prevăzute de legislația în vigoare [Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 40/2010 privind aprobarea Normei sanitare veterinare pentru implementarea procesului de identificare și înregistrare a suinelor, ovinelor, caprinelor și bovinelor, cu modificările și completările ulterioare (Ordinul președintelui ANSVSA nr. 40/2010)].
1.c – existența corespondenței între datele înscrise în Baza Națională de Date (BND), registrul exploatației și animalele din teren;
1.d – înregistrarea în BND a efectivului de animale deținut la data de 1 ianuarie până la sfârșitul lunii ianuarie a anului în curs;
1.e – predarea, spre distrugere, a crotaliilor recuperate de la animalele moarte sau sacrificate pentru consum propriu;
1.f – existența unor animale ce și-au pierdut crotalia auriculară pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliei.
SMR 7 – Identificarea și înregistrarea bovinelor Pentru fermierii care dețin animale din specia bovine se verifică:1.a – identificarea animalelor conform prevederilor legale în vigoare referitoare la sistemul de identificare și înregistrare a bovinelor; Ca urmare a incapacității beneficiarului (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.), transmiterea datelor de către fermier pentru a fi înscrise în BND de către medicul veterinar a fost făcută peste termenele prevăzute de legislația în vigoare (Ordinul președintelui ANSVSA nr. 40/2010).
1.c – ridicarea în termenul legal, de către proprietarul animalelor, a pașapoartelor bovinelor de la DSVSA județeană;
1.d – existența corespondenței între datele din registrul exploatației, pașapoartele animalelor, datele din BND și situația din fermă;
1.e – existența înscrierii în pașapoartele bovinelor în ceea ce privește schimbarea deținătorilor bovinelor;
1.f – predarea, spre distrugere, a crotaliilor recuperate de la animalele moarte sau sacrificate pentru consum propriu;
1.g – existența animalelor care și-au pierdut o singură crotalie auriculară pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliei;
1.h – existența animalelor care și-au pierdut ambele crotalii auriculare pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliilor.
SMR 8 – Identificarea și înregistrarea animalelor din speciile ovine și caprine Pentru fermierii care dețin animale din speciile ovine și caprine se verifică:1.a – identificarea animalelor conform prevederilor legale în vigoare referitoare la sistemul de identificare și înregistrare a animalelor din speciile ovine și caprine.Se verifică fizic efectivul de animale prezent în exploatație; Ca urmare a incapacității beneficiarului (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.), transmiterea datelor de către fermier pentru a fi înscrise în BND de către medicul veterinar a fost făcută peste termenele prevăzute de legislația în vigoare (Ordinul președintelui ANSVSA nr. 40/2010).
1.c – existența corespondenței între datele din registrul exploatației, datele din BND și situația din fermă;
1.d – predarea, spre distrugere, a crotaliilor recuperate de la animalele moarte sau sacrificate pentru consum propriu;
1.e – existența animalelor care și-au pierdut o singură crotalie auriculară pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliei;
1.f – existența animalelor care și-au pierdut ambele crotalii auriculare pentru care proprietarul nu a comandat în termenul legal un duplicat al crotaliilor.

 + 
Anexa nr. 2I.Cerințe negeneratoare de pierderi de venituri și costuri suplimentare relevante angajamentelor măsurii 10 „Agromediu și climă“ care pot fi afectate de pandemia de COVID-19I.1.Cerințe negeneratoare de pierderi de venituri și costuri suplimentare relevante angajamentelor măsurii 10 pentru P1-P7, P9-P11 care pot fi afectate de pandemia de COVID-19

Condiții de eligibilitate generale, definite conform fișei măsurii în Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 Modul în care cerințele pot fi afectate de pandemia de COVID-19
Angajamentele în cadrul pachetelor 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10 și 11.2 se aplică la nivel de parcelă agricolă, neexistând posibilitatea schimbării parcelelor pe perioada angajamentelor. Nerespectare dacă sunt reziliate contractele de închiriere a suprafețelor de teren agricol, motivele rezilierii fiind legate de manifestarea COVID-19, sau nu pot fi reînnoite contractele de arendă/închiriere care au expirat, motivele fiind legate de boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc. ale beneficiarului sau proprietarului, iar fermierii nu au putut face dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția lor, în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) și art. 35 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, cu modificările ulterioare (Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021)În această situație, dacă începând cu anul 2021 fermierul va solicita prin cererea unică de plată sprijin în cadrul pachetelor 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10 și 11.2 din M10 pentru o suprafață mai mică decât suprafața pentru care are angajament în desfășurare, fermierul nu primește plata aferentă anilor respectivi pentru parcelele pentru care nu a putut face dovada că terenul este la dispoziția sa și nu i se recuperează sumele primite în anii anteriori. Angajamentul se închide pentru parcelele în cauză.
Angajamentele încheiate pentru pachetele 4, 5 și 11.1 sunt condiționate de menținerea valorii suprafeței pe toată perioada de angajament, parcelele pe care se aplică cerințele putând fi schimbate de la un an la altul. Nerespectare dacă sunt reziliate contractele de închiriere a suprafețelor de teren agricol, motivele rezilierii fiind legate de manifestarea COVID-19, sau nu pot fi reînnoite contractele de arendă/închiriere care au expirat, motivele fiind legate de boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc. ale beneficiarului sau proprietarului, iar fermierii nu au putut face dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția lor, în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.În această situație, dacă începând cu anul 2021 fermierul va solicita prin cererea unică de plată sprijin în cadrul pachetelor 4, 5 și 11.1 din M10 pentru o suprafață mai mică decât suprafața angajată/determinată în primul an, fermierul primește în anii respectivi plata pentru suprafața diminuată și nu i se recuperează sumele primite în anii anteriori pentru diferența de suprafață. Angajamentul rămâne în desfășurare pentru suprafața diminuată.
Suprafața minimă a fermei deținute de beneficiar este de 1 ha. Nerespectare dacă sunt reziliate contractele de închiriere a suprafețelor de teren agricol, motivele rezilierii fiind legate de manifestarea COVID-19, sau nu pot fi reînnoite contractele de arendă/închiriere care au expirat, motivele fiind legate de boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc. ale beneficiarului sau proprietarului, iar fermierii nu au putut face dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția lor, în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.În această situație, dacă începând cu anul 2021 fermierul va solicita prin cererea unică de plată sprijin în cadrul M10 pentru o suprafață mai mică de 1 ha, fermierul nu primește plata aferentă anilor respectivi și nu i se recuperează sumele primite în anii anteriori. Angajamentul se închide.
Pachetele 4 și 7 se pot aplica pe maximum 80% din suprafața de teren arabil aparținând unei ferme. Nerespectare dacă au fost reziliate contractele de închiriere a suprafețelor de teren agricol, motivele rezilierii fiind legate de manifestarea COVID-19, sau dacă nu au putut fi reînnoite contractele de arendă/închiriere care au expirat, motivele fiind legate de boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc. ale beneficiarului sau proprietarului, iar fermierii nu au putut face dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția lor, în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.În această situație, dacă suprafața diminuată este mai mică de 80% din suprafața angajată pentru pachetele 4 și 7 din M10, fermierul va primi în anii respectivi, începând cu anul 2021, plata pentru 80% din suprafața de teren arabil pe care o are la dispoziția sa și nu i se recuperează sumele pentru diferența de suprafață. Angajamentul rămâne în desfășurare pentru suprafața diminuată.
Cerințe specifice angajamentelor, definite conform fișei măsurii în PNDR 2014-2020 Modul în care cerințele pot fi afectate de pandemia de COVID-19
Pachetul 1 – Pajiști cu înaltă valoare naturală
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafața pajiștii aflate sub angajament nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. (1.07-31.10 sau 16.07-31.10) Nerespectare ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.).
Pachetul 2 – Practici agricole tradiționale
Cerințe specifice pentru ambele variante ale pachetului 2 Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafața pajiștii aflate sub angajament nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. (1.07-15.10 sau 16.06-15.10) Nerespectare ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.).
Pachetul 3 – Pajiști importante pentru păsări
Subpachetul 3.2 Lanius minor și Falco vespertinus Varianta 3.2.1 – lucrări manuale pe pajiști importante pentru Lanius minor și Falco vespertinus Varianta 3.2.2 – lucrări cu utilaje ușoare pe pajiști importante pentru Lanius minor și Falco vespertinus Cositul trebuie efectuat cel mai târziu până la data de 1 iulie. (16.06-30.06) Nerespectare ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.).
Cerințe specifice pentru ambele subpachete 3.1 și 3.2 Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafața pajiștii aflate sub angajament nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. (16.08-31.10) Nerespectare ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.).
Pachetul 5 – Adaptarea la efectele schimbărilor climatice
Fermierii care încheie angajamente vor trebui să asigure rotația culturilor, astfel încât în 2 ani consecutivi să utilizeze minimum 3 culturi diferite din cele 4 eligibile (porumb, sorg, floarea-soarelui, soia). Nerespectare dacă beneficiarul nu poate achiziționa semințele necesare pentru a asigura rotația culturilor, nu este disponibilă forță de muncă în zona carantinată sau dacă fermierul nu a reușit să desfășoare activitățile agricole pe perioada de manifestare a pandemiei de COVID-19 din cauza stării de sănătate/restricțiilor de deplasare/necesității de carantină/izolare.
Pachetul 6 – Pajiști importante pentru fluturi (Maculinea sp.)
Varianta 6.1 – lucrări manuale pentru pajiști importante pentru fluturi (Maculinea sp.) Varianta 6.2 – lucrări cu utilaje ușoare pe pajiști importante pentru fluturi (Maculinea sp.) Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafața pajiștii aflate sub angajament nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. (1.09-31.10) Nerespectare ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.).
Pachetul 7 – Terenuri arabile importante ca zone de hrănire pentru gâsca cu gât roșu (Branta ruficollis)
Pe perioada de 5 ani a angajamentelor este obligatorie înființarea în cel puțin 2 ani a culturii de porumb pe timpul verii. Nerespectare dacă beneficiarul nu a putut înființa cultura de porumb în perioada 1.04-15.05 – nu este disponibilă forță de muncă în zonele carantinate sau dacă fermierul nu a reușit să desfășoare activitățile agricole pe perioada de manifestare a pandemiei de COVID-19 din cauza stării de sănătate/restricțiilor de deplasare/necesității de carantină/izolare.
Parcelele angajate vor putea fi însămânțate cu porumb, dar nu mai târziu de data de 15 mai (1.04-15.05), iar porumbul nu va fi recoltat înainte de data de 15 septembrie. Nerespectare dacă beneficiarul nu a putut face însămânțarea în perioada 1.04-15.05 – nu este disponibilă forță de muncă în zonele carantinate sau dacă fermierul nu a reușit să desfășoare activitățile agricole pe perioada de manifestare a pandemiei de COVID-19 din cauza stării de sănătate/restricțiilor de deplasare/necesității de carantină/izolare.
Pachetul 11 – terenuri agricole importante pentru dropie (Otis tarda)
Cerințe specifice comune pachetului 11 Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafața pajiștilor angajate nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. Nerespectare ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.)
Toate pachetele (P1-P7, P9-P11)
Beneficiarii măsurii vor trebui să facă dovada deținerii competențelor necesare implementării angajamentelor sau să asigure expertiza necesară în domeniul implementării angajamentelor de agromediu și climă prin servicii de consiliere sau consultanță, care să vizeze cel puțin aspectele legate de identificarea parcelelor agricole, completarea și depunerea angajamentelor și cererilor de plată, măsurile de management aplicabile la nivelul fermei, necesare pentru conformarea la cerințele de bază și la cerințele specifice ale angajamentelor. Depunerea documentului justificativ privind deținerea competențelor necesare implementării angajamentelor se amână până la data de depunere aplicabilă pentru anul următor pentru fermierii care nu au putut beneficia de cursuri/instruire/pregătire din cauza pandemiei de COVID-19.

I.2.Cerințe negeneratoare de pierderi de venituri și costuri suplimentare relevante angajamentelor măsurii 10 pentru P8 care pot fi afectate de pandemia de COVID-19

Cerințe de bază, definite conform fișei măsurii în PNDR 2014-2020 Modul în care cerințele pot fi afectate de pandemia de COVID-19
Standarde obligatorii relevante (GAEC și/sau SMR) – aplicabile pachetului 8
SMR 6 – Porcine – fermierii care dețin animale din specia porcine, în funcție de caracterul nonprofesional sau profesional al exploatației, au obligații referitoare la identificarea și înregistrarea acestora, printre care:– să utilizeze SNIIA;– să înregistreze în registrul exploatației toate intrările și ieșirile de animale, precum și orice eveniment de naștere, sacrificare etc. Ca urmare a incapacității beneficiarului (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.), transmiterea datelor de către fermier pentru a fi înscrise în BND de către medicul veterinar a fost făcută peste termenele prevăzute de legislația în vigoare [Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 40/2010 privind aprobarea Normei sanitare veterinare pentru implementarea procesului de identificare și înregistrare a suinelor, ovinelor, caprinelor și bovinelor, cu modificările și completările ulterioare (Ordinul președintelui ANSVSA nr. 40/2010)].
SMR 7- Bovine – fermierii care dețin animale din specia bovine, în funcție de caracterul nonprofesional sau profesional al exploatației, au obligații referitoare la identificarea și înregistrarea acestora, printre care:– să utilizeze SNIIA;– să înregistreze în registrul exploatației toate intrările și ieșirile de animale, precum și orice eveniment de naștere, sacrificare etc.;– să dețină pașaportul bovinei;– să identifice animalele până la vârsta de 20 de zile și să le înregistreze în baza de date RNE. Ca urmare a incapacității beneficiarului (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.), transmiterea datelor de către fermier pentru a fi înscrise în BND de către medicul veterinar a fost făcută peste termenele prevăzute de legislația în vigoare (Ordinul președintelui ANSVSA nr. 40/2010).
SMR 8 – Ovine și caprine – fermierii care dețin animale din speciile ovine și caprine, în funcție de caracterul nonprofesional sau profesional al exploatației, au obligații referitoare la identificarea și înregistrarea acestora, printre care:– să utilizeze SNIIA;– să înregistreze în registrul exploatației toate intrările și ieșirile de animale, precum și orice eveniment de naștere, sacrificare etc.;– să se asigure că toate animalele din exploatație ce au vârsta de peste 6 luni sunt înregistrate în SNIIA. Ca urmare a incapacității beneficiarului (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc.), transmiterea datelor de către fermier pentru a fi înscrise în BND de către medicul veterinar a fost făcută peste termenele prevăzute de legislația în vigoare (Ordinul președintelui ANSVSA nr. 40/2010).
Alte cerințe de bază naționale/regionale relevante
Respectarea standardelor obligatorii relevante (SMR 6, 7, 8 – în funcție de specie) Ca urmare a incapacității beneficiarului (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc., transmiterea datelor de către fermier pentru a fi înscrise în BND de către medicul veterinar a fost făcută peste termenele prevăzute de legislația în vigoare (Ordinul președintelui ANSVSA nr. 40/2010).
Cerințe specifice angajamentelor, definite conform fișei măsurii în PNDR 2014-2020 Modul în care cerințele pot fi afectate de pandemia de COVID-19
Beneficiarii măsurii vor trebui să facă dovada deținerii competențelor necesare implementării angajamentelor sau să asigure expertiza necesară în domeniul implementării angajamentelor de agromediu și climă prin servicii de consiliere sau consultanță, care să vizeze cel puțin aspectele legate de identificarea parcelelor agricole, completarea și depunerea angajamentelor și cererilor de plată, măsurile de management aplicabile la nivelul fermei necesare pentru conformarea la cerințele de bază și la cerințele specifice ale angajamentelor Depunerea documentului justificativ privind deținerea competențelor necesare implementării angajamentelor se amână până la data de depunere aplicabilă pentru anul următor pentru fermierii care nu au putut beneficia de cursuri/instruire/pregătire din cauza pandemiei de COVID-19.

II.Cerințe generatoare de pierderi de venituri și costuri suplimentare relevante angajamentelor măsurii 10 care pot fi afectate de pandemia de COVID-19

Cerințe specifice angajamentelor, definite conform fișei măsurii în PNDR 2014-2020 Modul în care cerințele pot fi afectate de pandemia de COVID-19
Pachetul 4 – Culturi verzi – pe maximum 80% din suprafața de teren arabil
Biomasa formată trebuie să fie încorporată în sol cel târziu până la 31 martie. (15.02-31.03) (P) Nerespectarea termenului de încorporare a biomasei (15.02-31.03) dacă nu există forță de muncă sau dacă fermierul nu a reușit să desfășoare activitățile agricole pe perioada de manifestare a pandemiei de COVID-19 din cauza stării de sănătate/restricțiilor de deplasare/necesității de carantină/izolare.
Pachetul 5 – Adaptarea la efectele schimbărilor climatice
Pentru fiecare cultură de primăvară (porumb, sorg, floarea-soarelui, soia) angajată pe suprafața cultivată se vor utiliza concomitent, în proporții egale (+/–10%) din suprafața aflată sub angajament, cel puțin 2 hibrizi/soiuri cu precocități diferite (timpurii sau semitimpurii și semitardivi sau tardivi) (P) Nerespectare dacă nu este disponibilă forță de muncă în zonele carantinate sau dacă fermierul nu a reușit să desfășoare activitățile agricole pe perioada de manifestare a pandemiei de COVID19 din cauza stării de sănătate/restricțiilor de deplasare/necesității de carantină/izolare.
Utilizarea metodelor de lucrare minimă a solului (minimum tillage), fiind interzis aratul suprafețelor angajate (P). Nerespectare dacă nu este disponibilă forță de muncă în zonele carantinate sau dacă fermierul nu a reușit să desfășoare activitățile agricole pe perioada de manifestare a pandemiei de COVID19 din cauza stării de sănătate/restricțiilor de deplasare/necesității de carantină/izolare.
Pachetul 7 – Terenuri arabile importante ca zone de hrănire pentru gâsca cu gât roșu (Branta ruficollis)
În fiecare an de angajament, după data de 15 septembrie (finalizare însămânțare culturi de toamnă la 15.10), trebuie înființată o cultură de cereale de toamnă (grâu, orz, secară, triticale) sau de rapiță. (P) Nerespectare ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea (boală, izolare, carantină etc.).
În situația în care se înființează o cultură de porumb în anul respectiv, pe parcela angajată, cultura de toamnă este încorporată în sol până cel târziu la finalul lunii martie. (16-31.03) (P) Nerespectare dacă beneficiarul nu a putut efectua încorporarea în perioada 16-31.03 (nu este disponibilă forță de muncă în zonele carantinate sau dacă fermierul nu a reușit să desfășoare activitățile agricole pe perioada de manifestare a pandemiei de COVID-19 din cauza stării de sănătate/restricțiilor de deplasare/necesității de carantină/izolare.)

 + 
Anexa nr. 3 + 
Măsura 11 – Agricultură ecologică

Condiții care pot fi afectate de pandemia de COVID-19 Modul în care condițiile pot fi afectate de pandemia de COVID-19
I. Condiții generatoare de pierderi de venituri și/sau costuri suplimentare:
Cerințe specifice
1. Beneficiarii măsurii 11 trebuie să respecte practicile specifice agriculturii ecologice pe suprafețele agricole care fac obiectul angajamentului, pe toată perioada de desfășurare a acestuia. Nerespectare dacă fermierii nu au putut desfășura activitățile agricole sau nu au putut achiziționa cele necesare desfășurării activităților specifice agriculturii ecologice, ca urmare a indisponibilității forței de muncă în zonele carantinate sau ca urmare a incapacității beneficiarului de a efectua lucrarea sau de a achiziționa cele necesare (boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură, impuse de starea de carantină etc.).
2. Submăsura 11.1: Beneficiarii submăsurii trebuie să mențină certificarea suprafețelor care au făcut obiectul angajamentului pentru conversia la metodele de agricultură ecologică pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la momentul semnării angajamentului respectiv. Nerespectare dacă fermierii nu au putut desfășura activitățile agricole din cauza stării de sănătate, indisponibilității forței de muncă, imposibilitatea achiziționării celor necesare desfășurării activității agricole specifice agriculturii ecologice, în caz de carantinare a unor zone, în caz de izolare sau carantinare a persoanelor. În cazul decertificării suprafețelor, angajamentele se închid fără recuperarea sumelor primite în campaniile anterioare.
3. Submăsura 11.2: Beneficiarii submăsurii trebuie să mențină angajamentul pentru agricultură ecologică pentru o perioadă de 5 ani, respectiv 2 ani pentru angajamentele semnate începând cu anul 2021. Nerespectare dacă fermierii nu au putut desfășura activitățile agricole din cauza stării de sănătate, indisponibilității forței de muncă, imposibilitatea achiziționării celor necesare desfășurării activității agricole specifice agriculturii ecologice, în caz de carantinare a unor zone, în caz de izolare sau carantinare a persoanelor. În cazul decertificării suprafețelor, angajamentele se închid fără recuperarea sumelor primite în campaniile anterioare.
II. Condiții negeneratoare de pierderi de venituri și/sau costuri suplimentare:
Condiții de eligibilitate
1. Suprafața minimă agricolă deținută de fermier este de 1 ha, identificabilă în IACS. Nerespectare dacă au fost reziliate contractele de închiriere a suprafețelor de teren agricol, motivele rezilierii fiind legate de manifestarea COVID-19, sau dacă nu au putut fi reînnoite contractele de arendă/închiriere care au expirat, motivele fiind legate de boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc. ale beneficiarului sau proprietarului, iar fermierii nu au putut face dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția lor, în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) și art. 35 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, cu modificările ulterioare (Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021) În această situație, dacă începând cu anul 2021 fermierul va solicita prin cererea unică de plată sprijin în cadrul M11 pentru o suprafață mai mică de 1 ha, fermierul nu primește plata aferentă anilor respectivi, nu i se recuperează sumele primite în anii anteriori și angajamentul se închide.
2. Angajamentele se aplică la nivel de parcelă agricolă, neexistând posibilitatea schimbării parcelelor pe perioada angajamentelor. Nerespectare dacă au fost reziliate contractele de închiriere pentru suprafețele de teren agricol, motivele rezilierii fiind legate de manifestarea COVID-19, sau dacă nu au putut fi reînnoite contractele de arendă/închiriere care au expirat, motivele fiind legate de boală, izolare, restricții de deplasare/de altă natură impuse de starea de carantină etc. ale beneficiarului sau proprietarului, iar fermierii nu au putut face dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția lor, în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021. În această situație, dacă începând cu anul 2021 fermierul va solicita prin cererea unică de plată sprijin în cadrul M11 pentru o suprafață mai mică decât suprafața pentru care are angajament în desfășurare, fermierul nu primește plata aferentă anilor respectivi pentru parcelele pentru care nu a putut face dovada că terenul este la dispoziția sa și nu i se recuperează sumele primite în anii anteriori. Angajamentul se închide pentru parcelele în cauză.
Cerințe specifice
3. Beneficiarii măsurii trebuie să facă dovada deținerii competențelor necesare implementării angajamentelor sau se angajează să obțină cunoștințele și informațiile necesare sau să asigure expertiza necesară în domeniul implementării angajamentelor de agricultură ecologică prin servicii de consiliere sau consultanță, care să vizeze cel puțin aspectele legate de identificarea parcelelor agricole, completarea și depunerea angajamentelor și cererilor de plată, măsurile de management aplicabile la nivelul fermei, necesare pentru conformarea la cerințele de bază și la cerințele specifice ale angajamentelor. Depunerea documentului justificativ privind deținerea competențelor necesare implementării angajamentelor se amână până la data de depunere aplicabilă pentru anul următor pentru fermierii care nu au putut beneficia de cursuri/instruire/pregătire din cauza pandemiei de COVID-19.

 + 
Anexa nr. 4 + 
Măsura 14 – Bunăstarea animalelor + 
Pachet a) Porcine

Condiții de eligibilitate generale, definite conform fișei măsurii în Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 Modul în care condițiile pot fi afectate de pandemia de COVID-19
Beneficiarul este înregistrat în Registrul național al exploatațiilor (RNE) al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) și deține un cod de exploatație. Întârzieri la înscrierea în RNE administrat de ANSVSA și obținerea codului de exploatație, ca urmare a imposibilității beneficiarilor afectați de pandemie de a transmite documente la DSVSA/restricții de orice natură impuse de măsurile de combatere a pandemiei, inclusiv la nivelul DSVSA. Solicitantul va prezenta copia documentului din care rezultă codul alphanumeric unic atribuit (cod de exploatație).Astfel, efectivele de animale crescute de beneficiar în exploatație pentru perioadele în care exploatația respectivă nu este înregistrată în RNE al ANSVSA/nu deține cod de exploatație pot fi eligibile pentru plată dacă măsurile de combatere a pandemiei impuse pot conduce la întârzieri la înscrierea în RNE al ANSVSA și obținerea codului de exploatație, iar fermierii fac dovada solicitării înscrierii în RNE cu documente emise înaintea perioadei de populare a fermei.
Beneficiarul deține autorizație sanitară veterinară pentru întreaga exploatație cu cod ANSVSA. Întârzieri în obținerea autorizației sanitar-veterinare de către beneficiari, în cazul beneficiarilor care nu au depus autorizația odată cu cererea de plată până la termenul-limită de depunere a cererii de plată sau până la depunerea primului decont justificativ, ca urmare a imposibilității beneficiarilor afectați de pandemie de a transmite documente la direcțiile sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor (DSVSA)/restricții de orice natură impuse de măsurile de combatere a pandemiei, inclusiv la nivelul DSVSA. Solicitantul va prezenta copia Referatului de evaluare din care rezultă că exploatația îndeplinește cerințele de funcționare prevăzute de legislația specifică aplicabilă, întocmit de către personalul de specialitate al DSVSA.Astfel, efectivele de animale crescute de beneficiar într-o exploatație în perioade neacoperite de autorizație sanitar-veterinară valabilă pot fi eligibile pentru plată dacă măsurile de combatere a pandemiei impuse au condus la întârzieri în obținerea autorizației sanitar-veterinare, iar beneficiarii fac dovada cu documente privind solicitarea emiterii autorizației sanitar-veterinare emise înaintea perioadei de populare a fermei.
Pe parcursul unui an de angajament trebuie să existe obligatoriu o perioadă de activitate de producție și reproducție minimă. Perioada de activitate de producție minimă pentru categoria porc gras reprezintă un ciclu de producție, iar pentru scroafe și scrofițe perioada de activitate de reproducție minimă reprezintă cel puțin perioada cuprinsă de la montă la fătare. Perioadele de activitate minimă includ obligatoriu și livrări, după caz (pentru porc gras). În condițiile apariției unei restricții datorate pandemiei: imposibilitate de livrare, închiderea fermei ca urmare a intrării în izolare a angajaților, care determină nerealizarea perioadei minime de activitate, efectivele anuale eligibile la plată care respectă condițiile superioare de bunăstare (livrările pentru porcul gras/efectivul mediu pentru animalele de reproducție) se plătesc până la data apariției restricției cu condiția depunerii de documente justificative emise de către autoritățile care stabilesc/impun măsurile respective.
Cerințe specifice angajamentelor, definite conform fișei măsurii în PNDR 2014-2020 Modul în care condițiile pot fi afectate de pandemia de COVID-19
Subpachet 1a) creșterea cu cel puțin 10% a spațiului alocat disponibil fiecărui animal
Subpachet 2a) creșterea cu cel puțin 15% a spațiului alocat disponibil fiecărui animal
Suprafața de pardoseală disponibilă în condiții superioare de bunăstare Nerespectarea densității ca urmare a:– restricțiilor la livrare ca efect al existenței unor focare în fermele beneficiare (există posibilitatea ca ferma să fie închisă pentru transportatori ca urmare a intrării în izolare la fermă a angajaților sau spitalizare); nu pot fi livrate animalele conform contractelor și graficelor de livrare pentru că nu funcționează abatoarele ca urmare a restricțiilor de orice natură impuse de măsurile de combatere a pandemiei/stării de sănătate afectate de pandemie a personalului angajat;– imposibilitate de populare a fermelor aflate sub angajament cu efective ce provin din alte ferme ale aceluiași fermier (exploatații cu circuit închis) ca urmare a restricțiilor impuse care afectează ferma furnizoare.
Menținerea parametrilor de ventilație corespunzători populării halei la nivelul cerinței minime de bunăstare privind densitatea Nerespectarea densității ca urmare a imposibilității livrărilor datorită restricțiilor impuse de deplasare sau a imposibilității de tăiere a porcilor datorită măsurilor de combatere a pandemiei conduce la creșterea nivelului pulberilor.
Subpachetul 3a) – Reducerea pulberilor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimat
Nivelul pulberilor din adăpost în condiții superioare de bunăstare Nerespectarea densității ca urmare a imposibilității livrărilor datorită restricțiilor impuse de deplasare sau a imposibilității de tăiere a porcilor datorită măsurilor de combatere a pandemiei duce implicit la creșterea nivelului pulberilor.
Subpachetul 4a) – Îmbunătățirea condițiilor zonei de odihnă
Zona de odihnă (suprafața utilă a boxei) în condiții superioare de bunăstare trebuie să fie uscată în permanență prin utilizarea de materiale absorbante corespunzătoare pentru așternut, la vizita pe teren.Materialele se aplică zilnic în primele 7 zile de la populare, iar apoi se aplică de două ori/săptămână. Lipsa materialului absorbant ca urmare a restricțiilor de orice natură impuse de măsurile de combatere a pandemiei

 + 
Pachet b) Păsări

Cerințe de eligibilitate generale, definite conform fișei măsurii în Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 Modul în care cerințele pot fi afectate de pandemia de COVID-19
Beneficiarul deține autorizație sanitar-veterinară pentru întreaga exploatație cu cod ANSVSA. Întârzieri în obținerea autorizației sanitar-veterinare de către beneficiari, în cazul beneficiarilor care nu au depus autorizația odată cu cererea de plată până la termenul-limită de depunere a cererii de plată sau până la depunerea primului decont justificativ, ca urmare a imposibilității beneficiarilor afectați de pandemie de a transmite documente la DSVSA/restricții de orice natură impuse de măsurile de combatere a pandemiei, inclusiv la nivelul DSVSA. Solicitantul va prezenta copia Referatului de evaluare din care rezultă că exploatația îndeplinește cerințele de funcționare prevăzute de legislația specifică aplicabilă, întocmit de către personalul de specialitate al DSVSA. Astfel, efectivele de păsări crescute de beneficiar într-o exploatație în perioade neacoperite de autorizație sanitar-veterinară valabilă pot fi eligibile pentru plată, dacă măsurile de combatere a pandemiei impuse au condus la întârzieri în obținerea autorizației sanitar-veterinare de către beneficiarii care nu au depus autorizația odată cu cererea de plată, iar beneficiarii fac dovada cu documente privind solicitarea emiterii autorizației sanitar-veterinare emise înaintea perioadei de populare a fermei.
Pe parcursul unui an de angajament trebuie să existe obligatoriu o perioadă de activitate de producție și reproducție minimă. Perioada de activitate de producție și reproducție minimă pentru categoriile pui de curcă și pui de carne reprezintă o serie, iar pentru categoriile găini ouătoare și găini rase grele reprezintă 3 luni de activitate pe perioada anului de angajament. Perioadele de activitate minimă includ obligatoriu și livrări, după caz. În condițiile apariției unei restricții datorate pandemiei: imposibilitate de livrare, închiderea fermei ca urmare a intrării în izolare a angajaților care determină nerealizarea perioadei minime de activitate, efectivele anuale eligibile la plată care respectă condițiile superioare de bunăstare (livrările pentru puii de carne și puii de curcă/efectivul mediu pentru categoria găini ouătoare/găini de reproducție rase grele) se plătesc până la data apariției restricției cu condiția depunerii de documente justificative emise de către autoritățile care stabilesc/impun măsurile respective.
Subpachet 1b) Reducerea densității păsărilor cu 10% față de densitatea rezultată din aplicarea cerințelor minime obligatorii privind suprafața minimă alocată pentru fiecare categorie de păsări
Subpachet 2b) Reducerea densității păsărilor cu 15% față de densitatea rezultată din aplicarea cerințelor minime obligatorii privind suprafața minimă alocată pentru fiecare categorie de păsări
Suprafața de pardoseală disponibilă în condiții superioare de bunăstare Nerespectarea densității ca urmare a:– restricțiilor la livrare ca efect al existenței unor focare în fermele beneficiare (există posibilitatea ca ferma să fie închisă pentru transportatori ca urmare a intrării în izolare la fermă a angajaților sau spitalizare);– imposibilității de livrare a păsărilor conform contractelor și graficelor de livrare pentru că nu funcționează abatoarele, datorită restricțiilor de orice natură impuse de măsurile de combatere a pandemiei/stării de sănătate afectate de pandemie a personalului angajat;– imposibilității de populare a fermelor aflate sub angajament cu efective ce provin din alte ferme ale aceluiași fermier (exploatații cu circuit închis) datorită restricțiilor impuse care afectează ferma furnizoare.
Menținerea parametrilor de ventilație corespunzători populării halei la nivelul cerinței minime de bunăstare privind densitatea Nerespectarea densității ca urmare a imposibilității livrărilor datorită restricțiilor impuse de deplasare sau a imposibilității de tăiere a păsărilor ca urmare a măsurilor de combatere a pandemiei conduce la creșterea nivelului noxelor (CO_2 și NH_3).
Subpachetul 3b) – Reducerea noxelor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimat
Nivelul noxelor din adăpost în condiții superioare de bunăstare Nerespectarea densității ca urmare a imposibilității livrărilor datorită restricțiilor impuse de deplasare sau a imposibilității de tăiere a păsărilor ca urmare a măsurilor de combatere a pandemiei conduce la creșterea nivelului noxelor (NH_3 și CO_2).

 + 
Anexa nr. 5
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT  + 
„Sprijin pentru prima împădurire și crearea de suprafețe împădurite“ – Componenta aferentă Primei 1

Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/Cerințe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) care pot fi afectate de pandemia de COVID-19 Modul în care respectarea CE și CS poate fi afectată de pandemia de COVID-19
1. Efectuarea lucrărilor de înființare și de împrejmuire a plantațiilor forestiere trebuie să se realizeze doar după semnarea angajamentului și depunerea acestuia la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) și nu mai târziu de maximum 2 ani de la data semnării angajamentului. Înființarea plantațiilor se poate realiza în perioada 1 septembrie-30 aprilie, în perioada în care condițiile climatice permit (în conformitate cu prevederile ghidurilor solicitantului aferente schemei de ajutor de stat).O parte din beneficiari pot fi afectați de manifestarea pandemiei de COVID-19 în cazul în care nu au posibilitatea de a realiza lucrările de împădurire în termenul de 2 ani prevăzut de această condiție din cauza manifestării pandemiei de COVID-19.Beneficiarii care au semnat angajamente în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3 au posibilitatea să solicite prelungirea cu un an a perioadei de 2 ani stabilite pentru finalizarea lucrărilor de înființare și împrejmuire.
2. Suprafața terenului propus pentru împădurire în vederea realizării de perdele forestiere de protecție este de minimum 0,5 ha. „Prima lucrare de înființare a plantației trebuie să se realizeze pe o suprafață minimă totală (care cuprinde unități amenajistice întregi) de cel puțin 0,5 ha“. În cazul în care beneficiarii care au semnat angajamente în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3 nu au putut respecta condiția de înființare a cel puțin 0,5 ha din cauza faptului că a intervenit cazul de forță majoră sau circumstanță excepțională, determinat de manifestarea pandemiei de COVID-19, aceștia au posibilitatea să solicite prelungirea cu un an a perioadei de 2 ani stabilite pentru finalizarea lucrărilor de înființare.
3. Suprafața terenului propus pentru împădurire în vederea realizării de trupuri de pădure este de minimum 1 ha. „Prima lucrare de înființare a plantației trebuie să se realizeze pe o suprafață minimă totală (care cuprinde unități amenajistice întregi) de cel puțin 1 ha în cazul creării de trupuri de pădure“. În cazul în care beneficiarii care au semnat angajamente în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3 nu au putut respecta condiția de înființare a cel puțin 1 ha din cauza manifestării pandemiei de COVID-19, aceștia au posibilitatea să solicite prelungirea cu un an a perioadei de 2 ani stabilite pentru finalizarea lucrărilor de înființare.
4. Suprafața compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,1 ha în cazul realizării de perdele forestiere. În cazul în care beneficiarii care au semnat angajamente în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3 nu au putut respecta condiția de înființare a unei suprafețe compacte minime de cel puțin 0,1 ha din cauza manifestării pandemiei de COVID-19, aceștia au posibilitatea să solicite prelungirea cu un an a perioadei de 2 ani stabilite pentru finalizarea lucrărilor de înființare.
5. Suprafața compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,5 ha în cazul realizării de trupuri de pădure. În cazul în care beneficiarii care au semnat angajamente în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3 nu au putut respecta condiția de înființare a unei suprafețe compacte minime de cel puțin 0,5 ha din cauza manifestării pandemiei de COVID-19, aceștia au posibilitatea să solicite prelungirea cu un an a perioadei de 2 ani stabilite pentru finalizarea lucrărilor de înființare.
6. Respectarea dimensiunii suprafeței eligibile prevăzute în cererea de sprijin (proiectul tehnic de împăduriri) la nivel de unitate amenajistică pe care s-au efectuat lucrări de înființare Lucrările de completare pot fi realizate în cele mai bune condiții în perioadele optime martie-aprilie și septembrie-octombrie.Astfel, pentru cererile de plată depuse începând cu anul 2021, menținerea suprafeței determinate la nivel de u.a. poate fi afectată în situația în care beneficiarul nu a putut realiza lucrările de completare începând cu anul 2021 din cauza manifestării pandemiei de COVID-19.
7. La nivel de unitate amenajistică toate lucrările de înființare a plantației se realizează într-o singură perioadă de repaus vegetativ, cuprinsă între data de 1 septembrie și data de 30 aprilie a anului următor („data de 30 aprilie poate fi depășită în cazul în care condițiile meteo nu permit realizarea lucrărilor. În această situație persoanele fizice care au calitatea de diriginte de șantier și persoanele juridice atestate de autoritatea națională în domeniul silviculturii conform Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea persoanelor juridice care realizează lucrări de regenerare și întreținere a semințișurilor și plantațiilor, lucrări de îngrijire a arboretelor, precum și atestarea persoanelor fizice și juridice care efectuează proiectarea și/sau execută lucrări de îmbunătățiri funciare în domeniul silvic, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 718/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea persoanelor fizice și juridice care efectuează proiectarea și/sau execută lucrări de îmbunătățiri funciare din domeniul silvic vor motiva punctual și detaliat în Ordinul de demarare a lucrării de înființare a plantației și/sau în Nota de constatare a finalizării lucrărilor de înființare a plantației necesitatea depășirii termenului de 30 aprilie“). Înființarea plantațiilor forestiere se poate realiza în perioada 1 septembrie-30 aprilie, în perioada în care condițiile climatice permit (în conformitate cu prevederile ghidurilor solicitantului aferente schemei de ajutor de stat). Ca urmare a restricțiilor și limitărilor în efectuarea lucrărilor de înființare generate de manifestarea pandemiei de COVID-19, beneficiarii ar putea să depășească termenul-limită de finalizare a lucrărilor de înființare (completare).

 + 
Anexa nr. 6
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT  + 
„Sprijin pentru prima împădurire și crearea de suprafețe împădurite“ – Componenta aferentă Primei 2 + 
Tabelul nr. 1

Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/cerințe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) care pot fi afectate de pandemia de COVID-19 Modul în care respectarea CE și CS poate fi afectată de pandemia de COVID-19
1. Suprafața terenului pe care s-au realizat perdele forestiere de protecție este de minimum 0,5 ha. Lucrările de completare pot fi realizate în cele mai bune condiții în perioadele optime martie-aprilie și septembrie-octombrie. Începând cu anul 2021 este posibil ca lucrările de completare a plantațiilor forestiere să nu poată fi realizate. Astfel, pentru cererile de plată depuse începând cu anul 2021 menținerea suprafeței minime poate fi afectată în situația în care beneficiarul nu poate realiza lucrările de completare din cauza manifestării pandemiei de COVID-19.
2. Suprafața terenului pe care s-au realizat trupuri de pădure este de minimum 1 ha.
3. Suprafața compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,1 ha în cazul realizării de perdele forestiere. Lucrările de completare pot fi realizate în cele mai bune condiții în perioadele optime martie-aprilie și septembrie-octombrie. Astfel, pentru cererile de plată depuse începând cu anul 2021 menținerea suprafeței compacte minime poate fi afectată în situația în care beneficiarul nu poate realiza lucrările de completare din cauza manifestării pandemiei de COVID-19.
4. Suprafața compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,5 ha în cazul realizării de trupuri de pădure.  
5. Respectarea la nivel de unitate amenajistică a menținerii suprafeței determinate în anul anterior Lucrările de completare pot fi realizate în cele mai bune condiții în perioadele optime martie-aprilie și septembrie-octombrie. Astfel, pentru cererile de plată depuse începând cu anul 2021 menținerea suprafeței determinate la nivel de u.a. poate fi afectată în situația în care beneficiarul nu poate realiza lucrările de completare din cauza manifestării pandemiei de COVID-19.

 + 
Tabelul nr. 2

Cerință asimilată criteriilor de eligibilitate care poate fi afectată de pandemia de COVID-19 Modul în care respectarea cerinței poate fi afectată de pandemia de COVID-19
Respectarea cerinței privind starea și reușita plantației, raportată la normele tehnice privind efectuarea controlului anual al regenerărilor Lucrările de completare pot fi realizate în cele mai bune condiții în perioadele optime martie-aprilie și septembrie-octombrie. Astfel, pentru cererile de plată depuse începând cu anul 2021 respectarea cerinței privind starea și reușita plantației la nivel de u.a. poate fi afectată în situația în care beneficiarul nu poate realiza lucrările de completare din cauza manifestării pandemiei de COVID -19.

 + 
Anexa nr. 7
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT
Servicii de silvomediu, servicii climatice și conservarea pădurilor

Nr. crt. Condiții de eligibilitate/Cerințe (de bază) obligatorii relevante care pot fi afectate de pandemia de COVID-19 Modul în care respectarea condițiilor de eligibilitate/cerințelor obligatorii relevante poate fi afectată de pandemia de COVID-19
Condiții de eligibilitate*
1 Suprafața trebuie să facă parte dintr-un amenajament silvic în vigoare. Imposibilitatea de a reînnoi amenajamentul în perioada de manifestare a pandemiei de COVID-19.
2 Terenurile destinate împăduririi sau reîmpăduririi să nu reprezinte mai mult de 15% din suprafața angajată. Imposibilitatea de a efectua lucrările de reîmpădurire din cauza limitărilor generate de manifestarea pandemiei de COVID-19.
3 Beneficiarul trebuie să dețină contract de administrare/prestări servicii silvice cu un ocol silvic autorizat. Dacă un ocol silvic se desființează, proprietarul este obligat să încheie contract cu un alt ocol silvic. Imposibilitatea de a reînnoi contractul de administrare/prestări de servicii silvice în cazul în care acesta a expirat. Beneficiarii vor depune contractul reînnoit sau un nou contract cu un alt ocol silvic în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la încetarea restricțiilor privind manifestarea pandemiei de COVID-19**.
Cerințele (de bază) obligatorii relevante prevăzute de legea națională a pădurilor sau de dreptul intern relevant aplicabile*
4 Pachetul 1 – Beneficiarul este obligat ca pe toată perioada de angajament să respecte cerințele obligatorii relevante prevăzute de legislația națională silvică sau de dreptul intern relevant referitoare la executarea lucrărilor de extragere a materialului lemnos prin tăieri de igienă, rărituri, tăieri de conservare și regenerare. Nerespectarea cerințelor obligatorii relevante pentru pachetul 1 și pachetul 2 ca urmare a neefectuării anumitor lucrări sau formalități (obținerea unor autorizații, depunerea unor documente etc.) prevăzute de legislația silvică
5 Pachetul 2 – Beneficiarul este obligat ca pe toată perioada de angajament să respecte cerințele obligatorii relevante prevăzute de legislația națională silvică sau de dreptul intern relevant referitoare la executarea lucrărilor de extragere a materialului lemnos cu atelaje din u.a. selectate voluntar.

* Condițiile de eligibilitate/cerințele obligatorii relevante prevăzute de legea națională a pădurilor sau de dreptul intern relevant care pot face obiectul forței majore/circumstanțelor excepționale determinate de pandemia de COVID-19 nu sunt de tipul celor generatoare de pierderi de venit sau costuri suplimentare, în conformitate cu metodologia de calcul de stabilire a plăților compensatorii pentru schema de ajutor de stat „Servicii de silvomediu, servicii climatice și conservarea pădurilor“, plata compensatorie acordându-se la valoarea prevăzută de schema de ajutor de stat, în cazul în care nu au fost stabilite alte tipuri de sancțiuni. ** Această prevedere se aplică și în cazul altor documente care trebuie depuse la cererea de plată/sprijin care implică desfășurarea/întrunirea unor foruri de decizie (de exemplu, adunări generale, ședințe ale consiliului local etc.) care nu se pot efectua în condiții de pandemie.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x