ORDIN nr. 31 din 11 iulie 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 499 din 13 iulie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 17 30/03/2011 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 17 30/03/2011 ANEXA 1
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 114 09/02/2011 ART. 8
ActulREFERIRE LAHG 1415 18/11/2009 ART. 3
ActulREFERIRE LAHG 1415 18/11/2009 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 215 27/05/2004
ActulREFERIRE LAOG 42 29/01/2004 ART. 6
ActulREFERIRE LAOG 42 29/01/2004 ART. 10
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 17 30/03/2011 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 17 30/03/2011 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LAHG 1189 03/10/2009
ART. 1REFERIRE LAORDIN 25 19/03/2008
ART. 1REFERIRE LAORDIN 10 18/02/2008
ART. 1REFERIRE LAORDIN 77 15/08/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 67 12/07/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 66 12/07/2005
ART. 1REFERIRE LALEGE 215 27/05/2004
ART. 1REFERIRE LAOG 42 29/01/2004
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind modificarea şi completarea anexei nr. 1 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 17/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor pentru anul 2011, precum şi a Normelor metodologice de aplicare a Programului de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor pentru anul 2011



Văzând Referatul de aprobare nr. 3.035 din 8 iulie 2011, întocmit de Direcţia generală sanitară veterinară şi pentru siguranţa lanţului alimentar din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,ţinând cont de prevederile art. 6^3 şi ale art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,în baza prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 114/2011 pentru aprobarea acţiunilor sanitar-veterinare cuprinse în Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor, a acţiunilor prevăzute în Programul de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor, precum şi a tarifelor maximale aferente acestora pentru anul 2011,în temeiul art. 3 alin. (1) şi (3), precum şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin: + 
Articolul IAnexa nr. 1 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 17/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor pentru anul 2011, precum şi a Normelor metodologice de aplicare a Programului de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor pentru anul 2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 240 şi 240 bis din 6 aprilie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. În notă, la punctul 1, după litera s) se introduce o nouă literă, litera t), cu următorul cuprins:"t) zonă cu risc epidemiologic crescut – zona stabilită pe baza analizei de risc, inclusiv datorită antecedentelor privind evoluţia pestei porcine clasice, de către direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în jurul exploataţiilor comerciale autorizate sanitar-veterinar, în situaţia în care sunt identificate riscuri privind posibila introducere sau răspândire a virusului pestei porcine clasice."2. În notă, la punctul 14^2, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:"a) în cazul supravegherii virusologice aplicate voluntar prin teste PCR înainte de livrarea loturilor la abator, în exploataţiile comerciale autorizate aflate în zonele cu risc epidemiologic crescut, inclusiv datorită antecedentelor privind evoluţia pestei porcine clasice;".3. La capitolul II, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:"1. Programul pentru monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România pentru anul 2011

*Font 7*
Supraveghere Precizări tehnice Precizări execuţie
1 2 3
Scop: recunoaşterea statutului de
ţară liberă de pestă porcină clasică
şi includerea României în partea II
din anexa la Decizia 2008/855/CE a
Comisiei din 3 noiembrie 2008
privind măsurile zoosanitare de
combatere a pestei porcine clasice
în anumite state membre
A. Supravegherea în exploataţiile
nonprofesionale
I. Supravegherea clinică
1. Zilnic – proprietarul de animale
2. Medicul de liberă practică – când
este solicitat de proprietar să
investigheze cazurile de porci
bolnavi sau morţi
3. Medicul veterinar de liberă
practică – odată cu vizitarea
exploataţiei în vederea certificării
mişcării porcinelor pentru vânzare
4. Medicii veterinari oficiali
responsabili de inspecţii şi de
sănătate animală – lunar, randomizat
la 10% din exploataţiile nonprofe-
sionale de porcine din fiecare
localitate
Un exemplar al fişei întocmite de
medicii veterinari oficiali şi
medicii veterinari de liberă
practică împuterniciţi, fişă în care
sunt înregistrate şi neconformităţi,
este înregistrat şi arhivat la DSVSA
II. Supravegherea serologică
1. În zona de 10 km din jurul
exploataţiilor comerciale autorizate
sanitar-veterinar se efectuează
supraveghere serologică anuală, prin
prelevarea randomizată a nu mai mult
de 30 de probe de sânge, probe
repartizate uniform pe întreaga
perioadă a anului (prevalenţă 10% şi
confidenţă 95%), de la porcine
sănătoase, cu vârsta cuprinsă între
4 şi 12 luni, din fiecare localitate
pentru detecţia anticorpilor pentru
proteina E2 prin teste ELISA.
2. În zonele cu risc epidemiologic
crescut, supravegherea serologică în
zona de 10 km din jurul exploataţii-
lor comerciale autorizate sanitar-
veterinar se efectuează trimestrial
prin prelevarea a 30 de probe de
sânge de la porcinele sănătoase
clinic, cu vârsta cuprinsă între 4
şi 12 luni, prevalenţă 10% şi
confidenţă 95%, din fiecare
localitate, pentru detecţia anti-
corpilor pentru proteina E2 prin
teste ELISA.
3. În zonele prevăzute la pct. 2,
în localităţile aflate în raza de un
km din jurul exploataţiilor
comerciale autorizate sanitar-
veterinar, supravegherea serologică
se efectuează trimestrial prin
prelevarea a 60 de probe de sânge de
la porcinele sănătoase clinic, cu
vârsta cuprinsă între 4 şi 12 luni,
prevalenţă 5% şi confidenţă 95%, din
fiecare localitate, pentru detecţia
anticorpilor pentru proteina E2
prin teste ELISA.
III. Supravegherea virusologică
a) Pasivă, respectiv pe porcine
bolnave:
1. Se recoltează probe de organe şi
stern de la porcii bolnavi cu semne
clinice de pestă porcină clasică şi
care au murit.
2. Se recoltează sânge pe EDTA
pentru efectuarea PCR de la porcii
bolnavi suspecţi de pestă porcină
clasică.
b) Activă, respectiv pe porcine
sănătoase:
1. Se recoltează probe pentru
efectuarea examenului virusologic
(IFD) de la porcii sacrificaţi
pentru consum familial în timpul
anului şi prezentaţi pentru examen
trichinoscopic.
2. Se recoltează probe de organe şi
stern pentru examenul virusologic
(IFD) de la 5% din porcii sacrifi-
câţi în luna decembrie şi prezentaţi
pentru examen trichinoscopic.
3. În zonele cu risc epidemiologic
crescut, supravegherea virusologică
în zona de 10 km din jurul exploata-
ţiilor comerciale autorizate sanitar
veterinar se efectuează trimestrial
prin prelevarea a 30 de probe de
sânge pe EDTA de la porcinele
sănătoase clinic, cu vârsta cuprinsă
între 4 şi 12 luni, prevalenţă 10%
şi confidenţă 95%, din fiecare
localitate, care se lucrează prin
testul RT-PCR.
4. În zonele cu risc epidemiologic
crescut, supravegherea virusologică
din zona de un km din jurul exploa-
taţiilor comerciale autorizate
sanitar-veterinar se efectuează
trimestrial prin prelevarea a 60 de
probe de sânge pe EDTA de la
porcinele sănătoase clinic, cu
vârsta cuprinsă între 4 şi 12 luni,
prevalenţă 5% şi confidenţă 95%, din
fiecare localitate, care se lucrează
prin testul RT-PCR.

B. Supravegherea în exploataţiile
comerciale de tip A
I. Supravegherea clinică
1. Zilnic – proprietarul de animale
2. Săptămânal – medicul veterinar de
liberă practică responsabil de
exploataţie, fişa fiind înregistrată
în registrul de consultaţii şi
tratamente
3. Lunar – medicul veterinar oficial
Un exemplar al fişei întocmite de
medicii veterinari oficiali şi
medicii veterinari de liberă
practică împuterniciţi (fişă în care
sunt înregistrate şi neconformităţi)
este înscris şi arhivat la DSVSA.
II. Supravegherea serologică
1% pe an, randomizat, repartizat
lunar, pe toată perioada anului, pe
probe prelevate de la porcinele
sănătoase clinic, cu vârsta cuprinsă
între 4 şi 12 luni
III. Supravegherea virusologică
1. Se recoltează 10 probe de organe
şi stern, lunar, de la porcii
bolnavi cu semne clinice de pestă
porcină clasică şi care au murit.
2. Se recoltează sânge pe EDTA
pentru efectuarea PCR de la porcii
bolnavi suspecţi de pestă porcină
clasică.
C. Supravegherea în exploataţiile
comerciale autorizate sanitar-
veterinar
I. Supravegherea clinică
1. Zilnic – proprietarul de animale
2. Săptămânal – medicul veterinar
de liberă practică responsabil de
exploataţie, fişa fiind înregistrată
în registrul de consultaţii şi
tratamente
3. Lunar – medicul veterinar oficial
Un exemplar al fişei întocmite de
medicii veterinari oficiali şi
medicii veterinari de liberă
practică împuterniciţi, fişă în care
sunt înregistrate şi neconformităţi,
este înscris şi arhivat la DSVSA.
II. Supravegherea serologică
1% pe an, randomizat, din toate
categoriile de porcine sănătoase,
planificat lunar
III. Supravegherea virusologică
1. Se recoltează 10 probe de organe
şi stern, lunar, de la porcii
bolnavi cu semne clinice de pestă
porcină clasică şi care au murit.
2. Se recoltează sânge pe EDTA
pentru efectuarea PCR de la porcii
bolnavi suspecţi de pestă porcină
clasică.

D. Supravegherea porcilor mistreţi
Se colectează probe de la toţi
mistreţii vânaţi sau găsiţi morţi,
accidentaţi, care vor fi supuse
examenelor virusologice şi
serologice.
Pentru supravegherea pestei porcine
clasice se vor preleva următoarele
probe:
a) organe: rinichi, tonsile,
limfonoduli, porţiuni de ileon şi
vezica urinară;
b) sânge sau lichid toracoabdominal;
c) stern.
Probele prelevate sunt examinate în
cadrul LSVSA.
I. Examene virologice:
a) testul RT-PCR pentru detecţia
genomului viral specific, pe probe
prelevate de la:
1. mistreţi găsiţi morţi,
accidentaţi;
2. mistreţi vânaţi, care prezintă
leziuni ce induc suspiciunea de
pestă porcină clasică;
3. toţi mistreţii cu vârsta de până
la un an. Testul RTPCR se poate
efectua pe probe comasate – pool-
uri de câte 10 probe;
b) testul de imunofluorescenţă pe
probe de la toate animalele vânate
sau găsite moarte;
c) testul de izolare a virusului pe
culturi celulare în toate cazurile
pozitive.
II. Supravegherea serologică
Se va efectua astfel:
a) în fondurile de vânătoare în care
vaccinarea va continua în anul 2011,
testele serologice se vor face la
toţi mistreţii vânaţi, indiferent
de categoria de vârstă;
b) în fondurile de vânătoare în care
în anul 2010 nu s-a efectuat
vaccinarea contra pestei porcine
clasice, testele serologice se vor
efectua la toţi mistreţii vânaţi.
Se vor folosi următoarele teste
serologice:
1. testul ELISA pentru detecţia
anticorpilor pe probe de ser sau
lichid toracoabdominal;
2. testul de virusneutralizare în
cazul probelor pozitive la ELISA
provenite din fondurile de
vânătoare unde nu se vaccinează.
Interpretarea rezultatelor sero-
logice se va face ţinându-se cont
de vaccinarea sau de lipsa vacci-
nării contra pestei porcine în
fondurile de vânătoare respective.

E. Supravegherea în abatoare
În abatoare pot fi sacrificaţi doar
porci din exploataţiile comerciale
însoţiţi de certificat de sănătate.
Supravegherea se va face prin
inspecţie ante- şi post-mortem.
În cazul animalelor care în urma
inspecţiei antemortem au fost
depistate ca bolnave, cu febră şi
alte semne clinice se recoltează
sânge pe EDTA pentru RT-PCR.
În cazul porcilor abatorizaţi, care
la inspecţia antemortem au fost
declaraţi clinic sănătoşi,
supravegherea virusologică se
efectuează prin prelevarea a 30 de
probe de stern pe trimestru, cu o
frecvenţă de 10 probe pe lună,
asigurându-se astfel o prevalenţă
de 10% şi o confidenţă de 95%.
Porcii abatorizaţi proveniţi din
exploataţiile comerciale autorizate
sanitar-veterinar aflate în zonele
cu risc epidemiologic crescut, care
aplică un sistem de supraveghere
virusologică voluntar, prin teste
PCR înainte de livrarea loturilor la
abator, nu sunt supuşi testelor
virusologice după sacrificare.

A. Procedura de diagnostic prin examene de
laborator şi supraveghere a pestei porcine
clasice
În cazul suspiciunii unui focar primar de pestă
porcină clasică, probele recoltate conform procedurii
de prelevare sunt trimise la LSVSA.
În cadrul LSVSA, primul test care se efectuează este
cel de imunofluorescenţă directă pe frotiuri de
măduvă sternală.
1. În situaţia în care testul de imunofluorescenţă
este pozitiv, confirmarea diagnosticului de pestă
porcină clasică se face prin testul de imuno-
peroxidază cu anticorpi monoclonali sau RT-PCR.
1.1. Dacă testul de imunoperoxidază (IP) este pozitiv,
LSVSA inclus în lista laboratoarelor desemnate de
LNR pentru a elibera rezultate pozitive va emite un
buletin de analiză cu diagnosticul de pestă porcină
clasică. Laboratoarele care nu sunt incluse în lista
laboratoarelor desemnate pentru a elibera rezultate
pozitive trebuie să expedieze probele la LNR din
cadrul IDSA pentru confirmare, care va elibera
buletinul de analiză.
1.2. Dacă testul de imunoperoxidază (IP) este
negativ pentru virusul sălbatic al pestei porcine
clasice, se va emite un rezultat negativ pentru pesta
porcină clasică.
1.3. În cazul în care cel de-al II-lea test utilizat
este RT-PCR, iar rezultatul este pozitiv, LSVSA inclus
în lista laboratoarelor desemnate de LNR pentru pesta
porcină pentru a elibera rezultate pozitive va emite
un buletin de analiză cu diagnosticul de pestă
porcină clasică.
1.4. Dacă rezultatul la RT-PCR este negativ, având în
vedere rezultatul pozitiv la testul de
imunofluorescenţă, trebuie făcut testul de
imunoperoxidază cu anticorpi monoclonali şi în
funcţie de rezultatul acestui test se va elibera
buletinul de analiză: pozitiv pestă porcină, dacă IP
este pozitiv, şi negativ pestă porcină, dacă IP este
negativ. În cazul unor rezultate finale negative
pentru pesta porcină clasică, probele vor fi trimise
la LNR pentru a fi testate pentru pesta porcină
africană.
1.5. Probele pozitive provenite dintr-un focar primar
vor fi trimise la LNR pentru pesta porcină clasică din
cadrul IDSA, unde se vor face izolarea pe culturi
celulare şi secvenţierea izolatelor virale în vederea
studiilor de epidemiologie moleculară.
Toate tulpinile de virus al pestei porcine izolate
vor fi trimise la Laboratorul Comunitar de Referinţă
de la Hanovra pentru realizarea unei bănci cu
izolatele virale.
2. În situaţia în care testul de imunofluorescenţă
directă pe frotiuri de măduvă sternală este negativ,
toate probele care provin dintr-o suspiciune de pestă
porcină clasică vor fi testate şi prin RT-PCR, care
are o sensibilitate mai mare.
2.1. Dacă testul RT-PCR este negativ, se va elibera
un buletin de analiză cu rezultat negativ pentru pesta
porcină clasică, iar probele se vor trimite la LNR
pentru a fi testate pentru pesta porcină africană.
2.2. Dacă testul RT-PCR este pozitiv, se vor preleva
probe suplimentare de la alţi porci existenţi în
exploataţia respectivă, care prezintă semne clinice
şi/sau leziuni specifice de pestă porcină, probe care
vor fi supuse testelor de diagnostic menţionate mai
sus (IFD + IP sau RT-PCR). Dacă în exploataţia
respectivă nu mai există alte animale din specia
suine, probele vor fi trimise la LNR din cadrul IDSA,
iar rezultatul final va fi dat în urma examenului de
izolare pe culturi celulare.
În cazul unui focar secundar de pestă porcină
clasică, probele recoltate conform procedurii de
prelevare sunt trimise la LSVSA şi vor fi supuse
investigaţiilor de laborator.
În cadrul LSVSA primul test care se efectuează este
cel de imunofluorescenţă directă pe frotiuri de
măduvă sternală.
2.3. Dacă testul de imunofluorescenţă este pozitiv,
LSVSA va emite un buletin de analiză cu diagnosticul
de pestă porcină clasică.
2.4. Dacă testul de imunofluorescenţă este negativ,
probele care provin dintr-o suspiciune de pestă
porcină clasică vor fi testate şi prin RT-PCR, care
are o sensibilitate mai mare.
2.5. Dacă testul RT-PCR este negativ, se va elibera
un buletin de analiză cu rezultat negativ pentru pesta
porcină clasică.
2.6. Dacă testul RT-PCR este pozitiv, se va elibera
un buletin de analiză cu rezultat pozitiv pentru pesta
porcină clasică.
2.7. Monitorizarea pestei porcine clasice prin
examene de laborator are următoarele obiective:
a) evaluarea privind pesta porcină clasică la mistreţi
b) evaluarea situaţiei pestei porcine clasice la
porcinele domestice din exploataţiile comerciale şi
din exploataţiile nonprofesionale care au fost
vaccinate de urgenţă în cadrul unor programe
aprobate de Comisia Europeană şi a rezultatelor
vaccinării de urgenţă;
c) aplicarea rapidă şi eficientă a măsurilor de
control şi eradicare a bolii;
d) înregistrarea, procesarea şi utilizarea datelor
epidemiologice în relaţie cu pesta porcină clasică;
e) stabilirea măsurilor de control şi eradicare a
bolii;
f) stabilirea fondurilor necesare realizării
acţiunilor de supraveghere;
g) evaluarea imunizării mistreţilor ca rezultat al
aplicării vaccinării de urgenţă pe cale orală a
acestora, aprobată de Comisia Europeană;
h) realizarea de examene clinice şi prelevarea de
probe pentru examene de laborator, ce trebuie
efectuate cu respectarea instrucţiunilor conţinute în
prezentele norme metodologice.
B. Procedura de vaccinare de urgenţă contra
pestei porcine clasice la mistreţi
Obiectivele procedurii de vaccinare şi parametrii de
evaluare a eficienţei acesteia sunt:
1. mistreţii împuşcaţi sau găsiţi morţi, accidentaţi,
inclusiv în zona de vaccinare, sunt supuşi
examenelor de laborator pentru pesta porcină
clasică, conform prevederilor art. 17 din Norma
sanitară veterinară cu privire la măsurile pentru
controlul pestei porcine clasice, aprobată prin
Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 67/2005, cu
modificările ulterioare;
2. evaluarea rezultatelor vaccinării se realizează
separat pe judeţe şi pe grupe de vârstă de către
LSVSA din cadrul DSVSA, iar în cazuri de expertiză,
de către LNR pentru Pesta Porcină Clasică din cadrul
IDSA;
3. principiul de evaluare a eficienţei vaccinării
antipestoase la mistreţi îl constituie estimarea
raportului dintre rezultatele negative ale testelor
serologice şi rezultatele pozitive ale testelor
virusologice; probele virusologic pozitive sunt
investigate în primele 28 de zile după distribuirea
momelilor, pentru tipizare prin secvenţializare, în
vederea diferenţierii între virusul vaccinal şi
virusul sălbatic; trimestrial se realizează tipizarea
tulpinilor izolate.
Zonele de vaccinare sunt:
a) zonă infectată – zona definită conform art. 2 şi
art. 15 alin. (2) lit. a) coroborat cu art. 16
alin. (7) lit. b) din Norma sanitară veterinară cu
privire la măsurile pentru controlul pestei porcine
clasice, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA
nr. 67/2005, cu modificările ulterioare;
b) zonă de vaccinare pentru mistreţi – aplicarea unei
politici de vaccinare de urgenţă a mistreţilor în
zonele cu risc epidemiologic de la graniţa cu ţările
terţe vecine (Ucraina şi Moldova), pe cordoane de
20 km (buffer zone), unde situaţia epidemiologică nu
este cunoscută, luând în considerare densitatea
mistreţilor şi circulaţia acestora;
c) loc specific de vaccinare – locul ales de către
gestionarul fondului de vânătoare din cadrul
inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de
vânătoare, în colaborare cu medicul veterinar oficial,
în care se distribuie hrană pentru mistreţi pentru
inducerea unui reflex condiţionat de loc şi în care,
ulterior, se distribuie momelile vaccinale în vederea
imunizării orale a mistreţilor; monitorizarea
aplicării planului de vaccinare de urgenţă a
mistreţilor se realizează prin testarea probelor
prelevate de la toţi mistreţii găsiţi morţi,
accidentaţi sau împuşcaţi, în vederea depistării
cazurilor pozitive şi pentru testarea eficienţei
imunizării postvaccinale;
d) centru de colectare a vânatului sălbatic – unitatea
cu spaţii şi dotări adecvate în care se desfăşoară
activităţi pentru recepţia, identificarea, sortarea,
răcirea şi prelucrarea primară a vânatului sălbatic
provenit direct din fondurile de vânătoare, respectiv
decapitare, recoltarea trofeului, toaletare, curăţare,
eviscerare, jupuire parţială şi livrarea produselor
rezultate către unităţi autorizate sanitar-veterinar,
vânzare cu amănuntul, în conformitate cu legislaţia
în vigoare;
e) spaţiu de refrigerare fix sau mobil – mijloc auto
izoterm prevăzut cu agregat de refrigerare, unde
vânatul şi carcasele de mistreţi pentru consumul
propriu se păstrează la temperatura de +7°C, până la
primirea rezultatelor de laborator pentru pesta
porcină clasică şi pentru trichineloză.
Autorităţile competente pentru implementarea
procedurii de vaccinare de urgenţă contra pestei
porcine clasice la mistreţi sunt:
a) ANSVSA, care coordonează implementarea
procedurii;
b) LNR din cadrul IDSA;
c) DSVSA;
d) alte instituţii publice, conform prevederilor
legale în vigoare.
Examenele de laborator pentru depistarea bolii la
mistreţi sunt realizate de către LSVSA din cadrul
DSVSA, desemnate pentru efectuarea investigaţiilor
în vederea diagnosticării pestei porcine clasice;
pentru judeţele în care LSVSA nu sunt abilitate
pentru realizarea unor astfel de investigaţii, probele
prelevate de la mistreţi se trimit la IDSA.
Expertiza de diagnostic şi examenele pentru testarea
eficienţei imunizărilor antipestoase la mistreţi se
realizează de IDSA.
Tipizarea prin secvenţializare a tulpinilor de virus
pestos porcin, precum şi definirea relaţiilor
epidemiologice ale acestora se realizează de LNR
pentru Pesta Porcină Clasică şi de LNR pentru
Biologie Moleculară şi Biochimie din cadrul IDSA.
DSVSA, în cooperare cu inspectoratele teritoriale de
regim silvic şi de vânătoare, coordonează campania
locală de vaccinare antipestoasă.
ANSVSA examinează lunar rezultatele campaniei de
vaccinare, prin analiza cazurilor pozitive
diagnosticate la mistreţi şi a testelor referitoare la
evaluarea eficacităţii vaccinării orale.
Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de
vânătoare, în colaborare cu DSVSA, stabilesc
numărul de mistreţi ce urmează a fi supuşi vaccinării
în anul 2011.
DSVSA au responsabilitatea organizării procedurii de
achiziţie a momelilor vaccinale pentru anul 2011.
DSVSA gestionează momelile în condiţii de depozitare
corespunzătoare şi cu respectarea prevederilor
producătorului şi le distribuie gestionarilor
fondurilor de vânătoare în momentul în care este
preconizată efectuarea vaccinării orale de urgenţă.
Gestionarii fondurilor de vânătoare, sub
supravegherea medicului veterinar oficial, distribuie
momelile vaccinale la locurile stabilite pentru a fi
consumate de mistreţi.
Cu ocazia vânătorilor, gestionarii fondurilor de
vânătoare, în prezenţa medicului veterinar oficial,
prelevă probe pentru depistarea cazurilor de pestă
porcină clasică şi pentru testarea eficacităţii
imunizării orale; probe similare se prelevă şi de la
mistreţii morţi, accidentaţi; acestea se trimit la
LSVSA acreditate pentru realizarea investigaţiilor
specifice.
Vaccinarea de urgenţă contra pestei porcine clasice
se efectuează la populaţia de mistreţi conform
situaţiei prevăzute.
Obiectivele vaccinării de urgenţă împotriva pestei
porcine clasice la mistreţi sunt următoarele:
a) asigurarea unei perioade de linişte epidemiologică
prin protejarea populaţiei de mistreţi împotriva
virusului pestei porcine clasice, astfel încât boala
să nu mai prezinte un risc major pentru populaţia de
porcine domestice;
b) menţinerea statusului imun al mistreţilor din
fondul cinegetic, pentru a fi protejaţi împotriva
virusului pestei porcine clasice;
c) supravegherea sanitar-veterinară continuă a
efectivelor de mistreţi prin examene
anatomopatologice şi de laborator efectuate la toţi
mistreţii morţi, accidentaţi sau vânaţi;
d) diminuarea presiunii virale în relaţia cu virusul
pestei porcine clasice în fondul cinegetic şi
reducerea semnificativă a numărului de mistreţi
afectaţi de boală.
Vaccinul utilizat pentru vaccinarea de urgenţă a
mistreţilor împotriva pestei porcine clasice este un
vaccin viu, înglobat în momeli vaccinale, astfel încât
să fie protejat faţă de variaţiile de temperatură din
mediul extern.
Produsul medicinal veterinar utilizat trebuie să fie
autorizat pentru comercializare conform prevederilor
Directivei 2009/9/CE a Comisiei din 10 februarie
2009 de modificare a Directivei 2001/82/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului de instituire
a unui cod comunitar cu privire la produsele
medicamentoase veterinare.
Medicii veterinari oficiali din cadrul DSVSA
instruiesc gestionarii fondurilor de vânătoare şi
personalul implicat în plasarea momelilor vaccinale
cu privire la condiţiile de depozitare şi utilizare a
produsului precizate de producător.
Personalul din cadrul inspectoratelor teritoriale
de regim silvic şi de vânătoare judeţene răspund de
plasarea momelilor vaccinale în locurile stabilite,
sub coordonarea şi responsabilitatea medicului
veterinar oficial.
Se efectuează 3 campanii cu rapel, respectiv
6 administrări, primăvara: martie – aprilie; vara:
iunie – iulie; toamna: octombrie – noiembrie,
aprobate prin Decizia 2010/712/UE.
Plasarea momelilor vaccinale se face la locurile de
hrănire, iar numărul de momeli va fi calculat în
funcţie de numărul de mistreţi care se hrănesc în
fiecare dintre aceste locuri; la fiecare administrare
trebuie să fie plasate câte două momeli vaccinale
pentru fiecare mistreţ.
După fiecare plasare de momeli, se interzice
vânătoarea la locurile specifice de vaccinare timp de
4 zile, pentru a nu deranja mistreţii şi pentru a se
asigura consumul în totalitate al momelilor; după
5 zile de la administrare, momelile neconsumate şi
eventual capsulele momelilor consumate sunt
colectate de către vânători şi returnate prin
responsabilitatea medicului veterinar oficial la
DSVSA.
Distribuirea momelilor vaccinale este organizată de
gestionarii fondurilor de vânătoare împreună cu
medicul veterinar oficial al circumscripţiei sanitar-
veterinare zonale; acesta notifică la DSVSA datele
referitoare la efectuarea vaccinării orale de urgenţă
a mistreţilor.
DSVSA organizează activităţi de informare a
populaţiei şi de instruire a personalului propriu şi a
gestionarilor fondurilor de vânătoare cu referire la
modalităţile practice detaliate de efectuare a
vaccinării orale de urgenţă contra pestei porcine
clasice, monitorizarea mistreţilor vaccinaţi şi
prelevarea de probe în vederea efectuării
examenelor de laborator.
În vederea obţinerii unei imunizări eficiente a
mistreţilor din categoria tineret, pentru vaccinarea
acestora trebuie să se utilizeze cuşti sau ţarcuri de
aproximativ 1,5 m înălţime, confecţionate din bare,
astfel încât să permită numai accesul mistreţilor din
categoria tineret.
Locul specific de vaccinare trebuie să aibă o arie de
cel puţin 200 mý, care să permită accesul tuturor
mistreţilor din arealul arondat.
Numărul de mistreţi ce trebuie vaccinaţi se determină
pe baza unor evaluări efectuate de gestionarii
fondurilor de vânătoare din cadrul inspectoratelor
teritoriale de regim silvic şi de vânătoare, de
paznici, vânători, gestionari ai fondurilor de
vânătoare, la sfârşitul fiecărui sezon de vânătoare;
numărul de mistreţi ce trebuie vaccinaţi în anul 2011
este de aproximativ 3.000.
Cota anuală de vânat este alcătuită din aproximativ
30% mistreţi din categoria tineret în vârstă de sub
un an, 10% mistreţi cu vârsta între un an şi 2 ani
şi 60% mistreţi adulţi în vârstă de peste 2 ani.
Mistreţii din categoria tineret sunt purtători şi
eliminatori ai virusului pestei porcine clasice şi
constituie principalul element de risc în lanţul
epidemiologic al bolii; vânarea mistreţilor din
categoria tineret constituie elementul esenţial
pentru reducerea presiunii virale.
Durata programului vaccinării de urgenţă a
mistreţilor aprobat se poate prelungi în situaţii
epidemiologice nefavorabile sau când riscul privind
pesta porcină clasică se menţine.
Gestionarii fondurilor de vânătoare trebuie să
asigure următoarele condiţii pregătitoare pentru
vaccinarea de urgenţă:
a) catagrafierea populaţiei de mistreţi de pe fiecare
fond de vânătoare, la sfârşitul sezonului de
vânătoare, suprafaţa fondului de vânătoare şi
densitatea populaţiei de mistreţi, stabilind numărul
de mistreţi ce urmează să fie vaccinaţi;
b) stabilirea necesarului de momeli vaccinale pentru
fiecare fond de vânătoare;
c) solicitarea adresată, în scris, către DSVSA pentru
asigurarea necesarului de momeli vaccinale;
d) stabilirea de către gestionarul fondului de
vânătoare a personalului responsabil pentru plasarea
momelilor, sub control sanitar-veterinar oficial;
e) efectuarea instruirii teoretice şi practice a
personalului prevăzut la lit. d), a medicilor
veterinari oficiali şi a medicilor veterinari de
liberă practică împuterniciţi care participă la
acţiunea de imunizare orală a mistreţilor.
Pentru realizarea în condiţii corespunzătoare a
vaccinării de urgenţă a mistreţilor contra pestei
porcine clasice, gestionarii fondurilor de vânătoare
trebuie să dispună asigurarea:
a) necesarului de furaje la locurile de hrănire/
administrare a momelilor vaccinale;
b) transportului, depozitării şi manipulării momelilor
vaccinale în condiţiile precizate de producătorul
acestora;
c) ustensilelor necesare plasării momelilor vaccinale;
d) echipamentelor de protecţie constituite din: halat,
bonetă, salopetă, combinezon de unică folosinţă,
cizme de cauciuc, mănuşi de unică folosinţă;
e) unei hărţi a fondului de vânătoare şi a zonei în
care se aplică vaccinarea.
DSVSA trebuie să asigure formularele necesare
întocmirii evidenţelor sanitar-veterinare:
a) formular pentru recepţia momelilor de către
gestionarii fondurilor de vânătoare;
b) formular pentru înregistrarea datelor privind
vaccinarea de urgenţă;
c) formular pentru examinarea de laborator a
mistreţilor;
d) macheta pentru raportarea vaccinării de urgenţă
la mistreţi.
Pentru efectuarea vaccinării, personalul instruit
pentru aplicarea momelilor, în coordonarea şi sub
supravegherea medicului veterinar oficial sau de
liberă practică împuternicit, urmăreşte:
a) stabilirea locurilor de hrănire unde se aplică
momelile vaccinale pe fiecare fond de vânătoare;
b) marcarea locurilor unde sunt administrate
momelile vaccinale;
c) furajarea continuă a mistreţilor pe o perioadă de
10-14 zile înainte de plasarea momelilor vaccinale;
d) plasarea momelilor vaccinale şi a furajului în
gropi aflate în perimetrul delimitat din 2 în 2 metri
şi acoperite cu pământ ce nu trebuie tasat, în
vederea protejării vaccinului;
e) interzicerea vânătorilor şi a circulaţiei
persoanelor în zonele specifice de vaccinare;
f) colectarea momelilor vaccinale neconsumate şi a
capsulelor după 5 zile de la administrarea acestora,
în vederea predării acestora la DSVSA pe bază de
proces-verbal de predare/primire.
Măsurile pentru prevenirea răspândirii virusului
vaccinal la porcinele domestice sunt următoarele:
a) plasarea manuală a momelilor în locurile specifice
de vaccinare şi îngroparea acestora în sol la o
adâncime de cel mult 20 cm, pentru a le proteja faţă
de variaţiile de temperatură din mediu şi faţă de
alte specii de animale existente în biotop;
b) pentru porcinele domestice şi mistreţi în zona
infectată, cele prevăzute de Norma sanitară
veterinară cu privire la măsurile pentru controlul
pestei porcine clasice, aprobată prin Ordinul
preşedintelui ANSVSA nr. 67/2005, cu modificările
ulterioare, precum şi alte măsuri aplicate în
vecinătatea fondurilor de vânătoare în care se
execută vaccinarea de urgenţă orală a mistreţilor:
1. interzicerea creşterii libere a porcinelor
domestice;
2. gestionarea resturilor menajere, a gunoiului şi a
aşternutului în exploataţiile de porcine, astfel
încât acestea să nu vină în contact sau să nu fie
accesibile mistreţilor;
3. interzicerea accesului vânătorilor în exploataţiile
de porcine cel puţin 21 de zile după participarea la
vânători;
4. depistarea şi declararea de către gestionarii
fondurilor de vânătoare a mistreţilor morţi,
accidentaţi, prelevarea de probe pentru stabilirea
cauzelor care au dus la moartea/accidentarea acestora;
5. asigurarea ecarisării în spaţiul cinegetic
naţional;
6. depistarea şi sancţionarea braconierilor,
confiscarea şi denaturarea vânatului ilegal;
7. expertiza sanitar-veterinară a carcaselor de
mistreţi;
c) prelevarea de probe de la mistreţii morţi, vânaţi
şi accidentaţi, pentru examene de laborator, care se
efectuează conform Manualului de diagnostic, aprobat
prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 66/2005 privind
aprobarea Normei sanitare veterinare care aprobă un
manual de diagnostic stabilind proceduri de
diagnostic, metode de prelevare a probelor şi criterii
pentru evaluarea testelor de laborator pentru
confirmarea pestei porcine clasică;
d) interzicerea comercializării mistreţilor vii şi a
cărnii proaspete de mistreţi vânaţi din zonele
infectate, în conformitate cu prevederile Normei
sanitare veterinare cu privire la măsurile pentru
controlul pestei porcine clasice, aprobate prin
Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 67/2005, cu
modificările ulterioare.
Măsuri suplimentare pentru controlul vânatului:
a) imediat după vânătoare, fiecărui mistreţ împuşcat
i se aplică un număr de identificare de către
gestionarul fondului de vânătoare din cadrul
inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de
vânătoare, conform instrucţiunilor medicului veterinar
oficial în a cărui arie de competenţă are loc
vânătoarea; acest număr va fi înscris pe nota de
însoţire a probelor, asigurând trasabilitatea
acestora;
b) mistreţii vânaţi trebuie să fie transportaţi, prin
grija gestionarului fondului de vânătoare, la centrul
de colectare a vânatului sălbatic sau la mijloacele
auto dotate cu instalaţii mobile de refrigerare,
pentru mistreţii care fac obiectul autoconsumului;
pe durata transportului trebuie să se evite contactul
direct sau indirect cu porcinele din exploataţiile de
porcine domestice; carcasele de mistreţi se păstrează
în aceste centre de colectare până când rezultatele
de laborator privind pesta porcină clasică şi
trichineloza sunt disponibile; probele prelevate de
la mistreţi în centrele de colectare a vânatului
sălbatic se trimit la laborator pentru efectuarea
examenelor în relaţie cu pesta porcină clasică,
conform Normei sanitare veterinare cu privire la
măsurile pentru controlul pestei porcine clasice,
aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA
nr. 67/2005, cu modificările ulterioare;
c) în cazul unui rezultat pozitiv, copii ale
buletinului de analiză se trimit la ANSVSA, la IDSA,
la DSVSA şi la medicul veterinar oficial care a trimis
probele spre examinare;
d) distrugerea cadavrelor şi a carcaselor de mistreţi
pentru care investigaţiile de laborator au relevat
rezultate pozitive este în responsabilitatea
gestionarilor centrelor de colectare a vânatului
sălbatic şi a mijloacelor mobile;
e) DSVSA controlează distrugerea în siguranţă a
cadavrelor şi a carcaselor de mistreţi; măsurile
trebuie să asigure că nicio carcasă provenită de la
mistreţii la care investigaţiile de laborator au fost
pozitive nu este scoasă din centrul de colectare a
vânatului sălbatic sau din zona infectată, inclusiv în
cazul cadavrelor de mistreţi;
f) pentru examinarea de laborator a mistreţilor se
foloseşte modelul formularului stabilit de ANSVSA.
Pentru comercializarea carcasei de mistreţi, aceasta
se marchează în conformitate cu prevederile
Ordinului preşedintelui ANSVSA nr. 10/2008 privind
aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileşte
procedura pentru marcarea şi certificarea sanitară
veterinară a cărnii proaspete şi marcarea produselor
de origine animală destinate consumului uman.

C. Instrucţiuni privind transportul, depozitarea şi
utilizarea vaccinurilor antipestoase sub formă de
momeli vaccinale cu administrare orală de
urgenţă la mistreţi
I. Instrucţiuni privind transportul:
– personalul din cadrul depozitului farmaceutic
veterinar implicat în operaţiunile de transport al
momelilor vaccinale către DSVSA este instruit de
către medicul veterinar care are calitatea de şef al
depozitului farmaceutic veterinar sau de persoana
responsabilă cu calitatea produselor medicinale
veterinare din cadrul depozitului, la locul de
încărcare a momelilor vaccinale, cu privire la
tehnicile speciale de transport şi manipulare a
acestora; la finalizarea instruirii se întocmesc
procese-verbale de instruire.
II. Instrucţiuni privind depozitarea:
– personalul implicat în operaţiunile specifice
activităţii de depozitare a momelilor vaccinale din
DSVSA este instruit de către medicul veterinar oficial
cu responsabilitate în recepţia, depozitarea şi
distribuţia vaccinului pe raza judeţului, numit prin
decizie a directorului executiv al DSVSA.
III. Instrucţiuni privind utilizarea:
a) DSVSA eliberează momelile vaccinale către
personalul care plasează respectivele momeli sub
supravegherea medicului veterinar oficial;
b) eliberarea momelilor vaccinale se face după
instruirea personalului responsabil de către medicul
veterinar oficial cu responsabilitate în recepţia,
depozitarea şi distribuţia momelilor vaccinale pe
raza judeţului, numit prin decizie a directorului
executiv al DSVSA, cu privire la modul de
transport, depozitare şi utilizare a acestora, prin
întocmirea unui proces-verbal de instruire;
c) personalul care plasează momelile vaccinale este
instruit de către medicul veterinar oficial în ceea ce
priveşte condiţiile de folosire a momelilor vaccinale;
d) instrucţiunile producătorului privind condiţiile de
utilizare a momelilor vaccinale se aplică întocmai.
DSVSA, prin Compartimentul de farmacovigilenţă,
verifică respectarea instrucţiunilor de transport,
depozitare şi utilizare la nivelul judeţului a
momelilor vaccinale, completează fişa de inspecţie,
iar rezultatele verificării sunt raportate lunar la
Direcţia de coordonare tehnică a institutelor de
referinţă, LSVSA, reglementare şi controlul
activităţii farmaceutice veterinare din cadrul
ANSVSA.”

1. Supravegherea clinică
este efectuată de
proprietarul de animale,
medicul veterinar de
liberă practică, medicul
veterinar oficial, zilnic
şi periodic, în funcţie
de tipul de exploataţie şi
atribuţiile medicilor
veterinari.
2. Autorităţile competente
pentru implementarea
procedurii de vaccinare de
urgenţă contra pestei
porcine clasice la
mistreţi sunt:
a) ANSVSA, care coordonea-
ză implementarea
procedurii;
b) LNR pentru PPC din
cadrul IDSA;
c) DSVSA;
d) alte instituţii publice
conform prevederilor
legale în vigoare.
3. Recoltarea probelor
este efectuată de medicul
veterinar de liberă
practică şi medicul
veterinar oficial, în
funcţie de responsabili-
tatea fiecăruia, conform
prevederilor Ordinului
preşedintelui ANSVSA
nr. 25/2008.
4. Supravegherea zonelor
de 10 km din jurul exploa-
taţiilor comerciale auto-
rizate sanitarveterinar
aflate în zonele cu risc
epidemiologic crescut se
efectuează de către
medicul veterinar oficial.
5. Responsabilitatea
efectuării testelor
aparţine laboratoarelor
sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimente-
lor judeţene, respectiv al
municipiului Bucureşti şi
IDSA, iar în cazuri de
expertiză, de către LNR
pentru Pesta Porcină
Clasică din cadrul IDSA.
6. Monitorizarea, contro-
lul şi eradicarea pestei
porcine clasice sunt
reglementate prin:
a) Decizia 2010/712/UE;
b) Ordonanţa Guvernului
nr. 42/2004 privind
organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimen-
telor, aprobată cu
modificări şi completări
prin Legea nr. 215/2004,
cu modificările şi
completările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului
nr. 1.189/2009 privind
organizarea, funcţionarea
şi atribuţiile Centrului
Naţional de Combatere a
Bolilor şi ale structu-
rilor din componenţa
acestuia;
d) Ordinul preşedintelui
ANSVSA nr. 67/2005 pentru
aprobarea Normei sanitare
veterinare cu privire la
măsurile pentru controlul
pestei porcine clasice, cu
modificările ulterioare;
e) Ordinul preşedintelui
ANSVSA nr. 77/2005 pentru
aprobarea Normei sanitare
veterinare privind notifi-
carea bolilor animalelor,
cu modificările ulterioare
7. Prelevarea, ambalarea
şi transportul probelor de
la porcii domestici şi de
la mistreţi, prelevate în
scopul realizării
examenelor serologice şi
virusologice în zonele de
10 km din jurul exploata-
ţiilor comerciale
autorizate sanitar-
veterinar aflate în zonele
cu risc epidemiologic
crescut, se efectuează de
către medicul veterinar
oficial.

 + 
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Autorităţii Naţionale SanitareVeterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,Radu Roatiş CheţanBucureşti, 11 iulie 2011.Nr. 31.––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x