ORDIN nr. 3.961 din 3 mai 2012

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 322 din 11 mai 2012
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 536 18/05/2011
ActulREFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 65
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind aprobarea programei şcolare pentru cursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă



În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (4) şi (5) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă programa şcolară pentru cursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă. Programa este cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Începând cu anul şcolar 2012-2013, programa şcolară cuprinsă în anexă poate fi utilizată în învăţământul gimnazial şi liceal, ca ofertă naţională de Curriculum la decizia şcolii sau în cadrul temelor incluse în activitatea corespunzătoare ariei curriculare Limbă şi comunicare.
 + 
Articolul 3Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,Cătălin Ovidiu BabaBucureşti, 3 mai 2012.Nr. 3.961.
 + 
Anexa PROGRAMA ŞCOLARĂpentru cursul opţionalLectura şi abilităţile de viaţăNotă de prezentareCursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă este destinat elevilor din clasele V-XII, de la toate filierele şi specializările din învăţământul preuniversitar. Acesta este gândit ca un opţional pe 2 ani şi include un buget de timp de 36 de ore pe an – o oră pe săptămână, însă structura cursului permite organizarea flexibilă a timpului de învăţare.Cursul a fost elaborat în cadrul proiectului Metode inovative în formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilităţilor de viaţă ale elevilor, cofinanţat prin Fondul Social European, Programul operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane (POSDRU), axa prioritară 3, domeniul major de intervenţie 1.3, implementat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului în parteneriat cu Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile.Prin elementele de fundamentare şi prin modalităţile de dezvoltare a competenţelor de lectură şi de formare a abilităţilor de viaţă la copii şi tineri, cursul opţional Lectura şi abilităţile de viaţă aparţine zonei noilor educaţii şi permite dezvoltarea competenţelor-cheie. Prin modul în care a fost conceput, acest curs opţional oferă soluţii pentru câteva dintre provocările actuale ale sistemului educaţional.Prin abilităţi se înţelege comportamentul controlat care duce la atingerea unor ţeluri, îndeplinirea unor obligaţii sau abordarea unei situaţii. Abilităţile de viaţă reprezintă un set de abilităţi necesare omului pentru a putea duce o viaţă la un nivel de calitate acceptabil, pentru a se dezvolta şi a menţine relaţii normale cu ceilalţi, pentru a-şi realiza scopurile propuse într-o anume perioadă de viaţă şi pentru a face faţă diferitelor dificultăţi. Descrierea unei abilităţi de viaţă se face în termeni de comportament, de cunoaştere, de atitudini şi de performanţă, care reprezintă cele 4 caracteristici ale acesteia. Din categoriile de abilităţi de viaţă fac parte: abilităţile de comunicare, abilităţile sociale, abilităţile de management al învăţării şi informaţiilor, abilităţile de autocunoaştere, abilităţile de autoîngrijire, abilităţile cognitive şi abilităţile practice.Modelul teoretic care stă la baza acestei programe este L.S.D.C. (Lifeskills development cycle), elaborat de Fundaţia International Child Developement Initiatives din Olanda.Parcurgerea programei de către elevii care studiază acest opţional conduce la formarea unor competenţe de comunicare ce asigură integrarea cu succes a acestora în viaţa socială şi profesională.Principiile fundamentale care au orientat elaborarea programei sunt:● Principiul relevanţei, competenţele şi conţinuturile fiind corelate cu nevoile reale şi imediate ale elevilor● Principiul diversificării, strategiile, ofertele şi situaţiile de învăţare fiind diversificate şi adaptate grupului de elevi● Principiul transferului, prin realizarea de conexiuni între textele studiate şi viaţa cotidianăStructura programeiStructura curriculumului şcolar pentru opţionalul Lectura şi abilităţile de viaţă are următoarele componente:● Notă de prezentare a legislaţiei specifice, europene şi naţionale, care a stat la baza elaborării programei; subliniază importanţa disciplinei, principiile şi valorile fundamentale, precum şi particularităţile acesteia● Competenţe generale, acestea fiind corelate cu domeniile de competenţe-cheie: competenţa de comunicare în limba română, competenţe digitale, competenţe sociale şi civice, a învăţa să înveţi, sensibilizare şi exprimare culturală● Valori şi atitudini promovate prin acest curs opţional● Competenţe specifice şi conţinuturi asociate acestora, care propun elemente specifice derivate din caracteristicile educaţionale ale disciplinei● Sugestii metodologice, care cuprind recomandări pentru proiectarea demersului didactic, având rolul de a orienta profesorii în implementarea acestei programe pentru realizarea activităţilor de predare-învăţare-evaluare în concordanţă cu specificul acestui curs. Ele sunt elaborate pentru a orienta proiectarea demersului didactic adecvat competenţelor, valorilor şi atitudinilor prevăzute de programă.Proiectarea activităţii didactice trebuie să fie precedată de lectura integrală a programei opţionalului şi de urmărirea logicii interne a acesteia. Activităţile de învăţare şi strategiile de lucru propuse de cadrele didactice trebuie să ţină seama de experienţa elevilor la vârsta pe care o au şi să permită valorizarea pozitivă a acestei experienţe.Centrarea pe elev, ca subiect al activităţii instructiv-educative, presupune respectarea unor exigenţe ale învăţării durabile, aşa cum sunt:– utilizarea unor metode active care pot contribui la dezvoltarea capacităţii de comunicare, de manifestare a spiritului critic, tolerant, deschis şi creativ;– exersarea lucrului în echipă, a cooperării şi/sau a competiţiei;– realizarea unor activităţi diverse de receptare a textelor literare şi nonliterare, care să dea posibilitatea tuturor elevilor de a participa la propria învăţare şi la dezvoltarea abilităţilor de viaţă necesare pentru o viaţă sigură.Competenţe generale

1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor
de viaţă
2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Valori şi atitudini● Cultivarea interesului pentru lectură şi a plăcerii de a citi● Asumarea unui set de valori personale care să confere identitate persoanei● Dezvoltarea gândirii critice, flexibile şi prospective● Cultivarea interesului pentru învăţarea pe parcursul întregii vieţi ca expresie a dezvoltării durabile● Valorizarea creativităţii ca resursă pentru dezvoltarea personală şi comunitară● Acceptarea diversităţii etnice, sociale, culturale, religioase, de opţiune etc.● Acceptarea dialogului şi a comunicării interculturaleCompetenţe specifice şi conţinuturi asociateClasa a V-a şi clasa a VI-a1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
1.1. Citirea unor texte diferite care
abordează problematica abilităţilor de
viaţă
1.2. Observarea comportamentului perso-
najelor literare/a persoanelor în vederea
identificării abilităţii de viaţă absente
sau dobândite

Texte literare şi nonliterare
Sensul global al textelor
Abilităţi de viaţă: abilităţi de
comunicare, abilităţi sociale,
abilităţi de management al învă-
ţării şi informaţiilor, abilităţi
de autocunoaştere, abilităţi de
autoîngrijire, abilităţi cognitive,
abilităţi practice
Comportamentul
Personaj literar; persoană

2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
2.1. Identificarea rolului lecturii în
dezvoltarea personală
2.2 Asocierea textelor citite cu
experienţe personale
Lectura experenţială
Lectura de identificare
Dezvoltarea personală

Clasa a VII-a şi clasa a VIII-a1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
1.1. Citirea şi prezentarea unor texte
diferite care abordează problematica
abilităţilor de viaţă
1.2. Exprimarea opiniei faţă de compor-
tamentul şi atitudinile personajelor
literare/a persoanelor referitor la
abilităţile de viaţă absente sau dobândite

Texte literare şi nonliterare
Mesajul textelor
Comportament, atitudini
Abilităţi de viaţă: abilităţi de
comunicare, abilităţi sociale,
abilităţi de management al învă-
ţării şi informaţiilor, abilităţi
de autocunoaştere, abilităţi de
autoîngrijire, abilităţi cognitive,
abilităţi practice

2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
2.1. Exprimarea unei opinii personale
despre rolul lecturii în dezvoltarea
personală
2.2. Asocierea mesajului textelor citite
cu nevoile personale în vederea dezvol-
tării personale
Lectura reflexivă
Lectura informativă, globală
Nevoile personale
Schimbarea atitudinilor

Clasa a IX-a şi clasa a X-a1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
1.1. Compararea unor texte diferite,
piese de teatru şi filme care abordează
problematica abilităţilor de viaţă
1.2. Argumentarea propriei poziţii faţă
de comportamentele şi atitudinile perso-
najelor sau a persoanelor având în vedere
abilităţile de viaţă absente sau dobândite

Texte literare şi nonliterare.
Piese de teatru. Filme
Comportament, atitudini, cunoştinţe
Abilităţi de viaţă: abilităţi de
comunicare, abilităţi sociale,
abilităţi de management al învă-
ţării şi informaţiilor, abilităţi
de autocunoaştere, abilităţi de
autoîngrijire, abilităţi cognitive,
abilităţi practice

2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
2.1. Investigarea modului în care lectura
permite dezvoltarea personală
2.2. Gestionarea eficientă a informaţiilor
obţinute prin actul de lectură în vederea
dezvoltării personale
Lectura exploratorie
Investigarea textului
Influenţă şi schimbare

Clasa a XI-a şi clasa a XII-a1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilităţilor de viaţă

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
1.1. Interpretarea problematicii abilită-
ţilor de viaţă pornind de la textele
citite, de la piesele de teatru şi filmele
vizionate şi de la punctele de vedere
exprimate de colegi pe marginea acestora
1.2. Compararea abilităţii de viaţă a unor
persoane/personaje, din punctul de vedere
al abilităţilor de viaţă

Texte literare şi nonliterare.
Piese de teatru. Filme
Performanţa şi descrierea comporta-
mentală a abilităţii de viaţă
Abilităţi de viaţă: abilităţi de
comunicare, abilităţi sociale,
abilităţi de management al învă-
ţării şi informaţiilor, abilităţi
de autocunoaştere, abilităţi de
autoîngrijire, abilităţi cognitive,
abilităţi practice

2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltării personale

Competenţe specifice Conţinuturi asociate
2.1. Demonstrarea interesului faţă de
lectură ca mijloc de dezvoltare personală
2.2. Realizarea transferului informaţiilor
obţinute prin actul lecturii în vederea
dezvoltării profesionale
Lectura critică
Viziunea asupra sinelui şi asupra
lumii
Schimbarea şi dezvoltarea

Sugestii metodologicePrograma oferă posibilitatea organizării flexibile a învăţării într-un număr variabil de lecţii. Se recomandă ca textele literare şi nonliterare selectate în vederea dezvoltării competenţelor generale vizate de prezenta programă să fie legate tematic de problematica abilităţilor de viaţă. Textele literare vor fi selectate atât din literatura română, cât şi din literatura universală.Se poate opta pentru selecţia unor texte, piese de teatru şi filme diverse care pot ilustra teme precum: familia, şcoala, iubirea, călătoria, prietenia, copilăria, adolescenţa etc.Numărul de texte literare selectate destinate lecturii, pentru fiecare an şcolar, este de cel puţin 5 (fragmente sau integrale): poezii, proză narativă şi text dramatic. În ceea ce priveşte textele nonliterare, se vor studia, în acest scop, cel puţin 4 texte, de preferinţă legate tematic de cele literare şi aflate în strânsă legătură cu categoria de vârstă din care fac parte elevii. În cazul claselor din ciclul inferior şi din ciclul superior al liceului, se vor include în seria creaţiilor supuse discuţiilor cel puţin o piesă de teatru şi un film, pentru fiecare an şcolar.Textele literare şi cele nonliterare, piesele de teatru şi filmele vor fi selectate astfel încât să abordeze din categoriile de abilităţi de viaţă următoarele abilităţi specifice:

Categorii de abilităţi de viaţă Abilităţi specifice
1. Abilităţi de comunicare

Abilitatea de ascultare activă
Abilitatea de negociere
Abilitatea de comunicare asertivă
Abilitatea de adaptare a discursului
la context
Abilitatea de persuasiune
2. Abilităţi sociale

Abilitatea de lucru în echipă
Abilitatea de cooperare
Abilitatea de leadership
Abilitatea de rezolvare a conflictelor
Abilitatea de voluntariat
Abilitatea de acceptare a diferenţelor
3. Abilităţi de management al învă-
ţării şi informaţiilor

Abilitatea de documentare
Abilităţi metacognitive
Abilitatea de selectare a informaţiilor
Abilitatea de învăţare independentă
4. Abilităţi de autocunoaştere

Abilitatea de gestionarea emoţiilor
Abilitatea de a avea încredere în sine
Abilitatea de asumare a responsabili-
tăţilor
Abilitatea de gestionare a stresului
5. Abilităţi de autoîngrijire

Abilitatea de adoptare a unui stil de
viaţă sănătos
Abilitatea de igienă personală
Abilitatea de siguranţă personală
6. Abilităţi cognitive

Abilitatea de rezolvare a problemelor
Abilitatea de luare a deciziilor
Abilitatea de gândire critică
Abilitatea de planificare şi organizare
7. Abilităţi practice

Abilităţi antreprenoriale
Abilitatea de protejare a mediului
Abilităţi tehnice
Abilitatea de îngrijire şi realizare a
siguranţei locuinţei

Activităţile de predare-învăţare-evaluare se vor desfăşura în unităţi de timp de două ore, ceea ce implică structurarea conţinuturilor pentru o abordare logică şi coerentă în cadrul unor scenarii didactice atractive, dinamice, care să îmbine activitatea individuală şi frontală cu cea în perechi sau în grup. Scenariile didactice trebuie să fie structurate după modelul: evocare (intrare în temă, actualizarea cunoştinţelor), realizarea sensului (predarea-învăţarea de noi cunoştinţe), reflecţie şi extindere. Rolul central în procesul de predare-învăţare îl are dezvoltarea curiozităţii elevilor asupra posibilităţilor diverse de exprimare a propriilor gânduri şi sentimente, dar şi asupra universului textului.Competenţele specifice pot fi formate prin oricare dintre conţinuturile asociate, iar valorile şi atitudinile vor fi avute în vedere atât în selecţia textelor, cât şi în abordarea concretă a acestora. Pentru formarea calităţilor unui lector activ şi critic, capabil de discernământ, elevilor li se va cere să-şi exprime opinia despre mesajul textelor, despre valorile şi ideile promovate, despre abilităţile de viaţă identificate la nivelul personajelor/persoanelor din textele citite sau despre abilităţile de viaţă care le lipsesc acestora.Citirea corectă şi fluentă presupune atât citirea pentru sine, cât şi citirea pentru ceilalţi, de aceea elevii vor fi solicitaţi să citească texte sau fragmente de texte literare sau nonliterare în gând, dar şi cu voce tare, în faţa unui auditoriu.Textul literar şi nonliterar va fi abordat atât cu scopul formării competenţelor generale şi a celor specifice, cât şi cu scopul formării competenţelor-cheie de învăţare, interpersonale şi sociale. Profesorul va aborda textele din perspectivă transcurriculară prin utilizarea metodelor interactive specifice dezvoltării gândirii critice, astfel încât textul să fie pretext pentru înţelegerea sinelui şi a lumii. Evaluarea se va realiza de regulă prin metode complementare (observarea sistematică a comportamentului, interviul, portofoliul, autoevaluarea, jurnalul de lectură, proiectul etc.) care permit evaluarea reacţiilor, a învăţării şi a comportamentului elevilor. Dezvoltarea competenţei digitale se va realiza prin activităţi de învăţare ce au ca scop formarea la elevi a deprinderii de a folosi internetul şi softurile educaţionale ca sursă de documentare şi de a utiliza critic şi creativ mijloacele media electronice.Autori:Prof. Monica Halaszi (coord.)Prof. Alis PopReferenţi ştiinţifici: dr. Florentina Sâmihăian – Universitatea din Bucureştidr. Mina-Maria Rusu – MECTSdr. Anca-Denisa Petrache––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x