Având în vedere:– prevederile art. 77 alin. (6)-(8) și ale art. 94 alin. (2) lit. e) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare; … – prevederile art. 42 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare; … – prevederile art. 1 pct. 6 lit. p) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare; … – prevederile Ordinului ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 4.267/841/2020 pentru stabilirea unor măsuri de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ, instituțiile publice și toate structurile aflate în subordonarea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării; … – Referatul de aprobare nr. 3.052 din 14.05.2021, … în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările ulterioare,ministrul educației emite prezentul ordin. +
Articolul IMetodologia de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.433/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 18 septembrie 2014, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1.La articolul 10, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:(4)Pentru sesiunea de examen 2021, graficul de acțiuni privind organizarea și desfășurarea examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, prevăzut la alin. (1) lit. a) se întocmește și se afișează cu cel puțin două zile înainte de începerea examenului. … 2.După articolul 23^1 se introduce un nou articol, articolul 23^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 23^2Prin derogare de la prevederile art. 23, pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, structura probelor de examen constă în:a)La liceele de artă, specializările: arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, restaurare-conservare bunuri culturale:(i)susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … (ii)proba practică în specializarea certificată. … … b)La liceele de artă, specializarea muzică, structura probelor de examen constă în:(i)instrumente:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … (ii)artă vocală interpretativă:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … (iii)muzică vocală de jazz și muzică ușoară:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … (iv)muzică tradițională românească:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată; … … (v)teorie-solfegiu-dicteu:– susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … – proba practică în specializarea certificată. … … … c)La liceele de artă, specializarea coregrafie, structura probelor de examen constă în:(i)susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … (ii)proba practică în specializarea certificată. … … d)La liceele de artă, specializarea arta actorului, structura probelor de examen constă în:(i)susținerea proiectului/lucrării de specialitate, transmisă pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare; … (ii)proba practică în specializarea certificată. … … e)La seminarele/liceele teologice ortodoxe, specializarea pastorală, structura probelor de examen constă în:(i)susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate din dogmatică și din studiul biblic al Vechiului și Noului Testament; … (ii)proba practică de specialitate din tipic și liturgică, muzică bisericească, catehetică și omiletică. … … f)La seminarele/liceele teologice ortodoxe, specializarea patrimoniu cultural, structura probelor de examen constă în:(i)susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate din dogmatică și din studiul biblic al Vechiului și Noului Testament; … (ii)proba practică de specialitate realizată în timpul anului școlar. … … g)La liceele teologice penticostale, structura probelor de examen constă în:(i)susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate din doctrine biblice, clasa a XI-a și clasa a XII-a; … (ii)proba practică de specialitate la disciplina pneumatologie. … … h)La seminarele/liceele/colegiile teologice ortodoxe, romano-catolice și greco-catolice, specializarea ghid turism religios, structura probelor de examen constă în:(i)susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate; … (ii)proba practică de specialitate. … … i)La liceele pedagogice, specializarea învățător-educatoare, structura probelor de examen constă în:(i)prezentarea strategiei didactice a lecției/lecțiilor demonstrative – proiecte de activitate didactică și o scurtă analiză a resurselor didactice utilizate, elaborate și transmise, prin intermediul poștei electronice, comisiei de la nivelul unității de învățământ; … (ii)proba practică – activitate didactică – susținerea a două lecții demonstrative – una în învățământul preșcolar și cealaltă în învățământul primar, în conformitate cu programa de practică pedagogică specifică specializării și cu planurile de învățământ pentru cele două niveluri. … … j)La liceele pedagogice, specializarea educator-puericultor, structura probelor de examen constă în:(i)prezentarea strategiei didactice a lecției demonstrative – proiect de activitate didactică și o scurtă analiză a resurselor didactice utilizate, elaborate și transmise, prin intermediul poștei electronice, comisiei de la nivelul unității de învățământ; … (ii)proba practică – activitate didactică – susținerea unei activități finale în învățământul antepreșcolar, conform programei de practică pedagogică specifică specializării și curriculumului pentru educație timpurie. … … k)La liceele pedagogice, specializările instructor de educație extrașcolară și mediator școlar, structura probelor de examen constă în:(i)prezentarea proiectului/lucrării de specialitate elaborate și transmise, prin intermediul poștei electronice, comisiei de la nivelul unității de învățământ; … (ii)proba practică – prezentarea complexă (proiectare, organizare, desfășurare) a unei activități educative de timp liber/a unui caz supus medierii, pe o temă la alegere. … … l)La liceele pedagogice, specializările bibliotecar- documentarist și pedagog școlar, structura probelor de examen constă în:(i)prezentarea proiectului/lucrării de specialitate elaborate și transmise, prin intermediul poștei electronice, comisiei de la nivelul unității de învățământ; … (ii)proba practică – prezentarea complexă (organizare și desfășurare) a unei activități de bibliotecă-inventariere, clasificare, îndrumare metodico- științifică/a unei activități educative, pe o temă la alegere. … … m)La liceele/clasele cu program sportiv, structura probelor de examen constă în:(i)susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate din pregătirea sportivă teoretică; … (ii)proba practică de specialitate. … … 3.La articolul 33, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:(4)Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, probele de examen vor fi planificate în perioada 7-11 iunie 2021. … 4.După articolul 34^2 se introduc două noi articole, articolele 34^3 și 34^4, cu următorul cuprins: +
Articolul 34^3Pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la profilurile la care candidații nu trebuie să susțină proiectele/lucrările de specialitate sau transmit susținerea proiectelor/lucrărilor de specialitate pe suport electronic, comisia de examinare din unitatea de învățământ evaluează numai proiectele/lucrările de specialitate care au obținut calificativul admis, confirmat prin referatul de evaluare elaborat de profesorul coordonator al proiectului/lucrării de specialitate. +
Articolul 34^4Pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la seminariile/liceele teologice și la liceele/clasele cu program sportiv se susțin online numai proiectele/lucrările de specialitate care au obținut calificativul admis, confirmat prin referatul de evaluare elaborat de profesorul coordonator al proiectului/lucrării de specialitate. Candidații intră online în examen în ordinea și la ora stabilită de comisie. Președintele, vicepreședintele și membrii comisiei/subcomisiei de examinare verifică online identitatea fiecărui candidat. … 5.La articolul 37, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:(5)Prin derogare de la prevederile alin. (2), pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, în cazul susținerii online a proiectului/lucrării de specialitate, membrii comisiei/ subcomisiei de examinare, cu drept de notare, pot adresa candidatului întrebări asupra conținutului, rezultatelor obținute etc., fără a depăși un timp maxim de 15 minute pentru fiecare candidat (prezentare și răspuns la întrebări). … 6.La articolul 39, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:(9)Pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la profilul pedagogic, proba practică se poate realiza și prin intermediul tehnologiei și internetului ca: lecție, activitate didactică, activitate de timp liber/de mediere etc. Calendarul de organizare și desfășurare a probei cuprinde:a)programarea pe zile și ore a candidaților, în ordine alfabetică, pe clase (grupe) și specializări; … b)unitatea de învățământ/clasa, cadrul didactic metodist și disciplina la care se susține/echivalează lecția/activitatea educativă. … … 7.După articolul 40^1 se introduce un nou articol, articolul 40^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 40^2Pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, proba practică se echivalează după cum urmează:a)la profilul artistic, specializări în arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, restaurare-conservare bunuri culturale, muzică, arta actorului, proba practică se echivalează cu media generală la disciplina principală de specialitate din clasa a XII-a. Pentru specializarea restaurare-conservare bunuri culturale, disciplina principală de specialitate este disciplina Atelier de specialitate (teorie și tehnici de conservare-restaurare); … b)la profilul artistic, specializarea coregrafie, proba practică se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor obținute în clasa a XII-a la disciplinele Dans clasic sau Dans contemporan, în funcție de specializare, și Repertoriu individual; … c)la seminarele/liceele teologice ortodoxe, specializarea pastorală, proba practică se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor obținute la disciplinele tipic și liturgică (clasa a XII-a), muzică bisericească (clasa a XII-a), catehetică și omiletică (clasa a XI-a), catehetică și omiletică (clasa a XII-a); … d)la seminarele/liceele teologice ortodoxe, specializarea patrimoniu cultural, proba practică va consta din prezentarea online a unei lucrări practice în specialitate (patrimoniu cultural), realizată în acest scop, în timpul anului școlar; … e)la liceele teologice penticostale, proba practică se echivalează cu media generală la disciplina pneumatologie, clasa a XII-a; … f)la seminarele/liceele/colegiile teologice ortodoxe, romano-catolice și greco-catolice, specializarea ghid turism religios, proba practică se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor obținute la disciplina practica de specialitate, clasa a XI-a, și la disciplina practică de specialitate, clasa a XII-a; … g)la liceele/clasele cu program sportiv, proba practică de specialitate se echivalează cu media generală la disciplina Pregătire sportivă practică, clasa a XII-a. … … 8.La articolul 43, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alineatele (7) și (8), cu următorul cuprins:(7)Pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la profilul artistic, specializări în arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, restaurare-conservare bunuri culturale, muzică, coregrafie, arta actorului, se consideră «neprezentat» un elev care nu a predat/transmis profesorului coordonator/unității de învățământ proiectul/lucrarea de specialitate pe suport electronic, în formatul stabilit de comisia de organizare, până la data stabilită de unitatea de învățământ.(8)Pentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, la seminarele/liceele teologice și la liceele/clasele cu program sportiv se consideră «neprezentat» un elev care a absentat de la susținerea online a proiectului/lucrării de specialitate. … … +
Articolul IIPentru sesiunea 2021 a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, se suspendă aplicarea prevederilor art. 7 alin. (5) lit. j), art. 10 alin. (1) lit. f), art. 18 alin. (4), art. 22 alin. (2), art. 32, art. 33 alin. (2), art. 36, art. 37 alin. (1), art. 39 alin. (2)-(7), art. 40 alin. (2), art. 43 alin. (3), art. 44 din Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 4.433/2014, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezentul ordin. +
Articolul IIIDirecția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, Direcția generală infrastructură, inspectoratele școlare județene/al municipiului București și unitățile de învățământ care organizează examen de certificare a calificării absolvenților învățământului liceal, filiera vocațională, duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educației,
Gigel Paraschiv,
secretar de statBucurești, 27 mai 2021.Nr. 3.859.––