În temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 10^8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere dispozițiile art. 10^6 alin. (4) și (5) și ale art. 10^7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform al Ministerului Finanțelor comunicat prin Adresa nr. 742.185 din 19.07.2024,președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Procedura privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 2Se aprobă modelul și conținutul formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“, prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 3Formularul prevăzut la art. 2 se completează și se transmite conform instrucțiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 3. +
Articolul 4Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularului menționat la art. 2 sunt prevăzute în anexa nr. 4. +
Articolul 5Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 6Registrul RO e-Factura obligatoriu, organizat potrivit procedurii prevăzute în anexa nr. 1, devine operațional începând cu data de 1 iulie 2025. +
Articolul 7Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și unitățile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. +
Articolul 8Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
Nicoleta-Mioara CîrciumaruBucurești, 23 iulie 2024.Nr. 3.789. +
Anexa nr. 1PROCEDURAprivind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu +
Anexa nr. 2*)*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
+
Anexa nr. 3
Instrucțiuni de completare a formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“Formularul (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“ se completează și se transmite de către următoarele categorii de entități, dacă nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura:a)asociațiile și fundațiile constituite în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal), pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025; … b)agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal, pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025. … Formularul se completează cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii.Completarea formularului se face astfel:În prima casetă se bifează categoria de entitate din care face parte solicitantul. +
Secțiunea I „Date de identificare ale solicitantului“Caseta „Denumire/Nume, prenume“ se completează, după caz, de către:a)asociațiile și fundațiile constituite în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal; … b)agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal. … Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul de identificare fiscală atribuit entității, conform legii, sau cu codul numeric personal, după caz, înscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta. În situația în care formularul se completează de către împuternicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se înscriu codul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal competent entității pentru care se completează formularul sau codul numeric personal al agricultorului, după caz, precum și datele de identificare ale acestuia.Caseta „Domiciliul fiscal“ se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al entității. +
Secțiunea II „Reprezentare prin“ – se marchează cu „X“, în cazul în care, în relația cu organul fiscal, entitatea este reprezentată prin împuternicit/reprezentant legal.În casetele „Nr. document“ și „Dată document (zz/ll/aaaa)“ se înscriu numărul și data înregistrării la organul fiscal, de către împuternicit, a actului de împuternicire, în original sau în copie legalizată, sau numărul și data documentului care atestă calitatea de reprezentant legal, după caz.Rubrica „Date de identificare“ – se completează cu datele de identificare ale împuternicitului/reprezentantului legal.Caseta „Țara“ se completează dacă s-a marcat cu „X“ căsuța „Reprezentant legal“. +
Secțiunea III „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“ se completează astfel:Prima căsuță se bifează de către entitățile care solicită înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu începând cu data de 1 iulie 2025, în vederea utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, potrivit dispozițiilor art. 10^6 alin. (4) teza I sau art. 10^7 alin. (4) teza I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare.A doua căsuță se bifează de entitățile care încep să desfășoare activități economice după data de 30 iunie 2025 și care au obligația să solicite înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu înainte de a începe desfășurarea activităților economice, potrivit art. 10^6 alin. (4) teza a II-a și art. 10^7 alin. (4) teza a II-a din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare.Caseta „Numele persoanei care face declarația“ – se completează cu numele persoanei care întocmește formularul (082).Caseta „Funcția/Calitatea“ – se completează cu funcția/ calitatea pe care o are persoana care întocmește formularul (082). În situația în care formularul (082) se completează de către împuternicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se înscrie „Împuternicit“ sau „Reprezentant legal“, după caz. +
Anexa nr. 4
Caracteristici de editare, modul de difuzare, utilizare și păstrare
a formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“1.Denumirea formularului: (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“ … 2.Caracteristici de editare: se utilizează echipament informatic pentru completare și editare. … 3.Se utilizează de către:a)asociațiile și fundațiile constituite în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal), pentru facturile emise după data de 1 iulie 2025; … b)agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal, pentru facturile emise după data de 1 iulie 2025, care solicită înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, conform prevederilor art. 10^6 alin. (4) și art. 10^7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare. … … 4.Se completează și se transmite de către entitate sau de împuternicitul/reprezentantul legal al acesteia, după caz. … 5.Organul fiscal competent are acces la informațiile din formular prin accesarea Registrului RO e-Factura obligatoriu. … 6.Se arhivează în format electronic. …