ORDIN nr. 3.630 din 13 august 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, DEZVOLTARII SI ADMINISTRATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 770 din 24 august 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 477 16/06/2020 ART. 12
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DESTRATEGIE 20/07/2022





Ținând cont de prevederile Memorandumului nr. 20/4.180/T.G. din 8.03.2019 cu tema „Măsuri necesare îndeplinirii condiției favorizante «Buna guvernanță a strategiei naționale sau regionale de specializare inteligent㻓,luând în considerare Referatul de aprobare nr. 101.578 din 23.07.2020, în temeiul art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației,ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Îndrumările metodologice pentru organizarea focus grupurilor de descoperire antreprenorială la nivel regional, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  + 
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației,
Mariana Cotoi,
secretar de stat
București, 13 august 2020.Nr. 3.630. + 
ANEXĂ
ÎNDRUMĂRI METODOLOGICE
pentru organizarea focus grupurilor de descoperire antreprenorială la nivel regional
NOTĂ: Acest document este destinat să servească drept material de orientare. Ajustările pot fi făcute în funcție de contextul regional specific și de experiența acumulată până în prezent pe baza discuțiilor anterioare. 1.Ce sunt specializarea Smart și procesul de descoperire antreprenorială? Conceptul de specializare inteligentă sau strategiile de cercetare și inovare pentru specializarea inteligentă (RIS3) oferă o nouă abordare de politici și practici pentru cercetare și inovare în regiuni/țări care au drept scop promovarea schimbărilor structurale și a dezvoltării regionale și creșterea capacității lor interne și a avantajului comparativ regional prin investiții direcționate în domenii strategice de forță locală în cercetare, inovare și potențialului în afaceri.Astfel de puncte forte locale existente sau viitoare sunt identificate printr-un proces de descoperire antreprenorială (EDP), care apare ca un proces de învățare care angrenează actorii locali Quadruple Helix (universități și instituții de cercetare, companii, grupuri, autorități publice, societatea civilă).Un EDP facilitează stabilirea priorităților strategice, accesul pe piață, dezvoltarea capitalului social, mecanisme de guvernare a mai multor părți interesate și utilizarea combinată a diferitelor resurse și canale de finanțare pentru a atinge obiectivele stabilite (Foray, David și Hall, 2009). Aceasta aduce astfel o nouă viziune asupra inovării regionale, prin „îndepărtarea de o abordare tradițională bazată în principal pe măsuri orizontale și politici neutre, menite să îmbunătățească condițiile și capacitățile cadru generale (universități bune, capital uman, drepturi de proprietate intelectuală, cercetare și infrastructură TIC, concurență și deschidere etc.) către o logică de intervenție mai verticală și nonneutră, adică un proces de identificare și selecție a zonelor dezirabile pentru intervenție, implicând alegeri de tehnologii, câmpuri, subsisteme care ar putea fi favorizate în cadrul politicii regionale“ (Foray și Goenaga, 2013, p. 2).EDP se află la baza elaborării și implementării RIS3. În primul rând, este antreprenorial, întrucât se bazează pe „antreprenori“ în sensul cel mai larg, în calitate de producători și utilizatori de cunoștințe (firme inovatoare, cercetători universitari, inventatori etc.) care lucrează în beneficiul regiunii lor și se angajează în parteneriate cu alte regiuni și parteneri externi pentru îmbunătățirea capacităților și a activelor productive existente (a se vedea figura 1). Aceasta implică o bază solidă de cunoștințe economice (adică cunoștințe care funcționează din punct de vedere economic) și diverse moduri în care cunoștințele antreprenoriale pot fi combinate și legate de alte tipuri de cunoștințe, cum ar fi științific, tehnologic, inginerie sau cunoștințe despre potențial de creștere a pieței, despre concurenți, despre inputuri și servicii necesare pentru lansarea unei noi activități (Foray, 2015). În al doilea rând, implică o descoperire antreprenorială în sensul unei abordări ascendente/descentralizate și moderne de elaborare a politicilor, care trece de la politicile orizontale care vizează doar subvenționarea costurilor de cercetare și dezvoltare și inovare și stimularea potențialilor inovatori și „proiecte bune“ la politicile verticale care încurajează explorarea, experimentarea și învățarea noilor modalități prin care cercetarea și dezvoltarea și inovarea pot ajuta economia și dezvoltarea regională. Figura 1*): Persoanele de la Quadruple Helix implicate întrun focus grup EDP*) Figura 1 este reprodusă în facsimil.Sursa: Centrul comun de cercetare 2.Ghiduri metodologice pentru un focus grup EDP Din punct de vedere metodologic, un focus grup EDP este un proces transparent și ascendent, caracterizat printr-o abordare interactivă și sistemică, cu accent principal pe nevoile de afaceri, cercetare și inovare, încurajând învățarea prin colaborare, cooperare și stabilire de parteneriate, discuții bazate pe discuții argumentate și consens obținut prin cunoștințe.2.1.Organizarea unui focus grup EDP Un grup concentrat EDP este de obicei organizat pentru identificarea zonelor prioritare RIS3 potențiale sau pentru implementarea zonelor prioritare RIS3 deja identificate. Mai mult, pentru a genera efecte de răspândire și diversificare, acesta poate fi organizat și pe baza unei abordări intersectoriale, care poate include organizarea de-a lungul unui aspect orizontal, o tehnologie de activare cheie, tehnologia digitală, o provocare a societății etc. Focus grup EDP operează de regulă cu grupuri-țintă care reunesc reprezentanți din Quadruple Helix (universități și instituții de cercetare, companii, agenții guvernamentale și reprezentanți ai societății civile). Numărul de participanți la un grup-țintă EDP variază de obicei între 50/60 și 80/100 de persoane. Relevanța EDP pentru grupurile-țintă se bazează pe faptul că: – participanții pot primi feedback imediat de la alți participanți din grupul-țintă la ideea lor de proiect, pot avea ocazia să îl perfecționeze în continuare după eveniment pe baza observațiilor formulate de agenția de dezvoltare regională (ADR) care coordonează procesul și pot ajuta la identificarea opțiunilor de finanțare adecvate;– participanții au posibilitatea de a interacționa, de a coopera și de a forma parteneriate de durată cu diferite organizații din Quadruple Helix. 2.2.Obiectivele unui focus grup EDP RIS3 se caracterizează printr-un proces EDP continuu, ciclic, iar diferite etape ale acestui proces pot avea obiective diferite. Cu toate acestea, pot fi identificate o serie de obiective comune: – în faza de elaborare a priorităților RIS3, accentul principal ar trebui să fie colectarea de contribuții pentru definirea priorităților de specializare inteligentă, în termeni de validare și restrângere a domeniilor propuse sau de a face alegeri solide despre domenii noi;– în faza de implementare și monitorizare a priorităților RIS3, accentul principal ar trebui pus pe activarea, diversificarea priorităților de specializare, pe generarea de noi idei de proiect care să sprijine implementarea strategiei, precum și colectarea de feedback în scopuri de monitorizare. Informațiile colectate într-o etapă ulterioară a punerii în aplicare pot fi, de asemenea, utilizate pentru îmbunătățirea strategiei, în special pentru perioada post-2020, nu numai pe linia recomandărilor EC-DG REGIO, dar și pentru a reflecta schimbările priorităților, dacă este necesar. Acestea se pot schimba în timp, astfel unele activități sau priorități pot înceta să mai facă parte din RIS3, în timp ce altele noi ar putea fi introduse. Un EDP poate constitui astfel și un instrument pentru evaluare și evaluarea priorităților identificate. În plus, poate servi drept mijloc pentru evaluare și evaluarea relevanței acțiunilor, intervențiilor propuse în cadrul combinației de politici.În general, focus grupurile EDP reprezintă, de asemenea, o modalitate de menținere a implicării părților interesate și de atragere a noilor părți interesate în proces, precum și un cadru pentru menținerea dialogului cu actorii-cheie în spiritul unui proces ascendent. 2.3.Etapele pregătitoare ale unui focus grup EDP Pregătirea unui focus grup cuprinde mai multe etape, inclusiv: – alegerea zonei sau câmpului prioritar RIS3 vizat, precum și descompunerea acesteia în mai multe subzone/subcâmpuri bazate pe nișele de specializare care sunt incluse în RIS3 (sau – în faza de pregătire – care sunt propuse să fie examinate pe baza datelor colectate și a tendințelor de dezvoltare existente);– coordonarea problemelor administrative, cum ar fi alegerea locației, asigurarea faptului că echipamentul tehnic necesar este prezent la locul dorit și funcționează bine etc.;– configurarea agendei;– invitarea persoanelor din exterior ce vor susține un discurs;– invitarea sau numirea internă a unui moderator și a unui raportor pentru sesiunile paralele de grup;– elaborarea listei de participanți la focus grup care urmează să fie invitați de la nivel regional, care acoperă Quadruple Helix. Este recomandabil să specificați în invitația pentru părțile interesate scopul focus grupului EDP, menționând de ce este important pentru ei să participe. Subliniază faptul că obiectivul principal este generarea de idei viabile și fezabile de proiect pentru a sprijini implementarea strategiei regiunii, precum și pentru a-i ajuta pe termen lung în identificarea surselor de finanțare celor mai potrivite pentru ideile lor. O descriere detaliată a celor mai importanți pași este oferită mai jos.a)Configurarea agendei pentru focus grup EDPUn focus grup EDP este în general organizat pe o zi și cuprinde: – două ședințe plenare (una introductivă la început și una finală la sfârșit). Ședința plenară introductivă se recomandă să nu dureze mai mult de o oră și ar trebui să fie precedată de observațiile de deschidere ale instituției gazdă și de prezentarea ordinii de zi. Plenul de închidere, în funcție de conținut, poate fi de 30 de minute până la o oră; – două până la patru sesiuni paralele, care sunt sesiuni de grup de lucru, bazate pe subzone/subcâmpuri concentrate ale principalului domeniu prioritar RIS3 din grupul-țintă. Numărul exact al sesiunilor grupului de lucru depinde de numărul de participanți, precum și de numărul de subzone/subcâmpuri care trebuie examinate în profunzime de către participanți într-un mod interactiv. Timpul total disponibil pentru fiecare ședință paralelă este de 3 ore, împărțit în două prin pauza de prânz;– pauzele de cafea și pauzele de prânz între ședințele plenare și cele paralele, lăsând suficient timp pentru interacțiune și discuții informale.Tabelul 1 oferă o descriere mai detaliată a ședințelor. + 
Tabelul 1: Formatul și obiectivele sesiunilor focus grupului

Ședință Format Scopul ședinței
Plenară introductivă Toți participanții Pentru a se familiariza participanții cu zona prioritară și cu subzonele alese ca părți importante pentru grup, inclusiv informații relevante din RIS3, precum și principalele tendințe tehnologice și de dezvoltare în domeniu. În cazul în care EDP este organizat în timpul punerii în aplicare a Strategiei RIS3, sunt prezentate, de asemenea, informații despre acțiunile propuse în cadrul combinației de politici.Ședința ar trebui să includă o prezentare a una-două idei de proiecte inovatoare care pot fi considerate cele mai bune practici, prezentate de vorbitori invitați.O introducere în aspectele metodologice ale celor două grupuri de lucru paralele care vor urma și o prezentare a principalelor caracteristici ale tipului de proiecte (cercetare, dezvoltare și inovare – CDI), precum și, dacă este necesar, furnizarea de clarificări cu privire la definiția inovației (vă rugăm a se vedea Proiectul fișei de orientare tematică pentru obiectivul tematic 1: consolidarea cercetării, dezvoltării tehnologice și inovării).
Grupuri de lucru paralele interactive Participanții împărțiți în 2-4 grupuri de lucru pe baza interesului lor pentru subzonele respective. În mod ideal, fiecare grup ar trebui să cuprindă reprezentanți din Quadruple Helix. Colectarea unui grup de idei de proiecte relevante și inovatoare, care pot fi prioritare, de către participanți pentru a le selecta pe cele mai relevante și viabile.Ideile sunt generate pe baza/interconectate cu provocările și blocajele identificate pentru subzonă.Cele mai relevante idei rezultate din exercițiul de prioritizare vor fi dezvoltate în a doua ședință paralelă.
Grupuri de lucru paralele interactive Participanții împărțiți în aceleași 2-4 grupuri de lucru vor continua să lucreze în grupuri mai mici, formate în jurul unei idei de proiect particular. Pentru a dezvolta în parteneriat, prezentând perspective din diferite perspective (afaceri, CDI, administrație, societatea civilă), o descriere a fiecăreia dintre ideile proiectului selectate.În acest scop, ca o etapă preliminară, se formează parteneriate de idei de proiect (mici grupuri de lucru) în jurul celor mai relevante idei de proiect care urmează să fie dezvoltate pe o fișă de proiect.
Încheierea plenului Toți participanții Pentru a raporta rezultatele principale ale sesiunilor paralele. Pentru a încheia, wrap-up și explicarea pașilor suplimentari.Alternativ, pot fi prezentate și 1-2 idei de proiecte dezvoltate în cea de-a doua ședință de grup paralel de lucru.

Pentru fiecare dintre sarcinile din cadrul grupurilor de lucru paralele, timpul indicativ disponibil este menționat la punctul 2.4 „Descrierea metodologică a sesiunilor grupului de lucru paralel“. b)Rolul moderatorilor și raportorilor Fiecare grup de lucru va fi ghidat de un moderator, asistat de un raportor. Experții din cadrul agențiilor de dezvoltare regională care organizează focus grupul EDP își vor asuma acest rol sau, în mod alternativ, pot invita experți din alte ADRuri sau pot implica experți externi. Poate fi separat un singur raportor general, care să introducă metodologia generală în timpul sesiunii plenare introductive și să raporteze rezultatele fiecărui grup de lucru în plenul de închidere. Acest rol poate fi asumat și de oricare dintre moderatorii sau raportorii desemnați să asiste la activitățile grupului de lucru. Rolurile moderatorului: – explică pe scurt procesul de la începutul fiecărei sesiuni de grup paralel;– explică la începutul fiecărei sarcini obiectivul sarcinii și timpul disponibil; – efectuează un timp strict, inclusiv alertarea participanților cu câteva minute înainte de expirarea timpului; – moderează orice discuții legate de prezentarea ideilor de proiect și propune gruparea ideilor conexe; – pe baza rezultatului votării ideilor de proiect, luând în considerare necesitatea formării de parteneriate mixte (ale diferitelor organizații din Quadruple Helix), planifică în timpul pauzei de prânz o propunere pentru formarea parteneriatelor de idei; – organizează gruparea de parteneriate de idei la începutul celei de-a doua sesiuni paralele, luând în considerare planificarea, precum și cerințele, sugestiile participanților; – asistă parteneriatele de idei, clarificând orice aspecte legate de conținutul informațiilor care trebuie introduse în diferite părți ale fișei de proiect, precum și prin comentarii, observații cu privire la ideea în sine, dacă sunt solicitate de participanți. Rolul raportorului: – ajută moderatorul să completeze formularele Excel furnizate pe ecran, notând ideile propuse, numele participanților, votarea și gruparea ideilor; – trimite, furnizează șablonul completat în Excel persoanei responsabile din ADR, în scopul păstrării înregistrărilor și raportării EDP. În cazul în care evenimentul este bilingv (RO/EN) datorită participării experților străini, inclusiv a reprezentanților Comisiei Europene: – traduce ideile inițiale și regrupează ideile în engleză; – înmânează traducerile în limba engleză raportorului unic final, care va integra toate ideile într-o singură prezentare în plen. c)Cerințe privind spațiul și echipamentele necesareLocul de desfășurare a reuniunii ar trebui să permită organizarea ședințelor plenare în format conferință și organizarea de sesiuni paralele de grup de lucru în format rotund sau în format U. Aranjamentele pot fi făcute într-o sală de conferințe mai mare și/sau folosind (de asemenea) săli de întâlnire mai mici și separate. În ceea ce privește echipamentele necesare, atât pentru ședința plenară, cât și pentru fiecare dintre grupurile de lucru, ar trebui să existe un laptop/PC, un proiector și un ecran de proiectare, precum și un flipchart și o hârtie flipchart. Flipchartul sau hârtia flipchart este necesară pentru lipirea post-ului cu provocări/blocaje și titluri de idei de proiect. Pentru descrierea ideilor de proiect, laptopurile pot fi furnizate fiecărui parteneriat de idei de proiect în a doua ședință paralelă sau participanților li se poate cere să aducă un laptop în acest scop. Descrierile pot fi furnizate și pe hârtie, pe formularele tipărite anterior; cu toate acestea, în cazul în care sunt completate și predate într-un formular digital, puteți economisi mult timp mai târziu, deoarece pentru etapele de urmărire acestea ar trebui să fie disponibile într-un format electronic. Dimensiuni mari ale afișelor (76 x 102 mm) sunt necesare pentru prima ședință de grup paralel de lucru (până la patru bucăți pe participant). Participanții ar trebui să ofere markere negre sau albastre pentru a scrie provocări și blocaje pe afișe. Trebuie să fie prevăzute markere colorate pentru scrierea pe flipchart. Dacă este posibil, participanților ar trebui să li se ofere dosare, care să conțină cel puțin: ordinea de zi, formularul 1, șablonul de fișă de proiect, câteva foi de hârtie pentru note, un stilou. Orice alt material poate fi adăugat, de exemplu prezentare scurtă a RIS3, prezentări PowerPoint etc. Aceste materiale suplimentare pot fi trimise și după eveniment într-un format digital. În cazul în care evenimentul este bilingv, datorită faptului că participă experți străini sau experți din Comisia Europeană, este necesară o traducere simultană pentru sesiunile plenare. 2.4.Descrierea metodologică a sesiunilor grupului de lucru paralel + 
Ședința paralelă 1NOTĂ INTRODUCTIVĂ (5’per total: 3’ introducere și 2’ înainte de fiecare sarcină): Moderatorul prezintă în scurt timp metodologia sesiunii și prima sarcină în mai multe detalii. Apoi, la începutul fiecărei sarcini noi se oferă o introducere pentru fiecare dintre ele.Sarcina 1. Evaluarea blocajelor, nevoilor și provocărilor (10’) În sarcina 1, fiecare participant primește până la două afișe (sau unul, dacă grupul este foarte mare) și i se cere: – să noteze în colțul din dreapta sus al fiecărui afiș un simbol de literă pentru profilul lui instituțional (E: antreprenor, U: universitate, R: organizație de cercetare; P: sector public; O: altul); – să descrie în unul sau câteva cuvinte-cheie o nevoie, o provocare sau un blocaj cu care se confruntă organizația (organizațiile) cu care este reprezentat sau o provocare cu care se confruntă societatea în general. Problema ar trebui să fie una care poate fi depășită printr-o inovație de produs, proces sau serviciu sau o combinație de inovație de produs, proces și servicii. În plus, problema ar trebui să fie clar legată de zona prioritară RIS3 sub atenție. Sarcina 2. Generarea individuală de idei (15’) În sarcina 2, fiecare participant primește până la două afișe (sau unul, dacă grupul este foarte mare) și i se cere: – să noteze în colțul din dreapta sus al fiecărui afiș un simbol de literă pentru profilul lui instituțional (E: antreprenor, U: universitate, R: organizație de cercetare; P: sector public; O: altul); – să descrie în unul sau câteva cuvinte-cheie o idee pentru inovația produsului și/sau a proceselor și/sau serviciilor (legate de cercetare sau noncercetare) ca răspuns la o provocare (fiecare participant poate pregăti până la două idei pe două afișe diferite); – să utilizeze formularul 1 (anexa 1) pentru a descrie detalii suplimentare ale ideii. Formularele vor fi colectate la sfârșitul fiecărei sesiuni paralele. Sarcina 3. Prezentarea ideilor (40’) Fiecare participant este rugat să prezinte pe scurt restului grupului una/două provocări/nevoi/blocaje, precum și ideile propuse de proiect și să lipească post-ul corespunzător pe un flipchart. Pentru a asigura un mediu deschis și creativ, ideile nu trebuie comentate sau criticate în această etapă. Ideile conexe pot fi grupate sau apropiate unele de altele pe flipchart, pentru a facilita gruparea de idei similare în următoarea etapă. Moderatorul stă la flipchart și păstrează un timp strict și, dacă este util, marchează cu markere colorate grupuri de idei grupate. În timpul prezentării ideilor, raportorul scrie în foaia Excel proiectată pe ecran titlul scurt al fiecărei idei. Dacă o idee are legătură cu o idee prezentată anterior, sub prima idee este introdusă o linie suplimentară, astfel încât să poată fi grupate în format electronic. De asemenea, raportorul adaugă numele participanților și profilul acestora (E, U, R, P, O) pe ecran. În acest scop, raportorul folosește formularul 2 (anexa 2).

Grup de lucruNumăr și tema
Numărul ideii Titlul ideii Numele participanților
P1(E) P2 (O) P3 (U) P4(P) P5(E) P6 P7 P8 P9 P10
1. Titlul ideii 1
2. Titlul ideii 2
3. Titlul ideii 3
4. Titlul ideii 4
5. Titlul ideii 5

Sarcina 4. Evaluarea/Prioritizarea ideilor de proiect (20’) Pe baza rezultatelor sarcinii 3, o listă consolidată de idei este creată în formularul 2, în care propuneri similare sau complementare sunt grupate (în exemplul de mai jos, ideile 5 și 6 sunt grupate). După aceasta, participanții sunt rugați să identifice acele idei care sunt interesante, pentru a le dezvolta în continuare. Moderatorul întreabă fiecare participant care idei sunt de cel mai mare interes pentru el. Raportorul adaugă la ecran interesele fiecărui participant: 3 (Prima alegere a parteneriatului); 2 (a doua alegere); 1 (a treia alegere).

Grup de lucruNumăr și tema
Numărul ideii Titlul ideii Numele participanților
P1(E) P2 (O) P3 (U) P4(P) P5(E) P6 P7 P8 P9 P10
1. Titlul ideii 1 2 1
2. Titlul ideii 2 2 1 3 2
3. Titlul ideii 3 3 1
4. Titlul ideii 4 2
5. Titlul ideii 5 1 3 3
6. Titlul ideii 6
7.

Scorurile finale ale fiecărei idei de proiect sunt calculate în ultima coloană a tabelului Excel. Luând în considerare cel mai mare și cel mai mic scor, numărul de idei, numărul de participanți, moderatorul împreună cu participanții decid câte dintre ideile de proiect cu un clasament superior vor fi dezvoltate în următoarea ședință paralelă.

 + 
Ședința paralelă 2Sarcina 5. Formarea de „parteneriate de idei“ (20’) Sarcina 5 este pregătită în timpul pauzei de prânz de către moderator și raportor. Pentru fiecare idee de proiect care urmează să fie dezvoltată, ei vor selecta „parteneriatele de idei“ care vor fi propuse la începutul următoarei sesiuni paralele și convenite în comun prin implicarea participanților, lăsând loc flexibilității. Fiecare parteneriat de idei de proiect va fi format din: – participantul care propune ideea;– participanții votând ideea prioritizată, acordând prioritate primei și apoi celei de-a doua alegeri;– restul participanților, luând în considerare necesitatea de a avea cât mai multe parteneriate mixte (adică cuprinzând persoane în numele diferitelor tipuri de organizații din Quadruple Helix – de exemplu, cercetare și industrie și/sau societatea civilă/sfera publică), precum și interesul personal al participanților exprimat prin opțiunile provocării/ideii. Ar trebui acordată atenție pentru a evita alocarea unei persoane mai multor grupuri. Sarcina va începe cu promotorul proiectului. În exemplul de mai sus, P1 și P3 ar putea colabora la ideea numărul 2, iar P2 ar trebui să fie grupat cu P4 pentru a dezvolta ideile grupate 5 și 6.Pe baza propunerilor moderatorului și raportorului și după discuții și acorduri comune, grupul – ghidat de moderator – continuă să se organizeze în diferite subgrupuri sau „parteneriate de idei“. Sarcina 6. Dezvoltarea ideilor (70’) Fiecare dintre „parteneriatele de idei“ formate în sarcina 5 discută apoi ideea în continuare, definește un titlu concret pentru idee, o scurtă descriere a proiectului, componentele de cercetare ale ideii, o estimare aproximativă a resurselor necesare, o cronologie pentru implementarea ideilor, grupurile de părți interesate implicate și oportunități de interacțiune Quadruple-Helix pe termen mediu/lung. Pentru dezvoltarea ideilor, se folosește fișa de proiect furnizată (anexa 3). În mod ideal, fiecare grup face descrierea proiectului într-un format electronic. Dacă acest lucru nu este posibil, descrierea trebuie să fie scrisă manual pe formularele tipărite. Moderatorul merge în jurul grupurilor pentru a verifica orice întrebări și neclarități, pentru a ajuta participanții să completeze formularul. La sfârșitul sesiunii, moderatorul colectează formularele în format electronic sau pe hârtie. În timpul sarcinii 5, raportorul traduce titlurile ideilor inițiale și noile denumiri ale ideilor grupate din limba română în engleză (dacă este necesar), în scopuri de prezentare ulterior. Traducerile în engleză ar trebui să fie înmânate raportorului final unic, care va integra toate ideile într-o singură prezentare la ședință plenară.
2.5.Urmărirea după un focus grup EDPa)Elaborarea raportului focus grup EDPCa urmare a focus grupului EDP, trebuie să se pregătească un raport și să fie trimis participanților împreună cu prezentările PowerPoint realizate în timpul evenimentului. Un formular de sugestie pentru raport este prezentat în anexa 4. Scopul său este de a oferi îndrumări, astfel încât acesta să poată fi modificat în funcție de nevoile proprii. Se recomandă totuși să acopere următoarele aspecte principale:– date despre numărul de participanți și tipul de organizații reprezentate la eveniment; – data, locul și agenda focus grupului EDP; – prezentare generală a blocajelor, nevoilor și problemelor identificate în sesiunile paralele, așa cum este discutat în cadrul sarcinii 1;– lista și descrierea succintă a tuturor ideilor individuale propuse în timpul sarcinii 3; – prezentare generală a parteneriatelor de idei, inclusiv titlul ideii, scurtă descriere. Compoziția consorțiului poate fi adăugată de asemenea;– concluzii și recomandări în vederea obiectivelor inițiale și a etapelor următoare.b)Pași spre organizarea unui laborator de dezvoltare a proiectelorUn laborator de dezvoltare a proiectelor (PDL) este un eveniment care își propune să îi ajute pe promotorii de proiect să identifice surse de finanțare adecvate pentru proiectele lor. Dezvoltarea ulterioară a ideilor de proiect este recomandată pentru construirea unui portofoliu bun de proiecte care să fie prezentate într-un PDL. Ca prim pas, poate fi oferit participanților la focus grup feedback cu privire la modul în care își pot îmbunătăți ideile și ar trebui să fie oferită promotorilor ale căror idei nu au fost dezvoltate în timpul EDP posibilitatea de a trimite o descriere detaliată a acestora folosind același formular de fișă de proiect. De asemenea ar trebui să li se ofere feedback. Ca un al doilea pas, ar trebui să ceară detalii suplimentare de la promotori, pentru a duce la dezvoltarea ideilor lor de proiect la un pas următor. Alte etape posibile acoperă prioritizarea ideilor, bazate pe criterii obiective și stadiu de dezvoltare.  + 
ANEXE: + 
Formularul 1 – Scurtă descriere a unei idei de proiect

Numărul grupului de lucru
Numele participantului
Numele organizației
Tipul organizației [antreprenor (E), universitate (U), cercetare (R), sector public (P), alt (O)]

Scurt titlu al ideii inovatoare (legată de cercetare sau noncercetare)

Descrierea ideii inovatoare

Dimensiunea cercetării

Expertiză externă/Parteneri necesari

 + 
Formularul 2 – Tabel Excel pentru raportori

Numărul și tema grupului de lucru
Numărul ideii Titlul ideii Numele participanților
P1 (E) P2 (O) P3 (U) P4 (P) P5 (E) P6 … P7 … P8 … P9 … P10 …
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

 + 
Formularul 3 – Fișă proiect
I.Date de bază

Numărul grupului de lucru:
Numele promotorului ideii de proiect:
Adresa de e-mail a promotorului:
Denumirea organizației reprezentate:
Tipul organizației:[antreprenor (E), universitate (U), cercetare (R), sectorul public (P), altul (O)]
Numele membrilor grupului, tipul organizației și adresele de e-mail:

Titlul ideii inovatoare:

Prioritate de specializare relevantă: (numai pentru ideile generate în cadrul EDP organizate în timpul implementării strategiei)

II.

Descrierea ideii proiectuluiJustificarea ideii de proiect: (descrie necesitatea proiectului din perspectiva problemelor, provocărilor, blocajelor identificate)

Obiective generale și specifice:

Tipul de inovație: (Bifează caseta corespunzătoare sau casetele în cazul în care există mai multe tipuri de inovații propuse.)

[] inovația produsului[] inovarea proceselor[] inovarea serviciilor[] alt tip de idee de proiect, vă rugăm să specificați: …………………………………………………Caracterul inovator al ideii de proiect: (argumentați și explicați de ce rezultatele propuse sunt inovatoare)

Contribuția la obiectivele și indicatorii RIS3: (numai pentru ideile generate în cadrul EDP organizate în timpul implementării strategiei)

Principalele activități și rezultate:

Activități Rezultate

Descrierea detaliată a activităților:

Perioada proiectului (în luni):

Descrierea clară a componentei de cercetare: (Includeți în descriere informații despre disponibilitatea capacităților necesare de cercetare – la nivel regional, național, UE, internațional , faceți referire la tehnologiile utilizate, cu accent pe tehnologiile-cheie de activare și digital.)

Drepturi de proprietate intelectuală și obligații legale: (Descrieți-vă planurile de protecție a drepturilor de proprietate intelectuală, precum și obligațiile legale care trebuie luate în considerare înainte de comercializarea produsului, procesului, serviciilor – de exemplu, teste, autorizații, certificări care trebuie obținute.)

Punctele forte regionale pe baza cărora se construiește ideea: (Menționați activele regionale, avantajele competitive care vor fi utilizate, exploatate; acestea pot fi resurse naturale, infrastructurale sau umane.)

III.

Parteneriat și resurseIdentificarea rolului la diferiți parteneri: (Menționați, de asemenea, dacă este necesar să se implice alți parteneri decât cei deja identificați.)

Resurse umane, infrastructurale și financiare din cadrul parteneriatului, care urmează să fie utilizate:

Resursele umane și infrastructurale suplimentare necesare implementării ideii:

IV.BugetBuget total estimat (RON/EUR):

Buget defalcat pe principalele categorii bugetare: (vezi fișa Excel) V.Stadiul ideii proiectuluiPași făcuți deja pentru dezvoltarea ideii: (Menționează rezultatele cercetărilor existente, studii existente, precum studii de fezabilitate, studii de piață, planuri de comercializare etc.)

VI.Pregătirea piețeiDescrierea piețelor și clienților vizați: (Includeți și informații despre impactul preconizat pe piață, numărul clienților, comportamentul preconizat al clienților.)

Politica de prețuri: (Includeți informații despre structura costurilor și fluxurile de venituri.)

 + 
Formularul 4 – Ghid privind conținutul unui raport EDPFOCUS GRUPUL DE DESCOPERIRE ANTREPRENORIALĂDomeniu: …………………………. IntroducereData, loc de desfășurare, agendă Număr de participanți în funcție de tipurile de organizații din Quadruple Helix Necesități, provocări, blocajePentru fiecare grup și în funcție de tipul organizației din Quadruple Helix se sintetizează provocările, nevoile și blocajele, dacă este necesar. De exemplu: Grup de lucru 1 – ……………..

NECESITĂȚI, PROVOCĂRI, BLOCAJE
Mediu de afaceri  
Universități, instituții de cercetare-dezvoltare, entități de transfer de tehnologie  
Sferă publică  
Altele (de exemplu, ONG-uri, societatea civilă)  

Idei de proiectIdeile de proiect propuse ar trebui prezentate și grupate în subzone pentru fiecare grup de lucru. În cazul în care ideile au fost grupate, acest lucru ar trebui semnalat. De asemenea, etapa de dezvoltare a ideii ar trebui să fie notată, adică dacă a fost dezvoltată în timpul EDP sau a rămas în stadiul de descriere a formularului 1.

Se poate adăuga de asemenea și construcția consorțiului.

SUBDOMENIU/Ideea proiectului (titlul și descrierea într-o propoziție) Etapă de dezvoltare
SUBDOMENIU: ……….
Titlul ideii de grup:
Titlul ideii componente ….
Titlul ideii componente …
Titlul ideii: …
SUBDOMENIU: ……….

Concluzii și recomandări––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x