ORDIN nr. 3.604 din 9 decembrie 2015

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 04/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 926 din 15 decembrie 2015
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 779 15/04/2024
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 3604 09/12/2015
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere art. 105 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare,președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Instrucțiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, prevăzute în anexa nr. 1. + 
Articolul 1^1Se aprobă modelul și conținutul formularului ”Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată”, prevăzut în anexa nr. 1^1.(la 22-04-2024,
Actul a fost completat de Punctul 1. , Articolul VI din ORDINUL nr. 779 din 15 aprilie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 22 aprilie 2024
)
 + 
Articolul 2Se aprobă modelul și conținutul formularului "Decizie privind respingerea solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată", cod: 14.13.02.02/d.r.c., prevăzută în anexa nr. 2. + 
Articolul 3Prevederile prezentului ordin nu se aplică pentru corectarea erorilor de înregistrare a taxei pe valoarea adăugată în evidențele persoanelor impozabile, caz în care se aplică prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la corectarea de către contribuabili a deconturilor de taxă pe valoarea adăugată. + 
Articolul 4Anexele nr. 1, 1^1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.(la 22-04-2024,
Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul VI din ORDINUL nr. 779 din 15 aprilie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 22 aprilie 2024
)
 + 
Articolul 5Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare, Direcția generală de tehnologia informației, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, precum și unitățile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. + 
Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2016.

Președintele Agenției Naționale
de Administrare Fiscală,
Gelu-Ștefan Diaconu
București, 9 decembrie 2015.Nr. 3.604. + 
Anexa nr. 1
INSTRUCȚIUNI
de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă
pe valoarea adăugată
1.Deconturile de taxă pe valoarea adăugată depuse de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri taxă pe valoarea adăugată pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de către organul fiscal competent, la inițiativa acestuia sau la solicitarea persoanei impozabile.2.Organul fiscal competent pentru aplicarea prezentei proceduri este organul fiscal în evidența căruia persoana impozabilă este înregistrată în scopuri de TVA.3.Prin prezentele instrucțiuni pot fi corectate erori materiale de tipul:a)erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronată a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute în decont; preluarea eronată a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronată a soldului de plată din decontul perioadei fiscale anterioare) etc.;b)înregistrarea în decont a diferențelor de taxă pe valoarea adăugată de plată, constatate de organele de control, în alte rânduri decât cele stabilite prin reglementările legale în materie;c)erori provenind din înscrierea în decontul de taxă pe valoarea adăugată a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioară.4.Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se poate face în cadrul termenului de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale prevăzut de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (Codul de procedură fiscală).5.Corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prezentelor instrucțiuni, nu este posibilă pentru perioade fiscale care au fost supuse inspecției fiscale sau pentru care este în curs de derulare o inspecție fiscală.6.Prin excepție de la pct. 5, corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se poate realiza în baza dispoziției de măsuri comunicate de organul de inspecție fiscală. În acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusă de persoana impozabilă, va fi însoțită de dispoziția de măsuri, în copie și original.7.Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se realizează de compartimentul cu atribuții de rambursare a taxei pe valoarea adăugată din cadrul organului fiscal competent, denumit în continuare compartiment de specialitate.8.Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, din inițiativa organului fiscal, se poate efectua astfel:a)în cazul în care în decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronată a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidențele de TVA), corectarea se va efectua, din oficiu, de compartimentul de specialitate;b)dacă în decont se constată erori a căror cauză nu poate fi stabilită, compartimentul de specialitate va notifica în scris persoana impozabilă și va solicita prezența acesteia la sediul său, cu documente justificative, pentru a da informații și lămuriri necesare corectării erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde în mod obligatoriu: data, ora și locul stabilite pentru prezența persoanei impozabile; baza legală a solicitării; scopul solicitării; documentele pe care urmează să le prezinte persoana impozabilă (necesare corectării erorilor).9.(1)Persoana impozabilă care solicită corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată depune ”Cererea privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” prevăzută în anexa nr. 1^1 la ordin, însoțită de documentele necesare justificării erorilor, potrivit dispozițiilor legale în vigoare.(la 22-04-2024,
Alineatul (1) , Punctul 9. , Anexa nr. 1 a fost modificat de Punctul 3. , Articolul VI din ORDINUL nr. 779 din 15 aprilie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 22 aprilie 2024
)
(1^1)Dacă solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare, în condițiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, persoana impozabilă bifează căsuța corespunzătoare din formularul de cerere.(la 22-04-2024,
Punctul 9. , Anexa nr. 1 a fost completat de Punctul 4. , Articolul VI din ORDINUL nr. 779 din 15 aprilie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 22 aprilie 2024
)
(2)Dacă documentele anexate de persoana impozabilă nu justifică solicitarea de corectare a erorilor materiale, compartimentul de specialitate va comunica în scris persoanei impozabile data, ora și locul la care trebuie să se prezinte, precum și documentele necesare justificării erorilor.
10.(1)În vederea corectării erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, compartimentul de specialitate, pe baza constatărilor proprii sau în baza documentelor prezentate de persoana impozabilă, întocmește un referat în care înscrie constatările referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată, precum și modul în care se vor corecta aceste erori.(2)În baza referatului, organul fiscal întocmește Decizia de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, denumită în continuare decizie de corectare.(3)Decizia de corectare este structurată conform modelului decontului de taxă pe valoarea adăugată în vigoare la data la care se referă decontul întocmit eronat. Decizia se completează numai la rândurile care au suferit modificări, cu diferențele în plus sau în minus față de suma declarată inițial, și conține, în mod obligatoriu, elementele prevăzute la art. 46 din Codul de procedură fiscală.(3^1)Dacă solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare, în condițiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în formularul de decizie de corectare se înscrie o mențiune referitoare la această situație.(la 22-04-2024,
Punctul 10. , Anexa nr. 1 a fost completat de Punctul 5. , Articolul VI din ORDINUL nr. 779 din 15 aprilie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 22 aprilie 2024
)
(4)Decizia de corectare se întocmește în două exemplare, din care unul se comunică persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedură fiscală, semnat numai de conducătorul unității fiscale, iar al doilea, care se semnează și de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezentele instrucțiuni, se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
11.(1)În situația în care, în urma corectării erorilor, rezultă o sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată, persoana impozabilă o va prelua în decontul perioadei fiscale următoare comunicării deciziei de corectare, la secțiunea "Regularizări", rândul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adăugată reportată din perioada precedentă, pentru care nu s-a solicitat rambursare".(2)În situația în care, în urma corectării erorilor, rezultă o sumă pozitivă de taxă pe valoarea adăugată, persoana impozabilă o va prelua în decontul perioadei fiscale următoare comunicării deciziei de corectare, la secțiunea "Regularizări", rândul "Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente neachitată până la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plată a diferenței pozitive de taxă pe valoarea adăugată se stabilește, potrivit reglementărilor legale, în funcție de data comunicării deciziei de corectare.12.(1)Se consideră eroare materială și situația în care persoana impozabilă, înregistrată în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare, nu a bifat, prin omisiune, caseta corespunzătoare din decontul de taxă pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare.(2)Persoana impozabilă care se află în situația prevăzută la alin. (1) poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declarații pe propria răspundere, din care să rezulte constatarea situației, precum și exprimarea intenției persoanei în cauză de a îndrepta eroarea materială. Declarația se depune până la data depunerii decontului de taxă pe valoarea adăugată aferent perioadei fiscale următoare, dar nu mai târziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.(3)Termenul de soluționare a solicitărilor de rambursare a sumei negative, stabilit potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, începe să curgă de la data depunerii declarației menționate la alin. (2).(13)(1)Dacă, din analiza documentelor prezentate de persoana impozabilă, rezultă că nu se justifică solicitarea de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, compartimentul de specialitate întocmește un referat în care înscrie aceste constatări.(2)În baza referatului, compartimentul de specialitate întocmește "Decizia privind respingerea solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, care va conține, în mod obligatoriu, și motivația respingerii.(3)Decizia se întocmește în două exemplare. Un exemplar se comunică persoanei impozabile, conform art. 47 din Codul de procedură fiscală, semnat numai de conducătorul unității fiscale, iar al doilea, care se semnează și de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezentele instrucțiuni, se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile.(4)Împotriva deciziei de respingere a solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată persoana impozabilă poate formula contestație la organul fiscal emitent, în termen de 45 de zile de la data comunicării, în conformitate cu dispozițiile art. 270 alin. (1) și art. 272 alin. (6) din Codul de procedură fiscală.
 + 
Anexa nr. 1^1(la 22-04-2024,
Actul a fost completat de Punctul 6. , Articolul VI din ORDINUL nr. 779 din 15 aprilie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 22 aprilie 2024
)
 + 
Anexa nr. 2

Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice ………………………………………. Direcția generală de administrare a marilor contribuabili Unitatea fiscală …………………… Nr. …………./………………….. Adresa Tel.: Fax:


DECIZIE
privind respingerea solicitării de corectare a erorilor materiale din
decontul de taxă pe valoarea adăugată
Către Denumirea/Numele și prenumele …………………………Domiciliu fiscal: Localitate ………………………………,Str. …………… nr. ……, bl. ….., ap. ……, et. …..,județul/sectorul ………………………………………….Cod de identificare fiscală/cod de înregistrare în scopuri deTVA ……………………………….Având în vedere dispozițiile art. 6 și art. 105 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și ca urmare a cererii dumneavoastră nr. ……/……, vă comunicăm că cererea dumneavoastră a fost respinsă, întrucât:…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………….Împotriva prezentei decizii se poate formula contestație la organul fiscal emitent, în termen de 45 de zile de la data comunicării, în conformitate cu dispozițiile art. 270 alin. (1) și art. 272 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
Conducătorul unității fiscale
Numele și prenumele …………………………
Semnătura și ștampila unității ……………….
Cod: 14.13.02.02/d.r.c. www.anaf.ro–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x