ORDIN nr. 3.502 din 29 martie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 468 din 6 iunie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 26 12/01/2017
ActulREFERIRE LAORDIN 3152 24/02/2014
ActulREFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 64
ActulREFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 65
ActulREFERIRE LAORDIN 3412 16/03/2009
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor:– art. 64, art. 65 alin. (3), (5) și (5^1) din Legea educației naționale nr. 1/ 2011, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.152/2014 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul profesional de stat cu durata de 3 ani, clasele a IX-a, a X-a și a XI-a;– Ordinului ministrului educației, cercetării și inovării nr. 3.412/2009 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru clasa a X-a, școala de arte și meserii, pentru clasa a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, ruta directă de calificare, pentru clasa a XI-a, anul de completare, precum și pentru clasele a XI-a-a XII-a și a XII-a/a XIII-a, ciclul superior al liceului, filiera tehnologică, cursuri de zi și seral,în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației Naționale, cu modificările ulterioare,ministrul educației naționale emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă Orientările metodologice generale pentru elaborarea curriculumului în dezvoltare locală pentru clasele a XI-a și a XII-a ciclul superior al liceului, filiera tehnologică, și pentru clasa a XI-a învățământ profesional, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 2Curriculumul în dezvoltare locală elaborat conform orientărilor metodologice generale aprobate prin prezentul ordin se va aplica de către unitatea de învățământ începând cu anul școlar 2018-2019 la clasele a XI-a ciclul superior al liceului, filiera tehnologică, și a XI-a învățământ profesional. + 
Articolul 3Curriculumul în dezvoltare locală elaborat conform orientărilor metodologice generale aprobate prin prezentul ordin se va aplica de către unitatea de învățământ începând cu anul școlar 2019-2020 la clasa a XII-a ciclul superior al liceului, filiera tehnologică. + 
Articolul 4Prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 4.338/2008*) referitor la aprobarea reperelor metodologice privind elaborarea curriculumului în dezvoltare locală în învățământul profesional și tehnic rămân valabile până la finalizarea studiilor pentru elevii care în anul școlar 2018-2019 se află în:*) Ordinul ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 4.338/2008 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.a)clasa a XII-a ciclul superior al liceului, filiera tehnologică, cursuri de zi și seral;b)clasa a XIII-a ciclul superior al liceului, filiera tehnologică, cursuri seral.
 + 
Articolul 5Direcția generală învățământ secundar superior și educație permanentă, Direcția minorități, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, inspectoratele școlare și unitățile de învățământ profesional și tehnic duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + 
Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul educației naționale,
Valentin Popa
București, 29 martie 2018.Nr. 3.502. + 
ANEXĂ
ORIENTĂRI METODOLOGICE GENERALE
pentru elaborarea curriculumului în dezvoltare locală pentru clasele a XI-a și a XII-a ciclul superior al liceului,
filiera tehnologică, și pentru clasa a XI-a învățământ profesional
În învățământul profesional și tehnic proiectarea curriculumului se subsumează principiilor de proiectare ale curriculumului național, dar este determinată de cele două scopuri fundamentale specifice dezvoltării de curriculum în învățământul profesional și tehnic:1.dobândirea, de către absolvenți, a rezultatelor învățării necesare pentru adaptarea în prezent și mai ales în viitor la cerințele unei piețe a muncii aflate într-o continuă și rapidă schimbare;2.dobândirea, de către absolvenți, a acelor rezultate ale învățării transferabile (domenii de competențe-cheie) necesare pentru integrarea socială, cât și pentru integrarea rapidă și cu succes pe piața muncii.Curriculumul în dezvoltare locală (CDL) constituie oferta curriculară specifică fiecărei unități de învățământ și este realizat în parteneriat cu operatorii economici/instituții publice partenere ale unității de învățământ. Prin această ofertă curriculară se asigură cadrul necesar adaptării pregătirii profesionale a elevilor la cerințele pieței muncii locale și/sau regionale.Proiectarea și evaluarea curriculumului în dezvoltare locală asigură condiții pentru implicarea partenerilor sociali (operatori economici, asociații/organizații locale ale angajatorilor și/sau ale angajaților etc.) în procesul de identificare a competențelor specifice pieței forței de muncă locale și/sau regionale, pentru a le transpune în rezultate ale învățării, și a situațiilor de învățare oferite elevilor.Această componentă a CDL răspunde nevoii de acordare a unei mai mari flexibilități unităților de învățământ profesional și tehnic cu privire la planificarea și proiectarea ofertei de pregătire profesională a elevilor în parteneriat cu operatorii economici/instituții publice partenere.Obiectivele introducerii CDL sunt:1.crearea de oportunități pentru aprofundarea/extinderea rezultatelor învățării prevăzute în standardul de pregătire profesională (SPP) în scopul adaptării la tehnologiile specifice din unitățile în care elevii desfășoară pregătirea practică și/sau rezultate ale învățării care sunt solicitate de piața muncii locală și/sau regională și care nu sunt oferite prin componenta națională a curriculumului;2.crearea situațiilor de învățare necesare pentru dobândirea rezultatelor învățării corespunzătoare domeniilor de competențe-cheie, adaptate cerințelor locale, în contexte legate de formarea profesională.Avantaje/Beneficii ale curriculumului în dezvoltare localăCurriculumul în dezvoltare locală oferă următoarele avantaje/beneficii:a)contribuie la creșterea flexibilității, adaptabilității și în perspectivă a angajabilității absolvenților învățământului profesional și tehnic și astfel:– facilitează tranziția elevilor de la școală la viața activă prin adaptarea pregătirii profesionale a elevilor la nevoile pieței muncii la nivel local;– contribuie la creșterea ratei de inserție socioprofesională;b)extinde oportunitățile ocupaționale ale elevilor;c)permite aprofundarea competențelor-cheie, alături de unitățile de rezultate ale învățării tehnice generale și specializate, în contexte reale de muncă; d)contribuie la creșterea flexibilității ofertei educaționale a unităților de învățământ; e)oferă oportunități de dezvoltare durabilă la nivelul comunității locale prin contribuția activă a partenerilor sociali la dezvoltarea resursei umane la nivel local;f)contribuie la o mai mare receptivitate a școlilor cu privire la nevoile comunității locale;g)oferă condiții pentru furnizarea de formare profesională la nivel local, valorificând standardele formulate la nivel național;h)creează oportunități pentru dezvoltarea relațiilor dintre școală și piața muncii locală.Precizări privind aplicarea CDLCurriculumul în dezvoltare locală este parte a planurilor de învățământ și a programelor școlare atât ale ciclului superior al liceului – filiera tehnologică, cât și ale învățământului profesional, conform reglementărilor în vigoare.Programele școlare, componente ale curriculumului în dezvoltare locală, respectă programele școlare incluse în curriculumul național. Rezultatele învățării propuse trebuie să fie în concordanță cu specificul profilului de formare, respectiv al calificărilor profesionale care pot fi dobândite la finalizarea studiilor, conform ofertei unității de învățământ, cu nivelul anului de studii și corelate cu curriculumul diferențiat.Elaborarea curriculumului în dezvoltare locală În vederea elaborării CDL vor fi parcurse următoarele etape:1.Identificarea nevoilor locale de calificări profesionale necesare a fi luate în considerare în proiectarea curriculumului în dezvoltare locală, prin:– investigații realizate cu sprijinul partenerilor sociali, operatorilor economici, membrilor comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesională, ONG-uri etc.;– analiza documentelor de planificare educațională pe termen scurt și mediu (PLAI, PAS, agenda Locală 21, alte planuri de dezvoltare socioeconomică locale și zonale);– rezultatele studiilor de piața muncii.2.Stabilirea grupului de lucru în vederea elaborării curriculumului în dezvoltare locală. Grupul de lucru trebuie să aibă o structură bipartită, fiind format din:a)reprezentanți ai unităților de învățământ;b)reprezentanți ai mediului economic de la nivel local (operatori economici/instituții publice partenere ale unității de învățământ, organizații nonprofit etc.).3.Proiectarea curriculumului în dezvoltare localăCurriculumul în dezvoltare locală se proiectează pentru fiecare an de studiu în parte, pentru a răspunde schimbărilor care intervin pe piața forței de muncă la nivel local și/sau regional.Pregătirea elevilor prin CDL se poate desfășura astfel:– prin ore de cultură de specialitate (la clasele a XI-a și a XII-a ciclul superior al liceului);– prin ore de laborator tehnologic și/sau ore de instruire practică, stabilite de comun acord între unitatea de învățământ și operatorul economic/instituția publică partener de practică, în funcție de necesitățile și posibilitățile de organizare a stagiilor de pregătire practică (la clasa a XI-a învățământ profesional).Formatul curriculumului în dezvoltare locală este prezentat în anexa nr. 1 la prezentele orientări metodologice.Procesul de proiectare a curriculumului în dezvoltare locală presupune parcurgerea următoarelor etape:– analiza nevoilor de formare identificate la nivelul operatorilor economici locali;– identificarea rezultatelor învățării care răspund acestor nevoi de formare. Rezultatele învățării pot fi:• existente în standardul de pregătire profesională, dar să necesite aprofundare/extindere; • suplimentare celor din standardul de pregătire profesională, dar legate de calificarea și contextul pregătirii teoretice/practice a elevilor;– elaborarea conținuturilor și situațiilor de învățare necesare dezvoltării rezultatelor învățării identificate;– stabilirea listei minime de resurse materiale;– precizarea sugestiilor metodologice;– precizarea sugestiilor privind evaluarea; – precizarea bibliografiei;– redactarea modulului de curriculum prin încadrarea în norma orară alocată în planul de învățământ și în conformitate cu calificarea profesională pentru care unitatea de învățământ este acreditată.4.Avizarea și aprobarea curriculumului în dezvoltare localăProcesul de avizare cuprinde următoarele etape:– avizarea de către comisia metodică a ariei curriculare Tehnologii din unitatea de învățământ;– avizarea de către consiliul de administrație al școlii;– avizarea de către operatorul economic/instituția publică parteneră;– avizarea de către comitetul local de dezvoltare a parteneriatului social (structură consultativă ce funcționează în cadrul consiliilor consultative ale inspectoratelor școlare, cu atribuții în domeniul învățământului profesional și tehnic);– aprobarea de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar județean/al municipiului București.Avizarea și aprobarea curriculumului în dezvoltare locală se realizează conform Fișei de evaluare a curriculumului în dezvoltare locală, prezentată în anexa nr. 2 la prezentele orientări metodologice.Avizarea și aprobarea curriculumului în dezvoltare locală se realizează anual, existând posibilitatea prelungirii valabilității în cazul în care nu intervin modificări cu privire la rezultatele învățării și/sau situațiile de învățare solicitate de partenerii sociali.Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentele orientări metodologice. + 
Anexa nr. 1la orientările metodologice
Formatul curriculumului în dezvoltare locală
Date de identificare a CDL:1.Instituția de învățământ2.Denumirea operatorului economic/instituției publice partenere3.Titlul CDL4.Tipul CDL (aprofundare/extindere/rezultate ale învățării suplimentare care răspund nevoilor operatorului economic/instituției publice partenere)5.Profilul/Domeniul de pregătire profesională6.Calificarea profesională7.Clasa8.Număr ore9.Autorii[] Unitatea de învățământ: …………………………..[] Operatorul economic: ……………………………….1.Notă de prezentare[] denumirea calificării[] nivelul de pregătire (învățământ liceal/învățământ profesional)[] numărul de ore alocat modulului[] scopul modulului CDL[] rolul CDL în pregătirea de specialitate a elevului și argumentarea parcurgerii sale în anul de studiu, în unitatea de învățământ respectivă, în zona/localitatea respectivă[] situațiile de învățare care răspund nevoilor de formare identificate împreună cu operatorul economic/instituția publică parteneră a unității de învățământ[] scurtă descriere a nevoilor de formare cărora le răspunde CDL și a rezultatelor învățării suplimentare și/sau aprofundate/extinse propuse a fi dobândite, precum și lista unității/unităților de rezultate ale învățării din SPP^1 vizate căreia/cărora le sunt integrate rezultate ale învățării propuse spre aprofundare/extindere^1 Se va/vor preciza, dacă este cazul, acea/acele unitate/unități de rezultate ale învățării din SPP care va/vor avea rezultate ale învățării propuse spre aprofundare/extindere în cadrul CDL.2.Tabel de corelare dintre rezultatele învățării și conținuturile învățării

Rezultate ale învățării suplimentare/Rezultate ale învățării propuse spre aprofundare/extindere^2 Conținuturile învățării^3 Situații de învățare
Cunoștințe Abilități Atitudini
         
         

^2 Se vor preciza, după caz, rezultate ale învățării suplimentare exprimate în termeni de cunoștințe, abilități și atitudini sau codurile corespunzătoare rezultatelor învățării propuse spre aprofundare/extindere, conform SPP.^3 Conținuturile învățării – se vor preciza acele conținuturi ale învățării agreate împreună cu operatorul economic, corelate cu cunoștințele, abilitățile și atitudinile menționate.3.Lista minimă de resurse materiale (echipamente, unelte și instrumente, machete, materii prime și materiale, documentații tehnice, economice, juridice etc.) necesare dobândirii rezultatelor învățării (existente în școală sau la operatorul economic)4.Sugestii metodologiceSe vor prezenta:– informații cu rolul de a orienta cadrul didactic/tutorele asupra modalităților de dezvoltare a rezultatelor învățării exprimate în termeni de cunoștințe, abilități și atitudini prin intermediul conținuturilor prevăzute; – exemple de activități de învățare cu accent pe activități practice; – exemple de metode didactice recomandate, centrate pe elev și pe activitatea acestuia, însoțite de detalieri privind folosirea unora dintre acestea în procesul didactic de predare/învățare.5.Sugestii privind evaluareaSugestiile privind evaluarea vor fi definite prin raportare la specificul rezultatelor învățării urmărite și al conținuturilor învățării prevăzute; vor fi formulate tipuri/metode de evaluare și exemple de instrumente/itemi de evaluare, cu detalieri pentru acele rezultate ale învățării prezentate la sugestiile metodologice.6.Bibliografie + 
Anexa nr. 2la orientările metodologice
Fișă de evaluare a curriculumului în dezvoltare locală

Aprobat Avizat,
Consiliul de administrație al ISJ/ISMB ședința din data de: ……………………………………………………. CLDPS
Instituția de învățământ …………………………………………………. Denumirea operatorului economic/instituției publice partener(e) …………………………………
Titlul CDL …………………………………………………………………….Tipul de CDL ………………………………………………………………..Profilul/Domeniul de pregătire ………………………………………..Calificarea profesională …………………………………………………Clasa ………………
Autorii:  Unitatea de învățământ: ……………………………………………….. Operatorul economic/instituția publică parteneră: ………………………………………………..


Criterii și indicatori de evaluare

CRITERII/INDICATORI DA NU DA, cu recomandare
I. Respectarea structurii standard a programei prin includerea următoarelor secțiuni:
Nota de prezentare      
Lista unităților de rezultate ale învățării din SPP^1 vizate      
Rezultatele învățării exprimate în termeni de cunoștințe, abilități și atitudini      
Conținuturile învățării (asociate rezultatelor învățării prevăzute)      
Situațiile de învățare      
Lista minimă de resurse materiale      
Sugestiile metodologice (inclusiv exemple de activități de învățare și de metode didactice folosite în procesul de predare/învățare)      
Sugestii privind evaluarea (metode de evaluare și de instrumente/itemi de evaluare)      
Bibliografie      
II: Elemente de calitate      
Concordanța cu nevoile de formare identificate la nivel local      
Conținutul notei de prezentare      
 oportunitatea parcurgerii CDL      
 concordanța cu resursele disponibile la nivelul unității de învățământ și ale operatorului economic/instituției publice partenere      
Corelarea rezultatelor învățării cu conținuturile      
Corelarea rezultatelor învățării cu situațiile de învățare      
Adecvarea exemplelor de metode de predare/învățare cu demersul didactic propus      
Adecvarea modalităților de evaluare la demersul didactic propus      

NOTĂ:Pentru a fi supus avizării și aprobării proiectul de programă trebuie să întrunească criteriul I pentru toți indicatorii și criteriul II pentru minimum 5 indicatori.Avizul comisiei metodice a ariei curriculare Tehnologii: …………………………………………………Avizul consiliului de administrație al școlii: ………………………………………………………………….Avizul operatorului economic/instituției publice partenere: …………………………………………….^1 Se va/vor preciza, dacă este cazul, acea/acele unitate/unități de rezultate ale învățării din SPP care va/vor avea rezultate ale învățării propuse spre aprofundare/extindere în cadrul CDL.

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x