privind aprobarea Codului deontologic al membrilor Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti
Ţinând cont de prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 87/1998 privind evaluarea şi acreditarea învăţământului preuniversitar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999,având în vedere dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 858/2002 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, precum şi a comisiilor de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti,luând în considerare prevederile Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările ulterioare,ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Codul deontologic al membrilor Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti, cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Membrii Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul educaţiei,cercetării şi tineretului,Alexandru AthanasiuBucureşti, 9 martie 2004.Nr. 3.466. +
Anexa CODUL DEONTOLOGICal membrilor Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Codul deontologic al membrilor Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar (denumită în continuare Comisia Naţională), respectiv ai comisiilor de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti (denumite în continuare comisii judeţene şi a municipiului Bucureşti), reprezintă un ansamblu de principii şi de reguli de conduită care trebuie să guverneze activitatea acestora. +
Articolul 2Scopul Codului deontologic al membrilor Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, îl constituie crearea cadrului etic necesar desfăşurării acestei activităţi, astfel încât aceştia să îşi îndeplinească toate obligaţiile care decurg din această activitate cu profesionalism şi corectitudine şi să se abţină de la orice faptă sau acţiune care ar putea aduce prejudicii instituţiei pe care o reprezintă, respectiv Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. +
Articolul 3Membrii Comisiei Naţionale/comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt cadre didactice recunoscute prin competenţă profesională şi probitate morală. +
Capitolul IIPrincipiile fundamentale şi normele de conduită +
Articolul 4În desfăşurarea activităţilor de evaluare şi control la unităţile de învăţământ preuniversitar, trebuie să fie respectate următoarele principii:1. Competenţa profesională – principiul conform căruia toate activităţile desfăşurate de membrii Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, sunt tratate cu profesionalism, imparţial, pe baza cunoştinţelor şi aptitudinilor dobândite. În acest sens, aceştia au următoarele obligaţii:a) să aibă un nivel corespunzător de studii de specialitate, pregătire şi experienţă profesională adecvate; … b) să cunoască legislaţia de specialitate, să se preocupe în mod constant şi continuu pentru creşterea nivelului de pregătire, conform standardelor recunoscute în domeniu; … c) să-şi îmbunătăţească competenţele şi capacităţile profesionale cerute de procedurile de evaluare; … d) să semnaleze preşedintelui şi aparatului propriu al Comisiei Naţionale orice limite ale instrumentelor de evaluare, criteriilor şi baremelor cu care se operează şi să facă propuneri de îmbunătăţire a metodelor, criteriilor şi standardelor de evaluare; … e) să-şi îndeplinească toate obligaţiile prevăzute de metodologia de evaluare. … 2. Integritatea – principiul conform căruia membrii Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, trebuie să respecte următoarele reguli de conduită:a) să-şi exercite atribuţiile de serviciu cu onestitate, corectitudine, bună-credinţă şi responsabilitate; … b) să respecte reglementările legale în vigoare şi să acţioneze în conformitate cu cerinţele activităţii, neimplicându-se în acele activităţi în care au sau ar putea avea un interes personal; … c) să activeze permanent cu conştiinţa că fac un serviciu social important de care vor beneficia generaţii de elevi şi că de rezultatele activităţii acestora în unităţile de învăţământ supuse evaluării va depinde viitorul lor şcolar, profesional şi sociocultural; … d) să-şi exercite puterea de apreciere în mod imparţial, ţinând cont numai de circumstanţe pertinente, astfel încât în procesul de luare a deciziilor să acţioneze potrivit actelor normative în vigoare; … e) să se comporte astfel încât să păstreze şi să întărească încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea membrilor Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în procesul de luare a deciziilor. Astfel, aceştia nu trebuie să accepte cadouri, servicii, invitaţii la masă şi/sau alte invitaţii, avantaje de natură materială sau personală, foloase necuvenite prin poziţia lor oficială, în interesul personal sau alte tentative de influenţare din partea celor evaluaţi; … f) să nu se implice în activităţi sau în relaţii care ar putea afecta o evaluare obiectivă şi să înainteze o cerere de retragere din Comisia Naţională/comisiile judeţene sau a municipiului Bucureşti dacă intervine orice situaţie de incompatibilitate/conflict de interese între calitatea de evaluator şi alte calităţi care decurg din activitatea lor. … 3. Obiectivitatea – principiul conform căruia concluziile şi opiniile formulate de membrii Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în activitatea desfăşurată trebuie să se bazeze exclusiv pe documentele analizate în temeiul standardelor naţionale de evaluare a instituţiilor de învăţământ preuniversitar, fără influenţe externe. Astfel aceştia au următoarele obligaţii:a) să întocmească rapoartele de evaluare/de constatare în mod complet, obiectiv şi în concordanţă cu criteriile şi standardele naţionale de evaluare şi de acreditare a unităţilor de învăţământ preuniversitar; … b) să facă o evaluare obiectivă a tuturor aspectelor relevante din activitatea desfăşurată şi să nu fie influenţaţi de propriile interese sau de interesele altora în formarea propriei opinii; … c) să-şi fundamenteze concluziile şi consemnările din rapoartele întocmite în timpul evaluării/controlului exclusiv pe documentele verificate, în conformitate cu criteriile şi standardele naţionale de evaluare şi de acreditare a instituţiilor de învăţământ preuniversitar. … 4. Confidenţialitatea – principiul conform căruia, în activitatea de evaluare şi control pe care o desfăşoară, membrii Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, trebuie să nu dezvăluie datele, informaţiile şi documentele despre care iau cunoştinţă în exercitarea îndatoririlor de serviciu, să nu utilizeze sau să facă publice aceste informaţii fără autorizare clară şi expresă şi numai dacă există un drept legal sau profesional sau au datoria de a face acest lucru. În acest sens, aceştia au următoarele obligaţii:a) să semneze un angajament de confidenţialitate în momentul numirii în cadrul Comisiei Naţionale/comisiilor judeţene sau a municipiului Bucureşti; … b) să nu utilizeze în interes personal sau în beneficiul unui terţ informaţiile dobândite în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu; … c) să trateze în mod adecvat toate informaţiile şi documentele obţinute în exercitarea sau cu ocazia exercitării atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu, ţinând cont de confidenţialitatea acestora; … d) să nu folosească informaţiile obţinute în cursul activităţii lor în scopuri personale sau contrare legii. … 5. Neutralitatea – principiul conform căruia membrii Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, trebuie să se abţină de la exprimarea sau manifestarea părerilor şi opiniilor lor referitoare la documentele analizate cu ocazia desfăşurării activităţii. În acest sens, aceştia au următoarele obligaţii:a) să aibă, în toate situaţiile, o atitudine de neutralitate în relaţiile lor cu părţile supuse evaluării/controlului şi să comunice cu acestea civilizat şi politicos; … b) observaţiile pe care le transmit celor evaluaţi asupra documentelor şcolare, dotărilor, resurselor şcolii etc. să nu facă obiectul comentariilor, aprecierilor sau obiecţiilor faţă de cei evaluaţi şi nici al comparaţiilor cu alte unităţi de învăţământ preuniversitar; … c) să nu emită supoziţii cu privire la şansele de autorizare/acreditare/menţinere a autorizaţiei/acreditării ale unităţii de învăţământ evaluate/controlate. … +
Capitolul IIIDispoziţii finale +
Articolul 5Nerespectarea regulilor de conduită prevăzute de prezentul cod deontologic constituie abateri disciplinare şi se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare. +
Articolul 6Prezentul cod deontologic se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului şi se aplică tuturor membrilor Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti._______________