pentru aprobarea Criteriilor şi metodologiei de desfăşurare a examinării pentru dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special de către personalul contractual din sistemul administraţiei penitenciare
Având în vedere prevederile art. II din Legea nr. 170/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2009,în temeiul art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti,ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Criteriile şi metodologia de desfăşurare a examinării pentru dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special de către personalul contractual din sistemul administraţiei penitenciare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti,Octavian-Virgiliu Ojog,secretar de statBucureşti, 19 noiembrie 2009.Nr. 3.130/C. +
Anexa CRITERIILE ŞI METODOLOGIAde desfăşurare a examinării pentru dobândirea calităţii defuncţionar public cu statut special de către personalulcontractual din sistemul administraţiei penitenciare +
Capitolul ICriteriile pentru dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special de către personalul contractual din sistemul administraţiei penitenciare +
Articolul 1Personalul contractual din sistemul administraţiei penitenciare, aflat în funcţie la data intrării în vigoare a Legii nr. 170/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, poate dobândi, la cerere, calitatea de funcţionar public cu statut special în sistemul administraţiei penitenciare, dacă sunt întrunite cumulativ următoarele criterii:a) îndeplineşte condiţiile generale prevăzute la art. 11 din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, republicată; … b) este încadrat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată într-o funcţie ale cărei atribuţii prevăzute în fişa postului sunt similare cu cele stabilite în fişa postului pentru funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare; … c) a fost declarat "admis" la examinarea organizată potrivit prezentei metodologii. … +
Articolul 2Posturile care fac obiectul prezentului ordin, ale căror titulari au solicitat dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special în sistemul administraţiei penitenciare, sunt:a) posturile de personal contractual – încadrate; … b) posturile care prevăd posibilitatea încadrării cu funcţionar public cu statut special ori personal contractual – încadrate cu personal contractual. … +
Articolul 3Transformarea posturilor personalului contractual care întruneşte cumulativ criteriile stabilite la art. 1 se face pe nivelul de studii al postului prevăzut anterior transformării, cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (7) din Legea nr. 293/2004, republicată. +
Articolul 4Personalului contractual din sistemul administraţiei penitenciare care dobândeşte calitatea de funcţionar public cu statut special i se acordă grade profesionale de ofiţer sau agent, în raport cu vechimea în instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului, astfel:– la o vechime de până la 5 ani – subinspector de penitenciare sau agent de penitenciare;– la o vechime între 5 şi 10 ani – inspector de penitenciare sau agent principal de penitenciare;– la o vechime între 10 şi 15 ani – inspector principal de penitenciare sau agent şef adjunct de penitenciare;– la o vechime între 15 şi 20 de ani – subcomisar de penitenciar sau agent şef de penitenciare;– la o vechime de peste 20 de ani – comisar de penitenciare sau agent şef principal de penitenciare. +
Articolul 5Numirea personalului contractual ca funcţionar public cu statut special se face cu respectarea termenului prevăzut de dispoziţiile legale pentru emiterea deciziei de încadrare ca funcţionar public cu statut special în sistemul administraţiei penitenciare, potrivit competenţelor. +
Capitolul IIMetodologia de desfăşurare a examinării pentru dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special de către personalul contractual din sistemul administraţiei penitenciare +
Articolul 6(1) Personalul contractual care îşi exprimă voinţa de a dobândi calitatea de funcţionar public cu statut special completează o cerere care cuprinde şi declaraţia prin care confirmă că a luat cunoştinţă de criteriile şi metodologia de desfăşurare a examinării. … (2) Cererea se depune la compartimentul resurse umane al unităţii unde este încadrat personalul contractual care a solicitat dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special, în termenul prevăzut la art. II din Legea nr. 170/2009. … +
Articolul 7(1) Examinarea personalului contractual care a solicitat dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special în sistemul administraţiei penitenciare se organizează de către unitatea unde este încadrat personalul contractual respectiv, în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrării cererii. … (2) Personalul contractual care a solicitat dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special are dreptul să îşi exercite această opţiune o singură dată. … (3) Personalul contractual care a solicitat dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special în sistemul administraţiei penitenciare depune la compartimentul resurse umane al unităţii unde este încadrat un dosar, care conţine în mod obligatoriu: … – cererea de dobândire a calităţii de funcţionar public cu statut special;– copia fişei postului în care este încadrat prin care se atestă că îndeplineşte atribuţii similare cu cele ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare;– copia actului de identitate;– copiile diplomelor de studii şi ale altor acte care atestă efectuarea unor specializări;– copia carnetului de muncă care să ateste vechimea în muncă şi, după caz, în specialitate;– cazierul judiciar;– fişa medicală;– declaraţia pe propria răspundere care să ateste că nu a fost eliberat din motive imputabile sau destituit dintr-o funcţie publică în ultimii 7 ani;– declaraţia pe propria răspundere sau adeverinţa care să ateste că nu a desfăşurat activităţi de poliţie politică;– avizul psihologic, care se transmite, după susţinerea testării psihologice, de către structura specializată din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.(4) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (3) sunt însoţite de documentele originale, care se certifică, pentru conformitatea cu originalul, de către compartimentul resurse umane. … (5) Personalul contractual care a solicitat dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special este supus unei testări psihologice, care se efectuează de către specialişti din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor; testarea psihologică şi eliberarea avizului psihologic se realizează în termen de maximum 10 zile de la data depunerii cererii. … +
Articolul 8(1) Directorul fiecărei unităţi de penitenciare unde sunt formulate cereri ale personalului contractual pentru dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special stabileşte, prin decizie, următoarele comisii: … a) comisia de selectare a dosarelor şi examinare scrisă a cunoştinţelor teoretice, denumită în continuare comisie de examinare; … b) comisia de soluţionare a contestaţiilor. … (2) Fiecare comisie este formată din preşedinte, membri şi secretar, după cum urmează: … a) comisia de examinare: … – preşedinte – un ofiţer din domeniul de activitate al personalului contractual;– membri – 2 ofiţeri din unitate;– secretar – un funcţionar public cu statut special din compartimentul resurse umane;b) comisia de soluţionare a contestaţiilor: … – preşedinte – un ofiţer din domeniul de activitate al personalului contractual, altul decât cei din comisia prevăzută la lit. a);– membri – 2 ofiţeri din unitate, alţii decât cei din comisia prevăzută la lit. a);– secretar – un funcţionar public cu statut special din compartimentul resurse umane.(3) La examinarea personalului contractual care a solicitat dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special pot participa ca observatori reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative din unitatea organizatoare a sesiunii. … +
Articolul 9(1) Persoanele care întrunesc condiţiile pentru a face parte din comisiile prevăzute la art. 8 pot deţine calitatea de membru al unei singure comisii. … (2) Din comisiile prevăzute la art. 8 nu pot face parte acele persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv cu personalul contractual participant la sesiune. … (3) Persoanele desemnate în comisiile prevăzute la art. 8 semnează, după numire, o declaraţie pe propria răspundere, în care precizează că: … a) nu se află în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (2); … b) vor respecta secretul şi confidenţialitatea lucrărilor comisiei şi ale variantelor de subiecte ce vor fi elaborate. … +
Articolul 10Examinarea personalului contractual care a solicitat dobândirea calităţii de funcţionar public cu statut special constă, cronologic, în două probe:a) selectarea dosarelor, sub aspectul îndeplinirii criteriilor stabilite prin prezentul ordin de către personalul contractual; … b) examinarea scrisă a cunoştinţelor teoretice, pe baza tematicii stabilite. … +
Articolul 11(1) La examinarea scrisă se prezintă doar personalul contractual declarat "admis" la proba selectării dosarelor; examinarea scrisă se susţine în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor la proba selectării dosarelor. … (2) Subiectele pentru examinarea scrisă se stabilesc de către comisia stabilită la art. 8 alin. (2) lit. a), pe baza bibliografiei şi a tematicii stabilite pentru examinare, astfel încât să reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a personalului contractual, denumit în continuare candidat, precum şi nivelul dobândirii cunoştinţelor legislative care vizează statutul funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare. … (3) Bibliografia şi tematica pentru examinarea scrisă se stabilesc de către Direcţia management resurse umane din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi cuprind Legea nr. 293/2004, republicată, precum şi actele normative subsecvente acesteia. … (4) Bibliografia şi tematica se transmit fiecărei unităţi de penitenciare şi se afişează pe pagina web a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. … +
Articolul 12(1) Modalitatea de examinare scrisă a cunoştinţelor teoretice este tip sinteză sau întrebări deschise. … (2) Comisia de examinare are obligaţia de a elabora minimum 2 variante de subiecte pentru examinarea scrisă. … (3) Fiecare variantă cu subiecte este introdusă într-un plic sigilat şi semnat de toţi membrii comisiei de examinare cu cel puţin două ore înainte de desfăşurarea examinării scrise. … (4) Timpul alocat pentru elaborarea lucrărilor scrise este stabilit de comisia de examinare şi nu poate depăşi 3 ore din momentul comunicării subiectelor. … (5) Plicul cu subiecte este ales şi deschis de către un candidat care semnează procesul-verbal încheiat în ziua examinării scrise. … (6) După extragerea variantei de subiecte, comisia de examinare întocmeşte grila de corectare. … (7) Grila de corectare corespunzătoare examinării scrise se afişează la sediul fiecărei unităţi unde s-a desfăşurat sesiunea, până la expirarea termenului alocat examinării scrise. … +
Articolul 13Directorul unităţii organizatoare a sesiunii desemnează, prin decizie, persoanele care vor supraveghea desfăşurarea examinării scrise. +
Articolul 14(1) Accesul candidaţilor în sală este permis pe baza documentelor care atestă identitatea, potrivit legii, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei; după efectuarea apelului nominal şi verificarea identităţii, fiecare candidat păstrează pe bancă actul de identitate până la predarea lucrării scrise; pe listă se menţionează prezenţa fiecărui candidat. … (2) Se interzice candidaţilor să între în sală cu orice fel de materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc de comunicare la distanţă. … (3) Nerespectarea dispoziţiilor alin. (2) duce la eliminarea din sală a candidatului de către preşedintele comisiei de examinare, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu. … (4) Înainte de începerea examinării scrise, comisia de examinare va prezenta candidaţilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor personale pe foile de redactare a lucrării scrise. … (5) Situaţiile în care sunt eliminaţi candidaţii din sala de examinare se consemnează în procesul-verbal întocmit cu ocazia desfăşurării acestei probe, fiind evidenţiate motivele acestor măsuri. … +
Articolul 15(1) După comunicarea subiectelor este interzis accesul în sala de examinare a candidaţilor sau al oricărei persoane, cu excepţia membrilor comisiei de examinare, observatorilor şi a persoanelor care asigură supravegherea desfăşurării probei. Ieşirea din sală a candidaţilor atrage eliminarea din examinare, cu excepţia situaţiilor de urgenţă în care aceştia pot fi însoţiţi de persoanele care asigură supravegherea. … (2) Orice fraudă sau încercare de fraudare dovedită se sancţionează prin eliminarea din examinare. În aceste cazuri, persoanele care asigură supravegherea îl sesizează de îndată pe preşedintele comisiei de examinare, care întocmeşte un proces-verbal despre constatările făcute şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea "fraudă". … (3) Lucrarea scrisă va fi redactată, sub sancţiunea anulării, doar pe seturile de hârtie asigurate de unitatea organizatoare a examinării, purtând ştampila acesteia pe fiecare filă, în colţul din stânga sus; după înscrierea datelor personale de către candidat, în colţul din dreapta, prima filă este lipită astfel încât datele înscrise să nu poată fi identificate, după care se va aplica ştampila unităţii organizatoare; se poate folosi numai cerneală sau pix cu mină de culoare albastră; la cerere, se pot pune la dispoziţie, în mod suplimentar, coli de hârtie tipizate, iar dacă este necesar, cerneală sau pixuri. … (4) Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală anulează pasajul greşit cu o linie orizontală; în cazul în care aceştia, din diferite motive, doresc să îşi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte coli de hârtie tipizate; acest lucru este consemnat de către persoanele care asigură supravegherea în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise; colile folosite iniţial se anulează şi se semnează de persoanele care asigură supravegherea. … +
Articolul 16(1) Candidaţii au obligaţia de a preda comisiei de examinare lucrările scrise, în faza în care se află, respectiv foile cu subiectele primite şi ciornele, la expirarea timpului alocat, depăşirea acestuia fiind interzisă; persoanele care asigură supravegherea desfăşurării probei barează spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesul-verbal de predare-primire care va fi semnat de candidaţi. … (2) Preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei de examinare verifică dacă numărul lucrărilor scrise corespunde cu numărul semnăturilor din procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise şi numerotează lucrările; comisia de examinare depozitează lucrările scrise, împreună cu documentele constituite pentru susţinerea examinării scrise, în spaţiul destinat corectării, care va fi sigilat de către preşedintele comisiei. … (3) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi se distrug după o lună de la finalizarea examinării scrise, acest lucru consemnându-se într-un proces-verbal semnat de membrii comisiei de examinare, care se păstrează la unitatea unde se desfăşoară examinarea. … +
Articolul 17(1) Examinarea scrisă se notează cu note de la 0 la 10. Comisia de examinare stabileşte nota acordată pentru fiecare subiect. … (2) Pe baza grilei de corectare, fiecare membru al comisiei de examinare corectează lucrările sigilate, acordând note, care sunt trecute în borderoul de notare care se semnează pe fiecare filă de membrii comisiei de examinare; nota finală acordată la proba scrisă fiecărui candidat se obţine pe baza mediei aritmetice a notelor acordate de fiecare membru al comisiei de examinare. … (3) După corectare şi notare, lucrările scrise se desigilează. … (4) În urma susţinerii examinării scrise, este declarat "admis" candidatul care a obţinut minimum nota 7 (şapte). … +
Articolul 18(1) Rezultatele obţinute de către candidaţi la examinarea scrisă se consemnează într-un proces-verbal, în ordinea descrescătoare a notelor. Procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină de fiecare dintre membrii comisiei de examinare. … (2) Rezultatele examinării scrise se afişează la locul desfăşurării examinării, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data începerii acestei probe. … +
Articolul 19Candidaţii nemulţumiţi de rezultatul examinării scrise pot face contestaţie în termen de două zile lucrătoare de la afişarea rezultatelor, sub sancţiunea decăderii din acest drept; soluţionarea contestaţiilor se va efectua în următoarele două zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor, de către comisia de soluţionare a contestaţiilor. +
Articolul 20(1) Contestaţiile la examinarea scrisă se depun şi se înregistrează la unitatea organizatoare; la primirea contestaţiilor, persoana din cadrul compartimentului secretariat care efectuează înregistrarea va consemna data şi ora depunerii acestora şi va semna, după care le va preda imediat, pe bază de condică, secretarului comisiei de soluţionare a contestaţiilor. … (2) După expirarea termenului de depunere a contestaţiilor, comisia de soluţionare a contestaţiilor: … a) verifică dacă contestaţiile au fost depuse în termenul prevăzut la art. 19, cele depuse după expirarea termenului fiind respinse; … b) verifică dacă aspectele contestate au legătură cu examinarea scrisă şi se referă numai la lucrarea candidatului care a formulat contestaţia, cele care nu îndeplinesc aceste condiţii fiind respinse; … c) recorectează lucrările, pe baza grilei de corectare, conform procedurii prevăzute la art. 17 alin. (1) şi (2). … (3) În vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările scrise se resigilează. … +
Articolul 21După recorectarea lucrărilor scrise, comisia de soluţionare a contestaţiilor:a) respinge contestaţia în situaţia în care nota obţinută la recorectare este mai mică sau egală cu nota iniţială acordată de comisia de examinare; … b) admite contestaţia în situaţia în care nota obţinută la recorectare este mai mare decât nota iniţială acordată de comisia de examinare. … +
Articolul 22(1) Nota obţinută în cazul admiterii contestaţiei este nota finală obţinută de candidat la examinarea scrisă; în situaţia respingerii contestaţiei rămâne valabilă, ca notă finală, nota acordată iniţial de către comisia de examinare; rezultatele obţinute de către candidaţi în urma soluţionării contestaţiilor se consemnează într-un proces-verbal. … (2) Hotărârile comisiei de soluţionare a contestaţiilor sunt definitive. … +
Articolul 23Rezultatele contestaţiilor la examinarea scrisă, precum şi rezultatele finale se afişează la sediul fiecărei unităţi unde se desfăşoară examinarea, imediat după soluţionarea contestaţiilor, dar nu mai mult de două zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor. +
Articolul 24În cazul respingerii contestaţiei, candidaţii se pot adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. +
Articolul 25(1) Pentru fiecare examinare se întocmeşte un dosar care conţine toate documentele întocmite cu prilejul organizării acesteia. … (2) Dosarele se păstrează o perioadă de 2 ani la compartimentul de resurse umane din fiecare unitate unde s-a organizat sesiunea. … +
Articolul 26Pentru personalul contractual care a dobândit calitatea de funcţionar public cu statut special în sistemul administraţiei penitenciare se întocmesc dosare profesionale, conform prevederilor legale.––