pentru aprobarea Procedurii naţionale privind utilizarea mecanismului "Implementare în comun (JI)" pe baza Modului I, în conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 645/2005 pentru aprobarea Strategiei naţionale a României privind schimbările climatice 2005-2007, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea Planului naţional de acţiune privind schimbările climatice (PNASC),în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, cu completările ulterioare,ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Procedura naţională privind utilizarea mecanismului "Implementare în comun (JI)" pe baza Modului I, în conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Ministrul mediuluişi dezvoltării durabile,Silviu Stoica,secretar de statBucureşti, 21 martie 2008.Nr. 297. +
Anexa PROCEDURA NAŢIONALĂprivind utilizarea mecanismului "Implementare în comun (JI)" pe baza Modului I, în conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la KyotoGlosar de termeni şi abrevieri1. adiţionalitate – condiţie principală pe care trebuie să o îndeplinească un proiect pentru a fi considerat proiect de tip "implementare în comun (JI)" şi care se referă la demonstrarea faptului că reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GHG) generate de către un proiect JI este suplimentară faţă de ceea ce s-ar fi obţinut în absenţa realizării acestuia. Criteriul adiţionalităţii este îndeplinit atunci când se înregistrează o diferenţă pozitivă între nivelul emisiilor de GHG care se regăseşte în situaţia de referinţă şi nivelul emisiilor generate ca urmare a implementării proiectului în cauză;2. autoritate naţională competentă – Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile (MMDD) reprezintă autoritatea naţională competentă cu privire la aprobarea proiectelor JI atât pe baza Modului I, cât şi pe baza Modului II;3. autoritate naţională de specialitate – Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), instituţie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea MMDD;4. Comitetul de supervizare a proiectelor JI (JISC) – organismul internaţional independent sprijinit de Secretariatul convenţiei-cadru, care asigură supervizarea şi înregistrarea proiectelor JI dezvoltate pe baza Modului II şi doar înregistrarea proiectelor JI dezvoltate pe baza Modului I;5. decizii CMP – deciziile adoptate în cadrul Conferinţei părţilor la Protocolul de la Kyoto, întrunite în conformitate cu dispoziţiile art. 13 din Protocolul de la Kyoto, ratificat prin Legea nr. 3/2001;6. determinarea PDD (validare) – procesul de evaluare iniţială a PDD-ului unui proiect JI de către o entitate independentă acreditată (AIE), în conformitate cu deciziile CoP/MoP şi procedura naţională JI Modul I, ţinând seama de cerinţele relevante prevăzute de liniile directoare pentru aplicarea mecanismului JI;7. determinarea unităţilor de reducere a emisiilor (ERU) (verificare) – procesul de evaluare şi verificare, de către o entitate independentă acreditată (AIE), a rapoartelor de monitorizare privind ERU-urile obţinute în cadrul proiectului, realizate de participanţii la proiect, în conformitate cu deciziile CoP/MoP şi procedura naţională JI Modul I, ţinând seama de cerinţele relevante prevăzute de liniile directoare pentru aplicarea mecanismului JI;8. dioxid de carbon echivalent (CO2 eq.) – unitatea de măsură universală utilizată pentru a indica potenţialul global de încălzire a gazelor cu efect de seră reglementate de Protocolul de la Kyoto. Dioxidul de carbon constituie gazul de referinţă cu ajutorul căruia sunt calculate şi raportate celelalte GHG;9. document de descriere a proiectului JI (PDD) – documentaţia specifică ce constituie suportul de analiză pentru determinarea unui proiect JI. PDD-ul cuprinde informaţii detaliate privind implementarea proiectului, justificarea alegerii situaţiei de referinţă, perioada de desfăşurare şi de creditare a proiectului, planul de monitorizare, estimarea reducerilor de emisii de gaze cu efect de seră, descrierea evaluării impactului asupra mediului (potrivit legislaţiei interne a ţării gazdă a proiectului) şi comentariile publicului. Modelul PDD este cel aprobat de către JISC pentru diferite tipuri de proiecte şi va fi transmis către entitatea independentă acreditată în vederea determinării proiectului;10. document iniţial de prezentare a proiectului (PIN) – documentaţia sumară iniţială ce însoţeşte o propunere de proiect JI, necesară pentru solicitarea scrisorii de susţinere (LoE), care prevede prezentarea participanţilor la proiect, descrierea tehnică sumară a proiectului, planificarea activităţii, confirmarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate, situaţia de referinţă şi adiţionalitatea, estimarea reducerilor de emisii, aspecte financiare, prezentarea efectelor sociale şi de mediu ale proiectului. Modelul PIN pentru propunerile de proiecte JI dezvoltate sub Modul I este disponibil la adresa de internet a Secretariatului UNFCCC: http://ji.unfccc.int/JI_Parties/Parties/Documents/Romania02.pdf11. emisii de gaze cu efect de seră reglementate prin Protocolul de la Kyoto – emisiile acelor gaze cu efect de seră prevăzute de anexa A a Protocolului de la Kyoto, rezultate din surse antropice sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon;12. entitate independentă acreditată (AIE) – orice persoană juridică, indiferent de naţionalitate, acreditată de către JISC în conformitate cu standardele şi procedurile prevăzute în anexa A la Decizia 9/CMP.1 privind liniile directoare pentru utilizarea mecanismului JI, conţinute în documentul FCCC/KP/CMP/2005/8/Add.2, document ce poate fi consultat la adresa http://unfccc.int/documentation/items/2643.php sau la adresa http://ji.unfccc.int AIE este responsabilă pentru determinarea (validarea) proiectelor JI şi/sau determinarea (verificarea) ERU-urilor obţinute în cadrul proiectelor JI. Lista persoanelor juridice acreditate în calitate de AIE de către JISC poate fi consultată la adresa de internet http://ji.unfccc.int/AIEs/List.html Până la momentul când JISC va acredita un număr suficient de AIE, entităţile operaţionale desemnate (DOE), acreditate de către organismul executiv al CDM şi care au aplicat pentru acreditare ca şi AIE, pot fi utilizate provizoriu pentru determinări. Totuşi, determinările realizate de către DOE vor fi considerate finale doar la momentul acreditării acestora de către JISC. Lista persoanelor juridice care au aplicat în vederea obţinerii acreditării poate fi consultată la adresa http://ji.unfccc.int/AIEs/CallForInputs. Aceste DOE, care au aplicat pentru acreditare, se pot comporta provizoriu ca şi AIE, până când se va lua o decizie finală privind acreditarea lor, dar nu mai mult de 2 ani de la depunerea aplicaţiei;13. emitere – preschimbarea unui număr de AAU-uri în ERU-uri (în conformitate cu raportul de monitorizare verificat a proiectului JI respectiv) în vederea realizării propriu-zise a transferului de ERU-uri;14. EU-ETS – schema Uniunii Europene de comercializare a certificatelor de emisii de GHG, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră;15. implementare în comun (JI) – mecanismul prevăzut de art. 6 din Protocolul de la Kyoto, prin care o ţară inclusă în anexa I la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice (UNFCCC) obţine ERU-uri prin sprijinirea finanţării unui proiect care generează reduceri de emisii de GHG în altă ţară industrializată inclusă în anexa I la UNFCCC (în special, ţări cu economie în tranziţie);16. înregistrare Modul I – acceptarea de către România prin autoritatea naţională competentă a unui proiect evaluat şi aprobat ca fiind proiect JI sub Modul I în urma îndeplinirii formalităţilor de rigoare;17. JI Modul I – procesul de dezvoltare, determinare (validare), aprobare şi verificare ale unui proiect JI în temeiul procedurilor naţionale de aprobare;18. JI Modul II – procesul de dezvoltare, determinare (validare), aprobare şi verificare ale unui proiect JI în temeiul deciziilor CMP şi a deciziilor JISC;19. MoU – memorandum de înţelegere;20. organism consultativ – Comisia Naţională privind Schimbările Climatice (CNSC), organism interministerial cu rol consultativ în ceea ce priveşte aprobarea proiectelor JI Modul I şi JI Modul II, a cărei activitate este coordonată de MMDD;21. participant la proiect – o parte implicată sau o persoană juridică autorizată de către o parte pentru a participa la un proiect JI. Este obligatoriu ca cel puţin unul dintre participanţii la proiect să provină dintr-o ţară (parte) menţionată în anexa I la UNFCCC şi care să difere de ţara (parte) gazdă a proiectului, menţionată, de asemenea, în cuprinsul anexei I la UNFCCC. Totodată, este obligatoriu ca cel puţin unul dintre participanţii la proiect (care implementează proiectul) să fie o persoană juridică română;22. proiecte JI "timpurii" – proiectele JI care au obţinut scrisoarea de aprobare în România înainte de 15 iunie 2006, data la care au intrat în vigoare procedurile pentru aplicarea JI Modul II (aprobate de JISC);23. public – publicul, inclusiv indivizi, grupuri sau comunităţi interesate, afectate sau posibil a fi afectate de către proiect, în conformitate cu deciziile CMP aplicabile;24. punctul focal al proiectului (PFP) – persoana fizică împuternicită de către participanţii la proiect, nominalizată în scrisoarea iniţială trimisă pentru emiterea LoE, către care sunt ulterior transmise toate solicitările şi informaţiile privind proiectul respectiv. PFP are obligaţia retransmiterii tuturor solicitărilor şi/sau a informaţiilor de orice natură primite de la MMDD către AIE, respectiv participanţii la proiect, imediat ce este tehnic posibil. Pentru proiectele JI timpurii nu este necesară nominalizarea PFP, având în vedere realizarea etapelor principale pentru aprobarea proiectului;25. unitate a cantităţii atribuite (AAU) – o unitate (o tonă CO(2) echivalent) din cantitatea atribuită pe care România o poate emite în baza Protocolului de la Kyoto, în prima perioadă de angajament (2008-2012);26. unitate de reducere a emisiilor (ERU) – o unitate de reducere a emisiilor de GHG (o tonă CO(2) echivalent), provenită de la un proiect JI realizat în concordanţă cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto şi cu deciziile CMP şi deciziile JISC. +
Capitolul IPrevederi generaleProcedura naţională privind utilizarea mecanismului "Implementare în comun (JI)" pe baza Modului I, în conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto, denumită în continuare procedura naţională JI Modul I, stabileşte modalitatea de aprobare a proiectelor JI pe baza Modului I, precum şi modalitatea de monitorizare şi verificare a reducerilor de emisii de GHG generate de proiectele în cauză.Procedura naţională JI Modul I urmăreşte creşterea numărului de proiecte dezvoltate în România care vizează reducerea emisilor de GHG, prin utilizarea procedurii naţionale JI Modul I. Proiectele trebuie să genereze reduceri adiţionale verificate ale emisiilor de GHG, iar veniturile rezultate în urma comercializării acestor ERU-uri trebuie alocate respectivelor proiecte şi, după caz, în proiecte de protecţie a mediului (în cazul în care veniturile realizate din transferul ERU-urilor depăşesc valoarea investiţiei).Principiile care stau la baza procedurii naţionale JI Modul I sunt următoarele:a) asigurarea certitudinii atât pentru iniţiatorul proiectului, cât şi pentru cumpărătorul străin de ERU-uri, similar cu procedura JI Modul II; … b) menţinerea aceluiaşi nivel de încredere ca în cadrul procedurii JI Modul II, în determinarea adiţionalităţii proiectului, precum şi în verificarea reducerilor de emisii; … c) reducerea costurilor la nivel internaţional, comparativ cu utilizarea procedurii JI Modul II; … d) acceptarea şi înregistrarea proiectelor JI "timpurii" dezvoltate în România, cu evitarea costurilor adiţionale din partea participanţilor la proiect. … Procedura JI Modul II, prevăzută de Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 1.122/2006 pentru aprobarea Ghidului privind utilizarea mecanismului „implementare în comun (JI)” pe baza modului II (art. 6 al Protocolului de la Kyoto), continuă să se aplice în mod corespunzător, în paralel cu procedura prevăzută de prezentul ordin, în concordanţă cu solicitarea participanţilor la proiect şi cu deciziile CNSC.MMDD reprezintă autoritatea naţională competentă atât pentru aprobarea proiectelor JI Modul I (similar cu procedura JI Modul II), cât şi pentru aprobarea transferului ERU-urilor rezultate din proiectele în cauză. MMDD colaborează cu ANPM pentru evaluarea tehnică a proiectelor şi asigură consultarea CNSC. +
Capitolul IICriterii de eligibilitate şi alegerea procedurii de aprobareCriteriile de eligibilitate pentru acceptarea unui proiect JI Modul II prevăzute în cuprinsul subcapitolului II: Criteriile de eligibilitate pentru aprobarea proiectelor JI din anexa la Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 1.122/2006 se aplică în mod similar şi pentru proiectele care solicită utilizarea procedurii naţionale JI Modul I.În vederea emiterii şi transferului ERU-urilor este necesară existenţa unui memorandum de înţelegere (MoU) semnat între România şi ţara (parte la Protocolul de la Kyoto) din care provine participantul la proiect care investeşte în proiect (cumpărătorul de ERU-uri). Anumite ţări care au semnat deja un MoU cu România sunt dispuse să aprobe un proiect JI fără o implicare propriu-zisă din partea lor, în conformitate cu dispoziţiile legale interne aplicabile. Acest fapt garantează liberul acces al tuturor participanţilor la proiecte provenind din orice ţară (parte la Protocolul de la Kyoto) la promovarea proiectelor JI în România.Pentru a asigura flexibilitatea necesară participanţilor la proiecte, în vederea identificării celui mai potrivit cumpărător pentru ERU-uri, autoritatea naţională competentă (MMDD) acceptă transmiterea scrisorii de aprobare de către ţara investitoare (anterior semnatară a unui MoU cu România) la o etapă ulterioară a procedurii, însă nu mai târziu de transmiterea de către PFP a solicitării de emitere şi transfer a ERU-urilor. Este necesară totuşi indicarea, în principiu, a ţării investitoare înaintea emiterii LoA din partea României.Participanţii la proiect au dreptul să opteze între procedura naţională JI Modul I şi procedura JI Modul II, în vederea determinării PDD şi a aprobării proiectului. În acelaşi timp, MMDD are dreptul de a solicita utilizarea procedurii JI Modul II în anumite situaţii, în conformitate cu deciziile CNSC.În cazul în care participanţii au optat pentru determinarea şi aprobarea pe baza procedurii JI Modul II, aceştia pot schimba încadrarea pe procedura JI Modul I pentru verificarea şi emiterea ERU-urilor. Ulterior, participanţii la proiect pot decide din nou schimbarea încadrării în favoarea procedurii JI Modul II pentru verificarea şi emiterea ERU-urilor, în oricare altă perioadă ulterioară a monitorizării.În cazul în care participanţii au optat pentru determinarea ca proiect JI Modul I, proiectul nu poate fi transferat la JI Modul II pentru verificarea şi emiterea ERU-urilor, întrucât verificarea în cadrul JI Modul II solicită în mod obligatoriu determinarea PDD-ului în conformitate cu cerinţele JI Modul II.Figura următoare ilustrează posibilităţile de alegere a procedurii de aprobare (modul JI) şi validitatea Scrisorii de Susţinere (LoE), respectiv a Scrisorii de Aprobare (LoA).*Font 9* Susţinere Determinare Aprobare Implicare JISC Verificare şi emitere ┌────────┐ ┌─────────┐ │ Loa │ ┌─────────┐ │Procedura│ │valabila├────>│ Fără │ ┌─────────────────┐┌────────┐ ┌───>│ Modul I ├───>│ pentru │ ┌─>│implicare├──>│Procedura Modul I││ LoE │ │ └─────────┘ │Modul I │ │ └─────────┘ └─────────────────┘│valabilă│ │ └────────┘ ││pentru ├─┤ ││Modul │ │ ││I şi II │ │ │└────────┘ │ │ ┌─────────┐ –––- │ ┌────────┐ │ ┌──────────┐ │Procedura│ | Procedura | │ ┌─────────┐ │ LoA ├───┘ │ JISC │ ┌─>│Modul I ├─┐ ┌>| Modul I | └───>│Procedura│ │valabila│ │ evaluare │ │ └─────────┘ │ │ –––– │Modul II ├──>│pentru ├────>│ şi ├─┤ ┌─────────┐ │ │ –––– └─────────┘ │Modul │ │revizuire │ │ │Procedura├─┼──┘ | Procedura | │I şi II │ │(optional)│ └─>│Modul II │ └───>| Modul II | └────────┘ └──────────┘ └─────────┘ ––––Pentru proiectele JI care urmează a fi dezvoltate la acele instalaţii care nu se află sub incidenţa EU-ETS, dar care pot produce un efect în sensul reducerii emisiilor în instalaţiile aflate sub incidenţa EU-ETS, a fost inclusă în Planul naţional de alocare aferent perioadei 2008-2012, adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 60/2008, o rezervă de certificate de emisii de GHG (EUA-uri) care urmează a fi anulate în momentul emiterii ERU-urilor pentru proiectele respective, pentru evitarea dublei contabilizări a reducerilor de emisii. Accesul la această rezervă conform regulilor EU-ETS se face potrivit principiului „primul venit, primul servit”, datorită numărului restrâns de EUA-uri aflate în rezervă. +
Capitolul IIISusţinerea, determinarea şi aprobarea proiectelorParticipanţii la proiect (cel puţin unul dintre participanţii la proiect trebuie să fie persoană juridică română) solicită în scris autorităţii naţionale competente (MMDD) o scrisoare de susţinere (LoE), prin prezentarea documentului iniţial al proiectului (PIN), însoţit de una sau mai multe scrisori de interes din partea tuturor participanţilor la proiect. Această scrisoare iniţială trebuie să conţină selectarea de către participanţii la proiect a procedurii JI (Modul I sau II) şi nominalizarea PFP, fiind precizate datele complete de contact ale acestuia.PIN-ul se elaborează şi se prezintă atât în limba română, cât şi în limba engleză, utilizând acelaşi model ca şi în cazul procedurii JI Modul II [prevăzut în anexa nr. 1 la Ghidul privind utilizarea mecanismului "implementare în comun (JI) pe baza modului II (art. 6 al Protocolului de la Kyoto), aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 1.122/2006].Odată obţinută, LoE este valabilă pentru continuarea procesului de aprobare a proiectului, atât pe baza procedurii naţionale JI Modul I, cât şi pe baza procedurii JI Modul II. LoE emise deja pentru o serie de proiecte în vederea utilizării procedurii JI Modul II vor fi valabile şi în eventualitatea utilizării procedurii JI Modul I.În termen de 30 zile de la data înregistrării solicitării de emitere a LoE, MMDD, în colaborare cu autoritatea naţională de specialitate (ANPM), analizează documentaţia primită şi transmite, după caz, PFP solicitarea de clarificări adresate participanţilor la proiect.În termen de 45 de zile de la data înregistrării solicitării de emitere a LoE, MMDD convoacă o şedinţă ordinară a CNSC în vederea analizării documentaţiei transmise, numai în cazul în care au fost clarificate aspectele solicitate de MMDD în urma analizei iniţiale a proiectului.În cazul în care MMDD a solicitat clarificări suplimentare participanţilor la proiect, MMDD convoacă şedinţa ordinară a CNSC în termen de 15 zile de la data la care a primit toate clarificările solicitate în mod satisfăcător.În acelaşi timp, MMDD transmite PFP invitaţia adresată participanţilor la proiect de a participa la şedinţa CNSC respectivă pentru a prezenta propunerea de proiect.În cadrul şedinţei ordinare a CNSC, membrii acesteia au dreptul de a solicita clarificări şi informaţii suplimentare de la participanţii la proiect, cu privire la propunerea de proiect.La sfârşitul şedinţei ordinare, CNSC prezintă MMDD una dintre următoarele propuneri: emiterea LoE, amânarea luării deciziei privind emiterea LoE până la clarificarea problemelor identificate şi modificarea documentaţiei în mod corespunzător de către participanţii la proiect sau respingerea solicitării de emitere a LoE.MMDD, atât în temeiul concluziilor analizei documentaţiei efectuate în prealabil în colaborare cu ANPM, cât şi pe baza propunerii formulate de către CNSC, emite, respinge cererea de emitere a LoE sau, după caz, comunică amânarea luării deciziei privind emiterea LoE, în termen de 60 de zile de la data înregistrării solicitării de emitere a LoE sau, după caz, în termen de 30 de zile de la data la care a primit toate clarificările solicitate în mod satisfăcător.În cazul respingerii solicitării de emitere a LoE, participanţii la proiect nu au dreptul de a înainta către MMDD pentru acelaşi proiect o nouă solicitare de emitere a LoE.În cazul neîndeplinirii termenelor prevăzute în ceea ce priveşte decizia de emitere a LoE, MMDD va emite automat o LoE pentru proiectul respectiv, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la prelungirea termenului respectiv a fost în prealabil transmisă participanţilor la proiect.Susţinerea proiectului┌─────────────┐│ ││ ││ │ PIN + scrisori de interes + ┌──────┐ Analiză│Participanţii│ nominalizarea PFP │ │ tehnică ┌────┐│ la proiect │──────────────────────────────> │ ││ANPM││ │ │ MMDD │ └────┘│ │ │ │ ┌────┐│ │ Scrisoare de susţinere │ ││CNSC││ │<────────────────────────────── └──────┘ Evaluare └────┘└─────────────┘ privind susţinereaPrezenta procedură naţională JI Modul I urmăreşte să asigure acelaşi nivel de încredere cu procedura JI Modul II, în ceea ce priveşte adiţionalitatea, determinarea (validarea) PDD-ului, precum şi determinarea (verificarea) reducerilor de emisii.În acest scop, în cadrul procedurii naţionale JI Modul I se garantează consultarea României (MMDD) de către AIE în timpul procesului de determinare a PDD-ului, crescând astfel gradul de implicare în procesul de determinare comparativ cu procedura JI Modul II.Procedura de aprobare efectivă a proiectului este structurată în 3 etape:1. consultarea MMDD de către AIE şi participanţii la proiect pe perioada procesului de determinare a PDD-ului şi aprobare a proiectului;2. consultarea publicului;3. evaluarea oficială a PDD-ului şi a raportului iniţial de determinare (pre-determinare) în vederea emiterii LoA.Procedura pentru prima etapă se desfăşoară după cum urmează:a) PFP înaintează PDD-ul către MMDD, în cel mai scurt timp posibil de la data la care participanţii la proiect sau, după caz, AIE transmit documentaţia respectivă către PFP, în termen de 180 de zile de la data emiterii LoE; … b) în termen de 30 de zile de la data primirii şi înregistrării PDD-ului, MMDD formulează şi înaintează către PFP, care are obligaţia retransmiterii către AIE şi participanţii la proiect, comentariile, întrebările şi/sau observaţiile sale pe marginea documentaţiei primite. MMDD colaborează cu ANPM pentru evaluarea tehnică a proiectului; … c) în cazul în care, în termen de 30 de zile de la data primirii şi înregistrării PDD-ului de către MMDD, PFP, respectiv AIE şi participanţii la proiect nu au primit comentarii, întrebări şi/sau observaţii, aceştia sunt îndreptăţiţi să considere că MMDD nu are comentarii, întrebări şi/sau observaţii, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la prelungirea termenului respectiv a fost trimisă în prealabil; … d) AIE este obligată să răspundă comentariilor, întrebărilor şi/sau observaţiilor trimise de MMDD, în termen de 30 de zile de la data primirii acestora. AIE este obligată să ia în considerare comentariile, întrebările şi/sau observaţiile transmise de MMDD la determinarea finală a PDD-ului. … Procedura pentru etapa a doua se desfăşoară după cum urmează:a) în momentul transmiterii PDD-ului către MMDD, PFP solicită publicarea PDD-ului la nivel naţional, în vederea îndeplinirii condiţiilor privind consultarea publicului, dar nu mai târziu de 15 zile de la data transmiterii. Totodată, AIE are obligaţia publicării PDD-ului la nivel internaţional şi informarea detaliată a MMDD cu privire la îndeplinirea acestei obligaţii. PDD-ul trebuie publicat înainte de finalizarea primei etape; … b) MMDD stabileşte data la care PDD-ul va fi supus consultării publicului, prin publicarea pe pagina de internet proprie, pentru o perioadă de maximum 30 de zile; … c) MMDD colectează şi transmite comentariile, întrebările şi/sau observaţiile publicului direct către PFP în termen de 15 zile de la expirarea perioadei în care PDD-ul a fost supus consultării publicului. PFP are obligaţia de a retransmite comentariile, întrebările şi/sau observaţiile publicului, în forma în care au fost primite de la MMDD, către AIE şi participanţii la proiect, imediat ce este tehnic posibil. În aceeaşi perioadă de timp, AIE are obligaţia de a pune la dispoziţia MMDD, prin intermediul PFP, comentariile primite la nivel internaţional; … d) în cazul în care PDD-ul este publicat ulterior termenului de 15 zile de la data primirii acestuia, AIE nu este obligată să ia în considerare comentariile, întrebările şi/sau observaţiile publicului transmise către PFP ulterior termenului de 45 de zile de la data primirii PDD-ului de către MMDD şi poate considera consultarea publicului finalizată, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la prelungirea termenului respectiv a fost trimisă în prealabil. … Procedura pentru etapa a treia se desfăşoară după cum urmează:a) PFP transmite MMDD raportul iniţial de determinare în forma în care a fost elaborat de către AIE, imediat ce este tehnic posibil, împreună cu solicitarea oficială a participanţilor la proiect cu privire la emiterea LoA. Raportul iniţial de determinare trebuie actualizat pentru a include rezultatele consultării publicului, precum şi comentariile, observaţiile şi/sau răspunsurile la întrebările transmise anterior de către MMDD. Singura problemă nerezolvată, acceptată în raportul iniţial de determinare, este lipsa LoA din partea României; … b) în termen de 15 zile de la data primirii şi înregistrării solicitării oficiale din partea PFP cu privire la emiterea LoA, MMDD, în colaborare cu ANPM, realizează o analiză tehnică finală a documentaţiei proiectului, în vederea asigurării includerii comentariilor, observaţiilor şi/sau a răspunsurilor la întrebările transmise anterior, precum şi a comentariilor publicului, şi, după caz, transmite PFP solicitarea de clarificări adresate participanţilor la proiect; … c) în termen de 45 de zile de la data înregistrării solicitării de emitere a LoA, MMDD convoacă o şedinţă ordinară a CNSC în vederea analizării documentaţiei transmise, numai în cazul în care nu au fost solicitate clarificări suplimentare, conform alineatului precedent; … d) în cazul în care MMDD a solicitat clarificări suplimentare participanţilor la proiect, MMDD convoacă şedinţa ordinară a CNSC în termen de 30 zile de la data la care a primit toate clarificările solicitate, într-un mod satisfăcător; … e) în acelaşi timp, MMDD transmite PFP invitaţia adresată participanţilor la proiect prin care aceştia sunt invitaţi să participe la şedinţa CNSC pentru a prezenta documentaţia finală a proiectului; … f) în cadrul şedinţei ordinare a CNSC, membrii acesteia au dreptul de a solicita clarificări şi informaţii suplimentare de la participanţii la proiect cu privire la documentaţia finală a proiectului; … g) MMDD, atât în temeiul concluziilor analizei documentaţiei efectuate, în prealabil, în colaborare cu ANPM, cât şi pe baza propunerii formulate de către CNSC, emite, respinge cererea de emitere sau, după caz, comunică amânarea luării deciziei privind emiterea LoA, în termen de 60 de zile de la data înregistrării solicitării de emitere a LoA sau, după caz, în termen de 30 zile de la data la care a primit toate clarificările solicitate în mod satisfăcător; … h) în cazul neîndeplinirii termenelor prevăzute în ceea ce priveşte decizia de emitere a LoA, MMDD va emite automat o LoA pentru proiectul respectiv, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la prelungirea termenului respectiv a fost în prealabil transmisă PFP; … i) emiterea LoA certifică înregistrarea automată a proiectului respectiv ca proiect JI Modul I în România. … PDD-ul se elaborează şi se prezintă atât în limba română, cât şi în limba engleză, utilizând acelaşi model ca şi în cazul procedurii JI Modul II (prevăzut în anexa nr. 2 la ghidul aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 1.122/2006), în conformitate cu regulile şi deciziile JISC privind utilizarea modelului de PDD.Determinarea şi aprobarea proiectului PDD ┌────┐┌─────────────┐ ┌───┬─────────────>│ ││ │ │ │ │ │ Analiza tehnică│ │ │ │ Comentarii │ │ a proiectului ┌────┐│Participanţii│ │ │<──────────── │ │ │ANPM│ Etapa 1│ la │ │ │ │ │ └────┘│ proiect │<───┐ │ │ Răspuns la │ ││ │ │ │ │ comentarii │ ││ │ │ │ ├─────────────>│ │└─────────────┘ │ │ │–––––│–-│––––––––––– ^ │ │ │ PDD │ │ │ │ │ ├─────────────>│ │ │ │ │PFP│ │MMDD│ v >│ │ Comentariile │ │ Consultarea ┌────────┐┌─────────────┐ │ │ │ publicului │ │ publicului │ Pagină ││ │ │ │ │<─────────────┤ ││ de │ Etapa 2│ │ │ │ │ │ │ │internet││ │ │ │ │ Comentariile │ │ └────────┘│ │ │ │ │ publicului │ ││ │ │ │ │ la nivel │ ││ │ │ │ │ internaţional│ ││ AIE │ │ │ ├─────────────>│ ││ │<───┘ │ │–––––│–-│–––––––––––│ │ │ │ │ ││ │ │ │PDD+raportul │ ││ │ │ │iniţial de │ │Evaluare în│ │ │ │determinare │ │vederea aprobării ┌────┐│ │ │ ├─────────────>│ ││ANPM│ Etapa 3│ │ │ │ LoA │ │Evaluare în └────┘│ │ └───┘│ │vederea aprobării ┌────┐└─────────────┘ <───────────┘ │ ││CNSC│ Înregistrarea ca proiect│ │ └────┘ JI Modul I └────┘Prezenta procedură urmăreşte să asigure participanţilor la proiect certitudinea iniţială a determinării PDD-ului în cadrul procedurii naţionale JI Modul I, similar cu procedura JI Modul II. În ceea ce priveşte procesul de analiză în vederea aprobării interne, în conformitate cu procedura naţională JI Modul I, recomandările JISC pentru determinarea PDD-ului, precum şi obligativitatea consultării ţării gazdă în procesul de determinare sunt necesare şi suficiente pentru garantarea unui nivel echivalent de încredere cu procedura JI Modul II. Prin urmare, România, prin autoritatea naţională competentă (MMDD), nu va putea solicita revizuirea documentaţiei proiectului şi a raportului final de determinare ulterior emiterii LoA.În cadrul procedurii naţionale JI Modul I se aplică regulile şi liniile directoare JISC în ceea ce priveşte metodologiile utilizate în prezentarea situaţiei de referinţă, cu excepţia proiectelor JI "timpurii". Recomandările JISC cu privire la evaluarea adiţionalităţii vor fi aplicate de către AIE în determinarea PDD-ului. Pe parcursul analizării PDD-ului în vederea aprobării ca proiect JI Modul I se aplică aceleaşi criterii privind adiţionalitatea ca şi în cadrul procedurii JI Modul II.În cadrul procedurii naţionale JI Modul I, doar AIE sunt considerate eligibile pentru determinarea PDD-urilor şi verificarea ERU-urilor în România. Participanţii la proiect pot alege pentru determinarea PDD-ului şi pentru verificarea ERU-urilor aceeaşi AIE sau AIE diferite.Prezenta procedură naţională JI Modul I urmăreşte asigurarea consultării publicului şi a factorilor interesaţi pe parcursul procesului de determinare a PDD-ului şi al procesului de aprobare a proiectului. Documentul va fi pus la dispoziţia publicului timp de 30 de zile pe pagina de internet a MMDD, ca parte integrantă a procesului de determinare a PDD-ului. Comentariile rezultate în urma consultării vor fi transmise direct PFP, care are obligaţia retransmiterii acestora către participanţii la proiect şi AIE, şi analizate de către aceştia prin aplicarea recomandărilor adoptate de JISC.România, prin autoritatea naţională competentă (MMDD), poate retrage şi anula LoA acordată pentru un proiect JI, în cazul în care constată că participanţii la proiect, PFP sau AIE, după caz, nu au dezvăluit în mod deliberat informaţii, aspecte, date importante sau circumstanţe semnificative privind proiectul care ar fi putut modifica natura deciziei sau au raportat informaţii, aspecte şi date false ori incomplete, pe parcursul desfăşurării procedurii de susţinere sau aprobare, în vederea obţinerii LoE sau LoA, în termen de 15 zile de la data constatării în cauză.Determinarea PDD-ului şi aprobarea proiectelor JI "timpurii"Prezenta procedură urmăreşte să asigure acelaşi nivel de încredere în ceea ce priveşte determinarea PDD-ului în cazul proiectelor JI "timpurii", prin parcurgerea următoarelor etape:1. solicitarea din partea participanţilor la proiect privind înregistrarea respectivului proiect JI "timpuriu" ca proiect JI Modul I;2. prezentarea completă a PDD-ului şi a raportului final de determinare (doar în limba engleză) la MMDD;3. înregistrarea proiectului pe baza procedurii naţionale JI Modul I.În consecinţă, în cadrul procedurii naţionale JI Modul I, proiectele JI "timpurii" vor fi înregistrate fără a fi necesară modificarea PDD-ului pe baza modelului aprobat de către JISC, fără reconsiderarea determinării PDD-ului de către AIE, fără redefinirea situaţiei de referinţă şi fără republicarea PDD-ului pentru consultarea publicului, având în vedere că proiectele JI "timpurii" au parcurs aceste etape şi au fost analizate şi aprobate înaintea adoptării de către JISC a regulilor şi a documentaţiei pentru aplicarea procedurii JI Modul II.În cazul proiectelor JI "timpurii", determinarea PDD-ului va fi acceptată în cadrul procedurii naţionale JI Modul I numai în situaţia în care aceasta a fost realizată de către o AIE.Proiectele JI "timpurii" vor fi înregistrate ca proiecte JI Modul I la solicitarea participanţilor la proiect adresată MMDD, numai după momentul în care entitatea independentă care a realizat determinarea PDD-ului a fost acreditată ca AIE de către JISC.PDD-ul complet va fi transmis la MMDD atât în limba engleză, cât şi în limba română, iar raportul final de determinare, doar în limba engleză, în momentul solicitării înregistrării ca proiect JI Modul I.În cazul proiectelor JI "timpurii", participanţii la proiect sunt obligaţi să transmită către MMDD şi toate rapoartele de monitorizare şi rapoartele finale de verificare pentru perioada de dinainte de 2008, în vederea aprobării transferului de unităţi ale cantităţii atribuite (AAU-uri) pe baza emisiilor de gaze cu efect de seră efectiv reduse în perioada de dinainte de 2008. +
Capitolul IVMonitorizarea, verificarea şi emiterea ERU-urilorAutoritatea naţională de specialitate (ANPM), prin unităţile aflate în subordine (agenţiile judeţene pentru protecţia mediului) din fiecare judeţ în care se implementează proiecte JI, asigură evaluarea corespunzătoare a modului de aplicare şi a calităţii monitorizării respectivelor proiecte JI.În acest sens, agenţiile judeţene pentru protecţia mediului (APM) în cauză, prin personalul propriu, verifică semestrial realizarea monitorizării permanente de către participanţii la proiect, în conformitate cu PDD-ul proiectului, precum şi corectitudinea datelor înregistrate în urma monitorizării permanente.În acelaşi timp, APM-urile în cauză, prin personalul propriu, participă, după caz, la instruirile cu privire la implementarea şi monitorizarea proiectului JI, întocmesc şi transmit ANPM raportul anual privind monitorizarea proiectului JI, până la data de 15 martie a anului ulterior monitorizării.ANPM verifică, întocmeşte şi transmite MMDD un raport anual naţional cuprinzând rapoartele transmise de către APM-uri, până la data de 1 aprilie a anului ulterior monitorizării.Procedura naţională JI Modul I urmăreşte atingerea aceluiaşi nivel de credibilitate pentru verificarea ERU-urilor, în mod similar ca în cadrul procedurii JI Modul II. În acest scop, România, prin autoritatea naţională competentă (MMDD), va fi consultată în cadrul procesului de verificare a ERU-urilor, crescând astfel gradul de implicare a autorităţilor române în procesul de verificare a reducerilor de emisii efectiv realizate, comparativ cu procedura JI Modul II.Rapoartele de verificare vor fi întocmite de către AIE, în conformitate cu liniile directoare JISC cu privire la verificarea ERU-urilor. Verificarea se va baza pe monitorizarea realizată în conformitate cu planul de monitorizare prezentat în PDD-ul proiectului.Procedura de verificare se desfăşoară după cum urmează:a) AIE, prin PFP, transmite către MMDD, pentru comentarii, raportul de monitorizare pentru perioada selectată şi raportul iniţial de verificare; … b) MMDD, în colaborare cu ANPM, după caz, analizează din punct de vedere tehnic raportul de monitorizare. MMDD înaintează PFP comentariile, întrebările şi/sau observaţiile în termen de 15 de zile de la data primirii şi înregistrării raportului de monitorizare şi a raportului iniţial de verificare, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la prelungirea termenului respectiv a fost trimisă în prealabil. PFP are obligaţia retransmiterii comentariilor, întrebărilor şi/sau observaţiilor în forma în care au fost primite de la MMDD către AIE şi participanţii la proiect, imediat ce este tehnic posibil; … c) în cazul în care, în termen de 15 zile de la data primirii şi înregistrării raportului de monitorizare şi a raportului iniţial de verificare, PFP, AIE şi participanţii la proiect nu au primit comentarii, întrebări şi/sau observaţii, aceştia sunt îndreptăţiţi să considere că MMDD nu are comentarii, întrebări şi/sau observaţii asupra documentaţiei trimise, cu excepţia cazului în care o notificare cu privire la prelungirea termenului respectiv a fost trimisă în prealabil către PFP; … d) participanţii la proiect şi AIE sunt obligaţi să ia în considerare într-o manieră cuprinzătoare şi corespunzătoare comentariile, întrebările şi/sau observaţiile primite de la MMDD, în vederea finalizării raportului de verificare a ERU-urilor; … e) raportul final de verificare va fi transmis de AIE către MMDD, prin intermediul PFP, constituind documentaţia de bază pentru emiterea ERU-urilor; … f) toate rapoartele finale de verificare vor fi publicate pe pagina de internet a MMDD dedicată JI, cu titlu informativ. … Prezenta procedură urmăreşte să asigure participanţilor la proiect certitudinea iniţială cu privire la procesul de verificare a ERU-urilor în cadrul procedurii naţionale JI Modul I. Aplicarea recomandărilor JISC şi consultarea ţării gazdă în procesul de verificare în cadrul procedurii naţionale JI Modul I sunt necesare şi suficiente în vederea asigurării nivelului solicitat de credibilitate cu privire la verificare. Prin urmare, România, prin autoritatea naţională competentă (MMDD), nu va revizui ulterior raportul final de verificare, în cazul în care comentariile MMDD au fost corespunzător şi cuprinzător luate în considerare la elaborarea versiunii finale a raportului de verificare prezentat de AIE.Verificarea┌─────────────┐│Participanţii││ la │ ┌───┐ ┌────┐│ proiect │<───┐ │ │ Raportul de │ │ Analiza tehnică└─────────────┘ │ │ │ monitorizare │ │ (opţional) ┌–-┐ ^ │ │ ├───────────────>│ │|ANPM| │ │ │ │ │ │ └–-┘ │ │ │PFP│ Comentarii │MMDD│ v >│ │<───────────────┤ │┌─────────────┐ │ │ │ │ │ Publicare ┌────────┐│ │ │ │ │ Raport final de│ ├────────────────>│Pagina ││ AIE │ │ │ │ verificare │ │ │ de ││ │ │ │ ├───────────────>│ │ │internet││ │<───┘ └───┘ └────┘ └────────┘└─────────────┘Participanţii la proiect, prin PFP, vor înainta MMDD o solicitare cu privire la emiterea ERU-urilor, care va fi însoţită de raportul final de verificare pentru perioada considerată, în cazul în care acesta nu a fost transmis anterior MMDD.Cel mai târziu la momentul solicitării oficiale privind emiterea ERU-urilor, participanţii la proiect trebuie să prezinte la autoritatea naţională competentă (MMDD) aprobarea oficială a proiectului (LoA investitor) din partea ţării investitoare (în prealabil, semnatară a unui MoU cu România), în cazul în care aceasta nu a fost deja transmisă MMDD.România, prin autoritatea naţională de specialitate (ANPM) – administratorul Registrului naţional, potrivit Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.474/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea şi operarea registrului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră -, va emite ERU-urile, pe baza deciziei MMDD, în termen de 15 zile de la data primirii şi înregistrării solicitării de emitere din partea PFP, numai în cazul în care entitatea independentă ori, după caz, entităţile independente care au realizat determinarea PDD-ului şi verificarea ERU-urilor a fost acreditată, respectiv acreditate de către JISC.ERU-urile vor fi emise într-un cont naţional de deţinere în cadrul Registrului naţional şi transferate ulterior într-un cont naţional de deţinere în cadrul registrului naţional al ţării parte investitoare în proiectul JI care a generat ERU-urile, precum şi al oricărei alte ţări parte implicate în proiect, conform specificaţiilor din solicitarea de emitere transmisă de către PFP.Emiterea ERU-urilor ┌───┐ ┌────┐ ┌───────────┐┌─────────────┐ │ │Solicitare de emitere │ │Decizie de │Administra-││Participanţii│ │ │ERU-uri + raport final │ │emitere şi │torul ││ la │ │PFP│ de verificare │MMDD│transfer │Registrului││ proiect ├────>│ ├──────────────────────>│ ├───────────>│ naţional │└─────────────┘ │ │ │ │ │ (ANPM) │ └───┘ └────┘ └───────────┘ +
Capitolul VTarife de administrareProcedura naţională JI Modul I nu presupune perceperea de tarife pentru niciuna dintre etapele corespunzătoare determinării şi aprobării proiectului, precum şi verificării ERU-urilor ori pentru emiterea şi transferul ERU-urilor.__________