ORDIN nr. 291 din 23 noiembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BIROUL ROMAN DE METROLOGIE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.102 din 7 decembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PENORMA 23/11/2005
ActulREFERIRE LAHG 193 28/02/2002
ActulREFERIRE LALEGE 11 07/03/1994
ActulREFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ART. 1APROBA PENORMA 23/11/2005
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulIN LEGATURA CUNORMA 23/11/2005

privind aprobarea Normei de metrologie legală NML 059-05 "Instalaţii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere"



În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobată şi modificată prin Legea nr. 11/1994, cu modificările ulterioare,în baza Hotărârii Guvernului nr. 193/2002 privind organizarea şi funcţionarea Biroului Roman de Metrologie Legală, cu modificările ulterioare,directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legală emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Norma de metrologie legală NML 059-05 "Instalaţii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere", cuprinsă în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.–––Notă *) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.102 bis în afară abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.
 + 
Articolul 2Norma de metrologie legală prevăzută la art. 1 înlocuieşte Procedura de încercare/verificare metrologica P 216-04 "Instalaţii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere", cu excepţia cazurilor la care se referă art. 3.
 + 
Articolul 3(1) Se admite folosirea în continuare, în paralel cu norma de metrologie legală prevăzută la art. 1, a instrucţiunilor menţionate la art. 2, pentru mijloacele de măsurare ce au aprobare de model acordată baza acestui act normativ, după cum urmează:– până la expirarea valabilităţii aprobării de model, dar nu mai mult de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, pentru verificare metrologica iniţială;– timp de 10 ani de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, pentru verificări metrologice periodice şi după reparaţii.(2) Activităţile de evaluare a mijloacelor de măsurare în scopul acordării aprobărilor de model/completărilor la acestea, aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, vor fi finalizate în baza reglementărilor metrologice aplicabile, prevăzute în programele de evaluare.
 + 
Articolul 4Unităţile din structura şi în subordonarea Biroului Roman de Metrologie Legală, precum şi laboratoarele autorizate de acesta vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 5Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data publicării lui.p. Directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legală,Valentin PatasanuBucureşti, 23 noiembrie 2005.Nr. 291.
 + 
Anexa NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ NML 059-05"Instalaţii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere"1. Domeniul de aplicare1.1. Prezenta norma de metrologie legală stabileşte cerinţele metrologice şi tehnice şi modalităţile de atestare a legalităţii, specifice instalaţiilor portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere, care sunt utilizate în domenii de interes public. În continuare se va utiliza denumirea de "instalaţii".Aceste instalaţii sunt folosite în special pentru constatarea respectării reglementărilor privind sarcinile maxime admise pe drumurile publice. În cazul depăşirii acestor sarcini, se procedează în conformitate cu reglementările în vigoare.Norma se aplică instalaţiilor ce efectuează cantarirea succesiva a axelor unui vehicul, masa totală a autovehiculului fiind calculată prin însumarea rezultatelor obţinute succesiv pentru axele acestuia.Cantaririle se efectuează atunci când vehiculul se afla în mişcare (funcţionarea fiind în regim dinamic). Ca un caz particular, cantaririle pot fi efectuate atunci când vehiculul se afla în repaus (viteza vehiculului fiind egala cu zero în timpul efectuării determinării de masa, funcţionarea fiind în regim static).1.2. Pentru a putea fi introduse pe piaţa, puse în funcţiune sau utilizate în masurarile de interes public, instalaţiile prevăzute la pct. 1.1. trebuie să îndeplinească atât cerinţele metrologice şi tehnice din prezenta norma, cat şi cerinţele aplicabile din norma de metrologie legală NML 001-05 "Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerinţelor din normele mai sus menţionate rezultă din tabelul 6.1.3. Norma se aplică instalaţiilor portabile care sunt montate într-o zona de cantarire special amenajată, sau pe suprafeţe rutiere care satisfac cerinţele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea şi rezistenta în timp prevăzute de producător şi de prezenta norma.1.4. Prezenta norma nu se aplică instalaţiilor portabile care efectuează cantarirea simultană a tuturor axelor unui autovehicul, în regim static. Instalaţiile menţionate la acest punct vor fi încadrate în categoria aparatelor de cantarit cu funcţionare neautomata şi li se vor aplica reglementările în vigoare pentru această categorie de aparate.2. Simbolurile utilizate:L – Sarcina;d – Valoarea diviziunii;Max – Limita maxima de cantarire = Sarcina maxima pe care o instalatie decantarire în mers o poate cantari fără totalizare (masa maxima a axeisau a grupului de axe în cazul cantaririi pe axa şi/sau grup de axe).Min – Limita minima de cantarire = Sarcina sub care rezultatul cantaririiînainte de totalizare este afectat de o eroare relativă excesiva (masaminima a axei sau a grupului de axe în cazul cantaririi pe axa şi/saugrup de axe).3. Cerinţe metrologice3.1. Clase de exactitate3.1.1. Clase de exactitate pentru masa totală a autovehiculelor:Instalaţiile sunt împărţite în şase clase de exactitate după cum urmează: 0,2; 0,5; 1; 2; 5; 10.3.1.2. Clase de exactitate pentru masa axelor şi pentru masa grupurilor de axe:Instalaţiile sunt împărţite în şase clase de exactitate după cum urmează: A; B; C; D; E; F.3.2. Erori şi abateri maxime tolerate, valoarea diviziunii3.2.1. Eroarea maxima tolerată pentru masa totală a vehiculului trebuie să fie cea mai mare dintre următoarele valori:a) valoarea din tabelul 1, rotunjita la cea mai apropiată diviziune;b) 1 d x numărul de cantariri parţiale (axe) insumateTabelul 1Eroarea maxima tolerată pentru masa totală a vehiculului

Clasa de exactitate

Eroarea maxima tolerată pentru masa totală a
vehiculului
0,2 ±0,1%
0,5 ±0,25%
1 ±0,5%
2 ±1%
5 ±2,5%
10 ±5%

La încercările de model, la verificarea iniţială sau periodică a unei instalaţii, erorile la cel mult 10% din rezultatele cantaririlor unui vehicul pot să depăşească erorile maxime tolerate aplicabile, fără a depăşi dublul acestor erori.3.2.2. Abaterea maxima tolerată pentru masa unei axe şi pentru masa unui grup de axe, trebuie să fie cea mai mare dintre următoarele valori:a) valoarea din tabelul 2, rotunjita la cea mai apropiată diviziune;b) 1 d x numărul de cantariri parţiale (axe) insumate.Tabelul 2Abaterea maxima tolerată pentru masa axelor şi pentru masa grupurilor de axe

Clasa de exactitate Abaterea maxima tolerată pentru masa axelor
şi pentru masa grupurilor de axe
Procentul din masa medie a axei sau a grupului de axe
A ±0,5%
B ±1,0%
C ±1,5%
D ±2,0%
E ±4%
F ±8%

Notă: Prevederile pentru axe individuale nu se aplică acelor axe ce aparţin grupurilor.La încercările de model, la verificarea iniţială sau periodică a unei instalaţii, abaterile la cel mult 10% din rezultatele cantaririlor unui vehicul pot să depăşească abaterile maxime tolerate aplicabile, fără a depăşi dublul acestor erori.Erorile şi abaterile maxime tolerate în funcţionare sunt duble faţă de erorile tolerate prevăzute la pct. 3.2.1. şi 3.2.2.3.2.3. Corelarea între clasele de exactitateCorelarea între clasele de exactitate pentru masa unei singure axe sau a grupului de axe şi clasele de exactitate pentru masa totală a vehiculului este indicată în tabelul 3.Tabelul 3Corelarea între clasele de exactitate┌────────────────────────-┬────────────────────────────────────────────────────┐│ Clasa de exactitate │ Clasa de exactitate pentru masa totală a ││ pentru masa axelor şi │ vehiculului ││pentru masa grupurilor de├────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬──────-┤│ axe │ 0,2 │ 0,5 │ 1 │ 2 │ 5 │ 10 │├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤│ A │ X │ X │ │ │ │ │├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤│ B │ X │ X │ X │ │ │ │├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤│ C │ │ X │ X │ X │ │ │├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤│ D │ │ │ X │ X │ X │ │├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤│ E │ │ │ │ X │ X │ X │├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤│ F │ │ │ │ │ X │ X │└────────────────────────-┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴──────-┘3.2.4. Unităţile de măsuraUnităţile de măsura utilizate sunt kilogramul (kg) şi tona (t). Unitatea de măsura trebuie stabilită astfel încât indicaţia sa nu conţină mai mult de un zero nesemnificativ.3.2.5. Valoarea diviziunii (d)Toate dispozitivele de indicare şi de tipărire trebuie să aibă aceeaşi valoare a diviziunii.În cazul indicaţiilor suplimentare sau informative privind masa pe roata, se admite ca valoarea diviziunii pentru acestea să fie mai mica decât cea corespunzătoare masei pe axa.Relaţia dintre clasa de exactitate, valoarea diviziunii şi numărul de diviziuni pentru limita maxima (Max) trebuie să fie cea specificată în tabelul 4.Tabelul 4Relaţia dintre clasa de exactitate, valoarea diviziunii şi numărul de diviziuni┌────────────────────────┬────────────────────-┬──────────────-┬──────────────-┐│ Clasa de exactitate │ Valoarea diviziunii │ Numărul minim │ Numărul maxim ││ │ d │ de diviziuni │ de diviziuni │├────────────────────────┼────────────────────-┼──────────────-┼──────────────-┤│ 0,2 │ <= 5 kg │ │ │├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ ││ 0,5 │ <= 10 kg │ 500 │ 5.000 │├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ ││ 1 │ <= 20 kg │ │ │├────────────────────────┼────────────────────-┼──────────────-┼──────────────-┤│ 2 │ <= 50 kg │ │ │├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ ││ 5 │ <= 0,1 t │ 50 │ 1.000 │├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ ││ 10 │ <= 0,2 t │ │ │└────────────────────────┴────────────────────-┴──────────────-┴──────────────-┘pg 42Valoarea diviziunii trebuie să aibă forma: 1 x 10^k, 2 x 10^k, 5 x 10^k, k fiind un număr întreg, pozitiv, negativ sau zero.3.2.6. Limita minima de cantarireLimita minima de cantarire (Min) trebuie să fie mai mare sau cel puţin egala cu:● 50 d pentru clasele de exactitate 0,2, 0,5 şi 1,● 10 d pentru clasele de exactitate 2, 5 şi 10;3.3. Erorile maxime tolerate pentru verificările statice (în laborator)Erorile maxime tolerate pentru verificările statice (în laborator) sunt cele specificate în tabelul 5.Tabelul 5Erorile maxime tolerate pentru verificările statice (în laborator)┌────────────────────┬────────────────────┬────────────────────────────────────┐│Clasa de exactitate │ Sarcina (L) │ Erorile maxime tolerate pentru ││pentru masa totală a│ exprimată în │verificările statice (în laborator) ││ vehiculului │ diviziuni │la verificarea iniţială şi periodică│├────────────────────┼────────────────────┼────────────────────────────────────┤│ │ 0 <= L <= 500 d │ ±0,5 d ││ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤│ 0,2 0,5 1 │500 d │ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤│ │2.000 ├────────────────────┼────────────────────┼────────────────────────────────────┤│ │ 0 <= L <= 50 d │ ±0,5 d ││ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤│ 2 5 10 │ 50 d │ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤│ │200 d └────────────────────┴────────────────────┴────────────────────────────────────┘3.4. Corespondenta între dispozitivele de indicare şi de imprimarePentru aceeaşi sarcina, diferenţele dintre indicaţiile de la toate dispozitivele de indicare şi imprimare trebuie să fie zero.3.5. Variatii în funcţie de marimile de influenţa şi de timp3.5.1. Temperatura3.5.1.1. Limitele de temperaturaInstalaţiile trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice şi metrologice aplicabile la temperaturi cuprinse între -10°C şi +40°C.Pentru aplicaţii speciale, limitele domeniului de temperatura poate să difere de cele specificate anterior, dar intervalul de temperatura trebuie să nu fie mai mic de 30°C şi trebuie să fie inscripţionat pe instalatie.3.5.1.2. Efectul temperaturii asupra indicatiei la sarcina nulăIndicaţia la zero sau în apropiere de zero trebuie să nu varieze cu mai mult de o diviziune la o variatie a temperaturii mediului de 5°C.3.5.2. Sursa de alimentareInstalaţiile trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice şi metrologice aplicabile, dacă tensiunea de alimentare variaza după cum urmează.– alimentare în curent alternativ: variatii de -15% până la +10% faţa tensiunea înscrisă pe instrument,– alimentare în curent continuu: tensiunea minima de operare -20% din tensiunea înscrisă pe instrument (tensiunea nominală).Notă: Tensiunea minima de operare este definită ca fiind cea mai mica tensiune de operare posibila sub care instalatia este automat scoasa din funcţiune.3.5.3. Instalaţiile electronice trebuie să îşi păstreze caracteristicile metrologice şi tehnice la o umiditate relativă de 85%, la limita superioară a intervalului temperaturilor de funcţionare.3.6. Perturbatii3.6.1. Producătorul trebuie să specifice condiţiile de mediu climatic, mecanic şi electromagnetic în care este destinat sa funcţioneze contorul, conform cerinței 2.1.3. din norma NML 001-05 "Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal".3.6.2. Dacă instalatia este supusă la perturbatii, diferenţa între indicaţia masei în prezenta perturbatiei şi indicaţia fără perturbatie nu trebuie să fie mai mare decât d. În caz contrar instalatia trebuie să detecteze şi sa pună în evidenta defectul semnificativ.4. Cerinţe tehnice4.1. Conformitatea la utilizare4.1.1. O instalatie trebuie să aibă următoarea configuratie minima:– Receptor de sarcina format din una sau mai multe platforme portabile (uzual doua platforme portabile);– Echipament electronic de prelucrare, gestionare, afişare şi tipărire a rezultatelor cantaririi;– Zone de apropiere de o parte şi de alta a receptorului de sarcina, fiecare având lungimea cel puţin egala cu cea a celui mai lung vehicul rutier ce urmează a fi cantarit;– Locas(uri) special(e) pentru aşezarea platformelor portabile (sau rampe de acces, platforme oarbe sau covorase realizate din materiale suficient de dure pentru a nu se deforma sub sarcina);– Dacă instalatia este conectata la un calculator PC sau la alt dispozitiv de transmitere şi prelucrare a datelor, ce nu face parte din instalatia acoperită de aprobarea de model, este necesar ca datele primare să fie tipărite pe o imprimanta martor, sau să fie stocate într-o memorie ce nu poate fi stearsa sau modificată.4.1.2. Instalaţiile trebuie să fie proiectate şi construite astfel încât sa corespundă scopului (determinarea sarcinii pe axa şi eventual determinarea masei totale a vehiculelor rutiere) cat şi cerinţelor metrologice şi tehnice din prezenta norma.Instalaţiile trebuie proiectate şi construite astfel încât sa corespundă vehiculelor, amplasamentelor şi cerinţelor de utilizare prevăzute şi să-şi păstreze caracteristicile metrologice în timp.4.1.3. Zona de cantarire trebuie să cuprindă receptorul de sarcina şi zonele de apropiere amplasate de o parte şi de alta a receptorului de sarcina. Zonele de cantarire special amenajate, sau suprafeţele rutiere pe care sunt montate instalaţiile portabile pentru determinarea sarcinii pe osie trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:a) Zonele de cantarire trebuie să fie delimitate în mod corespunzător de zonele de trafic rutier intens, astfel încât să se evite producerea accidentelor în timpul cantaririlor.b) Zonele de cantarire trebuie să aibă lungimea şi lăţimea corespunzătoare pentru vehiculele ce urmează a fi cantarite; lungimea fiecărei zone de apropiere trebuie să fie mai mare sau egala cu lungimea celui mai mare vehicul ce urmează a fi cantarit; în cazul în care pe zonele de apropiere este prevăzut să fie folosite platforme oarbe sau covorase, lungimea acestora trebuie să îndeplinească aceeaşi condiţie.c) Zonele de cantarire trebuie să menţină toate rotile autovehiculului în acelaşi plan, în timp ce autovehiculul traverseaza receptorul de sarcina. Locurile din zonele de cantarire, în care trebuie montate platformele portabile, rampele de acces, platformele oarbe sau covorasele, trebuie să fie marcate, astfel încât să permită o pozitionare uşoară şi corecta a acestora; de asemeni trebuie marcată linia centrala (longitudinala) a zonei de cantarire.d) Zonele de cantarire trebuie să fie stabile; structura care susţine sarcina trebuie să fie construită din beton sau dintr-un material cu durabilitate echivalenta şi să aibă o fundaţie corespunzătoare; aceasta structura trebuie să asigure orizontalitatea, planeitatea, duritatea şi rezistenta în timp a zonelor de cantarire.e) Cerinţele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea şi rezistenta în timp ale zonelor de cantarire trebuie să fie verificate de personal calificat, cu mijloace de măsurare adecvate, înainte de utilizarea iniţială şi ulterior la intervale de timp care să nu depăşească 12 luni.f) Pentru instalaţiile portabile ce efectuează cantariri dinamice ale axelor vehiculelor, zonele de apropiere trebuie să nu aibă panta longitudinala, iar panta transversala, pentru drenaj, trebuie să fie mai mica sau egala cu 1%. Denivelarile maxime ale receptorului de sarcina şi ale zonei de apropiere, pe 8 metri înainte şi după receptorul de sarcina, trebuie să fie de maxim ±3 mm faţă de orizontala sau faţă de planul pantei transversale, iar planeitatea zonei de apropiere în afară celor 8 metri trebuie să fie de maxim ±6 mm faţă de orizontala sau faţă de planul pantei transversale. Totodată trebuie asigurate o planeitate şi o orizontalitate rezonabile înainte de intrarea în zona de apropiere, pe o lungime suficienta, pentru ca vehiculele să poată atinge aproximativ viteza de încercare înainte de intrarea în zona de apropiere.g) Pentru instalaţiile portabile care sunt utilizate numai pentru cantariri statice ale axelor vehiculelor, panta longitudinala maxima admisă este de 1%, iar panta transversala maxima admisă este de 4%. Denivelarile maxime ale receptorului de sarcina şi ale zonei de apropiere, pe 8 metri înainte şi după receptorul de sarcina, trebuie să fie de maxim ±6 mm faţă de orizontala sau faţă de planul pantei transversale sau longitudinale, iar planeitatea zonei de apropiere în afară celor 8 metri trebuie să fie de maxim ±10 mm faţă de orizontala sau faţă de planul pantei transversale sau longitudinale.4.1.4. În cazul unei instalaţii destinate să fie montate direct pe o suprafaţa de drum obişnuită (nemarcata şi neverificata), instalatia trebuie să conţină dispozitive de avertizare şi de blocare, care să împiedice montarea şi funcţionarea pe un amplasament necorespunzător.4.1.5. Instalaţiile nu trebuie să fie folosite pentru cantarirea parţială (axa cu axa) a vehiculelor ce conţin lichide sau alte produse care în timpul cantaririi îşi modifica poziţia centrului de greutate.4.2. Protecţie împotriva interventiilor neautorizate4.2.1. Defectiuni accidentale şi dereglariInstalaţiile trebuie construite astfel încât sa nu se poată produce defectiuni accidentale şi dereglari ale elementelor de comanda care pot perturba buna funcţionare, fără ca efectul acestora să fie evident.4.2.2. BlocariÎn timpul funcţionarii automate, instalatia trebuie să împiedice utilizarea oricărui dispozitiv care ar putea perturba operatia de cantarire.4.2.3. Dispozitiv de reglare la zeroInstalatia trebuie să fie echipata cu un dispozitiv semiautomat sau automat de reglare la zero pentru fiecare receptor de sarcina. Dispozitivul automat trebuie să funcţioneze numai când instalatia este în echilibru stabil şi corectiile nu sunt mai mari de 0,5 d/s.Dispozitivul de reglare la zero trebuie să poată efectua operatia de reglare la zero cu o eroare de cel mult ±0,25 d.4.2.4. Reactia la defecte semnificativeDefectul semnificativ este o diferenţa mai mare decât d, aparuta între eroarea de indicaţie şi eroarea intrinseca a instalaţiei.Când a fost detectat un defect semnificativ instalatia trebuie să genereze un semnal vizual sau auditiv care să persiste până când operatorul intervine sau defectul dispare.Instalatia nu trebuie să totalizeze rezultatele cantaririlor parţiale atunci când apare un defect semnificativ.4.2.5. Alimentarea electrica de la reţea (c.a.)O instalatie care este alimentata la reţeaua de c.a. trebuie, în eventualitatea defectării reţelei, sa păstreze informaţiile metrologice din momentul defectării cel puţin 24 h. Comutarea pe o sursa de alimentare de urgenta nu trebuie să provoace un defect semnificativ.4.2.6. Alimentarea electrica de la baterie (c.c.)O instalatie care este alimentata de la baterie trebuie, atunci când tensiunea scade sub valoarea prescrisă de fabricant, sa funcţioneze corect sau să fie automat scos din funcţiune.4.2.7. InterfataO instalatie poate fi echipata cu o interfata care să îi permită cuplarea la echipamente periferice. Când este folosită interfata, instalatia trebuie să funcţioneze în continuare corect şi caracteristicile metrologice ale acesteia sa nu fie influentate.4.3. Dispozitive de indicare şi de imprimare4.3.1. Calitatea indicaţiilorIndicarea masei trebuie să se facă automat. Dispozitivele de indicare şi tipărire trebuie să permită o citire uşoară, simpla şi neambiguă a rezultatelor prin simpla alaturare a caracterelor. Rezultatele indicate şi tipărite trebuie să conţină numele sau simbolul unităţii de masa corespunzătoare.4.3.2. Procedura de punere sub tensiuneLa punerea sub tensiune (la punerea sub tensiune a indicatorului) o procedură specială trebuie să se realizeze indicând toate semnele respective ale indicatorului în stare activa şi neactiva, pe o perioadă suficient de mare pentru ca operatorul să le poată verifica.4.3.3. ImprimareInformaţia minima imprimata la fiecare operaţie normală de cantarire trebuie să cuprindă, după caz, numărul de ordine al axei cantarite sau al grupului de axe, masa fiecărei axe sau grup de axe, masa totală, data şi ora cantaririi.4.3.4. Domeniul de cantarireInstalatia nu trebuie să indice sau sa tipareasca o masa rezultată în urma cantaririi, înainte de totalizare, dacă aceasta este mai mare decât Max + 9 d.4.3.5. Viteza de operareInstalatia nu trebuie să indice şi/sau sa tipareasca masa (masa totală, masa pe axa sau pe grup de axe) a oricărui vehicul care traverseaza receptorul de sarcina cu o viteză aflată în afară domeniului specificat, fără o atenţionare din care să rezulte ca rezultatul cantaririi poate fi afectat de erori.4.4. Montare4.4.1. GeneralitatiInstalatia trebuie montata astfel încât efectele cerinţelor de instalare asupra rezultatelor cantaririi să fie minime. Dacă detalii particulare ale instalării pot avea efecte asupra procesului de cantarire, aceste detalii trebuie înregistrate în certificatul de aprobare de model.4.4.2. DrenajDacă receptorul de sarcina este amplasat într-un locas special (cuva), acesta trebuie să fie prevăzut un sistem de drenare, astfel încât nici o parte a instalaţiei sa nu fie scufundata, nici măcar parţial, în apa sau în oricare alt lichid.4.5. InscripţiiInstalaţiile trebuie să prezinte următoarele inscripţii de baza pe fiecare dispozitiv de indicare sau de imprimare.4.5.1. Inscripţii în forma completa:– marca de identificarea a fabricantului;– marca de identificarea a importatorului(dacă este cazul);– denumirea şi destinaţia instalaţiei;– seria,– masa maxima a vehiculului în kg sau t;– masa minima a vehiculului în kg sau t.– inscripţia "a nu se folosi la cantarireaproduselor lichide";– viteza maxima de traversare în km/h;– regimul de cantarire cantarire staticaşi/sau dinamica– sensul de cantarire (dacă este cazul);– tensiunea de alimentare în V;– frecventa tensiunii de alimentare în Hz;– limitele intervalului de temperatura (dacădiferă de -10°C/+40°C) în°C4.5.2. Inscripţii în forma simbolizata– clasa de exactitate pentru masa totalăa vehiculului 0,2; 0,5; 1; 2; 5 sau 10;– clasa de exactitate pentru masa peaxa sau pe grup de axe A, B, C, D, E sau F,– limita maxima Max kg sau t;– limita minima Min kg sau t;– valoarea diviziunii d kg sau t;– viteza maxima v(max) în km/h;– viteza minima v(min) în km/h;– numărul maxim de axe pe vehicul a(max);– marca de model4.5.3. Inscripţii suplimentareDupă caz, în conformitate cu destinaţia particulară a instalaţiei, în timpul încercărilor de model, se poate cere solicitantului să fie aplicate inscripţii suplimentare.4.5.4. Prezentarea inscriptiilorIndicaţiile de identificare trebuie să nu poată fi şterse şi să aibă o mărime, o formă şi o claritate care să permită o citire uşoară a acestora, atunci când instalatia este în funcţionare.Indicaţiile trebuie să fie grupate pe un loc vizibil al instalaţiei, fie direct pe indicator, fie pe o eticheta fixată pe indicator.Eticheta trebuie să poată fi sigilată, cu excepţia cazului când scoaterea acesteia antreneaza distrugerea sa.4.6. Marcajul de verificare4.6.1. AmplasareInstalaţiile trebuie să fie prevăzute cu un loc care să permită aplicarea marcajului de verificare. Acest loc trebuie:– să fie astfel încât piesa pe care se găseşte sa nu poată fi ridicată de pe aparat fără a distruge marcajul,– să permită aplicarea uşoară a marcajului fără sa strice calităţile metrologice ale instalaţiei,– să poată fi văzut fără a deplasa indicatorul, atunci când instalatia este în funcţiune.4.6.2. SuportInstalaţiile trebuie să aibă în locul prevăzut mai sus, un suport al marcajului de verificare în stare să asigure conservarea acestuia, după cum urmează:– dacă marcajul rezultă prin poansonare, acest suport poate fi constituit dintr-o placheta de plumb sau alt material cu calităţi similare, inserată într-o placa fixată pe carcasa instalaţiei sau într-o alveola frezata în carcasa; suprafaţa plachetei trebuie să fie de minim 200 mmp.– dacă marcajul este reprezentat de o ştampila sau un timbru adeziv, trebuie să i se rezerve un loc de aplicare cu suprafaţa de minim 200 mmp.5. Atestarea legalităţii5.1. Atestarea legalităţii unei instalaţii se realizează numai după demonstrarea conformitatii acesteia cu cerinţele metrologice şi tehnice aplicabile specificate în tabelul 6 de mai jos.5.2. Conformitatea unui mijloc de măsurare cu toate cerinţele prevăzute în prezenta norma se atesta prin marcaje metrologice: marcajul aprobării de model şi marcajul de verificare iniţială sau periodică. Verificarea metrologica se efectuează în doua etape: A (în laborator) şi B (la locurile de montare). Marcajele metrologice pot fi însoţite, după caz, de documente specifice: certificate de aprobare de model şi buletine de verificare metrologica.5.3. Marcajul aprobării de model se aplică în conformitate cu prevederile certificatului aprobării de model. Marcajul de verificare metrologica se aplică de către laboratorul care a efectuat verificarea din etapa B. Totodată se aplică o sigilare prin utilizarea unor mijloace şi metode destinate sa împiedice intervenţiile neautorizate asupra instalaţiei verificate.5.4. Este interzisă aplicarea marcajelor într-o maniera care ar putea sa provoace confuzii privind semnificatia, forma, vizibilitatea sau claritatea lor.5.5. În cazul unui mijloc de măsurare constituit dintr-un set de dispozitive şi/sau subansambluri care funcţionează împreună, marcajele se aplică pe dispozitivul/subansamblul principal al mijlocului de măsurare.Tabelul 6Cerinţe metrologice şi tehnice aplicabile instalaţiilor portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere

*Font 9*

┌────┬───────────────────────────────────────┬────────────────-┬──────────────────────────────────-┐│ │ │ │Modalităţi de control aplicabile la││Nr. │ Cerinţa │Punctul din norma├────────┬──────────────────────────┤│crt.│ esenţială │ de metrologie │Aprobare│ Verificare metrologica ││ │ │ legală │de model│ iniţială şi periodică ││ │ │ │ ├────────────┬─────────────┤│ │ │ │ │ ETAPA A │ Etapa B │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 1 │Clase de exactitate │ 3.1/NML 059-05 │ X │ X │ X │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 2 │Eroarea maxima tolerată pentru masa │2.1.1/NML 001-05 │ X │ │ X ││ │totală a vehiculului │3.2.1/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 3 │Abaterea maxima tolerată │2.1.1/NML 001-05 │ X │ │ X ││ │ │3.2.2/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 4 │Corelarea între clasele de exactitate │3.2.3/NML 059-05 │ X │ X │ X │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 5 │Unităţile de măsura │3.2.4/NML 059-05 │ X │ X │ X │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 6 │Valoarea diviziunii │3.2.5/NML 059-05 │ X │ X │ X │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 7 │Limita minima de cantarire │3.2.6/NML 059-05 │ X │ X │ X │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 8 │Erorile maxime tolerate pentru │2.1.1/NML 001-05 │ X │ X │ ││ │verificările statice │ 3.3/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 9 │Corespondenta între dispozitivele de │ 3.4/NML 059-05 │ X │ │ X ││ │indicare şi de imprimare │ │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 10 │Variatii în funcţie de marimile de │2.1.3/NML 001-05 │ X │ │ ││ │influenţa şi de timp │ 3.5/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 11 │Perturbatii │2.1.3/NML 001-05 │ X │ │ ││ │ │ 3.6/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 12 │Configuratie minima şi conformitatea cu│ 1.10/NML 001-05 │ X │ X │ X ││ │documentaţia │4.1.1/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 13 │Adecvare │ 2.7/NML 001-05 │ X │ │ ││ │ │4.1.2/NML 059-05 │ │ │ ││ │ │4.1.4/NML 059-05 │ │ │ ││ │ │4.1.5/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 14 │Zonele de cantarire │4.1.3/NML 059-05 │ X │ │ X │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 15 │Protecţie împotriva interventiilor │ 2.8/NML 001-05 │ X │ │ ││ │neautorizate şi a degradării │ 4.2/NML 059-05 │ │ │ ││ │informatiei │ │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 16 │Dispozitivele de indicare şi de │ 2.10/NML 001-05 │ X │ X │ X ││ │imprimare │ 4.3/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 17 │Montare │ 4.4/NML 059-05 │ X │ X │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 18 │Inscripţii şi informaţii insotitoare │ 2.9/NML 001-05 │ X │ X │ X ││ │ │ 4.5/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 19 │Marcajul de verificare │ 2.9/NML 001-05 │ X │ X │ X ││ │ │ 4.5/NML 059-05 │ │ │ │├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤│ 20 │Durabilitate │ 2.9/NML 001-05 │ X │ │ │└────┴───────────────────────────────────────┴─────────────────┴────────┴────────────┴─────────────┘–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x