În temeiul art. 12 din Legea nr. 137/1995 privind protecţia mediului,în baza Hotărârii Guvernului nr. 457/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, a prevederilor Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activităţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurător,ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului emite următorul ordin:1. Se aprobă Regulamentul de atestare pentru elaborarea studiilor de impact asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu, prezentat în anexa A.2. Se aprobă sarcinile, atribuţiile, componenta comisiei de atestare, a secretariatului tehnic al acesteia şi modelul de certificat de atestare prezentat în anexa B.3. Anexele A şi B fac parte integrantă din prezentul ordin.4. Prezentul ordin intră în vigoare după 30 de zile de la publicarea lui în Monitorul Oficial al României.5. Direcţia generală resurse, dezvoltare, relaţii internaţionale şi publice răspunde de publicarea Regulamentului de atestare pentru elaborarea studiilor de impact asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu şi a anexelor care fac parte integrantă din acesta.6. Orice dispoziţii contrare prevederilor prezentului ordin conţinute în alte ordine şi decizii ale Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului se anulează.Ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului,Aurel Constantin Ilie +
Anexa AREGULAMENTde atestare pentru elaborarea studiilor de impact asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu1. Prevederi generale1.1. AutoritatePrezentul regulament se emite în conformitate cu prevederile art. 12 alin. 2 şi ale art. 64 lit. f) din Legea nr. 137/1995 privind protecţia mediului (numita în continuare LPM) de către autoritatea centrala pentru protecţia mediului (numita în continuare ACPM), şi în baza prevederilor pct. 9.2. al Procedurii de reglementare a activităţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurător, aprobată prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996. Prezentul regulament poate fi modificat numai de către ACPM prin ordin al ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului.1.2. ScopulAcest regulament stabileşte procedura pentru atestarea unităţilor specializate, a persoanelor juridice şi a persoanelor fizice (numite în continuare părţi), în vederea efectuării evaluărilor impactului asupra mediului (numite în continuare EIM) şi a bilanţurilor de mediu (numite în continuare BM) în conformitate cu prevederile LPM.1.3. DefiniţiiCuvintele şi expresiile folosite în prezentul regulament vor avea înţelesul lor comun şi obişnuit, dacă nu sunt definite altfel în Codul civil, în LPM sau în acest regulament:* atestare – acreditarea părţilor pentru executarea EIM şi a BM, în baza prezentului regulament;* certificat de atestare – un atestat valabil o perioadă de 2 ani, care se acordă ca dovada a atestării unei părţi în baza prezentului regulament;* formular de cerere de promovare – formularul folosit de o persoană fizica care doreşte să obţină un grad superior de atestare pentru efectuarea BM;* formular de cerere de reinnoire – formularul transmis unei părţi atestate înainte de expirarea certificatului de atestare anterior;* nivel – unul dintre cele trei categorii de atestare a persoanelor fizice ca experţi în BM, care sunt: expert-asistent în BM, expert-asociat în BM şi expert-principal în BM;* parte – o persoană juridică sau fizica ce solicita atestarea în baza prezentului regulament;* unităţi specializate – institute de cercetare, proiectare, de învăţământ superior, care desfăşoară activităţi în domeniul mediului. În înţelesul prezentului regulament, unităţile specializate vor fi tratate ca persoane juridice.1.4. Părţile care executa EIM şi BM1.4.1. În vederea autorizării în domeniul mediului conform Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996, numai EIM şi BM efectuate de părţi atestate vor fi luate în considerare de către autorităţile de mediu din România.1.4.2. Părţile care executa EIM şi BM trebuie să fie independente juridic de entitatea care realizează proiectul.1.4.3. Părţile care executa EIM sau BM pot fi din afară României, dacă sunt atestate conform prezentului regulament sau dacă prezintă un certificat de atestare recunoscut de către Comisia de atestare (numita în continuare CA).1.5. Domeniul şi metodologia EIM şi BM1.5.1. Metodologia care se va folosi în executarea EIM şi conţinutul lor general vor respecta prevederile anexei nr. 4 la Procedura de reglementare a activităţii economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurător, aprobată prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996.1.5.2. Metodologia care se va folosi în executarea BM şi conţinutul lor general vor respecta prevederile anexei nr. 10 la Procedura de reglementare a activităţii economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurător, aprobată prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996.1.6. Responsabilităţile generale ale părţilor care executa EIM şi BM1.6.1. Responsabilitatea pentru corectitudinea EIM şi a BM va fi a părţii care a încheiat contractul de executare a EIM sau a BM cu titularul activităţii.1.6.2. Titularul activităţii răspunde de autenticitatea informaţiilor pe care le furnizează pentru elaborarea EIM sau a BM.2. Comisia de atestare (CA)2.1. Înfiinţarea CAComisia de atestare şi Secretariatul tehnic al acesteia se vor înfiinţa şi se vor stabili prin ordin al ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului. Certificatul de atestare va fi eliberat de CA.3. Atestarea persoanelor fizice pentru BM3.1. Sistemul pe trei niveluri3.1.1. Pentru persoanele fizice care sunt atestate ca experţi în BM vor exista trei niveluri de expertiza. Persoanele fizice atestate pentru nivelul cu cea mai mica expertiza, clasificate astfel de CA, se vor numi experţi-asistenţi în BM. Persoanele fizice atestate pentru nivelul de expertiza medie, clasificate astfel de CA, se vor numi experţi-asociaţi în BM. Persoanele fizice atestate pentru nivelul cu cea mai mare expertiza, clasificate astfel de CA, se vor numi experţi principali în BM.3.1.2. Fiecare persoana fizica ce solicita certificat de atestare pentru BM va fi repartizata iniţial unuia dintre cele trei niveluri menţionate în secţiunea 3.1.1 pe baza calificarilor sale tehnice şi profesionale, a apartenentei la organisme profesionale, a instruirii în domenii legate de BM şi a experienţei personale legate de BM. Aceste patru elemente vor fi punctate după sistemul descris în anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar punctajul adunat de la toate cele patru elemente va defini, în faza iniţială, nivelul la care persoana este repartizata de către CA.3.2. Examinarea persoanelor fizice3.2.1. Repartizarea iniţială a persoanelor fizice pe anumite niveluri, conform calculului descris în secţiunea 3.1.2. şi în anexa nr. 1 la prezentul regulament, va fi supusă modificării sau confirmării în funcţie de rezultatele unor examinari cu caracter obligatoriu. Examinarile vor fi diferite pentru fiecare dintre cele trei niveluri de atestare, având forma cea mai simpla pentru cel mai mic nivel şi forma cea mai complexa pentru cel mai înalt nivel.3.2.2. Structura şi conţinutul examinarilor vor fi stabilite de CA şi se vor aplica tuturor persoanelor fizice care solicită atestarea pentru BM. Examinarile vor fi de tip grila.3.3. Punctajul combinat acordat solicitanţilor3.3.1. Rezultatele examinarilor vor fi folosite de CA pentru a modifica evaluarea iniţială a persoanelor fizice care solicită atestarea, acolo unde se considera necesar.3.3.2. Rezultatele combinate din sistemul de punctaj descris în secţiunea 3.1.2. şi din examinari vor stabili nivelul de atestare atribuit persoanei fizice de către CA.3.4. Procedura pentru atestarea experţilor în BM3.4.1. Procedura de solicitare a atestării pentru persoanele fizice este descrisă în anexa nr. 2 la prezentul regulament.3.4.2. Solicitantul va transmite la CA formularul completat şi semnat, însoţit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul, următoarele:a) formularul de cerere semnat, cu toate secţiunile completate corespunzător şi în totalitate; … b) copii de pe toate certificatele/diplomele de studii menţionate în formularul completat; … c) copii de pe certificatele de apartenenţa la organizaţii tehnice ori profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta apartenenţa; … d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza frecventarea de către solicitant a cursurilor de instruire menţionate în formularul de cerere, precum şi nivelul tehnic şi durata acestor cursuri de instruire; … e) acolo unde este posibil, documente care să dovedească finalizarea BM şi a studiilor conexe menţionate în secţiunea din formularul de cerere referitoare la experienta anterioară, prin emiterea unui act de reglementare; … f) dovada achitării taxei de solicitare. … 3.4.3. CA va inregistra cererea în baza de date privind atestarea şi va atribui solicitantului un număr de cod care va fi evidenţiat în aceasta. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate secţiunile relevante sunt completate. Dacă exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna solicitantului formularul şi va solicita informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective.3.4.4. Dacă formularul a fost completat corect, CA va aloca solicitanţilor punctajul iniţial, pe baza unui sistem care ia în considerare calificarile, apartenenţa la organizaţii profesionale, cursuri de instruire absolvite de solicitant şi experienta anterioară în domeniul BM sau în domenii strins înrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele alocate fiecărui solicitant vor fi introduse în baza de date privind atestarea. Când punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru oricare dintre nivelurile de atestare pentru BM, CA va informa solicitantul asupra acestui fapt şi îi va solicita sa revină cu cererea la o dată ulterioară, după ce va fi acumulat experienta suplimentară în domenii conexe BM.3.4.5. CA va precalifica solicitantul, dacă punctajul calculat este suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului pentru un anumit nivel de atestare pentru BM. Pe aceasta baza, CA va invita solicitantul sa aleagă o dată de examinare, oferindu-i posibilitatea de a alege din trei date de sustinere a examinării. Dacă solicitantul nu se prezintă la data de examinare aleasă, procesul de solicitare a atestării trebuie luat de la început. Faza de examinare a procesului de atestare este descrisă în anexa nr. 2 la prezentul regulament.3.4.6. CA va puncta rezultatele examinării şi va introduce punctajul în baza de date privind atestarea.3.4.7. CA va calcula punctajul combinat ce va fi alocat solicitantului, adunând 75% din punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 3.1.2. şi 25% din punctajul realizat de solicitant la examinare. Punctajul combinat rezultat va stabili nivelul la care va fi atestat solicitantul şi va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.3.4.8. Dacă solicitantul nu a reuşit sa realizeze punctajul combinat necesar atestării, CA va înştiinţa solicitantul în acest sens şi îi va solicita sa revină cu cererea la o dată ulterioară, după ce va fi acumulat experienta suplimentară în domenii conexe BM.3.4.9. Dacă solicitantul a realizat un punctaj suficient atestării la unul dintre niveluri, CA va emite solicitantului certificatul de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis solicitantului spre a-i folosi drept dovada a atestării. La primirea certificatului de atestare, solicitantul va deveni expert atestat în BM la un anumit nivel.3.4.10. Expertul atestat în BM va include o copie de pe certificatul de atestare în toate rapoartele de BM pe care le realizează după atestarea sa, în perioada în care certificatul de atestare este în vigoare.3.5. Procedura de reinnoire3.5.1. Procedura de reinnoire este descrisă în termeni generali în anexa nr. 2 la prezentul regulament. Când un certificat de atestare a împlinit 22 de luni (şi anume, cu doua luni înainte de expirare), CA va transmite expertului atestat în BM un formular de cerere de reinnoire. Expertul atestat va completa formularul şi îl va returna la CA. Formularul de cerere de reinnoire completat trebuie primit cu cel puţin o luna înainte de data expirării certificatului de atestare existent, dacă expertul atestat doreşte reînnoirea lui înainte de expirarea certificatului de atestare anterior.3.5.2. CA va inregistra cererea de reinnoire în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura ca s-au completat corect toate secţiunile importante ale acestuia. Dacă exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna expertului atestat formularul, solicitindu-i informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective. Este de datoria celui care solicită reînnoirea sa completeze corect şi în totalitate formularul de cerere de reinnoire, astfel încât sa nu se depăşească termenul de valabilitate a certificatului de atestare.3.5.3. Dacă formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA îl va lua în considerare pentru reînnoirea certificatului de atestare. În situaţia în care nu se considera indreptatita acordarea reînnoirii datorită experienţei insuficiente în anii anteriori sau datorită altor aspecte legate de calitatea BM executate de expertul atestat, CA va înştiinţa pe expertul atestat asupra aspectelor relevante şi asupra deciziei de a nu reînnoi certificatul de atestare a acestuia.3.5.4. Când reînnoirea se considera indreptatita, CA va pregati un nou certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis expertului atestat spre a-i folosi drept dovada a reînnoirii certificatului de atestare care, de asemenea, va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.3.5.5. Expertul atestat va include o copie de pe certificatul de atestare reînnoit (în vigoare) în toate rapoartele BM pe care le întocmeşte după atestarea sa în perioada în care acest certificat de atestare reînnoit rămâne valabil.3.5.6. Procedura de reinnoire va fi reinceputa când certificatul de atestare a împlinit 22 de luni de valabilitate, după cum se menţionează în secţiunea 3.5.1. de mai sus. În aceasta maniera, certificatul de atestare va fi supus reînnoirii la fiecare 24 de luni.3.5.7. Dacă certificatul de atestare expira sau nu este reînnoit din oricare motiv, expertul atestat poate finaliza BM existente, care au fost contractate înainte de data expirării valabilităţii, dacă CA nu decide altfel. În orice situaţie, expertul atestat nu va putea însă contracta lucrări noi de BM ulterior expirării valabilităţii certificatului de atestare.3.5.8. Persoanele fizice care sunt atestate pentru executarea BM vor trebui sa susţină un examen de reinnoire a atestării la fiecare 6 ani (calculati de la data iniţială a atestării lor), presupunind ca atestarea a continuat fără întrerupere.3.6. Cereri de admitere la un nivel superior de atestare pentru BM3.6.1. Procedura pentru cererea unui expert atestat de a trece la un nivel superior de atestare va fi în general similară celei pentru atestarea iniţială. Dacă un expert atestat doreşte să solicite analizarea admiterii sale la un nivel superior de atestare, va solicita în scris de la CA un formular de cerere de promovare. CA va transmite acest formular expertului atestat care îl va completa cu toate detaliile cerute şi îl va returna CA.3.6.2. CA va inregistra cererea de promovare în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca s-au completat corect toate secţiunile importante ale acestuia. Dacă exista probleme privind informaţiile furnizate în formularul de cerere de promovare, CA va returna solicitantului formularul, solicitindu-i informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective.3.6.3. Dacă formularul a fost completat corect, CA va aloca solicitanţilor promovării punctajul iniţial, pe baza unui sistem care ia în considerare calificarile, apartenenţa la organisme profesionale, cursurile de instruire absolvite de solicitant şi experienta anterioară în domeniul BM sau în domenii strins înrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele alocate fiecărui solicitant al promovării vor fi introduse în baza de date privind atestarea. Când punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru un nivel superior de atestare pentru BM, CA va informa solicitantul asupra acestuia fapt şi îi va solicita sa revină cu cererea de promovare la o dată ulterioară, după ce va fi acumulat experienta suplimentară în domenii conexe BM.3.6.4. CA va precalifica solicitantul dacă punctajul calculat este suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului pentru promovarea la unul dintre nivelurile superioare de atestare pentru BM. Pe aceasta baza, CA va invita solicitantul sa aleagă o dată de examinare, oferindu-i posibilitatea de a alege din două sau mai multe date de sustinere a examinării.3.6.5. Examinarea va fi de tip grila şi va avea loc la data agreată de solicitantul promovării.CA va puncta rezultatul examinării şi va introduce punctajul în baza de date privind atestarea.3.6.6. CA va calcula punctajul combinat ce va fi alocat solicitantului promovării, adunând 75% din punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 3.1.2. şi 25% din punctajul realizat de solicitantul promovării la examinare. Punctajul combinat rezultat va stabili dacă solicitantul promovării este îndreptăţit să fie inclus într-un nivel superior de atestare, iar punctajul combinat va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.3.6.7. Dacă solicitantul nu a reuşit sa realizeze punctajul combinat necesar promovării, CA îl va înştiinţa pe solicitant în acest sens şi îi va solicita sa revină cu cererea la o dată ulterioară, după ce va fi acumulat experienta suplimentară în domenii conexe BM.3.6.8. Dacă solicitantul a realizat un punctaj suficient promovării la un nivel superior, CA va emite solicitantului un certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis solicitantului spre a-i folosi drept dovada a atestării la un nivel superior. La primirea certificatului de atestare, solicitantul va fi repartizat oficial nivelului superior de atestare.4. Atestarea pentru BM a persoanelor juridice4.1. Sistemul de atestare a persoanelor juridice4.1.1. Spre deosebire de sistemul prezentat în secţiunea 3 privind persoanele fizice care solicită certificat de atestare pentru BM, va exista doar un singur nivel de expertiza pentru persoanele juridice (inclusiv unităţile specializate) atestate ca fiind capabile să execute BM. Atestarea acordată se va referi numai la partea solicitanta (persoana juridică sau unitatea specializată) şi nu va implica atestarea individuală a nici unuia dintre cei angajaţi de către persoana juridică sau de unitatea specializată. Persoanele din cadrul acestor entităţi care doresc să solicite atestarea individuală pot face acest lucru numai prin procesul de atestare aplicabil persoanelor fizice (vezi secţiunea 3 de mai sus).4.1.2. Rationamentul atestării persoanelor juridice pentru BM va implica luarea în considerare a calificarilor tehnice şi profesionale ale personalului lor, apartenenţa în bloc sau individuală a personalului acestora la organisme tehnice sau profesionale conexe BM, cursurile de instruire absolvite sau desfăşurate de personalul acestora în domenii conexe BM şi experienta personală a personalului lor legată de BM. Aceste patru elemente vor fi punctate folosind un sistem ca cel prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar un punctaj cumulat suficient de mare din toate cele patru elemente va precalifica persoana juridică pentru atestare (vezi secţiunea 4.2 de mai jos).4.2. Interviul persoanelor juridice în vederea atestării pentru BM4.2.1. Precalificarea iniţială a persoanelor juridice pentru BM poate fi supusă modificării sau confirmării pe baza rezultatelor unui interviu care va avea caracter optional.4.2.2. Conţinutul interviului va fi conceput de CA, iar interviul va fi necesar atunci când CA are nevoie de clarificarea oricărui aspect inclus de persoana juridică în formularul de cerere. CA va avea asadar dreptul de a decide dacă este necesar un interviu pentru persoana juridică ce solicita atestarea.4.2.3. Când se apreciază că nu este necesar un interviu, CA va decide dacă persoana juridică este indreptatita la atestarea pentru BM, prin luarea în considerare numai a punctajului descris în secţiunea 4.1.2.4.3. Punctajul acordat persoanelor juridice4.3.1. Când se desfăşoară un interviu, rezultatele acestuia vor fi folosite de CA pentru a modifica, acolo unde se considera necesar, evaluarea iniţială a persoanei juridice care s-a precalificat pentru atestare. Persoana juridică va fi evaluată pentru rezultatele obţinute la interviu, evaluare care să reflecte gradul de experienta şi profesionalismul acesteia. Aceasta evaluare poate fi folosită pentru a modifica punctajul obţinut conform descrierii din secţiunea 4.1.2. Rezultatele modificate din sistemul de punctaj prezentat în secţiunea 4.1.2. şi din interviu vor stabili dacă persoana juridică va fi atestata sau nu de către CA pentru executarea BM.4.4. Procedura de atestare4.4.1. Procedura de solicitare a atestării pentru persoanele juridice care doresc să execute BM este descrisă în anexa nr. 3 la prezentul regulament.4.4.2. Solicitantul va transmite la CA formularul completat şi semnat, însoţit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul, următoarele:a) formularul de cerere semnat, cu toate secţiunile completate corespunzător şi în totalitate; … b) copii de pe certificatele/diplomele de studii ale personalului menţionat în formularul completat; … c) copii de pe certificatele de apartenenţa la organizaţiile tehnice ori profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta apartenenţa a personalului menţionat în formularul completat; … d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza frecventarea de către personalul menţionat în formularul de cerere a unor cursuri de instruire referitoare la BM, precum şi nivelul tehnic şi durata acestor cursuri de instruire; … e) documente din partea autorităţii teritoriale pentru protecţia mediului (ATPM) care să dovedească finalizarea BM şi a studiilor conexe menţionate în secţiunea din formularul de cerere privind experienta anterioară prin emiterea unui act de reglementare; … f) dovada achitării taxei de solicitare. … 4.4.3. CA va inregistra cererea în baza de date privind atestarea şi va atribui persoanei juridice un număr de cod care va fi evidenţiat în baza de date. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate secţiunile relevante sunt completate. Dacă exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna solicitantului formularul şi va solicita informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective.4.4.4. Dacă formularul a fost completat corect, CA va aloca solicitantului punctajul iniţial, pe baza sistemului menţionat în secţiunea 4.1.2. (vezi şi anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele alocate persoanei juridice vor fi introduse în baza de date privind atestarea. Când punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru atestare, CA îl va informa pe solicitant asupra acestui fapt şi îi va solicita sa revină cu cererea la o dată ulterioară, după ce va fi acumulat experienta suplimentară în BM sau în domenii conexe.4.4.5. CA va precalifica pe solicitant, dacă punctajul calculat este suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului în vederea atestării pentru BM. În aceasta faza, CA va decide dacă este nevoie de un interviu pentru a clarifica aspectele referitoare la expertiza persoanei juridice, conform celor menţionate în formularul de cerere. Dacă se considera că nu este nevoie de interviu, punctajul calculat conform secţiunii 4.1.2 va stabili dacă persoana juridică va fi atestata sau nu (vezi secţiunea 4.4.9).4.4.6. Când se considera ca este nevoie de clarificări, CA îl va invita pe solicitant sa aleagă o dată de interviu, oferindu-i posibilitatea de a alege din trei date de sustinere a interviului. Faza de interviu a procesului de atestare este descrisă în anexa nr. 3 la prezentul regulament.4.4.7. Când solicitantul sau CA considera necesar, la interviu poate participa mai mult de un reprezentant al persoanei juridice. Dacă solicitantul nu se prezintă la data de interviu aleasă, procedura de solicitare a atestării trebuie reprogramata. CA va evalua rezultatele prestaţiei la interviu şi va lua în considerare informaţiile furnizate de solicitant asupra capabilităţii totale a persoanei juridice, pentru a modifica, dacă este necesar, punctajul iniţial calculat conform secţiunii 4.4.4. de mai sus. Acest punctaj modificat va defini dacă solicitantul va fi atestat sau nu şi va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.4.4.8. Dacă solicitantul nu a reuşit sa realizeze punctajul modificat necesar atestării, CA îl va înştiinţa pe solicitant în acest sens şi va solicita persoanei juridice sa revină cu cererea la o dată ulterioară, după ce va fi acumulat experienta suplimentară în BM şi în domenii conexe.4.4.9. Dacă persoana juridică a realizat un punctaj suficient atestării, CA va emite solicitantului certificatul de atestare (vezi anexa nr. 2 la prezentul regulament). Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis persoanei juridice spre a-i folosi drept dovada a atestării. La primirea certificatului de atestare, solicitantul poate încheia contracte pentru executarea de BM.4.4.10. Persoana juridică va include o copie de pe certificatul de atestare în toate rapoartele de BM pe care le produce după atestarea sa, în perioada în care certificatul de atestare este în vigoare.4.5. Procedura de reinnoire4.5.1. Procedura de reinnoire este descrisă, în termeni generali, în anexa nr. 3 la prezentul regulament. Când un certificat de atestare a împlinit 22 de luni (şi anume, cu doua luni înainte de expirare), CA va transmite persoanei juridice un formular de cerere de reinnoire. Persoana juridică va completa formularul şi îl va returna la CA. Formularul de cerere de reinnoire completat se va primi cu cel puţin o luna înainte de data expirării certificatului de atestare existent, dacă persoana juridică doreşte ca reînnoirea să se facă înainte de expirarea certificatului de atestare anterior.4.5.2. CA va inregistra cererea de reinnoire în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura ca s-au completat corect toate secţiunile importante ale acestuia. Dacă exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna persoanei juridice formularul, solicitindu-i informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective. Este de datoria celui care solicită reînnoirea sa completeze corect şi în totalitate formularul de cerere de reinnoire, astfel încât sa nu se depăşească termenul de valabilitate a certificatului de atestare.4.5.3. Dacă formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA îl va lua în considerare pentru reînnoirea atestării persoanei juridice. În situaţia în care nu se considera indreptatita acordarea reînnoirii datorită experienţei insuficiente în anul anterior sau datorită altor aspecte legate de calitatea BM executate de persoana juridică, CA va înştiinţa persoana juridică asupra aspectelor relevante şi a deciziei de a nu reînnoi certificatul de atestare a persoanei juridice.4.5.4. Când reînnoirea se considera indreptatita, CA pregăteşte un nou certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis persoanei juridice spre a-i folosi drept dovada a reînnoirii certificatului de atestare, care, de asemenea, va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.4.5.5. Procedura de reinnoire va fi reinceputa când certificatul de atestare a împlinit 22 de luni de valabilitate, după cum se menţionează în secţiunea 4.5.1 de mai sus. În aceasta maniera, certificatul de atestare va fi supus reînnoirii la fiecare 24 de luni.4.5.6. Dacă certificatul de atestare expira sau nu este reînnoit din oricare motiv, persoana juridică poate finaliza BM existente care au fost contractate înainte de data expirării valabilităţii, dacă CA nu decide altfel. În oricare situaţie, persoana juridică nu va putea însă contracta lucrări noi de BM ulterior expirării valabilităţii certificatului de atestare.5. Atestarea persoanelor fizice pentru EIM5.1. Sistemul cu un singur nivel de expertiza5.1.1. Spre deosebire de BM, va exista doar un singur nivel de expertiza pentru persoanele fizice care sunt atestate ca fiind capabile să execute EIM. Persoanele fizice atestate în aceasta maniera vor fi numite evaluatori atestaţi de impact asupra mediului.5.1.2. Rationamentul atestării persoanelor fizice pentru EIM va implica luarea în considerare a calificarilor lor tehnice şi profesionale, a apartenentei lor la organisme tehnice sau profesionale conexe EIM, a cursurilor de instruire în domenii conexe EIM şi a experienţei personale legate de EIM. Aceste patru elemente vor fi punctate folosind un sistem ca cel prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar un punctaj cumulat suficient de mare din toate cele patru elemente va precalifica persoana fizica pentru atestare.5.2. Examinarea persoanelor fizice în vederea atestării pentru EIM5.2.1. Precalificarea iniţială a persoanelor fizice pentru studii de EIM va fi supusă modificării sau confirmării în funcţie de rezultatele unei examinari cu caracter obligatoriu.5.2.2. Structura şi conţinutul examinarilor vor fi stabilite de CA şi se vor susţine de către toate persoanele fizice care solicită atestare pentru executarea studiilor de EIM. Examinarea va fi de tip grila.5.3. Punctajul acordat5.3.1. Rezultatele examinării vor fi folosite de CA pentru a modifica evaluarea iniţială a persoanelor fizice care solicită atestarea, acolo unde se considera necesar.5.3.2. Rezultatele combinate din sistemul de punctaj descris în secţiunea 5.1.2 şi din examinare vor stabili dacă o persoană fizica ar trebui atestata de CA. Rezultatele combinate se vor calcula adunând 75% din punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 5.1.2 şi 25% din punctajul obţinut din examinare.5.4. Procedura de atestare5.4.1. Procedura de solicitare referitoare la persoanele fizice care doresc să execute EIM este descrisă în anexa nr. 4 la prezentul regulament.5.4.2. Solicitantul va transmite la CA formularul completat şi semnat, însoţit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul, următoarele:a) formularul de cerere semnat, cu toate secţiunile completate corespunzător şi în totalitate; … b) copii de pe toate certificatele/diplomele de studii ale personalului menţionat în formularul completat; … c) copii de pe certificatele de apartenenţa la organizaţiile tehnice şi profesionale sau alte documente care atesta aceasta apartenenţa; … d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza frecventarea de către solicitant a cursurilor de instruire menţionate în formularul de cerere, precum şi nivelul tehnic şi durata acestor cursuri de instruire; … e) documente de la ATPM sau de la alte organe, care să dovedească finalizarea EIM şi a studiilor conexe menţionate în secţiunea din formularul de cerere referitoare la experienta anterioară prin emiterea unui act de reglementare; … f) dovada achitării taxei de solicitare. … 5.4.3. CA va inregistra cererea în baza de date privind atestarea şi va atribui solicitantului un număr de cod care va fi evidenţiat în baza de date. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate secţiunile relevante sunt completate. Dacă exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna solicitantului formularul şi va solicita informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective.5.4.4. Dacă formularul a fost completat corect, CA va atribui solicitantului punctajul iniţial, pe baza unui sistem care ia în considerare calificarile, apartenenţa la organizaţii profesionale, cursurile de instruire absolvite de solicitant şi experienta anterioară în executarea EIM sau în domenii strins înrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele atribuite fiecărui solicitant vor fi introduse în baza de date privind atestarea. Când punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru atestare, CA va informa solicitantul asupra acestui fapt şi îi va solicita sa revină cu cererea la o dată ulterioară, după ce va fi acumulat experienta suplimentară în studii de EIM sau în domenii conexe.5.4.5. CA va precalifica solicitantul, dacă punctajul calculat este suficient pentru a aprecia indreptatita considerarea solicitantului privind atestarea pentru executarea de EIM. Pe aceasta baza, CA va invita solicitantul sa aleagă o dată de examinare, oferindu-i posibilitatea de a alege din trei date de sustinere a examinării. Dacă solicitantul nu se prezintă la data de examinare aleasă, procedura de solicitare a atestării trebuie reprogramata. Faza de examinare a procedurii de atestare este descrisă în anexa nr. 4 la prezentul regulament.5.4.6. CA va puncta rezultatul examinării şi va introduce punctajul în baza de date privind atestarea.5.4.7. CA va calcula punctajul combinat ce va fi atribuit solicitantului, adunând 75% din punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 5.1.2 şi 25% din punctajul realizat de solicitant la examinare. Punctajul combinat care rezultă va stabili dacă solicitantul ar trebui atestat sau nu şi va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.5.4.8. Dacă solicitantul nu a reuşit sa realizeze punctajul combinat necesar atestării, CA îl va înştiinţa pe solicitant în acest sens şi îi va solicita sa revină cu cererea la o dată ulterioară, după ce va fi acumulat experienta suplimentară în executarea de EIM şi în domeniile conexe.5.4.9. Dacă solicitantul a realizat un punctaj suficient atestării, CA va emite solicitantului certificatul de atestare (vezi anexa nr. 2 la prezentul regulament). Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis solicitantului spre a-i folosi drept dovada a atestării. La primirea certificatului de atestare, solicitantul va deveni evaluator atestat de impact asupra mediului (numit în continuare evaluator atestat).5.4.10. Evaluatorul atestat va include o copie de pe certificatul de atestare în toate rapoartele de EIM pe care le realizează după atestarea sa, în perioada în care certificatul de atestare este în vigoare.5.5. Procedura de reinnoire5.5.1. Procedura de reinnoire este descrisă în termeni generali în anexa nr. 4 la prezentul regulament. Când un certificat de atestare a împlinit 22 de luni (şi anume, cu doua luni înainte de expirare), CA va transmite evaluatorului atestat un formular de cerere de reinnoire. Evaluatorul atestat va completa formularul şi îl va returna la CA. Formularul de cerere de reinnoire completat se va primi cu cel puţin o luna înainte de data expirării certificatului de atestare existent, dacă evaluatorul atestat doreşte ca reînnoirea să se facă înainte de expirarea certificatului de atestare anterior.5.5.2. CA va inregistra cererea de reinnoire în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura ca s-au completat corect toate secţiunile importante ale acestuia. Dacă exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna evaluatorului atestat formularul, solicitindu-i informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective. De reţinut ca aceasta va implica un consum de timp şi, ca urmare, poate conduce la expirarea certificatului de atestare a evaluatorului atestat. Prin urmare, este de datoria celui care solicită reînnoirea sa completeze corect şi în totalitate formularul de cerere de reinnoire.5.5.3. Dacă formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA îl va lua în considerare pentru reînnoirea atestării. În situaţia în care nu se considera indreptatita acordarea reînnoirii datorită experienţei insuficiente în anii anteriori sau datorită altor aspecte legate de calitatea EIM executate, CA îl va înştiinţa pe evaluatorul atestat asupra aspectelor relevante şi asupra deciziei de a nu reînnoi certificatul de atestare a acestuia.5.5.4. Când reînnoirea se considera indreptatita, CA pregăteşte un nou certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis evaluatorului atestat spre a-i folosi drept dovada a reînnoirii certificatului de atestare care, de asemenea, va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.5.5.5. Procedura de reinnoire va fi reinceputa când certificatul de atestare a împlinit 22 de luni de valabilitate, după cum se menţionează în secţiunea 5.5.1. de mai sus. În aceasta maniera, certificatul de atestare va fi supus reînnoirii la fiecare 24 de luni.5.5.6. Dacă certificatul de atestare expira sau nu este reînnoit din orice motiv, evaluatorul atestat poate finaliza EIM existente care au fost contractate înainte de data expirării valabilităţii, dacă CA nu decide altfel. În orice situaţie, evaluatorul atestat nu va putea însă contracta lucrări noi de EIM ulterior expirării valabilităţii certificatului de atestare.5.5.7. Persoanele fizice care sunt atestate pentru executarea EIM vor trebui sa susţină un examen de reinnoire a atestării la fiecare 6 ani (calculati de la data iniţială a atestării lor), presupunind ca atestarea a continuat fără întrerupere.6. Atestarea persoanelor juridice pentru EIM6.1. Sistemul cu un singur nivel de expertiza6.1.1. Asa cum s-a prezentat în secţiunea 5 referitoare la persoanele fizice care solicită atestare pentru a executa EIM, pentru persoanele juridice (inclusiv unităţile specializate) care vor fi atestate ca fiind capabile să execute EIM va exista tot un singur nivel de expertiza. Atestarea acordată se va referi doar la partea solicitanta (persoana juridică sau unitatea specializată) şi nu va implica atestarea individuală a nici unuia dintre cei angajaţi de către persoana juridică sau unitatea specializată. Persoanele individuale din aceste entităţi, care doresc să solicite atestarea personală, o pot face, dar numai conform procedurii de atestare a persoanelor fizice, conform secţiunii 5 de mai sus.6.1.2. Rationamentul atestării persoanelor juridice pentru studii de EIM va lua în considerare calificarile tehnice şi profesionale ale personalului lor, apartenenţa în bloc sau individuală a personalului la organisme tehnice sau profesionale relevante pentru EIM, cursurile de instruire urmate sau organizate de către personalul lor în domenii relevante pentru EIM şi experienta personală a angajaţilor relevanta pentru EIM. Aceste patru elemente vor fi punctate folosind un sistem descris în anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar un punctaj cumulat al acestor patru elemente, suficient de mare, va precalifica persoana juridică pentru atestare conform secţiunii 6.2. de mai jos.6.2. Intervievarea persoanelor juridice în vederea atestării pentru EIM6.2.1. Precalificarea iniţială a persoanelor juridice în vederea atestării pentru studii de EIM poate fi supusă schimbării sau modificării pe baza rezultatului unui interviu, care va avea caracter optional.6.2.2. Conţinutul interviului va fi conceput de către CA şi interviul va fi necesar acolo unde CA va avea nevoie de clarificări asupra oricărui aspect inclus în formularul de cerere al persoanei juridice. CA va avea astfel dreptul de a decide dacă un interviu este necesar sau nu pentru persoana juridică care face cerere pentru atestare.6.2.3. Dacă nu se considera necesar un interviu, CA va decide dacă persoana juridică este indreptatita la atestarea pentru executarea de EIM, ţinând seama numai de punctajul prezentat în secţiunea 6.1.2.6.3. Punctajul acordat6.3.1. Dacă se tine un interviu, rezultatul acestuia va fi folosit de către CA pentru a modifica evaluarea iniţială a persoanei juridice precalificate pentru atestare, acolo unde acest lucru este considerat necesar.6.3.2. Persoana juridică va fi evaluată pentru rezultatele de la interviu, acestea reflectând gradul de experienta şi profesionalismul acesteia. Aceasta evaluare va fi folosită pentru a modifica punctajul obţinut conform prezentării din secţiunea 6.1.2. de mai sus. Rezultatele modificate din sistemul de punctaj descris în secţiunea 6.1.2. şi din interviu vor stabili dacă o persoană juridică va fi atestata sau nu de CA pentru executarea EIM.6.4. Procedura de atestare6.4.1. Procedura de solicitare a atestării pentru persoanele juridice care doresc să execute EIM este descrisă în anexa nr. 5 la prezentul regulament.6.4.2. Solicitantul va transmite la CA formularul completat şi semnat, însoţit de anumite documente. Aceste documente vor fi diferite de la solicitant, dar, acolo unde este cazul, pentru toţi angajaţii persoanei juridice care sunt menţionaţi ca având contribuţie la executarea EIM, ele vor include următoarele:a) formularul semnat, cu toate rubricile completate corect şi integral; … b) copii de pe certificatele/diplomele de studii ale personalului enumerat în formularul completat; … c) copii de pe orice certificate care atesta apartenenţa personalului la organisme tehnice sau profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta apartenenţa; … d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza participarea personalului la cursurile de instruire relevante pentru EIM, precum şi nivelul tehnic şi durata acestor cursuri; … e) documente din partea ATPM sau a altor organisme, care să dovedească finalizarea EIM şi a studiilor conexe acestora, enumerate în secţiunea referitoare la experienta anterioară din formularul de cerere prin emiterea unui act de reglementare; … f) dovada de achitare a taxei de solicitare. … 6.4.3. CA va inregistra cererea într-o baza de date privind atestarea şi va atribui un cod numeric persoanei juridice, care va aparea în baza de date. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate secţiunile relevante au fost completate. Acolo unde exista probleme privind informaţiile oferite în formular, CA va trimite formularul înapoi solicitantului, cerind date suplimentare asupra anumitor elemente.6.4.4. Dacă formularul a fost completat corect, CA va acorda un punctaj iniţial solicitantului, după sistemul prezentat în secţiunea 6.1.2. (vezi şi anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctajul acordat fiecărei persoane juridice va fi introdus în baza de date privind atestarea. Dacă punctajul calculat de către CA este insuficient pentru precalificarea solicitantului pentru atestare, acesta va fi informat asupra acestui aspect de către CA şi va fi rugat sa revină cu o cerere la o dată ulterioară, după ce va fi cistigat mai multă experienta în studiile de EIM şi în studii conexe acestora.6.4.5. CA va precalifica solicitantul dacă punctajul calculat este considerat suficient pentru ca acesta să obţină atestarea de a executa EIM. În aceasta faza, CA va decide dacă este necesar un interviu al persoanei juridice pentru a clarifica unele aspecte privind expertiza persoanei juridice prezentate în formularul de cerere. Dacă nu se considera necesar un interviu, punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 6.1.2. va stabili dacă persoana juridică va fi atestata sau nu.6.4.6. Dacă se considera ca este necesară o clarificare, CA îl va invita pe solicitant sa aleagă o dată pentru interviu, acesta având posibilitatea de a alege din trei date la care să aibă loc interviul. Atunci când solicitantul nu participa la interviu la data stabilită, procedura cererii trebuie reprogramata. Faza de interviu a procedurii de atestare este prezentată în anexa nr. 5 la prezentul regulament.6.4.7. Când solicitantul sau CA considera necesar, mai mulţi reprezentanţi ai persoanei juridice pot participa la interviu. CA va evalua prestaţia solicitantului la interviu şi va ţine seama de informaţiile oferite de către acesta asupra posibilităţii persoanei juridice de a modifica (acolo unde este cazul) punctajul iniţial calculat conform secţiunii 6.4.4. de mai sus. Acest punctaj va stabili dacă solicitantul va fi atestat sau nu şi va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.6.4.8. Când solicitantul nu a reuşit să obţină punctajul modificat necesar atestării, CA îl va informa asupra acestui aspect, solicitindu-i sa revină cu o cerere la o dată ulterioară, după ce va fi cistigat mai multă experienta în studiile de EIM şi în studii conexe acestora.6.4.9. Dacă persoana juridică a obţinut un punctaj suficient pentru atestare, CA va elibera solicitantului un certificat de atestare conform anexei nr. 2 la prezentul regulament. Acesta va fi semnat de către un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis persoanei juridice pentru a-i servi ca dovada a atestării. După primirea certificatului de atestare, solicitantul poate încheia contracte pentru executarea EIM.6.4.10. Persoana juridică va include o copie de pe certificatul de atestare în toate rapoartele de EIM întocmite după atestarea sa, pe toată perioada în care certificatul de atestate este valabil.6.5. Procedura de reinnoire6.5.1. Procedura de reinnoire este descrisă în termeni generali în anexa nr. 5 la prezentul regulament. În momentul în care un certificat de atestare are o vechime de 22 de luni (şi anume, cu doua luni înainte de expirare), CA va transmite persoanei juridice un formular de reinnoire a cererii. Persoana juridică va completa formularul şi îl va returna la CA. Formularul de reinnoire a cererii completat trebuie să parvina cu cel puţin o luna înainte de data expirării certificatului de atestare, dacă persoana juridică doreşte ca acesta să fie reînnoit înainte de expirare.6.5.2. CA va inregistra cererea pentru reînnoirea în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de reinnoire a cererii pentru a se asigura ca toate secţiunile importante au fost completate corect. Dacă apar probleme în legătură cu informaţiile incluse în formular, CA îl va returna persoanei juridice, solicitând informaţii suplimentare asupra aspectelor respective. Este obligatoriu ca pentru reinnoire solicitantul sa completeze formularul de reinnoire a cererii corect şi integral, astfel încât sa nu se depăşească termenul de valabilitate a certificatului de atestare.6.5.3. Dacă formularul de reinnoire a cererii a fost completat corect, CA va lua în considerare situaţia reînnoirii pentru persoana juridică. Dacă reînnoirea nu se considera indreptatita datorită experienţei insuficiente în anii precedenti sau altor elemente referitoare la calitatea EIM executate de persoana juridică, CA va informa persoana juridică asupra elementelor relevante şi asupra deciziei de a nu se reînnoi certificatul de atestare a persoanei juridice.6.5.4. Dacă reînnoirea se considera indreptatita, CA va pregati un nou certificat de atestare. Acesta va fi semnat de către un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi trimis persoanei juridice pentru a-i servi ca dovada a reînnoirii certificatului de atestare şi va fi, de asemenea, înregistrat de CA în baza de date privind atestarea.6.5.5. Procedura de reinnoire va fi reinceputa când certificatul de atestare reînnoit are o vechime de 22 de luni, asa cum s-a prezentat în secţiunea 6.5.1. În acest fel, certificatul de atestare va face obiectul reînnoirii la fiecare 24 de luni.6.5.6. Dacă un certificat de atestare expira sau nu este reînnoit din orice motiv, persoana juridică poate finaliza EIM existente care au fost contractate anterior datei de expirare, dacă CA nu decide altfel. În oricare situaţie, persoana juridică nu are voie sa încheie contracte pentru noi activităţi de EIM după expirarea certificatului de atestare.7. Taxele de atestare7.1. Taxele de atestare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.8. Dispoziţii finale8.1. Mecanismul contestaţiilor8.1.1. Prezentul regulament permite părţilor care au solicitat atestarea de către CA şi care considera că nu au fost tratate corect să facă contestaţie. Într-un astfel de caz, partea vătămată poate face contestaţie conform unui sistem de contestaţii în doua etape.8.1.2. Prima dintre aceste doua etape implica înaintarea la CA a unei cereri scrise de către partea care doreşte să depună o contestaţie. Aceasta cerere trebuie să evidenţieze în mod clar motivele pentru care se doreşte contestarea, precum şi cauzele pentru care partea apreciază că nu s-a acordat consideraţia cuvenită cazului sau.8.1.3. După primirea unei astfel de cereri scrise, CA va reanaliza cazul şi decizia sa anterioară. Dacă CA considera ca este intemeiata modificarea deciziei sale anterioare, aceasta se va concretiza prin reincluderea părţii în procedura de atestare în momentul relevant (adică în momentul în care a fost luată decizia anterioară împotriva părţii). Toate deciziile de acest fel trebuie susţinute integral prin documente de către CA şi se vor lua măsurile normale pentru atestare. După aceea baza de date privind atestarea va fi actualizată corespunzător.8.1.4. Dacă CA considera că nu este justificată modificarea deciziei sale anterioare, solicitantul va fi informat asupra acestui fapt în scris, motivele care au stat la baza deciziei anterioare fiind explicate clar în scrisoarea către partea vătămată.8.1.5. În cazurile în care partea rămâne nemultumita de decizia CA, se poate face o contestaţie finala către Comisia pentru contestaţii. Comisia pentru contestaţii va fi compusa din trei persoane cu înaltă experienta în EIM şi BM, independente de CA. Comisia pentru contestaţii va fi stabilită de Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, iar cele trei persoane din Comisia pentru contestaţii vor îndeplini aceasta funcţie pe perioade de 2 ani.8.1.6. Comisia pentru contestaţii va studia cazul prezentat de către partea vătămată, pe care o poate intervieva la o dată stabilită de comun acord, pentru a clarifica motivele contestaţiei. Apoi Comisia pentru contestaţii va susţine cu documente recomandarea sa asupra cazului şi o va transmite atât la CA cît şi la ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului.8.1.7. Când Comisia pentru contestaţii este de acord cu decizia anterioară a CA, contestaţia se considera respinsă. În aceste condiţii, CA va informa partea vătămată asupra respingerii contestaţiei.8.1.8. La primirea unei recomandări a Comisiei pentru contestaţii contrare deciziei anterioare a CA, ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului va solicita o declaraţie scrisă de la CA asupra motivelor deciziei sale anterioare. Ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului va analiza apoi ambele declaraţii scrise şi va decide asupra argumentelor lor.8.1.9. Ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului va informa atât CA cît şi Comisia pentru contestaţii asupra deciziei sale privind contestaţia, iar aceasta decizie va fi finala şi obligatorie pentru toate părţile implicate. Dacă ministrul este de acord cu decizia anterioară a CA, CA va informa partea vătămată, transmiţând acesteia o copie de pe documentaţia relevanta. Dacă ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului este de acord cu recomandarea facuta de către Comisia pentru contestaţii, care este contrară deciziei anterioare a CA, CA va aduce la îndeplinire recomandarea facuta de către Comisia pentru contestaţii şi va informa partea vătămată asupra acestui fapt. În aceasta situaţie, partea va intra din nou în procedura de atestare în momentul relevant (adică în momentul în care a fost luată decizia anterioară a CA împotriva părţii). Toate aceste decizii vor fi susţinute cu atenţie de către CA prin documente, după care vor fi luate măsurile normale pentru atestare, baza de date privind atestarea fiind actualizată corespunzător.8.2. Anularea certificatelor de atestare8.2.1. Certificatul de atestare eliberat unei părţi poate fi anulat în situaţii excepţionale pe perioada lui de validitate de 2 ani. Situaţiile excepţionale când se poate face anularea certificatului de atestare vor fi decise de către CA, de la caz la caz, dar pot include una sau mai multe dintre următoarele situaţii:a) executarea de către o parte atestata a unor EIM sau BM care au fost refuzate în mai mult de doua ocazii şi/sau când un număr important de EIM executate de către partea atestata nu s-a finalizat prin emiterea unor acte de reglementare; … b) executarea de către o parte atestata a unor EIM sau BM în afară sferei de expertiza atestata a părţii respective; … c) când o parte a încălcat clauze confidenţiale sau a folosit în orice alt mod incorect date luate din EIM sau BM; … saud) în cazurile în care, la executarea EIM sau BM, partea nu respecta legislaţia română în vigoare. … 8.3. Dispoziţii tranzitorii: Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 619/19928.3.1. Părţile care au încheiat contract conform Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 619/1992 pot continua să execute EIM sau BM în măsura competentei lor definite în acest ordin, până la data intrării în vigoare a prezentului regulament.8.3.2. La data la care prezentul regulament intră în vigoare, doar contractele care au fost deja semnate pentru executarea EIM sau a BM pot fi finalizate fără a se tine seama de prezentul regulament sau fără a fi necesară atestarea. Datele relevante de comparare vor fi data semnării contractelor cu părţile pentru executarea EIM sau a BM şi data intrării în vigoare a prezentului regulament.8.3.3. Orice contract nou de executare a EIM sau a BM după data de intrare în vigoare a prezentului regulament nu poate fi încheiat de către o parte, decît dacă partea care se angajează prin contract să execute EIM sau BM este atestata conform prezentului regulament pentru executarea EIM, a BM sau a ambelor, după caz.NOTĂ:Anexele la regulament, inclusiv formularele de cerere, se pot procura, contra cost, de la Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare, la sediul Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, iar anexa B poate fi consultata la secretariatul tehnic menţionat mai sus.––––––