ORDIN nr. 262 din 6 octombrie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 991 din 18 octombrie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 262 06/10/2021
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale politici agricole nr. 254.205 din 16.09.2021,în baza prevederilor:– Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului delegat (UE) nr. 639/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de modificare a anexei X la regulamentul menționat, cu completările ulterioare;– Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014 din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește Sistemul Integrat de Administrare și Control și condițiile pentru refuzarea sau retragerea plăților și pentru sancțiunile administrative aplicabile în cazul plăților directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală și al ecocondiționalității, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 641/2014 al Comisiei din 16 iunie 2014 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control, măsurile de dezvoltare rurală și ecocondiționalitatea, cu modificările ulterioare;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/725 al Comisiei din 4 mai 2021 de derogare, pentru anul 2021, de la Regulamentele de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014, (UE) nr. 180/2014, (UE) nr. 181/2014, (UE) 2017/892, (UE) 2016/1.150, (UE) 2018/274, (UE) nr. 615/2014 și (UE) 2015/1.368 în ceea ce privește anumite controale administrative și la fața locului aplicabile în cadrul politicii agricole comune;– Regulamentului (UE) 2020/2.220 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 și 2022 și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 și (UE) nr. 1.307/2013 în ceea ce privește resursele și aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 și 2022 și a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 în ceea ce privește resursele și repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 și 2022;– Regulamentului (CE) nr. 1.760/2000 al Consiliului și al Parlamentului European din 17 iulie 2000 de stabilire a unui sistem de identificare și înregistrare a bovinelor și privind etichetarea cărnii de vită și mânzat și a produselor din carne de vită și mânzat și de abrogare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 820/97, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (CE) nr. 21/2004 al Consiliului din 17 decembrie 2003 de stabilire a unui sistem de identificare și de înregistrare a animalelor din speciile ovină și caprină și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003 și a Directivelor 92/102/CEE și 64/432/CEE, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (UE) nr. 429/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor și de modificare și de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătății animalelor („Legea privind sănătatea animală“);– Regulamentului delegat (UE) 2019/2.035 din 28 iunie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 429/2016 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele pentru unitățile care dețin animale terestre și incubatoare, precum și pentru trasabilitatea anumitor animale terestre deținute și a ouălor pentru incubație;– Ordinului președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 40/2010 privind aprobarea Normei sanitare veterinare pentru implementarea procesului de identificare și înregistrare a suinelor, ovinelor, caprinelor și bovinelor, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) și art. 35 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, cu modificările ulterioare,în temeiul prevederilor:– art. 36 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022;– Legii nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, cu modificările și completările ulterioare;– art. 57 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;– art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite prezentul ordin. + 
Capitolul IDomeniul de aplicare și definiții + 
Articolul 1(1)Prezentul ordin reglementează sistemul de sancțiuni aplicabil următoarelor scheme de plăți directe:a)schema de plată unică pe suprafață;b)plata redistributivă;c)plata pentru practici agricole benefice pentru climă și mediu;d)plata pentru tinerii fermieri;e)schema de sprijin cuplat;f)schema simplificată pentru micii fermieri.(2)Prezentul ordin reglementează sistemul de sancțiuni aplicabil ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal și ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul zootehnic pentru speciile ovine și caprine, aferente cererilor unice de plată depuse la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, în anii de cerere 2021 și 2022.(3)Pentru a se asigura protecția eficace a intereselor financiare ale Uniunii Europene este obligatorie respectarea principiilor prevăzute la art. 58 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013. + 
Articolul 2(1)În înțelesul prezentului ordin, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)bază de date electronică a animalelor este baza națională de date electronică a animalelor prevăzută la art. 109 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 429/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor și de modificare și de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătății animalelor („Legea privind sănătatea animală“), denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 429/2016, coroborat cu art. 42 din Regulamentul delegat (UE) 2019/2.035 din 28 iunie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 429/2016 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele pentru unitățile care dețin animale terestre și incubatoare, precum și pentru trasabilitatea anumitor animale terestre deținute și a ouălor pentru incubație, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 2019/2.035, pentru bovine și art. 49 din Regulamentul delegat (UE) 2019/2.035 pentru ovine/caprine;b)Registrul național al exploatațiilor, denumit în continuare RNE, este colecția de date în format electronic, care cuprinde informațiile de identificare ale fiecărei exploatații din România în conformitate cu prevederile art. 1 pct. 15 din Norma sanitară veterinară pentru implementarea procesului de identificare și înregistrare a suinelor, ovinelor, caprinelor și bovinelor, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 40/2010, cu modificările și completările ulterioare;c)Registrul individual al exploatației, denumit în continuare RIE, este reprezentat de evidențele ținute la zi în unități, în conformitate cu prevederile art. 102 alin. (1) lit. a) și b), precum și art. 108 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 429/2016;d)beneficiar este definit la art. 7 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, denumită în continuare ordonanță de urgență, și trebuie să respecte normele privind ecocondiționalitatea, în sensul art. 91 și 92 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, cu excepția cazului în care solicită ajutoare naționale tranzitorii;e)depunerea cu întârziere a cererii unice de plată și/sau a formularelor de modificare a acesteia înseamnă depunerea cererii unice de plată și/sau a formularelor de modificare a cererii unice de plată după data-limită de depunere fără penalizări;f)nedeclarare înseamnă omisiunea declarării unor parcele sau a unor suprafețe din exploatația fermierului;g)pașaport bovine este documentul de identificare prevăzut la art. 108 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 429/2016, coroborat cu prevederile art. 44 din Regulamentul delegat (UE) 2019/2.035 pentru bovine, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7 la norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 40/2010, cu modificările și completările ulterioare;h)reducerea liniară înseamnă aplicarea unei reduceri proporționale a sumelor de plată rezultate după aplicarea reducerilor de supradeclarare, întârziere și nedeclarare pentru toate cererile unice de plată, în cazul în care se depășește plafonul național stabilit sau plafoanele fiecărei măsuri. Nu se aplică în cazul ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul zootehnic;i)reducerea plăților înseamnă procesul de diminuare a plăților în urma aplicării sancțiunilor de supradeclarare, întârziere, nedeclarare, reducere liniară, ecocondiționalitate, precum și a sancțiunilor pentru animalele nedeterminate – declarația sector zootehnic;j)reducerea suprafețelor înseamnă diminuarea suprafețelor utilizate la calculul plății pe baza neconformităților constatate;k)sistem de identificare și înregistrare a animalelor înseamnă sistemul pentru identificarea și înregistrarea animalelor care, în conformitate cu prevederile art. 108 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 429/2016, cuprinde următoarele elemente: mijloacele de identificare individuală, documente de identificare/documente de circulație (pentru bovine pașaport/ document de mișcare), evidențe ținute la zi în unități (Registrul individual al exploatației), o bază de date electronică a animalelor;l)supradeclarare înseamnă diferența dintre suprafața solicitată pentru plată și suprafața determinată pentru plată;m)rata de ajustare reprezintă o reducere a plăților directe aplicată pentru a se asigura respectarea plafoanelor anuale stabilite de Regulamentul (UE, EURATOM) nr. 1.311/2013 al Consiliului din 2 decembrie 2013 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2014-2020. Aceasta se determinată în conformitate cu art. 26 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 și se aplică numai plăților directe care depășesc 2.000 euro și care urmează să fie acordate fermierilor în anul calendaristic corespunzător;n)mijloc de identificare individual – element al sistemului de identificare prevăzut la art. 108 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 429/2016, coroborat cu art. 38 din Regulamentul delegat (UE) 2019/2.035 pentru bovine și art. 45 din Regulamentul delegat (UE) 2019/2.035 pentru ovine/caprine;o)notificare către RNE înseamnă înregistrarea mișcării/evenimentului în RNE în termenul de maximum 7 zile prevăzut de norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 40/2010, cu modificările și completările ulterioare;p)notificare tardivă către RNE înseamnă înregistrarea mișcării/evenimentului în RNE după termenul de maximum 7 zile prevăzut de norma sanitară veterinară aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 40/2010, cu modificările și completările ulterioare;q)animal determinat – este reglementat de art. 2 lit. c) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) și art. 35 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021;r)animal nedeterminat înseamnă un animal pentru care nu sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute de normele privind acordarea ajutorului/sprijinului;s)animal identificabil individual înseamnă animalul care este identificabil prin cel puțin un element al sistemului de identificare și înregistrare a animalelor;t)animal neidentificabil individual înseamnă animalul care nu este identificabil prin niciunul din elementele sistemului de identificare și înregistrare a animalelor.(2)Termenii și expresiile utilizate în prezentul ordin, altele decât cele prevăzute la alin. (1), au înțelesul prevăzut la art. 2 alin. (1) din ordonanța de urgență și la art. 2 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.
 + 
Capitolul IIDispoziții generale privind aplicarea respingerilor și sancțiunilor administrative + 
Articolul 3(1)Pentru fiecare schemă de plăți directe și pentru ajutoare naționale tranzitorii care se acordă în agricultură în anii 2021 și 2022, conform ordonanței de urgență, se aplică un sistem de sancțiuni care constă în:a)respingerea plății;b)sancțiuni administrative, care pot lua următoarele forme:(i)reducerea valorii ajutorului/sprijinului;(ii)reducerea suprafețelor pentru care se calculează ajutorul/sprijinul;(iii)neacordarea ajutorului/sprijinului;(iv)sancțiuni suplimentare;(v)retragerea sumelor acordate.(2)Respingerea plății survine în următoarele situații:a)neîndeplinirea calității de fermier activ conform art. 6 alin. (3) din ordonanța de urgență, cu excepția ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal și zootehnic;b)nerespectarea prevederilor art. 10 din ordonanța de urgență pentru plățile directe și ale art. 35 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 pentru ajutoare naționale tranzitorii în sectorul vegetal, respectiv a prevederilor referitoare la suprafața minimă a exploatației;c)pentru suprafețele pe care nu se realizează o activitate minimă, așa cum este definită la art. 2 alin. (2) lit. c) din ordonanța de urgență;d)pentru neîndeplinirea condițiilor de eligibilitate prevăzute la art. 3-15 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 și pentru nedepunerea sau nedepunerea în termen a documentelor specifice prevăzute la art. 71-86 din același ordin, pentru schemele sprijinului cuplat sector zootehnic, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (1)-(6) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021;e)pentru neîndeplinirea condițiilor de eligibilitate prevăzute la art. 3-15 și art. 44-58 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 și pentru nedepunerea sau nedepunerea în termen a documentelor specifice prevăzute la art. 44-58 din același ordin, pentru sprijinul cuplat sectorul vegetal;f)pentru crearea în mod artificial de condiții pentru obținerea plății, așa cum acestea sunt prevăzute la art. 98-101 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021;g)dacă beneficiarul sau reprezentantul acestuia nu permite efectuarea controlului la fața locului, cu excepția cazurilor de forță majoră și a circumstanțelor excepționale, conform art. 59 alin. (7) din Regulamentul nr. 1.306/2013.(3)Sancțiunile aplicabile schemelor de plăți directe și ajutoarelor naționale tranzitorii se aplică în următoarea ordine:a)sancțiuni pentru supradeclararea suprafețelor/sancțiuni care se aplică pentru animalele nedeterminate, respectiv pentru declarația sector zootehnic, la care se adaugă, după caz, sancțiunile suplimentare specifice schemei pentru tinerii fermieri, în temeiul art. 50-51 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu excepția plății pentru practicile agricole benefice pentru climă și mediu, denumită în continuare plata pentru înverzire. Supradeclarările referitoare la o parcelă pot fi compensate de subdeclarările privind alte parcele din aceeași grupă de plată. În cazul în care aceeași suprafață servește drept bază pentru o cerere de ajutor și/sau o cerere de plată în cadrul mai multor scheme de ajutoare sau măsuri de sprijin pe suprafață, suprafața respectivă este luată în considerare separat pentru fiecare dintre schemele de ajutoare sau măsurile de sprijin în cauză;b)sancțiuni administrative, altele decât cele privind supradeclarările suprafețelor, referitoare la:(i)reducerea plății pentru înverzire în cazul nerespectării diversificării culturilor, a cerințelor privind pășunile permanente și a zonelor de interes ecologic;(ii)sancțiuni administrative referitoare la plata pentru înverzire, aplicate conform art. 28 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește Sistemul Integrat de Administrare și Control și condițiile pentru refuzarea sau retragerea plăților și pentru sancțiunile administrative aplicabile în cazul plăților directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală și al ecocondiționalității, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014;c)sancțiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii unice de plată, a documentelor justificative aferente cererii de plată și, după caz, a documentelor de modificare a cererii de plată;d)sancțiuni pentru nedeclararea suprafețelor;e)reducerea liniară se aplică, cu excepția ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul zootehnic, după caz:(i)pentru tinerii fermieri – conform art. 6 alin. (2) lit. f) pct. (ii) din Regulamentul (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control, măsurile de dezvoltare rurală și ecocondiționalitatea, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 809/2014, respectiv art. 51 alin. (3) și art. 50 alin. (7) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013;(ii)pentru plata redistributivă – conform art. 41 alin. (4) și (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013;(iii)pentru toate schemele – conform art. 7 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013;f)rata de ajustare, conform art. 8 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu excepția ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul zootehnic;g)sancțiuni pentru nerespectarea normelor privind ecocondiționalitatea, cu excepția ajutoarelor naționale tranzitorii. + 
Articolul 4(1)Baza de calcul pentru plățile directe pe suprafață și ajutoarele naționale tranzitorii în sectorul vegetal reprezintă:a)în cazul plății pentru tinerii fermieri, dacă suprafața declarată în cadrul schemei unice de plată pe suprafață depășește limita de 60 hectare, plata se acordă pentru suprafața maximă de 60 hectare;b)în cazul plății redistributive, dacă suprafața declarată în cadrul schemei unice de plată pe suprafață depășește limita de 30 hectare, plata se acordă pentru suprafața maximă de 30 hectare;c)în cazul schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), b), d)-f) și alin. (3) din ordonanța de urgență, dacă se constată că suprafața determinată a unei grupe de plată este mai mare decât suprafața declarată în cererea de ajutor, pentru calcularea ajutorului se utilizează suprafața declarată;d)în cazul schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), b), d)-f) și alin. (3) din ordonanța de urgență, dacă suprafața declarată este mai mare decât suprafața determinată pentru un grup de plată, ajutorul se calculează pe baza suprafeței determinate pentru grupul de plată în cauză.(2)Dacă diferența dintre suprafața totală determinată și suprafața totală declarată pentru plată în cadrul schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) din ordonanța de urgență sau suprafața totală declarată pentru plată în cadrul unei măsuri de sprijin pe suprafață este mai mică sau egală cu 0,1 hectare, suprafața determinată este considerată egală cu suprafața declarată. Pentru acest calcul se iau în considerare doar supradeclarările suprafețelor la nivelul unui grup de plată. Această prevedere nu se aplică dacă diferența reprezintă mai mult de 20% din suprafața totală declarată pentru plăți.
 + 
Articolul 5Baza de calcul pentru schemele de sprijin cuplat în sectorul zootehnic și pentru ajutoarele naționale tranzitorii pentru speciile ovine și caprine este următoarea:a)sprijinul/ajutorul nu se acordă pentru un număr de animale mai mare decât cel declarat în cererea unică de plată – declarația sector zootehnic, pentru categoria de animal solicitată;b)dacă numărul animalelor declarate în cererea unică de plată depășește numărul de animale determinate în urma controalelor administrative și a controalelor efectuate la fața locului, sprijinul/ajutorul se calculează pe baza numărului de animale determinat;c)sprijinul/ajutorul nu se acordă pentru un număr de animale mai mic decât numărul minim de animale prevăzut pentru fiecare categorie de animale la art. 65, 75, 77, 79 și 80 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021;d)pentru fiecare categorie de animale, solicitanții beneficiază de sprijin cuplat sector zootehnic pentru numărul maxim de animale prevăzut la art. 73-81 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021;e)în cazul în care se constată neconformități în ceea ce privește sistemul de identificare și înregistrare a animalelor se aplică următoarele dispoziții:(i)o bovină prezentă în exploatație care și-a pierdut unul dintre cele două mijloace de identificare este considerată determinată cu condiția să poată fi identificată în mod clar și individual cu ajutorul celorlalte elemente ale sistemului de identificare și înregistrare a bovinelor;(ii)pentru înregistrări incorecte în pașaportul bovinei, date care nu sunt relevante pentru îndeplinirea condițiilor de eligibilitate, respectiv adresă exploatație, adresă domiciliu/sediu solicitant, nume, prenume/denumire solicitant, rasa – cu excepția sprijinului cuplat categoria taurine de carne, bovina respectivă este considerată nedeterminată numai dacă aceste înregistrări incorecte se constată în cadrul a două controale efectuate în doi ani de cerere consecutivi. Pentru înregistrări incorecte în pașaportul bovinei, date care sunt relevante pentru îndeplinirea condițiilor de eligibilitate, respectiv date referitoare la animal: număr de identificare, data nașterii, sex, specie, rasă – doar pentru sprijinul cuplat, categoria taurine de rasă, cod exploatație, CNP/CUI solicitant, data de intrare/ieșire în/din exploatație, bovina respectivă este considerată nedeterminată de la prima constatare;(iii)pentru înregistrări incorecte sau incomplete în RIE, date care nu sunt relevante pentru îndeplinirea condițiilor de eligibilitate, bovina respectivă este considerată nedeterminată numai dacă aceste înregistrări incorecte se constată în cadrul a două controale efectuate la fața locului în doi ani de cerere consecutivi;(iv)pentru animalul din specia bovine, ovine, caprine prezent la fața locului în exploatație și care nu figurează înregistrat în RIE sau pentru animalul din specia bovine, ovine, caprine negăsit la fața locului în exploatație și a cărui ieșire nu este actualizată în RIE, animalul respectiv este considerat nedeterminat de la prima constatare la fața locului;(v)un animal din specia ovină sau caprină prezent la fața locului în exploatație care a pierdut unul dintre cele două mijloace de identificare este considerat determinat cu condiția ca animalul să mai poată fi identificat cu ajutorul unui mijloc de identificare și cu condiția să poată fi identificat prin toate celelalte elemente ale sistemului de identificare și înregistrare a animalelor;(vi)dacă neconformitățile constatate se referă la notificări tardive către RNE în perioada de reținere pentru mișcări tip intrare/tip ieșire/sacrificare abator/sacrificare consum propriu/moarte animal/moarte accidentală care implică animalele solicitate pentru sprijin cuplat sector zootehnic, animalul în cauză este considerat nedeterminat;f)pentru sprijinul cuplat din sectorul zootehnic prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. e) din ordonanța de urgență și reglementat prin prevederile art. 71-86 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021, dacă atât numărul de animale solicitat pentru o categorie de animal, cât și numărul de animale determinat pentru o categorie de animal sunt mai mari decât limita maximă pentru care se acordă sprijinul cuplat, nu se aplică nicio sancțiune, iar valoarea sprijinului cuplat se acordă pentru limita maximă, prevăzută la art. 73 lit. b), art. 75 alin. (2), art. 77 lit. b), art. 79 alin. (1) lit. b) și art. 80 lit. b) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021, din numărul de animale determinat;g)sunt determinate la plată pentru sprijin cuplat sector zootehnic bovinele solicitate în cererea unică de plată, la categoria bivoliță de lapte, vacă de carne și vacă de lapte, provenite din import efectuat în anul anterior depunerii sau în anul depunerii cererii de plată și care nu au cel puțin un produs înregistrat în RNE sau bovinele care au fătat un produs neviabil, respectiv mort sau avortat după 6 luni de gestație, dar și în alte cazuri în care înregistrarea în RNE nu s-a făcut din motive neimputabile fermierilor, dacă sunt prezentate documente doveditoare care să probeze încadrarea în categoriile de animale pentru care se solicită plata:(i)pentru bovinele provenite din import, care nu figurează cu produs în RNE, se vor depune documente cu traduceri autorizate în limba română, din care să rezulte că animalele respective au fătat pe teritoriul țării de proveniență;(ii)pentru bovinele care au fătat un produs neviabil, respectiv mort sau avortat după 6 luni de gestație, se va prezenta buletinul de însămânțări artificiale/adeverința de montă naturală sau cel puțin un document justificativ din care să rezulte că perioada de gestație a durat cel puțin 6 luni, iar data fătării produsului mort sau neviabil este cuprinsă între data însămânțării artificiale și/sau montei naturale și data-limită de depunere a cererilor unice de plată, respectiv 15 mai a anului de cerere.
 + 
Articolul 6(1)Sancțiunile pentru supradeclararea suprafețelor în cazul schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), b), d)-f) și alin. (3) din ordonanța de urgență sunt următoarele:a)dacă suprafața determinată este mai mare decât suprafața declarată în cererea de sprijin/grup de plată, nu se aplică nicio penalizare, iar plata se calculează pentru suprafața declarată;b)dacă diferența dintre suprafața declarată pentru plată și suprafața determinată la nivelul unui grup de plată este mai mică sau egală cu 0,1 ha, suprafața determinată se va considera egală cu suprafața declarată. Această prevedere nu se aplică în cazul în care diferența reprezintă mai mult de 20% din suprafața totală declarată pentru plată, cu excepția schemei de practici agricole benefice pentru climă și mediu (înverzire), la care baza de calcul este suprafața determinată de la schema de plată unică pe suprafață;c)dacă în cazul unui grup de plată suprafața declarată pentru plată depășește suprafața determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafața determinată sau 2 ha, dar mai mică sau egală cu 20% din suprafața determinată, plata se calculează pe baza suprafeței determinate astfel:(i)pentru ajutoare naționale tranzitorii în sectorul vegetal și sprijin cuplat vegetal, plata se calculează pe baza suprafeței determinate, din care se scade dublul diferenței constatate;(ii)pentru schemele de plată prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), b), d), f) din ordonanța de urgență, plata se calculează pe baza suprafeței determinate, din care se scade de 1,5 ori diferența constatată. Sancțiunea administrativă nu depășește 100% din cuantumurile bazate pe suprafața declarată;d)dacă suprafața declarată pentru plată depășește suprafața determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafața determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată pentru grupul de plată în cauză;e)dacă suprafața declarată pentru plată depășește suprafața determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafața determinată, fermierul este exclus de la plată pentru grupul de plată în cauză și, în plus, acesta este supus unei sancțiuni suplimentare egale cu cuantumul ajutorului sau sprijinului care corespunde diferenței dintre suprafața declarată și suprafața determinată. Dacă suma calculată ca sancțiune suplimentară nu poate fi reținută în totalitate în cei trei ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, soldul se anulează.(2)Dacă beneficiarului nu i-a fost impusă nicio sancțiune administrativă pentru supradeclararea suprafețelor în cazul schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), b), d)-f) și alin. (3) din ordonanța de urgență, sancțiunea administrativă prevăzută la alin. (1) lit. c) se reduce cu 50% dacă diferența dintre suprafața declarată și suprafața determinată nu depășește 10% din suprafața determinată.(3)Dacă unui beneficiar i-a fost redusă sancțiunea administrativă în conformitate cu alin. (2), iar o altă sancțiune administrativă menționată la alin. (1) și la art. 21 din Regulamentul delegat (UE) nr. 1.393/2016 al Comisiei din 4 mai 2016 de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește Sistemul Integrat de Administrare și Control și condițiile pentru refuzarea sau retragerea plăților și pentru sancțiunile administrative aplicabile în cazul plăților directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală și al ecocondiționalității trebuie să îi fie impusă beneficiarului respectiv pentru schema de ajutoare sau pentru măsura de sprijin în cauză în ceea ce privește anul de cerere următor, beneficiarul respectiv plătește întreaga sancțiune administrativă pentru respectivul an de cerere următor, precum și cuantumul cu care a fost redusă sancțiunea administrativă, în conformitate cu alin. (2).(4)Dacă suma calculată în conformitate cu alin. (1) lit. a)-c) nu poate fi reținută în totalitate în cei trei ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, soldul se anulează. + 
Articolul 7Sancțiunile pentru depunerea cu întârziere a cererii unice de plată în cazul schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) din ordonanța de urgență sunt următoarele:a)depunerea unei cereri unice de plată după data-limită de depunere fără penalizări de întârziere, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, determină o reducere de 1% pe zi lucrătoare a sumelor la care ar fi avut dreptul beneficiarul în cazul în care cererea ar fi fost depusă până la termenul stabilit. Dacă o astfel de întârziere depășește 25 de zile calendaristice, cererea unică de plată este considerată inadmisibilă, iar solicitantului nu i se acordă niciun ajutor sau sprijin;b)depunerea unei modificări a cererii unice de plată după data-limită pentru o astfel de depunere, în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) și (3) din ordonanța de urgență, determină o reducere de 1% pe zi lucrătoare a sumelor la care fermierul ar fi avut dreptul dacă cererea unică de plată ar fi fost depusă până la termenul stabilit. Modificările referitoare la o cerere unică de plată nu sunt admise după ultima dată posibilă pentru depunerea întârziată a cererilor unice. Dacă o astfel de întârziere depășește ultima dată posibilă pentru depunerea întârziată a cererilor unice, modificarea adusă cererii unice de plată este considerată inadmisibilă, iar beneficiarului nu i se acordă niciun ajutor sau sprijin pentru modificarea în cauză. În sensul prezentului alineat, modificările privind cererea unică de plată includ modificări ale suprafețelor/numărului de animale sau culturilor declarate în cerere, adăugări/retrageri ale unor scheme de plată/măsuri de sprijin sau adăugări ale unor parcele în cadrul unor scheme de plată/măsuri de sprijin. + 
Articolul 8Sancțiunile pentru nedeclararea suprafețelor în cazul schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-e) și alin. (3) din ordonanța de urgență sunt următoarele:a)în cazul în care, pentru un anumit an, un fermier nu declară toate suprafețele, iar diferența dintre suprafața totală declarată în cererea unică de plată, pe de o parte, și suma dintre suprafața declarată și suprafața totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de 3% din suprafața totală declarată, valoarea totală a plăților directe pe suprafață și/sau a sprijinului în cadrul măsurilor de sprijin pe suprafață cuvenite fermierului pentru anul în care s-a constatat neregula se reduce cu până la 3%, astfel:(i)dacă suma suprafețelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafața totală declarată, fermierul va fi sancționat cu un procent de 1%;(ii)dacă suma suprafețelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din suprafața totală declarată, fermierul va fi sancționat cu un procent de 2%;(iii)dacă suma suprafețelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafața totală declarată, fermierul va fi sancționat cu un procent de 3%;b)în cazul în care diferența dintre suprafața totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, și suma dintre suprafața declarată și suprafața totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafața totală declarată, fermierul nu va fi sancționat.
 + 
Articolul 9În situația în care cuantumul total al plăților directe care urmează să fie acordate este mai mare decât plafonul alocat României se efectuează o reducere liniară a cuantumurilor plăților directe pentru toți beneficiarii eligibili la plată, conform art. 7 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013. + 
Articolul 10Rata de ajustare se aplică potrivit art. 8 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, se stabilește de către Comisia Europeană și se transmite statelor membre prin regulamentele comunitare emise. + 
Articolul 11În cazul în care terenul este transferat în cursul anului calendaristic în cauză sau al anilor în cauză, sancțiunea administrativă se aplică prin reducerea plăților sau excluderea de la întreaga sumă a plăților care au fost acordate sau urmează a fi acordate cesionarului pentru suprafețele transferate sau care urmează să fie transferate în cursul anului calendaristic în care a avut loc constatarea neconformității.
 + 
Capitolul IIIDispoziții specifice privind aplicarea sistemului de reduceri și sancțiuni aplicabil schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) din ordonanța de urgență + 
Articolul 12(1)Pentru a beneficia de plată în cadrul schemei unice de plată pe suprafață, fermierii trebuie să respecte condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 9 din ordonanța de urgență și la art. 5-8 și 11-16 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.(2)În cazul plății schemei de plată unică pe suprafață, baza de calcul este stabilită la art. 4 alin. (1) lit. c) și d).(3)Sancțiunile aplicabile în cadrul schemei de plată unică pe suprafață sunt stabilite la art. 3. + 
Articolul 13(1)Plata redistributivă se acordă pentru intervalele de suprafață stabilite potrivit art. 16 alin. (2) din ordonanța de urgență.(2)În cadrul plății redistributive se aplică sistemul de sancțiuni administrative prevăzut la art. 3, astfel:a)în cazurile în care se constată că s-au creat condiții artificiale de acordare a sprijinului, prevăzute la art. 32 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021, sprijinul pentru această schemă de plată este respins;b)în cazul transferului de exploatație între doi fermieri, plata redistributivă se acordă pentru suprafața totală rezultată în urma transferului, fără a se depăși suprafața maximă de 30 ha, conform art. 15 din ordonanța de urgență.(3)Dacă suprafața declarată în cadrul schemei de plată unice pe suprafață depășește limita de 30 ha, suprafața declarată pentru plata redistributivă se reduce la 30 ha.(4)În cazul sancțiunilor pentru supradeclararea suprafețelor se aplică următoarele prevederi:a)în situația în care atât suprafața declarată, cât și suprafața determinată a unei exploatații depășesc limita maximă de 30 ha, chiar dacă pe total exploatație se înregistrează supradeclarare pentru plata redistributivă, nu se aplică sancțiuni pentru supradeclarare pentru această schemă de plată;b)în situația în care suprafața determinată se situează sub limita maximă de 30 ha și se constată o supradeclarare se aplică sancțiuni pentru supradeclararea suprafețelor, conform art. 6. Modul de aplicare a acestor sancțiuni se aplică în funcție de procentul de supradeclarare, astfel:(i)> 3% sau > 2 ha) și ≤ 20% dacă suprafețele declarate și determinate sunt mai mari decât limita maximă a primului interval al schemei de plată redistributivă (5 ha), diferența de suprafață constatată se înmulțește cu 1,5 și se împarte pe intervalele de suprafață în funcție de suprafața determinată care depășește primul interval, după care acestea se înmulțesc cu cuantumul stabilit pentru fiecare interval în parte;(ii)dacă suprafața declarată pentru plată depășește suprafața determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafața determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată pentru grupul de plată în cauză;(iii)dacă suprafața declarată pentru plată depășește suprafața determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafața determinată, fermierul este exclus de la plată pentru grupul de plată în cauză și, în plus, acesta este supus unei sancțiuni suplimentare egale cu diferența de suprafață constatată dintre suprafața declarată și suprafața determinată care este împărțită pe intervalele schemei de plată redistributivă și se înmulțesc cu cuantumul fiecărui interval în parte. Dacă suma calculată ca sancțiune suplimentară nu poate fi reținută în totalitate în cei trei ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, soldul se anulează.(5)Calculul penalizărilor de întârziere se efectuează pentru suprafața declarată, fără a se depăși suprafața maximă de 30 ha.
 + 
Articolul 14(1)În cazul plății pentru înverzire, baza de calcul se stabilește conform art. 23 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014. Fără a se aduce atingere sancțiunilor administrative aplicabile în conformitate cu art. 28 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, dacă suprafața declarată într-o cerere unică pentru plata de bază sau pentru plata unică pe suprafață depășește suprafața determinată, suprafața determinată este utilizată pentru calcularea plății de ecologizare, după cum urmează:a)dacă suprafața declarată într-o cerere unică de plată pentru plata unică pe suprafață depășește suprafața determinată, suprafața determinată este utilizată pentru calcularea plății pentru înverzire;b)dacă se constată că suprafața declarată pentru schema de plată unică pe suprafață este mai mică decât suprafața determinată în cererea unică de plată, pentru calcularea plății pentru înverzire se utilizează suprafața declarată.(2)Nu se aplică sancțiuni pentru situațiile în care fermierii modifică utilizarea parcelelor agricole în ceea ce privește zonele acoperite de strat vegetal prin schimbarea amplasamentului parcelei agricole sau schimbarea amestecului de specii de culturi pentru strat vegetal ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile, fără a modifica procentul zonelor acoperite de strat vegetal declarat, iar amestecul de specii de culturi pentru strat vegetal să fie menționat în lista prevăzută în anexa nr. 12 la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021, după cum urmează:a)înființarea culturilor pentru zonele cu strat vegetal pe alte parcele din cadrul exploatației decât pe cele declarate în cererea unică de plată sau în formularele de modificare a acesteia;b)înființarea altor culturi pentru zonele cu strat vegetal decât cele declarate în cererea unică de plată sau în formularele de modificare a acesteia, dintre culturile secundare prevăzute în anexa nr. 12 la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.(3)Prevederile alin. (2) se aplică numai în situația în care fermierii notifică APIA cu privire la aceste modificări, conform angajamentului semnat la depunerea cererii unice de plată, în termen de 15 zile de la înființarea culturii secundare, dar nu mai târziu de data de 15 octombrie a anului de cerere. Modificările prevăzute la alin. (2) nu vor putea schimba proporția zonelor de interes ecologic din suprafața de teren arabil declarată la depunerea cererii unice de plată și/sau a formularelor de modificare a cererii.(4)În cazul plății pentru înverzire se aplică următoarele reduceri și sancțiuni specifice:a)reduceri de suprafață aplicate conform art. 24-27 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014;b)sancțiuni administrative aplicate conform art. 28 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, începând cu anul de cerere 2017.(5)Conform art. 24 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, reducerea plății pentru înverzire, în cazul nerespectării diversificării culturilor, se aplică având în vedere următoarele considerente:a)în ceea ce privește terenul arabil în cazul căruia, în conformitate cu art. 44 alin. (1) primul paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, trebuie cultivate cel puțin două culturi diferite și cultura principală nu trebuie să acopere mai mult de 75% din suprafața totală de teren arabil, dar suprafața determinată pentru cultura principală acoperă mai mult de 75% din suprafața totală determinată de teren arabil, suprafața de utilizat pentru calcularea plății de ecologizare în conformitate cu art. 23 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 se reduce cu o suprafață obținută înmulțind cu 2 suprafața culturii principale care depășește 75% din suprafața totală determinată de teren arabil;b)în ceea ce privește terenul arabil în cazul căruia, în conformitate cu art. 44 alin. (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, trebuie cultivate cel puțin trei culturi diferite și cultura principală nu trebuie să acopere mai mult de 75% din suprafața totală de teren arabil, dar suprafața determinată pentru cultura principală acoperă mai mult de 75% din suprafața totală determinată de teren arabil, suprafața de utilizat pentru calcularea plății de ecologizare în conformitate cu art. 23 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 se reduce cu suprafața culturii principale care depășește 75% din suprafața totală determinată de teren arabil;c)în ceea ce privește terenul arabil în cazul căruia, în conformitate cu art. 44 alin. (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, trebuie cultivate cel puțin trei culturi diferite și principalele două culturi nu trebuie să acopere mai mult de 95% din suprafața totală de teren arabil, dar suprafața determinată pentru principalele două culturi acoperă mai mult de 95% din suprafața totală determinată de teren arabil, suprafața de utilizat pentru calcularea plății de ecologizare în conformitate cu art. 23 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 se reduce cu o suprafață obținută înmulțind cu 5 suprafața principalelor două culturi care depășește 95% din suprafața totală determinată de teren arabil;d)în ceea ce privește exploatațiile în cazul cărora, în conformitate cu art. 44 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cultura principală de pe terenul arabil rămas nu trebuie să acopere mai mult de 75% din respectivul teren arabil rămas, dar suprafața determinată pentru cultura principală pe terenul arabil determinat rămas acoperă mai mult de 75%, suprafața de utilizat pentru calcularea plății de ecologizare în conformitate cu art. 23 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 se reduce cu o suprafață obținută înmulțind cu 2 suprafața culturii principale care depășește 75% din respectivul teren arabil determinat rămas;e)dacă s-a constatat că un beneficiar nu a respectat, timp de trei ani, obligația privind diversificarea culturilor, suprafața cu care va trebui să fie redusă, în anii următori, suprafața utilizată pentru calcularea plății de ecologizare, în conformitate cu alin. (1)-(4), se înmulțește cu 2.(6)Conform art. 25 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, reducerea plății pentru înverzire în cazul nerespectării cerințelor privind pășunile permanente se calculează având în vedere următoarele considerente:a)dacă s-a constatat neconformitatea prevăzută la art. 45 alin. (1) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, suprafața de utilizat pentru calcularea plății pentru înverzire se reduce cu suprafața pe care s-a constatat că nu se îndeplinesc cerințele stabilite;b)dacă s-a constatat neîndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 44 din Regulamentul delegat (UE) nr. 639/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de modificare a anexei X la regulamentul menționat, suprafața de utilizat pentru calcularea plății pentru înverzire se reduce cu suprafața pe care s-a constatat că nu se îndeplinesc obligațiile stabilite;c)neconformitățile sunt considerate „constatate“ dacă sunt stabilite în urma oricărui tip de controale efectuate sau după ce au fost aduse la cunoștința autorității de control competente sau a APIA în orice alt mod.(7)Reducerea plății pentru înverzire în cazul neîndeplinirii cerințelor privind zonele de interes ecologic se face conform art. 26 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, astfel:a)zona de interes ecologic, denumită în continuare zona de interes ecologic prevăzută, se calculează pe baza suprafeței totale de teren arabil determinate, incluzând și suprafețele determinate menționate la art. 46 alin. (2) primul paragraf lit. c), d), g) și h) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013;b)dacă zona de interes ecologic cerută este mai mare decât zona de interes ecologic determinată ținând cont de ponderea zonelor de interes ecologic prevăzute la art. 46 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, suprafața de utilizat pentru calcularea plății de ecologizare în conformitate cu art. 23 din același regulament se reduce cu o suprafață obținută înmulțind cu 10 suprafața zonei de interes ecologic negăsite. Zona de interes ecologic determinată nu trebuie să depășească proporția zonelor de interes ecologic declarate în cadrul suprafeței totale de teren arabil declarate;c)dacă s-a constatat că un beneficiar nu a respectat, timp de trei ani, cerințele privind zonele de interes ecologic descrise în prezentul articol, suprafața cu care va trebui să fie redusă, în anii următori, suprafața utilizată pentru calcularea plății de ecologizare, în conformitate cu alin. (2), se înmulțește cu 2.(8)Conform art. 27 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, reducerea maximă a plății pentru ecologizare este suma reducerilor calculate în conformitate cu art. 24 și 26 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, exprimată în hectare. Reducerea maximă nu depășește numărul total al hectarelor de teren arabil determinate, incluzând și suprafețele determinate menționate la art. 46 alin. (2) primul paragraf lit. c), d), g) și h) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013. Fără a se aduce atingere aplicării sancțiunilor administrative aplicabile în conformitate cu art. 28 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, reducerea totală calculată în conformitate cu art. 24 și 26 nu depășește plata pentru înverzire calculată în conformitate cu art. 23.(9)Conform art. 28 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014, sancțiunile administrative referitoare la plata pentru înverzire sunt următoarele:a)dacă suprafața de utilizat pentru calcularea plății pentru înverzire în conformitate cu art. 23 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 diferă de suprafața de utilizat pentru calcularea plății pentru înverzire după aplicarea art. 24-27 din Regulamentul (UE) nr. 640/2014, plata pentru înverzire se calculează pe baza acestei din urmă suprafețe, redusă cu de două ori diferența constatată dacă diferența respectivă depășește fie 3%, fie două hectare, dar este mai mică sau egală cu 20% din suprafața de utilizat pentru calcularea plății pentru înverzire după aplicarea art. 24-27 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014. Dacă diferența este de peste 20% nu se acordă niciun ajutor. Dacă diferența este de peste 50% nu se acordă niciun ajutor. Totodată, beneficiarul este supus unei sancțiuni suplimentare egale cu cuantumul ajutorului corespunzător diferenței dintre suprafața de utilizat pentru calcularea plății pentru înverzire în conformitate cu art. 23 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 și suprafața de utilizat pentru calcularea plății pentru înverzire după aplicarea art. 24-27 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014;b)dacă beneficiarul nu își declară toată suprafața cu teren arabil, rezultatul fiind că ar fi fost scutit de obligațiile prevăzute la art. 44-46 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, și/sau nu își declară toate pășunile permanente care sunt sensibile din punct de vedere ecologic în conformitate cu art. 45 alin. (1) din regulamentul menționat, iar suprafața nedeclarată depășește 0,1 ha, suprafața de utilizat pentru calcularea plății pentru înverzire după aplicarea reducerilor menționate mai sus se reduce cu încă 10%. Cuantumul aferent acestei reduceri se scade din cuantumul sancțiunii aplicate în conformitate cu art. 8;c)în conformitate cu art. 77 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, sancțiunea administrativă calculată în conformitate cu lit. a) și b) se limitează la 25% din cuantumul pentru fiecare an de cerere, respectiv anul 2021 și 2022;d)dacă suma sancțiunilor administrative calculată în conformitate cu lit. a)-c) nu poate fi reținută în totalitate în cei trei ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, în conformitate cu art. 57 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, soldul se anulează.(10)În cazurile în care se constată că s-au creat condiții artificiale de acordare a sprijinului se aplică prevederile art. 101 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021. + 
Articolul 15(1)Pentru plata pentru tinerii fermieri se aplică sistemul de sancțiuni administrative prevăzut la art. 3, cu următoarele situații specifice pentru tânărul fermier:a)nu se acordă plata în situația în care un fermier nu îndeplinește condițiile privind vârsta maximă de 40 de ani în anul depunerii primei cereri de plată pentru plata pentru tinerii fermieri și/sau în situația când data instalării, ca șef/conducător de exploatație, este mai mare de cinci ani de la prima depunere a unei cereri în cadrul schemei de plată unică pe suprafață;b)în situația prevăzută la art. 118 alin. (2) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 se aplică în plus o sancțiune echivalentă cu 20% din cuantumul pe care beneficiarul l-a primit sau l-ar fi primit, în caz contrar, ca plată pentru tinerii fermieri;c)în situația în care atât suprafața declarată, cât și suprafața determinată a exploatației se situează peste limita maximă de 60 ha, dacă se constată o supradeclarare a suprafețelor în cadrul schemei de plată unică pe suprafață, nu se aplică sancțiuni pentru supradeclararea suprafețelor în cadrul plății pentru tinerii fermieri;d)dacă suprafața declarată este de peste 60 ha și suprafața determinată este sub 60 ha, constatându-se o supradeclarare a suprafeței, se aplică sancțiuni pentru supradeclararea suprafețelor, luând în considerare diferența între suprafața determinată și limita maximă de 60 ha în cadrul acestei scheme de plată;e)dacă suprafața declarată este sub 60 ha, suprafața determinată este sub 60 ha și se constată o supradeclarare a suprafeței, se aplică sancțiunile pentru supradeclararea suprafețelor.(2)Calculul penalizărilor de întârziere se efectuează pentru suprafața declarată în cadrul acestei scheme, fără a se depăși suprafața maximă de 60 ha. + 
Articolul 16(1)Pentru a beneficia de plată în cadrul schemei de plată pentru micii fermieri, fermierii trebuie să respecte condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 9 din ordonanța de urgență și la art. 5-8 și art. 11-16 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.(2)Stabilirea sumei cuvenite în cadrul schemei de plată pentru micii fermieri are la bază calculul efectuat pentru fiecare schemă solicitată, respectiv: schema de plată unică pe suprafață, plata redistributivă, plata pentru practici agricole benefice pentru climă și mediu, plata pentru tinerii fermieri și sprijinul cuplat, după caz.(3)Pentru fiecare plată solicitată se aplică sistemul de sancțiuni administrative aplicabile fiecărei scheme de plăți directe, cu excepția sancțiunilor pentru nedeclararea tuturor suprafețelor conform art. 8 și a sancțiunilor pentru nerespectarea normelor de ecocondiționalitate. Fermierii care au accesat schema pentru micii fermieri sunt exceptați de la utilizarea practicilor agricole benefice pentru climă și mediu conform art. 28 alin. (1) lit. b) din ordonanța de urgență.(4)În cazul în care suma calculată pentru schema de plată pentru micii fermieri este mai mare de 1.250 euro, suma de plată cuvenită fiecărei scheme de plată se reduce în mod proporțional conform art. 65 alin. (1) paragraful 2 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013.(5)În cazul în care fermierii incluși în schema de mici fermieri își măresc suprafața exploatației în timpul anului de cerere, nu pot beneficia de o plată mai mare de 1.250 euro. + 
Articolul 17(1)Pentru a beneficia de plată în cadrul schemei de plată pentru sprijinul cuplat în sectorul vegetal, fermierii trebuie să respecte condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 9 din ordonanța de urgență și la art. 5-8 și art. 11-16, precum și condițiile specifice prevăzute la art. 44-58 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.(2)În cazul schemei de plată pentru sprijinul cuplat în sectorul vegetal, baza de calcul este stabilită la art. 4 alin. (1) lit. c) și d).(3)Sancțiunile aplicabile în cadrul schemei de plată pentru sprijinul cuplat în sectorul vegetal sunt stabilite la art. 3.(4)Cu excepția cazurilor de forță majoră sau circumstanțelor excepționale definite la art. 33 și 34 din ordonanța de urgență, în situația în care un fermier nu îndeplinește condițiile privind realizarea producției minime și comercializarea/utilizarea în scopul furajării animalelor proprii/depozitarea, după caz, la nivelul fiecărui sector sau nu face dovada utilizării seminței certificate, așa cum este prevăzut la art. 44-58 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021, sprijinul pentru această schemă de plată este respins.(5)Nerespectarea prevederilor art. 44 alin. (4) și (5) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021, precum și lipsa sau prezentarea după termen a documentelor obligatorii atrag neacordarea sprijinului pentru măsura de sprijin cuplat solicitată în cererea unică de plată.(6)Dacă schema de plată unică pe suprafață este respinsă la plată, ca urmare a aplicării unei sancțiuni, fermierii activi cărora li se determină suprafețe eligibile la schema de plată unică pe suprafață pe care sunt cultivate culturile solicitate pentru schema de sprijin cuplat beneficiază de plata sprijinului cuplat în sectorul vegetal.(7)În cadrul schemei de sprijin cuplat nu se aplică prevederile art. 19a din Regulamentul (UE) nr. 640/2014, cu excepția fermierilor care au accesat schema pentru micii fermieri. + 
Articolul 18(1)Pentru sprijinul cuplat sector zootehnic, dacă în urma controalelor administrative și/sau a controalelor la fața locului au fost constatate neconformități, valoarea sprijinului cuvenit pe fiecare categorie de animal se reduce în baza unui procent calculat prin împărțirea numărului de animale nedeterminate la numărul de animale determinate pentru respectiva schemă.(1^1)Un animal din specia bovine, ovine, caprine este animal nedeterminat pentru sprijinul cuplat dacă în anul de cerere, în cadrul controalelor efectuate de către autoritatea delegată ANSVSA pentru verificarea normelor de ecocondiționalitate a fost constatată una dintre următoarele neconformități de nerespectare a condițiilor de acordare a sprijinului cuplat potrivit Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) și art. 35 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022, cu modificările și completările ulterioare: animal care nu a respectat perioada de reținere, animal care nu are niciun mijloc de identificare, animal neînregistrat în Registrul individual al exploatației, intrarea/ieșirea animalului în/din exploatație nu este actualizată în baza națională de date a animalelor, animal intrat/ieșit în/din exploatație fără documente de mișcare, pașaport cu date incorecte.(la 23-05-2022,
Articolul 18 din Capitolul III a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 129 din 20 mai 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 505 din 23 mai 2022
)
(2)Dacă numărul de animale nedeterminate este de maximum 3, valoarea totală a sprijinului cuplat cuvenit pe fiecare categorie se stabilește pe baza numărului de animale determinate, cu condiția ca animalele nedeterminate să poată fi identificabile individual.(3)În cazul în care cel puțin unul dintre cele 3 animale nedeterminate prevăzute la alin. (2) este neidentificabil individual, valoarea totală a sprijinului cuplat cuvenit pe fiecare categorie se reduce în conformitate cu alin. (4).(4)În cazul în care numărul de animale nedeterminate este mai mare de 3, valoarea totală a sprijinului cuplat cuvenit pe fiecare categorie, pentru anul de cerere în cauză, se reduce astfel:a)cu un procent stabilit în conformitate cu alin. (1), dacă acesta nu depășește 20%;b)cu dublul procentului prevăzut la alin. (1), dacă acesta este mai mare de 20%, dar nu mai mare de 30%;c)dacă procentul prevăzut la alin. (1) depășește 30%, nu se acordă sprijinul cuplat la care ar fi avut dreptul beneficiarul în cadrul categoriei pentru anul de cerere în cauză;d)dacă procentul prevăzut la alin. (1) depășește 50%, nu se acordă sprijinul cuplat la care ar fi avut dreptul beneficiarul în cadrul categoriei pentru anul de cerere în cauză. În plus, beneficiarul este supus unei sancțiuni suplimentare în cuantum egal cu cel care corespunde numărului de animale nedeterminate. Dacă suma calculată ca sancțiune suplimentară nu poate fi reținută în totalitate în cei trei ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, soldul se anulează.
 + 
Articolul 19Valoarea sprijinului cuplat sector zootehnic cuvenită pentru viermi de mătase, prevăzut la art. 72 lit. f) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021, pentru anul de cerere în cauză, se reduce astfel:a)cu 5% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferența procentuală între „producția declarată“ și „producția realizată“ de gogoși crude de mătase este mai mică de 10%;b)cu 10% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferența procentuală între „producția declarată“ și „producția realizată“ de gogoși crude de mătase este mai mare sau egală cu 10% și mai mică de 20%;c)cu 15% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferența procentuală între „producția declarată“ și „producția realizată“ de gogoși crude de mătase este mai mare sau egală cu 20% și mai mică de 30%;d)cu 20% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferența procentuală între „producția declarată“ și „producția realizată“ de gogoși crude de mătase este mai mare sau egală cu 30% și mai mică de 40%;e)cu 30% din valoarea sprijinului cuvenit, dacă diferența procentuală între «producția declarată» și «producția realizată» de gogoși crude de mătase este mai mare sau egală cu 40% și mai mică de 50%;(la 15-11-2021,
Litera e) din Articolul 19 , Capitolul III a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 307 din 28 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1090 din 15 noiembrie 2021
)
f)cu excludere de la plată pentru anul în care se face solicitarea de sprijin cuplat sector zootehnic pentru viermi de mătase, dacă diferența procentuală între „producția declarată“ și „producția realizată“ de gogoși crude de mătase este cel puțin 50%.
 + 
Articolul 20(1)Beneficiază de plata ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal fermierii cărora li se determină suprafețe eligibile la schema de plată unică pe suprafață pe care sunt cultivate culturile pentru care se acordă ajutoare naționale tranzitorii, chiar dacă schema de plată unică pe suprafață este respinsă la plată.(2)Neprezentarea sau prezentarea după termenele finale a documentelor specifice de eligibilitate pentru ajutoare naționale tranzitorii în sectorul vegetal atrage de la sine neeligibilitatea la plată a schemei solicitate.(3)Sancțiunile aplicabile ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal sunt cele stabilite la art. 3. + 
Articolul 21Pentru ajutorul național tranzitoriu, schema cuplată de producție, speciile ovine și caprine, prevăzută la art. 60 lit. c) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021, dacă în urma controalelor administrative și/sau în urma controalelor la fața locului se constată neconformități, valoarea ajutorului cuvenit se reduce în baza unui procent calculat prin împărțirea numărului de animale nedeterminate la numărul de animale determinate, după cum urmează:a)dacă procentul, calculat ca raport între numărul de animale nedeterminate și numărul de animale determinate, este mai mic sau egal cu 3%, nu se aplică nicio penalizare, iar ajutorul se calculează la numărul de animale determinate;b)dacă procentul, calculat ca raport între numărul de animale nedeterminate și numărul de animale determinate, este mai mare de 3%, ajutorul se reduce astfel:(i)cu 5%, dacă procentul, calculat ca raport între numărul de animale nedeterminate și numărul de animale determinate, este mai mic sau egal cu 10%;(ii)cu 10%, dacă procentul, calculat ca raport între numărul de animale nedeterminate și numărul de animale determinate, este mai mare de 10%, dar mai mic sau egal cu 20%;(iii)cu 15%, dacă procentul, calculat ca raport între numărul de animale nedeterminate și numărul de animale determinate, este mai mare de 20%, dar mai mic sau egal cu 30%;(iv)cu 20%, dacă procentul, calculat ca raport între numărul de animale nedeterminate și numărul de animale determinate, este mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50%;(v)cu excludere de la plată pentru anul în care se face solicitarea ajutorului național tranzitoriu, dacă procentul, calculat ca raport între numărul de animale nedeterminate și numărul de animale determinate, este mai mare de 50%.
 + 
Articolul 22(1)Sancțiunile administrative prevăzute la art. 18 și 21 nu se aplică în cazul în care beneficiarul se găsește în imposibilitatea de a îndeplini criteriile de eligibilitate, angajamentele sau alte obligații din cauza unor circumstanțe naturale care afectează șeptelul sau efectivul de animale, cu condiția să fi informat în scris autoritatea competentă în termen de zece zile lucrătoare de la data producerii evenimentului de reducere a efectivului de animale.(2)Fără a se aduce atingere circumstanțelor reale de care trebuie să se țină cont în fiecare caz în parte, APIA poate recunoaște circumstanțele naturale care afectează șeptelul sau efectivul, constând în:a)moartea unui animal ca urmare a unei boli; saub)moartea unui animal ca urmare a unui accident de care beneficiarul nu poate fi considerat răspunzător.(3)Animalul solicitat în cererea unică de plată pentru sprijin cuplat sector zootehnic supus unei circumstanțe naturale, care se notifică la APIA în maximum 10 zile lucrătoare de la data producerii evenimentului, poate fi înlocuit cu alt animal, existent în exploatația cu cod ANSVSA la data notificării, fără pierderea dreptului la plata sprijinului, în condițiile stabilite prin art. 86 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 45/2021.(4)În ceea ce privește bovinele declarate în cererea unică nu se aplică sancțiunile administrative prevăzute la art. 6 în cazul unor erori sau omisiuni care afectează intrările din baza de date electronică pentru bovine, introduse din momentul depunerii cererii de ajutor sau a cererii de plată, dacă fermierul a notificat APIA despre acestea, cu condiția ca beneficiarul să nu fi fost informat cu privire la intenția APIA de a efectua un control la fața locului și ca APIA să nu fi informat deja beneficiarul în legătură cu eventualele neconformități din cererea de ajutor sau din cererea de plată.
 + 
Articolul 23Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Nechita-Adrian Oros
București, 6 octombrie 2021.Nr. 262.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x