ORDIN nr. 26 din 2 iunie 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 24 iunie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 17 30/03/2011 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 17 30/03/2011 ANEXA 1
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 114 09/02/2011 ART. 8
ActulREFERIRE LAHG 1415 18/11/2009 ART. 3
ActulREFERIRE LAHG 1415 18/11/2009 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 215 27/05/2004
ActulREFERIRE LAOG 42 29/01/2004 ART. 6
ActulREFERIRE LAOG 42 29/01/2004 ART. 10
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 17 30/03/2011 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 17 30/03/2011 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LAORDIN 41 30/04/2010
ART. 1REFERIRE LAHG 1189 03/10/2009
ART. 1REFERIRE LAORDIN 79 18/09/2008
ART. 1REFERIRE LAORDIN 25 19/03/2008
ART. 1REFERIRE LAORDIN 10 18/02/2008
ART. 1REFERIRE LAORDIN 187 31/10/2007
ART. 1REFERIRE LAORDIN 61 13/03/2006
ART. 1REFERIRE LAORDIN 77 15/08/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 67 12/07/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 66 12/07/2005
ART. 1REFERIRE LALEGE 215 27/05/2004
ART. 1REFERIRE LAOG 42 29/01/2004
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor pentru anul 2011, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 17/2011



Văzând Referatul de aprobare nr. 1.918 din 2 iunie 2011, întocmit de Direcţia generală sanitară veterinară şi pentru siguranţa lanţului alimentar şi de către Direcţia de coordonare tehnică a institutelor de referinţă, LSVSA, reglementare şi controlul activităţii farmaceutice veterinare din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,ţinând cont de prevederile art. 6^3 şi art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,în baza prevederilor art. 8 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 114/2011 pentru aprobarea acţiunilor sanitar-veterinare cuprinse în Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor, a acţiunilor prevăzute în Programul de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor, precum şi a tarifelor maximale aferente acestora pentru anul 2011,în temeiul art. 3 alin. (1) şi (3) şi art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin: + 
Articolul INormele metodologice de aplicare a Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor pentru anul 2011, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 17/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 240 şi 240 bis din 6 aprilie 2011, se modifică şi se completează după cum urmează:1. În notă, după punctul 14 se introduc două noi puncte, punctele 14^1 şi 14^2, cu următorul cuprins:"14^1. Costurile privind efectuarea analizelor şi testelor de laborator aferente acţiunilor sanitar-veterinare din cadrul Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor pentru anul 2011, pentru exploataţiile nonprofesionale, pentru exploataţiile comerciale şi pentru operatorii din domeniul alimentar şi al nutriţiei animale, precum şi costurile analizelor de laborator aferente expertizei sanitar-veterinare a furajelor şi expertizei reziduurilor la animalele vii, produsele acestora, furaje şi apă sunt suportate din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, în limita bugetului aprobat pentru realizarea programului respectiv.14^2. Prin excepţie de la prevederile pct. 14^1, costurile privind efectuarea analizelor şi testelor de laborator aferente acţiunilor sanitar-veterinare sunt suportate de proprietarul exploataţiilor, respectiv de către operatorul economic în următoarele situaţii:a) în cazul supravegherii suplimentare aferente Sistemului canalizat de producere în România a cărnii de porc destinate punerii pe piaţa Uniunii Europene din exploataţiile comerciale incluse în acest sistem;b) în cazul analizelor şi testelor de laborator efectuate la solicitarea proprietarului exploataţiei, respectiv a operatorului economic."2. În notă, punctul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:"35. Produsele biologice utilizate pentru acţiunile de imunoprofilaxie şi diagnostic în vivo obligatorii trebuie să fie testate de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar de două ori pe an pentru fiecare tip de produs pentru unităţile care, în urma inspecţiilor privind buna practică de fabricaţie – GMP, au fost încadrate în categoria «conformitate bună». Pentru celelalte unităţi, Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar trebuie să testeze fiecare serie din fiecare tip de produs."3. La capitolul I secţiunea 1 punctul 1.3, în coloana 1, litera A se modifică şi va avea următorul cuprins:"A. În exploataţiile calificate ca oficial indemne de leucoză enzootică bovină, cu atestat de indemnitate, pentru menţinerea statusului de exploataţie oficial indemnă de boală: supravegherea serologică la bovine şi bubaline se realizează prin ELISA, o dată pe an, la:a) taurii şi bivolii de reproducţie autorizaţi;b) toate taurinele şi bubalinele în vârstă de peste 24 de luni din exploataţiile indemne de leucoză."4. La capitolul I secţiunea 1, punctul 1.17 se modifică şi va avea următorul cuprins:"1.17. BRUCELOZA LA BOVINE

*Font 7*
SUPRAVEGHERE PRECIZĂRI TEHNICE PRECIZĂRI EXECUŢIE
1 2 3
Scop: recunoaşterea României
ca stat membru al UE oficial
liber de bruceloză bovină

Supravegherea pasivă

Bruceloza bovină este o boală notificabilă pe
teritoriul României şi al Uniunii Europene.
Are ca scop identificarea, notificarea şi
raportarea precoce a oricărui simptom ce
poate fi atribuit unui caz de boală şi
menţinerea sau schimbarea statusului de
sănătate a animalului.
Supravegherea pasivă este esenţială, mai ales
asupra animalelor domestice sau sălbatice din
speciile receptive, inclusiv a celor provenite
din import, incluzând controalele documentare de
identitate şi fizice ale fiecărui lot importat.
Procedura de supraveghere cuprinde fermierii
şi muncitorii implicaţi zilnic în relaţia cu
animalele şi medicii veterinari de liberă
practică ce trebuie, conform legii, să
raporteze orice caz de îmbolnăvire.

Examinarea clinică

Cazurile suspecte se investighează imediat.
Probe de la toate cazurile de avort se trimit la
laborator pentru investigaţii în direcţia
infecţiei brucelice.
Cazurile suspecte la controalele oficiale
efectuate în timpul transportului sau la destinaţie
în cazul importului ori comerţului intracomunitar,
în perioada de carantină sau de aşteptare, se vor
izola şi se vor investiga serologic şi, după caz,
bacteriologic pentru bruceloză.
Prelevările de probe în caz de suspiciune se
fac în prezenţa medicului veterinar oficial.
Analizele serologice/ bacteriologice pentru
cazurile suspecte se efectuează numai la
laboratoarele acreditate/agreate pentru aceste
investigaţii.

Supravegherea activă
A. 1. Exploataţiile calificate
ca oficial indemne de bruce-
loză bovină, cu atestat de
indemnitate, pentru menţinerea
statusului de exploataţie
oficial indemnă de boală,
conform Ordinului preşedin-
telui ANSVSA nr. 41/2010
privind calificarea exploata-
ţiilor de bovine în raport cu
bruceloza bovină

Se aplică unul dintre următoarele regimuri de
testare cu rezultate negative, conform
Ordinului preşedintelui ANSVSA nr. 61/2006,
cu modificările şi completările ulterioare:
a) în exploataţiile fără tanc de răcire a laptelui:
la toate bovinele cu vârsta mai mare de 12 luni
se efectuează un test serologic la un interval
de minimum 3 luni şi maximum 12 luni faţă de
data testării efectuate în 2010;
b) în exploataţiile cu tanc de răcire a laptelui
care pot face dovada trasabilităţii animalelor
care depun laptele la un muls:
(i) la toate bovinele în lactaţie se
efectuează 3 teste ELISA pe probe de
lapte, la intervale de cel puţin 3 luni,
astfel încât de la testarea serologică din
2010 şi până la primul test ELISA pe
probe de lapte să nu treacă mai mult de
12 luni;
(îi) la toate bovinele cu vârsta mai mare de
12 luni se efectuează un test serologic la
un interval de minimum 3 luni şi
maximum 12 luni faţă de data testării
efectuate în 2010.
Alegerea regimului de testare prevăzut la lit. b)
se face pe baza analizei cost-beneficiu
efectuate între DSVSA – LSVSA şi
exploataţiile comerciale de bovine.
Prelevarea probei amestec din tancul de răcire
se face dacă în fermă sunt cel puţin 30% dintre
vaci în perioada de lactaţie.
Probele de sânge sunt recoltate de medici
veterinari de liberă practică împuterniciţi.
Prelevările de probe în caz de suspiciune se
fac în prezenţa medicului veterinar oficial.
Analizele pentru cazurile suspecte se
efectuează numai la laboratoarele
acreditate/agreate pentru aceste investigaţii.
Recoltarea probei de lapte se efectuează de
medicul veterinar oficial.
Probele de lapte se trimit spre examinare la
LNR pentru bruceloză în baza graficului
elaborat de LNR în colaborare cu DSVSA.
Graficul de recoltare a probelor de lapte este
stabilit de către DSVSA de comun acord cu
LNR pentru bruceloză din cadrul IDSA.

2. Toate taurinele şi bubali-
nele în vârstă de peste 12
luni din exploataţiile nou-
înfiinţate, precum şi cele
din exploataţiile care nu au
fost calificate oficial
indemne pentru bruceloză în
anul 2010
Vor fi testate serologic de două ori la un
interval de minimum 3 luni şi maximum 12 luni
în vederea calificării ca oficial indemne pentru
bruceloză.

Probele sunt recoltate de medici veterinari de
liberă practică împuterniciţi.

B. Vacile, bivoliţele şi
junincile care au avortat sau
care prezintă manifestări
clinice ce conduc la suspici-
onarea infecţiei brucelice

De la toate animalele care au avortat se trimit
la laborator avortoni, placentă, lichide fetale,
precum şi probe de ser sanguin la 14-21 de
zile după avort.
Probele de sânge prelevate de la bovinele
care au avortat se examinează serologic prin
RSAR Roz Bengal şi RFC (tehnica OIE), iar
apoi probele pozitive se trimit la LNR pentru
bruceloză pentru confirmare.
Probele sunt recoltate de medici veterinari de
liberă practică împuterniciţi în prezenţa
medicului veterinar oficial.
Analizele pentru cazurile suspecte se
efectuează numai la laboratoarele
acreditate/agreate pentru aceste investigaţii.

C. În exploataţii suspecte de
contaminare

Toate bovinele cu vârsta mai mare de 12 luni
se supraveghează serologic pe probe
individuale de sânge.
1. Probele pozitive la unul dintre testele
serologice se trimit spre confirmare la LNR
pentru bruceloză.
2. Animalele care au reacţionat pozitiv la
retestare se elimină prin abatorizare.
3. De la animalele tăiate se trimit probe de uter,
limfonoduri perechi genitale, retrofaringiene şi
retromamare (pentru femele), respectiv inghinale
(pentru masculi), în vederea efectuării examenului
bacteriologic pentru izolare şi genotipare de
Brucella spp.
Notificarea bolii se face în conformitate cu
prevederile Ordinului preşedintelui ANSVSA
nr. 79/2008, cu modificările şi completările
ulterioare.
1. Probele sunt recoltate de medici veterinari
de liberă practică împuterniciţi în prezenţa
medicului veterinar oficial.
2. Examenele bacteriologice se efectuează la
LSVSA acreditate/agreate pentru izolarea
Brucella spp. sau la LNR pentru bruceloze.
3. Tulpinile de Brucella spp. izolate în LSVSA
vor fi trimise la LNR pentru bruceloze în
vederea tipizării fenotipice sau şi genetice.

D. Animalele domestice şi
sălbatice nou-introduse prin
comerţ intracomunitar sau
import din ţări terţe.
Testare serologică pe probe
individuale de sânge,
randomizat un procent de 1%
din efectiv, dar nu mai puţin
de 5 probe pe lot

Probele se examinează prin Roz Bengal şi
RFC (tehnica OIE).
Cazurile pozitive şi neconcludente se examinează
şi prin RFC (tehnica OIE), iar apoi se trimit la LNR
pentru bruceloză pentru confirmare.
Pentru confirmarea sau infirmarea infecţiei
brucelice în efectiv, animalele pozitive la
recontrolul I în RFC (tehnica OIE) se sacrifică
şi se prelevă de la acestea următoarele probe:
3 perechi de limfonoduri (retrofaringieni,
retromamari/inghinali la masculi, genitali),
splina, glanda mamară, ţesut şi fluide uterine şi
sânge. Probele se trimit la laborator pentru
examen bacteriologic.
Boala se confirmă la LNR pentru bruceloză,
prin examene serologice, bacteriologice şi de
biologie moleculară.
Probele sunt recoltate de medici veterinari de
liberă practică în prezenţa medicului veterinar
oficial.
Analizele se efectuează numai la laboratoarele
acreditate/agreate pentru aceste investigaţii.
Se testează în intervalul de 30 de zile ante-
rior sau ulterior datei la care au fost
introduse în efectiv. În cazul în care testul
este efectuat ulterior introducerii în efectiv,
animalul (animalele) trebuie izolat(e) fizic
de celelalte animale, pentru a se evita
contactul direct sau indirect cu acestea până
ce reacţia se dovedeşte negativă.

E. 1. Material seminal
introdus prin comerţ
intracomunitar
2. Material seminal introdus
prin import din ţări terţe

1. Testare, numai în caz de suspiciune, a 1%
din fiecare ejaculat, dar nu mai puţin de o paietă
din lotul provenit din acelaşi ejaculat, dacă
acesta conţine mai puţin de 100 de paiete.
2. Testarea a 1% din fiecare ejaculat, dar nu
mai puţin de o paietă din lotul provenit din
acelaşi ejaculat, dacă acesta conţine mai puţin
de 100 de paiete. Materialul infectat se elimină
de la reproducţie.
Probele sunt prelevate de medicii veterinari
oficiali.
Analizele bacteriologice se efectuează la IDSA
sau la laboratoarele acreditate/agreate pentru
aceste analize.

F. Specii susceptibile din
fondul cinegetic la toate
animalele vânate

Testare serologică pe probe individuale de
sânge. Probele se examinează prin Roz
Bengal şi RFC (tehnica OIE).

Probele sunt recoltate de medici veterinari
oficiali.
Analizele se efectuează numai la laboratoarele
acreditate/agreate pentru aceste investigaţii.
G. În exploataţii contaminate

În cazul în care o exploataţie a fost diagnosticată
pozitiv, aceasta îşi recapătă statutul de liberă de
boală dacă: fie toate bovinele aflate în efectiv în
momentul izbucnirii au fost tăiate, fie efectivul a
fost supus unei testări de verificare şi toate
animalele cu vârsta mai mare de 12 luni au
prezentat rezultate negative la două teste
consecutive, efectuate la interval de 60 de zile,
primul fiind efectuat la nu mai puţin de 30 de zile
după eliminarea animalului(lor) pozitiv(e).
În cazul bovinelor care erau gestante în
momentul izbucnirii, controlul final trebuie
efectuat la cel puţin 12 zile după ce ultimul
animal gestant în momentul izbucnirii a fătat.
Medici veterinari de liberă practică şi medici
veterinari oficiali. Prelevările de probe se
fac în prezenţa medicului veterinar oficial.
Analizele se efectuează numai la laboratoarele
acreditate/agreate pentru aceste
investigaţii."

5. La capitolul I secţiunea a 9-a punctul 1.2, în coloana 1, punctul I se modifică şi va avea următorul cuprins:"I. ÎN EXPLOATAŢIILE NONPROFESIONALE:Se execută în mod obligatoriu, pe o rază de 10 km în jurul exploataţiilor comerciale, 3 vaccinări/an.A. Primăvara se execută în mod obligatoriu următoarele vaccinări:1. vaccinare cu vaccin viu atenuat, administrat oculoconjunctival, exclus parenteral, la puii eclozionaţi în sezon la vârsta de 3-4 săptămâni;2. vaccinare cu vaccin inactivat adjuvantat, parenteral, la adultele din anul precedent.B. Toamna se execută în mod obligatoriu o vaccinare în covor, întregul efectiv, cu vaccin inactivat adjuvantat, administrat parenteral.La cererea proprietarilor sau deţinătorilor de păsări situaţi în afara razei de 10 km în jurul exploataţiilor comerciale, se pot efectua 3 vaccinări/an.A. Primăvara se pot executa următoarele vaccinări:1. vaccinare cu vaccin viu atenuat, administrat oculoconjunctival, exclus parenteral, la puii eclozionaţi în sezon la vârsta de 3-4 săptămâni;2. vaccinare cu vaccin inactivat adjuvantat, parenteral, la adultele din anul precedent.B. Toamna se poate executa o vaccinare în covor, întregul efectiv, cu vaccin inactivat adjuvantat, administrat parenteral."6. La capitolul II, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:"1. Programul pentru monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România pentru anul 2011

*Font 7*
SUPRAVEGHERE PRECIZĂRI TEHNICE PRECIZĂRI EXECUŢIE
1 2 3
Scop: recunoaşterea statutului
de ţară liberă de pestă
porcină clasică şi includerea
României în partea II din
anexa la Decizia 2008/855/CE
a Comisiei din 3 noiembrie
2008 privind măsurile zoo-
sanitare de combatere a pestei
porcine clasice în anumite
state membre
A. Supravegherea în exploata-
ţiile nonprofesionale
I. Supravegherea clinică
1. Zilnic – proprietarul de
animale
2. Medicul de liberă practică
– când este solicitat de pro-
prietar să investigheze
cazurile de porci bolnavi sau
morţi.
3. Medicul veterinar de liberă
practică – odată cu vizitarea
exploataţiei în vederea
certificării mişcării porci-
nelor pentru vânzare
4. Medicii veterinari oficiali
responsabili de inspecţii şi
de sănătate animală – lunar,
randomizat 10% din exploata-
ţiile nonprofesionale cu
porcine din fiecare localitate
Un exemplar al fişei întocmite
de medicii veterinari oficiali
şi medicii veterinari de
liberă practică împuterniciţi,
fişă în care sunt înregistrate
şi neconformităţi, este
înregistrat şi arhivat la
DSVSA.
II. Supravegherea serologică
În zona de risc de 10 km în
jurul exploataţiei comerciale
autorizate sanitar-veterinar
se efectuează supravegherea
serologică anuală, prin
prelevarea randomizată a nu
mai mult de 30 de probe de
sânge, probe repartizate
uniform pe întreaga perioadă
a anului (prevalenţa 10% şi
confidenţa 95%), de la
porcine sănătoase în vârstă
de până la un an, din fiecare
localitate, pentru detecţia
anticorpilor pentru proteina
E2 prin teste ELISA.
III.Supravegherea virusologică
1. Se recoltează probe de
organe şi stern de la porcii
bolnavi cu semne clinice, de
la porcii morţi şi care au
leziuni tipice de pestă
porcină clasică.
2. Se recoltează sânge pe
EDTA pentru efectuarea PCR de
la porcii bolnavi cu febră şi
semne clinice de pestă porcină
clasică.
3. Se recoltează probe pentru
efectuarea examenului viruso-
logic (IFD) de la porcii
sacrificaţi pentru consum
familial în timpul anului şi
prezentaţi pentru examen
trichinoscopic.
4. Se recoltează probe de
organe şi stern pentru
examenul virusologic (IFD) de
la 5% dintre porcii sacrifi-
câţi în luna decembrie şi
prezentaţi pentru examen
trichinoscopic.
B. Supravegherea în exploata-
ţiile comerciale de tip A
I. Supravegherea clinică
1. Zilnic – proprietarul de
animale
2. Săptămânal – medicul
veterinar de liberă practică
responsabil de exploataţie,
fişa fiind înregistrată în
registrul de consultaţii şi
tratamente
3. Lunar – medicul veterinar
oficial
Un exemplar al fişei întocmite
de medicii veterinari oficiali
şi medicii veterinari de
liberă practică împuterniciţi
(fişă în care sunt înregis-
trate şi neconformităţi) este
înscris şi arhivat la DSVSA.
II. Supravegherea serologică
1% pe an, randomizat, din
toate categoriile de porcine
sănătoase, planificat lunar
III.Supravegherea virusologică
1. Se recoltează 10 probe de
organe şi stern/lunar de la
porcii bolnavi cu semne
clinice şi de la porcii morţi
şi care au leziuni tipice
de pestă porcină clasică.
2. Se recoltează sânge pe
EDTA pentru efectuarea PCR de
la porcii bolnavi cu febră şi
semne clinice de pestă porcină
clasică.
C. Supravegherea în exploata-
ţiile comerciale autorizate
sanitar-veterinar
I. Supravegherea clinică
1. Zilnic – proprietarul de
animale
2. Săptămânal – medicul
veterinar de liberă practică
responsabil de exploataţie,
fişa fiind înregistrată în
registrul de consultaţii şi
tratamente
3. Lunar – medicul veterinar
oficial
Un exemplar al fişei întocmite
de medicii veterinari oficiali
şi medicii veterinari de
liberă practică împuterniciţi,
fişă în care sunt înregistrate
şi neconformităţi, este
înscris şi arhivat la DSVSA.
II. Supravegherea serologică
1% pe an, randomizat, din
toate categoriile de porcine
sănătoase, planificat lunar
III.Supravegherea virusologică
1. Se recoltează 10 probe de
organe şi stern/lunar de la
porcii bolnavi cu semne
clinice care au murit şi care
au leziuni tipice de pestă
porcină clasică.
2. Se recoltează sânge pe
EDTA pentru efectuarea PCR de
la porcii bolnavi cu febră şi
semne clinice de pestă porcină
clasică.
D. Supravegherea în
exploataţiile comerciale
aprobate pentru Sistemul
canalizat de producere în
România a cărnii de porc
destinate punerii pe piaţa
Uniunii Europene şi în zona
de risc din jurul acestora se
realizează în condiţii
stabilite prin ordin al
preşedintelui ANSVSA.

E. Supravegherea porcilor
mistreţi
Se colectează probe de la toţi
mistreţii vânaţi sau găsiţi
morţi, accidentaţi, care vor
fi supuse examenelor viruso-
logice şi serologice.
Pentru supravegherea pestei
porcine clasice se vor preleva
următoarele probe:
a) organe: rinichi, tonsile,
limfonoduli, porţiuni de
ileon şi vezică urinară;
b) sânge sau lichid
toracoabdominal;
c) stern.

Probele prelevate sunt
examinate în cadrul LSVSA.

I. Examene virologice:
a) testul RT-PCR pentru
detecţia genomului viral
specifică, pe probe prelevate
de la:
1. mistreţi găsiţi morţi,
accidentaţi;
2. mistreţi vânaţi, care
prezintă leziuni ce induc
suspiciunea de pestă porcină
clasică;
3. toţi mistreţii cu vârsta de
până la un an.
Testul RT-PCR se poate efectua
pe probe comasate – pooluri de
câte 10 probe;
b) testul de imunofluorescenţă
pe probe de la toate animalele
vânate sau găsite moarte;
c) testul de izolare a
virusului pe culturi celulare
în toate cazurile pozitive.

II. Supravegherea serologică
se va efectua astfel:
a) în fondurile de vânătoare
în care vaccinarea va continua
în 2011 testele serologice se
vor face la toţi mistreţii
vânaţi, indiferent de
categoria de vârstă;
b) în fondurile de vânătoare
în care în 2010 nu s-a
efectuat vaccinarea contra
pestei porcine clasice testele
serologice se vor efectua la
toţi mistreţii vânaţi.
Se vor folosi următoarele
teste serologice:
1. testul ELISA pentru
detecţia anticorpilor pe probe
de ser sau lichid toraco-
abdominal;
2. testul de virusneutralizare
în cazul probelor pozitive la
ELISA provenite din fondurile
de vânătoare unde nu se
vaccinează.
Interpretarea rezultatelor
serologice se va face ţinând
cont de vaccinarea sau nu
contra pestei porcine în
fondurile de vânătoare
respective.

F. Supravegherea în abatoare
În abatoare pot fi sacrificaţi
doar porci din exploataţiile
comerciale însoţite de
certificat de sănătate.
Supravegherea se va face prin
examen clinic consecutiv
inspecţiei ante- şi post-
mortem.
Se recoltează sânge pe EDTA
pentru PCR în cazul animalelor
bolnave cu febră şi alte semne
clinice.
La 5% dintre porcii sacrifi-
câţi se recoltează probe
pentru efectuarea examenelor
virusologice.

A. Procedura de diagnostic prin examene
de laborator şi supraveghere a pestei
porcine clasice
În cazul suspiciunii unui focar primar de pestă
porcină clasică, probele recoltate conform
procedurii de prelevare sunt trimise la LSVSA.
În cadrul LSVSA, primul test care se
efectuează este cel de imunofluorescenţă
directă pe frotiuri de măduvă sternală.
1. În situaţia în care testul de
imunofluorescenţă este pozitiv, confirmarea
diagnosticului de pestă porcină clasică se face
prin testul de imunoperoxidază cu anticorpi
monoclonali sau RT-PCR.
1.1. Dacă testul de imunoperoxidază (IP) este
pozitiv, LSVSA inclus în lista laboratoarelor
desemnate de LNR pentru a elibera rezultate
pozitive va emite buletin de analiză cu
diagnosticul de pestă porcină clasică.
Laboratoarele care nu sunt incluse în lista
laboratoarelor desemnate pentru a elibera
rezultate pozitive trebuie să expedieze probele
la LNR din cadrul IDSA pentru confirmare, care
va elibera buletinul de analiză.
1.2. Dacă testul de imunoperoxidază (IP) este
negativ pentru virusul sălbatic al pestei porcine
clasice, se va emite rezultat negativ pentru
pesta porcină clasică.
1.3. În cazul în care cel de al doilea test utilizat
este RT-PCR, iar rezultatul este pozitiv, LSVSA
inclus în lista laboratoarelor desemnate de
LNR pentru pesta porcină pentru a elibera
rezultate pozitive va emite buletin de analiză
cu diagnosticul de pestă porcină clasică.
1.4. Dacă rezultatul la RT-PCR este negativ,
având în vedere rezultatul pozitiv la testul de
imunofluorescenţă, trebuie făcut testul de
imunoperoxidază cu anticorpi monoclonali şi,
în funcţie de rezultatul acestui test, se va
elibera buletinul de analiză: pozitiv pestă
porcină dacă IP este pozitiv şi negativ pestă
porcină dacă IP este negativ. În cazul unor
rezultate finale negative pentru pesta porcină
clasică, probele vor fi trimise la LNR pentru a
fi testate pentru pesta porcină africană.
1.5. Probele pozitive provenite dintr-un focar
primar vor fi trimise la LNR pentru pesta
porcină clasică din cadrul IDSA, unde se va
face izolarea pe culturi celulare şi secvenţierea
izolatelor virale în vederea studiilor de
epidemiologie moleculară.
Toate tulpinile de virus al pestei porcine izolate
vor fi trimise la Laboratorul Comunitar de
Referinţă de la Hanovra pentru realizarea unei
bănci cu izolatele virale.
2. În situaţia în care testul de
imunofluorescenţă directă pe frotiuri de
măduvă sternală este negativ, toate probele
care provin dintr-o suspiciune de pestă porcină
clasică vor fi testate şi prin RT-PCR, care are
o sensibilitate mai mare.
2.1. Dacă testul RT-PCR este negativ, se va
elibera buletin de analiză cu rezultat negativ
pentru pesta porcină clasică, iar probele se vor
trimite la LNR pentru a fi testate pentru pesta
porcină africană.
2.2. Dacă testul RT-PCR este pozitiv, se vor
preleva probe suplimentare de la alţi porci
existenţi în exploataţia respectivă, care
prezintă semne clinice şi/sau leziuni specifice
de pestă porcină, probe care vor fi supuse
testelor de diagnostic menţionate mai sus (IFD
+ IP sau RT-PCR). Dacă în exploataţia
respectivă nu mai există alte animale din
specia suine, probele vor fi trimise la LNR din
cadrul IDSA, iar rezultatul final va fi dat în urma
examenului de izolare pe culturi celulare.
În cazul unui focar secundar de pestă porcină
clasică, probele recoltate conform procedurii
de prelevare sunt trimise la LSVSA şi vor fi
supuse investigaţiilor de laborator.
În cadrul LSVSA primul test care se
efectuează este cel de imunofluorescenţă
directă pe frotiuri de măduvă sternală.
1. Dacă testul de imunofluorescenţă este
pozitiv, LSVSA va emite buletin de analiză cu
diagnosticul de pestă porcină clasică.
2. Dacă testul de imunofluorescenţă este
negativ, probele care provin dintr-o suspiciune
de pestă porcină clasică vor fi testate şi prin
RT-PCR, care are o sensibilitate mai mare.
2.1. Dacă testul RT-PCR este negativ, se va
elibera un buletin de analiză cu rezultat negativ
pentru pesta porcină clasică.
2.2. Dacă testul RT-PCR este pozitiv, se va
elibera buletin de analiză cu rezultat pozitiv
pentru pesta porcină clasică.
Monitorizarea pestei porcine clasice prin
examene de laborator are următoarele
obiective:
a) evaluarea privind pesta porcină clasică la
mistreţi;
b) evaluarea situaţiei pestei porcine clasice la
porcinele domestice din exploataţiile
comerciale şi din exploataţiile nonprofesionale
care au fost vaccinate de urgenţă în cadrul
unor programe aprobate de Comisia
Europeană şi a rezultatelor vaccinării de
urgenţă;
c) aplicarea rapidă şi eficientă a măsurilor de
control şi eradicare a bolii;
d) înregistrarea, procesarea şi utilizarea
datelor epidemiologice în relaţie cu pesta
porcină clasică;
e) stabilirea măsurilor de control şi eradicare a
bolii;
f) stabilirea fondurilor necesare realizării
acţiunilor de supraveghere;
g) evaluarea imunizării mistreţilor ca rezultat al
aplicării vaccinării de urgenţă pe cale orală a
acestora, aprobată de Comisia Europeană;
h) realizarea de examene clinice şi prelevare
de probe pentru examene de laborator, ce
trebuie efectuate cu respectarea instrucţiunilor
conţinute în prezentele norme metodologice.
B. Procedura de vaccinare de urgenţă
contra pestei porcine clasice la mistreţi
Obiectivele procedurii de vaccinare şi
parametrii de evaluare a eficienţei acesteia
sunt:
1. mistreţii împuşcaţi sau găsiţi morţi,
accidentaţi, inclusiv în zona de vaccinare, sunt
supuşi examenelor de laborator pentru pesta
porcină clasică, conform prevederilor art. 17
din Norma sanitară veterinară cu privire la
măsurile pentru controlul pestei porcine
clasice, aprobată prin Ordinul preşedintelui
ANSVSA nr. 67/2005, cu modificările
ulterioare;
2. evaluarea rezultatelor vaccinării se
realizează separat pe judeţe şi pe grupe de
vârstă, de către LSVSA din cadrul DSVSA, iar
în cazuri de expertiză, de către LNR pentru
pesta porcină clasică din cadrul IDSA;
3. principiul de evaluare a eficienţei vaccinării
antipestoase la mistreţi îl constituie estimarea
raportului dintre rezultatele negative ale
testelor serologice şi rezultatele pozitive ale
testelor virusologice; probele virusologic
pozitive sunt investigate în primele 28 de zile
după distribuirea momelilor, pentru tipizare prin
secvenţializare în vederea diferenţierii între
virusul vaccinal şi virusul sălbatic; trimestrial se
realizează tipizarea tulpinilor izolate.
Zonele de vaccinare sunt:
a) zonă infectată – zona definită conform art. 2
şi art. 15 alin. (2) lit. a) coroborat cu art. 16
alin. (7) lit. b) din Norma sanitară veterinară cu
privire la măsurile pentru controlul pestei
porcine clasice, aprobată prin Ordinul
preşedintelui ANSVSA nr. 67/2005, cu
modificările ulterioare;
b) zonă de vaccinare pentru mistreţi –
aplicarea unei politici de vaccinare de urgenţă
a mistreţilor în zonele cu risc epidemiologic la
graniţa cu ţările terţe vecine (Ucraina şi
Moldova), pe cordoane de 20 km (buffer zone),
unde situaţia epidemiologică nu este
cunoscută, luând în considere densitatea
mistreţilor şi circulaţia acestora;
c) loc specific de vaccinare – locul ales de
către gestionarul fondului de vânătoare din
cadrul inspectoratelor teritoriale de regim silvic
şi de vânătoare, în colaborare cu medicul
veterinar oficial, în care se distribuie hrană
pentru mistreţi pentru inducerea unui reflex
condiţionat de loc şi în care, ulterior, se
distribuie momelile vaccinale în vederea
imunizării orale a mistreţilor; monitorizarea
aplicării planului de vaccinare de urgenţă a
mistreţilor se realizează prin testarea probelor
prelevate de la toţi mistreţii găsiţi morţi,
accidentaţi sau împuşcaţi, în vederea depistării
cazurilor pozitive şi pentru testarea eficienţei
imunizării postvaccinale;
d) centru de colectare a vânatului sălbatic –
unitatea cu spaţii şi dotări adecvate în care se
desfăşoară activităţi pentru recepţia,
identificarea, sortarea, răcirea şi prelucrarea
primară a vânatului sălbatic provenit direct din
fondurile de vânătoare, respectiv decapitare,
recoltarea trofeului, toaletare, curăţare,
eviscerare, jupuire parţială şi livrarea
produselor rezultate către unităţi autorizate
sanitar-veterinar, vânzare cu amănuntul, în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
e) spaţiu de refrigerare fix sau mobil – mijloc
auto izoterm prevăzut cu agregat de
refrigerare, unde vânatul se păstrează la
temperatura de +7 grade C, până la primirea
rezultatelor de laborator pentru pesta porcină
clasică, trichineloză, carcasele de mistreţi
pentru consumul propriu, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
Autorităţile competente pentru implementarea
procedurii de vaccinare de urgenţă contra
pestei porcine clasice la mistreţi sunt:
a) ANSVSA, care coordonează implementarea
procedurii;
b) LNR din cadrul IDSA;
c) DSVSA;
d) alte instituţii publice, conform prevederilor
legale în vigoare.
Examenele de laborator pentru depistarea bolii
la mistreţi sunt realizate de către LSVSA din
cadrul DSVSA, desemnate pentru efectuarea
investigaţiilor în vederea diagnosticării pestei
porcine clasice; pentru judeţele în care LSVSA
nu sunt abilitate pentru realizarea unor astfel
de investigaţii, probele prelevate de la mistreţi
se trimit la IDSA.
Expertiza de diagnostic şi examenele pentru
testarea eficienţei imunizărilor antipestoase la
mistreţi se realizează de IDSA.
Tipizarea prin secvenţializare a tulpinilor de
virus pestos porcin, precum şi definirea
relaţiilor epidemiologice ale acestora se
realizează de LNR pentru pesta porcină
clasică şi de LNR pentru biologie moleculară
şi biochimie din cadrul IDSA.
DSVSA, în cooperare cu inspectoratele
teritoriale de regim silvic şi de vânătoare,
coordonează campania locală de vaccinare
antipestoasă.
ANSVSA examinează lunar rezultatele
campaniei de vaccinare, prin analiza cazurilor
pozitive diagnosticate la mistreţi şi a testelor
referitoare la evaluarea eficacităţii vaccinării
orale.
Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de
vânătoare, în colaborare cu DSVSA, stabilesc
numărul de mistreţi ce urmează a fi supuşi
vaccinării în anul 2011.
DSVSA au responsabilitatea organizării
procedurii de achiziţie a momelilor vaccinale
pentru anul 2011.
DSVSA gestionează momelile în condiţii de
depozitare corespunzătoare şi cu respectarea
prevederilor producătorului şi le distribuie
gestionarilor fondurilor de vânătoare în
momentul în care este preconizată efectuarea
vaccinării orale de urgenţă.
Gestionarii fondurilor de vânătoare, sub
supravegherea medicului veterinar oficial,
distribuie momelile vaccinale la locurile
stabilite pentru a fi consumate de mistreţi.
Cu ocazia vânătorilor, gestionarii fondurilor de
vânătoare, în prezenţa medicului veterinar
oficial, prelevă probe pentru depistarea
cazurilor de pestă porcină clasică şi pentru
testarea eficacităţii imunizării orale; probe
similare se prelevă şi de la mistreţii morţi,
accidentaţi; acestea se trimit la LSVSA
acreditate pentru realizarea investigaţiilor
specifice.
Vaccinarea de urgenţă contra pestei porcine
clasice se efectuează la populaţia de mistreţi
conform situaţiei prevăzute.
Obiectivele vaccinării de urgenţă împotriva
pestei porcine clasice la mistreţi sunt
următoarele:
a) asigurarea unei perioade de linişte
epidemiologică, prin protejarea populaţiei de
mistreţi împotriva virusului pestei porcine
clasice, astfel încât boala să nu mai prezinte
un risc major pentru populaţia de porcine
domestice;
b) menţinerea statusului imun al mistreţilor din
fondul cinegetic, pentru a fi protejaţi împotriva
virusului pestei porcine clasice;
c) supravegherea sanitar-veterinară continuă
a efectivelor de mistreţi prin examene
anatomopatologice şi de laborator efectuate la
toţi mistreţii morţi, accidentaţi sau vânaţi;
d) diminuarea presiunii virale în relaţia cu
virusul pestei porcine clasice în fondul
cinegetic şi reducerea semnificativă a
numărului de mistreţi afectaţi de boală.
Vaccinul utilizat pentru vaccinarea de urgenţă
a mistreţilor împotriva pestei porcine clasice
este un vaccin viu, înglobat în momeli
vaccinale, astfel încât să fie protejat faţă de
variaţiile de temperatură din mediul extern.
Produsul medicinal veterinar utilizat trebuie să
fie autorizat pentru comercializare conform
prevederilor Directivei 2009/9/CE a Comisiei
din 10 februarie 2009 de modificare a
Directivei 2001/82/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului de instituire a unui
cod comunitar cu privire la produsele
medicamentoase veterinare.
Medicii veterinari oficiali din cadrul DSVSA
instruiesc gestionarii fondurilor de vânătoare şi
personalul implicat în plasarea momelilor
vaccinale cu privire la condiţiile de depozitare
şi utilizare a produsului precizate de
producător.
Personalul din cadrul inspectoratelor teritoriale
de regim silvic şi de vânătoare judeţene
răspund de plasarea momelilor vaccinale în
locurile stabilite, sub coordonarea şi
responsabilitatea medicului veterinar oficial.
Se efectuează 3 campanii cu rapel, respectiv
6 administrări, primăvara – martie-aprilie;
vara – iunie-iulie; toamna – octombrie-
noiembrie, aprobate prin Decizia
2010/712/UE.
Plasarea momelilor vaccinale se face la
locurile de hrănire, iar numărul de momeli va fi
calculat în funcţie de numărul de mistreţi care
se hrănesc în fiecare dintre aceste locuri; la
fiecare administrare trebuie să fie plasate câte
două momeli vaccinale pentru fiecare mistreţ.
După fiecare plasare de momeli, se interzice
vânătoarea la locurile specifice de vaccinare
timp de 4 zile, pentru a nu deranja mistreţii şi
pentru a se asigura consumul în totalitate al
momelilor; după 5 zile de la administrare,
momelile neconsumate şi eventual capsulele
momelilor consumate sunt colectate de către
vânători şi returnate prin responsabilitatea
medicului veterinar oficial la DSVSA.
Distribuirea momelilor vaccinale este
organizată de gestionarii fondurilor de
vânătoare împreună cu medicul veterinar
oficial de la CSVZ; acesta notifică la DSVSA
datele referitoare la efectuarea vaccinării orale
de urgenţă a mistreţilor.
DSVSA organizează activităţi de informare a
populaţiei şi de instruire a personalului propriu
şi a gestionarilor fondurilor de vânătoare cu
referire la modalităţile practice detaliate de
efectuare a vaccinării orale de urgenţă contra
pestei porcine clasice, monitorizarea mistreţilor
vaccinaţi şi de prelevarea de probe în vederea
efectuării examenelor de laborator.
În vederea obţinerii unei imunizări eficiente a
mistreţilor din categoria tineret, pentru
vaccinarea acestora trebuie să se utilizeze
cuşti sau ţarcuri de aproximativ 1,5 m înălţime,
confecţionate din bare, astfel încât să permită
numai accesul mistreţilor din categoria tineret.
Locul specific de vaccinare trebuie să aibă o
arie de cel puţin 200 mý, care să permită
accesul tuturor mistreţilor din arealul arondat.
Numărul de mistreţi care trebuie vaccinaţi se
determină pe baza unor evaluări efectuate de
gestionarii fondurilor de vânătoare din cadrul
inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de
vânătoare, de paznici, vânători, gestionari ai
fondurilor de vânătoare, la sfârşitul fiecărui
sezon de vânătoare; numărul de mistreţi care
trebuie vaccinaţi în anul 2011 este de
aproximativ 3.000.
Cota anuală de vânat este alcătuită din
aproximativ 30% mistreţi din categoria tineret
în vârstă de sub un an, 10% mistreţi între unu
şi 2 ani şi 60% mistreţi adulţi în vârstă de peste
2 ani.
Mistreţii din categoria tineret sunt purtători şi
eliminatori ai virusului pestei porcine clasice şi
constituie principalul element de risc în lanţul
epidemiologic al bolii; vânarea mistreţilor din
categoria tineret constituie elementul esenţial
pentru reducerea presiunii virale.
Durata programului vaccinării de urgenţă a
mistreţilor aprobat se poate prelungi în situaţii
epidemiologice nefavorabile sau când riscul
privind pesta porcină clasică se menţine.
Gestionarii fondurilor de vânătoare trebuie să
asigure următoarele condiţii pregătitoare
pentru vaccinarea de urgenţă:
a) catagrafierea populaţiei de mistreţi de pe
fiecare fond de vânătoare la sfârşitul sezonului
de vânătoare, suprafaţa fondului de vânătoare
şi densitatea populaţiei de mistreţi, stabilind
numărul de mistreţi care urmează să fie
vaccinaţi;
b) stabilirea necesarului de momeli vaccinale
pentru fiecare fond de vânătoare;
c) solicitarea adresată în scris către DSVSA
pentru asigurarea necesarului de momeli
vaccinale;
d) stabilirea de către gestionarul fondului de
vânătoare a personalului responsabil pentru
plasarea momelilor, sub control sanitarveterinar
oficial;
e) efectuarea instruirii teoretice şi practice a
personalului prevăzut la lit. d) şi a medicilor
veterinari oficiali şi medicilor veterinari de
liberă practică împuterniciţi care participă la
acţiunea de imunizare orală a mistreţilor.
Pentru realizarea în condiţii corespunzătoare
a vaccinării de urgenţă a mistreţilor contra
pestei porcine clasice, gestionarii fondurilor de
vânătoare trebuie să dispună asigurarea:
a) necesarului de furaje la locurile de
hrănire/administrare a momelilor vaccinale;
b) transportului, depozitării şi manipulării
momelilor vaccinale în condiţiile precizate de
producătorul acestora;
c) ustensilelor necesare plasării momelilor
vaccinale;
d) echipamentelor de protecţie, constituite din:
halat, bonetă, salopetă, combinezon de unică
folosinţă, cizme de cauciuc, mănuşi de unică
folosinţă;
e) unei hărţi a fondului de vânătoare şi a zonei
în care se aplică vaccinarea.
DSVSA trebuie să asigure formularele
necesare întocmirii evidenţelor sanitarveterinare:
a) formular pentru recepţia momelilor de către
gestionarii fondurilor de vânătoare;
b) formular pentru înregistrarea datelor privind
vaccinarea de urgenţă;
c) formular pentru examinarea de laborator a
mistreţilor;
d) macheta pentru raportarea vaccinării de
urgenţă la mistreţi.
Pentru efectuarea vaccinării, personalul instruit
pentru aplicarea momelilor, în coordonarea şi
sub supravegherea medicului veterinar oficial
sau de liberă practică împuternicit, urmăreşte:
a) stabilirea locurilor de hrănire unde se aplică
momelile vaccinale, pe fiecare fond de
vânătoare;
b) marcarea locurilor unde sunt administrate
momelile vaccinale;
c) furajarea continuă a mistreţilor pe o
perioadă de 10-14 zile înainte de plasarea
momelilor vaccinale;
d) plasarea momelilor vaccinale şi a furajului
în gropi aflate în perimetrul delimitat din 2 în 2
metri şi acoperite cu pământ ce nu trebuie
tasat, în vederea protejării vaccinului;
e) interzicerea vânătorilor şi a circulaţiei
persoanelor în zonele specifice de vaccinare;
f) colectarea momelilor vaccinale
neconsumate şi a capsulelor după 5 zile de la
administrarea acestora, în vederea predării
acestora la DSVSA pe bază de proces-verbal
de predare/primire.
Măsurile pentru prevenirea răspândirii virusului
vaccinal la porcinele domestice sunt
următoarele:
a) plasarea manuală a momelilor în locurile
specifice de vaccinare şi îngroparea acestora
în sol la o adâncime de cel mult 20 cm, pentru
a le proteja faţă de variaţiile de temperatură din
mediu şi faţă de alte specii de animale
existente în biotop;
b) pentru porcinele domestice şi mistreţii din
zona infectată, cele prevăzute de Norma
sanitară veterinară cu privire la măsurile pentru
controlul pestei porcine clasice, aprobată prin
Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 67/2005, cu
modificările ulterioare, precum şi alte măsuri
aplicate în vecinătatea fondurilor de vânătoare
în care se execută vaccinarea de urgenţă orală
a mistreţilor:
1. interzicerea creşterii libere a porcinelor
domestice;
2. gestionarea resturilor menajere, a gunoiului
şi a aşternutului în exploataţiile de porcine,
astfel încât acestea să nu vină în contact sau
să nu fie accesibile mistreţilor;
3. interzicerea accesului vânătorilor în
exploataţiile de porcine cel puţin 21 de zile
după participarea la vânători;
4. depistarea şi declararea de către gestionarii
fondurilor de vânătoare a mistreţilor morţi,
accidentaţi, prelevarea de probe pentru
stabilirea cauzelor care au dus la
moartea/accidentarea acestora;
5. asigurarea ecarisării în spaţiul cinegetic
naţional;
6. depistarea şi sancţionarea braconierilor,
confiscarea şi denaturarea vânatului ilegal;
7. expertiza sanitar-veterinară a carcaselor de
mistreţi;
c) prelevarea de probe de la mistreţii morţi,
vânaţi şi accidentaţi, pentru examene de
laborator, care se efectuează conform
Manualului de diagnostic aprobat prin Ordinul
preşedintelui ANSVSA nr. 66/2005 privind
aprobarea Normei sanitare veterinare care
aprobă un manual de diagnostic stabilind
proceduri de diagnostic, metode de prelevare
a probelor şi criterii pentru evaluarea testelor
de laborator pentru confirmarea pestei porcine
clasice;
d) interzicerea comercializării mistreţilor vii şi
a cărnii proaspete de mistreţi vânaţi din zonele
infectate, în conformitate cu prevederile
Normei sanitare veterinare cu privire la
măsurile pentru controlul pestei porcine
clasice, aprobate prin Ordinul preşedintelui
ANSVSA nr. 67/2005, cu modificările
ulterioare.
Măsuri suplimentare pentru controlul vânatului:
a) imediat după vânătoare, fiecărui mistreţ
împuşcat i se aplică un număr de identificare
de către gestionarul fondului de vânătoare din
cadrul inspectoratelor teritoriale de regim silvic
şi de vânătoare, conform instrucţiunilor
medicului veterinar oficial în a cărui arie de
competenţă are loc vânătoarea; acest număr
va fi înscris pe nota de însoţire a probelor,
asigurând trasabilitatea acestora;
b) mistreţii vânaţi trebuie să fie transportaţi,
prin grija gestionarului fondului de vânătoare,
la centrul de colectare a vânatului sălbatic sau
la mijloacele auto dotate cu instalaţii mobile de
refrigerare pentru mistreţii care fac obiectul
autoconsumului; pe durata transportului
trebuie să se evite contactul direct sau indirect
cu porcinele din exploataţiile de porcine
domestice; carcasele de mistreţi se păstrează
în aceste centre de colectare, până când
rezultatele de laborator privind pesta porcină
clasică şi trichineloza sunt disponibile; probele
prelevate de la mistreţi în centrele de colectare
a vânatului sălbatic se trimit la laborator pentru
efectuarea examenelor în relaţie cu pesta
porcină clasică, conform Normei sanitare
veterinare cu privire la măsurile pentru
controlul pestei porcine clasice, aprobată prin
Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 67/2005, cu
modificările ulterioare;
c) în cazul unui rezultat pozitiv, copii ale
buletinului de analiză se trimit la ANSVSA, la
IDSA, la DSVSA şi la medicul veterinar oficial
care a trimis probele spre examinare;
d) distrugerea cadavrelor şi a carcaselor de
mistreţi pentru care investigaţiile de laborator
au relevat rezultate pozitive este în
responsabilitatea gestionarilor centrelor de
colectare a vânatului sălbatic şi ai mijloacelor
mobile;
e) DSVSA controlează distrugerea în siguranţă
a cadavrelor şi a carcaselor de mistreţi;
măsurile trebuie să asigure că nicio carcasă
provenită de la mistreţii la care investigaţiile de
laborator au fost pozitive nu este scoasă din
centrul de colectare a vânatului sălbatic sau
din zona infectată, inclusiv în cazul cadavrelor
de mistreţi;
f) pentru examinarea de laborator a mistreţilor
se foloseşte modelul formularului stabilit de
ANSVSA.
Pentru comercializarea carcasei de mistreţi,
aceasta se marchează în conformitate cu
prevederile Ordinului preşedintelui ANSVSA
nr. 10/2008 privind aprobarea Normei sanitare
veterinare care stabileşte procedura pentru
marcarea şi certificarea sanitară veterinară a
cărnii proaspete şi marcarea produselor de
origine animală destinate consumului uman.
C. Instrucţiuni privind transportul,
depozitarea şi utilizarea vaccinurilor
antipestoase sub formă de momeli
vaccinale cu administrare orală de urgenţă
la mistreţi
I. Instrucţiuni privind transportul:
Personalul din cadrul depozitului farmaceutic
veterinar implicat în operaţiunile de transport
al momelilor vaccinale către DSVSA este
instruit de către medicul veterinar care are
calitatea de şef al depozitului farmaceutic
veterinar sau de persoana responsabilă cu
calitatea produselor medicinale veterinare din
cadrul depozitului, la locul de încărcare a
momelilor vaccinale, cu privire la tehnicile
speciale de transport şi manipulare a acestora;
la finalizarea instruirii se întocmesc procese-
verbale de instruire.
II. Instrucţiuni privind depozitarea:
Personalul implicat în operaţiunile specifice
activităţii de depozitare a momelilor vaccinale
din DSVSA este instruit de către medicul
veterinar oficial cu responsabilitate în recepţia,
depozitarea şi distribuţia vaccinului pe raza
judeţului, numit prin decizie a directorului
executiv al DSVSA.
III. Instrucţiuni privind utilizarea:
a) DSVSA eliberează momelile vaccinale
personalului care plasează respectivele
momeli sub supravegherea medicului veterinar
oficial;
b) eliberarea momelilor vaccinale se face după
instruirea personalului responsabil de către
medicul veterinar oficial cu responsabilitate în
recepţia, depozitarea şi distribuţia momelilor
vaccinale pe raza judeţului, numit prin decizie
a directorului executiv al DSVSA, cu privire la
modul de transport, depozitare şi utilizare a
acestora, prin întocmirea unui proces-verbal
de instruire;
c) personalul care plasează momelile
vaccinale este instruit de către medicul
veterinar oficial în ceea ce priveşte condiţiile
de folosire a momelilor vaccinale;
d) instrucţiunile producătorului privind condiţiile
de utilizare a momelilor vaccinale se aplică
întocmai.
DSVSA, prin Compartimentul de coordonare
tehnică a activităţii farmaceutice veterinare şi
nutriţie animală, verifică respectarea
instrucţiunilor de transport, depozitare şi
utilizare la nivelul judeţului ale momelilor
vaccinale, completează fişa de inspecţie, iar
rezultatele verificării sunt raportate lunar la
Direcţia de coordonare tehnică a institutelor de
referinţă, LSVSA, reglementare şi controlul
activităţii farmaceutice veterinare din cadrul
ANSVSA.”
1. Supravegherea clinică este efectuată de
proprietarul de animale, medicul veterinar de
liberă practică, medicul veterinar oficial,
zilnic şi periodic, în funcţie de tipul de
exploataţie şi atribuţiile medicilor veterinari
2. Autorităţile competente pentru
implementarea procedurii de vaccinare de
urgenţă contra pestei porcine clasice la
mistreţi sunt:
a) ANSVSA, care coordonează implementarea
procedurii;
b) LNR pentru PPC din cadrul IDSA;
c) DSVSA;
d) alte instituţii publice, conform
prevederilor legale în vigoare.
3. Recoltarea probelor este efectuată de
medicul veterinar de liberă practică şi medicul
veterinar oficial, în funcţie de responsabili-
tatea fiecăruia, conform prevederilor Ordinului
preşedintelui ANSVSA nr. 25/2008.
4. Supravegherea zonei de risc din jurul
exploataţiilor comerciale aprobate pentru
Sistemul canalizat de producere în România a
cărnii de porc destinate punerii pe piaţa
Uniunii Europene este gestionată de
responsabilul oficial al sistemului canalizat
de la nivelul DSVSA.
5. Responsabilitatea efectuării testelor
aparţine laboratoarelor sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv al municipiului Bucureşti şi IDSA,
iar în cazuri de expertiză, LNR pentru pesta
porcină clasică din cadrul IDSA.
6. Monitorizarea, controlul şi eradicarea
pestei porcine clasice sunt reglementate prin:
a) Decizia 2010/712/UE;
b) Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind
organizarea activităţii sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea
nr. 215/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 1.189/2009 privind
organizarea, funcţionarea şi atribuţiile
Centrului Naţional de Combatere a bolilor şi
ale structurilor din componenţa acestuia;
d) Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 67/2005
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare
cu privire la măsurile pentru controlul pestei
porcine clasice, cu modificările ulterioare;

e) Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 77/2005
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare
privind notificarea bolilor animalelor, cu
modificările ulterioare.

7. În zona de risc de 10 km în jurul exploata-
ţiei comerciale aprobate pentru Sistemul
canalizat de producere în România a cărnii de
porc destinate punerii pe piaţa Uniunii
Europene prelevarea, ambalarea şi transportul
probelor de la porci şi mistreţi sunt efectuate
de către medicul veterinar oficial.

7. La capitolul IV nota (3) punctul 3, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:"a) Selectarea produselor medicinale şi întocmirea Planului anual de prelevare şi testare a produselor medicinale veterinare comercializate în România.Selectarea iniţială a produselor medicinale autorizate şi includerea lor în Planul anual de prelevare şi testare a produselor medicinale veterinare comercializate în România se fac pentru toate produsele autorizate cu 3 ani în urmă (n = 3, unde n este anul în curs), cu excepţia produselor supuse eliberării oficiale a loturilor conform prevederilor Normei sanitare veterinare privind Codul produselor medicinale veterinare, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 187/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a produselor imunologice destinate profilaxiei şi combaterii bolilor incluse în Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor pentru anul 2011, la care prelevarea de probe se efectuează de ICBMV de două ori pe an pentru fiecare tip de produs pentru unităţile care în urma inspecţiilor privind buna practică de fabricaţie – GMP au fost încadrate în categoria „conformitate bună”. Pentru celelalte unităţi, ICBMV trebuie să testeze fiecare serie din fiecare tip de produs.Selectarea ulterioară a produselor care au fost supuse selectării iniţiale şi includerea lor în Planul anual de prelevare şi testare a produselor medicinale veterinare comercializate în România se fac pe baza analizei riscului, astfel încât toate produsele medicinale veterinare să fie testate de mai multe ori în timpul ciclului de viaţă al produsului medicinal veterinar, la intervale de maximum 5 ani, în funcţie de punctajul obţinut la analiza riscului.Planul anual de prelevare şi testare a produselor medicinale veterinare comercializate în România va fi constituit din 3 capitole, după cum urmează:– capitolul I: produse autorizate prin procedura naţională – producători interni;– capitolul II: produse autorizate prin procedură naţională – producători din ţări terţe;– capitolul III: produse autorizate prin procedura naţională – producători din Uniunea Europeană.Clasificarea produselor medicinale şi evaluarea riscurilor asociate defectelor produsului se fac pe baza factorilor asociaţi proprietăţilor farmaceutice, datelor legate de producător şi de procesul de fabricare, utilizarea clinică a produsului şi distribuţia pe piaţă.Factorii sunt împărţiţi în funcţie de influenţa lor asupra posibilităţii apariţiei unui defect de calitate, de efectele secundare adverse date de acest defect sau de gradul de expunere la un eventual defect. Atribuirea unui risc pentru un produs medicinal se face printr-un sistem de notare care se aplică fiecărui indicator, astfel cum este prevăzut în tabelul de mai jos.Punctajul total bazat pe combinarea punctajului fiecărui indicator individual pentru un produs va stabili dacă acel produs prezintă un risc înalt, mediu sau minim şi acest lucru va sta la baza aprecierii gradului de prioritate în controalele de supraveghere a pieţei. Determinarea riscului presupune în aceste condiţii însumarea scorului alocat pentru fiecare factor, pentru toate elementele: incidenţă, expunere şi efecte nocive." + 
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Autorităţii NaţionaleSanitare Veterinare şipentru Siguranţa Alimentelor,Radu Roatiş CheţanBucureşti, 2 iunie 2011.Nr. 26.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x