Având în vedere prevederile art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 1.083/2008 privind asigurarea despăgubirilor de viață, sănătate și bunuri ale polițiștilor,în temeiul dispozițiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările ulterioare,viceprim-ministrul, ministrul administrației și internelor, emite următorul ordin: +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Polițistul beneficiază de despăgubiri în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.083/2008 privind asigurarea despăgubirilor de viață, sănătate și bunuri ale polițiștilor, denumită în continuare hotărâre, indiferent de momentul la care acesta și-a exercitat atribuțiile de serviciu, respectiv în timpul ori în afara programului normal de lucru. +
Articolul 2În sensul prezentului ordin, termenii și expresiile de mai jos au următorul înțeles:a)atribuții de serviciu – atribuțiile stabilite în sarcina fiecărui polițist și prevăzute în fișa postului, precum și orice alte atribuții care derivă din normele legale; … b)familia polițistului : … 1.soț/soție supraviețuitoare; … 2.copiii aflați în întreținere; … 3.părinții polițistului decedat aflați în întreținerea acestuia. … +
Articolul 3(1)Despăgubirile acordate în temeiul art. 4 alin. (2)-(4) din hotărâre se achită prin casieria unității la care este/a fost încadrat polițistul sau, după caz, prin transfer într-un cont bancar indicat de polițist sau de persoana din familia polițistului decedat ori de reprezentantul legal al acestora, situație în care cheltuielile aferente comisioanelor bancare sunt suportate de solicitant.(2)Sumele reprezentând despăgubirile prevăzute la alin. (1) sunt echivalate în lei, la cursul Băncii Naționale a României valabil la data efectuării plății.(3)Polițistul sau persoana din familia polițistului decedat ori reprezentantul legal al acestora care a încasat despăgubirea va declara în scris că a fost integral despăgubit(ă) în conformitate cu prevederile hotărârii și că nu mai are nicio pretenție. +
Articolul 4(1)Polițistul sau persoana din familia polițistului decedat ori reprezentantul legal al acestora nemulțumit(ă) de modul de soluționare a cererilor depuse în baza prezentelor norme metodologice se poate adresa instanței de contencios administrativ.(2)Înainte de a se adresa instanței competente, persoanele prevăzute la alin. (1) trebuie să solicite unității emitente a actului de care sunt nemulțumite, în termen de 30 zile de la data comunicării acestuia, reanalizarea modului de soluționare a cererii. +
Articolul 5În cazul în care, după efectuarea plății despăgubirilor în condițiile art. 4 alin. (1)-(4) din hotărâre se constată de către organele competente că riscurile care au determinat producerea prejudiciilor nu au legătură cu îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, polițistul sau persoana din familia polițistului decedat ori reprezentantul legal al acestora este obligat(ă) să restituie sumele încasate/decontate, în condițiile legii. +
Capitolul IIAsigurarea despăgubirilor în caz de rănire, invaliditate sau deces al polițiștilor +
Articolul 6(1)Polițistul rănit beneficiază de asistență medicală, tratament și măsuri de recuperare medicală în unități sanitare ale Ministerului Sănătății, ale ministerelor/instituțiilor cu rețea sanitară proprie, ale ministerelor/instituțiilor cu rețea sanitară proprie din sistemul apărării, ordinii publice, siguranței naționale și autorității judecătorești, după caz, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.(2)În situația prevăzută la alin. (1) se suportă numai diferența dintre costul serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare și dispozitivelor medicale acordate și sumele decontate din fondul unic de asigurări sociale de sănătate și/sau de la bugetul statului, după caz, în baza documentelor justificative, fără a se depăși prețul de referință/tarifele maximale stabilite de Ministerul Sănătății.(3)Decontarea sumei de bani prevăzută la alin. (2) se face de unitatea în care este încadrat polițistul rănit, pe baza cererii formulate de polițist sau de persoana din familia polițistului ori reprezentantul legal al acestuia și a documentelor justificative eliberate de unitatea medicală în care polițistul a beneficiat de tratament medical, cu avizul structurilor financiară și, respectiv, medicală ale unității în care acesta este încadrat.(4)Pentru polițiștii răniți, ministrul afacerilor interne poate aproba, prin ordin, în cazuri individuale, plata sau decontarea cheltuielilor cu asistența medicală, tratamentul și măsurile de recuperare medicală realizate în țară și în alte condiții decât cele prevăzute la alin. (1). Prin ordin se pot stabili inclusiv condiții de plată sau decontare diferite de cele prevăzute la alin. (2) și (3).(la 28-02-2018,
Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 20 din 27 februarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 28 februarie 2018
)
+
Articolul 7(1)În situația în care medicii de specialitate din cadrul unității medicale în care se află internat polițistul rănit stabilesc faptul că posibilitățile de tratament și recuperare medicală în acea unitate medicală nu există, sunt insuficiente sau sunt epuizate, recomandă efectuarea acestora în alte unități medicale din țară, prevăzute la art. 6 alin. (1), sau în străinătate.(2)Pentru efectuarea tratamentului medical în străinătate, dosarul medical complet al polițistului este înaintat Direcției medicale pentru îndeplinirea formalităților privind trimiterea acestuia la Comisia de specialitate teritorială din municipiul București, în vederea obținerii avizelor medicale.(3)După obținerea avizelor prevăzute la alin. (2), dosarul medical al polițistului va fi gestionat de Direcția medicală care, prin intermedierea Direcției afaceri europene și relații internaționale, asigură efectuarea corespondenței cu unitatea medicală recomandată de către Comisia de specialitate teritorială din municipiul București, programează polițistul rănit și obține documente privind costul și condițiile de plată ale tratamentului, precum și numărul de cont al unității medicale.(4)Plata tratamentului în străinătate se face de către Direcția generală financiară în contul unității medicale din străinătate, după efectuarea tratamentului, pe baza documentelor justificative primite în original de la aceasta.(5)Direcția economică și administrativă, pe baza cererii formulate de polițist sau de persoana din familia polițistului ori de reprezentantul legal al acestuia, asigură cu celeritate procurarea documentelor de transport necesare efectuării tratamentului medical în străinătate. +
Articolul 8(1)Acordarea despăgubirilor prevăzute la art. 4 alin. (2) din hotărâre se face în baza unei cereri depuse la structura de resurse umane a unității din care face/a făcut parte polițistul, la care se anexează:a)actul de identitate al solicitantului, în copie; … b)certificatul-decizie medicală emis de comisiile de expertiză medicală și evaluare a capacității de muncă din spitalele Ministerului Administrației și Internelor sau comisiile medico-militare din spitalele militare ale Ministerului Apărării Naționale, avizat de Comisia centrală de expertiză medicală și evaluare a capacității de muncă din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, în copie legalizată, din care să rezulte că încadrarea într-un grad de invaliditate și, implicit, clasarea ca inapt pentru serviciul polițienesc este urmarea faptului că polițistul a fost supus în timpul sau în legătură cu exercitarea atribuțiilor de serviciu, independent de voința lui, efectelor unor cauze vătămătoare, acestea afectându-i integritatea anatomică și/sau funcțională a organismului. … (2)Acordarea despăgubirilor prevăzute la art. 4 alin. (3) din hotărâre se face în baza unei cereri depuse la structura de resurse umane a unității în care a fost încadrat polițistul, la care se anexează:a)actul de identitate al persoanei îndreptățite din familia polițistului, în copie; … b)certificatul-decizie medicală emis de comisiile de expertiză medicală și evaluare a capacității de muncă din spitalele Ministerului Administrației și Internelor sau comisiile medicomilitare din spitalele militare ale Ministerului Apărării Naționale, avizat de Comisia centrală de expertiză medicală și evaluare a capacității de muncă din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, în copie; … c)certificatul de deces al polițistului, în copie legalizată; … d)după caz: certificatul de căsătorie, în copie legalizată, certificatul de naștere al copiilor polițistului, în copie legalizată, sau declarație notarială din partea părinților din care să rezulte că:1.aceștia se aflau în întreținerea legală a polițistului decedat; … 2.polițistul decedat nu era căsătorit și nu avea copii. … … (3)Cererea prevăzută la alin. (2) poate fi depusă, în ordine, după caz, de către soțul/soția supraviețuitor/supraviețuitoare, copiii polițistului decedat sau părinții polițistului decedat.(4)Dacă persoana îndreptățită la acordarea despăgubirii este lipsită de capacitatea de exercițiu sau are capacitatea de exercițiu restrânsă, cererea este depusă de reprezentantul legal al acesteia sau, după caz, de persoana în cauză, cu acordul reprezentantului legal. +
Articolul 9(1)Cererile pentru acordarea despăgubirilor prevăzute la art. 4 alin. (2) și (3) din hotărâre, însoțite de documentele justificative, se analizează de structura de resurse umane la care au fost depuse, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării, urmând ca aceasta să propună conducătorului unității aprobarea sau, după caz, respingerea cererii.(2)În cazul în care, în urma analizării cererii și a documentelor justificative, se constată îndeplinirea condițiilor legale, structura de resurse umane prezintă conducătorului unității dispoziția privind acordarea despăgubirii însoțită de documentele justificative, vizată pentru control financiar preventiv propriu de organul de specialitate propriu și avizată pentru legalitate de structura juridică a unității. După aprobare, documentele se transmit structurii financiar-contabile în vederea achitării drepturilor cuvenite.(3)În cazul în care în urma analizării cererii și a documentelor justificative se constată că nu sunt îndeplinite condițiile legale, structura de resurse umane propune conducerii unității, prin raport motivat, respingerea cererii și restituirea acesteia împreună cu toate documentele justificative, prezentând solicitantului, în scris, motivele care au stat la baza deciziei. +
Capitolul IIIAsigurarea despăgubirilor pentru prejudiciile aduse bunurilor polițistului +
Articolul 10(1)Starea inițială a bunurilor, cu excepția locuințelor de serviciu, se stabilește ca valoare de piață, în baza unui dosar de evaluare întocmit de un evaluator autorizat.(2)Cheltuielile privind stabilirea valorii de piață a bunurilor cad în sarcina polițistului.(3)Dosarul de evaluare se înregistrează și se păstrează la secretariatul unității unde este încadrat polițistul. +
Articolul 11(1)Pentru a beneficia de despăgubirile acordate în temeiulart. 4 alin. (4) din hotărâre, polițistul se adresează conducerii unității în care este încadrat printr-o cerere scrisă, la care anexează:a)documentele de constatare a evenimentului care a condus la producerea riscului; … b)documentele de evaluare a prejudiciului; … c)declarație din care să reiasă faptul că prejudiciul a fost cauzat de terțe persoane. Dacă acestea sunt cunoscute, sunt precizate datele de identificare; … d)declarația pe propria răspundere din care să reiasă faptul că prejudiciul nu a fost acoperit parțial sau în totalitate ca urmare a existenței unei asigurări în sistemul privat. … (2)La lucrările comisiei participă un reprezentant al Corpului Național al Polițiștilor sau un reprezentant desemnat de organizația sindicală din care face parte polițistul, cu statut de observator. +
Articolul 12Constatarea evenimentului care a condus la producerea riscului prevăzut la art. 3 lit. f) din hotărâre se face de unitatea de poliție în a cărei rază este situat bunul imobil sau, în cazul vehiculelor, de unitatea de poliție în a cărei zonă de competență s-a produs evenimentul. +
Articolul 13(1)În cazul construcțiilor cu destinația de locuit și a anexelor acestora, evaluarea prejudiciului se face de către un evaluator autorizat. Dispozițiile art. 10 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.(2)Pentru vehiculele aflate în proprietatea sau folosința polițistului, despăgubirea pentru aducerea în starea inițială a acestora se acordă pe baza devizului de reparație emis de o unitate specializată.(3)În cazul în care din devizul estimativ emis de unitatea specializată se constată că valoarea necesară aducerii bunului în starea inițială este mai mare decât valoarea bunului stabilită potrivit art. 10 alin. (1), despăgubirea nu poate depăși aceasta din urmă valoare. +
Articolul 14(1)La nivelul fiecărui ordonator de credite se numește o comisie a cărei activitate constă în a stabili, ori de câte ori este nevoie, dacă polițistul îndeplinește sau nu condițiile pentru a fi despăgubit pentru prejudiciile cauzate bunului/bunurilor.(2)Comisia este alcătuită din:a)președinte – șeful nemijlocit al polițistului prejudiciat; … b)3 membri titulari și 3 supleanți: câte un polițist din cadrul structurilor financiare, juridice și logistice. Pentru situațiile în care în unitate nu există decât un post la compartimentul juridic, supleantul acestuia este desemnat din cadrul structurii de resurse umane, urmărindu-se ca acesta să aibă studii superioare juridice; … c)secretar – din cadrul structurii de resurse umane. … (3)Rezultatul activității comisiei se materializează într-un proces-verbal, de concluziile căruia depinde acordarea sau nu a despăgubirilor.(4)La finalul procesului-verbal, președintele comisiei, pe baza propunerilor formulate de membrii comisiei și consemnate în cuprinsul acestuia, decide acordarea sau, după caz, neacordarea despăgubirilor.(5)Decizia președintelui comisiei este înaintată structurii de resurse umane care emite, după caz, actul administrativ necesar acordării despăgubirii sau decizia motivată de respingere a cererii.(6)În cazul în care, în urma analizării cererii și a documentelor justificative s-a stabilit acordarea despăgubirilor, structura de resurse umane prezintă conducătorului unității dispoziția privind acordarea despăgubirii solicitate, însoțită de documentele justificative, vizată pentru control financiar preventiv propriu de organul de specialitate propriu și avizată pentru legalitate de structura juridică a unității. După aprobare, documentele se transmit structurii financiar-contabile în vederea achitării drepturilor cuvenite.(7)În cazul în care în urma analizării cererii și a documentelor justificative s-a stabilit neacordarea despăgubirilor, structura de resurse umane propune conducerii unității, prin raport motivat, respingerea cererii și restituirea acesteia, împreună cu toate documentele justificative, solicitantului, prezentând acestuia în scris motivele care au stat la baza deciziei. +
Capitolul IVDispoziții finale +
Articolul 15Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Viceprim-ministru,
ministrul administrației și internelor,
Cristian Făiniși,
secretar de statBucurești, 19 martie 2009.Nr. 24.