ORDIN nr. 22 din 16 martie 1974

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL COMERTULUI INTERIOR
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 38 din 22 martie 1974
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 6ABROGA PEINSTRUCTIUNI 239 14/06/1967
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECRET 446 20/11/1972
ActulREFERIRE LALEGE 3 20/04/1972
ART. 6ABROGA PEINSTRUCTIUNI 239 14/06/1967
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 3 20/04/1972
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 19 16/12/1971
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 2503 30/12/1969
 Nu exista acte care fac referire la acest act

cu privire la activitatea de comerţ interior şi al Decretului nr. 446/1972 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Comerţului Interior



Ministrul comerţului interior, în temeiul Legii nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comerţ interior şi al Decretului nr.446/1972 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Comerţului Interior, avînd în vedere satisfacerea în condiţii tot mai bune a cerinţelor populaţiei cu bunuri de cosnum, ca urmare a punerii în vînzare a unui fond de marfa sporit de la un an la altul, concomitent cu creşterea calităţii şi diverisficarea sortimentelor,luînd în consideraţie rezultatele pozitive obţinute în ultimul timp în organizarea şi desfăşurarea activităţii comerciale, precum şi faptul ca pe lîngă acestea se mai produc încă unele neajunsuri şi stări de lucruri necorespunzătoare determinate de deficientele sau abaterile săvîrşite de către unii angajaţi care nu-şi cunosc suficient de bine obligaţiile ce le revin pe locul lor de muncă, a căror nerespectare generează nemultumiri justificate în rindul cumparatorilor şi obliga organele în drept să aplice sancţiuni în conformitate cu reglementările în vigoare, avînd în vedere rapsunderea pe care o are personalul din comerţ în faţa societatiii pentru modul în care administrează şi valorifica mărfurile, ambalajele şi celelalte valori materiale şi băneşti, ţinînd seama de îndatorirea fiecărui angajat din comerţ de a da permanent dovada de solicitudine faţă de cumpărători, de probitate profesională, de respect faţă de funcţia socială pe care o îndeplineşte, în vederea îmbunătăţirii continue a procesului aprovizionarii şi desfacere a mărfurilor şi sporirii eficientei economice a întregii activităţi comerciale, dispune:  + 
Articolul 1Se aprobă Regulile de comerţ prevăzute în anexa, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Regulile de comerţ sînt destinate să asigure fiecărui angajat de comerţ posibilitatea de a cunoaşte mai bine măsurile necesare de luat în vederea desfăşurării unei activităţi comerciale moderne şi eficiente, la nivelul exigenţelor actuale. Aplicarea şi respectarea acestor reguli trebuie să ducă la întărirea muncii de organizare, politica şi educativă, şi să ofere garanţia ca angajarea raspunderilor contravenţionale în caz de abateri se va face pe baza reglementărilor în vigoare.
 + 
Articolul 3Regulile de comerţ aprobate prin prezentul ordin sînt obligatorii pentru toate întreprinderile şi organizaţiile socialiste şi unităţile comerciale ale acestora, indiferent de subordonarea lor, precum şi pentru persoanele fizice autorizate sa exercite activitate de comerţ şi pentru mestesugarii cu ateliere proprii autorizaţi sa vinda populaţiei bunurile pe care le produc.
 + 
Articolul 4Ministerele şi celelalte centrale ale administraţiei de stat, cooperatiste şi obşteşti, care au în subordine întreprinderi, organizaţii şi unităţi care desfăşoară activitate comercială, precum şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, vor lua măsuri corespunzătoare pentru aplicarea prevederilor prezentului ordin de către unităţile subordonate, care vor fi prelucrate cu toţi angajaţii. În acelaşi timp se va acţiona pentru intensificarea muncii de îndrumare, supraveghere şi control, în vederea asigurării cunoaşterii temeinice şi aplicării riguroase a hotărîrilor de partid şi de stat, sporirii contribuţiei la îndeplinirea sarcinilor, la întărirea disciplinei şi simtului de răspundere, la apărarea şi prevenirea încălcării integrităţii proprietăţii socialiste şi a intereselor cumparatorilor. În vederea sporirii rolului educativ al aplicării sancţiunilor contravenţionale, cazurile de abateri de la regulile de comerţ aprobate prin prezentul ordin vor fi puse în dezbaterea colectivelor de mucna, în care scop se va solicita sprijinul organizaţiilor de partid, sindicat şi U.T.C.
 + 
Articolul 5Direcţia generală comercială pentru mărfuri alimentare şi alimentaţie publică, Direcţia comercială pentru mărfuri textile-încălţăminte, Direcţia comercială pentru mărfuri metalo-chimice, Direcţia de organizare, personal şi învăţămînt din Ministerul Comerţului Interior şi întreprinderile din subordinea directa a ministerului vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, iar Inspectoratul general comercial de stat şi inspectoratele comerciale de stat locale vor controla modul de aplicare.
 + 
Articolul 6Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la emitere. Pe aceeaşi dată se abroga Instrucţiunile privind stabilirea regulilor generale de comerţ nr.239/1967. Vicepreşedinte al Consiliului de Miniştrişi ministrul comerţului interior,Virgil Trofin
 + 
REGULI DE COMERŢ aprobate prin Ordinul ministrului comerţului interior nr.22 din 16 martie 1974 Îndeplinirea exemplara a sarcinilor privind aprovizionarea, păstrarea şi gospodărirea judicioasă a fondului de marfa, organizarea şi funcţionarea reţelei comerciale şi modernizarea continua a procesului de vînzare presupune cunoaşterea temeinica de către toţi angajaţi a regulilor de comerţ. Aplicarea şi respectarea stricta a acestor reguli de comerţ determina ridicarea activităţii comerciale pe o treapta superioară şi creează condiţii pentru a se evita săvîrşirea unor încălcări care se sancţionează contraventional. În vederea precizarii îndatoririlor angajaţilor din comerţ privind organizarea şi desfăşurarea activităţii comerciale, a căror nerespectare constituie contravenţii potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, se stabilesc următoarele reguli de comerţ: 1. Cu privire la aprovizionarea unităţilor comerciale a) Pentru satisfacerea cerinţelor de consum ale populaţiei, conducerile întreprinderilor comerciale, întregul personal din comerţ, în raport cu sarcinile ce le revin, sînt obligaţi sa aprovizioneze unităţile de desfacere cu amănuntul, în permanenta, cu toate sortimentele de mărfuri existente în depozite, într-o gama cît mai variata, de buna calitate şi cu aspect atragator. În acest scop: – conducerile întreprinderilor comerciale cu ridicată şi ale altor furnizori răspund de luarea măsurilor de livrare a mărfurilor existente în depozite potrivit comenzilor sau graficelor; – conducerile întreprinderilor şi şefii serviciilor sau birourilor comerciale vor asigura aprovizionarea ritmica a unităţilor cu întreg sortimentul de mărfuri de cerere curenta şi de sezon, luînd măsuri operative pentru impulsionarea livrărilor; – şefii serviciilor sau birourilor comerciale sînt oblgiati sa urmărească evoluţia stocurilor pe unităţi, în concordanta permanenta cu prevederile de plan şi cu nevoile de desfacere şi sa ia măsuri pentru buna gospodărire şi gestionare a mărfurilor şi ambalajelor; – şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari din sectorul de alimentaţie publică, inclusiv cantinele-restaurant, au oblgiatia să asigure la vînzare o varietate de sortimente din toate mărfurile şi produsele existente în depozite, laboratoare, carmangerii, bucatarii şi altele asemenea de unde se aprovizioneaza; – angajaţii răspunzători de funcţionarea centrelor de achiziţie a amblajelor de sticlă vor asigura numărul necesar pentru preluarea integrală a cantităţilor oferite de populaţie şi vor lua măsuri pentru descongestionarea unităţilor. Măsuri similare se vor lua şi în cazul unităţilor care fac achiziţii sau primesc la schimb ambalaje din sticlă. b) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari din unităţile de desfacere cu amănuntul au obligaţia sa lanseze comenzi scrise, cu specificaţia corespunzătoare mărfurilor pe articole, sortimente, modele, desene, culori, dimensiuni, gramaje, astfel încît să se asigure continuitatea aprovizionarii unităţilor. Comenzile vor fi transmise în termenele stabilite potrivit acordului dintre întreprinderea comercială cu amănuntul şi furnizorii săi, astfel ca acestea să poată fi executate la datele stabilite în graficele de aprovizionare. În cazul în care, din motive obiective, se produc descompletari la unele sortimente de mărfuri, se vor lansa comenzi şi în intervalul dintre doua aprovizionari. c) Merceologii voiajori, şefii de depozite, lucrătorii gestionari şi distribuitorii de mărfuri, în limita atribuţiilor de serviciu, au următoarele îndatoriri: – să respecte graficul de deplasare la unităţi, sa cunoască şi sa urmărească modul în care au fost onorate comenzile; – să prezinte sefilor de unităţi şi lucrătorilor gestionari mostre, cataloage, fotografii etc., în vederea completării comenzilor de mărfuri, şi să aibă asupra lor liste complete, la zi, cu fondul de marfa existent în depozite, inclusiv sortimentele nou apărute şi mărfurile cu vînzare lenta; – sa preia şi sa analizeze necesarele întocmite de şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari şi sa completeze comenzile în prezenta acestora pe trei capitole: mărfuri comandate şi existente în depozite, mărfuri solicitate, dar care lipsesc din depozite şi mărfuri oferite, care sînt necomandate, deşi nu se găsesc în magazin sau sînt în cantităţi insuficiente pentru asigurarea continuităţii desfacerii pînă la următoarea aprovizionare; – să asigure executarea comenzilor în termenul stabilit, între beneficiar şi furnizor, sau cel dispus de organele coemrciale ierarhic superioare, iar la mărfurile de consum zilnic, cum este cazul la: pîine şi produse de panificatie, lapte şi produse lactate proaspete, carne şi preparate de cane, gheaţa etc., cu respectarea orelor de aprovizionare. Comenzile vor fi executate fără a se favoriza unele unităţi în detrimentul altora. Pentru mărfurile nominalizate şi pentru cele a căror livrare se face pe bază de grafice fără comenzi, vor fi respectate defalcarile făcute de serviciul sau biroul comercial al întreprinderii comerciale cu amănuntul. Distribuitorii sînt obligaţi sa predea mărfurile unităţilor cărora le-au fost destinate conform documentelor, iar în cazurile în care apar la predare diferenţe cantitative sau deficiente de calitate, acestea vor fi consemnate într-un proces-verbal, atestat de beneficiar. Şefii de depozite şi lucrătorii gestionari au obligaţia de a tine evidenta comenzilor neonorate, în ordinea primirii lor, astfel ca la sosirea mărfurilor în cauza să se efectueze livrarea lor în ordinea depunerii comenzilor. 2. Cu privire la livrarea, recepţia şi vînzarea mărfurilor a) Personalul care poarta rapsunderea livrării şi recepţiei mărfurilor are următoarele obligaţii: – angajaţii care răspund de livrarea mărfurilor din întreprinderile furnizoare sînt obligaţi să le livreze în condiţiile legale de calitate prevăzute în standarde, norme interne, caiete de sarcini sau retete; – delegaţii la recepţie, precum şi comisiile de primire, vor verifica mărfurile şi ambalajele de transport conform standardelor, normelor interne, caietelor de sarcini sau retetelor produselor respective, fiind interzisă primirea acelor care nu corespund prescripţiilor tehnice de calitate; – delegaţii cu calitatea în comisiile de primire vor verifica calitatea mărfurilor obligatoriu, cel puţin în limitele prevăzute de standardele de stat sau normele interne, urmărind atît respectarea prescripţiilor de calitate, cît şi a celor referitoare la prezentarea produselor modul de etichetare, ambalare etc. b) Angajaţii care răspund de livrarea şi preluarea mărfurilor se vor îngriji ca pentru produsele care se livreaza însoţite de certificat de calitate să se menţioneze în documentele de însoţire numărul de ordine al acestuia. Pentru mărfurile la care este necesară efectuarea unei analize prealabile în vederea eliberării certificatului de calitate se va menţionarea în acesta şi numărul buletinului de analiza. Mărfurile se vor livra din depozite în ordinea datei de fabricaţie sau, dacă nu cuprind asemenea indicaţii, a intrărilor, cu excepţia situaţiilor cînd organele de specialitate din Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calităţii Produselor, Inspectoratul sanitar de stat etc. indica livrarea cu prioritate a unor loturi de mărfuri în vederea evitării producerii de deprecieri calitative. c) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari din reţeaua comerţului cu amănuntul vor verifica calitatea mărfurilor şi nu vor lua în primire, expune şi pune în vînzare pe cele alterate, degradate, deformate, cu impuritati, în stare de nefunctionare, cu vicii de execuţie vizibile, cu termenul de garanţie la limita sau depăşit. Vînzătorii vor controla calitatea mărfurilor atît la introducerea lor în sala de vînzare, cît şi în momentul servirii consumatorilor şi nu vor vinde mărfurile pe care le vor constata necorespunzătoare potrivit celor prevăzute la alineatul precedent, urmînd ca valorificarea acestora să se facă potrivit dispoziţiilor legale. Este interzisă punerea în vînzare a mărfurilor alimentare al căror termen de garanţie a fost depăşit. Produsele alimentare cu termenul de garanţie depăşit pot fi puse în vînzare numai pe baza certificatului eliberat de organele competente, potrivit legii, prin care se atesta ca au termen de valabilitate pentru o perioadă precizată. Termenul de garanţie prelungit va fi consemnat în dispoziţiile de livrare către unităţile cu amănuntul. Şefii serviciilor sau birourilor comerciale răspund de comunicarea către depozite şi unităţile comerciale cu amănuntul din subordine a termenelor de garanţie ale produselor, precum şi a cifrului de recunoaştere a datei de fabricaţie. d) Conducerile întreprinderilor, şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari sînt obligaţi sa procedeze, după caz, la reconditionarea, înlocuirea sau restituirea contravalorii mărfurilor pentru care s-au primit reclamaţii îndreptăţite de la cumpărători. Şefii serviciilor sau birourilor comerciale din întreprinderile comerciale cu amănuntul vor urmări rezolvarea în termen legal a reclamatiilor cumparatorilor pentru mărfurile cu vicii ascunse care le-au fost vîndute. e) Angajaţii răspunzători de livrarea, preluarea sau punerea în vînzare a mărfurilor se vor îngriji ca acestea sa întrunească condiţiile de standare, etichetare sau imprimare a datelor prevăzute în standardele de stat, normele interne sau în alte dispoziţii legale privind obligaţia furnizorilor de a stanta, eticheta, tipari data fabricaţiei, preţul sau alte menţiuni, pe fiecare produs în parte sau, pentru produsele preambalate, de a menţiona vizibil pe ambalajul sau pe eticheta greutatea, conţinutul, preţul şi, de asemenea, cifra de control a lucrătorului sau echipei care a efectuat preambalarea. f) Eliberarea de mărfuri din depozite, magazii, laboratoare, bucatarii centrale, secţii, se va face numai însoţite de actele legale completate cu toate datele obligatorii. Primiea în unităţile comerciale şi de alimentaţie publică a mărfurilor se va face numai dacă sînt însoţite de actele legale în care să se menţioneze toate elementele de identificare specifice: denumirea produsului, preţul de vînzare către consumatori, calitatea, tipul, talia, numărul, grosimea etc., pentru fiecare sortiment în parte. La vinuri şi rachiuri naturale neimbuteliate se va menţiona, în afară datelor de mai sus, şi tăria alcoolică, pastrindu-se probe martor pînă la epuizarea lotului atît la furnizor, cît şi la unitatea de desfacere. g) Conducerile întreprinderilor comerciale şi şefii serviciilor sau birourilor comerciale se vor îngriji de dotarea depozitelor cu documentarea privind standardele de stat şi normele interne necesare pentru receptionarea mărfurilor care se vehiculeaza prin aceste depozite Şefii de depozite şi lucrătorii gestionari vor tine la dispoziţia întreprinderilor comerciale şi a unităţilor de desfacere cu amănuntul, spre consultare, standardele şi normele interne, în vederea efectuării verificărilor necesare. h) Angajaţii răspunzători de aplicarea preţurilor se vor îngriji ca orice modificări ale acestora să se facă în termenul stabilit. i) Angajaţii din comerţ, în raport cu atribuţiile de serviciu, se vor îngriji ca mărfurile care se soldeaza cu preţul redus, cu excepţia soldarilor sezoniere, sa poarte semnul distinctiv al soldarilor şi să aibă eticheta vechiul şi noul preţ. j) Angajaţii din comerţul de consignaţie răspund, corespunzător sarcinilor de serviciu, de aplicarea normelor legale de primire, evaluare şi punere în vînzare a obiectelor aduse de deponenti. k) Angajaţii împuterniciţi să aplice reduceri de preţuri la legume şi fructe sînt obligaţi să le efectueze astfel încît unităţile comerţului socialist care desfac legume şi fructe în pieţe sa practice preţuri efective cu amănuntul cel mult la nivelul preţurilor practicate frecvent de producători la produsele de aceeaşi calitate şi în aceleaşi condiţii de prezentare. l) Angajaţii unităţilor socialiste şi membrii cooperativelor şi ai altor organizaţii obşteşti, în cadrul însărcinărilor de serviciu, sînt obligaţi sa vinda legumele şi fructele pe soiuri şi calităţi, la acele produse la care preţurile sînt stabilite pe soiuri şi calităţi. m) Conducerile întreprinderilor de alimentaţie publică şi şefii de servicii sau birouri comerciale se vor îngriji ca aplicarea remizei să se facă numai la unităţile pentru care s-a data aprobara şi numai în condiţiile stabilite de organele în drept. n) Angajaţii care au ca atribuţie de serviciu stabilirea preţurilor cu amănuntul pentru legume şi fructe se vor îngriji ca aceasta să se facă în concordanta cu preţurile plafon stabilite de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti. 3. Cu privire la servirea cumparatorilor şi consumatorilor a) Angajaţii din unităţile de desfacere cu amănuntul şi din cele de alimentaţie publică, care vin în contact direct şi permanent cu publicul, sînt obligaţi ca în timpul orelor de serviciu să aibă o ţinuta vestimentara ingrijita, iar acolo unde este prevăzut, sa poarte uniforma stabilită şi ecusoane cu numele prenumele şi funcţia. b) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari răspund de etichetarea mărfurilor sau de afişarea listelor de preţuri sau a tarifelor legale în unităţile şi locurile de desfacere sau de servire, potrivit dispoziţiilor legale, ingrijindu-se ca afişarea să se facă astfel încît să evidenţieze legătură directa dintre preţul de desfacere şi marfa expusă. În unităţile de alimentaţie publică, pe etichetele de la bufet, vitrine şi lini de autoservire se va menţiona şi gramajul unei portii. Şefii unităţilor şi lucrătorii gestionari din alimentaţia publică, unde servirea se face de ospatari, se vor îngriji să asigure, încă de la deschiderea unităţii un număr suficient de liste de preparate şi băuturi, cel puţin o lista la 3 mese, curpinzind denumirea exactă a tuturor felurilor de mincare şi a băuturilor ce se servesc în ziua respectiva, precum şi gramajul şi preţurile legale pentru fiecare produs şi preparat în parte. Listele vor fi scrise citeţ şi se vor semna de şeful unităţii sau lucrătorul gestionar şi de bucatarul şef şi vor fi prezentate consumatorilor chiar dacă nu au fost solicitate. Ospatarii vor anula de îndată de pe liste felurile de mincare sau băuturile care în decursul zile s-au epuizat. În unităţile de alimentaţie publică fără ospatari se va asigura afişarea listelor de preţuri, la locurile vizibile consumatorilor, pentru băuturile puse în vînzare. În unităţile de alimentaţie publică se va afişa categoria de local stabilită pe baza indicaţiilor în vigoare. c) Angajaţii din unităţile de alimentaţie publică nu vor servi băuturi alcoolice consumatorilor aflaţi în stare de ebrietate. d) Este interzis a se desface băuturi alcoolice pentru consum pe loc în unităţile care nu au asemenea profil. Servirea cumparatorilor şi consumatorilor se va face în ordinea prezentării, fiind interzis sub orice formă favorizarea acestora prin aprovizionarea sau servirea cu preferinta, în condiţiile în care se afectează interesele celorlalţi. Este interzis a se rezerva mărfuri în scopul aprovizionarii proprii sau a altor persoane. f) Desfacerea mărfurilor către cumpărătorii individuali se face numai din spaţiile anume destinate acestui scop, fiind interzis a se vinde mărfuri direct din unităţile producătoare sau din depozitele acestora ori din depozitele unităţilor comerciale de orice fel. Unele mărfuri cum sînt: mobila, caramizi, tigle, prefabricate din beton, material de balastiera, puieţi, lemn din doborîturi, deşeuri rezultate din exploatarea şi industrializarea lemnului şi alte mărfuri, stabilite prin dispoziţiile legale, vor putea fi vîndute cumparatorilor individuali la preţuri cu amănuntul, direct de unităţile producătoare. g) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari din magazinele în care se vînd mărfuri cu plata în rate sînt obligaţi să respecte nomenclatorul mărfurilor care se desfac cu plata esalonata, cuantumul acontului şi numărul de rate stabilite potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. h) Aprobarea şi desfacerea pe bază de virament se vor face numai în acele unităţi şi pentru acele mărfuri care sînt stabilite de organele competente şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de dispoziţiile în vigoare. i) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari sînt obligaţi a se îngriji să se găsească la desfacere în magazine toate mărfurile expuse în vitrine. j) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari sînt obligaţi sa pună în vînzare toate mărfurile în maximum 2 ore de la receptionarea şi luarea lor în primire, fiind interzis a se refuza vînzarea mărfurilor aflate în unitate. Refuzul de a vinde se considera justificat în următoarele situaţii: – cînd s-au dat în scris dispoziţii de către conducerea întreprinderii comerciale cu privire la constituirea unor stocuri, vînzarea unor mărfuri ori produse între anumite ore sau desfacerea unor cantităţi zilnic, precum şi la limitarea cantităţilor maxime care se pot vinde fiecărui cumpărător; – în cazuri deosebite, cînd şeful unităţii sau lucrătorul gestionar, apreciind ca cererile cumparatorilor aflaţi în unitate depăşesc cantităţile disponibile, stabileşte cît anume poate fi vîndut fiecărui cumpărător. k) Este interzis conducătorilor de întreprinderi, sefilor serviciilor sau birourilor comerciale, precum şi angajaţilor operativi din depozite şi unităţi de desfacere cu amănuntul, sa condiţioneze vînzarea unor mărfuri de cumpărarea altor mărfuri sau prestarea unor servicii. l) Angajaţii din comerţ sînt obligaţi sa folosească raţional materialul pentru ambalaje, pungile şi alte materiale de acest fel, potrivit cu natura produselor şi cantităţilor vîndute, evitindu-se folosirea neeconomicoasa şi în detrimentul consumatorilor de hîrtii sau pungi mai mari decît este necesar pentru ambalarea mărfurilor respective. De asemenea, răspund de respectarea dispoziţiilor legale privind vînzarea neta a unor mărfuri. m) Şefii de unităţi, lucrătorii gestionari şi ceilalţi angajaţi – fiecare în raza sa de activitate – vor veghea ca în unităţile comerciale şi de alimentaţie publică sa nu se practice comerţ ambulant de către particulari, inclusiv sub forma de cerşetorie mascată sub aspect de comerţ, muzicanti etc., în care scop nu vor îngădui prezenta acestora în incinta unităţilor respective. n) Angajaţii operativi din unităţile de desfacere cu amănuntul şi de alimentaţie publică sînt obligaţi să aibă o comportare civilizata în raproturile cu publicul, respectînd, în cadrul atribuţiilor de serviciu, următoarele reguli de servire: – să solicite cumparatorilor, imediat la prezentarea acestora în faţa raionului, comanda pentru mărfurile pe care doresc să le cumpere, sau în localurile de alimentaţie publică, produsele pe care doresc să le consume, sa asculte cu atenţie cererile acestora, să ofere produsele pe care le au în vînzare şi sa răspundă imediat, cu amabilitate, la întrebările ce le-au fost adresate; – sa nu lase pe cumpărători sau consumatori sa aştepte şi în acest timp sa întreţină discuţii particulare cu ceilalţi lucrători sau cu persoane străine; – să prezinte mărfurile cerute şi sa dea explicaţii corespunzătoare cu privire la scopul şi mdoul de întrebuinţare, calitate, preţ; să ofere produse similare celor cerute, în cazul cînd acestea lipsesc, precum şi alte produse complementare în legătură cu cele cerute, sa ajute şi sa sfatuiasca pe cumpărători la alegerea mărfurilor, să efectueze probe de funcţionare la produsele care se prestează; – sa servească produsele zaharoase, de pateserie, mezeluri, brînzeturi etc., folosind ustensile adecvate (scafe, clesti, cutite de tăiat mezeluri etc.); – sa nu fumeze sau sa manince în faţa cumparatorilor sau consumatorilor; – sa nu consume băuturi alcoolice în timpul programului sau să se prezinte la serviciu în stare de ebrietate; – şefii de unităţi, lucrătorii gestionari, şefii de laboratoare, se vor îngriji sa pună în consum numai preparate culinare, de cofetarie şi patiserie de buna calitate; – în centrele sau raioanele de vînzare a carnii se va afişa, la loc vizibil, schema de transare; carnea transata va fi aranjata pe calităţi şi sortimente, cu indicarea acestora, a preţului şi a proportiei de oase, respectîndu-se la vînzare preţurile legale pe calităţi şi sortimente; – angajaţii din unităţile în care desfacerea este organizată prin autoservire sînt obligaţi să contribuie la preambalarea de mărfuri pentru completarea cantităţilor primite de la furnizori şi sa aprovizioneze în mod continuu rafturile, gondolele, vitrinele frigorifice, cu toate sortimentele aflate în depozitele de mina sau secţiile de producţie; de asemenea, sînt obligaţi sa pună în permanenta la dispoziţia cumparatorilor un număr sufieient de cosulete pe standul amenajat în acest scop la intrarea în unitate, iar în unităţile de alimentaţie publică cu autoservire sa pună la indemina consumatorilor tavile şi tacîmurile necesare şi să asigure debarasarea şi curăţenia meselor; – angajaţii din unităţile cu alegere libera vor asigura etalarea mărfurilor, astfel încît publicul să aibă acces nemijlocit la acestea, iar cei din unităţile la care se prestează servicii suplimentare: aprovizionarea la domiciliu prin case şi microcase de comenzi, aprovizionarea cu lapte la domiciliu pe bază de abonamente, transportul mărfurilor la domiciliu, comenzi prin posta etc, vor asigura prestarea serviciilor în mod permanent şi în bune condiţii. o) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari răspund, în legătură cu programul de funcţionare al unităţilor, de următoarele: Deschiderea şi închiderea unităţilor comerciale şi de alimentaţie publică să se facă la orele stabilite prin orarul de funcţionare. Orarul va fi afişat la intrarea în unitate, astfel încît publicul să poată lua cunoştinţa de programul de activitate al unităţii chiar atunci cînd aceasta este închisă. În unităţile cu doua schimburi, la care este încadrat un singur şef de unitate sau lucrator gestionar, se va afişa în interiorul unităţii orarul de lucru al acestuia. Accesul cumparatorilor sau consumatorilor în unităţi va fi permis în tot timpul orelor de funcţionare prevăzute în orar. Închiderea unităţilor sau raioanelor pentru primire de marfa este permisă numai la acele unităţi care funcţionează cu un număr mic de vinzatori, pentru care s-a dat aprobarea scrisă a conducerii întreprinderii. În cazul în care unitatea se închide din diferite motive – reparaţii, amenajări, inventar – aceasta se va anunta printr-un afis, indicindu-se totodată adresa celei mai apropiate unităţi cu acelaşi profil, precum şi data pînă cînd unitatea va fi închisă. Pentru un inventar durata maxima a perioadei de închidere a unităţii nu va depăşi termenul normat potrivit dispoziţiilor legale. p) Formatiile orchestrale şi solistii să respecte orarul zilnic, durata pauzelor şi programul săptămînal stabilit, orele de folosire a statiilor de amplificare. 4. Cu privire la întreţinerea şi folosirea bunurilor care sînt în dotarea unităţilor comerciale a) Şefii de unităţi, lucrătorii gestionari şi angajaţii cărora le revine aceasta atribuţie de serviciu se vor îngriji ca unităţile comerciale şi de alimentaţie publică (în interior şi exterior), firmele, anexele, vitrinele, rafturile, tejghelele, utilajele, ustensilele, mărfurile şi ambalajele existente în depozite şi unităţi de desfacere să fie ţinute sau păstrate în bune condiţii şi în stare de perfecta curăţenie. Măsuri similare se vor lua şi în pieţe, tîrguri, oboare şi alte locuri în care se practica acte de comerţ. Conducătorii de întreprinderi, şefii şi lucrătorii gestionari din depozite din unităţi, raioane şi puncte de desfacere sînt obligaţi să asigure conservarea mărfurilor şi a amblajelor conform standardelor şi normelor interne ale produselor respective, pentru evitarea deprecierii acestora şi a pierderilor. Mărfurile vor fi păstrate la depozite, magazii, în sălile de vînzare şi în vitrine în condiţii de vecinătate care să nu influenteze gustul şi mirosul lor. Conducerile întreprinderilor de alimentaţie publică, inclusiv cantinele-restaurant, vor asigura dotarea unităţilor cu obiecte de inventar necesare servirii, potrivit normativului stabilit pe tipuri de unităţi, iar şefii unităţilor, lucrătorii gestionari şi ospatarii răspund de folosirea, pentru servirea consumatorilor, a veselei, tacîmurilor, canilor, paharelor,scrumierelor, inventarului textil etc, cu respectarea dispoziţiilor legale, corespunzător categoriei de local. b) Firmele luminoase vor fi puse şi ţinute în funcţiune şi vitrinele vor fi luminate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. Conducerile întreprinderilor comerciale vor comunică în scris unităţilor în subordine orele în care firmele şi vitrinele vor fi luminate, iar şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari vor asigura respectarea programului stabilit. În cazul în care una sau mai multe dintre literele firmelor luminoase se defecteaza, firma în cauza va fi scoasa din funcţiune pînă la reparare. Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari rapsund de folosirea şi întreţinerea utilajelor comerciale şi a agregatelor frigorifice potrivit cu indicaţiile tehnice şi au obligaţia sa ia măsuri urgente, în cazul ivirii unor defectiuni, pentru repunerea lor în stare de funcţionare. Aparatele şi instrumentele de cintarit şi măsurat (cîntare, balante, greutăţi, măsuri de capacitate, metri) vor fi păstrate în perfecta stare de curăţenie şi funcţionare exactă. Este interzisă cintarirea mărfurilor prin aruncarea lor pe cîntar, taierea sau impachetarea mărfurilor pe talerele cîntarelor.c) Aşezarea şi folosirea cîntarelor şi a altor instrumente de măsurat şi cintarit se vor face astfel încît cumpărătorii, consumatorii sau personalul de servire să poată controla cu usurinta exactitatea cintarii sau masurarii în momentul efectuării acestora operaţiuni. În unităţile dotate cu cîntare sau metri de control, acestea vor fi aşezate în locuri cît mai accesibile folosirii lor de către cumpărători, indicindu-se printr-un afis scopul pentru care sînt destinate. d) Ospatarii sînt obligaţi ca la ridicarea preparatelor de bufet, bucatarie, gratar, sa controleze ca acestea sa corespundă gramajul stabilit, iar la băuturile care se măsoară în recipiente oficial marcate, acestea să fie umplute pînă la nivelul indicat. e) Conducerile întreprinderilor de alimentaţie publică, şefii de unităţi, lucrătorii gestionari şi barmanii sînt obligaţi, potrivit cu atribuţiile lor de serviciu, sa doteze şi să asigure la fiecare unitate suficiente măsuri de capacitate oficial marcate, astfel încît servirea cu băuturi a consumatorilor să se facă corect, corespunzător comenzii date. f) Angajaţii care răspund de ridicarea ambalajelor de la unităţile comerciale şi de alimentaţie publică sînt obligaţi să respecte termenele stabilite în acest scop prin grafice. 5. Cu privire la minuirea şi încasarea banilor de la cumpărători sau consumatori a) Casierii, precum şi toţi cei împuterniciţi sa încaseze bani de la cumpărători sau consumatori, sînt obligaţi să aibă suficienta moneda divizionara pentru a da restul cuvenit acestora, în care scop conducerile întreprinderilor comerciale vor asigura fondul de rulment necesar. Este interzis a se oferi cumparatorilor mărfurilor în locul restului cuvenit. b) angajaţii care minuiesc bani (casieri, vinzatori care încasează bani direct etc) nu vor păstra banii proprii în acelaşi loc cu sumele rezultate din vînzare. Pentru a se putea asigura o corecta gestionare a sumelor rezultate din vinzari, angajaţii care efectuează opereatiuni de casa vor declara verbal şi prezenta banii proprii, existenţi asupra lor la începerea serviciului, sefilor de unităţi şi lucrătorilor gesionari, care au obligaţia să-i evidentieze într-un caiet ţinut în acest scop. c) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari, casierii precum şi toţi cei care încasează bani de la cumpărători sau consumatori, sînt obligaţi să asigure înregistrarea, potrivit normelor legale, a sumelor rezultate din vinzari. Eliberarea de bonuri de vînzare, note de plată sau facturi este obligatorie la vînzarea de tesaturi, mărfuri cu plata în rate, bunuri de folosinţă îndelungată cu termen de garanţie, metale preţioase, mărfuri în consignaţie, precum şi în toate cazurile prevăzute de normele în vigoare sau atunci cînd sînt cerute de cumpărători. Vor fi folosite numai bunuri de vînzare, note de plată sau facturi tipizate, care se vor completa citeţ, cu toate elemente de identificare: data, denumirea mărfii, cantitatea, preţul per unitate, valoarea totală. d) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari au, în legătură cu minuirea aparatelor de casa şi manipularea banilor incasati, următoarele obligaţii: – să semneze împreună cu casierul de serviciu banda de control la începutul şi la sfîrşitul programului de lucru, precum şi în toate cazurile cînd banda sa rupe; – sa păstreze cheile de la aparatele de casa, pe care le vor deschide numai la sfîrşitul orelor de program pentru efectuarea controlului asupra gestiunii băneşti. Angajaţii care minuiesc aparate de casa au următoarele obligaţii: – sa verifice la începutul programului ca toate elementele de înregistrare a sumelor să fie puse la zero, aparatul de casa să aibă banda de control semnată de cei în drept, iar numărul de ordine şi data emiterii tichetelor să fie în regula; – să efectueze operaţiunile de casa în următoarea succesiune: sa numere în prezenta cumpărătorului suma primită, sa dea acestuia tichetul împreună cu restul cuvenit, sa pună în casa banii incasati numai după ce cumpărătorul a verificat exactitatea restului ce i-a fost dat; – să depună cu regularitate, la sfîrşitul fiecărui program, şefului de unitate ori lucrătorului gestionar sau, după caz, la casierie, sumele încasate şi monetarul întocmit, după care să emita un tichet totalizator al sumelor încasate şi sa procedeze la aducerea casei la zero; – sa asiste la deschiderea şi închiderea aparatului de casa de către şeful de unitate ori lucrătorul gestionar. 6. Cu privire la organizarea evidentei şi efectuarea controlului activităţii comerciale a) Conducerile întreprinderilor comerciale, şefii serviciilor sau birourilor administrative, şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari, fiecare în raport cu atribuţiile de serviciu, răspund de dotarea unităţilor cu mijloacele de evidenta necesare desfăşurării activităţii, cum sînt: registre, formulare de primire sau restituire a mărfurilor, ambalajelor, obiectelor de inventar şi altor bunuri, rapoarte de gestiuni, benzi de control, note de plată, boniere, caiete pentru sesizări şi propuneri şi orice alte imprimate prevăzute de dispoziţiile legale. b) Şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari au obligaţia, potrivit instrucţiunilor legale, sa înscrie zilnic sau periodic în raportul de gestiune mărfurile şi ambalajele intrate şi ieşite, monetarul, procesele-verbale pentru modificările de preţuri, acte de conoastere a pierderilor la mărfuri, ambalaje, alte bunuri etc. Gestionării de la depozite şi de la alte unităţi a căror activitate se evidenţiază cantitativ şi valoric răspund de completarea zilnica a fişelor de raft cu intrările şi ieşirile de mărfuri, materiale etc. c) Ospatarii sînt obligaţi sa ridice produsele sau preparatele de la secţii numai pe baza bonurilor de marcaj completate citeţ cu datele necesare, dacă unităţile respective practica acest sistem. d) Angajaţii care vînd mărfuri cu termen de garanţie sînt obligaţi sa elibereze cumparatorilor certificat sau, după caz, talon de garanţie, completate cu datele prevăzute. Pentru mărfurile care se vînd însoţite de instrucţiuni de folosire şi întreţinere, acestea vor fi eliberate cumparatorilor odată cu marfa. e) Conducerile întreprinderilor comerciale, precum şi şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari, vor prezenta, la cererea organelor de control, toate actele şi materialele necesare pentru verificarea respectării regulilor de comerţ. f) Conducerile întreprinderilor comerciale, şefii serviciilor sau birourilor administrative, precum şi şefii de unităţi şi lucrătorii gestionari, sînt obligaţi să asigure ca în toate unităţile comerciale şi de alimentaţie publică sa existe şi să se pună la dispoziţia cumparatorilor sau consumatorilor mijloacele stabilite prin dispoziţiile în vigoare, pentru ca aceştia să-şi înscrie sesizările şi propunerile. De asemenea, conducerile întreprinderilor comerciale şi angajaţii, în raport cu atribuţiile de serviciu, răspund de rezolvarea în condiţiile şi termenele legal stabilite a sesizarilor şi propunerilor cumparatorilor, consumatorilor şi ale echipelor de control obştesc sau a indicaţiilor date de organele de control. g) Conducerile întreprinderilor comerciale, şefii de unităţi, lucrătorii gestionari şi ceilalţi angajaţi sînt obligaţi sa faciliteze activitatea organelor de control, dîndu-le sprijinul solicitat pentru îndeplinirea atribuţiilor care le revin. 7. Regulile de comerţ prevăzute la pct. 3 lit. b) alin. 1 lit. i), lit. l), lit. o) alin. 1 şi 2; pct. 4 lit. b) alin. 5 şi lit. c); pct. 6 lit. e) şi g) sînt obligatorii şi pentru persoanele fizice autorizate sa exercite activitate comercială, precum şi pentru mestesugarii autorizaţi sa vinda populaţiei bunurile produse. 8. Nerespectarea prezentelor reguli de comerţ se sancţionează contraventional, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, astfel: – cu amendă de la 50 la 100 lei cele prevăzute la pct. 5 lit. a), b) şi d), în conformitate cu Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 2503/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regulile generale de comerţ, art. 5; – cu amendă de la 100 la 200 lei cele prevăzute la pct. 3 lit. a), e), f), g), i), j), l), m), n), o) şi p), pct. 4 lit. a), b), d), e), f), pct. 6 lit. a) – g), în conformitate cu Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 2503/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor de regulile generale de comerţ art. 3, 4 şi 6; – cu amendă de la 150 la 300 lei cele prevăzute la pct. 1 lit. b), în conformitate cu Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 2503/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regulile generale de comerţ art. 1; – cu amendă de la 200 la 400 lei cele prevăzute la pct. 2 lit. b), d), f), g) şi j), în conformitate cu Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 2503/1969 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regulile generale de comerţ, art. 2; – cu amendă de la 100 la 1000 lei cele prevăzute la pct. 2 lit. k), pct. 3 lit. b), în conformitate cu Legea nr. 19/1971 cu privire la regimul preţurilor şi tarifelor, art. 137 pct.1; – cu amendă de la 100 la 1200 lei cele prevăzute la pct. 2 lit. h), i) şi l), în conformitate cu Legea nr. 19/1971 cu privire la regimul preţurilor şi tarifelor, art. 137 pct.2; – cu amendă de la 250 la 1500 lei cele prevăzute la pct. 1 lit. a) şi c), pct. 2 lit. a), c) şi e), pct. 3 lit. k), pct. 4 lit. c), pct. 5 lit. c), în conformitate cu Legea nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comerţ interior, art. 71; – cu amendă de la 300 la 2000 lei cele prevăzute la pct. 3 lit. c), în conformitate cu Legea nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comerţ interior, art. 72; – cu amendă de la 500 la 2000 lei cele prevăzute la pct. 2 lit. m) şi n), în conformitate cu Legea nr. 19/1971 cu privire la regimul preţurilor şi tarifelor, art. 137 pct.3. ──────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x