pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare sanitară şi autorizare sanitară
Ministrul sănătăţii,vazand nota Direcţiei generale a medicinei preventive şi promovarea sănătăţii, înregistrată la nr. 6.194 din 11 februarie 1997,în temeiul prevederilor Legii nr. 3/1978 privind asigurarea sănătăţii populaţiei şi ale Hotărârii Guvernului nr. 244/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii,emite următorul ordin:1. Se aprobă Normele metodologice de avizare sanitară şi autorizare sanitară.2. Avizarea sanitară şi autorizarea sanitară sunt obligatorii potrivit legii şi condiţioneaza tehnic şi juridic construcţia şi funcţionarea obiectivelor de investiţii şi activităţilor cu impact asupra sănătăţii populaţiei.3. Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage după sine răspunderea disciplinară, administrativă, materială, civilă şi, după caz, penală.4. Direcţia generală a medicinei preventive şi promovarea sănătăţii, inspectoratele de sănătate publică judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi ministerele cu reţea sanitară proprie vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.5. La data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.195/1990 îşi încetează aplicabilitatea.Ministrul sănătăţii,prof. dr. Ştefan Iosif Dragulescu +
NORME METODOLOGICEde avizare sanitară şi autorizare sanitară +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Avizarea sanitară a proiectelor în toate fazele de proiectare a obiectivelor de investiţii şi autorizarea sanitară a activităţilor reprezintă acte de inspecţie sanitară, care condiţioneaza tehnic şi juridic construcţia şi punerea în funcţiune a acestora. +
Articolul 2Avizul sanitar şi autorizaţia sanitară de funcţionare se emit în baza Legii nr. 3/1978 privind asigurarea sănătăţii populaţiei şi a Ordinului ministrului sănătăţii nr. 102/1993 privind organizarea şi atribuţiile inspectoratelor de sănătate publică judeţene şi al municipiului Bucureşti. +
Articolul 3Avizul sanitar şi autorizaţia sanitară se eliberează înainte de construcţia sau de intrarea în funcţiune a obiectivelor de investiţii sau a activităţilor, scopul lor fiind prevenirea apariţiei oricăror situaţii care ar putea pune în pericol sănătatea populaţiei.Fiind acte de inspecţie sanitară, avizul sanitar şi autorizaţia sanitară au rolul:– de a stabili normele de fond privind protejarea sănătăţii populaţiei şi a factorilor de mediu;– de a stabili termenii procedurali sau administrativi care explica cum sunt respectate normele de fond, inclusiv standardele de analiza (evaluarea conformarii entitatii autorizate la normele de fond);– de a implica toate părţile interesate, în asa fel încât acestea sa înţeleagă, să fie capabile şi sa doreasca să respecte cerinţele normelor de baza.Avizul sanitar şi autorizaţia sanitară fac cunoscute exigenţele igienico-sanitare autorităţilor statului, implicate în activităţi de autorizare sau de licentiere, valorifica avantajele activităţii preventive, în folosul întreprinzătorului, evitand cheltuielile de remediere sau de compensaţie ulterioare, creează şi valorifica bănci de date privind condiţiile de mediu de viaţa şi de muncă şi factorii de risc existenţi în teritoriul arondat. +
Articolul 4Activităţile aferente avizării/autorizării sanitare sunt complexe. Pentru realizarea lor, în inspectoratele de sănătate publică judeţene şi al municipiului Bucureşti funcţionează secretariatul tehnic, format din medici, ingineri sanitari şi alţi specialişti cu studii superioare, cadre medicale cu pregătire medie, tehnicieni, informaticieni şi operatori de calculator, în funcţie de situaţia fiecărui inspectorat de sănătate publică. Inspectorul-şef va stabili componenta secretariatului tehnic din personalul existent în laboratoarele şi compartimentele inspectoratelor. +
Capitolul 2Avizarea sanitară +
Articolul 5Avizarea sanitară reprezintă activitatea de inspecţie sanitară prin care inspectoratele de sănătate publică judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, impun condiţiile care trebuie respectate de către proiectant, pentru orice obiectiv de investiţii sau activitate care urmează să se înfiinţeze pe teritoriul arondat.Condiţiile impuse sunt cele cuprinse în normele sanitare, standardele, normativele şi alte reglementări legale în domeniu, specialiştii, pe baza studierii documentaţiei şi a expertizei în teren, putând impune, în interesul sănătăţii publice, condiţii tehnice speciale. +
Articolul 6Sunt supuse avizării sanitare, în vederea asigurării condiţiilor de igiena, în scopul apărării şi promovării sănătăţii publice, proiectele sau documentaţiile tehnice privind:– amplasarea obiectivelor de investiţii şi a activităţilor economice şi social-culturale;– sistematizarea centrelor populate şi a teritoriului;– construirea, transformarea, extinderea, schimbarea destinaţiei sau sistematizarea obiectivelor: industriale, depozite comerciale, prestări de servicii, învăţământ, cultura, turism şi recreere, medico-sanitare, nucleare, transporturi, locuinţe, dotări urbanistice şi edilitare şi de amenajare a teritoriului, agricole, zootehnice etc.;– activităţile de transport pentru substanţe sau materiale periculoase pentru sănătate;– activităţile cu durata limitată (santiere, demolarea construcţiilor, exploatări forestiere etc.). +
Articolul 7Avizul sanitar nu este necesar în situaţiile în care proiectele se referă la activităţi sau la lucrări care, prin execuţia şi funcţionarea lor, nu prezintă riscuri pentru sănătatea populaţiei sau a salariaţilor şi nu sunt în măsura sa altereze factorii de mediu, precum şi în următoarele situaţii:– lucrări de cai ferate, cai rutiere şi lucrări aferente, cu excepţia celor care traverseaza zone populate sau zonele rezervate protecţiei sanitare a surselor şi instalaţiilor de apa potabilă sau alte zone protejate;– linii de transport al energiei electrice, cu excepţia celor care traverseaza centre populate;– conducte de transport al gazelor naturale, petrolului şi produselor petroliere, cu excepţia celor care traverseaza centre populate sau zonele rezervate protecţiei sanitare a surselor şi instalaţiilor de apa potabilă sau alte zone protejate;– lucrări de hidroamelioratii, de apărare împotriva acţiunilor distructive a apelor, cu excepţia acumularilor şi captarilor de apa în scop potabil şi a amenajărilor pentru sport şi agrement;– lucrări privind rezistenta şi stabilitatea construcţiilor. +
Articolul 8Avizul sanitar se solicita de către proiectant şi/sau beneficiar, persoana fizica sau juridică, la inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti.Cererea proiectantului, însoţită de documentaţia tehnica, este înregistrată la secretariatul tehnic, care, în termen de 30 de zile, are obligaţia de a o rezolva, printr-una dintre următoarele forme:– eliberarea avizului sanitar favorabil, cu sau fără cerinţe speciale obligatorii;– notificarea de returnare a documentaţiei tehnice pentru completare, atunci când planurile sau memoriul tehnic nu reflecta integral situaţia din zona sau din obiectivul de investiţii sau nu explica în mod clar soluţiile adoptate în rezolvarea cerinţelor sanitare ale obiectivului de investiţii sau ale activităţii din proiect;– notificarea de respingere a avizării sanitare, dacă, prin amplasament, tehnologie, produse intermediare sau finite, obiectivul de investiţii sau activitatea proiectata constituie un pericol prezumtiv pentru populaţie sau pentru salariaţi, pericol ce nu poate fi înlăturat prin aplicarea tehnologiilor actuale cunoscute. +
Articolul 9În scopul elaborării în mod corespunzător a documentaţiilor tehnice necesare avizării, cu privire la protecţia sanitară a factorilor de mediu, promovarea măsurilor de igiena, apărarea sănătăţii şi prevenirea imbolnavirilor, specialiştii din inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti pot acorda proiectanţilor, persoane fizice sau juridice, la solicitarea acestora, consultaţii tehnice prin care se transmit informaţii de ordin igienico-sanitar care pot ajuta la alegerea şi la adoptarea unor soluţii corecte de protecţie a sănătăţii publice.Consultatiile tehnice sunt prestaţii care se acordă contra cost.Proiectele obiectivelor de investiţii sau ale activităţilor cu risc pentru sănătatea populaţiei vor fi avizate sanitar numai pe baza unui studiu de impact asupra stării de sănătate, efectuat de către persoane juridice sau fizice, competente şi atestate pentru asemenea lucrări de către Ministerul Sănătăţii. Aceste studii vor fi vizate de Institutul de Sănătate Publică Bucureşti.Studiile de impact de mediu, realizate conform reglementărilor legale în vigoare şi prezentate în documentaţia pentru avizul sanitar, vor conţine componenta de impact asupra stării de sănătate, efectuată de către persoane juridice sau fizice, competente şi atestate pentru asemenea lucrări de către Ministerul Sănătăţii. +
Articolul 10Solicitarea avizului sanitar va fi însoţită de o documentaţie tehnica, care cuprinde următoarele piese scrise şi desenate:– planul general de amplasare a obiectivului de investiţii, prezentat la o scara din care să se înţeleagă clar încadrarea în zona, în localitate, în cartier, accesul la reţelele de transporturi, la energie, la reţelele de utilităţi, precum şi caracteristicile terenului;– memoriul tehnic însoţit de piese desenate, pentru explicarea modului de rezolvare a următoarelor: circuitele functionale şi modul de structurare a lor; procesul tehnologic pe spaţii de lucru, insistandu-se asupra proceselor şi operaţiunilor generatoare de noxe; asigurarea aprovizionarii cu apa potabilă; colectarea şi tratarea apelor uzate şi a deşeurilor lichide şi solide; măsurile prevăzute pentru combaterea poluarii atmosferei; măsurile prevăzute pentru protecţia sanitară a alimentelor; măsurile prevăzute pentru realizarea unor circuite corecte în unităţile sanitare; măsurile pentru realizarea circuitelor corecte şi a condiţiilor de viaţa şi de activitate optima în colectivitatile de copii şi tineri; măsurile prevăzute pentru asigurarea condiţiilor cuprinse în normele de igiena la locul de muncă; măsurile prevăzute pentru prevenirea bolilor transmisibile;– certificatul de urbanism eliberat de administraţia locală;– copii de pe actele de identitate ale investitorului sau beneficiarului, hotărârea judecătorească, certificatul de înmatriculare la Oficiul Registrului comerţului, actul constitutiv sau autorizaţia de funcţionare (partea care cuprinde obiectul de activitate);– copii de pe actele de deţinere a terenului;– acordul vecinilor în legătură cu obiectivul de investiţii sau cu activitatea pentru care se solicita aviz, pentru situaţiile prevăzute în normele de igiena;– chitanţa de plată a avizării.Secretariatul tehnic, în funcţie de risc şi de importanţa activităţii sau a obiectivului de investiţii, poate reduce conţinutul documentaţiei şi urmează sa evalueze costul suplimentar al activităţii de avizare. +
Articolul 11Pentru unităţile nucleare, avizarea sanitară se efectuează conform Normelor republicane de securitate nucleara. +
Articolul 12După primirea dosarului, secretariatul tehnic va mobiliza specialiştii din orice laborator sau compartiment al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti, de la caz la caz, potrivit necesităţilor, şi va proceda la expertizarea proiectului.Specialiştii vor analiza proiectul în conformitate cu prevederile din normele de igiena, din standarde, normative sau din alte reglementări legale, iar acolo unde nu exista prevederi, pot folosi rezultatele unor studii, tratate de specialitate, normele organizaţiilor internaţionale sau experienta personală şi pot face recomandări, dacă situaţia locală privind sănătatea publică o impune. +
Articolul 13La sfârşitul activităţii de expertiza, fiecare specialist depune la secretariatul tehnic un referat complet asupra aspectelor pe care le-a studiat şi le-a expertizat şi care să cuprindă propunerea sa cu privire la avizarea proiectului în una dintre formele prevăzute la art. 8.După ce dosarul proiectului este completat cu referatele tuturor specialiştilor cooptati şi cu eventualele studii de impact asupra stării de sănătate, secretariatul tehnic va trece la redactarea avizului sanitar, care va fi prezentat inspectorului-şef spre semnare.Avizul sanitar sau actele de notificare în legătură cu avizarea sanitară se eliberează de către secretariatul tehnic.Dosarele proiectelor avizate se vor păstra la dosarul obiectivului de investiţii. +
Articolul 14Formularul avizului sanitar va cuprinde următoarele:– datele de identificare a obiectivului de investiţii sau a activităţii şi a proiectantului;– forma de rezolvare a cererii de eliberare a avizului sanitar;– descrierea criteriilor sanitare care au stat la baza acordării avizului sanitar;– cerinţele speciale obligatorii pentru etapele următoare de proiectare şi de realizare a obiectivului de investiţii sau a activităţii;– semnatura olografă a inspectorului-şef şi ştampila inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti. +
Articolul 15După eliberarea sa, avizul sanitar va fi deţinut, pe toată durata lucrărilor, de către proiectant şi de către antreprenor şi va fi prezentat, la cerere, oricărui organ de control abilitat.În cazul în care cerinţele speciale obligatorii din avizul sanitar nu sunt respectate, inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti va dispune sistarea lucrărilor de construcţie, transformare sau sistematizare prevăzute în proiect.De asemenea, sistarea lucrărilor se va face şi în cazul în care proiectul care se aplică nu mai este acelaşi cu cel care a fost avizat sau dacă proiectul care se aplică nu a fost avizat favorabil din punct de vedere sanitar. +
Capitolul 3Avizarea sanitară a produselor, a tehnologiilor şi a unor proiecte de interes general +
Articolul 16Direcţia generală a medicinei preventive şi promovarea sănătăţii din Ministerul Sănătăţii va emite aviz sanitar, direct sau prin delegare de competenţa, pentru:– normativele de proiectare şi proiectele-tip pentru construcţii de orice fel;– proiectele de standarde de stat, standarde şi norme tehnice pentru tehnologii, materii prime şi produse finite;– proiectele de planuri naţionale de sistematizare şi de amenajare a teritoriului;– produsele noi, fabricate în ţara, şi produsele importate prima data, care, prin natura sau prin modul lor de utilizare, pot influenţa sănătatea populaţiei sau pot afecta mediul de viaţa şi de muncă al oamenilor;– folosirea de substanţe noi sau introducerea de procese tehnologice noi.Avizul sanitar emis pentru un produs este valabil pentru toţi agenţii economici care îl produc în aceleaşi condiţii cu cele din documentaţia tehnica avizată sau care îl importa de la acelaşi producător. Avizul sanitar se eliberează în baza unui referat tehnic elaborat de persoane juridice acreditate de Ministerul Sănătăţii. +
Articolul 17La nivelul Institutului de Sănătate Publică Bucureşti se înfiinţează o baza de date, conţinând avizele sanitare emise în condiţiile prezentului articol. Datele tehnice din documentaţia de avizare sunt confidenţiale. Copii de pe avizul sanitar pot fi obţinute şi folosite de cei interesaţi.Inspectoratele de sănătate publică judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, vor fi informate lunar asupra avizelor emise. +
Capitolul 4Autorizarea sanitară de funcţionare a obiectivelor şi/sau activităţilor +
Articolul 18Autorizarea sanitară de funcţionare are drept scop prevenirea toxiinfectiilor alimentare şi a intoxicatiilor neprofesionale, a bolilor transmisibile, a bolilor cronice cu extindere în masa, a accidentelor şi a bolilor profesionale şi a disconfortului populaţiei, generate de factorii de mediu.Alt scop este promovarea condiţiilor sanogene din mediu înconjurător (mediul comunitar local şi regional, mediul interior din locuinţe, mediul interior profesional, industrial şi neindustrial, mediul interior din mijloacele de transport, alimentele).În cazurile în care reglementările legale o impun, iar la faza de avizare sanitară nu s-a făcut acest lucru, autorizarea sanitară va fi precedată de studiul de impact asupra sănătăţii populaţiei, efectuat în condiţiile art. 9. +
Articolul 19Autorizaţia sanitară de funcţionare se solicita de către persoana fizica sau juridică în structura sau în subordinea căreia se afla obiectivul sau de activitate ce urmează a fi autorizata, prin cerere sau prin adresa scrisă.Solicitarea se face cu 30 de zile înainte de punerea în funcţiune a obiectivului sau a activităţii, la inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti pe teritoriul căruia se afla obiectivul sau activitatea pentru care se solicita autorizarea. +
Articolul 20O dată cu cererea pentru autorizare se depune următoarea documentaţie:a) memoriul tehnic este piesa scrisă, care va cuprinde date generale, descrierea funcţiunilor, a instalaţiilor sanitare şi a punctelor critice pentru sănătatea publică şi a salariaţilor; memoriul tehnic va cuprinde şi descrierea procesului tehnologic de la materia prima până la produsul finit, cu specificarea spaţiilor de lucru şi a utilajelor. La memoriul tehnic se anexează lista cu substanţe toxice care implica periculozitate pentru manipulatorii expusi profesional sau pentru populaţie (materii prime, produse intermediare sau produse finite); … b) schita sau planul de situaţie este piesa desenată, facuta de regula la scara 1:500, în care trebuie să figureze încadrarea în zona a obiectivului, vecinătăţile care ar putea fi influentate de acesta sau care ar putea sa o influenteze, reţelele de drumuri publice, reţelele edilitare etc. … În anumite cazuri, la obiectivele mai mari planurile pot fi la scara 1:1000 sau 1:2000, iar în cazul locuinţelor individuale, la scara 1:100;c) schite sau planuri cu detalierea arhitecturala, de structura interioară şi de dotări, în care să figureze dimensiunile încăperilor, amplasarea acestora în circuitele functionale, iluminatul natural şi artificial, ventilatia naturala şi artificiala, reţelele de utilităţi, finisajele, utilajele; … d) actul de la serviciul de sistematizare teritorial, din care să reiasă destinaţia iniţială a spaţiului; … e) obiectul de activitate din actul de constituire a agentului economic, actul de pregătire profesională în domeniu, actul de abilitare a managerului, actele de înmatriculare la Oficiul Registrului comerţului, codul fiscal, actul de deţinere a spaţiului şi/sau a terenului, actul privind destinaţia spaţiului prin construcţie, care vor fi prezentate în copii xerox, pe care secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti menţionează: "conform cu originalul"; … f) pentru personalul care lucrează în sectoarele: alimentar, aprovizionare cu apa potabilă, îngrijirea copiilor în colectivităţi şi în unităţile sanitare şi a cărui stare de sănătate (bolnav, convalescent sau purtător sanatos) poate crea riscul de transmitere a unor boli, se vor prezenta dovezi ale stării de sănătate (examen medical la angajare şi/sau control periodic), conform reglementărilor în vigoare ale Ministerului Sănătăţii; … g) pentru personalul care lucrează în producţia, depozitarea, transportul şi desfacerea alimentelor, inclusiv în alimentaţie publică şi colectivă, la întreţinerea instalaţiilor de aprovizionare cu apa potabilă, în prestări de servicii de frizerie, coafura, cosmetica şi la întreţinerea curăţeniei în hoteluri şi în unităţi de cazare colectivă, care, prin manevre neadecvate, ar putea crea riscuri de transmitere a unor boli, se vor prezenta documente din care să rezulte ca acest personal a fost instruit şi şi-a insusit notiunile fundamentale de igiena specifice meseriei şi locului de muncă. Certificarea are valabilitate 2 ani, după care instruirea trebuie repetată. Instruirea şi certificarea însuşirii cunoştinţelor fundamentale de igiena pot fi făcute numai de către unităţi acreditate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi de Ministerul Sănătăţii. … Dovada instruirii şi a însuşirii cunoştinţelor poate fi şi o diploma de absolvire a unor forme de învăţământ care cuprind în programa analitica notiuni de igiena specifice, ca de exemplu: facultatea de chimie alimentara, şcoala de alimentaţie publică etc. Inspectoratul de Sănătate Publică Bucureşti nu poate emite certificate de însuşire a noţiunilor fundamentale de igiena, întrucât are numai atribuţii de control în acest domeniu.În funcţie de specificul obiectivului sau al activităţii, secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti poate solicita şi alte date necesare evaluării riscului sanitar. +
Articolul 21La depunerea dosarului de autorizare, solicitantul va depune la secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti chitanţa de plată a autorizării obiectivului; în cazul în care specialiştii din inspectoratul de sănătate publică judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, apreciază ca în cadrul expertizei sunt necesare prestaţii de investigare, contravaloarea acestora se va achită de către solicitant, pe baza devizului, la eliberarea autorizaţiei. +
Articolul 22Cererea pentru autorizare şi documentaţia se depun la secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti, unde este verificata şi, în cazul în care este completa, se înregistrează şi se retine spre rezolvare. Rezolvarea solicitării se face în termen de 30 de zile de la terminarea investigatiilor necesare evaluării factorilor de risc, conform prevederilor legale, într-una dintre următoarele forme:a) eliberarea autorizaţiei sanitare, dacă obiectivul sau activitatea corespunde integral prevederilor din normele de igiena, de medicina a muncii, standardelor, normativelor şi altor reglementări cu caracter normativ, precum şi tuturor cerinţelor formulate de specialiştii din inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti, în scopul prevenirii oricărei îmbolnăviri; … b) notificarea de amânare a eliberării autorizaţiei sanitare, dacă obiectivul sau activitatea nu corespunde integral prevederilor din normele de igiena, de medicina a muncii, standardelor, normativelor şi altor reglementări cu caracter normativ. Notificarea va cuprinde explicit care sunt deficientele constatate, care trebuie remediate, baza legală a amânării eliberării autorizaţiei sanitare, precum şi precizarea ca se va putea solicita autorizarea sanitară după remedierea deficienţelor. În notificare se va specifică, de asemenea, interdicţia de funcţionare până la obţinerea autorizaţiei sanitare. Nici un obiectiv sau nici o activitate fără autorizaţie sanitară de funcţionare, aflată în lucrări de remediere, nu va primi, sub nici o formă, aprobarea de a funcţiona; … c) notificarea de respingere a autorizării sanitare, dacă prin amplasament, structura, tehnologie sau produse, obiectivul sau activitatea constituie un pericol potenţial asupra sănătăţii publice sau sănătăţii salariaţilor, dovedit prin expertiza de către specialiştii din inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti, pericol care nu se poate inlatura prin mijloace tehnice şi ştiinţifice actuale cunoscute. … Notificarea va cuprinde concluziile expertizei şi interdicţia de funcţionare a obiectivului sau a activităţii.Pentru obiectivele sau activităţile în funcţiune, care nu au autorizaţie sanitară şi nu o pot primi în condiţiile existente, se va acorda consultanţa pentru întocmirea planului de conformare, cu termene precizate. Obiectivul sau activitatea va putea funcţiona în aceste condiţii, numai dacă nu prezintă riscuri iminente şi majore pentru populaţie şi pentru salariaţi.Autorizaţia sanitară se poate acorda în mod separat unor subunitati mai mari din structura obiectivului, care nu îndeplinesc condiţiile de autorizare integrală, dacă aceste subunitati sunt independente funcţional şi logistic şi dacă îndeplinesc condiţiile de autorizare. +
Articolul 23Pe întreaga durata a expertizarii obiectivului sau a activităţii pentru autorizare, documentaţia este gestionata de secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti, care asigura circulaţia documentelor la toate laboratoarele şi compartimentele din inspectorat şi răspunde de efectuarea expertizelor şi de rezolvarea solicitării în termenul prevăzut de prezentele norme metodologice.Secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti urmăreşte ca procesele-verbale, notele, referatele, buletinele de analiza şi buletinele de expertizare să fie depuse la dosarul de autorizare de către toţi specialiştii sau echipele de specialişti implicaţi.Autorizaţia sanitară sau actele de notificare se eliberează de către secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti, direct către solicitant.Secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti va folosi programe pe calculator, aprobate de Ministerul Sănătăţii, pentru baze de date pentru activitatea de autorizare. Secretariatul tehnic introduce datele esenţiale din dosarele de autorizare, asigura analiza lor şi obţinerea de sinteze necesare inspectoratului de sănătate publică judeţean şi al municipiului Bucureşti şi Ministerului Sănătăţii. +
Articolul 24Expertizarea obiectivelor sau activităţilor în vederea autorizării sanitare se face de către specialiştii din laboratoarele şi compartimentele inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti.La fiecare autorizare vor participa specialişti din mai multe laboratoare, în asa fel încât toate aspectele viitoarei activităţi să fie evaluate în întregul lor.Activitatea de expertizare se desfăşoară în următoarele trei etape:a) etapa de documentare, care consta în studierea datelor de baza din documentaţie, studierea avizului sanitar pentru proiect şi a studiului de impact asupra stării de sănătate care a fost elaborat cu aceasta ocazie, studierea bibliografiei existente în domeniu şi compararea cu normele de igiena, standardele, normativele sau alte reglementări legale în vigoare; … b) etapa de investigare la faţa locului, prin care se constata veridicitatea datelor consemnate în documentaţie şi existenta şi a altor aspecte care au fost omise din documentaţie. … Se verifica dacă obiectivul a fost executat conform condiţiilor impuse în avizul sanitar de proiect.Se reţin toate datele necesare evaluării riscului pentru sănătate, referitoare la alimentarea cu apa şi canalizare, îndepărtarea deşeurilor, ventilaţie, iluminat, ambianta termica, finisaje, circuite functionale, echipamente, dotări, precum şi modul în care se rezolva protecţia faţă de acţiunea substanţelor toxice sau periculoase; se reţin, de asemenea, datele privind radioprotectia populaţiei, a personalului expus profesional şi a factorilor de mediu natural.Se fac determinarile de factori fizici, chimici, biologici, microbiologici şi toxicologici, considerate necesare.Pentru obiectivele complexe, constatările şi determinarile se fac în cursul probelor tehnologice.Din aceasta etapa rezultă procese-verbale, note, referate, buletine de analiza şi buletine de expertizare;c) etapa de decizie pe baza tuturor informaţiilor obţinute în cursul documentării şi investigarii obiectivului sau activităţii. Laboratorul care va avea în evidenta obiectivul va consemna într-un referat de sinteza principalele date ale dosarului, va stabili dacă obiectivul sau activitatea poate fi autorizata şi va preciza detaliat cerinţele speciale pentru funcţionarea acestora, completand formularul tipizat. … +
Articolul 25Autorizaţia sanitară de funcţionare se emite pentru obiectivul sau pentru activitatea pentru care s-a solicitat.Pentru activităţile specifice – medicina nucleara, unităţi nucleare – se aplică Normele republicane de securitate nucleara. +
Articolul 26Autorizaţia sanitară va cuprinde următoarele:a) numărul de înregistrare din Registrul unic de autorizaţii al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti; … b) datele de identitate ale obiectivului: … – denumirea completa a acestuia;– denumirea completa a apartinatorului, persoana fizica sau juridică;– sediul;c) obiectul de activitate al obiectivului (producţie industriala, depozitare, transport, comercializare, alimentaţie publică, alimentaţie a colectivităţilor, alimentare cu apa potabilă, servicii, mica producţie mestesugareasca, activităţi edilitare şi de gospodărie comunală, învăţământ, cultura, asistenţa medicală, turism şi recreere, transporturi, agrozootehnica, activităţi DDD); … d) structura funcţională, capacitatea şi dimensionarea funcţiunilor descrise pe scurt; se vor nominaliza funcţiunile şi secţiile, capacitatea şi dimensionarea circuitelor şi utilajelor, fără descrierea lor detaliată; … e) viza anuală a autorizaţiei sanitare se acordă în urma expertizarii la împlinirea unui an de la data eliberării autorizaţiei sau a vizei precedente. Viza se eliberează în urma unei cereri scrise. În afară concluziilor expertizei, se va menţiona, în mod explicit, dacă au avut loc modificări cu privire la: conţinutul obiectului de activitate, schimbarea unor funcţiuni, apariţia unor noi capacităţi sau dezvoltarea celor existente, schimbarea tehnologiilor, introducerea de noi substanţe, mărirea numărului de personal. În urma expertizei, care se efectuează de către specialiştii din laboratorul căruia i s-a repartizat dosarul după autorizarea sanitară iniţială, se întocmeşte un referat prin care se propune acordarea vizei anuale, modificarea autorizaţiei sanitare sau retragerea ei; autorizaţia sanitară în original şi referatul sunt înaintate laboratorului, care hotărăşte şi trimite inspectorului-şef pentru semnatura; … f) semnatura olografă a inspectorului-şef şi ştampila inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti. … +
Articolul 27Autorizaţia sanitară de funcţionare este un act cu putere juridică; acolo unde exista consilier juridic, acesta va fi consultat de către secretariatul tehnic al inspectoratului de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti, în ceea ce priveşte respectarea prevederilor legale privind emiterea de acte de către instituţiile care reprezintă autoritatea statului în teritoriu; consilierul juridic va consulta dosarul final, înaintea semnării autorizaţiei de către inspectorul-şef, şi va semna pe copia autorizaţiei sanitare, care rămâne împreună cu dosarul, la inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti. Nu este necesară viza consilierului juridic pe originalul autorizaţiei sanitare de funcţionare. +
Articolul 28Autorizaţia sanitară de funcţionare se păstrează la obiectivul pentru care a fost eliberata, unde poate fi afişată, şi trebuie pusă, obligatoriu, la dispoziţie oricărui organ de control, dacă acesta o solicita. +
Articolul 29Managerul obiectivului este obligat sa anunţe inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti asupra oricărei modificări structurale, functionale sau juridice a acestuia; în funcţie de amploarea modificărilor, secretariatul tehnic al inspectoratului, în urma referatelor specialiştilor, va putea aplica o viza de modificare a autorizaţiei existente sau va proceda la eliberarea unei alte autorizaţii sanitare. +
Articolul 30În cazul în care specialiştii din inspectoratul de sănătate publică judeţean sau al municipiului Bucureşti constata ca un obiectiv sau o activitate autorizata a suferit modificări structurale sau functionale sau ca în funcţionarea acestora nu se respecta normele sanitare sau prevederile legale din standarde, din normative sau din alte reglementări ori ca în funcţionarea acestora nu se respecta indicatorii de caracterizare a riscului, stabiliţi la autorizare, sau că nu se respecta cerinţele speciale de funcţionare şi ca oricare dintre aceste situaţii creează riscuri pentru sănătatea comunităţii sau a salariaţilor, se procedează la retragerea autorizaţiei sanitare de funcţionare. Aceasta se face în baza referatului întocmit de specialişti în urma expertizarii obiectivului sau a activităţii, contrasemnat de şeful de laborator, prin decizia de retragere a autorizaţiei sanitare de funcţionare, emisă de inspectorul-şef.Din momentul retragerii efective a autorizaţiei sanitare, activitatea obiectivului se suspenda.––––