ORDIN nr. 2.934 din 30 mai 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL CULTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 698 din 18 iulie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEORDIN 3765 16/09/2016
ART. 1MODIFICA PENORMĂ 16/09/2016 ANEXA 3
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 86 25/04/2019
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 76 19/07/2018 ART. 14
ActulREFERIRE LAORDIN 3765 16/09/2016
ActulREFERIRE LANORMĂ 16/09/2016
ActulREFERIRE LAHG 593 08/06/2011 ART. 2
ActulREFERIRE LAHG 90 10/02/2010 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 422 18/07/2001 ART. 7
ART. 1REFERIRE LALEGE 86 25/04/2019
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 76 19/07/2018 ART. 14
ART. 1MODIFICA PEORDIN 3765 16/09/2016
ART. 1REFERIRE LAORDIN 3765 16/09/2016
ART. 1MODIFICA PENORMĂ 16/09/2016 ANEXA 3
ART. 1REFERIRE LANORMĂ 16/09/2016
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 422 18/07/2001
ART. 2REFERIRE LAHOTARARE 925 20/11/1995
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 10 18/01/1995 ART. 13
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 20/11/1995 ART. 6
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991 ART. 7
ART. 10REFERIRE LALEGE 86 25/04/2019
ART. 10REFERIRE LAORD DE URGENTA 76 19/07/2018
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 422 18/07/2001 ART. 38
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 3765 16/09/2016
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 2 lit. a) și f) din Hotărârea Guvernului nr. 593/2011 privind organizarea și funcționarea Institutului Național al Patrimoniului, republicată,luând în considerare prevederile art. 14 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 76/2018 privind aprobarea Programului de investiții în domeniul culturii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 86/2019, cu modificările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii, cu modificările și completările ulterioare,ministrul culturii emite prezentul ordin. + 
Articolul IAnexa la Ordinul ministrului culturii nr. 3.765/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice privind elaborarea și derularea Programului național de restaurare a monumentelor istorice, finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, și gestionat de Institutul Național al Patrimoniului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 23 septembrie 2016, cu modificările ulterioare, se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul IIProcedurile de selecție și de finanțare din cadrul Programului național de restaurare a monumentelor istorice, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, se vor desfășura conform reglementărilor legale aflate în vigoare la data demarării acestora. + 
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul culturii,
Diana-Ștefana Baciuna,
secretar de stat
București, 30 mai 2024.Nr. 2.934. + 
ANEXĂ(Anexa la Ordinul nr. 3.765/2016)
NORME METODOLOGICE
privind elaborarea și derularea Programului național de restaurare
a monumentelor istorice, finanțat de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Culturii, și gestionat de Institutul Național al Patrimoniului + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezentele norme metodologice stabilesc modul de elaborare, condițiile de eligibilitate, criteriile de stabilire a priorităților și procedura de evaluare a obiectivelor cuprinse în Programul național de restaurare a monumentelor istorice (PNR).(2)Prin PNR se gestionează, în condițiile legii, fondurile destinate cercetării, consolidării, restaurării și punerii în valoare a monumentelor istorice, cu respectarea prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 14 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 76/2018 privind aprobarea Programului de investiții în domeniul culturii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 86/2019, cu modificările ulterioare.(3)Institutul Național al Patrimoniului (INP) elaborează, potrivit strategiei Ministerului Culturii, și supune spre aprobare acestuia Programul național de restaurare a monumentelor istorice, asigurând atribuirea contractelor de proiectare și execuție a lucrărilor de restaurare, conservare, protecție și punere în valoare a obiectivelor cuprinse în acesta, potrivit legii.(4)Prin PNR se poate asigura finanțarea serviciilor și/sau lucrărilor prevăzute la art. 2 alin. (1) pentru monumentele istorice aflate în proprietatea/administrarea persoanelor juridice de drept public și a cultelor religioase recunoscute de lege, respectiv în proprietatea persoanelor fizice și juridice de drept privat, altele decât cultele religioase.
 + 
Articolul 2(1)Prin PNR se poate asigura finanțarea următoarelor servicii și/sau lucrări, conform destinației fondurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) din prezentele norme metodologice, pentru:a)lucrări de intervenție în regim de urgență și documentațiile tehnico-economice pentru monumente istorice care prezintă pericol public, conform prevederilor art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau pentru monumente istorice care sunt în situația de a suferi pierderi majore/ireversibile de substanță istorică;b)documentații tehnico-economice pentru restaurarea monumentelor istorice nou-introduse în PNR, corespunzătoare fazelor de proiectare, conform legii;c)lucrări de conservare, consolidare, restaurare și punere în valoare a monumentelor istorice pentru obiectivele monumente istorice care prezintă pericol public;d)asistența tehnică de specialitate (arhitectură, arheologie, structură, instalații, componente artistice), obligatorie pentru obiectivele monumente istorice incluse în PNR pentru care se finanțează lucrări de intervenție în primă urgență pentru monumente care prezintă pericol public, lucrări de conservare, consolidare, restaurare și punere în valoare a monumentelor istorice;e)dirigentarea lucrărilor finanțate prin PNR, pentru care INP nu poate asigura cu angajații proprii dirigentarea de șantier, conform legii;f)verificarea tehnică a proiectelor finanțate prin PNR, conform art. 13 alin. (1) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și art. 6 din Regulamentul privind verificarea și expertizarea tehnică a proiectelor, expertizarea tehnică a execuției lucrărilor și a construcțiilor, precum și verificarea calității lucrărilor executate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 925/1995, cu modificările și completările ulterioare.(2)Nu sunt considerate eligibile pentru finanțarea prin PNR următoarele categorii de lucrări, cu excepția cazurilor în care acestea sunt direct, nemijlocit și strict necesare funcționării, siguranței în exploatare, apărării împotriva incendiilor, conservării, consolidării și restaurării monumentului istoric:a)lucrări, echipamente și dotări de instalații, cu excepția celor care se referă la instalațiile pentru prevenirea și stingerea incendiilor, pentru protecția împotriva trăsnetului și pentru semnalizare și avertizare antiefracție, când acestea sunt justificate prin funcțiunea avută;b)lucrări de amenajare exterioară, cu excepția celor de sistematizare verticală necesare controlului sau eliminării umidității, restabilirii nivelurilor de călcare și configurațiilor istorice, a lucrărilor de împrejmuire, de acces, inclusiv a celor ce privesc persoanele cu dizabilități, precum și a locurilor de parcare proiectate la nivel minim necesar și a lucrărilor de restaurare a grădinilor și parcurilor istorice aferente monumentelor istorice;c)lucrări de reconstituire a unor monumente istorice sau a unor părți din monumente istorice, considerate ruine istorice, care reprezintă construcții nocive, stabilite pe baza studiului istorico-arhitectural de fundamentare și prin proiectul avizat și autorizat;d)lucrările la componente artistice care presupun o alterare a imaginii și materialității autentice a monumentului istoric.
 + 
Articolul 3(1)Serviciile și lucrările necesare pentru protejarea obiectivelor noi incluse în PNR pot fi finanțate și cu fonduri atrase de beneficiar din alte surse, în condițiile legii.(2)În situația cofinanțării potrivit alin. (1), după includerea în PNR, se încheie un protocol de cofinanțare, prin care se identifică sumele și tipurile de lucrări ce sunt finanțate de fiecare parte, din fiecare sursă atrasă, astfel încât să se evite dubla finanțare.
 + 
Articolul 4(1)Elaborarea PNR se realizează având în vedere prioritățile privind protejarea monumentelor istorice formulate de Comisia Națională a Monumentelor Istorice (CNMI), necesitatea și oportunitatea lucrărilor de intervenție, reprezentativitatea obiectivelor alese și asigurarea echilibrului din punct de vedere categorial, tematic, regional și al valorii lor culturale.(2)INP este responsabil de fundamentarea și elaborarea PNR cu respectarea principiilor prevăzute la alin. (1).(3)În cadrul fundamentării, elaborării și derulării PNR, INP va urmări utilizarea în condiții de eficiență economică a fondurilor provenite de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, precum și asigurarea condițiilor pentru finalizarea proiectării și executării lucrărilor. + 
Articolul 5INP propune repartizarea fondurilor alocate PNR de la bugetul de stat, ținând cont de următoarele reguli:a)să se asigure cu prioritate finanțarea obiectivelor monument istoric pentru care există contracte în derulare, având drept obiectiv finalizarea anuală a unui număr cât mai mare dintre acestea;b)să se finanțeze un număr de obiective noi care beneficiază de documentații tehnico-economice complete avizate sau pentru care nu există documentații tehnico-economice, corespunzător disponibilităților și perspectivelor de finanțare;c)să se finanțeze lucrări de intervenții în regim de urgență pentru monumente istorice care prezintă pericol public sau care sunt în situația de a suferi pierderi majore/ireversibile de substanță istorică;d)să se finanțeze proiecte-pilot, prin care să se poată evidenția abordări și metode-model de cercetare, conservare, restaurare și punere în valoare a componentelor structurale, arhitecturale, artistice și arheologice ale monumentelor istorice ori de reintegrare a acestora în circuitul cultural și/sau turistic, după caz.
 + 
Capitolul IIOrganizarea procesului de includere a unor noi obiective în PNR. Condițiile de eligibilitate și criteriile de evaluare + 
Articolul 6(1)În funcție de bugetul alocat și de stadiul implementării programului, INP face public anunțul privind începerea procedurii de evaluare a monumentelor istorice în vederea includerii în PNR pentru anul următor, anunț care va cuprinde informații cu privire la:a)procedura, condițiile de participare și modul de evaluare a solicitărilor, conform prezentelor norme metodologice;b)termenul-limită pentru transmiterea documentațiilor în vederea solicitării finanțării și termenele pentru depunerea și soluționarea contestațiilor;c)informații utile privind depunerea documentației de solicitare a finanțării.(2)Publicitatea anunțului prevăzut la alin. (1) se face prin următoarele mijloace: prin afișare pe site-ul INP, prin transmiterea unei circulare direcțiilor județene pentru cultură, respectiv Direcției pentru Cultură a Municipiului București, urmând ca aceste instituții să disemineze informațiile respective către potențiali solicitanți ai finanțării. + 
Articolul 7(1)Includerea de noi obiective în PNR se realizează pe bază de evaluare, în condițiile prezentelor norme metodologice.(2)Nu pot depune solicitări pentru includerea în PNR proprietarii/administratorii imobilelor care au încălcat prevederile unui protocol sau contract privind finanțarea din fondurile gestionate de INP pentru restaurarea monumentelor istorice.
 + 
Articolul 8(1)Includerea monumentelor istorice în PNR se realizează în baza condițiilor de eligibilitate și a criteriilor de evaluare, cu respectarea priorităților Ministerului Culturii și ale CNMI, în ceea ce privește protejarea patrimoniului construit.(2)Criteriile de evaluare privind includerea în PNR a monumentelor istorice aflate în proprietatea/administrarea persoanelor juridice de drept public și a cultelor religioase recunoscute de lege, respectiv în proprietatea persoanelor fizice și a persoanelor juridice de drept privat sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
 + 
Articolul 9Pot fi incluse în PNR următoarele categorii de monumente istorice:a)monumente istorice înscrise în Lista monumentelor istorice, actualizată, aflate în proprietatea publică sau privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale;b)monumente istorice înscrise în Lista monumentelor istorice, actualizată, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau persoanelor juridice de drept privat. + 
Articolul 10(1)Nu pot fi incluse în PNR următoarele categorii de monumente istorice:a)monumentele istorice incluse spre finanțare/beneficiare ale finanțării prin programul de investiții în domeniul culturii, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2018 privind aprobarea Programului de investiții în domeniul culturii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 86/2019, cu modificările ulterioare;b)imobilele monumente istorice care au beneficiat în ultimii 10 ani de alte finanțări publice rambursabile/nerambursabile pentru aceleași documentații sau lucrări, în vederea evitării dublei finanțări pentru același tip de intervenție;c)monumente istorice care nu dispun de documentație cadastrală valabilă, neînscrise în cartea funciară sau pentru care solicitanții nu pot proba dreptul de proprietate sau de administrare;d)monumente istorice aflate sub sechestru asigurător, ipotecate, fără proprietar cunoscut sau aflate în litigiu privitor la dreptul de proprietate/de administrare, după caz.(2)Pentru verificarea condiției prevăzute la alin. (1) lit. b), solicitantul va comunica INP informații privind contribuțiile financiare ale autorităților administrației publice centrale, respectiv ale autorităților administrației publice locale, acordate anterior pentru același monument istoric.
 + 
Capitolul IIIConținutul dosarului de solicitare a finanțării din PNR + 
Articolul 11(1)Solicitanții finanțării prin PNR prevăzuți la art. 1 alin. (4) transmit către INP, în termenul stabilit conform anunțului public, o cerere privind acordarea contribuției financiare prin PNR cuprinzând informații privind:a)datele de identificare a solicitantului, numărul de telefon/fax și adresa de e-mail, felul finanțării solicitate: finanțare totală/finanțare parțială/finanțare în parteneriat, suma totală pentru care se solicită finanțare; în cazul reprezentării solicitantului în relația cu INP de către o terță persoană fizică sau juridică se va comunica procura încheiată în formă autentică, numărul de telefon/fax, precum și adresa de e-mail a terților reprezentanți;b)datele de identificare a monumentului istoric, respectiv adresa unde este situat, grupa și codul cu care este înscris imobilul în Lista monumentelor istorice;c)precizarea următoarelor elemente, după caz: categoria monumentului istoric, starea fizică a acestuia, amplasarea monumentului istoric într-o zonă cu risc seismic ridicat, amplasarea monumentului istoric în vecinătatea unor monumente înscrise în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO sau în Lista indicativă a României pentru Lista Patrimoniului Mondial UNESCO;d)prezentarea cauzelor care au condus la necesitatea efectuării unor activități de protejare sau de intervenție asupra monumentului istoric, respectiv care reclamă necesitatea punerii în valoare a acestuia ori reintegrarea sa în circuitul cultural și/sau turistic;e)mențiuni referitoare la contribuțiile financiare ale autorităților administrației publice centrale, respectiv ale autorităților administrației publice locale, acordate anterior pentru același monument istoric (numărul și data adresei de comunicare a contribuției financiare, sumele care au fost acordate, precum și modul în care au fost respectate acestea).(2)Cererea privind acordarea contribuției financiare prin PNR este însoțită de următoarele documente, atât în format letric, cât și în format electronic:1.pentru finanțarea serviciilor de proiectare:a)nota de fundamentare privind necesitatea alocării fondurilor;b)declarație pe propria răspundere a solicitantului, conform anexelor nr. 2, 3 sau 4, după caz;c)extras de carte funciară pentru imobil, cuprinzând identificarea tuturor construcțiilor edificate pe teren, având anexate planul cadastral/planul de amplasament și delimitare a imobilului aferent, nu mai vechi de 30 de zile calendaristice;d)lista, însușită de către solicitant, a elementelor de temă de proiectare, alcătuită pe baza conținutului-cadru minimal stabilit de INP;e)relevee și documente de arhivă sau documentații anterioare, dacă există și se află în posesia solicitantului;f)fotografii relevante ale monumentului istoric, cu evidențierea zonelor degradate, inclusiv a picturii sau elementelor decorative, pentru proiectele care vizează componente artistice;g)plan de măsuri și activități privind întreținerea și protejarea monumentului istoric, propus și însușit de către solicitant;2.pentru finanțarea lucrărilor de conservare, restaurare, consolidare, punere în valoare ori reintegrare în circuitul cultural și/sau turistic:a)nota de fundamentare privind necesitatea intervenției, în acord cu prevederile documentației tehnico-economice;b)declarație pe propria răspundere a solicitantului, conform anexelor nr. 2, 3 sau 4, după caz;c)proiect, conform fazelor de proiectare: D.A.L.I., D.T.A.C., P.T., D.E., proiect de conservare – restaurare componente artistice, după caz;d)avizul Ministerului Culturii sau al direcțiilor județene pentru cultură, respectiv al Direcției pentru Cultură a Municipiului București, după caz, pentru documentația tehnico-economică, potrivit legii;e)autorizație de construire însoțită de documentația tehnică pentru obținerea acesteia, vizată spre neschimbare, după caz;f)plan de măsuri și activități privind întreținerea și protejarea monumentului istoric, propus și însușit de către solicitant.(3)Documentațiile tehnico-economice trebuie să respecte următoarele principii de calitate: minima intervenție, compatibilitatea materialelor și alcătuirilor constructive noi cu cele istorice, utilizarea acolo unde este posibil a tehnicilor și materialelor tradiționale de construcție.(4)În cazul includerii în PNR a unui obiectiv cu documentație tehnico-economică depusă în condițiile alin. (2), INP poate cere persoanei fizice sau juridice care a elaborat documentația clarificări și modificări de soluție, în acord cu principiile prevăzute la alin. (3), în vederea punerii în execuție a lucrărilor. În acest caz, costurile implicate de modificări vor fi suportate de solicitant.(5)În cazul refuzului solicitantului de a modifica documentația tehnico-economică conform prevederilor alin. (3), obiectivul este eliminat din PNR. + 
Articolul 12Pe lângă documentele prevăzute la art. 11 alin. (2), persoanele fizice și persoanele juridice de drept privat, solicitanți ai finanțării prin PNR, vor transmite către INP, în termenul stabilit conform anunțului public, și următoarele documente, atât în format letric, cât și în format electronic:a)declarație pe propria răspundere, autentificată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 sau 4, după caz;b)copie legalizată de pe titlul de proprietate;c)cazier judiciar;d)alte documente justificative, din care să rezulte că solicitantul dispune de diferența de fonduri necesară lucrărilor, față de sumele alocate, în situația unei finanțări parțiale/ cofinanțări din partea INP. + 
Articolul 13(1)Documentația de solicitare a contribuției financiare se depune la sediul INP sau prin poștă, cu respectarea termenului-limită de depunere stabilit prin anunțul public prevăzut la art. 11 din prezentele norme metodologice.(2)Documentațiile depuse sau trimise după expirarea termenului-limită de depunere nu fac obiectul procedurii de evaluare.(3)Documentațiile nu se restituie, cu excepția celor primite după expirarea termenului-limită de depunere, care se restituie la cererea persoanelor care le-au depus.
 + 
Capitolul IVProcedura de evaluare a obiectivelor cuprinse în PNR + 
Articolul 14(1)Solicitările sunt analizate și evaluate de Comisia de evaluare, denumită în continuare Comisia, constituită prin decizie a managerului INP, care are calitatea de președinte al Comisiei.(2)Comisia are minimum 5 membri, numiți prin decizie a managerului INP, specialiști din cadrul INP, împreună cu specialiști sau experți atestați în domeniul protejării monumentelor istorice, după caz.(3)Componența nominală a Comisiei va fi adusă la cunoștință publică numai după încheierea sesiunii de evaluare.(4)Fiecare membru al Comisiei semnează la începutul sesiunii de evaluare o declarație de imparțialitate și confidențialitate, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice. Persoana care solicită direct sau în numele unei persoane juridice finanțare prin PNR nu poate deține, în sesiunea respectivă, calitatea de membru sau de invitat al Comisiei.(5)În situația în care, în cursul procedurii de evaluare, un membru al Comisiei constată că are un interes patrimonial în legătură cu una dintre solicitările înaintate Comisiei din care face parte sau se află în una dintre situațiile prevăzute în anexa nr. 5, acesta are obligația să declare imediat, în scris, sau să solicite consemnarea de către secretariat a acestui lucru și să se retragă de la lucrările Comisiei.(6)Secretariatul Comisiei este desemnat prin decizia de constituire a Comisiei, fiind format din personal tehnic de specialitate din cadrul INP, și are următoarele atribuții:a)înregistrează solicitările depuse și asigură întocmirea listei acestora;b)verifică actele depuse la dosar, pentru asigurarea conformității acestora cu prevederile prezentelor norme metodologice;c)publică pe site-ul INP lista dosarelor care nu îndeplinesc condițiile, sunt incomplete și sunt considerate neeligibile pentru includerea în PNR;d)întocmește și trimite convocatorul către membrii Comisiei în termen de maximum două zile de la data-limită de depunere a solicitărilor;e)întocmește procesele-verbale de ședință ale Comisiei, asigurând semnarea acestora de către toți membrii Comisiei;f)publică pe site-ul INP lista cu rezultatele evaluării Comisiei și lista obținută după termenul de contestare, precum și componența nominală a Comisiei, conform prevederilor alin. (3);g)ține evidența fișelor de notare a criteriilor de evaluare stabilite în anexa nr. 1;h)ține evidența declarațiilor de imparțialitate și confidențialitate ale membrilor Comisiei;i)asigură gestionarea și arhivarea documentelor aferente activității Comisiei;j)primește contestațiile depuse de solicitanți;k)îndeplinește alte atribuții stabilite de președintele Comisiei, în legătură cu activitatea acesteia. + 
Articolul 15(1)Conformitatea dosarului cu cerințele de conținut prevăzute la art. 11 și 12 este verificată, la depunerea dosarului sau la primirea sa prin poștă, de către secretariatul Comisiei, care formulează, dacă este cazul, cerere de completare, în termenul stabilit prin anunțul public, urmând ca solicitanții să transmită în termenul impus prin anunț toate documentele/informațiile solicitate, în format letric și/sau în format electronic.(2)Documentațiile incomplete și pentru care nu s-au transmis în termen completările solicitate sau cele înregistrate ulterior datei-limită stabilite prin anunț se resping. Se consideră data depunerii data poștei sau data înregistrării pentru dosarele depuse direct la registratura INP.(3)Lista dosarelor care nu îndeplinesc condițiile, sunt incomplete și sunt considerate neeligibile pentru includerea în PNR se publică pe site-ul INP.(4)Dosarele respinse potrivit prevederilor alin. (2) pot fi returnate la cererea solicitantului, dacă acesta declară, în scris, că nu va contesta decizia de respingere sau dacă depune cererea de restituire după încheierea etapei de contestare. În cazul dosarelor restituite, INP va asigura păstrarea, în copie, a documentației, în vederea arhivării, conform legii.(5)Secretariatul va înainta în termen de 5 zile Comisiei dosarele complete și conforme, iar aceasta va analiza și va puncta fiecare monument istoric, conform criteriilor din anexa nr. 1. Comisia se va întâlni ori de câte ori va fi necesar, în funcție de numărul dosarelor depuse în respectiva sesiune anuală, astfel încât toate dosarele să poată fi evaluate până la data-limită stabilită prin anunțul public.(6)Rezultatele evaluării sunt făcute publice de către INP pe site-ul propriu, în termen de 3 zile de la încheierea evaluării și finalizarea listei.(7)Rezultatele evaluării pot fi contestate în termen de 3 zile lucrătoare de la data publicării rezultatelor, conform prevederilor alin. (6).(8)În vederea formulării contestației, solicitanții pot solicita grilele de notare a criteriilor prevăzute în anexa nr. 1, corespunzătoare solicitării de finanțare, anonimizate. Grilele de notare vor fi puse la dispoziție de secretariatul Comisiei, în scris, prin fax sau prin poștă electronică, în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea contestației.(9)Contestațiile se analizează și se soluționează, în termen de 7 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestațiilor, de către o comisie de soluționare a contestațiilor, desemnată prin decizie a managerului INP, formată din minimum 3 membri, desemnați conform art. 14 alin. (2).(10)În componența Comisiei de soluționare a contestațiilor nu pot fi numiți membri care au făcut parte din Comisia de evaluare sau din secretariatul acesteia.(11)Lista obiectivelor eligibile, ordonate în ordinea descrescătoare a punctajului alocat de Comisie, stabilită după expirarea termenului în care pot fi depuse contestații sau, după caz, după soluționarea acestora, constituie instrumentul principal de planificare bugetară, prin care INP estimează necesarul de fonduri pentru sesiunea anuală a PNR din anul următor, și se transmite ordonatorului principal de credite.(12)În termen de 30 de zile de la aprobarea bugetului alocat de Ministerul Culturii pentru PNR, INP transmite Ministerului Culturii spre aprobare lista monumentelor istorice propuse pentru a fi incluse în PNR în anul curent, corelând necesarul de fonduri stabilit prin procedura de evaluare cu fondurile alocate de la bugetul de stat.
 + 
Articolul 16(1)După aprobarea includerii obiectivului în PNR, conform art. 15 alin. (12), INP încheie cu fiecare beneficiar al finanțării un protocol sau un contract de finanțare, după caz, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile părților.(2)În cazul beneficiarilor finanțării persoane fizice și persoane juridice de drept privat, contractul sau protocolul de finanțare conține obligatoriu clauza privind constituirea unei garanții imobiliare asupra monumentului istoric în cauză, pentru o perioadă de 10 ani, conform art. 38 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice republicată, cu modificările și completările ulterioare, în favoarea statului, precum și clauze privind verificarea utilizării sumelor provenite din contribuția financiară asigurată de INP prin PNR, respectiv recuperarea în totalitate a acesteia în situația în care monumentul istoric în cauză a fost înstrăinat de proprietar altei persoane decât statul, înainte de împlinirea perioadei de 10 ani de la constituirea garanției imobiliare.
 + 
Articolul 17Numărul de obiective noi incluse anual în PNR se raportează la alocarea bugetară anuală cu această destinație, corelată cu necesarul de fonduri pe anul în curs pentru contractele sau protocoalele aflate în derulare cu diverși proiectanți sau antreprenori. + 
Articolul 18(1)Se elimină din PNR obiectivele monumente istorice ale căror lucrări finanțate prin PNR sunt preluate integral spre finanțare din alte fonduri publice, private sau fonduri externe nerambursabile.(2)Se elimină din PNR obiectivele monumente istorice care devin obiectul unor litigii privitoare la dreptul de proprietate/de administrare, după caz, sau care au fost incluse în PNR fără prezentarea informațiilor corecte cu privire la situația litigioasă.(3)Se elimină din PNR obiectivele monumente istorice pentru care s-au finalizat lucrările cu Recepție la Terminarea Lucrărilor (RTL).(4)Se elimină din PNR obiectivele monumente istorice pentru care solicitanții nu transmit documentele/completările solicitate în termen de 90 de zile de la data solicitării INP.
 + 
Articolul 19După finalizarea procedurii reglementate la art. 15, la propunerea proprietarilor sau deținătorilor de alte drepturi reale sau la sesizarea din oficiu a INP, pot fi incluse spre evaluare, pe parcursul exercițiului financiar curent, noi propuneri de intervenție asupra monumentelor istorice, ce corespund strategiei și priorităților Ministerului Culturii și INP, cu respectarea prevederilor art. 15. + 
Articolul 20Începând cu anul 2024, pentru asigurarea continuității derulării programului, INP va derula o procedură pentru confirmarea menținerii în PNR actual a obiectivelor anterior incluse, în vederea validării menținerii și actualizării dosarelor, după caz. + 
Articolul 21Pe tot parcursul derulării PNR, prelucrarea datelor cu caracter personal de către INP se va realiza cu respectarea legislației aplicabile domeniului privind protecția datelor cu caracter personal, incluzând, dar fără a se limita la acestea, prevederile Regulamentului UE nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (GDPR). + 
Articolul 22Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa nr. 1la normele metodologice
CRITERII DE EVALUARE
privind includerea în PNR a monumentelor istorice

Nr. Criterii de prioritate Punctaj Punctaj maxim aferent criteriului
1. Starea de degradare Precolaps (nu se cumulează puncte de la celelalte categorii ale criteriului) 45 45
Degradare structurală mică 5
medie 10
mare 15
Degradare arhitecturală mică 5
medie 10
mare 15
Degradarea componentelor artistice mică 5
medie 10
mare 15
2. Valori particulare și excepționale Autenticitatea materialelor 10
mică 1
medie 3
mare 5
Apartenența la o tipologie slab reprezentată în Lista monumentelor istorice și/sau PNR sau care sunt reprezentante ale unor tipuri de programe tematice prioritare
mică 1
medie 3
mare 5
3. Statut juridic de protecție Monumente istorice înscrise în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO 20 20
Monumente istorice incluse în Lista indicativă a României pentru Lista Patrimoniului Mondial UNESCO 20
Monumente istorice înscrise în grupa A 15
Monumente istorice înscrise în grupa B ce sunt incluse în zona de protecție a monumentelor UNESCO 10
Monumente istorice înscrise în grupa B 5
4. Compatibilitatea funcțională Activități culturale, sociale, de învățământ, sănătate, de cult, de binefacere ori alte activități asemănătoare 10 10
Alocarea unor funcțiuni utile comunității locale 10
Locuire, cazare 5
Alte funcțiuni compatibile cu statutul de monument istoric 5
5. Sustenabilitatea intervenției Capacitatea de întreținere și protejare a monumentului istoric 5 10
Capacitatea de întreținere și protejare a monumentului istoric după execuția lucrărilor dovedită prin planul de măsuri și activități 5
6. Contribuție proprie Studii de fundamentare 2 5
DALI 3
Punctaj maxim 100
Punctaj minim pentru introducerea în PNR 60
Punctaj obținut

 + 
Anexa nr. 2la normele metodologice
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
(pentru solicitantul persoană juridică de drept public sau cult religios recunoscut de lege)
Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………., cu domiciliul în județul ………………………………., municipiul/orașul/comuna …………., satul …………………, sectorul ………….., str. ………. nr. ………., bl. ……., sc. ………, et. …, ap. ……….., tel. ……………, e-mail ……………….., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ……. nr. …………………….. eliberat(ă) de ………………….. la data de ……………………….., în calitate de reprezentant legal al ………………………………………………….. (denumirea solicitantului, persoană juridică de drept public sau cult religios recunoscut de lege), declar pe propria răspundere, sub sancțiunea falsului în declarații, că imobilul (teren și/sau construcții) pentru care solicit finanțare prin Programul național de restaurare a monumentelor istorice – sesiunea …………………………– nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanțelor judecătorești privitor la dreptul de proprietate/ de administrare, după caz;– nu se află sub sechestru asigurător;– nu este ipotecat.Declar că nu dispunem de resursele financiare necesare desfășurării activității de protejare sau de intervenție, respectiv de punere în valoare ori reintegrare în circuitul cultural și/sau turistic a monumentului istoric, după caz.Declar că pentru aceeași categorie de servicii/lucrări nu beneficiem de fonduri din alte programe, naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale, pentru cheltuielile eligibile prin PNR.
Semnătura ………………….
Data …………………………..
 + 
Anexa nr. 3la normele metodologice
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
(pentru solicitantul persoană fizică)*)
*) Se încheie în formă autentică.Subsemnatul/Subsemnata, ………………………………………., cu domiciliul în județul ………………………….., municipiul/orașul/comuna …………., satul …………………, sectorul ………….., str. ………. nr. ………., bl. ……., sc. ………, et. …, ap. ……….., tel. ……………, e-mail ……………….., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ……. nr. …………….. eliberat(ă) de ……….. la data de ………………………………..,1.declar pe propria răspundere, sub sancțiunea falsului în declarații, că imobilul (teren și/sau construcții) pentru care solicit finanțare prin Programul național de restaurare a monumentelor istorice – sesiunea ……………………………………………………….a)nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanțelor judecătorești privitor la dreptul de proprietate;b)nu se află sub sechestru asigurător;c)nu este ipotecat;2.declar că nu dispun de resursele financiare necesare desfășurării activității de protejare sau de intervenție, respectiv de punere în valoare ori reintegrare în circuitul cultural și/sau turistic a monumentului istoric, după caz;3.declar că pentru aceeași categorie de servicii/lucrări nu beneficiez de fonduri din alte programe, naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale, pentru cheltuielile eligibile prin PNR;4.declar că, în eventualitatea obținerii finanțării prin Programul național de restaurare a monumentelor istorice – sesiunea ……………………, pe o perioadă de 10 ani de la constituirea garanției imobiliare, voi asigura respectarea următoarelor obligații:a)să permit accesul specialiștilor la monumentul istoric, în condițiile stabilite prin contract cu finanțatorul;b)să obțin actele necesare lucrărilor de protejare sau de intervenție, în conformitate cu legislația în vigoare.
Semnătura ………………….
Data …………………………..
 + 
Anexa nr. 4la normele metodologice
DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
(pentru solicitantul persoană juridică de drept privat)*)
*) Se încheie în formă autentică.Subsemnatul/Subsemnata, …………………………., cu domiciliul în județul ……………………….., municipiul/orașul/comuna ………………., satul…………………, sectorul ………….., str. ………. nr. ………., bl. ……., sc. ….., et. …, ap. ….., tel. ……….., e-mail ………………….., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ……. nr. ……….. eliberat(ă) de ……….. la data de ……………, în calitate de reprezentant legal al …………………………… (denumirea solicitantului, persoană juridică de drept privat),1.declar pe propria răspundere, sub sancțiunea falsului în declarații, că imobilul (teren și/sau construcții) pentru care solicit finanțare prin Programul național de restaurare a monumentelor istorice – sesiunea ………………………………………………….a)nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanțelor judecătorești privitor la dreptul de proprietate;b)nu se află sub sechestru asigurător;c)nu este ipotecat;2.declar că nu dispun de resursele financiare necesare desfășurării activității de protejare sau de intervenție, respectiv de punere în valoare ori reintegrare în circuitul cultural și/sau turistic, după caz;3.declar că pentru aceeași categorie de servicii/lucrări nu beneficiez de fonduri din alte programe, naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale, pentru cheltuielile eligibile prin PNR;4.declar că, în eventualitatea obținerii finanțării prin Programul național de restaurare a monumentelor istorice – sesiunea ……………………, pe o perioadă de 10 ani de la constituirea garanției imobiliare, voi asigura respectarea următoarelor obligații:a)să utilizez monumentul istoric în scopul unor activități culturale, sociale, de învățământ, sănătate, de cult, de binefacere ori altor activități asemănătoare;b)să permit accesul specialiștilor și, după caz, al publicului la monumentul istoric, în condițiile stabilite prin contract cu finanțatorul;c)să asigur, în toate cazurile, paza și securitatea monumentului istoric;d)să obțin actele necesare lucrărilor de protejare sau de intervenție, în conformitate cu legislația în vigoare.
Semnătura ………………….
Data …………………..
 + 
Anexa nr. 5la normele metodologice
DECLARAȚIE DE IMPARȚIALITATE ȘI CONFIDENȚIALITATE
Subsemnatul/Subsemnata, …………………………………………….., domiciliat(ă) în ………………………………, posesor/posesoare al/a BI/CI seria …… nr. ……………………., eliberat(ă) de …………….. la data de ………………, în calitate de membru al comisiei de evaluare pentru obiectivele ce pot fi incluse în Programul național de restaurare a monumentelor istorice/invitat, declar pe propria răspundere, sub sancțiunea falsului în declarații, următoarele:a)nu am raporturi contractuale cu solicitanții;b)nu am niciun interes patrimonial în legătură cu cererile de acordare a finanțărilor înaintate comisiei de evaluare;c)nu dețin părți sociale, părți de interes, acțiuni din capitalul subscris al solicitanților;d)nu fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare/supraveghere al solicitanților;e)nu am calitatea de soț/soție, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv cu solicitanții sau cu persoane fizice care fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare/supraveghere al solicitanților;f)nu am niciun interes de natură să afecteze imparțialitatea mea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a obiectivelor supuse analizei.În cazul în care pe parcursul derulării procedurii de evaluare mă voi afla în una dintre situațiile menționate mai sus voi declara imediat acest lucru și mă voi retrage de la lucrările comisiei de evaluare.Totodată, mă angajez că voi păstra confidențialitatea asupra conținutului documentelor a căror dezvăluire ar putea aduce atingere dreptului solicitanților de a-și proteja proprietatea intelectuală sau secretele comerciale, precum și asupra lucrărilor comisiei de evaluare.Înțeleg că, în cazul în care nu voi respecta aceste angajamente, voi suporta sancțiunile legii.
Semnătura ………………….
Data …………………………..

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x