În temeiul art. 7, art. 56, 58, 64 și 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și având în vedere avizul conform al Ministerului Finanțelor Publice comunicat prin Adresa nr. 714.742 din 5.10.2017,președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: +
Articolul 1(1)Se aprobă Procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA, prevăzută în anexa nr. 1.(2)Se aprobă modelul și instrucțiunile pentru completarea formularului (310) „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“, prevăzut în anexa nr. 2.(3)Se aprobă modelul și conținutul Referatului privind soluționarea Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prevăzut în anexa nr. 3. (4)Se aprobă modelul și conținutul Deciziei de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prevăzută în anexa nr. 4.(5)Se aprobă modelul și conținutul Invitației pentru prezentarea contribuabilului la audiere, prevăzută în anexa nr. 5. +
Articolul 2Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularelor menționate la art. 1 sunt prevăzute în anexa nr. 6. +
Articolul 3Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 4Prevederile prezentului ordin se aplică pentru cererile depuse de contribuabil, în temeiul art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, începând cu data de 1 octombrie 2017. +
Articolul 5Direcția generală coordonare inspecție fiscală, Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare, Direcția generală de informații fiscale, Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de tehnologia informației, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, precum și organele fiscale centrale din subordinea acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
Mirela CălugăreanuBucurești, 10 octombrie 2017.Nr. 2.927. +
Anexa nr. 1
PROCEDURA
de aprobare a transferului sumelor din contul de TVAA.Dispoziții generale1.Prin organ fiscal central competent, în sensul prezentei proceduri, se înțelege:a)Direcția generală de administrare a marilor contribuabili – pentru contribuabilii mari; … b)administrațiile județene ale finanțelor publice – pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal pe raza lor teritorială; … c)administrațiile sectoarelor 1-6 ale finanțelor publice – pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal pe raza lor teritorială; … d)administrațiile fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii București – pentru contribuabilii mijlocii; … e)administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți – pentru contribuabilii, persoane impozabile înregistrate direct în scopuri de TVA. … … 2.Prezenta procedură se aplică de către structura cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal central competent. … 3.În sensul prezentei proceduri, prin conducătorul unității fiscale se înțelege, după caz:a)directorul general al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili; … b)șeful administrației județene a finanțelor publice; … c)șeful administrației sectorului a finanțelor publice, din municipiul București; … d)șeful administrației pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice; … e)șeful Administrației fiscale pentru contribuabili mijlocii București; … f)șeful Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți. … … 4.În sensul prezentei proceduri, prin conducătorul adjunct al unității fiscale se înțelege, după caz:a)directorul general adjunct – inspecție fiscală din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili; … b)șeful administrației adjunct – inspecție fiscală din cadrul administrației județene a finanțelor publice, după caz; … c)șeful administrației adjunct – inspecție fiscală din cadrul administrației sectorului a finanțelor publice, din municipiul București; … d)șeful administrației adjunct – inspecție fiscală din cadrul administrației pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice; … e)șeful administrației adjunct – inspecție fiscală din cadrul Administrației fiscale pentru contribuabili mijlocii București; … f)șeful administrației din cadrul Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți. … … 5.În sensul prezentei proceduri, prin cont de TVA se înțelege contul prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, denumită în continuare ordonanță. … … B.Procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA 1.Transferurile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță se efectuează în urma verificării efectuate de organul fiscal central competent. … 2.(1)Contribuabilii prevăzuți la art. 2 alin. (1) din ordonanță, titulari ai conturilor de TVA, pot solicita transferul sumelor din contul de TVA, prin depunerea, la organul fiscal central competent a Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, cod 310, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.Cererea se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF care are atașate două fișiere, astfel: – un fișier XML, a cărui structură este disponibilă pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF); și … – un fișier cu extensia zip care va conține documentele justificative anexate la cerere. … Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe portalul e-guvernare, secțiunea Depunere declarații, caz în care pentru depunerea cererii plătitorul trebuie să dețină un certificat digital calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.Cererea în format electronic copiată pe suport CD și însoțită de formularul listat și semnat se poate depune și direct la registratura organului fiscal competent ori se comunică prin poștă cu confirmare de primire. Formularul se completează cu ajutorul programelor de asistență existente pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), secțiunea Servicii online, subsecțiunea Declarații electronice.(2)Cererile pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se înregistrează în evidența organului fiscal competent, într-o fișă distinctă, denumită „Transfer de sume din contul de TVA“, în care va fi evidențiat modul de soluționare a cererilor și care va cuprinde cel puțin:– denumire solicitant; … – codul de înregistrare în scopuri de TVA; … – numărul și data depunerii cererii; … – temeiul legal în baza căruia s-a solicitat aprobarea transferului; … – informații referitoare la modul de soluționare a cererii. … (3)Cererea va fi însoțită de documente justificative, în copie, certificate conform cu originalul de către contribuabil, în funcție de natura sumelor solicitate a fi transferate din contul de TVA, după cum urmează:a)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanță: instrumente financiar-bancare de plată, extrase de cont, facturi; … b)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanță: ordine de plată, extrase de cont, facturi, contracte și orice alte documente care pot susține corectarea facturilor sau ajustarea bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare; … c)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanță: documentele de plată și extrasele de cont din care rezultă suma transferată din contul curent; … d)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanță: aceasta se realizează pe baza informațiilor din evidența fiscală; … e)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanță: documentele prevăzute de lege care au stat la baza plății în numerar și/sau a plăților efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declarații vamale de import etc.), documentele de plată (în numerar, cu cardul din contul curent). … Responsabilitatea pentru conținutul documentelor justificative revine integral contribuabilului. Pentru toate situațiile de mai sus pot fi anexate orice alte documente care justifică solicitarea transferului sumelor din contul de TVA. … 3.Cererea se soluționează în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării la organul fiscal competent, prin emiterea deciziei/deciziilor de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin. … 4.(1)La primirea cererii, organul fiscal verifică dacă:– au fost prezentate toate documentele justificative înscrise în cererea de transfer, iar acestea sunt corelate cu sumele solicitate; … – documentele justificative prezentate sunt corelate cu temeiul legal menționat în cerere. … (2)Pentru verificarea îndeplinirii condițiilor pentru aprobarea transferului din contul de TVA se procedează după cum urmează:a)pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanță se identifică eroarea din documentele de plată și se stabilește dacă documentele depuse justifică eroarea pentru care se solicită aprobarea transferului; … b)pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanță se identifică facturile care au fost corectate sau facturile care au stat la baza ajustării bazei de impozitare a TVA, documentele potrivit prevederilor legale care au generat ajustarea bazei: contracte, acord etc.; … c)pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanță se identifică transferurile din conturile curente în contul de TVA și dacă aceste sume reprezintă sume transferate din contul curent deschis la aceeași instituție de credit; … d)pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanță, aceasta se realizează pe baza informațiilor existente în evidența fiscală, obținute prin accesarea bazelor de date sau pe baza informațiilor solicitate și transmise, în aceeași zi, de către compartimentul cu atribuții de evidență pe plătitor pentru respectarea condiției privind obligațiile de plată pentru TVA și de către compartimentul registru contribuabili, declarații fiscale și gestiune dosare, pentru certificarea calității de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA; … e)pentru situația de la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanță, aceasta se realizează pe baza documentelor prevăzute de lege care au stat la baza plății în numerar și/sau a plăților efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declarații vamale de import etc.), precum și a documentelor de plată (în numerar, cu cardul din contul curent). … În situația în care, până la data emiterii deciziei/deciziilor prevăzute la pct. 3, contribuabilul depune o cerere prin care renunță la aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prezenta procedură încetează, acest fapt urmând a fi consemnat în fișa „Transfer de sume din contul de TVA“, prevăzută la pct. 2alin. (2). … 5.Rezultatul analizei cererii și documentelor justificative anexate la aceasta va fi consemnat de către organul fiscal în Referatul privind soluționarea cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. … 6.Referatul se avizează de șeful de serviciu coordonator și se aprobă de către conducătorul adjunct al unității fiscale. … 7.După aprobarea referatului se va proceda la emiterea deciziei/deciziilor de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care va/vor cuprinde:– motivul de fapt și temeiul de drept care au stat la baza aprobării sau respingerii transferului sumelor din contul de TVA; … – suma solicitată a fi transferată din contul/conturile de TVA; … – suma aprobată a fi transferată din contul/conturile de TVA; … – suma respinsă a fi transferată din contul/conturile de TVA. … … 8.În cazul în care contribuabilul se încadrează în situațiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g),h), j) și k) din ordonanță, organul fiscal, în baza referatului prevăzut la pct. 6, întocmește decizia/deciziile de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA prin care se aprobă integral transferul sumelor din contul de TVA, situație în care nu este necesară realizarea audierii, prevăzută la pct. 10. … 9.În cazul în care contribuabilul nu se încadrează în situațiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g),h), j) și k) din ordonanță, în baza referatului prevăzut la pct. 6, organul fiscal întocmește decizia/deciziile de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care se supune/supun aprobării, numai după realizarea audierii contribuabilului, prevăzută la pct. 10. … 10.Înainte de luarea deciziei de aprobare parțială sau de respingere integrală a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, organul fiscal asigură exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, situație în care termenul de soluționare a cererii se prelungește cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitației către contribuabil și data prezentării acestuia la organul fiscal. Organul fiscal înștiințează contribuabilul cu privire la prelungirea termenului de soluționare a cererii, asupra obligativității de a prezenta, la termenul stabilit pentru audiere, documentele și informațiile solicitate, precum și asupra posibilității de a furniza alte probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei în vederea soluționării cererii.Potrivit prevederilor art. 9 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, audierea se consideră îndeplinită în situațiile în care contribuabilul/plătitorul refuză explicit să se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal în vederea audierii sau contribuabilul/plătitorul nu se prezintă, din orice motiv, la două termene consecutive stabilite de organul fiscal în vederea audierii.La finalizarea audierii se va încheia o minută, semnată de organul fiscal și de persoana împuternicită să reprezinte contribuabilul în relația cu organul fiscal, în care se vor consemna cel puțin următoarele elemente: numele și prenumele organului fiscal care participă la audiere, numele și prenumele reprezentantului legal al contribuabilului care participă la audiere, data la care are loc audierea, informații referitoare la cererea contribuabilului (număr și data cererii, sume solicitate), documentele și informațiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de către contribuabil, constatările organului fiscal cuprinse în referat, precum și punctul de vedere al contribuabilului. … 11.După audiere, organul fiscal consemnează rezultatul verificării documentelor prezentate de contribuabil în decizia/deciziile de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prin care se va stabili, după caz:– aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, dacă contribuabilul se încadrează în situațiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță; … – aprobarea parțială sau respingerea integrală a transferului sumelor din contul de TVA, dacă contribuabilul nu se încadrează, parțial sau total, în situațiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță. Situații în care se dispune respingerea totală sau parțială a transferului sumelor din contul de TVA pot fi, spre exemplu: ca urmare a faptului că nu au fost prezentate documentele solicitate prin invitație, documentele sunt incomplete sau documentele și informațiile furnizate nu justifică încadrarea în situațiile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță. … … 12.Decizia/Deciziile de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se avizează de șeful de serviciu și de conducătorul adjunct al unității fiscale și se înaintează, spre aprobare, conducătorului unității fiscale. … 13.În vederea soluționării cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se vor emite decizii de soluționare, astfel încât numărul deciziilor să fie egal cu numărul instituțiilor de credit cuprinse în cererea depusă de contribuabil. … 14.Fiecare decizie de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA prin care se aprobă (integral sau parțial) sau se respinge integral transferul sumelor din contul de TVA, întocmită potrivit pct. 8 sau 11, se emite în trei exemplare, din care două exemplare, semnate numai de conducătorul unității fiscale, se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al treilea exemplar se transmite organului fiscal cu atribuții de gestionare a dosarului fiscal. Contribuabilul va utiliza un exemplar la instituția de credit/unitatea de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se aprobă/respinge transferul de sume. … 15.Împotriva deciziei/deciziilor de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se poate formula contestație la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispozițiile art. 272 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din același act normativ. … 16.După finalizarea procedurii, toate documentele anexate la cerere sau prezentate de contribuabil, precum și cele emise în derularea procedurii se transmit organului fiscal cu atribuții de gestionare a dosarului fiscal. … … +
Anexa nr. 2

+
INSTRUCȚIUNI pentru completarea formularului (310) "Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA"1.Formularul (310) „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“ se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal), prevăzute la art. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, denumită în continuare ordonanță.Formularul (310) „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“ se depune la organul fiscal competent, pentru solicitarea transferurilor de sume prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță.Cererea se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF care are atașate două fișiere, astfel:– un fișier XML, a cărui structură este disponibilă pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF); și … – un fișier cu extensia zip care va conține documentele justificative anexate la cerere. … Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe portalul e-guvernare, secțiunea Depunere declarații, situație în care, pentru depunerea cererii, plătitorul trebuie să dețină un certificat digital calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.Cererea în format electronic copiată pe suport CD și însoțită de formularul listat și semnat se poate depune și direct la registratura organului fiscal competent ori se comunică prin poștă cu confirmare de primire. Formularul se completează cu ajutorul programelor de asistență existente pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), secțiunea Servicii online subsecțiunea Declarații electronice. … 2.Completarea formularului se face astfel:Secțiunea A. „Date de identificare a persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA“A.1.Caseta „Denumire“ se completează cu denumirea persoanei juridice, a asociației sau a entității fără personalitate juridică ori cu numele și prenumele persoanei fizice, după caz.În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate care și-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Denumire“ se înscriu informațiile de identificare înscrise pe certificatul de înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea persoanei impozabile stabilite în străinătate, reprezentată fiscal prin reprezentantul fiscal desemnat în condițiile legii). … A.2.Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează astfel:– contribuabilii persoane juridice, cu excepția comercianților, asociațiile sau alte entități fără personalitate juridică înscriu codul de înregistrare fiscală; … – comercianții, inclusiv sucursalele comercianților care au sediul principal al comerțului în străinătate, înscriu codul unic de înregistrare; … – contribuabilii persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere înscriu codul de înregistrare fiscală; … – contribuabilii persoane fizice, cu excepția persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau care exercită profesii libere, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 316 din Codul fiscal; … – contribuabilii persoane impozabile care nu sunt stabilite în România, conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, și sunt înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în România, potrivit art. 316 din același act normativ, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA. … Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană impozabilă stabilită în străinătate înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile străine, care este diferit de codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a reprezentantului.A.3-A.15. Caseta „Domiciliu fiscal“ se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului.În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se înscrie adresa din România la care pot fi examinate evidențele și documentele ce trebuie păstrate, în conformitate cu prevederile pct. 88 alin. (7) lit. a) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare.În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, care și-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Domiciliu fiscal“ se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului fiscal.În cazul persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României și sunt stabilite în România prin unul sau mai multe sedii fixe fără personalitate juridică, conform art. 266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, în caseta „Domiciliu fiscal“ se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat să depună decontul de taxă și să fie responsabil pentru toate obligațiile în scopuri de TVA, conform pct. 88 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare. … B.Date de identificare a persoanei împuternicite să solicite transferul sumelor din contul de TVA, respectiv ale reprezentantului fiscal/legal/împuternicitului1.Denumire/Nume și prenume – se înscriu, după caz, denumirea sau numele și prenumele persoanei impozabile care a fost desemnată ca reprezentant fiscal/legal sau împuternicit de către persoana impozabilă străină. … 2.Cod de identificare fiscală/CNP – se înscrie codul de identificare fiscală sau codul numeric personal al reprezentantului fiscal/legal ori al împuternicitului. … 3.Domiciliul fiscal – se înscrie adresa domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal. … … C.Informații despre sumeAcest cartuș conține:C.1.Nr. crt. – se va înscrie numărul atribuit fiecărei instituții bancare/instituție de trezorerie, o singură dată.Pentru fiecare instituție bancară/unitate de trezorerie se vor detalia informațiile de la C.2-C.7, astfel: … C.2.Cont TVA (IBAN) Denumirea instituție de credit/unitate de trezorerie – se va înscrie contul de TVA (IBAN) [așa cum este definit la art. 1 lit. d) din ordonanță] și denumirea instituției de credit/unității de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se solicită transferul de sume. … C.3.Contul curent (IBAN) – se înscrie contul curent (IBAN) deschis la instituția de credit/unitatea de trezorerie (menționată la pct. C.2) la care este deschis contul curent în care se solicită transferul sumelor din contul de TVA. … C.4.Motivul pentru care se solicită transferul – se va/vor selecta motivul/motivele pentru care a fost depusă cererea de a aprobare a transferului și care trebuie să se încadreze în prevederile art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) și k) din ordonanță, astfel:– e) sume rezultate ca urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de plată, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA; … – g) sume rezultate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA; … – h) sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de credit sau în contul de disponibil distinct deschis la aceeași unitate a Trezoreriei Statului, după caz, în limita sumelor prevăzute la art. 8 lit. d) din ordonanță; … – j) sume transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligația de a avea un cont conform art. 2 alin. (1) din ordonanță și nu mai au obligații de plată privind TVA; … – k) sume reprezentând TVA achitat în numerar, cu excepția celor reținute din încasările în numerar, prevăzute la art. 15 alin. (2) din ordonanță, sau cu cardul din contul curent. … … C.5.Acte justificative – se va completa cu denumirea documentelor justificative, numărul și data acestora, corelate cu suma solicitată așa cum au fost ele adăugate în arhiva de documente atașată acestui formular, după cum urmează:a)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanță: instrumente financiar-bancare de plată, extrase de cont, facturi; … b)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanță: ordine de plată, extrase de cont, facturi, contracte și orice alte documente care pot susține corectarea facturilor sau ajustarea bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal; … c)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanță: documentele de plată și extrasele de cont din care rezultă suma transferată din contul curent; … d)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanță: aceasta se realizează pe baza informațiilor existente în evidența fiscală; … e)pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanță: documentele prevăzute de lege care au stat la baza plății în numerar și/sau a plăților efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declarații vamale de import etc.), documentele de plată (în numerar, cu cardul din contul curent). … Pentru toate situațiile de mai sus pot fi anexate și orice alte documente care justifică solicitarea transferului sumelor din contul de TVA.Responsabilitatea pentru conținutul documentelor justificative revine integral contribuabilului. Pentru fiecare motiv pentru care se solicită transferul de sume din contul de TVA și pentru fiecare cauză care a stat la baza solicitării se vor înscrie documentele justificative.Documentele justificative, în copie certificată conform cu originalul de către contribuabil, vor fi scanate alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 10 MB a arhivei de fișiere în format zip. Pentru eficiența lucrului cu documente justificative este recomandată structurarea acestora în funcție de sume și motive. … C.6.Cauze – pentru fiecare motiv pentru care se solicită transferul de sume din contul de TVA se vor prezenta detaliat cauzele care au stat la baza solicitării. … C.7.Sumă solicitată – pentru fiecare motiv pentru care se solicită transferul de sume din contul de TVA și pentru fiecare cauză care a stat la baza solicitării de sume a fi transferate din contul de TVA se va înscrie suma de TVA aferentă fiecărui document justificativ înscris. … … … +
Anexa nr. 3MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ SiglaDirecția Generală ……………………………………. DGRFP/Administrația ………………………………………….. DGAMCNr. …../….. Adresa …………. Tel.: ……………………… Fax: ……………………… E-mail: …………………. Aprobat, Conducătorul adjunct al unității fiscale, ……………………………………………….
REFERAT
privind soluționarea Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVAA.Datele de identificare ale contribuabiluluiDenumirea contribuabilului: ………………………..Cod de înregistrare în scopuri de TVA …………………………………………………………………Domiciliul fiscal: localitatea ……………………., str. ………….. nr. …, bl. …., sc. …., ap. …., județul/sectorul ……. … B.Analiza situației contribuabilului1.Prin Cererea pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA nr. ….. din data de ….., înregistrată la organul fiscal competent, contribuabilul solicită aprobarea transferului sumei/sumelor din contul/conturile de TVA, în temeiul art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA. … 2.Pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA au fost verificate documentele anexate cererii, astfel:– pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanță: ….. … – pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanță: ….. … – pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanță: ….. … – pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanță: ….. … – pentru situația prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanță: ….. … … 3.În urma verificării efectuate, în conformitate cu prevederile art. 7,art. 56, art. 58, art. 64 și art. 77 din Legea nr. 207/ 2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA și ale Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA, s-au constatat următoarele:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… … Ca urmare a celor prezentate, situația sumelor din contul de TVA este următoarea:┌────┬──────────────────────┬───────────────┬────────────────────┬────────────────┬───────────────┬────────────────┐│Nr. │Instituția de credit/ │Cont TVA – IBAN│Cont curent – IBAN │Suma solicitată │Suma aprobată a│Sumă respinsă a ││crt.│Unitatea de trezorerie│ │în care se transferă│a fi transferată│fi transferată │fi transferată*)││ │la care este deschis │ │suma solicitată și │ │ │ ││ │contul de TVA │ │aprobată │ │ │ │├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤│ 1 │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤│ 2 │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤│ 3 │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤│….│ │ │ │ │ │ │├────┴──────────────────────┴───────────────┴────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤│TOTAL: │ │ │ │└────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────────┴───────────────┴────────────────┘ Avizat Întocmit Șef serviciu …………….. Funcție …………………. Numele și prenumele ………. Numele și prenumele ………. Semnătura ……………….. Semnătura ……………….. Data ……………………. Data …………………….Notă …
*) Pentru suma respinsă a fi transferată urmează procedura audierii, în conformitate cu prevederile lit. B pct. 10 din anexa nr. 1 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017. … +
Anexa nr. 4MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ SiglaDirecția Generală ……………………………………. DGRFP/Administrația ………………………………………….. DGAMCNr. …../….. Adresa …………. Tel.: ……………………… Fax: ……………………… E-mail: ………………….
DECIZIE
de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA1.Datele de identificare a contribuabiluluiDenumirea/Nume și prenume: ………………………..Codul de înregistrare în scopuri de TVA: ……………………..Domiciliul fiscal: localitatea ……………………., str. ………….. nr. …, bl. …., sc. …., ap. ….Județul/Sectorul ……. … 2.Date privind modul de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVAÎn temeiul prevederilor art. 7,56, 58, 64 și 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA și ale Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA,având în vedere Cererea dumneavoastră înregistrată la organul fiscal competent cu nr. …….. din data de ……….., vă comunicăm că se aprobă/respinge transferul sumei/sumelor din contul de TVA deschis la ………..(denumirea instituției de credit)……………….,solicitat prin cerere, după cum urmează:┌────┬──────────────────────┬───────────────┬────────────────────┬────────────────┬───────────────┬─────────────┐│Nr. │Instituția de credit/ │Cont TVA – IBAN│Cont curent – IBAN │Suma solicitată │Suma aprobată a│Sumă respinsă││crt.│Unitatea de trezorerie│ │în care se transferă│a fi transferată│fi transferată │la transfer ││ │la care este deschis │ │suma solicitată și │ │ │ ││ │contul de TVA │ │aprobată │ │ │ │├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼─────────────┤│ │ │ │ │ │ │ │└────┴──────────────────────┴───────────────┴────────────────────┴────────────────┴───────────────┴─────────────┘2.1.Motivul de fapt: ………………………………………….. … 2.2.Temeiul de drept: …………………………………………. … … 3.Data comunicării:Data comunicării reprezintă data la care se efectuează comunicarea actului administrativ fiscal în condițiile art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. … 4.Mențiuni privind audierea contribuabilului …………………………………………………………………………………………………………………………… … 5.Dispoziții finaleÎmpotriva prezentei decizii se poate formula contestație la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispozițiile art. 272 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din același act normativ. … Aprobat, Conducătorul unității fiscale,Numele și prenumele …………………..Semnătura și ștampila unității ………Data ………………………………. +
Anexa nr. 5AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂDirecția Generală …………………………………………………………Administrația ……………………………………………………………….Nr. ……/zz.ll.aa
INVITAȚIEDomnului/Doamnei ………………., în calitate/având funcția de ………………… la/al/a …………………, cu sediul în …………………., str. …………………….. nr. ……, bl. …., ap. ……., județul ………………….., având cod de înregistrare în scopuri de TVA …………………………………, vă înștiințăm că în data de ………………………, ora ……., la …………….., va avea loc audierea asupra constatărilor și rezultatelor soluționării Cererii nr. ……… din data ………… pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA.Vă informăm că aveți posibilitatea să vă exprimați punctul de vedere cu privire la constatările organelor fiscale, ce vor fi prezentate cu ocazia audierii, în conformitate cu prevederile lit. B pct. 10 din anexa nr. 1 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA.Totodată, pentru soluționarea cererii pentru aprobarea transferului este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, urmând să prezentați la sediul nostru documente certificate conform cu originalul, pentru următoarele conturi de TVA și pentru următoarele situații, astfel: ………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………….Vă înștiințăm că termenul de soluționare a cererii se prelungește cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitației către contribuabil și data prezentării acestuia la organul fiscal, în conformitate cu prevederile art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.În cazul în care, la data și ora stabilită, nu vă veți prezenta și nu veți notifica organul fiscal despre renunțarea la acest drept vă comunicăm că audierea se consideră îndeplinită în condițiile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.Șef administrație adjunct/Director general adjunctNumele și prenumele ………………………………….Semnătura și ștampila unității …………………….. +
Anexa nr. 6Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularelora)Denumire: „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“1.Format: A4/t1 … 2.Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic. … 3.Se utilizează de către contribuabilii prevăzuți la art. 2 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, titulari ai conturilor de TVA, în baza art. 1 alin. (2) din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. … 4.Se întocmește de contribuabil sau împuternicitul acestuia. … 5.Circulă:– un exemplar la organul fiscal, transmis, după caz, în format electronic sau în format hârtie, semnat, potrivit legii; … – un exemplar, la contribuabil. … … 6.Se păstrează:– formatul electronic, în arhiva de documente electronice; … – formatul hârtie se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. … … … b)Denumire: „Referat privind soluționarea cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“1.Format: A4/t1 … 2.Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic. … 3.Se utilizează în baza art. 1 alin. (3) din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. … 4.Se întocmește de organul fiscal, se avizează de șeful de serviciu coordonator, se propune spre aprobare de către conducătorul adjunct al unității fiscale și se aprobă de către conducătorul unității fiscale, într-un singur exemplar. … 5.Circulă la organul fiscal. … 6.Se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. … … c)Denumire: „Decizie de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“1.Format: A4/t1 … 2.Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic. … 3.Se utilizează în baza art. 1 alin. (4) din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. … 4.Se întocmește în trei exemplare de către organul inspecție fiscal, pentru fiecare cont de TVA deschis la instituțiile de credit cuprinse în cererea depusă de contribuabil. … 5.Circulă:– două exemplare la contribuabil, din care un exemplar va fi utilizat la instituția de credit/unitatea de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se aprobă/respinge transferul de sume; … – un exemplar la organul fiscal. 6.Se arhivează un exemplar la dosarul fiscal al contribuabilului. … … … … d)Denumire: „Invitație“1.Format: A4/t1 … 2.Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic. … 3.Se utilizează de către organul fiscal pentru invitarea contribuabilului la audiere, în baza art. 1 alin. (5) din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. … 4.Se întocmește de organul fiscal, în două exemplare. … 5.Circulă:– un exemplar, la contribuabil; … – un exemplar, la organul fiscal. … … 6.Se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. … … ––