privind aprobarea Programei pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar la disciplina Religie ortodoxă
În baza prevederilor art. 9, 127, 128 şi 141 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 43, 44 şi 45 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare,în baza Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin. +
Articolul 1Se aprobă Programa pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar la disciplina Religie ortodoxă, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Direcţia generală managementul resurselor umane şi Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi inspectoratele şcolare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul educaţiei,cercetării şi tineretului,Cristian Mihai AdomniţeiBucureşti, 14 noiembrie 2007.Nr. 2.602. +
Anexa PROGRAMApentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar la disciplina Religie ortodoxăNOTĂ DE PREZENTAREPrezenta programă se adresează cadrelor didactice care se prezintă la concursul de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar, disciplina Religie ortodoxă, şi care au absolvit facultăţi de acest profil.ArgumentPlecând de la specificul disciplinei Religie, precum şi de la influenţa acesteia asupra dezvoltării personalităţii elevului, structura şi conţinutul noii programe pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar sunt elaborate în concordanţă cu noua abordare curriculară a proiectării şi a realizării activităţilor didactice, specifice disciplinei.Competenţe vizate:● cunoaşterea de către profesor a adevărurilor fundamentale de credinţă şi a elementelor de didactica religiei;● cunoaşterea şi utilizarea competentă a principalelor documente şcolare reglatoare: planuri-cadru, programe şcolare, programe pentru examene naţionale;● capacitatea de a adecva conţinuturile şi demersurile didactice la particularităţile de vârstă ale elevilor;● capacitatea de a construi demersuri didactice interactive prin adecvarea strategiilor didactice la conţinuturi, precum şi capacitatea de a construi un climat educativ stimulativ şi eficient;● probarea capacităţilor necesare pentru proiectarea, realizarea şi evaluarea activităţilor didactice;● elaborarea de teste iniţiale, formative şi sumative, în funcţie de obiectivele sau competenţele vizate;● însuşirea abilităţilor de comunicare, empatice şi de cooperare necesare realizării activităţilor didactice specifice disciplinei Religie;● realizarea unor conexiuni inter- şi transdisciplinare;● folosirea şi contextualizarea tehnicilor comunicării eficiente cu grupul de elevi, conform principiilor şi metodelor interacţiunii educaţionale şi ale unor elemente de retorică didactică;● evaluarea capacităţilor cognitive, comprehensive şi de aplicare a acumulărilor, în scopul reglării competenţelor, a stilului didactic, precum şi a abordării strategiilor didactice moderne.În realizarea Programei pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar s-a avut în vedere necesitatea ca profesorii de Religie să aibă cunoştinţe temeinice despre conţinuturile tematice ale programei şcolare în vigoare, folosite în procesul de predare-învăţare a disciplinei Religie.Programa pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar a fost structurată astfel încât să abordeze conţinuturi din următoarele domenii teologice: Dogmatică, Teologie biblică, Morală şi spiritualitate creştină, Istorie bisericească universală, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, Liturgică, Misiune creştină şi catehetică, precum şi din domeniul Didacticii religiei.CONCURSULde ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar la disciplina Religie ortodoxăTEME PENTRU STUDIUL INDIVIDUAL, CURSURI, SEMINARII ŞI APLICAŢIII. Didactica religieiII. Conţinuturi de specialitate:1. Dogmatică;2. Teologie biblică;3. Morală şi spiritualitate creştină;4. Istorie bisericească universală;5. Istoria Bisericii Ortodoxe Române;6. Liturgică;7. Misiune creştină şi catehetică.III. Bibliografie/Bibliografie facultativăI. Didactica religieiI. Religia ca disciplină de învăţământ:1. Baza legislativă a predării religiei în şcoală;2. Programa şcolară: structură, importanţă.II. Principii didactice specifice predării religiei: principiul hristologic şi principiul eclesiologic.III. Forme de organizare a educaţiei religioase:1. Lecţia de religie: Tipuri de lecţie;2. Proiectarea calendaristică şi proiectarea lecţiei de religie. Etapele proiectării. Obiectivele operaţionale şi contextualizarea lor;3. Forme de activitate extraşcolară specifice în educaţia moral-religioasă a elevilor şi proiectarea acestora: cateheza, serbarea religioasă, vizitele şi pelerinajele, expoziţiile, participare la slujbele Bisericii.IV. Metode de învăţământ:1. Metode de comunicare orală: metode expozitive (povestirea, descrierea, explicaţia) şi interogative (conversaţia);2. Metode de comunicare scrisă (compunerea, referatul şi eseul).V. Mijloace de învăţământ: textul biblic, literatura religioasă, icoana, portretul, harta, mijloacele audiovizuale, calculatorul etc.VI. Evaluarea – factor de optimizare a educaţiei religioase:1. Principiile, obiectivele şi funcţiile evaluării;2. Metode şi instrumente complementare de evaluare.VII. Profilul profesorului de religie. Dinamica relaţiei profesor-elev în cadrul educaţiei religioase. Consilierea şi îndrumarea duhovnicească în cadrul educaţiei religioase.Bibliografie1. Bolocan, Carmen-Maria, Catehetica şi didactica religiei. Interferenţe şi deosebiri, Performantica, Iaşi, 2005.2. Cucoş, Constantin, Educaţia religioasă. Repere teoretice şi metodice, Polirom, Iaşi, 1999.3. Gordon, Vasile, Învăţământul religios românesc la cumpăna dintre milenii. Repere ale unui scurt excurs istoricopedagogic, Ortodoxia, nr. 3-4, 2000.4. Şebu, Sebastian, Opriş Dorin, Opriş Monica, Metodica predării religiei, Reîntregirea, Alba Iulia, 2000.5. Timiş, Vasile, Religia în şcoală. Valenţe eclesiale, educaţionale şi sociale, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2004.Bibliografie facultativă1. Băncilă, Vasile, Iniţierea religioasă a copilului, Editura Anastasia, 1996.2. Erdei, Miron, Preocupări privind predarea Religiei în şcoală, în Revista Teologică, Sibiu, 2-3/1998.3. Timiş Vasile, Evaluarea – factor de reglare şi optimizare a educaţiei religioase, Renaşterea, Cluj-Napoca, 2003.4. Maica Magdalena, Sfaturi pentru o educaţie ortodoxă a copiilor de azi, Deisis, Sibiu, 2000.5. Programă analitică ajutătoare pentru orele de religie creştină ortodoxă, clasele I-XII, traducere şi adaptare de Arhim. Bartolomeu Anania, editura Arhidiecezană, Cluj, 1996.6. Programele şcolare în vigoare. Se pot consulta la adresa http://www.edu.ro7. Ghid de proiectare didactică. Religie creştin-ortodoxă, vol. I-III, ed. Sfântul Mina, Iaşi, 2002-2004II. Conţinuturi de specialitate1. DogmaticăI. Revelaţia dumnezeiască:1. Revelaţia naturală şi supranaturală;2. Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie – căi de transmitere a Revelaţiei [fără deosebiri interconfesionale*)];_______Notă …
*) Pentru fiecare temă tratată este necesară argumentarea scripturistică şi patristică.3. Biserica, locul de păstrare şi transmitere a Revelaţiei.II. Dumnezeu Creatorul:1. Crearea lumii nevăzute;2. Crearea lumii văzute;3. Omul, chip şi asemănare a lui Dumnezeu.III. Dogma Sfintei Treimi:1. Persoanele Sfintei Treimi: însuşiri specifice şi distincţii.IV. Dumnezeu Mântuitorul:1. Dumnezeirea şi umanitatea Mântuitorului Iisus Hristos;2. Întreita slujire a Mântuitorului Iisus Hristos.V. Dumnezeu Sfinţitorul:1. Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt.VI. Sfânta Biserică:1. Întemeierea Bisericii;2. Însuşirile Bisericii.VII. Dumnezeu Judecătorul:1. Învăţătura creştină despre moarte, judecată şi viaţa după moarte.Bibliografie1. Biblia sau Sfânta Scriptură, tipărită sub îndrumarea şi cu purtarea de grijă a Preafericitului Teoctist, cu aprobarea Sfântului Sinod, EIBMBOR, Bucureşti, 1990.2. Chiţescu, N., Todoran, I., Petreuţă, I., Teologia dogmatică şi simbolică, vol. I-II, Renaşterea, Cluj Napoca, 2005.3. *** Credinţa ortodoxă, tipărită cu binecuvântarea Î.P.S. Dr. Daniel, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, Trinitas, Iaşi, 2007.Bibliografie facultativă1. Stăniloae, Dumitru, Teologia dogmatică ortodoxă, vol. I-III, Bucureşti, 1978 şi ediţiile ulterioare.2. P.S. Dr. Irineu Slătineanul, Iisus Hristos sau Logosul înomenit, ed. România Creştină, Bucureşti, 2000.3. Bria, Ioan, Tratat de Teologie dogmatică şi ecumenică, ed. România Creştină, Bucureşti, 1999.4. Evdochimov, Paul, Ortodoxia, EIBMBOR, Bucureşti, 1997.5. Felmy, Karl Christian, Dogmatica experienţei ecleziale. Înnoirea teologiei ortodoxe contemporane, traducere de prof. dr. Ioan Ică, Deisis, Sibiu, 1999.2. Teologie biblicăA. Vechiul Testament1. Pentateuhul – structură şi prezentare generală2. Persoana Mântuitorului Iisus Hristos după profeţiile mesianiceB. Noul Testament1. Sfintele evanghelii şi faptele Apostolilor – prezentare generală (autori şi destinatari)2. Pildele Mântuitorului Iisus Hristos şi exegeza lor: pilda semănătorului, pilda vameşului şi fariseului, pilda fiului risipitor, pilda talanţilor, pilda samarineanului milostiv.Bibliografie1. Biblia sau Sfânta Scriptură, tipărită sub îndrumarea şi cu purtarea de grijă a Preafericitului Teoctist, cu aprobarea Sfântului Sinod, EIBMBOR, Bucureşti 1990.2. Biblia sau Sfânta Scriptură, ediţie jubiliară a Sfântului Sinod, versiune diortosită după Septuaginta, redactată şi adnotată de Bartolomeu Valeriu Anania, sprijinit pe numeroase alte osteneli, EIBMBOR, Bucureşti 2001.3. Nicolaescu, N.; Marcu, G.; Vlad, Sofron; Munteanu, L., Studiul Noului Testament, EIBMBOR, Bucureşti, 1983.4. Corniţescu, Emilian; Abrudan, Dumitru, Arheologia biblică, EIBMBOR, Bucureşti, 1996.5. Mihoc, Vasile; Mihoc, Daniel; Mihoc, Ioan, Introducere în studiul Noului Testament, Teofania, Sibiu, 2001.Bibliografie facultativă1. Preda, Constantin, Credinţa şi viaţa Bisericii primare o analiză a Faptelor Apostolilor, Bucureşti, 2002.2. Ieremias, Ioachim, Parabolele lui Iisus, traducere de P.S. Calinic Dumitriu, pr. Vasile Mihoc şi dr. Ştefan Matei, cuvânt introductiv de pr. Galeriu, Anastasia, Bucureşti, 2000.3. Mihoc, Vasile, Predici exegetice la duminicile de peste an, Teofania, Sibiu, 2001.4. Semen, Petre; Melniciuc-Puică, Ilie, Aşteptând mântuirea, Trinitas, Iaşi, 1999.3. Morală şi spiritualitate creştinăI. Legea morală a Vechiului Testament1. Decalogul: structură şi interpretareII. Legea morală a Noului Testament1. Predica de pe Munte şi tâlcuirea ei: Fericirile, raportul între Legea Veche şi Noua Lege, despre milostenie, despre rugăciune, despre post, despre judecata semenilorIII. Virtuţile teologice – credinţa, nădejdea, dragosteaIV. Familia creştină şi provocările societăţii contemporaneBibliografie1. P.F. dr. Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Comori ale Ortodoxiei, Trinitas, Iaşi, 2007.2. Breck, John, Darul sacru al vieţii, Patmos, Alba Iulia, 2001.3. Mladin N., Bucevschi, O., Teologie morală ortodoxă, vol. I-II, Reîntregirea, Alba Iulia, 2003.Bibliografie facultativă1. Răducă, Vasile, Căsătoria, taină a comuniunii şi desăvârşirii persoanei, în ST, nr. 3-4/1992.2. Larchet, Jean-Claude, Terapeutica bolilor spirituale, Sofia, Bucureşti, 2001.3. Moldovan, Ilie, Iubirea – taina căsătoriei, Alba Iulia, 1996.4. Resceanu, Ştefan, Atitudinea Bisericii faţă de avort, divorţ, abandonul de copii, droguri etc., în vol. colectiv Pastoraţie şi misiune în Biserica Ortodoxă, Editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 2001.5. Mantzaridis, Georgios, Morala creştină. Omul şi Dumnezeu. Omul şi semenul. Poziţionări şi perspective existenţiale şi bioetice, Editura Bizantină, Bucureşti, 2006.4. Istoria bisericească universalăI. Întemeierea Bisericii şi răspândirea Creştinismului prin predica Sfinţilor ApostoliII. Creştinismul în timpul Sfântului Împărat Constantin cel Mare. Sinodul I EcumenicIII. Schisma cea mare:– cauzele politice şi religioase;– etapele schismei;– consecinţele.IV. Reforma protestantă:– cauzele reformei;– reformatorii: Martin Luther şi J. Calvin;– urmările reformei.V. Ortodoxia azi. Relaţiile interortodoxe şi dialogurile ecumeniceBibliografie1. Rămureanu, I, Bodogae, T., Şesan, M., Istoria bisericească universală, vol. I, ed. III, EIBMBOR, Bucureşti, 1987, vol. II, EIBMBOR, Bucureşti, 1993.2. Chifăr, Nicolae, Istoria Creştinismului, vol. I-IV, Trinitas, Iaşi, 2001-2004.Bibliografie facultativă1. Popescu, Teodor M., Geneza şi evoluţia schismei, în Ortodoxia, XI, nr. 2-3, Bucureşti, 1954.2. David, Petru I., Ecumenismul. Factor de stabilitate în lumea de astăzi, Gnosis, Bucureşti, 1998.3. Moraru, Alexandru, Biserica Ortodoxă Română între anii 1885-2000. Dialog teologic şi ecumenic, vol. III, tom. 2, EIBMBOR, Bucureşti, 2006.5. Istoria Bisericii Ortodoxe RomâneI. Începuturile vieţii creştine pe teritoriul ţării noastre: dovezi arheologice, lingvistice, martiri. Primele forme de organizare bisericească: Episcopia TomisuluiII. Întemeierea mitropoliilor din Ţara Românească şi Moldova:1. Contextul politic al întemeierii mitropoliilor;2. Activitatea Mitropoliţilor Iachint de Vicina şi Iosif Muşat.III. Contribuţia Bisericii Ortodoxe Române la dezvoltarea culturii şi apărarea identităţii naţionale: Sfinţii mitropoliţi Dosoftei, Varlaam, Antim Ivireanul şi Mitropolitul Andrei Şaguna.IV. Biserica Ortodoxă Română azi:– Revirimentul învăţământului teologic;– Religia în şcoală;– Presa bisericească.Bibliografie1. Păcurariu, pr. prof. dr. Mircea, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, EIBMBOR, vol. I-III, Bucureşti, 1991,1994,1997 şi ediţia revizuită, vol. I-II, Trinitas, Iaşi, 2004-2006.2. Moraru, Alexandru, Biserica Ortodoxă Română între anii 1885-2000. Biserică. Naţiune. Cultură, vol. III, tom. 1, EIBMBOR, Bucureşti, 2006.3. http://www. patriarhia. ro/Bibliografie facultativă1. *** Mărturisitori după gratii. Slujitori ai Bisericii în temniţele comuniste, Editura Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, Cluj-Napoca, 1996.2. Popescu Emilian, Izvoarele apostolice ale Creştinismului românesc. Sfântul Apostol Andrei, în ST, nr. 1-3/1994.3. Idem, Creştinismul timpuriu pe teritoriul României. 1. Originile. 2. Bizanţul sau Roma?, în vol. Priveghind şi lucrând pentru mântuire, Trinitas, Iaşi, 2000.4. Manea, Vasile, Preoţi ortodocşi în închisorile comuniste, Patmos, Alba Iulia, 2000.6. LiturgicăI. Sfânta Liturghie: prezentare istorică şi rânduialăII. Sfintele Taine: instituirea şi importanţa lor în viaţa creştinăIII. Ierurgiile în viaţa credincioşilor1. Ierurgii legate de viaţă2. Ierurgii legate de moarteBibliografie1. Branişte, Ene, Liturgica specială, EIBMBOR, Bucureşti, 1980.2. Î.P.S. dr. Laurenţiu Streza, Tainele de iniţiere creştină, Trinitas, Iaşi, 2002.3. Necula, Nicolae, Tradiţie şi înnoire în slujirea liturgică, vol. I, Editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 1996; vol. II, Galaţi 2001.7. Misiune creştină şi cateheticăI. Mântuitorul Iisus Hristos – catehet şi pedagog desăvârşitII. Scopuri şi obiective în cadrul catehezei şi educaţiei religioaseIII. Rolul profesorului de religie în păstrarea, transmiterea şi apărarea dreptei credinţeIV. Valenţele educative ale cultului divinV. Însuşirea şi trăirea deprinderilor religioase în cadrul orei de religieVI. Participarea tinerilor la viaţa liturgică şi la activităţile cateheticeVII. Implicaţiile pastoral-misionare şi educative ale colaborării profesorului de religie cu preotul paroh.Bibliografie1. Î.P.S. dr. Daniel, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, Dăruire şi dăinuire. Raze şi chipuri de lumină din istoria şi spiritualitatea românilor, ed. a II-a, Trinitas, Iaşi, 2005.2. Bel, Valer, Misiunea Bisericii în lumea contemporană, P.U.C., Cluj-Napoca, 2002.3. Călugăr, Dumitru, Catehetica, Renaşterea, Cluj-Napoca, 2007.4. Gordon, Vasile, Biserica şi şcoala. Analize omiletice, catehetice şi pastorale, Christiana, Bucureşti, 2003.5. Timiş, Vasile, Religia în şcoală. Valenţe eclesiale, educaţionale şi sociale, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2004.Bibliografie facultativă1. Clement Alexandrinul, Pedagogul, în col. Părinţi şi Scriitori Bisericeşti, vol. 5, traducere, introducere şi note de pr. prof. dr. D. Fecioru, Bucureşti, 1982.2. Irineu, Episcop de Ekaterinburg şi Irbit, Educaţia religioasă. Învăţături pentru copii şi tineri, Sophia, Bucureşti, 2002.3. Bria, Ion, Credinţa pe care o mărturisim, EIBMBOR, Buc., 1989.4. Chirilă, Ioan (coord.), Misiunea Bisericii în Sfânta Scriptură şi în istorie, Renaşterea, Cluj-Napoca, 2006.5. Cucoş, Constantin, Educaţia religioasă. Repere teoretice şi metodice, Polirom, Iaşi, 1999.6. Jurca, Eugen, Experienţa duhovnicească şi cultivarea puterilor sufleteşti – Contribuţii de metodologie şi pedagogie creştină, Marineasa, Timişoara, 2001.7. Necula, Constantin, Sarea pământului, vol. I, Tehnopress, Iaşi, 2002.8. Timiş, Vasile, Misiunea Bisericii şi educaţia. Atitudini, interferenţe, perspective, Presa universitară clujeană, Cluj-Napoca, 2004.9. Şanta Gheorghe, Valorile creştine în educaţia morală a adolescentului, Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2004.10. *** Pastoraţie şi misiune în Biserica Ortodoxă, Editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 2001.___________