Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale asistență medicală din cadrul Ministerului Sănătății nr. AR 13.844 din 2.08.2023,având în vedere prevederile art. 1 alin. (3) și (7), art. 11 alin. (3), art. 12 alin. (1) și ale art. 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare,ministrul sănătății emite următorul ordin: +
Articolul IOrdinul ministrului sănătății nr. 1.992/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înființarea, autorizarea, dotarea, funcționarea și înregistrarea cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, precum și pentru stabilirea documentelor necesare pentru eliberarea autorizațiilor de liberă practică pentru personalul care desfășoară servicii publice conexe actului medical, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 26 iunie 2023, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 2, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Autorizațiile sanitare de funcționare pentru cabinetele de liberă practică conexe actului medical emise, în baza prevederilor Ordinului ministrului sănătății nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate a populației, cu modificările și completările ulterioare, anterior intrării în vigoare a prezentului ordin își mențin valabilitatea până la modificarea condițiilor care au stat la baza emiterii acestora. … 2.După articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 10, cu următorul cuprins: +
Articolul 10În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, cabinetele de liberă practică conexe actului medical înființate anterior intrării în vigoare a prezentului ordin vor fi reorganizate de către direcțiile de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, conform prezentului ordin. … 3.Anexa nr. 3 „Lista documentelor necesare pentru eliberarea autorizațiilor de liberă practică pentru personalul autorizat de Ministerul Sănătății, altul decât medicii și asistenții medicali, să exercite în mod independent servicii publice conexe actului medical“ se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin. … 4.Anexa nr. 5 „Modelul cererii pentru solicitarea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical“ se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezentul ordin. … +
Articolul IIAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul sănătății,
Cătălin Vișean,
secretar de statBucurești, 3 august 2023.Nr. 2.590. +
Anexa nr. 1(Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 1.992/2023)
LISTA
documentelor necesare pentru eliberarea autorizațiilor
de liberă practică pentru personalul autorizat de Ministerul Sănătății,
altul decât medicii și asistenții medicali, să exercite în
mod independent servicii publice conexe actului medical +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Pentru exercitarea în România a serviciilor publice conexe actului medical: tehnică dentară; biologie, biochimie și chimie; fizică medicală; fizioterapie; psihologie; logopedie; sociologie; terapie vocală; optică-optometrie; protezare-ortezare; protezare auditivă; audiologie; nutriție și dietetică, prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările și completările ulterioare, este necesară eliberarea autorizațiilor de liberă practică pentru desfășurarea serviciilor publice conexe actului medical de către Ministerul Sănătății prin direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București.(2)Emiterea autorizației de liberă practică se solicită direcției de sănătate publică județene/a municipiului București în a cărei arie de competență se desfășoară sau urmează să se desfășoare servicii conexe actului medical. +
Articolul 2Prin excepție de la prevederile art. 1, organizațiile profesionale legal constituite cu competență în emiterea documentelor care atestă pregătirea profesională și dreptul de liberă practică pentru membrii organizației emit autorizații de liberă practică pentru membrii proprii care desfășoară servicii publice conexe actului medical incluse în statutul și competențele organizației. +
Articolul 3Autorizația de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, emisă conform art. 1, se avizează anual. +
Articolul 4Emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare. +
Capitolul IIDocumente necesare pentru eliberarea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de către Ministerul Sănătății prin direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București +
Articolul 5Documentele necesare pentru eliberarea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru biochimist, biolog și chimist în sistemul sanitar din România sunt următoarele:a)cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică; … b)document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie (diplomă de licență sau adeverință de absolvire a studiilor), în copie certificată cu originalul; … c)certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … d)certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … e)copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … f)dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … g)avizul Ordinului Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în Sistemul Sanitar din România; … h)adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … +
Articolul 6Documentele necesare pentru eliberarea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru optician-optometrist sunt următoarele:a)cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică; … b)document de studii eliberat de o instituție de învățământ postliceal/superior acreditată care atestă formarea în profesie (diplomă de licență sau adeverință de absolvire a studiilor), în copie certificată cu originalul; … c)certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … d)certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … e)copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … f)dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … g)adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … +
Articolul 7Documentele necesare pentru eliberarea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru tehnician protezare și ortezare sunt următoarele:a)cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică; … b)document de studii eliberat de o instituție de învățământ mediu/postliceal/superior acreditată care atestă formarea în profesie; … c)certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … d)certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … e)copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … f)dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … g)dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în protezare ortopedică/certificat de perfecționare în protezare ortopedică, cu excepția personalului care a absolvit o unitate de învățământ superior medical în ultimii 3 ani; … h)adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … +
Articolul 8Documentele necesare pentru eliberarea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru audiolog și tehnician protezare auditivă, precum și terapeut vocal, după caz, sunt următoarele:a)cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică; … b)document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie, precum: diplomă de licență, adeverință de absolvire a studiilor superioare/colegiale de inginer/bioinginer/audiolog/protezist, sau, după caz, dovada parcurgerii în ultimii 3 ani a unui program de calificare în profesia de tehnician acustician-audioprotezist de minimum 3 ani, prin studii postliceale/postuniversitare, în copie certificată cu originalul; … c)certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … d)certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … e)copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … f)dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … g)dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în protezare auditivă/certificat de perfecționare în protezare auditivă, cu excepția persoanelor care au absolvit o unitate de învățământ superior în domeniul ingineriei medicale în ultimii 3 ani; … h)adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … +
Articolul 9Documentele necesare pentru eliberarea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru fizician medical și sociolog medical sunt următoarele:a)cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică; … b)document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie (diplomă de licență sau adeverință de absolvire a studiilor), în copie certificată cu originalul; … c)certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … d)certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … e)copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … f)dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … g)dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în profesie/certificat de perfecționare, cu excepția persoanelor care au absolvit unitatea de învățământ superior de profil în ultimii 3 ani; … h)adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … +
Capitolul IIIDocumente necesare pentru avizarea anuală a autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de către Ministerul Sănătății prin direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București +
Articolul 10Documentele necesare pentru avizarea anuală a autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București sunt următoarele:a)cerere pentru avizarea autorizației de liberă practică; … b)autorizația de liberă practică, în original; … c)certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … d)copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … e)adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … +
Articolul 11Prin excepție de la prevederile art. 10, pentru serviciile publice conexe actului medical pentru biochimist, biolog și chimist din sistemul sanitar din România, documentele necesare pentru avizarea anuală a autorizației de liberă practică de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București sunt următoarele:a)cerere pentru avizarea autorizației de liberă practică; … b)autorizația de liberă practică, în original; … c)certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … d)copie certificată cu originalul a certificatului de membru emis de organizația profesională; … e)adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … +
Anexa nr. 2(Anexa nr. 5 la Ordinul nr. 1.992/2023)
Modelul cererii pentru solicitarea autorizației de liberă practică
pentru serviciile publice conexe actului medicalA.Modelul de cerere pentru biolog, biochimist, chimist în sistemul sanitar
Doamnă/Domnule Director,Subsemnatul(a), ………………………………….., născut(ă) la data de …………………., CNP ………………………, cu domiciliul stabil în localitatea ………………….., str. ………………….. nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., sectorul/județul ……………….., tel. ………………….., absolvent(ă) al/a ……………………………………., cu diploma ………………. seria …….. nr. …………………, membru(ă) ………………………….., având specialitatea …………………………….., confirmat(ă) specialist/principal prin Ordinul ministrului sănătății nr. ……………./…………., angajat(ă)/pensionar(ă) la …………………………….. de la data de ………………….., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea ………………………………….. .Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie, în copie certificată cu originalul; … – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, în termen, care include viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … – act de identitate, în copie certificată cu originalul, în termen; … – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … – avizul Ordinului Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor din Sistemul Sanitar din România; … – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … Data ………………………………………. Semnătura …………………………………… … B.Modelul de cerere pentru optician-optometrist
Doamnă/Domnule Director,Subsemnatul(a), ……………………………, născut(ă) la data de ………………………, CNP ……………………….., cu domiciliul stabil în localitatea ………………….., str. ………………….. nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., sectorul/județul ……………….., tel. ……………………., absolvent(ă) al/a …………………., cu diploma …………., având specialitatea ……………………….., Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ………/………….., perioada ……………….., cu un nr. total de ore de pregătire ………………., angajat(ă) la ………………, vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea …………………………… .Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ postliceal/superior acreditată care atestă formarea în profesie, în copie certificată cu originalul; … – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … – copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … Data …………………………………………… Semnătura ………………………………… … C.Modelul de cerere pentru tehnician protezare și ortezare
Doamnă/Domnule Director,Subsemnatul(a), …………………………, născut(ă) la data de ……………., CNP ………………………, cu domiciliul stabil în localitatea ……………………, str. …………………… nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., sectorul/județul ………………, tel. ……………………, absolvent(ă) al/a ………………………………………………., cu diploma …………………, având specialitatea ……………………………………, Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. …………/………., perioada …………….., cu un nr. total de ore de pregătire …………………., angajat(ă) la …………………………………………………., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea ……………………………………………………………………………………………………………………. .Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ mediu/postliceal/superior acreditată care atestă formarea în profesie, în copie certificată cu originalul; … – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … – copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … – dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în protezare ortopedică/certificat de perfecționare în protezare ortopedică, cu excepția personalului care a absolvit o unitate de învățământ superior medical în ultimii 3 ani; … – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … Data …………………………………………………… Semnătura ………………………………………….. … D.Modelul de cerere pentru tehnician protezare auditivă/audiolog/terapeut vocal (după caz)
Doamnă/Domnule Director,Subsemnatul(a), ………………………….., născut(ă) la data de ……………., CNP ………………………., cu domiciliul stabil în localitatea …………………., str. ………………. nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., sectorul/județul …………….., tel. ……………………, absolvent(ă) al/a …………………………., cu diploma …………………, având specialitatea ………………………., Certificat de competență/ Certificat de perfecționare nr. …………/……….., perioada ………………………., cu un nr. total de ore de pregătire ……………., angajat(ă) la ……………………….., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea ………………………………………………………. .Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie (diplomă de licență sau adeverință de absolvire a studiilor superioare/colegiale de inginer/bioinginer/audiolog/protezist/pedagogie muzicală, canto) sau, după caz, dovada parcurgerii în ultimii 3 ani a unui program de calificare în profesia de tehnician acustician-audioprotezist de minimum 3 ani, prin studii postliceale/postuniversitare, în copie certificată cu originalul; … – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … – copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … – dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în protezare auditivă/certificat de perfecționare în protezare auditivă, cu excepția persoanelor care au absolvit o unitate de învățământ superior în domeniul ingineriei medicale în ultimii 3 ani; … – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. … … E.Modelul de cerere pentru fizician medical/sociolog medical …
Doamnă/Domnule Director,Subsemnatul(a), ………………………………………, născut(ă) la data de ………………., CNP ……………………., cu domiciliul stabil în localitatea ………………….., str. ………………….. nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., sectorul/județul ………….., tel. …………………., absolvent(ă) al/a ……………., cu diploma …………………, având specialitatea …………………………………, Certificat de competență/ Certificat de perfecționare nr. …………/………., perioada …………………., cu un nr. total de ore de pregătire …………., angajat(ă) la ………………., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea …………………………….. .Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie, în copie certificată cu originalul; … – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; … – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; … – copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; … – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; … – dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în profesie/certificat de perfecționare, cu excepția persoanelor care au absolvit o unitate de învățământ superior de profil în ultimii 3 ani; … – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. …