privind aprobarea programelor pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2008-2009
În baza prevederilor art. 154 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 9 alin. (2) şi ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin. +
Articolul 1(1) Se aprobă Programa pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, medicină generală, profesori, cuprinsă în anexa nr. 1. … (2) Se aprobă Programa pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, profesori, cuprinsă în anexa nr. 2. … (3) Se aprobă Programa pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, maiştri instructori, cuprinsă în anexa nr. 3. … (4) Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 3Direcţia generală management învăţământ preuniversitar, Direcţia generală managementul resurselor umane, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi conducerile unităţilor de învăţământ care şcolarizează clase de învăţământ postliceal duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.Ministrul educaţiei,cercetării şi tineretului,Cristian Mihai AdomniţeiBucureşti, 31 octombrie 2007.Nr. 2.529. +
Anexa 1PROGRAMApentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, medicină generală, profesoriA. Nota de prezentarePrograma se adresează candidaţilor la concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante de specialitate din învăţământul preuniversitar.Conţinutul programei este structurat astfel încât să corespundă evoluţiei intervenite în activitatea didactică din perspectiva abordării curriculare a modulelor de specialitate.Programa este orientată pe evaluarea calităţii concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care profesorul pune elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când flexibilitatea programelor şcolare solicită din partea profesorului efortul de a concepe procese şi parcursuri didactice adaptate nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi finalităţilor învăţământului postliceal sanitar.Structura arborescentă şi sistemul modular de organizare curriculară pentru învăţământul postliceal sanitar solicită abordarea structurală a desfăşurării procesului de învăţământ. Astfel, plecând de la ideea definirii şi evaluării competenţelor necesare cadrului didactic pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ eficient, programa vizează:COMPETENŢE SPECIFICE1. Cunoaşterea şi aprofundarea de către candidaţi a conţinuturilor ştiinţifice de specialitate şi metodice pentru modulele de specialitate2. Realizarea de conexiuni între conţinuturile modulelor de specialitate şi problemele de învăţare specifice domeniului de pregătire3. Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi pluridisciplinare ale conţinuturilor4. Operarea cu standardele de pregătire profesională şi programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului de învăţământ, calificării şi specificului clasei5. Aplicarea adecvată a principiilor şi metodelor specifice didacticii modulelor de specialitate6. Elaborarea, selectarea şi aplicarea unor metode de evaluare adecvate obiectivelor sau competenţelor vizate7. Proiectarea şi/sau selectarea unor conţinuturi pentru programele opţionale de tipul aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă8. Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea educaţională9. Aplicarea unor forme de management al clasei în funcţie de activitatea de învăţare proiectată10. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri operatorii, afective şi atitudinale11. Stimularea potenţialului fiecărui elev şi dezvoltarea creativităţii.B. Conţinuturile programeiI. Teme de didactică generală şi metodica predării disciplinelor tehnologice1. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii didactice la disciplinele tehnologice în concordanţă cu curriculumul naţional1.1. Componentele curriculumului şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun, discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare1.2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii de tipul: aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă1.3. Obiectivele predării-învăţării-evaluării la disciplinele tehnologice. Obiective-cadru, obiective de referinţă, competenţe generale, competenţe specifice, unităţi de competenţă şi competenţe. Elaborarea obiectivelor operaţionale1.4. Proiectarea activităţii didactice: planificare calendaristică, proiectarea unităţii de învăţare, proiecte de lecţie (pentru diferite tipuri de lecţii), proiectarea de activităţi de învăţare intra-, inter- şi transdisciplinare.2. Strategii didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare la disciplinele tehnologice. Strategii şi modalităţi de integrare în lecţie a activităţilor cu caracter practic-aplicativ2.1. Metode didactice specifice: clasificare, prezentare, caracterizare; utilizarea metodelor centrate pe elev/tehnicilor de învăţare prin cooperare2.2. Forme de organizare a activităţii didactice: clasificare, caracterizare2.3. Mijloacele de învăţământ şi integrarea lor în procesul de predare-învăţare-evaluare2.3.1. Funcţiile didactice ale mijloacelor de învăţământ2.3.2. Tipuri de mijloace de învăţământ şi caracteristicile lor2.4. Mediul de instruire: cabinete, laboratoare, ateliere, săli de clasă, ferme didactice, târguri şi expoziţii, şantiere (descriere, dotare, condiţii de utilizare)2.5. Evaluarea rezultatelor şcolare în concordanţă cu obiectivele curriculare şi criteriile de performanţă din standardele de pregătire profesională2.5.1. Evaluarea, componentă fundamentală a procesului de învăţământ: obiective, funcţii, tipuri de evaluări, caracterizare2.5.2. Metode de evaluare: tradiţionale şi complementare (tipuri şi caracterizare)2.5.3. Calităţile instrumentelor de evaluare: validitate, fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate2.5.4. Tipologia itemilor: definiţie, clasificări, caracteristici, domenii de utilizare, reguli de proiectare, modalităţi de corectare şi notareBibliografie:1. Bontaş, I., Pedagogie, Editura All Educational, 19942. Cerghit, I., Metode de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 19983. Cerghit, I., Neacşu, I., Negret, I., Pânişoară, I.O., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Iaşi, 20014. Creţu, C., Curriculum diferenţiat şi personalizat, Editura Polirom, Iaşi, 1996;5. Cucoş, C., Pedagogie generală, Editura Polirom, Iaşi, 20006. Ionescu, M., Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 19957. Iucu, R., Managementul şi gestiunea clasei de elevi, Editura Polirom, Iaşi, 20008. Iucu, R., Instruirea şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 20019. Jinga, I., Învăţarea eficientă, Editura Edist, Bucureşti, 199510. Joiţa, E., Eficienţa instruirii, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 199811. Neacşu, I., Instruire şi învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 199912. Nicola, I., Pedagogie, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 199413. Nicola, I., Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, Bucureşti, 200014. Radu, I.T., Evaluarea procesului de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 200115. Stoica, A., Evaluarea curentă şi examenele-Ghid pentru profesori, Editura Prognosis, Bucureşti, 200116. Curriculum naţional. Programe şcolare pentru modulele de specialitate aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Consiliul Naţional pentru Curriculum, în vigoare17. Ghiduri metodologice pentru aplicarea programelor şcolare "Tehnologii" 200218. Planurile-cadru, standarde de pregătire profesională şi programele şcolare în vigoare – www.edu.roII. Teme de specialitate1. Bronşita cronică. Emfizemul pulmonar (forme clinice, diagnostic, tratament)2. Pneumoniile (forme clinice, diagnostic, tratament)3. Tuberculoza pulmonară (forme clinice, diagnostic, tratament)4. Astmul bronşic (forme clinice, diagnostic, tratament)5. Insuficienţa respiratorie (forme clinice, diagnostic, tratament)6. Angina pectorală stabilă şi instabilă (forme clinice, diagnostic, tratament)7. Infarctul miocardic acut (forme clinice, diagnostic, tratament)8. H.T.A., urgenţe hipertensive (forme clinice, diagnostic, tratament)9. Insuficienţa cardiacă (forme clinice, diagnostic, tratament)10. Moartea subită şi resuscitarea cardio-respiratorie11. Pancreatitele acute (forme clinice, diagnostic, tratament)12. Diabetul zaharat (forme clinice, diagnostic, tratament)13. Ulcerul gastric şi duodenal (forme clinice, diagnostic, tratament)14. Litiaza biliară (forme clinice, diagnostic, tratament)15. Poliartrita reumatoidă (forme clinice, diagnostic, tratament)16. Anemii (anemia feriprivă, megaloblastică) (generalităţi, diagnostic, tratament)17. Hepatita acută virală (forme clinice, diagnostic, tratament)18. Cirozele hepatice (forme clinice, diagnostic, tratament)19. Accidentele vasculare cerebrale ischemice şi hemoragice (forme clinice, diagnostic, tratament)20. Abdomenul acut chirurgical, peritonite difuze acute, ocluzia intestinală, apendicita acută, abdomenul acut traumatic (forme clinice, diagnostic, tratament)21. Sarcina normală şi urmărirea ei22. Nutriţie şi alimentaţie pediatrică23. Infecţiile perinatale (bacteriene şi virale) (forme clinice, diagnostic, tratament)24. Diareea acută la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)25. Durerile abdominale recurente la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)26. Intoxicaţiile acute la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)27. Infecţii ale căilor aeriene superioare la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)28. Astmul bronşic la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)29. Convulsiile la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)30. Sindromul nefrotic (forme clinice, diagnostic, tratament)31. Infecţiile tractului urinar (forme clinice, diagnostic, tratament)32. Insuficienta renală cronică (forme clinice, diagnostic, tratament)33. Cancerul mamar (forme clinice, diagnostic, tratament)34. Sifilisul (forme clinice, diagnostic, tratament)35. Metode epidemiologice în sănătatea publică36. Hemostaza normalăBibliografie1. Ancar V., Obstetrica, Editura Naţional, 19982. Angelescu N., Patologie chirurgicală pentru admitere în rezidenţiat, ediţia a 2-a revăzută şi adăugită, Editura Celsius, 20033. Borundel C., Medicină internă pentru cadre medii, Editura All, 20004. Ciofu E., Ciofu C., Esenţialul în pediatrie, ediţia a 2-a, Editura Amaltea, Bucureşti, 20025. Daşchievici S., Mihăilescu M., Chirurgie – manual pentru cadre medii şi şcoli postliceale, Editura Medicală, Bucureşti, 20076. Enăchescu D., Marcu M., Sănătate publică şi management, Editura All, Bucureşti, 19997. Forsea D., Popescu R., Compendiu de dermatologie şi venerologie, Editura Tehnică, Bucureşti, pag. 350-367, 19978. Gherasim L., Ghiduri de practică medicală, Colegiul Medicilor din România, Editura Infomedica, Bucureşti, vol. 2, pag. 141-151, 20019. Harrison's, Principii de medicina internă, ediţia 14, Editura Teora, Bucureşti, 2003 (retipărire a ediţiei din 2001)10. Harrison's Principles of Internal Medicine, the 16th edition (2005), McGraw-Hill Companies, Kasper et al. (editors), traducere selectivă pentru examenul de rezidenţiat, Editura Medicală, Bucureşti, 2005. +
Anexa 2PROGRAMApentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, profesoriA. Nota de prezentarePrograma se adresează candidaţilor la concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante de specialitate din învăţământul preuniversitar.Conţinutul programei este structurat astfel încât să corespundă evoluţiei intervenite în activitatea didactică din perspectiva abordării curriculare a modulelor de specialitate.Programa este orientată pe evaluarea calităţii concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care profesorul pune elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când flexibilitatea programelor şcolare solicită din partea profesorului efortul de a concepe procese şi parcursuri didactice adaptate nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi finalităţilor învăţământului postliceal sanitar.Structura arborescentă şi sistemul modular de organizare curriculară pentru învăţământul postliceal sanitar solicită abordarea structurală a desfăşurării procesului de învăţământ. Astfel, plecând de la ideea definirii şi evaluării competenţelor necesare cadrului didactic pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ eficient, programa vizează:Competenţe specifice1. Cunoaşterea şi aprofundarea de către candidaţi a conţinuturilor ştiinţifice de specialitate şi metodice pentru modulele de specialitate2. Realizarea de conexiuni între conţinuturile modulelor de specialitate şi problemele de învăţare specifice domeniului de pregătire3. Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi pluridisciplinare ale conţinuturilor4. Operarea cu standardele de pregătire profesională şi programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului de învăţământ, calificării şi specificului clasei5. Aplicarea adecvată a principiilor şi metodelor specifice didacticii disciplinelor tehnologice6. Elaborarea, selectarea şi aplicarea unor metode de evaluare adecvate obiectivelor sau competenţelor vizate7. Proiectarea şi/sau selectarea unor conţinuturi pentru programele opţionale de tipul aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă8. Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea educaţională9. Aplicarea unor forme de management al clasei în funcţie de activitatea de învăţare proiectată10. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri operatorii, afective şi atitudinale11. Stimularea potenţialului fiecărui elev şi dezvoltarea creativităţii.B. Conţinuturile programeiI. Teme de didactică generală şi metodica predării disciplinelor tehnologice1. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii didactice la disciplinele tehnologice în concordanţă cu curriculumul naţional1.1. Componentele curriculumului şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun, discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare1.2. Proiectarea curriculumului în dezvoltare locală sau la decizia şcolii, de tipul: aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă1.3. Obiectivele predării-învăţării-evaluării la disciplinele tehnologice. Obiective-cadru, obiective de referinţă, competenţe generale, competenţe specifice, unităţi de competenţă şi competenţe. Elaborarea obiectivelor operaţionale1.4. Proiectarea activităţii didactice: planificare calendaristică, proiectarea unităţii de învăţare, proiecte de lecţie (pentru diferite tipuri de lecţii), proiectarea de activităţi de învăţare intra-, inter- şi transdisciplinare.2. Strategii didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare la disciplinele tehnologice. Strategii şi modalităţi de integrare în lecţie a activităţilor cu caracter practic-aplicativ2.1. Metode didactice specifice: clasificare, prezentare, caracterizare; utilizarea metodelor centrate pe elev/tehnicilor de învăţare prin cooperare2.2. Forme de organizare a activităţii didactice: clasificare, caracterizare2.3. Mijloacele de învăţământ şi integrarea lor în procesul de predare-învăţare-evaluare2.3.1. Funcţiile didactice ale mijloacelor de învăţământ2.3.2. Tipuri de mijloace de învăţământ şi caracteristicile lor2.4. Mediul de instruire: cabinete, laboratoare, ateliere, săli de clasă, ferme didactice, târguri şi expoziţii, şantiere (descriere, dotare, condiţii de utilizare)2.5. Evaluarea rezultatelor şcolare în concordanţă cu obiectivele curriculare şi criteriile de performanţă din standardele de pregătire profesională2.5.1. Evaluarea, componentă fundamentală a procesului de învăţământ: obiective, funcţii, tipuri de evaluare, caracterizare2.5.2. Metode de evaluare: tradiţionale şi complementare (tipuri şi caracterizare)2.5.3. Calităţile instrumentelor de evaluare: validitate, fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate2.5.4. Tipologia itemilor: definiţie, clasificări, caracteristici, domenii de utilizare, reguli de proiectare, modalităţi de corectare şi notareBibliografie:1. Bontaş, I., Pedagogie, Editura All Educational, 19942. Cerghit, I., Metode de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 19983. Cerghit, I., Neacşu, I., Negret, I., Pânişoară, I.O., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Iaşi, 20014. Creţu, C., Curriculum diferenţiat şi personalizat, Editura Polirom, Iaşi, 19965. Cucoş, C., Pedagogie generală, Editura Polirom, Iaşi, 2000;6. Ionescu, M., Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 19957. Iucu, R., Managementul şi gestiunea clasei de elevi, Editura Polirom, Iaşi, 20008. Iucu, R.,Instruirea şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 20019. Jinga, I., Învăţarea eficientă, Editura Edist, Bucureşti, 199510. Joiţa, E., Eficienţa instruirii, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 199811. Neacşu, I., Instruire şi învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 199912. Nicola, I., Pedagogie, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 199413. Nicola, I., Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, Bucureşti, 200014. Radu, I.T., Evaluarea procesului de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 200115. Stoica, A., Evaluarea curentă şi examenele – Ghid pentru profesori, Editura Prognosis, Bucureşti, 200116. Curriculum naţional. Programe şcolare pentru modulele de specialitate ale Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Consiliul Naţional pentru Curriculum, în vigoare17. Ghiduri metodologice pentru aplicarea programelor şcolare "Tehnologii" 200218. Planurile-cadru, standarde de pregătire profesională şi programele şcolare în vigoare – www.edu.roII. Teme de specialitate1. Caracteristicile generale ale celulei vegetale2. Caracteristicile generale ale principalelor organe ale plantei – rădăcina, tulpina, frunza, floarea3. Principalele încrengături ale regnului vegetal (briofite, pteridofite şi spermatofite) – descriere şi reprezentanţi4. Metodele de obţinere a produselor vegetale – recoltarea, uscarea, stabilizarea, condiţionarea, conservarea5. Compoziţia plantelor cu acţiune terapeutică6. Fitoterapie – compoziţia şi acţiunea terapeutică a produselor vegetale7. Apiterapie – compoziţia şi acţiunea terapeutică a produselor apicole8. Acţiunea farmacodinamică a elementelor şi combinaţiilor chimice anorganice9. Noţiuni de farmacocinetică – absorbţia, metabolizarea, eliminarea (sistemul LADME)10. Mecanismele de acţiune şi efectele medicamentelor11. Farmacografia unui medicament12. Metode de control al medicamentului13. Acţiunea farmacodinamică a compuşilor organici cu acţiune asupra SNC14. Acţiunea farmacodinamică a compuşilor organici cu acţiune asupra SNV15. Farmacoterapia aparatului respirator – clase de substanţe, acţiune, reprezentanţi16. Farmacoterapia aparatului cardiovascular – clase de substanţe, acţiune, reprezentanţi17. Farmacoterapia aparatului digestiv – clase de substanţe, acţiune, reprezentanţi18. Farmacoterapia aparatului excretor – clase de substanţe, acţiune, reprezentanţi19. Antibiotice şi chimioterapice20. Antimicotice şi antiviraleBibliografie1. Lupuleasa D., Fica C., Sipoş E., Tehnologie farmaceutică, Editura "Carol Davila", Bucureşti, 20052. Moisescu A.D., E. Toma, Farmacologie clinică, Editura Medicală, Bucureşti, 19743. Constantinidi M., L. Pănoiu, Z. Marinescu, Farmacologie, Editura Universul, Bucureşti, 20034. Cristea A. N., Farmacologie, Editura Medicală, Bucureşti, 20035. Stroescu V., Farmacologie, Editura ALL, Bucureşti, 20026. Fica C., Tehnică farmaceutică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 19747. Grinţescu I., Botanică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 19868. Zota V., D. Oteleanu, Chimie farmaceutică, Editura Medicală, Bucureşti, 19629. Bojor O., O. Popescu, Fitoterapie tradiţională şi modernă, Editura Fiat Lux, Bucureşti, 200510. Istudor V., Farmacognozie, Fitochimie, Fitoterapie, vol. I, II, III, Editura Medicală, Bucureşti, 2003-200511. Zota V., Chimie farmaceutică, Editura Medicală, Bucureşti, 199412. Dobrescu D., Farmacoterapie practică, vol. I, II, Editura Medicală, Bucureşti, 198913. Cionga E., L. Avram, Medicamente chimioterapice, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 197814. *** Farmacopeea Română, ediţia a X-a, Editura Medicală, Bucureşti, 199315. *** MEMOMED 2007 +
Anexa 3PROGRAMApentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, maiştri instructoriA. Nota de prezentarePrograma se adresează maiştrilor instructori, candidaţi la concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante de instruire/pregătire practică din învăţământul preuniversitar (şcoală postliceală sanitară).Conţinuturile programei urmăresc sporirea flexibilităţii, mobilităţii ocupaţionale şi creşterea gradului de adaptabilitate a maiştrilor instructori la evoluţia tehnică, economică şi socială în domeniu.Programa este orientată pe evaluarea calităţii concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care maistrul instructor pune elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când flexibilitatea programelor şcolare solicită din partea cadrelor didactice efortul de a concepe procese şi parcursuri didactice adaptate nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi finalităţilor învăţământului postliceal.Structura arborescentă şi sistemul modular de organizare curriculară pentru învăţământul tehnologic, inclusiv postliceal sanitar, solicită abordarea structurală a desfăşurării procesului de învăţământ. Astfel, plecând de la ideea definirii şi evaluării competenţelor necesare cadrului didactic pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ eficient, programa vizează:Competenţe specifice1. Cunoaşterea şi aprofundarea de către candidaţi a conţinuturilor ştiinţifice şi metodice de specialitate2. Operarea cu standardele de pregătire profesională şi programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului de învăţământ, calificării şi specificului clasei3. Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi pluridisciplinare ale conţinuturilor4. Proiectarea activităţilor de instruire practică/pregătire practică în concordanţă cu cerinţele curriculumului şi ale tehnologiei didactice moderne5. Aplicarea unor forme de management al clasei în funcţie de activitatea proiectată6. Organizarea şi coordonarea activităţii de instruire/pregătire practică în sala de demonstraţie, laboratorul şcolar şi la agenţii/instituţiile publice în scopul formării şi dezvoltării competenţelor specifice7. Selectarea şi aplicarea metodelor de evaluare adecvate activităţii de instruire/pregătire practică8. Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea educaţională9. Exploatarea instrumentelor, instalaţiilor şi echipamentelor în condiţiile respectării normelor de protecţie şi igienă a muncii, P.S.I. şi protecţia mediului înconjurător10. Respectarea normelor de calitate pentru desfăşurarea proceselor şi oferirea serviciilor11. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri operatorii, afective şi atitudinale12. Stimularea potenţialului fiecărui elev şi dezvoltarea creativităţiiB. Conţinuturile programeiI. Teme de didactică generală şi metodica activităţii de instruire/pregătire practică1. Componentele curriculumului şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun, discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare2. Obiective generale, cadru, de referinţă şi operaţionale3. Competenţe specifice meseriei: de cunoaştere, de execuţie şi sociale4. Tipuri de lecţii specifice instruirii practice:● lecţia de transmitere de cunoştinţe● lecţia de formare şi dezvoltare a competenţelor de execuţie● lecţia de evaluare● lecţia mixtă● lecţia vizită didactică5. Metode şi procedee de predare-învăţare adecvate instruirii/pregătirii practice6. Mijloace de învăţământ specifice activităţii de instruire/pregătire practică7. Tehnici şi forme de evaluare8. Documente necesare proiectării didactice şi activităţii de instruire/pregătire practică în concordanţă cu legislaţia în vigoareBibliografie:1. I. Cerghit, Metode de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 19972. I. Cerghit, Perfecţionarea lecţiei în şcoala modernă, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 19833. P. Cociuba ş.a., Metodica pentru perfecţionarea maiştrilor instructori, Editura Economică Bucureşti, 20004. M. Ionescu, I. Radu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 19955. M. Ionescu, I. Radu, Experienţa didactică şi creativitatea, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 19876. I. Neacşu, A. Stoica, Ghid general de evaluare şi examinare, Editura Aramis, Bucureşti, 19967. A. Stoica, A. Musteaţa, Evaluarea rezultatelor şcolare, Editura Lyceum, Chişinău, 19978. *** Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare9. *** Curriculum naţional pentru învăţământul profesional şi tehnic10. *** Planuri-cadru de învăţământ pentru învăţământul preuniversitarII. Teme de specialitate1. Principalele operaţii generale şi specifice farmaceutice: cântărire, măsurare, dizolvare, amestecare, filtrare – descriere, aparatura şi ustensilele folosite, importanţa2. Modul de prescriere, preparare şi eliberare a medicamentul din farmacie – reţeta3. Soluţii medicamentoase – definiţie, clasificare, preparare, conservare; forme farmaceutice obţinute industrial (tipizate)4. Organizarea sistemului farmaceutic naţional5. Unitatea farmaceutica de bază – farmacia – definiţie, obiective principale, funcţii6. Procedee de sterilizare utilizate în practica farmaceutică descrierea metodelor fizice. chimice şi aseptice7. Metodele de obţinere a produselor vegetale: recoltarea, uscarea, stabilizarea, condiţionarea, conservarea8. Metodele de obţinere a preparatelor farmaceutice prin extracţia produselor vegetale9. Emulsii şi suspensii – definiţii, metode de preparare, exemple10. Forme farmaceutice solide:a) pulberi – definiţie FR X- preparare, pulberi oficinale, pulberi magistrale, pulberi tipizate, conservare, eliberare … b) capsule – definiţie, exemple – FR X … 11. Comprimate şi drajeuri: – definiţie FR X , clasificare, preparare, exemple.Bibliografie1. Lupuleasa D., Fica C., Sipoş E., Tehnologie farmaceutică, Editura "Carol Davila", Bucureşti, 20052. Fica C., Tehnică farmaceutică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 19743. Bojor O., O. Popescu, Fitoterapie tradiţională şi modernă, Editura Fiat Lux, Bucureşti, 20054. Istudor V., Farmacognozie, Fitochimie, Fitoterapie, vol.I, II, III, Editura Medicală, Bucureşti, 2003 – 20055. Carata Ana, Management, marketing şi legislaţie farmaceutică, Facultatea de Farmacie, Bucureşti, 20056. *** Farmacopeea Română, ediţia a X-a, Editura Medicală, Bucureşti, 19937. *** MEMOMED 2007_________