ORDIN nr. 2.494 din 8 decembrie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 12 din 19 ianuarie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1785 23/12/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 447 12/08/1997 ART. 12
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996
ART. 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 2051 28/11/1997
ANEXA 1REFERIRE LAOG 53 28/08/1997
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 70
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 71
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 72
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 73
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 74
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 75
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 97
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 98
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 99
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 100
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1785 23/12/2002

privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silită şi la prescripţia dreptului de a cere executarea silită



Ministrul finanţelor,având în vedere dispoziţiile referitoare la eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silită, precum şi a celor referitoare la prescripţia dreptului de a cere executarea silită, cuprinse în Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificările şi completările ulterioare, în baza prevederilor art. 109 din ordonanţa mai sus menţionată şi ale art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările ulterioare,emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silită şi la prescripţia dreptului de a cere executarea silită, anexată la prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Direcţia generală de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executării silite, Direcţia generală a trezoreriei, Direcţia Generală a Vamilor şi unităţile sale teritoriale, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti şi unităţile subordonate vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
 + 
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul finanţelor,Decebal Traian Remes
 + 
AnexăNORME METODOLOGICEpentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silită şi la prescripţia dreptului de a cere executarea silită 1. Cu privire la art. 70*)1.1. Sumele care se eliberează sau se distribuie sunt sumele realizate de la începerea executării silite, ca urmare a plăţilor efectuate de debitor sau de alte persoane, a aplicării măsurilor de executare silită prin poprire sau prin decontare bancară, a încasărilor din valorificarea bunurilor mobile şi imobile supuse executării silite.Sumele prevăzute la alineatul precedent se eliberează în cazul în care executarea silită se efectuează de un singur creditor şi, respectiv, se distribuie, potrivit ordinii de preferinta, în cazul în care şi alţi creditori participa la aceasta procedura ori şi-au depus titlurile în vederea distribuirii sumelor realizate prin executare silită.1.2. În cazul în care sumele datorate creditorului urmăritor sau unui alt creditor care participa la executarea silită ori şi-a depus titlul în vederea distribuirii sumelor realizate prin aceasta procedura, reprezentând cheltuieli de executare, creanţe principale şi accesorii, sunt mai mici decât suma realizată prin executare silită, diferenţa va fi supusă procedurii de compensare sau de restituire conform prevederilor normelor metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.051/1997.–––––Notă *) Art. 70 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997. 2. Cu privire la art. 71*)2.1. În situaţia în care executarea silită a fost începută de alţi creditori şi se continua de organele de executare, când creditorii participa la executare, precum şi în cazul în care creditorii şi-au depus titlurile de creanta până la întocmirea procesului-verbal privind eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silită, organele de executare au obligaţia de a distribui aceste sume potrivit ordinii de preferinta prevăzute la art. 71, astfel cum a fost modificat.Dacă prin acte normative ulterioare având acelaşi nivel se instituie excepţii ori alte reguli privind ordinea de preferinta a creanţelor care se pot executa potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996, se vor respecta dispoziţiile cuprinse în aceste acte.2.2. Organul de executare va verifica titlurile depuse de creditori, urmărind calitatea creanţelor, dacă sunt certe, lichide şi exigibile, precum şi îndeplinirea obligaţiilor de publicitate a garanţiilor şi de conservare a privilegiilor.Sunt certe creanţele a căror existenta este neindoielnica şi care rezultă din titlul de creanta sau din alte acte, chiar neautentice, emise de către debitor. Creanta este lichidă atunci când cuantumul ei este determinat prin titlul de creanta sau cu ajutorul acestuia ori când poate fi determinat cu ajutorul altor acte neautentice emise de debitor, recunoscute sau opozabile acestuia. Creanta este exigibilă dacă termenul de plată este împlinit. 3. Cu privire la art. 723.1. În cazul în care executarea silită se face potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996, cu modificările şi completările ulterioare, sumele realizate prin executare silită se distribuie potrivit următoarei ordini de preferinta, care include şi ordinea drepturilor de preferinta conservate, precum şi pe cea a creanţelor garantate prin gaj şi ipoteca, atunci când restul bunurilor şi veniturilor debitorului nu asigură realizarea celorlalte creanţe:a) creanţele reprezentând cheltuielile de orice fel, făcute cu urmărirea şi conservarea bunurilor al căror preţ se distribuie;b) creanta reprezentând salarii şi alte datorii asimilate acestora, pensii, ajutoare pentru incapacitate temporară de muncă, pentru prevenirea imbolnavirilor, refacerea sau întărirea sănătăţii, acordate în cadrul asigurărilor sociale de stat, precum şi creanţele reprezentând obligaţia de reparare a pagubelor cauzate prin moarte, vătămarea integrităţii corporale sau a sănătăţii;c) creanţele rezultând din obligaţii de întreţinere, alocaţii pentru copii sau de plată a altor sume periodice destinate asigurării mijloacelor de existenta;d) creanţele statului provenite din impozite taxe şi din alte obligaţii fiscale, stabilite potrivit legii, din contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum şi la fondurile speciale;e) creanţele rezultând din împrumuturi acordate de stat;f) creanţele reprezentând despăgubiri pentru repararea pagubelor pricinuite proprietăţii publice prin fapte ilicite;g) creanţele privilegiate**), susceptibile de conservare;h) creanţele rezultând din împrumuturi bancare, din livrări de produse, din prestări de servicii sau din alte lucrări, precum şi din chirii;i) creanţele reprezentând amenzi cuvenite bugetului de stat sau bugetelor locale, după caz;j) alte creanţe.3.2. În cazul în care exista bunuri urmaribile care nu au putut fi valorificate ori bunurile şi veniturile urmaribile rămase nu asigură realizarea integrală a tuturor creanţelor deţinute de creditorii care participa la distribuirea sumelor realizate prin executare silită, creditorii ale căror creanţe sunt garantate prin gaj sau ipoteca constituită asupra bunului a cărui valoare se distribuie vor fi plătiţi în funcţie de natura creanţei, potrivit ordinii de preferinta prevăzute la pct. 3.1.În cazul în care bunurile şi veniturile urmaribile rămase asigură realizarea integrală a tuturor creanţelor deţinute de creditorii care participa la distribuirea sumelor realizate prin executare silită, creditorii ale căror creanţe sunt garantate prin gaj sau ipoteca constituită asupra bunului a cărui valoare se distribuie vor fi plătiţi înaintea creanţelor prevăzute la pct. 3.1. lit. b).3.3. Pentru diferenţa dintre sumele realizate prin valorificarea bunurilor asupra cărora sunt instituite gajuri sau ipoteci ori asupra cărora exista alte drepturi de preferinta şi cuantumul creanţei garantate sau privilegiate, creditorii respectivi vor fi plătiţi potrivit pct. 3.1 lit. h) sau j), în funcţie de natura creanţei. 4. Cu privire la art. 73*)4.1. Organul de executare este obligat sa înştiinţeze creditorii care au drepturi de preferinta conservate asupra bunurilor care se valorifica ori care au constituite gajuri sau ipoteci asupra acestor bunuri de îndată ce aceste bunuri au fost valorificate. Înştiinţarea va cuprinde menţiunea datei la care se va proceda la distribuirea sumelor realizate prin executare silită.În acest scop, organele de executare vor verifica, în cazul sechestrării bunurilor mobile sau al identificarii bunurilor imobile ale debitorului, dacă aceste bunuri au fost gajate sau ipotecate pentru garantarea creanţelor altor creditori ori vor solicita, potrivit art. 30, birourilor de publicitate imobiliară din cadrul judecătoriilor în raza cărora se afla bunurile imobile ale debitorului sarcinile care grevează imobilul şi titularii acestora.5. Cu privire la art. 74*) şi 755.1. Organul de executare va proceda la eliberarea sau distribuirea sumelor numai după un termen de 15 zile de la data la care adjudecatorul a depus preţul bunurilor mobile sau imobile cumpărate. În cazul sumelor realizate prin poprire sau când pentru persoane fizice s-a aprobat plata în rate a preţului bunului imobil valorificat, eliberarea sau distribuirea sumelor se va face pentru fiecare reţinere sau plata efectuată.Atunci când la executarea silită începută de organele de executare nu participa şi alţi creditori, sumele realizate prin executarea silită sting obligaţia bugetară, în mod corespunzător, la data realizării acestor sume.5.2. La data la care organul de executare procedează, după caz, la eliberarea sau la distribuirea sumelor rezultate prin executare silită, acesta va întocmi un proces-verbal conform modelului elaborat de Ministerul Finanţelor, anexat la prezentele norme metodologice. Despre aceasta procedura organul de executare va înştiinţa debitorul, creditorii care au participat la executarea silită, precum şi creditorii care şi-au depus titlurile.Procesul-verbal prevăzut la alineatul precedent se va semna de către persoanele prezente, organul de executare consemnand, după caz, refuzul de a semna ori obiecţiile formulate de acestea.6. Cu privire la art. 976.1. Dreptul material de a cere executarea silită se stinge prin prescripţie, dacă nu a fost exercitat în intervalul stabilit de lege, sub forma termenului de prescripţie, al cărui început este data la care se naşte acest drept.6.2. Dreptul de a cere executarea silită se naşte la data la care titlul de creanta devine titlu executoriu, prin expirarea termenului de plată stabilit de lege sau de organul competent ori în alt mod prevăzut de lege.Pentru obligaţiile bugetare care au fost determinate potrivit legii de către organele de verificare, reprezentând impozite, taxe, contribuţii, alte creanţe bugetare şi majorări de întârziere, dreptul de a cere executarea silită se naşte de la data expirării termenului de plată stabilit de organul competent.Pentru obligaţiile bugetare care provin din sancţiuni contravenţionale termenul de prescripţie curge de la data aplicării sancţiunii.Pentru obligaţiile bugetare constituite şi individualizate de către plătitor şi neachitate la scadenta, constatate de organul de verificare, precum şi pentru cele determinate pe baza evidentei analitice pe plătitori, dreptul de a proceda la executarea silită se naşte de la data expirării termenului de plată prevăzut de lege sau de un alt act normativ.În cazul în care debitorul este obligat la plati succesive, dreptul de a cere executarea silită se stinge pentru fiecare dintre aceste plati.6.3. Termenele de prescripţie aflate în curs înaintea intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 se calculează şi se împlinesc potrivit dispoziţiilor legale cuprinse în actele normative aplicabile la data când au început să curgă.6.4. În cazul în care organele de executare constata împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a proceda la executarea creanţelor bugetare, vor proceda la încetarea măsurilor de realizare şi la scăderea din evidenta a acestora.7. Cu privire la art. 98*)7.1. Pentru creanţele bugetare provenind din impozite, taxe, contribuţii, stabilite potrivit legii, datorate bugetului de stat, bugetelor locale şi bugetului asigurărilor sociale de stat, Fondului iniţial pentru asigurările sociale de sănătate, fondurilor speciale, precum şi pentru majorările aferente, dreptul de a cere executarea silită se prescrie prin împlinirea termenului de 5 ani. În cazul obligaţiilor bugetare şi al majorărilor de întârziere, altele decât cele prevăzute la alin. 1, precum şi pentru amenzi de orice fel, dreptul de a cere executarea silită se prescrie la împlinirea termenului de 3 ani.7.2. Termenele de prescripţie stabilite pe ani pe luni se împlinesc în ziua anului sau a lunii corespunzătoare zilei în care acestea au început să curgă. Termenul care, începând la datele de 29, 30 sau 31 ale lunii, se împlineşte într-o luna care nu are o asemenea zi va fi considerat împlinit în ultima zi a lunii. –––––Notă *) Art. 71, 73, 74 şi 98 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 au fost modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997.Notă **) A se vedea art. 1.718 şi următoarele din Codul civil.8. Cu privire la art. 99*)8.1. Cursul prescripţiei dreptului de a proceda la executarea silită a creanţelor bugetare se întrerupe: a) în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege pentru întreruperea termenului de prescripţie a dreptului la acţiune;b) pe data îndeplinirii de către debitor, înaintea începerii sau în cursul executării silite, a unui act voluntar de executare a obligaţiei prevăzute în titlul executoriu, constând în plata obligaţiei bugetare;c) pe data recunoaşterii de către debitor, în orice mod, a obligaţiei bugetare. Recunoaşterea obligaţiei trebuie să fie neindoielnica, putând fi confirmată expres sau tacit. Sunt acte de recunoaştere a obligaţiei bugetare cererea de compensare, cererea pentru acordarea unor înlesniri la plata, precum şi orice alte acte prin care debitorul recunoaşte obligaţia bugetară;d) pe data îndeplinirii în cursul executării silite a unui act de executare silită. Sunt acte de executare silită:– somaţia comunicată debitorului potrivit art. 23;– adresa de înfiinţare a popririi, transmisă terţului poprit, şi adresa de începere a executării silite prin decontare bancară, transmisă băncii la care debitorul are deschis cont, despre transmiterea cărora a fost înştiinţat debitorul, prevăzute la art. 42 şi 43, astfel cum au fost modificate;– cererea organului de executare, adresată instanţei competente, de menţinere a popririi, potrivit art. 44, astfel cum a fost modificat;– procesele-verbale de sechestru şi de identificare a bunurilor debitorului, prevăzute la art. 46 şi la art. 58, astfel cum a fost modificat;– documentul prin care se face evaluarea bunurilor după încheierea procesului-verbal de sechestru sau de identificare, comunicat debitorului, potrivit art. 52, astfel cum a fost modificat, şi art. 64; – procesele-verbale de predare-primire a bunurilor care se valorifica prin vânzare în regim de consignaţie, în condiţiile art. 54, procesul-verbal de vânzare directa şi de vânzare la licitaţie, prevăzute la art. 56 şi 67;– procesul-verbal privind eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silită, prevăzut la art. 75;e) prin întocmirea procesului-verbal de constatare a insolvabilitatii. Cursul prescripţiei se întrerupe pe data întocmirii procesului-verbal de constatare a insolvabilitatii, dacă acesta a fost aprobat în condiţiile Ordinului ministrului finanţelor nr. 2.051/1997;f) în alte cazuri prevăzute de lege**).8.2. Întreruperea termenului de prescripţie şterge prescripţia începută înainte de apariţia împrejurării care a întrerupt-o. După întrerupere va curge un nou termen de prescripţie.9. Cu privire la art. 100*)9.1. Curgerea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită a creanţelor bugetare este oprită pe timpul cat durează situaţiile prevăzute de lege care împiedica organul de executare să aplice măsurile de executare silită ori când, potrivit legii, termenul de prescripţie este suspendat.Cursul prescripţiei dreptului de a proceda la executarea silită a carentelor bugetare se suspenda:a) cat timp organul de executare este împiedicat de un caz de forta majoră sa îndeplinească măsuri de executare silită. Forta majoră este un eveniment imprevizibil şi insurmontabil;b) cat timp debitorul face parte din armata României, iar aceasta se afla pe picior de război;c) când suspendarea executării silite este prevăzută de lege ori a fost dispusă de instanţa judecătorească sau de un alt organ competent;d) pe perioada amanarilor şi esalonarilor la plata obligaţiilor bugetare, dispuse prin lege ori prin hotărâre a Guvernului sau aprobate de organul competent. Suspendarea operează pe întreaga perioadă cuprinsă în actul de acordare a inlesnirii la plata, chiar dacă debitorul nu respecta condiţiile de acordare;e) pe perioada în care debitorul, pe baza unui angajament de plată aprobat de organul competent, s-a obligat să facă plata sumelor datorate;f) cat timp debitorul, cu rea-credinţa, îşi sustrage veniturile şi bunurile de la executarea silită prin acte şi fapte, cum sunt inducerea în eroare a organului de executare, ascunderea bunurilor şi a veniturilor sau altele asemenea. Constatările privind actele şi faptele prin care debitorul îşi sustrage, cu rea-credinţa, veniturile şi bunurile de la executarea silită vor fi făcute prin proces-verbal, în care vor fi consemnate aceste situaţii. Procesul-verbal va fi semnat de organul de executare, de debitor şi de persoanele prezente la constatare. În cazul în care debitorul prezent la efectuarea constatării refuza să semneze procesul-verbal, organul de executare va face menţiune despre aceasta.9.2. După încetarea suspendării, prescripţia îşi reia cursul, la determinarea implinirii termenului de prescripţie calculandu-se şi termenul scurs înainte de suspendare.––––––Notă *) Articolele 99 şi 100 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 au fost modificate prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997.Notă **) A se vedea Decretul nr. 167/1958 privitor la prescripţia extinctiva. + 
Anexa 1–––la normele metodologice–––––––-– model –    MINISTERUL FINANŢELOR    Direcţia generală ………………………..    Nr. ……… din ………………………..    Unitatea ………………………………..    Localitatea ……………………………..    Str. ………………… nr. …………….    Numărul dosarului de executare ….. / ……..                       PROCES-VERBALprivind distribuirea*) sumelor realizate prin executarea silită   încheiat astăzi ………, luna ………., anul …….., orele ……..    În temeiul art. 75 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificările şi completările ulterioare,    pentru realizarea creanţelor bugetare faţă de debitorul ……………….…………………………………………………………………….         (numele, prenumele/denumirea) din localitatea …………………, str. ……………… nr. …….., nr.rol/cod fiscal …………….., în suma de ………………., specificate întitlul executoriu nr. …….. / …….., emis de ……………………, s-aprocedat la aplicarea măsurilor de executare silită în urma cărora a fost realizată suma de …………… lei.    Au participat la executarea silită ori şi-au depus titlurile până la dataîncheierii prezentului proces-verbal următorii creditori, procedându-se la distribuirea sumei realizate, astfel: ––––––––––––––––––––––––––| Nr.| Numele sau | Domiciliul sau | Natura creanţei şi | Cuantumul | Suma ||crt.| denumirea | sediul | titlul care o | creanţei | distri- || | | | constata | | buită ||–-|––––-|–––––-|–––––––|––––|–––||–-|––––-|–––––-|–––––––|––––|–––|└––––––––––––––––––––––––––┘––––––    *) /eliberarea.    Cu privire la modul de distribuire*) a sumei realizate prin executaresilită, persoanele prezente formulează următoarele observaţii sau refuza sasemneze din următoarele motive: ………………………………………..…………………………………………………………………….       Organul de executare Creditorii prezenţi la distribuire                                          …………………………….                                          ……………………………..                                           ……………………………..                                          Debitorul …………………….                                          Alte persoane prezente la distribuire                                          ……………………………….––––Notă *) /eliberare.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x