Având în vedere prevederile art. 69 și 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, și Comunitatile Europene și statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,în temeiul prevederilor art. 16 alin. (3) și ale art. 26 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, republicată, precum și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului,ministrul transporturilor, construcțiilor și turismului emite următorul ordin: +
Articolul IOrdinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.041/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranța navelor maritime de pasageri care nu efectuează voiaje internaționale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 605 și nr. 605 bis din 26 august 2003, se modifica și se completează după cum urmează:1.După litera e) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera e^1), cu următorul cuprins:e^1)nava Ro-Ro pasager – o nava care transporta mai mult de 12 pasageri, cu încăperi de marfa ro-ro sau încăperi de categorie specială, asa cum este ea definită în cap. II-2/A/2 din anexa nr. 1; … … 2.După litera h) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera h^1), cu următorul cuprins:h^1)vechime – vechimea unei nave, calculată de la data livrării ei, exprimată în ani; … … 3.După litera w) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera w^1), cu următorul cuprins:w^1)persoane cu mobilitate redusă – orice persoană care are o dificultate particulară atunci când folosește transportul public, incluzând persoane în vârsta, persoane cu handicap, persoane cu handicapuri senzoriale și cele utilizatoare de scaune cu rotile, femei gravide și persoane care însoțesc copii mici; … … 4.Alineatul (2) al articolului 5 va avea următorul cuprins:(2)Pe baza criteriilor de definire a claselor de nave stabilite la alin. (1), ANR va stabili și va actualiza, atunci când este necesar, o lista cuprinzând zonele maritime aflate în jurisdicția României, delimitand zonele în care exploatarea navei se face pe toată perioada anului și, după caz, acele zone în care exploatarea unei nave este periodic restrictionata. … 5.După alineatul (2) al articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:(2^1)ANR va publică lista prevăzută la alin. (2) într-o baza de date accesibila publicului, pe site-ul sau pe Internet. … 6.După articolul 7 se introduc doua articole noi, articolele 7^1 și 7^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 7^1Cerințe de stabilitate și etapizare pentru navele Ro-Ro pasager(1)Toate navele Ro-Ro pasager din clasele A, B și C, a căror chila a fost pusă sau se afla într-un stadiu similar de construcție la data de 1 octombrie 2004 sau după această dată, trebuie să respecte prevederile art. 6, 8 și 9 din Normele tehnice privind stabilitatea navelor Ro-Ro pasager, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.316/2004.(2)Toate navele Ro-Ro pasager din clasele A și B, a căror chila a fost pusă sau se afla într-un stadiu similar de construcție înainte de data de 1 octombrie 2004, trebuie să respecte prevederile art. 6, 8 și 9 din Normele tehnice privind stabilitatea navelor Ro-Ro pasager, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.316/2004, la data de 1 octombrie 2010, în afară de cazul în care sunt retrase din exploatare la această dată sau la o dată ulterioară când ating vechimea de 30 de ani, dar nu mai târziu de data de 1 octombrie 2015. +
Articolul 7^2Cerințe de siguranță pentru persoane cu mobilitate redusă(1)ANR trebuie să se asigure ca sunt luate măsurile corespunzătoare, unde este posibil, conform instrucțiunilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin, pentru a se asigura accesul în siguranța al persoanelor cu mobilitate redusă la bordul tuturor navelor de pasageri din clasele A, B, C și D și la bordul navelor de pasageri de mare viteza, utilizate pentru transportul public, a căror chila a fost pusă sau care se afla într-un stadiu similar de construcție la data de 1 octombrie 2004 sau după această dată.(2)ANR trebuie să coopereze și să se consulte cu organizațiile care reprezintă persoanele cu mobilitate redusă în ceea ce privește implementarea instrucțiunilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin.(3)În sensul modificării navelor de pasageri din clasele A, B, C și D și a navelor de pasageri de mare viteza, utilizate pentru transportul public, a căror chila a fost pusă sau care se afla într-un stadiu similar de construcție înainte de data de 1 octombrie 2004, ANR va impune aplicarea instrucțiunilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin, în măsura în care este rezonabil și posibil din punct de vedere economic. ANR va întocmi un plan de măsuri privind modul în care aceste instrucțiuni se vor aplica respectivelor nave. … 7.Articolul 13 va avea următorul cuprins: +
Articolul 13Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin. … 8.Secțiunea 5-1 din capitolul III al anexei nr. 1 "Norme tehnice privind siguranța navelor maritime de pasageri care nu efectuează voiaje internaționale" va avea următorul cuprins: +
Secţiunea 5-1Cerințe pentru navele Ro-Ro pasager (26)NAVE RO-RO PASAGER DIN CLASELE B, C ȘI D CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003:1.Navele Ro-Ro pasager construite înainte de 1 ianuarie 2003 trebuie să corespundă cerințelor paragrafelor 6.2-6.4 și 7-9 nu mai târziu de data primei inspecții periodice efectuate după data de 1 ianuarie 2006.Înainte de această dată, navele Ro-Ro pasager construite înainte de 1 ianuarie 2003 trebuie să corespundă cerințelor paragrafelor 2-5.În afară celor de mai sus, când pe aceste nave se schimba mijloacele de salvare sau amplasarea lor ori se efectuează reparații, transformări sau modificări importante care implica schimbarea sau orice modificare a mijloacelor de salvare existente ori a amplasarii lor, aceste mijloace de salvare sau amplasarea lor trebuie să corespundă cerințelor paragrafelor 6-9. … 2.Plute de salvare1.Plutele de salvare ale navelor Ro-Ro pasager trebuie să fie deservite de instalații de evacuare la apa conform cerințelor regulii III/48.5 din Convenția SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998, sau de instalații de lansare la apa conform cerințelor regulii III/48.6 din Convenția SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998, egal distribuite în fiecare bord al navei.Se va asigura un sistem de comunicații între postul de îmbarcare și platforma. … 2.Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie prevăzută cu dispozitive de arimare care permit plutirea libera conform cerințelor regulii III/23 din Convenția SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998. … 3.Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie de un tip prevăzut cu o rampa de îmbarcare conform cerințelor regulii III/39.4.1 sau regulii III/40.4.1 din Convenția SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998, după caz. … 4.Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie ori o pluta cu autoredresare ori o pluta de salvare reversibila cu tenda, care este stabilă pe mare și poate fi folosită în siguranța pe oricare parte ar pluti. Pot fi permise plute de salvare reversibile deschise, dacă ANR considera ca acestea sunt satisfăcătoare, având în vedere ca voiajul se efectuează în ape adapostite și ca condițiile climatice sunt favorabile în zona în perioada de exploatare și cu condiția ca aceste plute de salvare sa îndeplinească în întregime cerințele din anexa nr. 10 a «Codului pentru navele de mare viteza».Alternativ, nava trebuie să aibă la bord, în plus față de numărul normal de plute, plute de salvare cu autoredresare sau plute de salvare reversibile cu tenda, având o capacitate totală suficienta pentru cel puțin 50% din persoanele care nu pot fi imbarcate în barcile de salvare. Aceasta capacitate suplimentară a plutelor de salvare trebuie determinata pe baza diferenței dintre numărul total de persoane de la bord și numărul de persoane care pot fi imbarcate în barcile de salvare. Fiecare asemenea pluta de salvare trebuie să fie aprobată de ANR ținând cont de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809. … … 3.Barci de urgenta rapide1.Cel puțin una dintre barcile de urgenta de pe o nava Ro-Ro pasager trebuie să fie o barca de urgenta rapida aprobată de ANR ținând seama de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809. … 2.Fiecare barca de urgenta rapida trebuie să fie deservita de o instalatie de lansare la apa corespunzătoare, aprobată de ANR. La aprobarea unei asemenea instalații, ANR trebuie să țină cont ca barca de urgenta rapida este destinată lansării la apa și ridicării la bord chiar și în condiții meteorologice foarte nefavorabile și, de asemenea, trebuie să țină cont de recomandările adoptate de IMO. … 3.Cel puțin doua echipaje pentru fiecare barca de urgenta rapida trebuie să fie pregătite și instruite în mod regulat ținând cont de secțiunea A-VI/2, tabelul A-VI/2-2 «Descrierea standardului minim de competența pe barcile de urgenta rapide» din Codul STCW și de recomandările adoptate de IMO prin Rezoluția A.771 (18), asa cum a fost amendata. Pregătirea și exercițiile trebuie să includă toate aspectele legate de salvare, manipulare, manevrare, exploatare a acestor barci în diferite situații și de redresare a lor după rasturnare. … 4.În cazul în care amenajarea sau mărimea unei nave Ro-Ro pasager existenta este astfel încât nu este posibila instalarea barcii de urgenta rapide cerută de paragraful 3.1, barca de urgenta rapida poate fi instalata în locul unei barci de salvare existente care este acceptată ca barca de urgenta sau barca destinată utilizării în caz de urgenta, dacă sunt îndeplinite toate condițiile următoare:1.barca de urgenta rapida instalata este deservita de o instalatie de lansare la apa în conformitate cu prevederile paragrafului 3.2; … 2.reducerea capacității ambarcatiunilor de salvare cauzată de substituirea prevăzută mai sus este compensata prin instalarea de plute de salvare capabile sa transporte un număr de persoane cel puțin egal cu cel al barcii de salvare înlocuite; și … 3.aceste plute de salvare sunt deservite de instalații de lansare la apa sau de instalații de evacuare la apa existente. … … … 4.Mijloace de recuperare1.Fiecare nava Ro-Ro pasager trebuie să fie echipata cu mijloace eficace pentru recuperarea rapida a supravietuitorilor din apa și transferarea lor la bordul navei din unitățile de salvare sau din ambarcatiunile de salvare. … 2.Mijloacele de transfer al supravietuitorilor la bordul navei pot face parte fie din instalatia de evacuare la apa, fie dintr-o instalatie prevăzută pentru operațiile de salvare.Aceste mijloace trebuie să fie aprobate de ANR ținând cont de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 810. … 3.Dacă toboganul instalației de evacuare la apa este destinat sa servească ca mijloc de transfer al supravietuitorilor pe puntea navei, acesta trebuie să fie echipat cu saule sau scări pentru a ajuta persoanele la urcare. … … 5.Veste de salvare1.Fără a tine seama de cerințele regulilor III/7.2 și III/22.2 din Convenția SOLAS, un număr suficient de veste de salvare trebuie depozitat în vecinătatea posturilor de adunare astfel încât pasagerii sa nu fie obligați să se întoarcă în cabinele lor pentru a-și lua vestele de salvare. … 2.La navele Ro-Ro pasager, fiecare vesta de salvare trebuie să fie prevăzută cu o lumina care să corespundă cerințelor regulii III/32.2 din Convenția SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998. … … NAVE RO-RO PASAGER DIN CLASELE B, C ȘI D CONSTRUITE DUPĂ 1 IANUARIE 2003:6.Plute de salvare1.Plutele de salvare ale navelor Ro-Ro pasager trebuie să fie deservite de instalații de evacuare la apa conform cerințelor secțiunii 6.2 din Codul LSA sau de instalații de lansare la apa conform cerințelor paragrafului 6.1.5 din Codul LSA, egal distribuite în fiecare bord al navei.Se va asigura un sistem de comunicații între postul de îmbarcare și platforma. … 2.Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie prevăzută cu dispozitive de arimare care permit plutirea libera conform cerințelor regulii III/13.4 din Convenția SOLAS. … 3.Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie de un tip prevăzut cu o rampa de îmbarcare conform cerințelor paragrafului 4.2.4.1 sau 4.3.4.1 din Codul LSA, după caz. … 4.Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie ori o pluta cu autoredresare ori o pluta de salvare reversibila cu tenda, care este stabilă pe mare și poate fi folosită în siguranța pe oricare parte ar pluti. Pot fi permise plute de salvare reversibile deschise, dacă ANR considera ca acestea sunt satisfăcătoare, având în vedere ca voiajul se efectuează în ape adapostite și ca condițiile climatice sunt favorabile în zona în perioada de exploatare și dacă aceste plute de salvare îndeplinesc în întregime cerințele din anexa nr. 10 a «Codului pentru navele de mare viteza».Alternativ, nava trebuie să aibă la bord, în plus față de numărul normal de plute, plute de salvare cu autoredresare sau plute de salvare reversibile cu tenda, având o capacitate totală suficienta pentru cel puțin 50% din persoanele care nu pot fi imbarcate în barcile de salvare. Aceasta capacitate suplimentară la bordul plutelor de salvare trebuie determinata pe baza diferenței dintre numărul total de persoane de la bord și numărul de persoane care pot fi imbarcate în barcile de salvare. Fiecare asemenea pluta de salvare trebuie să fie aprobată de ANR ținând cont de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809. … … 7.Barci de urgenta rapide1.Cel puțin una dintre barcile de urgenta de pe o nava Ro-Ro pasager trebuie să fie o barca de urgenta rapida aprobată de ANR ținând seama de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809. … 2.Fiecare barca de urgenta rapida trebuie să fie deservita de o instalatie de lansare la apa corespunzătoare, aprobată de ANR. La aprobarea unor asemenea instalații, ANR trebuie să țină cont ca barca de urgenta rapida este destinată lansării la apa și ridicării la bord chiar și în condiții meteorologice foarte nefavorabile și, de asemenea, trebuie să țină cont de recomandările adoptate de IMO. … 3.Cel puțin doua echipaje pentru fiecare barca de urgenta rapida trebuie să fie pregătite și instruite în mod regulat ținând cont de secțiunea A-VI/2, tabelul A-VI/2-2 «Descrierea standardului minim de competența pe barcile de urgenta rapide» din Codul STCW și de recomandările adoptate de IMO prin Rezoluția A.771 (18), asa cum a fost amendata. Pregătirea și exercițiile trebuie să includă toate aspectele legate de salvare, manipulare, manevrare, exploatare a acestor barci în diferite situații și de redresare a lor după rasturnare. … 4.În cazul în care amenajarea sau mărimea unei nave Ro-Ro pasager existenta este astfel încât nu este posibila instalarea barcii de urgenta rapide cerută de paragraful 3.1, barca de urgenta rapida poate fi instalata în locul unei barci de salvare existente care este acceptată ca barca de urgenta sau barca destinată utilizării în caz de urgenta, dacă sunt îndeplinite toate condițiile următoare:1.barca de urgenta rapida instalata este deservita de o instalatie de lansare la apa în conformitate cu prevederile paragrafului 3.2; … 2.reducerea capacității ambarcatiunilor de salvare cauzată de substituirea menționată mai sus este compensata prin instalarea de plute de salvare capabile sa transporte un număr de persoane cel puțin egal cu cel al barcii de salvare înlocuite; și … 3.aceste plute de salvare sunt deservite de instalații de lansare la apa sau de instalații de evacuare la apa existente. … … … 8.Mijloace de recuperare1.Fiecare nava Ro-Ro pasager trebuie să fie echipata cu mijloace eficace pentru recuperarea rapida a supravietuitorilor din apa și transferarea lor la bordul navei din unitățile de salvare sau din ambarcatiunile de salvare. … 2.Mijloacele de transfer al supravietuitorilor la bordul navei pot face parte fie din instalatia de evacuare la apa, fie dintr-o instalatie prevăzută pentru operații de salvare.Aceste mijloace trebuie să fie aprobate de ANR ținând cont de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 810. … 3.Dacă toboganul instalației de evacuare la apa este destinat sa servească ca mijloc de transfer al supravietuitorilor pe puntea navei, acesta trebuie să fie echipat cu saule sau scări pentru a ajuta persoanele la urcare. … … 9.Veste de salvare1.Fără a tine seama de cerințele regulilor III/7.2 și III/22.2 din Convenția SOLAS, un număr suficient de veste de salvare trebuie depozitat în vecinătatea posturilor de adunare astfel încât pasagerii sa nu fie obligați să se întoarcă în cabinele lor pentru a-și lua vestele de salvare. … 2.La navele Ro-Ro pasager, fiecare vesta de salvare trebuie să fie prevăzută cu o lumina care să corespundă cerințelor paragrafului 2.2.3 din Codul LSA. … … … 9.După anexa nr. 2 se introduce anexa nr. 3, al carei conținut este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul IIAutoritatea Navala Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul IIIPrezentul ordin transpune Directiva Parlamentului European și a Consiliului nr. 2003/24/CE din 14 aprilie 2003 care amendeaza Directiva Consiliului nr. 98/18/CE referitoare la reguli și standarde de siguranță pentru navele maritime de pasageri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 123 din 17 mai 2003, precum și Directiva Comisiei nr. 2003/75/CE din 29 iulie 2003 care amendeaza anexa I la Directiva Consiliului nr. 98/18/CE referitoare la reguli și standarde de siguranță pentru navele maritime de pasageri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 190 din 30 iulie 2003. +
Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
construcțiilor și turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de statBucurești, 22 decembrie 2004.Nr. 2.315. +
ANEXĂ(ANEXA Nr. 3 la Ordinul nr. 1.041/2003)
INSTRUCȚIUNI
privind cerințele de siguranță pentru
navele de pasageri și navele de mare viteza
pentru persoane cu mobilitate redusăLa aplicarea instrucțiunilor prevăzute în prezenta anexă se va respecta Circulara MSC/735 din 24 iunie 1996, intitulata "Recomandări privind proiectarea și exploatarea navelor de pasageri pentru a răspunde necesităților persoanelor în vârsta și a celor cu handicap".1.Accesul la navăNavele vor fi construite și echipate astfel încât o persoană cu mobilitate redusă să poată fi îmbarcată și debarcată cu ușurință și în siguranța și să poată fi asigurat accesul între punți fie fără acordarea de ajutor, fie prin utilizarea rampelor, elevatoarelor sau a lifturilor. Direcțiile spre un astfel de acces vor fi afișate la celelalte accesuri ale navei și în alte locuri corespunzătoare de-a lungul navei. … 2.SemneSemnele prevăzute pe o navă pentru îndrumarea pasagerilor vor fi accesibile și ușor de citit pentru persoanele cu mobilitate redusă, inclusiv persoanele cu handicap senzorial, și vor fi amplasate în punctele importante. … 3.Mijloace de comunicare a mesajelorOperatorul va avea la bordul navei mijloace vizuale și audio care să asigure pentru persoanele cu diferite forme de mobilitate redusă efectuarea anunțurilor, cum ar fi cele referitoare la întârzieri, modificări de program și servicii oferite la bordul navei. … 4.AlarmaInstalația de alarmă și butoanele de alarmă trebuie să fie proiectate astfel încât să fie accesibile tuturor pasagerilor cu mobilitate redusă și să îi alarmeze pe toți aceștia, inclusiv pe persoanele cu handicap acustic și pe persoanele cu handicap mental. … 5.Cerințe suplimentare pentru asigurarea mobilitatii în interiorul naveiBalustradele, coridoarele și trecerile, casele scării și ușile vor facilita deplasarea unei persoane într-un scaun cu rotile. Elevatoarele, platformele pentru vehicule, saloanele pentru pasageri, camerele de locuit și băile vor fi proiectate astfel încât să fie practic accesibile persoanelor cu mobilitate redusă și proporționale cu numărul acestora. … ––