ORDIN nr. 2.259 din 27 iulie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 696 din 28 iulie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1398 25/04/2023
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ART. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ART. 2
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ART. 3
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 2
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 4
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 8
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 9
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1398 25/04/2023
ActulREFERIRE LALEGE 229 14/07/2023
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 24 12/04/2023
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 24 12/04/2023 ART. 1
ActulREFERIRE LANORMA 25/04/2023
ActulREFERIRE LAHG 34 22/01/2009 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1398 25/04/2023
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1398 25/04/2023
ART. 1REFERIRE LALEGE 229 14/07/2023
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 24 12/04/2023 ART. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ART. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ART. 2
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ART. 3
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 2
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 4
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 8
ART. 1MODIFICA PENORMA 25/04/2023 ANEXA 9
ART. 1REFERIRE LANORMA 25/04/2023
ART. 2REFERIRE LAORDIN 1398 25/04/2023
ART. 2REFERIRE LANORMA 25/04/2023 ANEXA 2
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 174
ANEXA 0REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 129
ANEXA 0REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 155
ANEXA 0REFERIRE LACOD CIVIL (R) 17/07/2009 ART. 1
ANEXA 0REFERIRE LACOD CIVIL (R) 17/07/2009 ART. 7
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 109 09/05/2008
ANEXA 0REFERIRE LAOUG 64 27/06/2007 ART. 13
ANEXA 0REFERIRE LAHG 9 10/01/2007
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 61
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 76
ANEXA 0REFERIRE LAOG (R) 119 31/08/1999 ART. 2
ANEXA 0REFERIRE LAOG (R) 119 31/08/1999 ART. 5
ANEXA 0REFERIRE LAOG (R) 119 31/08/1999 ART. 6
ANEXA 0REFERIRE LAOG (R) 119 31/08/1999 ART. 9
ANEXA 0REFERIRE LAOG (R) 119 31/08/1999 ART. 10
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 199 17/11/1997
ANEXA 0REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ANEXA 0REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 120
ANEXA 0REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 121
ANEXA 0REFERIRE LACARTA 15/10/1985 ART. 9
ANEXA 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 24 12/04/2023 ART. 1
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 25/04/2023
ANEXA 1REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009 ART. 326
ANEXA 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 24 12/04/2023
ANEXA 2REFERIRE LANORMA 25/04/2023
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 1398 25/04/2023
ANEXA 3REFERIRE LANORMA 25/04/2023
ANEXA 3REFERIRE LANORMA 25/04/2023 ART. 3
ANEXA 3REFERIRE LANORMA 25/04/2023 ANEXA 2
ANEXA 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 24 12/04/2023 ART. 1
ANEXA 4REFERIRE LANORMA 25/04/2023
ANEXA 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 139
ANEXA 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 196
ANEXA 4REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 43
ANEXA 5REFERIRE LANORMA 25/04/2023
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere dispozițiile art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul finanțelor emite următorul ordin: + 
Articolul INormele metodologice privind mecanismul de acordare și derulare a împrumuturilor acordate unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, documentele în baza cărora se acordă împrumutul și cele care stau la baza obținerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum și modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituțiilor publice locale, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.398/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 353 din 26 aprilie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.La articolul 1, partea introductivă a alineatului (1) va avea următorul cuprins: + 
Articolul 1(1)Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita, inclusiv pentru instituțiile publice finanțate integral din bugetul local și pentru asociațiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, de la Ministerul Finanțelor, în cursul anului 2023, până la data de 1 august 2023, contractarea de împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 1.000.000 mii lei, în baza prevederilor art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, pentru asigurarea cofinanțării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și pentru asigurarea cofinanțării proiectelor finanțate prin PNRR și POR care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026, în următoarele condiții:
2.Articolul 2 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 2(1)În vederea contractării de împrumuturi pentru destinația prevăzută la art. 1 alin. (1), beneficiarii prevăzuți la art. 1 alin. (3) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, întocmesc declarația privind valoarea cheltuielilor aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și proiectelor finanțate prin PNRR și POR care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.(2)În cazul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, precum și al proiectelor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR) și Programul operațional regional (POR), implementate de asociația de dezvoltare intercomunitară, unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială care are calitatea de membru în asociația respectivă și contractează împrumutul solicită asociației de dezvoltare intercomunitară, pentru partea sa de contribuție, situația privind valoarea cheltuielilor aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, precum și proiectelor finanțate prin PNRR și POR pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare.(3)Asociația de dezvoltare intercomunitară transmite membrilor, în baza solicitării prevăzute la alin. (2), prin adresă, partea de contribuție a fiecăruia, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare.(4)Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale care solicită împrumutul pentru destinația prevăzută la art. 1 alin. (1) întocmesc, inclusiv în baza documentelor primite de la beneficiarii prevăzuți la art. 1 alin. (3) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, situația privind valoarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și a proiectelor finanțate prin PNRR și POR care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2.
3.La articolul 3 alineatul (1), literele f)-h) și k) vor avea următorul cuprins:f)declarația/declarațiile privind valoarea cheltuielilor aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și proiectelor finanțate prin PNRR și POR care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026;g)situația privind valoarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și a proiectelor finanțate prin PNRR și POR care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026;h)copia contractului/contractelor de finanțare nerambursabilă aferent/aferente proiectului/proiectelor finanțat/finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și proiectului/proiectelor finanțat/finanțate prin PNRR și POR care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026;…………………………………………………………………………………..k)adresa prevăzută la art. 2 alin. (3), transmisă de asociația de dezvoltare intracomunitară, dacă este cazul.4.La articolul 3 alineatul (4), litera g) va avea următorul cuprins:g)denumirea proiectului finanțat din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, precum și a proiectului finanțat prin PNRR și POR, înscris în cerere, precum și în hotărârea autorității deliberative prin care se aprobă contractarea împrumutului, prevăzută la alin. (1) lit. e), este cea din contractul de finanțare nerambursabilă prevăzut la alin. (1) lit. h).5.Anexele nr. 1, 2, 4, 8 și 9 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-5 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul IISolicitărilor de acordare a unui împrumut potrivit art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, transmise de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, li se aplică dispozițiile legale în vigoare la data depunerii lor. + 
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 27 iulie 2023.Nr. 2.259. + 
Anexa nr. 1(Anexa nr. 1 la normele metodologice)
DECLARAȚIE
Subsemnatul(a), ………………….., reprezentant legal al ……………………….*) în calitate de ordonator de credite**), declar pe propria răspundere că ……………………………*) are în derulare proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, precum și proiecte finanțate prin Planul național de redresare și reziliență și Programul operațional regional care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026, iar valoarea cheltuielilor aferente acestora pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, rămase de plată la data întocmirii prezentei declarații, este detaliată astfel:*) Se înscrie denumirea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, a instituției beneficiare prevăzute la art. 1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare.**) Se înscrie sintagma „ordonator principal de credite“ în cazul unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.

Nr. crt. Denumirea proiectului Contract de finanțare nr./dată Valoarea maximă a cheltuielilor aferente proiectului pentru care poate fi contractat împrumut Valoarea cheltuielilor pentru care se solicită împrumut
Total X X

Prezenta declarație face parte din documentația pentru autorizarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ………………… lei, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, și răspund, conform dispozițiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, pentru fals în declarații.
Data: ………………
Ordonator de credite,**)
…………………………….
(prenumele și numele)

 + 
Anexa nr. 2(Anexa nr. 2 la normele metodologice)Județul ………………….^1)^1) Se înscrie denumirea județului.Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială …………………..^2)^2) Se înscrie denumirea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.Adresa ……………………………………………………Telefon/fax/adresa de e-mail ………………………..
SITUAȚIA
privind valoarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile
de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul
programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuieli neeligibile
asociate proiectelor, precum și a proiectelor finanțate prin
Planul național de redresare și reziliență și Programul operațional regional
care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026,
pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanței de urgență
a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate
acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări
și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare

– lei^3) -
Nr. crt. Contract de finanțare nr./dată Denumirea proiectului Valoarea maximă a cheltuielilor aferente proiectului pentru care poate fi contractat împrumut Valoarea cheltuielilor pentru care se solicită împrumut
0 1 2 3 4
A. Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială și instituțiile publice finanțate integral din bugetul local, din care:
a1) unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială
1
2
………………………..
SUBTOTAL
a2) instituția publică finanțată integral din bugetul local
1
2
………………………..
SUBTOTAL
a3) instituția publică finanțată integral din bugetul local
1
2
………………………..
SUBTOTAL
TOTAL A (a1 + a2 + a3)
B. Asociația de dezvoltare intercomunitară
1
2
………………………..
Asociația de dezvoltare intercomunitară
1
2
………………………..
TOTAL B
TOTAL GENERAL (A + B)

^3) Se înscriu sumele, în lei, fără zecimale.
Ordonator principal de credite,
……………………….
…………………….^2)
…………………….^4)
^4) Se înscriu prenumele și numele reprezentantului legal. + 
Anexa nr. 3(Anexa nr. 4 la normele metodologice)ROMÂNIAJudețul …………………^1)^1) Se înscrie denumirea județului.Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială ………………….^2) ^2) Se înscrie categoria unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.Adresa …………………………………………………..^3)^3) Se înscrie denumirea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.Telefon/Fax/Adresa de e-mail: …………………………….

Stema unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale
Înregistrat la DGRFP/AJFP …………………………………………………………nr. …….. din …………. 2023


CERERE
pentru autorizarea contractării împrumutului
având ca destinație ……………………..*)
*) Se completează cu: asigurarea cofinanțării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și pentru asigurarea cofinanțării proiectelor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență și Programul operațional regional care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026.

Subsemnatul(a), …………………^4), în calitate de ordonator principal de credite al ………………^2) …………….^3), județul ………………^1), vă depun prezenta cerere în vederea autorizării contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de ………………**) lei, având ca titular …………….^2) …………….^3), identificat/ă prin codul de înregistrare fiscală ……………^5), la care anexez celelalte documente prevăzute la art. 3 alin. (1) din anexa la Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.398/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice privind mecanismul de acordare și derulare a împrumuturilor acordate unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, documentele în baza cărora se acordă împrumutul și cele care stau la baza obținerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum și modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituțiilor publice locale, cu modificările și completările ulterioare.^4) Se înscriu prenumele și numele reprezentatului legal.^5) Se înscrie codul de înregistrare fiscală al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.**) Valoarea împrumutului solicitat prin cerere este cea aprobată prin hotărârea autorității deliberative.Prin prezenta mă oblig să duc la îndeplinire prevederile Hotărârii Consiliului Local nr. ………… din ……….. 2023 privind aprobarea contractării unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de maximum ………….. lei, precum și ale oricăror alte reglementări conexe.De asemenea, declar pe propria răspundere, cunoscând că falsul în declarații este pedepsit de legea penală, că documentele anexate prezentei cereri sunt conforme cu realitatea și că unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială pe care o reprezint nu are alte obligații financiare interne și externe necuprinse în situația privind calculul gradului de îndatorare, întocmită conform legii.Informații privind împrumutul pentru a cărui contractare se solicită autorizarea:

Denumirea proiectului***) Valoarea împrumutului în lei (fără zecimale) Durata împrumutului

***) Se completează cu: denumirea proiectului/proiectelor înscris(e) în Situația privind valoarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și pentru asigurarea cofinanțării proiectelor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență și Programul operațional regional care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, întocmită conform anexei nr. 2 la normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.398/2023, cu modificările și completările ulterioare.Persoana de contact:Domnul/Doamna ……………………………., în calitate de****) ………. …………… , telefon fix și mobil ………………., fax ………………., e-mail ………………… ****) Se înscrie funcția persoanei cu atribuții în urmărirea derulării împrumutului (director executiv adjunct/director economic/contabil-șef).


Ordonator principal de credite,
…………………^2) …………………^3),
……………………….
(prenumele și numele)
NOTĂ: Prezentul model-cadru se adaptează în mod corespunzător situației specifice unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.  + 
Anexa nr. 4(Anexa nr. 8 la normele metodologice)ROMÂNIAJudețul …………………..^1)^1) Se înscrie denumirea județului.Consiliul Local al …………………………^2)^2) Se înscrie categoria unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.………………………….^3)^3) Se înscrie denumirea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.………………………….^4)^4) Se înscrie codul de înregistrare fiscală a unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.

Stema unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale


HOTĂRÂREA
nr. …….. din …………. 2023 privind aprobarea contractării unui împrumut
în valoare de ……………… lei, în conformitate cu prevederile
art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind
unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi
din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări
prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare
Având în vedere temeiurile juridice, respectiv prevederile:a)art. 1 alin. (5), art. 120 și art. 121 alin. (1) și (2) din Constituția României, republicată;b)art. 9 paragraful 8 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;c)art. 7 alin. (2), precum și art. 1.166 și următoarele din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la contracte;d)art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b) și alin. (4) lit. b) și art. 155 alin. (1) lit. c) și alin. (4) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare; e)art. 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare;f)art. 61-66 și art. 76^1 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;g)art. 2 lit. c), k), p), art. 5 alin. (1), art. 6, 9 și 10 din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare;h)art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare;i)Hotărârii Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componența și funcționarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, cu modificările și completările ulterioare,ținând seama de prevederile art. 43 alin. (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se menționează următoarele avize prevăzute de lege:…………………………………………………..,luând act de:a)referatul de aprobare prezentat de către primarul ……………………..^2), în calitatea sa de inițiator, înregistrat cu nr. ………../………………….. 20….;b)raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, înregistrat cu nr. ………../…………………………… 20….;c)viza de control financiar preventiv propriu acordată asupra acestui proiect de operațiune;d)avizul comisiei de specialitate a Consiliului Local …………………………….,în temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) și alin. (3) lit. b), coroborate cu cele ale art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,Consiliul Local al ……………………..^2)………………………….^3) adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă contractarea de la Ministerul Finanțelor a unui împrumut din venituri din privatizare în valoare de …………… lei (fără zecimale), cu o maturitate de maximum …………. ani. + 
Articolul 2Contractarea împrumutului prevăzut la art. 1 se face pentru ………………….*) pentru care va fi întocmită cererea pentru autorizarea contractării împrumutului.*) Se completează cu: denumirea proiectului/proiectelor înscris(e) în Situația privind valoarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și/sau de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, inclusiv pentru cheltuielile neeligibile asociate proiectelor, precum și pentru asigurarea cofinanțării proiectelor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență și Programul operațional regional care trebuie să fie finalizate până la data de 31 decembrie 2026, pentru care pot fi contractate împrumuturi în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, întocmită conform anexei nr. 2 la normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.398/2023, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 3Din bugetul local al …………………^2) ………………………^3) se asigură integral plata serviciului anual al datoriei publice locale aferent împrumutului prevăzut la art. 1. + 
Articolul 4(1)Pe întreaga durată a serviciului datoriei publice locale, ordonatorul principal de credite are obligația să publice pe pagina de internet a ……………………..^2) …………………….^3) următoarele date:a)hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum și orice modificări și/sau completări ale acesteia;b)valoarea împrumutului contractat, în valuta de contract;c)gradul de îndatorare a …………………..^2) ………………………….^3);d)durata serviciului datoriei publice locale, cu precizarea perioadei de grație și a perioadei de rambursare a împrumutului;e)dobânzile, comisioanele și orice alte costuri aferente fiecărei finanțări rambursabile;f)plățile efectuate din fiecare finanțare rambursabilă.(2)Datele prevăzute la alin. (1) se actualizează în prima decadă a fiecărui trimestru pentru trimestrul expirat, sub sancțiunile prevăzute de lege.
 + 
Articolul 5Cu ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se însărcinează primarul ………………………^2) ………………………………^3). + 
Articolul 6Prezenta hotărâre se comunică, prin intermediul secretarului ……………..^2), în termenul prevăzut de lege, primarului …………………^2) și prefectului județului ……………….^1) și se aduce la cunoștință publică prin afișarea la sediul primăriei, precum și pe pagina de internet www………………..^5).^5) Se înscrie adresa paginii de internet a unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
Președintele de ședință,
……………………………….
(prenumele și numele)
Contrasemnează:
Secretarul general …………………….^2)
……………………………….
(prenumele și numele)
NOTĂ:Prezentul model-cadru se adaptează în mod corespunzător situației specifice unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale solicitante.
 + 
Anexa nr. 5(Anexa nr. 9 la normele metodologice)MINISTERUL FINANȚELORNr. …../……..………………………………………………………………………..,(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, județul ………………)Nr. ……/………….
CONVENȚIE DE ÎMPRUMUT
În temeiul prevederilor art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, având în vedere Hotărârea Consiliului Local/Județean nr. ……… din data de ……………. și Avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale nr. ……… din data de ……………….,între Ministerul Finanțelor, cu sediul în municipiul București, Bd. Libertății nr. 16, sectorul 5, cod fiscal nr. …………, reprezentat prin ……………………., în calitate de ……………………..,și …………………………. (unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială), cu sediul în …………………, str. ………………….. nr. ……, cod fiscal nr. ………….., reprezentată legal prin ……………………, în calitate de ordonator principal de credite, se încheie prezenta convenție. + 
Articolul 1(1)În baza art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare destinate acordării unor împrumuturi din Trezoreria Statului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare, se acordă …………………… (unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială) un împrumut în sumă de …………….., din venituri din privatizare înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, la nivelul sumei aprobate de Comisia de autorizare a împrumuturilor locale.(2)Împrumutul se acordă pe o perioadă de ….. ani și cu o rată de dobândă situată la nivelul ratei dobânzii ROBOR la 3 luni comunicate de Banca Națională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului plus o marjă de ………….. puncte procentuale, respectiv …………., și rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului.(3)Suma acordată cu titlu de împrumut se utilizează exclusiv pentru destinația prevăzută la art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 229/2023, cu modificările ulterioare. + 
Articolul 2Suma prevăzută la art. 1 alin. (1) se virează de către Ministerul Finanțelor astfel: în contul^1) ………………….. „…………………..“, cod IBAN RO ……………….., deschis pe numele ………………………………. (unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială), la unitatea Trezoreriei Statului ………………………, codificat cu codul de identificare fiscală al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.^1) Se înscriu, după caz:– contul aferent și suma acordată cu titlu de împrumut din veniturile din privatizare, contractate de unitățile subdiviziunile administrativ-teritoriale pentru cheltuielile aflate în sarcina unităților subdiviziunilor administrativ-teritoriale și a instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local; și/sau– contul aferent și suma acordată cu titlu de împrumut din veniturile din privatizare, contractate de unitățile subdiviziunile administrativ-teritoriale pentru cheltuielile aflate în sarcina asociațiilor de dezvoltare intercomunitară.
 + 
Articolul 3(1)Rambursarea împrumutului se efectuează în tranșe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor acordării.(2)Dobânda aferentă se calculează lunar prin aplicarea ratei dobânzii menționate la art. 1 alin. (2) la soldul împrumutului cu convenția „număr de zile calendaristice/360“, începând cu luna acordării împrumutului, și se plătește trimestrial, în suma cumulată până la zi.(3)Datele de plată a ratei scadente și a dobânzilor aferente împrumutului sunt cuprinse în scadențarul anexat. Dacă data scadenței este o zi nelucrătoare, plata se efectuează în ziua lucrătoare imediat următoare. + 
Articolul 4(1)Pentru neplata la termen a ratelor scadente și a dobânzilor aferente împrumutului acordat se calculează o dobândă pentru fiecare zi de întârziere la nivelul dobânzii prevăzute la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pe zi de întârziere, până la data stingerii obligației. Dobânda reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.(2)Dobânda se calculează prin aplicarea ratei prevăzute la alin. (1) la suma obligațiilor de plată restante, rate de capital plus dobânda aferentă, înmulțită cu numărul de zile calendaristice de întârziere.
 + 
Articolul 5(1)………………………….. (unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială) virează sumele datorate reprezentând rate/dobânzi/dobânzi pentru fiecare zi de întârziere în contul …………………., cod IBAN …………………., deschis pe numele Ministerului Finanțelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.(2)Stingerea obligațiilor de plată se efectuează cu data plății, în următoarea ordine: dobânzi calculate pentru fiecare zi de întârziere, dobânzi și rate de capital.
 + 
Articolul 6În cazul în care nu se respectă termenele de rambursare prevăzute în scadențar, se sistează alimentarea bugetelor locale atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu excepția plăților pentru achitarea drepturilor salariale și a contribuțiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav, precum și a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav și a plăților privind finanțarea sistemului de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, până la lichidarea obligațiilor de plată restante. + 
Articolul 7(1)Restituirea sumelor neutilizate din împrumut sau rambursarea anticipată parțială/integrală se efectuează de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, cu condiția informării în prealabil a Ministerului Finanțelor și numai dacă nu prezintă restanțe la plata obligațiilor scadente.(2)Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială virează sumele prevăzute la alin. (1) în contul …………………., cod IBAN ……………………….., deschis pe numele Ministerului Finanțelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.(3)Modificarea valorii împrumutului se efectuează cu data creditării contului prevăzut la alin. (2), respectiv cu data extrasului de cont emis de Trezoreria Operativă Centrală.(4)În cazul restituirii sumelor neutilizate și/sau al rambursării anticipate parțial/integral, modificarea prevederilor prezentei convenții se va face prin act adițional.
 + 
Articolul 8(1)Ministerul Finanțelor și …………………………………. (unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială) sunt de acord ca problemele rezultate din aplicarea prevederilor prezentei convenții să fie soluționate de părți pe cale amiabilă.(2)Orice comunicare între părți este transmisă în scris la adresele și la persoanele de contact menționate mai jos:a)pentru …………………………………. (unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială), domnul/doamna …………………….., în calitate de …………………, telefon ………………., fax ………………., e-mail …………………………;b)pentru Ministerul Finanțelor (Bd. Libertății nr. 16, sectorul 5, municipiul București), domnul/doamna …………………., în calitate de ………………, e-mail ………………., telefon …………….., fax ………………. .(3)Orice schimbare intervenită cu privire la adresă, numele persoanelor de contact și numerele de telefon se va notifica celeilalte părți semnatare a prezentei convenții, fără a fi necesară modificarea convenției de împrumut. + 
Articolul 9Prezenta convenție s-a încheiat în două exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte semnatară. + 
Articolul 10Prevederile prezentei convenții intră în vigoare la data semnării acesteia de către toate părțile implicate, ambele exemplare originale având aceeași valoare juridică.

Ministerul Finanțelor
Numele și prenumele
……………………….
Funcția
……………………….
Semnăturile autorizate
……………………….
……………………….
(unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială)
Numele și prenumele
……………………….
Funcția
……………………….
Semnăturile autorizate
……………………….

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x