ORDIN nr. 2.239 din 6 decembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 49 din 14 ianuarie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2258 27/11/2006
ART. 3MODIFICAT DEORDIN 860 31/05/2005
ART. 6MODIFICAT DEORDIN 860 31/05/2005
ART. 10INTRAT IN VIGOAREORDIN 2239 06/12/2004
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREORDIN 2239 06/12/2004 ART. 10
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREORDIN 2239 06/12/2004 ART. 10
ActulREFERIRE LAHG 412 23/03/2004 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 197 04/11/1998
ActulREFERIRE LAOG (R) 19 18/08/1997 ART. 12
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 02/11/1973
ART. 3REFERIRE LALEGE 573 23/10/2002
ART. 3REFERIRE LAAMENDAMENT 27/04/2001
ART. 3REFERIRE LALEGE 6 08/03/1993
ART. 3REFERIRE LAPROTOCOL 17/02/1978
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 02/11/1973
ART. 8REFERIRE LAHG 245 04/03/2003 ART. 2
ART. 8REFERIRE LAHG 245 04/03/2003 ART. 87
ART. 8REFERIRE LAOG (R) 42 28/08/1997
ART. 9REFERIRE LALEGE 110 10/10/1996 ART. 211
ART. 9REFERIRE LAACORD 28/07/1994 ART. 211
ART. 9REFERIRE LACONVENTIE 10/12/1982 ART. 211
ART. 9REFERIRE LACONVENTIE 02/11/1973
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2258 27/11/2006
ART. 3MODIFICAT DEORDIN 860 31/05/2005
ART. 6MODIFICAT DEORDIN 860 31/05/2005
ART. 10INTRAT IN VIGOAREORDIN 2239 06/12/2004

privind instituirea unor măsuri de creştere a siguranţei navigaţiei în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti prin introducerea accelerata, pentru navele petroliere, a obligativitatii corpului dublu sau a unor cerinţe echivalente de proiectare pentru navele petroliere cu corp simplu



În temeiul prevederilor art. 12 lit. d), j), k) şi r) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 197/1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin: + 
Articolul 1Scopul prezentului ordin este de a stabili un program de introducere accelerata a cerinţelor pentru navele petroliere cu corp dublu sau a cerinţelor echivalente de proiectare din Convenţia MARPOL 73/78 pentru navele petroliere cu corp simplu şi de a interzice transportul spre sau dinspre porturile româneşti al produselor petroliere grele cu navele petroliere cu corp simplu.
 + 
Articolul 2(1) Prevederile prezentului ordin se aplică navelor petroliere destinate transportului produselor petroliere de 5.000 tdw sau mai mult care se afla în una dintre următoarele situaţii:a) arboreaza pavilionul român;b) intra sau ies în/din porturile româneşti ori operează în aceste porturi şi la terminalele petroliere româneşti, indiferent de pavilionul acestora;c) ancoreaza în apele naţionale navigabile ale României.(2) Prevederile art. 4 alin. (3) se aplică navelor petroliere de 600 tdw sau mai mult.(3) Prevederile prezentului ordin nu se aplică navelor de război, navelor militare auxiliare sau navelor aflate în proprietatea ori în operarea unui stat, utilizate numai în servicii guvernamentale necomerciale.
 + 
Articolul 3În scopul aplicării prezentului ordin, termenii de mai jos au următoarele înţelesuri:a) Convenţia MARPOL 73/78 – Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, modificată prin Protocolul din 1978, încheiat la 17 februarie 1978 la Londra (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993 pentru aderarea României la Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, modificată prin Protocolul încheiat la Londra;b) Regula 13G revizuită din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78 – amendamentele la Regula 13G din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78 şi la suplimentul Certificatului IOPP, astfel cum au fost adoptate prin Rezoluţia MEPC.95(46) din 27 aprilie 2001, şi care au intrat în vigoare la 1 septembrie 2002, fiind acceptate de România prin Legea nr. 573/2002 pentru acceptarea Amendamentelor la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, adoptate de Organizaţia Maritima Internationala prin Rezoluţia MEPC.95(46) a Comitetului pentru Protecţia Mediului Marin la Londra la 27 aprilie 2001;c) nava petroliera – nava petroliera, astfel cum este definită la Regula 1(4) din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;d) deadweight – tonaj deadweight (tdw), astfel cum este definit la Regula 1(22) din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;e) nava petroliera noua – nava petroliera, astfel cum este definită la Regula 1(26) din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;f) nava petroliera de categoria 1 – nava petroliera de 20.000 tdw şi mai mult, care transporta ca marfa ţiţei, combustibil lichid, combustibil diesel greu ori ulei de ungere, sau de 30.000 tdw şi mai mult, care transporta hidrocarburi, altele decât cele mai sus menţionate, care nu corespunde cerinţelor pentru petrolierele noi, astfel cum sunt definite în Regula 1(26) din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;g) nava petroliera de categoria 2 – nava petroliera de 20.000 tdw şi mai mult, care transporta ca marfa ţiţei, combustibil lichid, combustibil diesel greu ori ulei de ungere, sau de 30.000 tdw şi mai mult, care transporta hidrocarburi, altele decât cele mai sus menţionate, care corespunde cerinţelor pentru petrolierele noi, astfel cum sunt definite în Regula 1(26) din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;h) nava petroliera de categoria 3 – nava petroliera de 5.000 tdw şi mai mult, dar mai puţin decât s-a specificat la lit. f) şi g);i) nava petroliera cu corp simplu – nava petroliera care nu este conformă cu cerinţele de proiectare în materie de dublu corp sau cu norme de proiectare echivalente ale Regulii 13F din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;j) nava petroliera cu corp dublu – nava petroliera care este conformă cu cerinţele de proiectare sau cu normele de proiectare echivalente ale Regulii 13F din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78 sau o nava petroliera care îndeplineşte cerinţele paragrafului 1 lit. c) al Regulii 13G revizuite din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;k) vârsta – vârsta navei, exprimată în numărul de ani de la data livrării;l) combustibil diesel greu – combustibil diesel, astfel cum este definit în Regula 13G revizuită din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;m) combustibil lichid – produse distilate grele sau reziduuri de ţiţei ori amestecuri ale acestor produse, astfel cum sunt definite în Regula 13G revizuită din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78;n) produse petroliere grele înseamnă:(i) produse petroliere grele cu o densitate mai mare de 900 kg/mc la o temperatura de 15°C*1);(îi) combustibili lichizi cu o densitate mai mare de 900 kg/mc la o temperatura de 15°C sau o viscozitate cinematica de peste 180 mmp/S*2, la o temperatura de 50°C;___________*1) Care corespunde unui grad API mai mic de 25,7.*2) Care corespunde unei viscozitati cinematice mai mari de 180 cSt.(iii) bitumuri şi gudroane şi emulsii ale acestora;o) terminale petroliere aflate în apele naţionale navigabile ale României – instalaţii din largul marii, fixe sau mobile, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc.
 + 
Articolul 4(1) Navele petroliere, cu excepţia celor cu corp dublu, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, nu pot intră în porturile româneşti sau nu pot acosta la terminalele petroliere aflate în apele naţionale navigabile ale României sau, dacă se solicita, nu li se va acorda dreptul de arborare a pavilionului român după aniversarea, în anul specificat mai jos, a datei de livrare a navei:a) pentru navele petroliere de categoria 1:– anul 2003 pentru navele livrate în anul 1980 sau mai devreme;– anul 2004 pentru navele livrate în anul 1981;– anul 2005 pentru navele livrate în anul 1982 sau mai târziu;b) pentru navele petroliere de categoriile 2 şi 3:– anul 2003 pentru navele livrate în anul 1975 sau mai devreme;– anul 2004 pentru navele livrate în anul 1976;– anul 2005 pentru navele livrate în anul 1977;– anul 2006 pentru navele livrate în anii 1978 şi 1979;– anul 2007 pentru navele livrate în anii 1980 şi 1981;– anul 2008 pentru navele livrate în anul 1982;– anul 2009 pentru navele livrate în anul 1983;– anul 2010 pentru navele livrate în anul 1984 sau mai târziu.(2) Fără a încalcă prevederile alin. (1), navele petroliere din categoriile 2 şi 3, prevăzute numai cu dublu fund sau cu dublu bordaj, care nu se foloseşte pentru transportul de produse petroliere şi care se extinde pe toată lungimea tancurilor de marfa, sau cele prevăzute cu spaţii cu corp dublu, care nu se folosesc pentru transportul produselor petroliere şi care se extind pe toată lungimea tancurilor de marfa, care nu îndeplinesc condiţiile de exceptare de la prevederile paragrafului 1(c) al Regulii 13G revizuite din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78, pot să fie operate în continuare după data prevăzută la alin. (1), dar nu după aniversarea datei de livrare a navei în anul 2015 sau nu după data la care nava împlineşte vârsta de 25 de ani de la data livrării sale, luându-se în considerare data cea mai recenta dintre aceste date.(3) Nici o nava petroliera care transporta produse petroliere grele, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, nu poate intră în porturile româneşti, nu poate acosta la terminalele petroliere, nu poate ancora în apele naţionale navigabile ale României şi nici nu poate părăsi aceste locuri dacă nu are corp dublu.(4) Fac excepţie de la prevederile alin. (3) navele petroliere care sunt operate exclusiv în porturi şi pe cai navigabile interioare româneşti, cu condiţia ca respectivele nave să aibă certificate tehnice valabile, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind navigaţia pe căile navigabile interioare.(5) Navele petroliere cu o capacitate mai mica de 5.000 tdw se vor conformă prevederilor alin. (3) nu mai târziu de aniversarea datei de livrare a navei în anul 2008.(6) În cazul în care condiţiile de gheaţa fac necesară folosirea unor nave cu intarituri pentru navigaţia prin gheturi până la 21 octombrie 2005, se vor putea admite intrarea în porturile româneşti, acostarea la terminale petroliere, ancorarea în apele naţionale ale României, precum şi părăsirea acestor locuri de către navele petroliere cu corp simplu prevăzute cu intarituri pentru navigaţia în gheturi, care au un dublu fund neutilizat pentru transportul produselor petroliere, extins pe întreaga lungime a tancurilor de marfa, cu condiţia ca produsele petroliere grele să fie transportate numai în tancurile centrale.
 + 
Articolul 5Indiferent de pavilionul lor, navele petroliere de categoriile 2 şi 3, care nu au corp dublu şi au o vechime mai mare de 15 ani, nu pot intră în porturile româneşti, nu pot acosta la terminalele petroliere şi nu pot ancora în apele naţionale navigabile ale României şi nici nu pot părăsi aceste locuri după aniversarea datei de livrare a navei în anul 2005 decât cu condiţia respectării sistemului de evaluare a stării navei prevăzut la art. 6.
 + 
Articolul 6Pentru îndeplinirea prevederilor art. 5, se aplică sistemul de evaluare a stării navei stabilit prin Rezoluţia MEPC.94(46) din 27 aprilie 2001, cu amendamentele ulterioare.
 + 
Articolul 7După aniversarea datei de livrare a navei în anul 2015 nu se vor mai permite:a) continuarea operarii navelor petroliere de categoriile 2 şi 3 care arboreaza pavilion român, în conformitate cu paragraful 5 al Regulii 13G revizuite din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78; şib) intrarea în porturile sau în terminalele româneşti a navelor petroliere de categoriile 2 şi 3 chiar dacă ele continua să fie operate sub pavilionul unui alt stat, în conformitate cu paragraful 5 al Regulii 13G revizuite din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78.
 + 
Articolul 8(1) Prin derogare de la art. 4, 5 şi 7, Autoritatea Navala Română şi administraţiile portuare pot permite, în mod excepţional, unei nave petroliere să între în porturile româneşti, sa opereze la terminalele petroliere şi sa ancoreze în apele naţionale navigabile ale României doar în următoarele cazuri:a) dacă nava petroliera este în pericol şi cauta un loc de refugiu;b) dacă nava petroliera este fără marfa la bord şi intra într-un port pentru reparaţii.(2) Permisiunea se acordă în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) şi ale art. 87 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 245/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval.
 + 
Articolul 9(1) Autoritatea Navala Română va informa Organizaţia Maritima Internationala, în conformitate cu art. 211 paragraful 3 din Convenţia Naţiunilor Unite asupra dreptului marii, ratificată de România prin Legea nr. 110/1996 privind ratificarea Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului marii, încheiată la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, şi aderarea la Acordul referitor la aplicarea părţii a XI-a a Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului marii, încheiat la New York la 28 iulie 1994, despre intrarea în vigoare a acestui ordin.(2) Autoritatea Navala Română va informa Organizaţia Maritima Internationala, conform art. 7, asupra deciziei de a refuza intrarea navelor petroliere care operează în conformitate cu prevederile paragrafului 5 al Regulii 13G revizuite din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78 în porturile sau terminalele româneşti, pe baza paragrafului 8(b) al Regulii 13G revizuite din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78.(3) Autoritatea Navala Română va informa Organizaţia Maritima Internationala despre autorizarea, suspendarea, retragerea sau refuzul operarii navelor petroliere din categoriile 1 şi 2 autorizate sa arboreze pavilionul român conform art. 5, pe baza paragrafului 8(a) al Regulii 13G revizuite din anexa I la Convenţia MARPOL 73/78.
 + 
Articolul 10Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
 + 
Articolul 11Autoritatea Navala Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 12Prezentul ordin transpune prevederile Regulamentului nr. 417/2002/CE al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 februarie 2002 privind introducerea accelerata pentru navele petroliere a obligativitatii corpului dublu sau aplicarea unor cerinţe echivalente de proiectare pentru navele petroliere cu corp simplu şi abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 2.978/94, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 64 din 7 martie 2002, astfel cum a fost amendat prin Regulamentul nr. 1.726/2003/CE al Parlamentului European, şi al Consiliului din 22 iulie 2003, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 249 din 1 octombrie 2003, precum şi ale Regulamentului nr. 2.099/2002/CE al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind stabilirea Comitetului pentru Mari Sigure şi prevenirea poluarii de către nave (COSS), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 324 din 29 noiembrie 2002.
 + 
Articolul 13Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Ministrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,Ileana Tureanu,secretar de statBucureşti, 6 decembrie 2004.Nr. 2.239._______________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x